abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218046625
Het loopt de spuigaten uit met mensen die in vuilnisbakken graaien

Het is een recent gecreëerd probleem dat een enorme verpaupering van onze steden tot gevolg heeft. Leuk geprobeerd maar het pakt verkeerd uit, dus zsm terugdraaien deze gekte.

quote:
Statiegeldjager zoekt midden in de nacht naar blikjes in grote container

https://www.omroepbrabant(...)s-in-grote-container
quote:

POLL

"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_218046703
quote:
Het enorme succes van de eerste statiegeldwinkel: al meer dan een miljoen flesjes en blikjes
Rijnmond Redactie

Vandaag, 07:56 • Aangepast Vandaag, 08:53 • 2 minuten leestijd
In de winkel lever je flessen en blikjes in bulk in.

In de winkel lever je flessen en blikjes in bulk in.De statiegeldwinkel in Winkelcentrum Keizerswaard, in Rotterdam-IJsselmonde, is nog geen twee maanden open, maar er zijn nu al een miljoen statiegeldverpakkingen ingeleverd. En nog altijd komen er dagelijks zo'n 20 duizend blikjes en flesjes binnen bij de Statiegeld Retourshop.
"Het is echt in een heel rap tempo gegaan", zegt Miranda Boer van Statiegeld Nederland. "We zijn heel blij dat we al zo snel goed werden gevonden door Rotterdam. Al op de eerste dag stonden er lange rijen."
De mijlpaal van een miljoen statiegeldverpakkingen wordt, volgens Boer, niet per se gevierd in de Retourshop. "Maar we delen het zeker op onze sociale media om iedereen te bedanken. Het is vooral intern een mijlpaal en iets om trots op te zijn. Zelfs voor de bulkmachines stonden de afgelopen weken rijen."

LEES OOK
In deze winkel lever je in één keer zakken vol flessen en blikjes in voor statiegeld
Verwachtingen overtroffen
Al na de eerste 140 duizend verpakkingen was Boer zeer trots op de Retourshop. "Onze verwachtingen zijn echt ruimschoots overtroffen. Mensen zijn heel blij en geven aan dat ze deze winkel ideaal vinden."
LEES OOK

Eerste statiegeldwinkel groot succes: 20.000 blikjes en flesjes per dag
"Een vrouw die ik sprak, werkt bij een touringcarbedrijf waar veel mensen verpakkingen achterlaten. Op deze manier kunnen ze die makkelijk inleveren. Het scheelt tijd, maar ook drukte bij omliggende supermarkten."
© Sandra Uittenbogaart
Verpakkingen in één inleveren
Bij de statiegeldwinkel kun je al je statiegeldverpakkingen in één keer inleveren. Dat is belangrijk, legt Boer uit, want gemak is de belangrijkste factor voor mensen om hun statiegeldverpakkingen in te leveren.
Het geld kun je contant krijgen, via een Tikkie laten uitbetalen of doneren aan het Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam. "De donaties gaan naar een lokaal doel. Op een gegeven moment gaan wij het Ronald McDonald Huis een cheque overhandigen en verdubbelen we het gedoneerde geld."
Statiegeldwinkel in winkelcentrum Keizerswaard.
Statiegeldwinkel in winkelcentrum Keizerswaard.
© Thijs Huizer

Meer statiegeldwinkels
Hoeveel geld er precies is uitgekeerd, wil Statiegeld Nederland niet delen. Maar kijkend naar het aantal ingeleverde verpakkingen, zal dat in de 100 duizenden euro's zijn.
Boer hoopt dat de pijlsnelle ontwikkeling van de Retourshop doorzet. "We hebben er ook sinds mei één in Amsterdam en er komt er nog een aan. Dus we kijken waar het zinvol is. Het concept voorziet in ieder geval duidelijk in een behoefte. Op naar de volgende miljoen!"

Deze waanzin wordt door dit soort machines alleen maar bevorderd :r
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
  Moderator donderdag 26 juni 2025 @ 09:28:13 #3
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_218046720
Klaas is boos omdat hij te laat was bij de container
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_218046732
Klaas is zo boos dat hij een L heeft overgeslagen.
  donderdag 26 juni 2025 @ 09:33:00 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218046755
Nee vervuiltokkies die hun troep niet opruimen verloederen Nederland. Dat was ook al voor het statiegeld er was.
  donderdag 26 juni 2025 @ 09:37:09 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218046771
Ik loop dag in dag uit in het centrum van Amsterdam, de invloed van die statiegeld ongein is overduidelijk. Wát een zooi.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_218046774
Gewoon verhogen naar 1 euro per blikje of flesje. Probleem opgelost.
  donderdag 26 juni 2025 @ 09:37:47 #8
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_218046775
TS zou zijn blik moeten verruimen.
  donderdag 26 juni 2025 @ 09:38:10 #9
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_218046779
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:37 schreef thedeedster het volgende:
Ik loop dag in dag uit in het centrum van Amsterdam,
Op zich al klachtwaardig.
pi_218046827
quote:
Ik loop dag in dag uit in het centrum van Amsterdam, de invloed van die statiegeld ongein is overduidelijk. Wát een zooi.
Inderdaad schandalig.

Wat moeten die toeristen daar wel niet van denken.

Nederland 1 van de rijkste landen van de wereld en mensen die heel de dag uit die vuilnisbakken graaien in de grote steden en waar niet nog meer.

Deze ongein moet teruggedraaid worden.
  donderdag 26 juni 2025 @ 09:45:33 #11
182233 thedeedster
pi_218046850
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:42 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Inderdaad schandalig.

Nederland 1 van de rijkste landen van de wereld en mensen die heel de dag uit die vuilnisbakken graaien in de grote steden en waar niet nog meer.

Nou, dat kan ik aflezen uit hun blikken als ik ze de stad rond leid.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 26 juni 2025 @ 09:47:32 #12
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218046865
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:37 schreef augurk2025 het volgende:
Meer geld
Altijd de oplossing!

Ja maar nee. Dit is een mislukt maalbaarheids expiriment wat meer problemen maakt dan het oplost. Alleen de hardleersheid bij beleidsbepalers moet het nog worden afgebroken als straatvuilnisbakken in de nacht.

Kansloos systeem.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 26 juni 2025 @ 09:47:53 #13
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218046868
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:45 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Nou, dat kan ik aflezen uit hun blikken als ik ze de stad rond leidt.
I see what you did there...
1947-2016
pi_218046888
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:45 schreef thedeedster het volgende:

[..]
aha je bent dus gids

ja dan zou ik me ook schamen als je dat heel de dag met deze shit geconfronteerd wordt en je een mooi verhaal over amsterdam wil maken
pi_218046895
Meteen terugdraaien die zooi ja. Het is elke ochtend weer één grote teringbende richting station door de opengerukte en doorgespitte vuilnisbakken. Workarounds als statiegeldbakken etc. werken ook niet. Gisteren zag ik nog een pro met speciale moersleutel voor die vuilnisbakken; die ging er dan voor zover ik kon zien wel normaal mee om.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  donderdag 26 juni 2025 @ 09:52:37 #16
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218046902
quote:

[..]
En die lever je daarna wel netjes in he?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 26 juni 2025 @ 09:54:43 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218046918
Nouja dat statiegeld is er omdat vieze kuttokkies die dingen overal en nergens in de natuur pleurden. Nu ligt het iig geconcentreerd.
pi_218046927
quote:

[..]
Het is echt absurd wat ik daar pas zag. Opengescheurde zakken op straat, gedumpt meubilair, hele heuveltjes van vuilniszakken. Zwerfvuil heb je elders natuurlijk ook wel, maar in deze mate kan ik me eigenlijk geen andere plek in Nederland bedenken waar het zo uit de hand loopt.
pi_218046936
pi_218046949
quote:
15s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Het is echt absurd wat ik daar pas zag. Opengescheurde zakken op straat, gedumpt meubilair, hele heuveltjes van vuilniszakken. Zwerfvuil heb je elders natuurlijk ook wel, maar in deze mate kan ik me eigenlijk geen andere plek in Nederland bedenken waar het zo uit de hand loopt.
halsema wil alleen die hoeren eruit

zwervers en graaiers uit vuilnisbakken daar heett ze het liever niet over
pi_218046959
quote:
7s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:51 schreef nostra het volgende:
Gisteren zag ik nog een pro met speciale moersleutel voor die vuilnisbakken; die ging er dan voor zover ik kon zien wel normaal mee om.
Ik ben ook een pro en heb zelfs een driehoek en inbus sleutel om de bakken te openen en speciale lamp om alles goed te kunnen zien, een keer ga ik met de fiets, de andere dag met de auto langs de snelweg (vooral bij de Ikea en Roda stadion is het raak) en dan terug via de snelweg tank stations. Dan heb ik genoeg verzameld om zowel elke dag wat weg te leggen voor eventueel auto onderhoud en het Duitse spul voor te tanken in Duitsland. :)

Afgelopen week op Pinkpop was het drie dagen statiegeld feest. :Y
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
  donderdag 26 juni 2025 @ 10:06:04 #22
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_218046992
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:42 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Inderdaad schandalig.

Als die mensen dat niet meer kunnen verdwijnen ze niet uit het straatbeeld. Je krijgt dan gewoon meer bedelaars in plaats van vuilniszoekers.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 26 juni 2025 @ 10:08:36 #23
pi_218047010
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Meer geld
Altijd de oplossing!

Ja maar nee. Dit is een mislukt maalbaarheids expiriment wat meer problemen maakt dan het oplost. Alleen de hardleersheid bij beleidsbepalers moet het nog worden afgebroken als straatvuilnisbakken in de nacht.

Kansloos systeem.
Hoger statiegeld betekent dat mensen het minder snel zullen weggooien en vermindert dus de hoeveelheid in de afvalbakken. Het wordt dan minder lucratief om daarin te zoeken. Haal je het statiegeld er helemaal af, dan komen die blikjes en flesjes op de grond terecht.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_218047011
quote:
Dat probleem speelt natuurlijk overal waar mensen hun "troep" weggooien dat eigenlijk nog geld waard is. In Duitsland bijvoorbeeld is het "Pfand" op blikjes 25 cent. Dat is al een stap in de goede richting. Daarbij hebben ze het afval systeem prima geregeld met "open" vuilcontainers waarbij je direct ziet of er wellicht nog een blikje ligt en niet de hele zooi eruit moet halen als je "pfandsammler" bent.
  donderdag 26 juni 2025 @ 10:12:36 #25
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_218047042
Hoog tijd voor invoering Klaasiegeld.
pi_218047054
quote:
Sssttttt...... Niet verder vertellen, de milieudrammers zijn gek genoeg om dit er door te drukken.
-
pi_218047061
Voor iedereen die onder een steen heeft geleefd de afgelopen jaren:

Dat het invoeren van statiegeld in Nederland niet goed (genoeg) uitgepakt heeft komt omdat het aan de markt overgelaten is (jawel, alweer...). Eerst heeft de frisdrankindustrie jarenlang actief invoering gesaboteerd, daarna op alle mogelijke manieren het succes ondermijnd. Vergeet niet dat de winst van de niet ingeleverde blikjes en flesjes voor de fabrikanten is.

In andere landen (Denemarken, Noorwegen, ...) werkt het wel goed: zoek uit hoe ze het daar gedaan hebben en voer dat hier in. Laat de industrie een boete betalen van 2x het bedrag van het niet ingeleverde statiegeld.

Verder ben ik geneigd te zeggen dat die 15 cent per flesje/blikje veel te weinig is (maak er 1 of het liefst 2 euro van), maar in Scandinavië is het ook maar 1,2 of 3 kronen (0,11-0,33 euro) dus zou dat het probleem ook niet moeten zijn.

TLNG: het probleem is de manier waarop statiegeld op blikjes/flesjes is ingevoerd, niet dat het ingevoerd is.
  donderdag 26 juni 2025 @ 10:17:41 #28
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218047075
Hadden jullie je rotzooi maar moeten opruimen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218047081
quote:
Ik loop dag in dag uit in het centrum van Amsterdam
En wie durft er nog te zeggen dat er geen bikkels op fok zitten.
-
pi_218047087
quote:
Explainer? Dat moet gewoon "uitleg" zijn.
:')
  donderdag 26 juni 2025 @ 10:50:30 #31
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218047305
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 10:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Hoger statiegeld betekent dat mensen het minder snel zullen weggooien en vermindert dus de hoeveelheid in de afvalbakken. Het wordt dan minder lucratief om daarin te zoeken. Haal je het statiegeld er helemaal af, dan komen die blikjes en flesjes op de grond terecht.
Betekend ook dat mensen de goederen niet meer gaan kopen gezien de onrealistische deposit op de verpakking. Als het nu al niet gaat, waarom zou een blikje van 1,- dan wel werken?

Je kan ook 10,- per blikje doen in die logica.
1947-2016
  donderdag 26 juni 2025 @ 10:51:03 #32
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218047308
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 10:15 schreef CarbonC het volgende:

Dat het invoeren van statiegeld in Nederland niet goed (genoeg) uitgepakt heeft komt omdat het aan de markt overgelaten is (jawel, alweer...). Eerst heeft de frisdrankindustrie jarenlang actief invoering gesaboteerd, daarna op alle mogelijke manieren het succes ondermijnd. Vergeet niet dat de winst van de niet ingeleverde blikjes en flesjes voor de fabrikanten is.

In andere landen (Denemarken, Noorwegen, ...) werkt het wel goed: zoek uit hoe ze het daar gedaan hebben en voer dat hier in. Laat de industrie een boete betalen van 2x het bedrag van het niet ingeleverde statiegeld.

Verder ben ik geneigd te zeggen dat die 15 cent per flesje/blikje veel te weinig is (maak er 1 of het liefst 2 euro van), maar in Scandinavië is het ook maar 1,2 of 3 kronen (0,11-0,33 euro) dus zou dat het probleem ook niet moeten zijn.

TLNG: het probleem is de manier waarop statiegeld op blikjes/flesjes is ingevoerd, niet dat het ingevoerd is.
Verkopen = innemen.

Maarja, de lobby.
1947-2016
pi_218047372
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 10:15 schreef CarbonC het volgende:

Ik denk gewoon de makkelijkste oplossing is statiegeld gewoon weer afschaffen

De meeste mensen in de stad gooien gewoon al die flesjes en blikjes netjes in de prullenbak dat is helemaal het probleem helemaal niet

Dit probleem is ontstaan omdat er nu geld voor gevraagd wordt gaan mensen in die prullenbakken graaien waardoor nu al die overlast is ontstaan overal in de steden.

De oplossing is helemaal niet moeilijk, heel het statiegeld systeem weer afschaffen.

0 cent voor een blikje en al die andere troep
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:06:03 #34
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218047424
Dus statiegeld blikjes verhogen zodat mensen hun blikjes niet meer weggooien, maar inleveren.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:06:29 #35
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218047428
Het succes van de statiegeldwinkel in Rotterdam bewijst dat er gewoon veel meer bulkautomaten moeten komen.

De hoogte van het bedrag is niet de factor die ervoor zorgt dat er niet genoeg ingeleverd wordt, het gemak van het inleveren wel.

Oftewel: de markt verplichten om passende voorzieningen aan te leggen. 1 voor 1 inleveren past niet meer in het huidige systeem.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:08:07 #36
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218047439
Daarnaast is het ook een probleem dat mensen statiegeld van blikjes moeten verzamelen om aan een inkomen te komen.

Maar vervuiling van blikjes (en ook ander afval) is zeker een probleem en heeft naast statiegeld ook gewoon echt een gedragsverandering nodig bij mensen.
Trotste mama van Ambar
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:09:21 #37
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218047447
Wat bedoel je precies met je poll? Is de vraag of statiegeld moet stoppen of is de vraag of verloedering van Nederland moet stoppen?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_218047499
Oplossing: de doneerring ^O^

quote:
Statiegeld hoort niet in de afvalbak. Plastic flesjes & blikjes dus ook niet. Daarom introduceren we de DoneerRing in Nederland. Een ijzeren ring rond vuilnisbakken waar mensen hun statiegeldflesjes & blikjes in kunnen zetten, zodat anderen ze op een waardige manier kunnen verzamelen voor statiegeld. Deze ring is al in meer dan 100 Duitse steden geïnstalleerd, en altijd met enthousiaste reacties tot gevolg. En inmiddels ook al in meer dan 20 gemeentes in Nederland.
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:21:15 #39
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218047526
Ben helemaal gestopt met blikjes kopen door die onzin. Thuis wat opsparen voordat je ze wegbrengt is alleen maar lastig, heb geen zin om ze allemaal eerst uit te spoelen dus als je dan die kliederboel crap eindelijk in het automaat gepropt hebt (nadat die vijf keer ieder tweede blikje weigert) dan plakt de statiegeldbon (van 1 hele euro en 30 cent) vast aan je vingers. Jakkie bah, dan laat maar.
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:23:54 #40
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218047555
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:17 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Onder pfandring of statiegeldring ook van andere leveranciers te vinden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_218047558
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:01 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Ik denk gewoon de makkelijkste oplossing is statiegeld gewoon weer afschaffen

De meeste mensen in de stad gooien gewoon al die flesjes en blikjes netjes in de prullenbak dat is helemaal het probleem helemaal niet

Dit probleem is ontstaan omdat er nu geld voor gevraagd wordt gaan mensen in die prullenbakken graaien waardoor nu al die overlast is ontstaan overal in de steden.

De oplossing is helemaal niet moeilijk, heel het statiegeld systeem weer afschaffen.

0 cent voor een blikje en al die andere troep
Nee, want dan krijg je weer veel meer afval in de natuur / op straat.
Statiegeld werkt aantoonbaar. Zie bijvoorbeeld Zwerfinator:
pi_218047559
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:17 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En dit, maar dan wel bij alle afvalbakken.
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:25:07 #43
pi_218047561
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 10:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Betekend ook dat mensen de goederen niet meer gaan kopen gezien de onrealistische deposit op de verpakking. Als het nu al niet gaat, waarom zou een blikje van 1,- dan wel werken?

Je kan ook 10,- per blikje doen in die logica.
Er is een grens van een bepaald bedrag waarbij een mens besluit om dat blikje toch maar in te leveren. Die grens is voor iedereen anders. Hoe hoger het bedrag, hoe groter het aantal mensen voor wie die grens wordt overschreden. Je krijgt het geld terug als je dat wilt, dus ik denk niet dat het veel invloed heeft op het wel of niet kopen, maar misschien wel een beetje.

Het zou trouwens niet de enige aanpassing moeten zijn. Het inleveren zelf moet veel sneller en makkelijker kunnen. De automaat bij mijn AH is letterlijk meer dan de helft van de tijd kapot, sta je dan met je tassen vol troep :') En als het dan werkt moet je een voor een je flessen en blikjes erin gooien, duurt veel te lang. Ik laat af en toe de AH bezorgen en lever het dan per tas van 25 in, als dat daar kan moet het ook in de winkel kunnen.
pi_218047573
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:08 schreef ieniminimuis het volgende:
Daarnaast is het ook een probleem dat mensen statiegeld van blikjes moeten verzamelen om aan een inkomen te komen.

Maar vervuiling van blikjes (en ook ander afval) is zeker een probleem en heeft naast statiegeld ook gewoon echt een gedragsverandering nodig bij mensen.
Hoe kwamen die aan een inkomen voordat er statiegeld op blikjes/flesjes zat?
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:28:11 #45
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218047585
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:26 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Mij niet vragen, al werd er in plastic containers ook gewoon gegraven naar statiegeldflessen. En misschien is het nu gewoon een extra inkomstenbron geworden voor deze groep mensen.
Trotste mama van Ambar
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:29:59 #46
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218047605
quote:
17s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:21 schreef Twiitch het volgende:
Ben helemaal gestopt met blikjes kopen door die onzin. Thuis wat opsparen voordat je ze wegbrengt is alleen maar lastig, heb geen zin om ze allemaal eerst uit te spoelen dus als je dan die kliederboel crap eindelijk in het automaat gepropt hebt (nadat die vijf keer ieder tweede blikje weigert) dan plakt de statiegeldbon (van 1 hele euro en 30 cent) vast aan je vingers. Jakkie bah, dan laat maar.
Je kan ze ook rechtop in een doos verzamelen in plaats van in een zak ofzo. En uitspoelen? Je drinkt hem leeg, eventueel schud je de laatste druppel nog even leeg in de gootsteen maar echt een zooitje wordt het toch niet? Daarnaast heeft bijna elke supermarkt wel iets om je handen even schoon te maken naast het inleverpunt.

Verder misschien wel goed dat je blikjes als verpakking laat staan. Gewoon een hervulbare waterfles binnen en buitenhuis gebruiken, doe ik ook al jaren. ^O^

Onze nieuwst verbouwde supermarkt in de gemeente heeft het goed voor elkaar. Nog geen bulk-inname maar dat is ook niet echt nodig hier.

pi_218047609
quote:
7s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:51 schreef nostra het volgende:
Meteen terugdraaien die zooi ja. Het is elke ochtend weer één grote teringbende richting station door de opengerukte en doorgespitte vuilnisbakken. Workarounds als statiegeldbakken etc. werken ook niet. Gisteren zag ik nog een pro met speciale moersleutel voor die vuilnisbakken; die ging er dan voor zover ik kon zien wel normaal mee om.
Op station Zuid loopt er 1 rond, en die heeft ook nog eens een Werkershesje met een Fake Badge :') :') :')
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218047618
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:54 schreef Hexagon het volgende:
Nouja dat statiegeld is er omdat vieze kuttokkies die dingen overal en nergens in de natuur pleurden. Nu ligt het iig geconcentreerd.
Geconcentreerd door de hele stad ja, je dacht toch niet dat toeristen die een blikje kopen dat gaan inleveren?
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:30:59 #49
pi_218047620
quote:
17s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:21 schreef Twiitch het volgende:
Dit is wel waar. Ik heb het één keer gedaan, zonder spoelen, maar dan loop je daarna dus met plakkende klauwen door de winkel. Spoelen kost ook nog eens tijd en drinkwater.
pi_218047634
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:26 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Jatten en bedelen. Ofwel: Niet.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_218047639
Hier gaat gewoon alles de ondergrondse container in, ga toch niet als een halve dakloze met blikjes gaan leuren.
pi_218047648
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:29 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Je kan ze ook rechtop in een doos verzamelen in plaats van in een zak ofzo. En uitspoelen? Je drinkt hem leeg, eventueel schud je de laatste druppel nog even leeg in de gootsteen maar echt een zooitje wordt het toch niet? Daarnaast heeft bijna elke supermarkt wel iets om je handen even schoon te maken naast het inleverpunt.

Verder misschien wel goed dat je blikjes als verpakking laat staan. Gewoon een hervulbare waterfles binnen en buitenhuis gebruiken, doe ik ook al jaren. ^O^

Onze nieuwst verbouwde supermarkt in de gemeente heeft het goed voor elkaar. Nog geen bulk-inname maar dat is ook niet echt nodig hier.

[ afbeelding ]
Het probleem is dat waar winkelmeters schaars zijn, de overlast het grootst is.
pi_218047649
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:31 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Jatten en bedelen. Ofwel: Niet.
Gaat hier om illegalen die überhaupt niet aan het uitkeringen- en toeslageninfuus hangen?
Meer algemeen: is er al eens onderzocht welke mensen nu eigenlijk in die prullebakken lopen te zoeken naar statiegeld?
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:35:37 #54
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218047677
Verder is het probleem van de opengemaakte vuilnisbakken echt een grootstedelijk probleem. Het is de enige plek waar ik het gezien heb, misschien een enkele keer in een middelgrote stad. Maar in de rest van Nederland is statiegeld een groot succes. Vrijwel nergens kom ik nog blikjes en flesjes op straat of in bermen tegen, en als ik ze laat liggen zijn ze later op de dag vaak al door iemand anders opgeruimd.

Er moet een oplossing gevonden worden voor de grote steden (en die is er: meer inleverpunten en bulkinleverpunten) maar de cijfers (van Zwerfinator Dirk de Groot) liegen er voor Nederland over het geheel niet om.

pi_218047679
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:09 schreef Dagoduck het volgende:
Wat bedoel je precies met je poll? Is de vraag of statiegeld moet stoppen of is de vraag of verloedering van Nederland moet stoppen?
Allebei

maar deze poll gaat over dat statiegeld op die troep moet stoppen....

geen statiegeld, geen mensen die blkjes en flesjes uit die prullenbakken halen

Het zijn ook gewone mensen die misschien een gewone baan hebben en door de invoering van dit systeem denken, ik kan op deze manier nog wat geld bij elkaar sprokkelen....
pi_218047682
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:29 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

[..]
Eigenlijk zou er op veel plekken, o.a. bij winkelcentra een watertappunt moeten zijn waar mensen hun fles kunnen vullen.
Veel drinkwaterbedrijven zijn hier al mee bezig.
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:37:24 #57
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218047693
Voor invoering van statiegeld kwam ik tijdens mijn standaard rondje vanuit huis door park, duinen, strand, bos en weer park met twee zakken afval thuis. Tegenwoordig vind ik misschien nog een handvol aan afval dat ik onderweg al in een vuilnisbak deponeer.
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:38:05 #58
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218047703
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:35 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Allebei

maar deze poll gaat over dat statiegeld op die troep moet stoppen....

geen statiegeld, geen mensen die blkjes en flesjes uit die prullenbakken halen

Het zijn ook gewone mensen die misschien een gewone baan hebben en door de invoering van dit systeem denken, ik kan op deze manier nog wat geld bij elkaar sprokkelen....
Duidelijk, gestemd.
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:40:25 #59
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_218047721
Daklozen breken ze open (hebben gewoon een sleuteltje ook vaak) en ik heb een keer zitten kijken wat erna gebeurd. De meeuwen en kraaien gingen rustig de rest van het afval eruit halen op zoek naar wat eetbaars. Alsof ze het afkijken van de daklozen :D

Half uurtje later was de hele bak leeg en lag het afval verspreid over straat.

Eerste stap lijkt me dus ook om het gewoon moeilijker te maken om bij het afval te komen.

Een aparte bak voor blikjes enzo kan ook al helpen, maar omdat niet iedereen zich eraan houdt zullen daklozen alsnog gaan zoeken in het andere afval.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_218047723
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:37 schreef Dagoduck het volgende:
Voor invoering van statiegeld kwam ik tijdens mijn standaard rondje vanuit huis door park, duinen, strand, bos en weer park met twee zakken afval thuis. Tegenwoordig vind ik misschien nog een handvol aan afval dat ik onderweg al in een vuilnisbak deponeer.
Op die plekken waar jij het benoemd, zal dit systeem effectief kunnen zijn

Maar als ze door het publiek in een prullenbak zijn gegooid dan hoeft die niet opengebroken te worden of eruit gegraaid te worden

dan heeft dit systeem een averechtse werking

misschien moeten de regels aangepast worden

verboden uit prullenbakken te halen

of prullenbakken plaatsen in de grote steden waar het niet mogelijk is om die zooi eruit te halen door het gewone publieek
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:40:41 #61
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218047728
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:36 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Eigenlijk zou er op veel plekken, o.a. bij winkelcentra een watertappunt moeten zijn waar mensen hun fles kunnen vullen.
Veel drinkwaterbedrijven zijn hier al mee bezig.
Hier in Den Helder en volgens mij heel Noord-Holland heeft PWN watertappunten. Helaas niet in de winter in verband met vorst. Maar als je weet waar ze staan, hier bijvoorbeeld voor de AH middenin het centrum en voor het station, en verder in iedere wijk wel eentje dan is het echt ideaal.
pi_218047730

[ Bericht 100% gewijzigd door klaasweetalles op 26-06-2025 11:41:34 ]
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:43:23 #63
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218047754
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:25 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Er is een grens van een bepaald bedrag waarbij een mens besluit om dat blikje toch maar in te leveren. Die grens is voor iedereen anders. Hoe hoger het bedrag, hoe groter het aantal mensen voor wie die grens wordt overschreden. Je krijgt het geld terug als je dat wilt, dus ik denk niet dat het veel invloed heeft op het wel of niet kopen, maar misschien wel een beetje.

Ik ga geen krat bier halen als ik net zo veel statiegeld moet betalen als voor het product zelf.
Al eerder niet.
Het heeft niet een beetje effect, maar veel. Het moet redelijk en in verhouding zijn. De consument stopt met kopen als dat niet meer in verhouding is.
quote:
Het zou trouwens niet de enige aanpassing moeten zijn. Het inleveren zelf moet veel sneller en makkelijker kunnen. De automaat bij mijn AH is letterlijk meer dan de helft van de tijd kapot, sta je dan met je tassen vol troep :') En als het dan werkt moet je een voor een je flessen en blikjes erin gooien, duurt veel te lang. Ik laat af en toe de AH bezorgen en lever het dan per tas van 25 in, als dat daar kan moet het ook in de winkel kunnen.
Dit ja. Verkooppunt = inleverpunt. Geen discussie.
Als je het kan inkopen om te verkopen, heb je ook reverse logistics. Daar kunnen lege blikjes ook bij.
1947-2016
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:44:41 #64
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218047766
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:40 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Op die plekken waar jij het benoemd, zal dit systeem effectief kunnen zijn

Maar als ze door het publiek in een prullenbak zijn gegooid dan hoeft die niet opengebroken te worden of eruit gegraaid te worden

dan heeft dit systeem een averechtse werking

misschien moeten de regels aangepast worden

verboden uit prullenbakken te halen

of prullenbakken plaatsen in de grote steden waar het niet mogelijk is om die zooi eruit te halen door het gewone publieek
Statiegeld is niet het probleem. Het hoe ermee om te gaan wel. En Verpact, het samenwerkingsverband van de verpakkende industrie (Coca Cola, Ahold etc) die alles rondom statiegeld moet regelen, werkt in alles tegen nadat ze eerste al 30+ jaar statiegeld überhaupt hebben weten tegen te houden.
pi_218047774
Ik vind het ook hooguit hypocriet, men had eens kunnen beginnen met een verbod op plastic waterflesjes in de winkel, dat is volledig onzin, en ik zie sommige idiote gewoon hele 12 packs met 1.5 liter water kopen.
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:45:50 #66
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218047781
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:44 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Statiegeld is niet het probleem. Het hoe ermee om te gaan wel. En Verpact, het samenwerkingsverband van de verpakkende industrie (Coca Cola, Ahold etc) die alles rondom statiegeld moet regelen, werkt in alles tegen nadat ze eerste al 30+ jaar statiegeld überhaupt hebben weten tegen te houden.
En leggen ook nog eens de verantwoording bij de consument, gezien hun kekke commercial
8)7
1947-2016
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:47:16 #67
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218047796
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:45 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En leggen ook nog eens de verantwoording bij de consument, gezien hun kekke commercial
8)7
Ja, en 'sponsoren' dan ook nog eens de cleanups waarbij mensen vrijwillig hun werk op mogen knappen met hesjes, zakken en alles met hun logo erop. :')
pi_218047847
Wat hebben de winkels trouwens gedaan met die fantastische plastic tax?
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:58:46 #69
pi_218047873
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik ga geen krat bier halen als ik net zo veel statiegeld moet betalen als voor het product zelf.
Al eerder niet.
Het heeft niet een beetje effect, maar veel. Het moet redelijk en in verhouding zijn. De consument stopt met kopen als dat niet meer in verhouding is.
Als je het gewoon weer terug krijgt zie ik het probleem niet echt eerlijk gezegd. Ervan uitgaande dat dat systeem goed werkt.

quote:
[..]
Dit ja. Verkooppunt = inleverpunt. Geen discussie.
Als je het kan inkopen om te verkopen, heb je ook reverse logistics. Daar kunnen lege blikjes ook bij.
Er mogen ook meer inleverpunten bij van mij. Ook bij hotels enzo. En geen verschil tussen supermarktketens, gewoon alles met statiegeld accepteren. Maak het maar makkelijk.
  donderdag 26 juni 2025 @ 11:58:59 #70
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218047876
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:47 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ja, en 'sponsoren' dan ook nog eens de cleanups waarbij mensen vrijwillig hun werk op mogen knappen met hesjes, zakken en alles met hun logo erop. :')
Bizar ja.
Dit is gewoonweg cynisch hoe ze zich presenteren.
1947-2016
  donderdag 26 juni 2025 @ 12:00:56 #71
pi_218047886
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:55 schreef raptorix het volgende:
Wat hebben de winkels trouwens gedaan met die fantastische plastic tax?
Dat was ook wel zo bizar slecht opgezet. Om te janken.
  donderdag 26 juni 2025 @ 12:01:05 #72
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218047888
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Als je het gewoon weer terug krijgt zie ik het probleem niet echt eerlijk gezegd. Ervan uitgaande dat dat systeem goed werkt.
Niet iedereen kan het betalen/wil het betalen. Ja je krijgt het terug, maar je bent het ook tijdelijk kwijt he. Voor velen heeft dat tijdelijk kwijt zijn, ook impact op hun financiën.
Kopen ze wat anders, dus duurder maken is de oplossing niet.

quote:
[..]
Er mogen ook meer inleverpunten bij van mij. Ook bij hotels enzo. En geen verschil tussen supermarktketens, gewoon alles met statiegeld accepteren. Maak het maar makkelijk.
Dit is de oplossing
1947-2016
  donderdag 26 juni 2025 @ 12:02:08 #73
pi_218047895
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:45 schreef Red_85 het volgende:

[..]
8)7
Terwijl ze, als ze echt zouden willen, kunnen investeren en innoveren in bijvoorbeeld de recyclebaarheid van verpakkingen. Daar waren ze eigenlijk voor. Waar ze nu goed zijn, geen idee.
pi_218047917
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 12:00 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Dat was ook wel zo bizar slecht opgezet. Om te janken.
Volgens mij gaat dat er nu weer vanaf en moeten wij er voor dokken, man man man.
pi_218047925
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:44 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik denk wel dat het statiegeld het probleem is

Zou iemand het doen als ze er geen geld voor zouden krijgen

Het is gewoon walgelijk om te zien hoe die mensen bij elke vuilnisbak staan in bijna alle centra in de stad overal in heel nederland tegenwoordig

Kinderen zien dat ook gebeuren

Zoals ik al eerder melde het zijn voornamelijk ook gewone mensen.

Dus mensen die waarschijnlijk een gewoon inkomen hebben gebruiken dit om extra bij te verdienen en maken zich schuldig aan dit soort praktijken

Mensen zitten bij de metro op een bankje en dan komen er gasten langs die gewoon 2 centimeter van mensen in die vuilnisbakken gaan graaien....
pi_218047932
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 12:06 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Ik denk wel dat het statiegeld het probleem is

Zou iemand het doen als ze er geen geld voor zouden krijgen

Het is gewoon walgelijk om te zien hoe die mensen bij elke vuilnisbak staan in bijna alle centra in de stad overal in heel nederland tegenwoordig

Kinderen zien dat ook gebeuren

Zoals ik al eerder melde het zijn voornamelijk ook gewone mensen.

Dus mensen die waarschijnlijk een gewoon inkomen hebben gebruiken dit om extra bij te verdienen en maken zich schuldig aan dit soort praktijken

Mensen zitten bij de metro op een bankje en dan komen er gasten langs die gewoon 2 centimeter van mensen in die vuilnisbakken gaan graaien....
  donderdag 26 juni 2025 @ 12:08:53 #77
pi_218047938
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 12:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Niet iedereen kan het betalen/wil het betalen. Ja je krijgt het terug, maar je bent het ook tijdelijk kwijt he. Voor velen heeft dat tijdelijk kwijt zijn, ook impact op hun financiën.
Kopen ze wat anders, dus duurder maken is de oplossing niet.
[..]
Dit is de oplossing
Als je zo krap bij kas zit kun je beter gewoon kraanwater drinken :) Alcohol en frisdrank kost al vele, vele malen meer. Als je dat ervoor over hebt moet een wat hoger statiegeld toch ook wel kunnen.

De precieze sweet spot weet ik trouwens niet hoor. Maar hoe hoger het statiegeld, hoe kleiner de kans dat mensen het weggooien, dat lijkt me wel een logische.
  donderdag 26 juni 2025 @ 12:11:53 #78
pi_218047953
"Schudden, trekken, likken, als het maar lééég gaat!"

pi_218047977
quote:
81s.gif Op donderdag 26 juni 2025 12:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
"Schudden, trekken, likken, als het maar lééég gaat!"

[ afbeelding ]
Zoals ik ergens anders ook al schreef: dat zeg ik ook altijd tegen mijn vrouw.
  donderdag 26 juni 2025 @ 12:20:14 #80
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218048010
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 10:00 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]
Ik ben ook een pro en heb zelfs een driehoek en inbus sleutel om de bakken te openen en speciale lamp om alles goed te kunnen zien, een keer ga ik met de fiets, de andere dag met de auto langs de snelweg (vooral bij de Ikea en Roda stadion is het raak) en dan terug via de snelweg tank stations. Dan heb ik genoeg verzameld om zowel elke dag wat weg te leggen voor eventueel auto onderhoud en het Duitse spul voor te tanken in Duitsland. :)

Je kan ook gewoon een echte baan zoeken.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_218048054
quote:
15s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dat heb je ook in overige achterstandswijken, hoor.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_218048062
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 10:00 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]

Kan het uit om met de auto langs de snelweg te rijden?
  donderdag 26 juni 2025 @ 12:26:00 #83
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218048065
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 12:25 schreef CarbonC het volgende:

[..]
(lijkt me levensgevaarlijk)

Of kaartjes pinkpop kopen
  donderdag 26 juni 2025 @ 12:31:27 #84
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218048108
Lijkt me sowieso een goed idee om iedereen die zwerfafval op straat gooit even te waterboarden op het politiebureau.
pi_218048177
Blikjes en flesjes zie je niet meer zoveel liggen. MAAR de pakjes sigaretten vallen nu wel op. Maar goed mensen die roken zijn sowieso tokkies.
  donderdag 26 juni 2025 @ 12:48:00 #86
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218048256
quote:

[..]
Moet je eens in bermen bij verkeerslichten aan het eind van afritten kijken, daar ligt een jaarsalaris. Rijkswaterstaat ruimt amper tot nooit op.
  donderdag 26 juni 2025 @ 13:18:12 #87
66444 Lord_Vetinari
pi_218048489
quote:

[..]
Wat is dit nu weer voor koeterwaals?
pi_218048561
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 12:31 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt me sowieso een goed idee om iedereen die zwerfafval op straat gooit even te waterboarden op het politiebureau.
Met koningswater *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 26 juni 2025 @ 13:27:34 #89
pi_218048587
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 12:38 schreef Zipportal het volgende:
Blikjes en flesjes zie je niet meer zoveel liggen. MAAR de pakjes sigaretten vallen nu wel op. Maar goed mensen die roken zijn sowieso tokkies.
Ook statiegeld op introduceren. 100 euro.

Moeten onze buurlanden wel gezellig meedoen natuurlijk.
pi_218048597
quote:
3s.gif Op donderdag 26 juni 2025 13:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

In Kabinet @RamboDirk 2 was dat al lang geregeld.
pi_218048615
quote:
3s.gif Op donderdag 26 juni 2025 13:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dit had inderdaad meteen op Europees niveau geregeld moeten worden.
pi_218048753
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 10:19 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Explainer? Dat moet gewoon "uitleg" zijn.
:')
Idd dat overmatige en onnodige gebruik van Engels. Is gewoon so annoying
  donderdag 26 juni 2025 @ 13:44:33 #93
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218048771
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 13:28 schreef Zipportal het volgende:

[..]
In Kabinet @:Rambodirk 2 was dat al lang geregeld.
In kabinet Zipportal I zouden die flessen gewoon de oven in gaan en omgesmolten worden tot hoogwaardige tupperware.
pi_218048794
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 13:44 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
In kabinet Zipportal I zouden die flessen gewoon de oven in gaan en omgesmolten worden tot hoogwaardige tupperware.
Alsof we niet al genoeg Tupperware en bermpaaltjes hebben.
Alleen hergebruikt plastic toestaan waar mogelijk zou ook helpen.
pi_218048804
Wat is dit voor trollen en wappies topic :')
  donderdag 26 juni 2025 @ 13:50:40 #96
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218048823
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 13:46 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Klopt de rest gewoon dumpen in Bangladesh.
  donderdag 26 juni 2025 @ 14:00:26 #97
66444 Lord_Vetinari
pi_218048919
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 13:46 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Bovendien is Tupperware failliet.
pi_218049272
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 13:48 schreef bianconeri het volgende:
Wat is dit voor trollen en wappies topic :')
Ik denk dat jij het allemaal niet zo goed snapt grote vriend

Dit is een bloedserieus topic met een bloedserieuze probleem in Nederland

Mensen die heel de dag in vuilnisbakken graaien in dichtbevolkte winkelcentra

dat is gewoon geen gezicht in een welvarend land als Nederland veroorzaakt door de verpakkingsindustrie en de politiek die daar niet zo goed over heeft nagedacht welke consequenties dit zou hebben voor het straatbeeld
  donderdag 26 juni 2025 @ 16:05:28 #99
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218049861
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 12:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Als je zo krap bij kas zit kun je beter gewoon kraanwater drinken :) Alcohol en frisdrank kost al vele, vele malen meer. Als je dat ervoor over hebt moet een wat hoger statiegeld toch ook wel kunnen.

De precieze sweet spot weet ik trouwens niet hoor. Maar hoe hoger het statiegeld, hoe kleiner de kans dat mensen het weggooien, dat lijkt me wel een logische.
En hoe kleiner de kans dat mensen het kopen.
100,- voor een blikkie is idioot. Zelfs statiegeld op een blikje is idioot, gezien het aluminium is, het meest recyclebare materiaal water bestaat.
1947-2016
  donderdag 26 juni 2025 @ 16:08:18 #100
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218049877
quote:

[..]

Waarom niet gelijk 10.000 euro?

Zou toch moeten werken, he?
1947-2016
pi_218049921
Die statiegeld op blikkies is 1 grote bullshit want als het zou werken zou het niet overal op straat belanden

Consument heeft hierdoor een prijsverhoging gekregen om te zorgen dat het blikje niet op straat zou belanden maar het tegendeel is waar

conclusie deze prijsverhoging moet weer opgeheven worden
  donderdag 26 juni 2025 @ 16:23:04 #102
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218049974
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:13 schreef klaasweetalles het volgende:
Die statiegeld op blikkies is 1 grote bullshit want als het zou werken zou het niet overal op straat belanden

Consument heeft hierdoor een prijsverhoging gekregen om te zorgen dat het blikje niet op straat zou belanden maar het tegendeel is waar

conclusie deze prijsverhoging moet weer opgeheven worden
Het heeft gezorgd voor een daling van 80% aan blikjes op straat. Stop met trollen.
pi_218049982
Ik vind het vooral irritant dat die apparaten in de supermarkten tegenwoordig zo vaak stuk zijn. Sta ik dan met m'n rugtas vol lege flesjes/blikjes |:(
pi_218050031
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:23 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Het heeft gezorgd voor een daling van 80% aan blikjes op straat. Stop met trollen.
Nee clown

Die blikjes worden gewoon in de vuilnisbakken gedumpt die op straat aanwezig zijn.

En ze worden weer uit de vuilnisbakken gehaald door mensen zoals jij die er geld mee moeten verdienen.

Daar gaat deze topic over

Over dat walgelijke gedrag van mensen in overvolle winkelcentra die in smerige prullenbakken lopen te graaien zonder schaamte.
  Spellchecker donderdag 26 juni 2025 @ 16:33:51 #105
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218050053
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:30 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Nee clown

Die blikjes worden gewoon in de vuilnisbakken gedumpt die op straat aanwezig zijn.

En ze worden weer uit de vuilnisbakken gehaald door mensen zoals jij die er geld mee moeten verdienen.

Over dat walgelijke gedrag van mensen
in overvolle winkelcentra die in smerige prullenbakken lopen te graaien zonder schaamte.
Dus mensen zorgen voor verloedering.
  donderdag 26 juni 2025 @ 16:49:04 #106
pi_218050140
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En hoe kleiner de kans dat mensen het kopen.
100,- voor een blikkie is idioot.
Wie heeft het over 100 euro?
quote:
Zelfs statiegeld op een blikje is idioot, gezien het aluminium is, het meest recyclebare materiaal water bestaat.
Ja? Dan wil je toch juist het gerecycled wordt?
  donderdag 26 juni 2025 @ 16:49:55 #107
pi_218050145
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Waarom niet gelijk 10.000 euro?

Zou toch moeten werken, he?
Nah, 100 is genoeg.
  donderdag 26 juni 2025 @ 16:52:34 #108
pi_218050168
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:23 schreef tjoptjop het volgende:
Ik vind het vooral irritant dat die apparaten in de supermarkten tegenwoordig zo vaak stuk zijn. Sta ik dan met m'n rugtas vol lege flesjes/blikjes |:(
Terechte klacht. Ik los het op door eens per twee maanden bij de AH bier te bestellen en dan gelijk lege kratten en flesjes aan die bezorger te geven, die laatste kun je dan per zak van 25 aanbieden. Scheelt ook sjouwen.
  donderdag 26 juni 2025 @ 16:53:44 #109
pi_218050182
quote:

[..]
Nee clown

Over dat walgelijke gedrag van mensen in overvolle winkelcentra die in smerige prullenbakken lopen te graaien zonder schaamte.
Dus statiegeld heeft ervoor gezorgd dat mensen het niet meer op straat gooien, waardoor ze geen geld terug krijgen, maar in de vuilnisbak, waarbij ze...Geen geld terug krijgen. Vind je dat een logisch gevolg?
  donderdag 26 juni 2025 @ 16:57:18 #110
66444 Lord_Vetinari
pi_218050205
Je zou je ook kunnen afvragen waarom mensen na15 + jaar rechts beleid blijkbaar zo dringend extra geld nodig hebben dat ze dit doen.
pi_218050207
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:23 schreef tjoptjop het volgende:
Ja, en dat moet ik weer een tasje kopen van 3.25 terwijl ik het immoreel vindt dat de AH winst maakt omdat het de eigen verplichting niet nakomt.

Het is ook niet altijd stuk. Toevallig als het kermis is zijn de automaten van beide aangrenzende AHs stuk. Yeah right.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218050212
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:33 schreef maily het volgende:

[..]
Dus mensen zorgen voor verloedering.
klopt

Deze verloedering is ontstaan door de politiek en industrie
pi_218050221
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Dus statiegeld heeft ervoor gezorgd dat mensen het niet meer op straat gooien, waardoor ze geen geld terug krijgen, maar in de vuilnisbak, waarbij ze...Geen geld terug krijgen. Vind je dat een logisch gevolg?
Het is een gevolg van heel makkelijk geld verdienen op dit moment

Ik zie liever een blikje op straat op de grond liggen dan dat ik iemand een blikje uit een smerige vuilnisbak zie halen

Ben ik nu duidelijk?
  donderdag 26 juni 2025 @ 17:30:09 #114
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218050382
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:49 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Wie heeft het over 100 euro?
[..]
Jij.

quote:

[..]

1947-2016
  donderdag 26 juni 2025 @ 17:32:47 #115
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218050392
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 17:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jij.
[..]

quote:
Ook zeer makkelijk uit het afval te krijgen. Of denk je dat alu folie ook onder het statiegeldregime moet?

quote:
7s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:49 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Nah, 100 is genoeg.
Denk je werkelijk dat iemand die een 6 pack bier haalt, 600 euro statiegeld gaat aftikken 'omdat het toch terug komt'?
Nee, dat staat buiten verhouding.

1 euro is ook al te veel ten aanzien van de waarde van het blikje zelf. Nogmaals, redelijkheid is een ding waar je rekening mee moet houden.
1947-2016
  donderdag 26 juni 2025 @ 17:34:26 #116
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218050396
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je zou je ook kunnen afvragen waarom mensen na15 + jaar rechts beleid blijkbaar zo dringend extra geld nodig hebben dat ze dit doen.
Zucht.... weer gejank over een links rechts.
Zwervers heb je altijd en overal. Ook in linkse landen.

Dus hou ajb je muil dicht.
1947-2016
pi_218050405
Ik haat die schooiers. Ze rausen die vuilnisbakken ook enorm snel en efficient. Dan kan je ook een simpele baan uitvoeren.
  donderdag 26 juni 2025 @ 17:59:03 #118
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218050482
quote:

[..]
Nee clown

Ik graai niet in vuilnisbakken. :{w

En het topic kan wel ergens over gaan maar ik reageerde op jouw zin: "als het zou werken zou het niet overal op straat belanden"

Dat klopt gewoon niet want het werkt: er belandt 80% minder op straat dan voor invoering van statiegeld. Afschaffen van statiegeld zorgt voor meer blikjes en flesjes op straat dus wat wil je nou eigenlijk? Wie is hier nou de clown?
  donderdag 26 juni 2025 @ 18:06:07 #119
pi_218050520
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:59 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Het is een gevolg van heel makkelijk geld verdienen op dit moment

Ik zie liever een blikje op straat op de grond liggen dan dat ik iemand een blikje uit een smerige vuilnisbak zie halen

Ben ik nu duidelijk?
Nee, niet echt. Het gaat erom dat statiegeld heeft gezorgd voor minder blik op straat, niet om wat jij liever ziet.
  donderdag 26 juni 2025 @ 18:07:58 #120
pi_218050528
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 17:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jij.

[..]

Dat ging over sigarettenpakjes, niet over blikjes.
pi_218050534
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 16:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, en dat moet ik weer een tasje kopen van 3.25 terwijl ik het immoreel vindt dat de AH winst maakt omdat het de eigen verplichting niet nakomt.

Het is ook niet altijd stuk. Toevallig als het kermis is zijn de automaten van beide aangrenzende AHs stuk. Yeah right.
Er moet gewoon een innameplicht komen. Apparaat stuk? Zet maar een medewerker neer met een bonnenboekje. Moet je eens opletten hoe snel die apparaten het weer doen.
  donderdag 26 juni 2025 @ 18:11:28 #122
pi_218050548
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 17:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]
[..]
Ook zeer makkelijk uit het afval te krijgen. Of denk je dat alu folie ook onder het statiegeldregime moet?
Het is inderdaad relatief makkelijk uit te sorteren, maar dit systeem levert een schonere stroom op en verhoogt daarmee de recyclebaarheid.
quote:
[..]
Denk je werkelijk dat iemand die een 6 pack bier haalt, 600 euro statiegeld gaat aftikken 'omdat het toch terug komt'?
Nee, dat staat buiten verhouding.

1 euro is ook al te veel ten aanzien van de waarde van het blikje zelf. Nogmaals, redelijkheid is een ding waar je rekening mee moet houden.
Niemand heeft het over 100 euro op een blikje. Laat het los.
pi_218050555
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juni 2025 17:59 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik graai niet in vuilnisbakken. :{w

En het topic kan wel ergens over gaan maar ik reageerde op jouw zin: "als het zou werken zou het niet overal op straat belanden"

Dat klopt gewoon niet want het werkt: er belandt 80% minder op straat dan voor invoering van statiegeld. Afschaffen van statiegeld zorgt voor meer blikjes en flesjes op straat dus wat wil je nou eigenlijk? Wie is hier nou de clown?
Ja er zijn mensen die heel de dag door de stad lopen om te tellen hoeveel blikjes op de grond liggen natuurlijk

Dit zijn allemaal domme statistieken

Het enige wat meetbaar zou kunnen zijn is hoeveel van die verkochte blikjes weer worden ingeleverd?

Dat is een redelijke statistiek, maar ook nog is onbetrouwbaar, want dat blikje kan ook gewoon thuis in de vuilniszak belanden.

Die tachtig procent die ingeleverd wordt kan ook door de gewone koper van het blikje weer ingeleverd worden, dat was het eerste doel

De vraag is wat had die persoon in het verleden gedaan? had hij dat blikje op straat gegooid of hij dat blikje netjes in de prullenbak gegooid

Dat is een redelijk statische vraag. Het inleveren van dat blikje in die automaat zegt mij helemaal niets over hoe het gegaan zou zijn als die automaat niet bestaan had.
  donderdag 26 juni 2025 @ 18:13:39 #124
pi_218050561
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 18:09 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Er moet gewoon een innameplicht komen. Apparaat stuk? Zet maar een medewerker neer met een bonnenboekje. Moet je eens opletten hoe snel die apparaten het weer doen.
Eens, hoewel dat natuurlijk weer amper of niet gehandhaafd zou worden.
pi_218050566
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 18:09 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Inderdaad. Soms denk ik ook weleens ik dump het hier gewoon bij de zelfscan, zoek het maar uit, maar een wettelijke verplichting werkt beter. Maar ja, dat doet de VVD teveel aan de tuch van de markt denken en daar houden ze niet van.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 26 juni 2025 @ 18:14:47 #126
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218050569
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 18:12 schreef klaasweetalles het volgende:
Ja er zijn mensen die heel de dag door de stad lopen om te tellen hoeveel blikjes op de grond liggen natuurlijk
Ja, dat is exact wat Zwerfinator/Dirk Groot doet.

https://zwerfinator.nl/

Zoals ik al eerder heb gepost:

5039 kilometer onderzoek in 72 gemeenten.
  donderdag 26 juni 2025 @ 18:18:23 #127
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218050585
Hij doet ook onderzoek naar de inhoud van prullenbakken:

Meten is weten.

Hij bekijkt zelfs per merk wat er op straat ligt om gericht actie richting fabrikanten te kunnen ondernemen. Zo zijn mede door hem de Anta Flu-wikkels van papier geworden i.p.v. plastic en is ook vuurwerk met veel plastic afval uit de schappen verdwenen.
  donderdag 26 juni 2025 @ 18:19:14 #128
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218050592
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 18:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Het is inderdaad relatief makkelijk uit te sorteren, maar dit systeem levert een schonere stroom op en verhoogt daarmee de recyclebaarheid.

Daar hebben we het juist over, dat het niet werkt.
1947-2016
pi_218050593
Na vele malen aangesproken te zijn door de wijkagent is een groepje asielzoekers uit de plaatselijke azc’s iets minder vaak alle pmd-zakken aan het opentrekken hier in de wijk. Plastic rotzooi waait regelmatig rond na zo’n ophaaldag. Het is alsof je ratten op bezoek krijgt als je restjes eten laat liggen. Zelf aanspreken werkt niet, zij negeren je en verstaan je toch niet.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  donderdag 26 juni 2025 @ 18:20:19 #130
pi_218050598
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 18:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Daar hebben we het juist over, dat het niet werkt.
Wat werkt niet? Statiegeld werkt omdat het blik direct op de juiste plek terecht komt en minder snel op straat belandt.
pi_218050689
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juni 2025 18:14 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ja, dat is exact wat Zwerfinator/Dirk Groot doet.

https://zwerfinator.nl/

Zoals ik al eerder heb gepost:

[ afbeelding ]

5039 kilometer onderzoek in 72 gemeenten.
Maar zijn die statistieken realistische en betrouwbaar?

Als er ergens een festival is geweest zal er meer vuil liggen dan als er geen festival is

Ik had er nog nooit van gehoord dat iemand dit aan het doen is

vuil op straat is niets anders dan een momentopname die is ontstaan door toevalligheden van dat moment
  donderdag 26 juni 2025 @ 19:29:06 #132
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218051083
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 18:33 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Maar zijn die statistieken realistische en betrouwbaar?

Als er ergens een festival is geweest zal er meer vuil liggen dan als er geen festival is

Ik had er nog nooit van gehoord dat iemand dit aan het doen is

Ja, hij heeft vaste routes die hij met regelmaat bezoekt. Door centra, woonwijken en randen van steden. Hij is van oorsprong data-analist dus hij zal wel weten hoe je data moet verwerken en interpreteren.

quote:
vuil op straat is niets anders dan een momentopname die is ontstaan door toevalligheden van dat moment

Nou, er zijn wel degelijk trends in waar te nemen en statiegeld is gewoon van invloed op wat er op straat ligt. Als je maar genoeg momentopnames verzamelt.
pi_218051303
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juni 2025 19:29 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ja, hij heeft vaste routes die hij met regelmaat bezoekt. Door centra, woonwijken en randen van steden. Hij is van oorsprong data-analist dus hij zal wel weten hoe je data moet verwerken en interpreteren.
[..]
Nou, er zijn wel degelijk trends in waar te nemen en statiegeld is gewoon van invloed op wat er op straat ligt. Als je maar genoeg momentopnames verzamelt.
ik ben nog niet zo overtuigd

Stel dat je een hele slechte zomer met heel veel regen heby en dat hoeft helemaal geen uitzondering te zijn in Nederland dan zal je gewoon minder frisdrank verkopen

Weersinvloeden is hele grote factor hierin. Dan kan je dat niet gaan vergelijken met een zomer die heel erg mooi is geweest.

Maar hij zal hier wel iets weer tegen afwegen.

Los daarvan ging deze discussie nog steeds over dat die statiegeld afgeschaf moet worden om het feit dat het een duidelijk een aantoonbaar patroon heeft teweeggebracht ten aanzien van mensen die met vuile viese klauwen blikjes uit prullenbakken halen.

Dat beeld moet uit het straatbeeld verdwijnen naar mijn inziens.
  donderdag 26 juni 2025 @ 20:15:26 #134
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218051652
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 19:49 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Daar is iedereen het wel over eens denk ik. Maar daarvoor hoeft statiegeld, dat dus gewoon als systeem wel werkt, niet worden afgeschaft. Daarvoor moeten de innamepunten beter en de bewustwording bij mensen.

Wat mij betreft zijn niet de mensen die het uit de vuilnisbakken halen het probleem, maar de mensen die statiegeldvoorwerpen in de vuilnis gooien. Daar hoort het niet, het hoort bij een inleverpunt.
  donderdag 26 juni 2025 @ 20:16:57 #135
66444 Lord_Vetinari
pi_218051671
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 19:49 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Zucht. :N
  donderdag 26 juni 2025 @ 20:20:12 #136
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218051707
Het is een symptoom behorende bij statiegeld, en dat moet je bestrijden door bijvoorbeeld meer en betere innamepunten. We schaffen autorijden toch ook niet af vanwege de ongelukken? Nee, we proberen wegen veiliger te maken.

De baten van aanzienlijk minder drankverpakkingen op straat in nagenoeg heel Nederland wegen op tegen de kosten van opengescheurde zakken op enkele locaties in grote steden.
pi_218055021
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 09:28 schreef Plompzakker het volgende:
Klaas is boos omdat hij te laat was bij de container

25 likes over de rug van klaas :r :r :r :r
pi_218063582
Bekijk deze YouTube-video

hier wat tips voor de mensen die op nee hebben gestemd
pi_218063776
quote:
6s.gif Op donderdag 26 juni 2025 20:15 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Daar is iedereen het wel over eens denk ik. Maar daarvoor hoeft statiegeld, dat dus gewoon als systeem wel werkt, niet worden afgeschaft. Daarvoor moeten de innamepunten beter en de bewustwording bij mensen.

Wat mij betreft zijn niet de mensen die het uit de vuilnisbakken halen het probleem, maar de mensen die statiegeldvoorwerpen in de vuilnis gooien. Daar hoort het niet, het hoort bij een inleverpunt.
Haha..das het zelfde als roepen dat een dame in een minirokje er om vraagt om nageroepen te worden (of erger).

Mensen die stelselmatig vuilnisbakken leeg halen kunnen ook normaal werken.
pi_218063797
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 12:13 schreef klaasweetalles het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

hier wat tips voor de mensen die op nee hebben gestemd
"ik wil daklozen niet in de weg zitten dus ik ga blikjes verzamelen op plekken waar daklozen nooit komen, zoals tankstations en treinstations"
lol wat
pi_218063839
Statiegeld flink verhogen lijkt me een betere oplossing, als een blikje 50 cent aan statiegeld opleverd zullen ze sneller opgeruimd worden vermoed ik :Y
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218064357
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 12:43 schreef Evangelion het volgende:

[..]
"ik wil daklozen niet in de weg zitten dus ik ga blikjes verzamelen op plekken waar daklozen nooit komen, zoals tankstations en treinstations"
lol wat
haha krijgen we straks ook knokken om territorium _O-
  zaterdag 28 juni 2025 @ 16:24:55 #143
66444 Lord_Vetinari
pi_218065791
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 12:49 schreef Digi2 het volgende:
Statiegeld flink verhogen lijkt me een betere oplossing, als een blikje 50 cent aan statiegeld opleverd zullen ze sneller opgeruimd worden vermoed ik :Y
  zaterdag 28 juni 2025 @ 23:19:27 #144
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_218069419
Waar leveren die lui die flessen in dan? Want ik mag alsnog naar 4 winkels leuren om mijn gewoon zelfgekochte flessen kwijt te kunnen, omdat ze stug weigeren elkaars "huismerk flessen" te accepteren.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 29 juni 2025 @ 00:20:14 #145
66444 Lord_Vetinari
pi_218069749
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 23:19 schreef fietsie het volgende:
Waar leveren die lui die flessen in dan? Want ik mag alsnog naar 4 winkels leuren om mijn gewoon zelfgekochte flessen kwijt te kunnen, omdat ze stug weigeren elkaars "huismerk flessen" te accepteren.
Klets. Iedere winkel moet elke fles accepteren. Dat is zo afgesproken. En machines kijken niet naar het merk.
  zondag 29 juni 2025 @ 00:25:20 #146
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218069767
quote:
Dat is tegenwoordig niet meer zo.
  zondag 29 juni 2025 @ 00:30:14 #147
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218069785
Gun de armen ook wat joh.
Want ik ben bang dat ze van de overheid komende jaren niet veel hoeven te verwachten.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_218070133
Waarom zou dat door het statiegeld komen? Dat een groot deel van de Nederlanders denken dat ze geld teveel hebben en hun blikjes en flesjes op straat mieteren omdat ze geen zin hebben om het in te leveren verloedert Nederland.

quote:
Onzin want een winkel met een inleverpunt moet volgens de wet statiegeldblikken- en flessen aannemen met als uitzondering bierflesjes omdat met de brouwerijen aparte afspraken mee zijn gemaakt.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_218070148
quote:
7s.gif Op zondag 29 juni 2025 05:59 schreef HSG het volgende:
Waarom zou dat door het statiegeld komen? Dat een groot deel van de Nederlanders denken dat ze geld teveel hebben en hun blikjes en flesjes op straat mieteren omdat ze geen zin hebben om het in te leveren verloedert Nederland.
[..]
Onzin want een winkel met een inleverpunt moet volgens de wet statiegeldblikken- en flessen aannemen met als uitzondering bierflesjes omdat met de brouwerijen aparte afspraken mee zijn gemaakt.

Ja ik heb geld teveel, ik verdien in de 6 getallen, en heb helemaal geen zin om met blikjes te leuren, ik gooi het ook niet op straat, maar netjes in de afvalcontainer of vuilnisbak, waarom zou ik voor 15 cent per blikje die zooi apart moeten houden, omspoelen, en dan ook nog eens terugbrengen?
pi_218070151
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 06:10 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja ik heb geld teveel, ik verdien in de 6 getallen, en heb helemaal geen zin om met blikjes te leuren, ik gooi het ook niet op straat, maar netjes in de afvalcontainer of vuilnisbak, waarom zou ik voor 15 cent per blikje die zooi apart moeten houden, omspoelen, en dan ook nog eens terugbrengen?
Je hoeft helemaal niks om te spoelen en terug te brengen maar het gaat mij er om dat je het netjes weggooit of terugbrengt en niet om straat gooit.
pi_218070163
quote:
7s.gif Op zondag 29 juni 2025 06:15 schreef HSG het volgende:

[..]
Je hoeft helemaal niks om te spoelen en terug te brengen maar het gaat mij er om dat je het netjes weggooit of terugbrengt en niet om straat gooit.
Allemaal prima, als de gemeente zorgt dat die bakken niet opengebroken worden, nu ligt mijn hele buurt vol met zooi.
  zondag 29 juni 2025 @ 10:47:36 #152
410451 Telefoonvork
Telefoonvork
pi_218071500
Ja, deze poll verloedert Nederland.
  zondag 29 juni 2025 @ 11:00:24 #153
182233 thedeedster
pi_218071585
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 12:38 schreef descon het volgende:

[..]
Haha..das het zelfde als roepen dat een dame in een minirokje er om vraagt om nageroepen te worden (of erger).

Nou, dat is een interessante stelling. Ik denk in principe hetzelfde.

Dus wie doen het dan? Illegalen? Mensen met een uitkering?
pi_218072369
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 11:00 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Nou, dat is een interessante stelling. Ik denk in principe hetzelfde.

Dus wie doen het dan? Illegalen? Mensen met een uitkering?
Vaak mensen die dakloos zijn en verslaafd aan middelen die in principe buiten de maatschappij zijn gevallen en niet geschikt zijn voor een reguliere baan , dat blikjes zoeken is vrijblijvend en doen ze zo lang ze zelf willen en kunnen,.
De enige manier om dit tegen te gaan is je blikje mee naar een supermarkt of huis te nemen in plaats van in de afvalbak te gooien, je kan het die mensen niet kwalijk nemen dat ze gebruik maken van de luiheid of gemakzucht van anderen
  zondag 29 juni 2025 @ 13:09:27 #155
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218072415
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 12:38 schreef descon het volgende:
Mee eens. Ze lopen hier ook rond op dit forum. Lekker uitkering binnenharken en de hele dag vuilniszakken vullen vol statiegeld, festivals afstruinen.

Belastinggeld well spent /s
  zondag 29 juni 2025 @ 13:22:55 #156
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_218072519
Ik vind het ook echt irritant, we zijn een van de rijkste landen ter wereld en dan heb je overal allemaal paupers die zo in de prullenbakken zitten te graaien naar plastic flesjes. Echt misselijkmakend :r
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_218072550
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 13:22 schreef MacorgaZ het volgende:
Ik vind het ook echt irritant, we zijn een van de rijkste landen ter wereld en dan heb je overal allemaal paupers die zo in de prullenbakken zitten te graaien naar plastic flesjes. Echt misselijkmakend :r
Mede dankzij een bepaald beleid profiteert niet iedereen mee van de rijkdom, mensen kunnen ook gaan stelen of andere mensen overvallen maar gaan blikjes verzamelen wat ik dan in principe liever zie
  zondag 29 juni 2025 @ 13:27:47 #158
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_218072560
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 13:26 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Mede dankzij een bepaald beleid profiteert niet iedereen mee van de rijkdom, mensen kunnen ook gaan stelen of andere mensen overvallen maar gaan blikjes verzamelen wat ik dan in principe liever zie
Een bepaald beleid waarbij je een bijstandsuitkering, huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kwijtschelding gemeentelijke belastingen krijgt? Ja, heel erg vervelend dat je dan nog moet graaien in vuilnisbakken voor een dubbeltje per flesje.
pi_218072582
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 13:27 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]
Een bepaald beleid waarbij je een bijstandsuitkering, huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kwijtschelding gemeentelijke belastingen krijgt? Ja, heel erg vervelend dat je dan nog moet graaien in vuilnisbakken voor een dubbeltje per flesje.
15 cent overigens
Ik weet niet hoe het zit met daklozen qua uitkering maar die krijgen zonder woning in ieder geval geen huurtoeslag
pi_218073913
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 13:22 schreef MacorgaZ het volgende:
De rijke top van ons land doet het geen pijn dat zeer arme individuen een besmettelijke ziekte kunnen oplopen door het gegraai in het vuilnis van de rijke top.
pi_218074032
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 06:19 schreef raptorix het volgende:

[..]
Allemaal prima, als de gemeente zorgt dat die bakken niet opengebroken worden, nu ligt mijn hele buurt vol met zooi.
Dat klopt maar daarmee verandert de discussie. ;)
  maandag 30 juni 2025 @ 00:28:23 #162
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_218078174
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 15:25 schreef torentje het volgende:

[..]
De rijke top van ons land doet het geen pijn dat zeer arme individuen een besmettelijke ziekte kunnen oplopen door het gegraai in het vuilnis van de rijke top.
Ze krijgen van mij juist een bijstandsuitkering van 1278 euro per maand zodat ze geen risico hoeven te lopen op ziektes door dubbeltjes te sparen uit de prullenbakken.
  maandag 30 juni 2025 @ 01:37:06 #163
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218078215
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 00:28 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]
Ze krijgen van mij juist een bijstandsuitkering van 1278 euro per maand zodat ze geen risico hoeven te lopen op ziektes door dubbeltjes te sparen uit de prullenbakken.
Je weet tegen wie je het hebt he?

Iemand die met mentale problemen kampt en ondanks de vele hints en directe aandringen geen hulp wil zoeken.
1947-2016
  maandag 30 juni 2025 @ 01:39:06 #164
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218078219
quote:

[..]
Ondanks dat er voor iedereen kansen liggen in dit land om je van een fatsoenlijke levensstandaard te voorzien, trickelt er weinig door idd.
1947-2016
  maandag 30 juni 2025 @ 09:55:44 #165
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_218079355
quote:
6s.gif Op zondag 29 juni 2025 00:25 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Dat is tegenwoordig niet meer zo.
Dat is tegenwoordig nog volledig zo. Afgelopen weken bij meerdere winkels (AH, Jumbo, Poiesz) met een deel van de lege flessen weer naar huis gekund.

Er zullen vast theoretische afspraken zijn; de machines zijn er niet op ingericht.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_218079410
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 13:30 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
15 cent overigens
Ik weet niet hoe het zit met daklozen qua uitkering maar die krijgen zonder woning in ieder geval geen huurtoeslag
Dat bedrag kan wat mij betreft omhoog naar minimaal 50 cent. Dat zet meer zoden aan de dijk omdat de prikkel om het weer in te leveren groter wordt en zwerfplastic flesjes en blikjes sneller opgeruimd zullen worden.
  maandag 30 juni 2025 @ 10:15:48 #167
66444 Lord_Vetinari
pi_218079497
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 09:55 schreef fietsie het volgende:

[..]
Dat is tegenwoordig nog volledig zo. Afgelopen weken bij meerdere winkels (AH, Jumbo, Poiesz) met een deel van de lege flessen weer naar huis gekund.

Er zullen vast theoretische afspraken zijn; de machines zijn er niet op ingericht.
Kul. Ik gooi al jaren alles in elke machine zonder problemen.
pi_218079498
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 00:28 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]
Die daklozen krijgen echter geen betaalbare woning en betaalbare voorzieningen om zich aan de hygiëneregels te kunnen houden.
  maandag 30 juni 2025 @ 10:29:19 #169
pi_218079583
quote:

[..]
Inderdaad. Het is niet dat die mensen spontaan verdwijnen als ze geen blikjes meer kunnen rapen. Een combinatie van beter afgesloten vuilnisbakken, het Duitse model van blikjes en flesjes op de rand zetten, en preventie, is de oplossing. Niet het geheel afschaffen van statiegeld.
pi_218079584
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 01:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je weet tegen wie je het hebt he?

Iemand die met mentale problemen kampt en ondanks de vele hints en directe aandringen geen hulp wil zoeken.
Voor jou is het dus veel te moeilijk om inhoudelijk te reageren? Dan vraag ik me af wat iemand als jij zoekt op een discussie forum.
  maandag 30 juni 2025 @ 10:36:26 #171
66444 Lord_Vetinari
pi_218079624
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:15 schreef torentje het volgende:

[..]
Die daklozen krijgen echter geen betaalbare woning en betaalbare voorzieningen om zich aan de hygiëneregels te kunnen houden.
Niemand wordt dakloos geboren (behalve misschien Jezus).
pi_218079678
quote:
18s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Zelfs die niet. Die had immers een warme stal+kribbe. En ik hoop niet dat Maria en Jozef dakloos waren voor ze op pad moesten voor de volkstelling.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_218079688
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:15 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik verwacht veel van genetic enginering, zodat mensen net zoals de meeste dieren geen huis meer nodig hebben, zelfs geen tent, dat scheelt gigantisch veel aan millieuvervuiling en oppervlak misbruik.
  maandag 30 juni 2025 @ 10:54:00 #174
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_218079716
Ik tieft mn blikjes tegenwoordig gewoon weg. Vind het teveel gedoe om voor 15 cent die kleverige dingen te bewaren. Ja eind van het jaar heb je misschien een paar tientjes verspild maar goed, scheelt een hoop ellende.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
  maandag 30 juni 2025 @ 11:32:04 #175
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218079953
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:29 schreef torentje het volgende:

[..]
Voor jou is het dus veel te moeilijk om inhoudelijk te reageren? Dan vraag ik me af wat iemand als jij zoekt op een discussie forum.
Ik reageer genoeg inhoudelijk, alleen niet naar jou. Jij moet hulp zoeken voor je zieke geest.
Jij kan niks anders posten dan ziekelijke jaloezie naar de have's. En dat is iedereen die een cent meer heeft dan jij en weigert dat te geven aan je.
1947-2016
  maandag 30 juni 2025 @ 11:54:19 #176
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218080079
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:54 schreef SuperNeger het volgende:
Ik tieft mn blikjes tegenwoordig gewoon weg. Vind het teveel gedoe om voor 15 cent die kleverige dingen te bewaren. Ja eind van het jaar heb je misschien een paar tientjes verspild maar goed, scheelt een hoop ellende.
Ik lees dat wel vaker maar echt? Je neemt ze met je wekelijkse boodschappen of de online bezorger doet dat.

Persoonlijk vind ik het zonde om letterlijk geld weg te gooien.
  maandag 30 juni 2025 @ 11:57:04 #177
479315 SuperNeger
pi_218080102
quote:
2s.gif Op maandag 30 juni 2025 11:54 schreef Gunner het volgende:

[..]
Ik lees dat wel vaker maar echt? Je neemt ze met je wekelijkse boodschappen of de online bezorger doet dat.

Persoonlijk vind ik het zonde om letterlijk geld weg te gooien.
Een sixpackje bier is 90 cent aan statiegeld. Ja als ik het elke dag drink oke maar meestal neem je blikjes mee als je ergens heen gaat en dan ga ik dus echt niet eind van de dag moeite doen om niet eens een euro aan plakkerige zooi mee naar huis te nemen
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_218080125
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 11:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik reageer genoeg inhoudelijk, alleen niet naar jou. Jij moet hulp zoeken voor je zieke geest.
Jij kan niks anders posten dan ziekelijke jaloezie naar de have's. En dat is iedereen die een cent meer heeft dan jij en weigert dat te geven aan je.
Jij reageert inhoudelijk niet op mijn stellingen omdat je daar geen argumenten voor hebt.
  maandag 30 juni 2025 @ 12:03:04 #179
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218080141
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 11:57 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Een sixpackje bier is 90 cent aan statiegeld. Ja als ik het elke dag drink oke maar meestal neem je blikjes mee als je ergens heen gaat en dan ga ik dus echt niet eind van de dag moeite doen om niet eens een euro aan plakkerige zooi mee naar huis te nemen
Eigen keus natuurlijk maar dat houdt dan wel in dat er een of andere zwerver (of forumgebruiker) in die afvalbak gaat graven met alle gevolgen van dien :P
pi_218080170
quote:

[..]
Als je naar het park gaat en bier mee wil nemen moet je die 25cl flesjes van Heineken kopen: daar zit om raadselachtige redenen geen statiegeld op, dus die flesjes kun je gewoon op het gras / in de bosjes flikkeren.
  maandag 30 juni 2025 @ 12:08:13 #181
479315 SuperNeger
pi_218080175
quote:
2s.gif Op maandag 30 juni 2025 12:03 schreef Gunner het volgende:

[..]
Eigen keus natuurlijk maar dat houdt dan wel in dat er een of andere zwerver (of forumgebruiker) in die afvalbak gaat graven met alle gevolgen van dien :P
Dat is niet mijn probleem. Ik mag het ook niet op straat gooien dan krijg ik een boete. Dus als zij de prullenbak legen en er een zooi van maken zouden zij een boete moeten krijgen.

Verder knijp ik ze altijd een beetje in, net niet helemaal maar gewoon een beetje zodat die tering schooiers t niet kunnen laten om het toch proberen in te leveren maar ze zijn dan net zo plat gedrukt dat die automaat ze net niet pakt haha.

quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 12:06 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Als je naar het park gaat en bier mee wil nemen moet je die 25cl flesjes van Heineken kopen: daar zit om raadselachtige redenen geen statiegeld op, dus die flesjes kun je gewoon op het gras / in de bosjes flikkeren.
Glas is wel weer meer gewicht wat dus kut is met meenemen.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_218080312
quote:
18s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Door omstandigheden waar iemand zelf niets tegen kan doen kan men toch dakloos worden? Dan is het afgelopen met lang badderen in schoon en warm water.
  maandag 30 juni 2025 @ 13:21:09 #183
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218080840
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 12:01 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij reageert inhoudelijk niet op mijn stellingen omdat je daar geen argumenten voor hebt.
Die heb ik (en ook de rest hier) zat. Daar stap jij vervolgens overheen om die ziekelijke jaloezie weer te pushen. Wat heeft het dan nog voor zin om ze op te schrijven?

Daarom.
Zoek hulp.
1947-2016
  maandag 30 juni 2025 @ 13:24:01 #184
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218080874
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Kul. Ik gooi al jaren alles in elke machine zonder problemen.
en anders zit er zo'n bel waar je op kan rammen. Regelt zo een medewerker het wel.
  maandag 30 juni 2025 @ 13:25:09 #185
182233 thedeedster
pi_218080882
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 12:06 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Is vanwege de schroefdoppen. Glas is in dit geval eigenlijk te fragiel en daarom niet geschikt om te recyclen.
pi_218081032
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 13:25 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Is vanwege de schroefdoppen. Glas is in dit geval eigenlijk te fragiel en daarom niet geschikt om te recyclen.
Glas is uitstekend her te gebruiken. Raar dat er op die Heineken flesjes geen statiegeld zit en op de overige bierflesjes wel.
  maandag 30 juni 2025 @ 13:49:00 #187
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_218081056
Al die stedelijke problemen hier :')
pi_218081418
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 13:21 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Die heb ik (en ook de rest hier) zat. Daar stap jij vervolgens overheen om die ziekelijke jaloezie weer te pushen. Wat heeft het dan nog voor zin om ze op te schrijven?

Daarom.
Zoek hulp.
Ziekelijke jaloezie is een aanname van jou en sommige anderen. Het is gewoon kritiek op de mensen die voldoende geld te besteden hebben.
Natuurlijk zoek ik gelijkgestemden die dezelfde zelfbeheersing hebben als ik, om het op te nemen tegen mensen zoals jou, die op mijn kritiek niet reageren kunnen zonder scheldwoorden te gebruiken.
pi_218081494
Met krachtige armen en benen *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 30 juni 2025 @ 15:25:38 #190
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218081907
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 14:36 schreef torentje het volgende:

[..]
Ziekelijke jaloezie is een aanname van jou en sommige anderen.
Dat is geen aanname meer hoor inmiddels.
Als jij denkt dat dat echt nog een aanname is, zou ik mij, als ik jou was, zeker laten onderzoeken.
1947-2016
pi_218082244
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 13:49 schreef xzaz het volgende:
Al die stedelijke problemen hier :')
Het is mij ook onduidelijk waarom het wonen in een stad zo interessant gevonden wordt.
pi_218082265
quote:

[..]
Precies een reden om het statiegeld naar minimaal 50 cent te gaan verhogen, per fles/blikje :Y
pi_218082297
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als jij denkt dat dat echt nog een aanname is, zou ik mij, als ik jou was, zeker laten onderzoeken.
Is wel goed met jou, jij bent een labiel persoon. Ik ben blij dat ik mijn zegje kan doen met een behoorlijke fysieke afstand tussen jou en mij.
pi_218082385
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Precies een reden om het statiegeld naar minimaal 50 cent te gaan verhogen, per fles/blikje :Y
statiegeld moet afgeschaft worden

dan gaan we die gasten niet meer in vuilnisbakken zien graaien

vuil moet opgeruimd worden door de gemeentelijke instanties

daar betalen we met zijn allen belasting voor
pi_218082406
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:17 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Nope,
Het is sowieso van belang en crucial om overal stort vuilcontainers te gaan gebruiken, dan kan men niet zomaar meer bij de vuilniszakken komen en het vervuilt het straatbeeld niet.
pi_218082408
quote:

[..]

Ben je nu klaar met je gefrustreerde reacties?
Je hebt je punt nu wel gemaakt.
pi_218082422
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:21 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Ben je nu klaar met je gefrustreerde reacties?
Je hebt je punt nu wel gemaakt.
ik snap dat jij boos wordt als ik een groot deel van je inkomen wil afpakken, maar het is gewoon goor en geen gezicht in de steden

HET MOET STOPPEN

ZIE POLL, een ruime meerderheid is het met me eens
pi_218082428
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:23 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
Ik snap dat jij boos wordt als ik een groot deel van je inkomen wil afpakken, maar het is gewoon goor en geen gezicht in de steden.
Steden zijn het afvoerputje van de maatschappij.
quote:
HET MOET STOPPEN

ZIE POLL, een ruime meerderheid is het met me eens.
51,4% een ruime meerderheid noemen _O- :')
  maandag 30 juni 2025 @ 16:43:18 #200
pi_218082584
quote:

[..]

Je bent wel een grijsgedraaide plaat zeg. Saai.
  maandag 30 juni 2025 @ 16:43:56 #201
pi_218082590
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 15:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]
In discussie gaan met torentje :D Laat toch gaan joh.
pi_218082648
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Je bent wel een grijsgedraaide plaat zeg. Saai.
Zo werkt het nu eenmaal in het leven

als iemand 1 keer wat zegt gebeurt er geen fuk

als iemand 2 keer wat zegt lachen ze je uit

conclusie, als je verandering wil dan moet de plaat 1000den keren herhaald gaan worden....

en voor de rest moet jij lekker vinden wat je wil
pi_218082707
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:54 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

conclusie, als je verandering wil dan moet de plaat 1000den keren herhaald gaan worden....

Het heeft inderdaad erg lang geduurd voordat statiegeld ingevoerd werd, ja.
Maar gelukkig is er nu ook statiegeld op blik en werkt het erg goed: veel minder blikjes in de natuur!
^O^
  maandag 30 juni 2025 @ 17:10:38 #204
pi_218082768
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:54 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Ik vind van niet.
quote:
Oh gelukkig.
  maandag 30 juni 2025 @ 17:28:04 #205
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218082865
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:05 schreef torentje het volgende:

[..]
Is wel goed met jou, jij bent een labiel persoon. Ik ben blij dat ik mijn zegje kan doen met een behoorlijke fysieke afstand tussen jou en mij.
Ontkenningsfase much.

Zoek hulp.
1947-2016
  maandag 30 juni 2025 @ 17:28:31 #206
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218082868
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 16:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
In discussie gaan met torentje :D Laat toch gaan joh.
Nu wel
1947-2016
pi_218098547
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:01 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Het heeft inderdaad erg lang geduurd voordat statiegeld ingevoerd werd, ja.
Maar gelukkig is er nu ook statiegeld op blik en werkt het erg goed: veel minder blikjes in de natuur!
^O^
het heeft helemaal geen klote geholpen al die maatregelen

De keiharde cijfertjes wat er allemaal verzameld wordt en ingeleverd wordt bewijst het tegendeel
pi_218098748
Het zou ook enorm helpen als er een andere manier komt van inzamelen, of de apparaten zijn kapot of er staat iemand voor je met een vuilniszak blikjes
pi_218100663
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 11:26 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]
het heeft helemaal geen klote geholpen al die maatregelen

De keiharde cijfertjes wat er allemaal verzameld wordt en ingeleverd wordt bewijst het tegendeel
Kun je nagaan hoe schoon het wordt als het inzamelingspercentage nog hoger wordt.
Welke keiharde cijfertjes trouwens?
pi_218105301
Ook weer alleen in Nederland. Met een krantenwijk valt meer te verdienen.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_218391720
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 22:37 schreef core2duo het volgende:
Ook weer alleen in Nederland. Met een krantenwijk valt meer te verdienen.
Daar heb je een fiets voor nodig en waarschijnlijk een adres/woonplaats

En een krantenwijk vereist wat discipline, dat hebben die mensen die de vuilnisbakken afstruinen volgens mij niet zo
pi_218391731
quote:
Dankzij mij topic wordt dit in de gemeenteraad besproken

Ik had een mail gestuurd naar wat mensen
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:17:48 #214
66444 Lord_Vetinari
pi_218450996
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 22:10 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

pi_218451143
quote:
:D _O- :')
Amsterdam :')
Elke keer als je denkt dat die stad niet verder kan zinken blijkt dat toch te kunnen.
pi_218451145
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 22:10 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Probeer het eens op klacht.nl
pi_218451235
twitter

MOEST LACHEN

dit is toch wel een serieus probleem in Nederland

toen ik dit topic opende had ik daar geen idee van, dacht dat ik de enige was die zich aan deze shit irriteerde
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:08:32 #218
182233 thedeedster
pi_218451313
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 15:02 schreef klaasweetalles het volgende:
[ x ]

MOEST LACHEN

dit is toch wel een serieus probleem in Nederland

toen ik dit topic opende had ik daar geen idee van, dacht dat ik de enige was die zich aan deze shit irriteerde
In welke talen gaan ze dit doen?

PS; ik ben sarcastisch.
pi_218452081
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_218453156
quote:

[..]
Voor mij dan reden te meer om juist statiegeld te gaan scharrelen! :Y
pi_218453238
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 12:08 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Verder knijp ik ze altijd een beetje in, net niet helemaal maar gewoon een beetje zodat die tering schooiers t niet kunnen laten om het toch proberen in te leveren maar ze zijn dan net zo plat gedrukt dat die automaat ze net niet pakt haha.

Deze gedeukte blikken en flessen zijn voor mij geen probleem, heb er zelfs speciale tools voor gemaakt om ze vakkundig en netjes terug te brengen in de originele vorm. En anders bel ik gewoon aan en vraag ik om een andere goede fles of blik. :Y

Ik heb een ongeschreven regel, alles wat ik meeneem wordt ingeleverd! :)
pi_218453501
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 19:09 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]
Nu is het niet meer ongeschreven he
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:27:47 #223
479315 SuperNeger
pi_218459437
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 19:09 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]
Deze gedeukte blikken en flessen zijn voor mij geen probleem, heb er zelfs speciale tools voor gemaakt om ze vakkundig en netjes terug te brengen in de originele vorm. En anders bel ik gewoon aan en vraag ik om een andere goede fles of blik. :Y

Bedankt ik zal ze voortaan nog harder inknijpen dan puur om statiegeld vandalen te jennen
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:28:48 #224
479315 SuperNeger
pi_218459457
quote:

[..]
Waarom? Als ik ze in de prullenbak gooi maakt het toch niet uit? Ze kunnen beter de boete van afval op straat gooien verhogen naar ¤2000
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_218459518
quote:
9s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 16:43 schreef Aether het volgende:
[ afbeelding ]
Zag laatst in Purmerend van die bakken voor statiegeld flesjes en blikken, dat leek te werken, want de prullenbakken waren heel, en er lag geen rotzooi.

Als een gemeente als Purmerend (die keihard aan het verloederen is) dat kan, moet dat toch ook in andere steden kunnen?
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:40:43 #226
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_218459545
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 11:24 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Nee, want dan krijg je weer veel meer afval in de natuur / op straat.
Statiegeld werkt aantoonbaar. Zie bijvoorbeeld Zwerfinator:
[ afbeelding ]
De vraag is of dit zwerfafval reduceert in plekken waar wel en niet schoonmaakdienst is.

Dat zie ik in die data niet zo goed terug. Als dit namelijk gaat over afval op straat dan hebben we daar een wekelijkse schoonmaakdienst voor. De volgende vraag is, wat is makkelijk te scheiden voor recycling?

- Plastic flesjes zijn blijkbaar alleen te scheiden en hergebruiken als ze schoon en onbeschadigd blijven en zijn moeilijker apart uit restafval te onttrekken

- Aluminium blikjes zijn altijd makkelijk te scheiden en recyclen. Ookal zijn ze platgetrapt en vies en zitten ze tussen etensresten etc..

Dus een compromis is denk ik dat je stopt met statiegeld op blikjes en maar accepteert dat die rotzooi terug komt in het straatbeeld maar plastic flesjes dus nog steeds met statiegeld hebt. Op die manier vervalt een groot deel van de zwervermarkt voor het zoeken naar statiegeld objecten en push je producenten om hun producten in flesjes anders te verpakken. Misschien ook aluminium of misschien glas aangezien concurrenten nu in de supermarkt lagere prijskaartjes kunnen laten zien en geen toegevoegd kutklusje (flesjes terugbrengen) hebben.

Dat gezegd hebbende.. als de grafiek daadwerkelijk staat voor een soortgelijke reductie in de natuur in Nederland (dus plekken die niet een schoonmaak dienst hebben) dan is het verhaal weer net anders.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_218460698
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 14:28 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Waarom? Als ik ze in de prullenbak gooi maakt het toch niet uit? Ze kunnen beter de boete van afval op straat gooien verhogen naar ¤2000
Je kan het evengoed in de prullenbak gooien. Naar mijn idee zal menigeen dat niet doen en het inleveren. Komt er toch wat in de publieke ruimte, dan komt er genoeg initiatief het mee te nemen en die 50 cent te cashen. Boetes blijft lastig handhaafbaar bij gebrek aan toezicht en de kosten ervan.
pi_218460801
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 14:40 schreef SpecialK het volgende:

[..]
De vraag is of dit zwerfafval reduceert in plekken waar wel en niet schoonmaakdienst is.

Dat zie ik in die data niet zo goed terug. Als dit namelijk gaat over afval op straat dan hebben we daar een wekelijkse schoonmaakdienst voor. De volgende vraag is, wat is makkelijk te scheiden voor recycling?

- Plastic flesjes zijn blijkbaar alleen te scheiden en hergebruiken als ze schoon en onbeschadigd blijven en zijn moeilijker apart uit restafval te onttrekken

- Aluminium blikjes zijn altijd makkelijk te scheiden en recyclen. Ookal zijn ze platgetrapt en vies en zitten ze tussen etensresten etc..

Dus een compromis is denk ik dat je stopt met statiegeld op blikjes en maar accepteert dat die rotzooi terug komt in het straatbeeld maar plastic flesjes dus nog steeds met statiegeld hebt. Op die manier vervalt een groot deel van de zwervermarkt voor het zoeken naar statiegeld objecten en push je producenten om hun producten in flesjes anders te verpakken. Misschien ook aluminium of misschien glas aangezien concurrenten nu in de supermarkt lagere prijskaartjes kunnen laten zien en geen toegevoegd kutklusje (flesjes terugbrengen) hebben.

Dat gezegd hebbende.. als de grafiek daadwerkelijk staat voor een soortgelijke reductie in de natuur in Nederland (dus plekken die niet een schoonmaak dienst hebben) dan is het verhaal weer net anders.
De vuilnisbakken op straat zijn eerst kleiner gemaakt en daarna met een kleine opening, zodat er alleen nog kleine blikjes en flesjes in gingen. Nou mag dat ook niet weer, dus worden ze dichtgemaakt en weggehaald. Dat is ook veel goedkoper. Op termijn heb je dan weer alleen vuilnisbakken in de winkelcentra en komt al het overige afval weer terug, vooral verpakkingen.

Een hoge boete klinkt wel leuk, maar hoe vaak kom je op straat een agent tegen? Die zijn ook allemaal wegbezuinigd. Handhaving is een groot probleem.
pi_218461437
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 14:27 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Bedankt ik zal ze voortaan nog harder inknijpen dan puur om statiegeld vandalen te jennen
Dan moet jouw frustratie na het nuttigen wel heel erg hoog zijn, gewoon triest! 8)7
pi_218461439
quote:
Nog steeds te weinig. Ik ga voor 50 cent niet de moeite doen om zo'n blikje bij me te houden en in te leveren bij de supermarkt. Daar zal je minimaal een euro van moeten maken. Ga ik nog steeds de moeite niet nemen, maar dan zal ik simpelweg nog nauwelijks blikjes kopen. Lost het probleem zich ook op.
  zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:35:26 #231
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_218461469
Kom net terug uit Rome.. daar ligt het op straat.. dus tja..
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_218461473
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 18:30 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]
Dan moet jouw frustratie na het nuttigen wel heel erg hoog zijn, gewoon triest! 8)7
Gewoon een zielig en triest figuur
pi_218481538

[ Bericht 100% gewijzigd door CarbonC op 12-08-2025 07:47:50 ]
pi_218482009
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 14:36 schreef Shotty het volgende:

Als een gemeente als Purmerend (die keihard aan het verloederen is) dat kan, moet dat toch ook in andere steden kunnen?
Jep.
Wat een zooitje is dat aan het worden zeg. 4 jaar weg nu en iedere keer als ik terug kom, is het nog erger geworden. Don Bijl had nog wel wat positieve invloed, leek het, maar sinds het politiebureau is weggehaald bij het ziekenhuis en die troela burgermeester is, is het kommer en kwel.

Valt nooit meer terug te halen zo.
1947-2016
pi_218482026
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2025 18:35 schreef MMaRsu het volgende:
Kom net terug uit Rome.. daar ligt het op straat.. dus tja..
Ik kom net terug uit Kopenhagen. Daar ligt niets op straat.

Dus tja.
1947-2016
pi_218482763
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 09:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jep.
Wat een zooitje is dat aan het worden zeg. 4 jaar weg nu en iedere keer als ik terug kom, is het nog erger geworden. Don Bijl had nog wel wat positieve invloed, leek het, maar sinds het politiebureau is weggehaald bij het ziekenhuis en die troela burgermeester is, is het kommer en kwel.

Valt nooit meer terug te halen zo.
Alle bureau’s zijn gesloten, en de politie is verbannen naar een hoekje van Purmerend, op een bedrijventerrein. Zo ver mogelijk van het centrum (sterker nog, dichter bij het centrum van Edam dan van Purmerend), en de wijken die leuk waren om te wonen. Mijn vriendin woont vlakbij een van de oude politiebureautjes. Daar wordt nu voor de deur openlijk gedeald.

Echt triest. Valt misschien wel terug te halen, maar dan ben je wel minimaal 10 jaar verder.
pi_218482781
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 10:38 schreef Shotty het volgende:

[..]
Alle bureau’s zijn gesloten, en de politie is verbannen naar een hoekje van Purmerend, op een bedrijventerrein. Zo ver mogelijk van het centrum, en de wijken die leuk waren om te wonen. Mijn vriendin woont vlakbij een van de oude politiebureautjes. Daar wordt nu voor de deur openlijk gedeald.

Echt triest. Valt misschien wel terug te halen, maar dan ben je wel minimaal 10 jaar verder.
Kan ik wel beamen dit ja. Ze rijden nu nog hun rondjes, maar die ene keer in de week dat ze een paar seconden in de straten aanwezig zijn, is natuurlijk niks.

Ik heb er 26 jaar gewoond en heb het beter zien worden en ook weer slechter. Alles had te maken met de zichtbare aanwezigheid en presentie van de politie om het schorem in toom te houden.
1947-2016
pi_218482849
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 09:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik kom net terug uit Kopenhagen. Daar ligt niets op straat.

Dus tja.
Dus: onderzoek waarom het in Denemarken wel goed gaat en hier niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')