quote:Statiegeldjager zoekt midden in de nacht naar blikjes in grote container
https://www.omroepbrabant(...)s-in-grote-container
quote:
quote:Het enorme succes van de eerste statiegeldwinkel: al meer dan een miljoen flesjes en blikjes
Rijnmond Redactie
Vandaag, 07:56 • Aangepast Vandaag, 08:53 • 2 minuten leestijd
In de winkel lever je flessen en blikjes in bulk in.
In de winkel lever je flessen en blikjes in bulk in.De statiegeldwinkel in Winkelcentrum Keizerswaard, in Rotterdam-IJsselmonde, is nog geen twee maanden open, maar er zijn nu al een miljoen statiegeldverpakkingen ingeleverd. En nog altijd komen er dagelijks zo'n 20 duizend blikjes en flesjes binnen bij de Statiegeld Retourshop.
"Het is echt in een heel rap tempo gegaan", zegt Miranda Boer van Statiegeld Nederland. "We zijn heel blij dat we al zo snel goed werden gevonden door Rotterdam. Al op de eerste dag stonden er lange rijen."
De mijlpaal van een miljoen statiegeldverpakkingen wordt, volgens Boer, niet per se gevierd in de Retourshop. "Maar we delen het zeker op onze sociale media om iedereen te bedanken. Het is vooral intern een mijlpaal en iets om trots op te zijn. Zelfs voor de bulkmachines stonden de afgelopen weken rijen."
LEES OOK
In deze winkel lever je in één keer zakken vol flessen en blikjes in voor statiegeld
Verwachtingen overtroffen
Al na de eerste 140 duizend verpakkingen was Boer zeer trots op de Retourshop. "Onze verwachtingen zijn echt ruimschoots overtroffen. Mensen zijn heel blij en geven aan dat ze deze winkel ideaal vinden."
LEES OOK
Eerste statiegeldwinkel groot succes: 20.000 blikjes en flesjes per dag
"Een vrouw die ik sprak, werkt bij een touringcarbedrijf waar veel mensen verpakkingen achterlaten. Op deze manier kunnen ze die makkelijk inleveren. Het scheelt tijd, maar ook drukte bij omliggende supermarkten."
© Sandra Uittenbogaart
Verpakkingen in één inleveren
Bij de statiegeldwinkel kun je al je statiegeldverpakkingen in één keer inleveren. Dat is belangrijk, legt Boer uit, want gemak is de belangrijkste factor voor mensen om hun statiegeldverpakkingen in te leveren.
Het geld kun je contant krijgen, via een Tikkie laten uitbetalen of doneren aan het Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam. "De donaties gaan naar een lokaal doel. Op een gegeven moment gaan wij het Ronald McDonald Huis een cheque overhandigen en verdubbelen we het gedoneerde geld."
Statiegeldwinkel in winkelcentrum Keizerswaard.
Statiegeldwinkel in winkelcentrum Keizerswaard.
© Thijs Huizer
Meer statiegeldwinkels
Hoeveel geld er precies is uitgekeerd, wil Statiegeld Nederland niet delen. Maar kijkend naar het aantal ingeleverde verpakkingen, zal dat in de 100 duizenden euro's zijn.
Boer hoopt dat de pijlsnelle ontwikkeling van de Retourshop doorzet. "We hebben er ook sinds mei één in Amsterdam en er komt er nog een aan. Dus we kijken waar het zinvol is. Het concept voorziet in ieder geval duidelijk in een behoefte. Op naar de volgende miljoen!"
Op zich al klachtwaardig.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:37 schreef thedeedster het volgende:
Ik loop dag in dag uit in het centrum van Amsterdam,
Inderdaad schandalig.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:37 schreef thedeedster het volgende:
Ik loop dag in dag uit in het centrum van Amsterdam, de invloed van die statiegeld ongein is overduidelijk. Wát een zooi.
Nou, dat kan ik aflezen uit hun blikken als ik ze de stad rond leid.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:42 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Inderdaad schandalig.
Wat moeten die toeristen daar wel niet van denken.
Nederland 1 van de rijkste landen van de wereld en mensen die heel de dag uit die vuilnisbakken graaien in de grote steden en waar niet nog meer.
Deze ongein moet teruggedraaid worden.
Meer geldquote:Op donderdag 26 juni 2025 09:37 schreef augurk2025 het volgende:
Gewoon verhogen naar 1 euro per blikje of flesje. Probleem opgelost.
I see what you did there...quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:45 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Nou, dat kan ik aflezen uit hun blikken als ik ze de stad rond leidt.
aha je bent dus gidsquote:Op donderdag 26 juni 2025 09:45 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Nou, dat kan ik aflezen uit hun blikken als ik ze de stad rond leid.
En die lever je daarna wel netjes in he?quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:45 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Het is echt absurd wat ik daar pas zag. Opengescheurde zakken op straat, gedumpt meubilair, hele heuveltjes van vuilniszakken. Zwerfvuil heb je elders natuurlijk ook wel, maar in deze mate kan ik me eigenlijk geen andere plek in Nederland bedenken waar het zo uit de hand loopt.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:45 schreef thedeedster het volgende:
[..]
halsema wil alleen die hoeren eruitquote:Op donderdag 26 juni 2025 09:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Het is echt absurd wat ik daar pas zag. Opengescheurde zakken op straat, gedumpt meubilair, hele heuveltjes van vuilniszakken. Zwerfvuil heb je elders natuurlijk ook wel, maar in deze mate kan ik me eigenlijk geen andere plek in Nederland bedenken waar het zo uit de hand loopt.
Ik ben ook een pro en heb zelfs een driehoek en inbus sleutel om de bakken te openen en speciale lamp om alles goed te kunnen zien, een keer ga ik met de fiets, de andere dag met de auto langs de snelweg (vooral bij de Ikea en Roda stadion is het raak) en dan terug via de snelweg tank stations. Dan heb ik genoeg verzameld om zowel elke dag wat weg te leggen voor eventueel auto onderhoud en het Duitse spul voor te tanken in Duitsland.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:51 schreef nostra het volgende:
Gisteren zag ik nog een pro met speciale moersleutel voor die vuilnisbakken; die ging er dan voor zover ik kon zien wel normaal mee om.
Als die mensen dat niet meer kunnen verdwijnen ze niet uit het straatbeeld. Je krijgt dan gewoon meer bedelaars in plaats van vuilniszoekers.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:42 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Inderdaad schandalig.
Wat moeten die toeristen daar wel niet van denken.
Nederland 1 van de rijkste landen van de wereld en mensen die heel de dag uit die vuilnisbakken graaien in de grote steden en waar niet nog meer.
Deze ongein moet teruggedraaid worden.
Hoger statiegeld betekent dat mensen het minder snel zullen weggooien en vermindert dus de hoeveelheid in de afvalbakken. Het wordt dan minder lucratief om daarin te zoeken. Haal je het statiegeld er helemaal af, dan komen die blikjes en flesjes op de grond terecht.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Meer geld
Altijd de oplossing!
Ja maar nee. Dit is een mislukt maalbaarheids expiriment wat meer problemen maakt dan het oplost. Alleen de hardleersheid bij beleidsbepalers moet het nog worden afgebroken als straatvuilnisbakken in de nacht.
Kansloos systeem.
Dat probleem speelt natuurlijk overal waar mensen hun "troep" weggooien dat eigenlijk nog geld waard is. In Duitsland bijvoorbeeld is het "Pfand" op blikjes 25 cent. Dat is al een stap in de goede richting. Daarbij hebben ze het afval systeem prima geregeld met "open" vuilcontainers waarbij je direct ziet of er wellicht nog een blikje ligt en niet de hele zooi eruit moet halen als je "pfandsammler" bent.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:37 schreef augurk2025 het volgende:
Sssttttt...... Niet verder vertellen, de milieudrammers zijn gek genoeg om dit er door te drukken.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:37 schreef augurk2025 het volgende:
En wie durft er nog te zeggen dat er geen bikkels op fok zitten.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:37 schreef thedeedster het volgende:
Ik loop dag in dag uit in het centrum van Amsterdam
Explainer? Dat moet gewoon "uitleg" zijn.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:56 schreef klaasweetalles het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Betekend ook dat mensen de goederen niet meer gaan kopen gezien de onrealistische deposit op de verpakking. Als het nu al niet gaat, waarom zou een blikje van 1,- dan wel werken?quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hoger statiegeld betekent dat mensen het minder snel zullen weggooien en vermindert dus de hoeveelheid in de afvalbakken. Het wordt dan minder lucratief om daarin te zoeken. Haal je het statiegeld er helemaal af, dan komen die blikjes en flesjes op de grond terecht.
Verkopen = innemen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:15 schreef CarbonC het volgende:
Voor iedereen die onder een steen heeft geleefd de afgelopen jaren:
Dat het invoeren van statiegeld in Nederland niet goed (genoeg) uitgepakt heeft komt omdat het aan de markt overgelaten is (jawel, alweer...). Eerst heeft de frisdrankindustrie jarenlang actief invoering gesaboteerd, daarna op alle mogelijke manieren het succes ondermijnd. Vergeet niet dat de winst van de niet ingeleverde blikjes en flesjes voor de fabrikanten is.
In andere landen (Denemarken, Noorwegen, ...) werkt het wel goed: zoek uit hoe ze het daar gedaan hebben en voer dat hier in. Laat de industrie een boete betalen van 2x het bedrag van het niet ingeleverde statiegeld.
Verder ben ik geneigd te zeggen dat die 15 cent per flesje/blikje veel te weinig is (maak er 1 of het liefst 2 euro van), maar in Scandinavië is het ook maar 1,2 of 3 kronen (0,11-0,33 euro) dus zou dat het probleem ook niet moeten zijn.
TLNG: het probleem is de manier waarop statiegeld op blikjes/flesjes is ingevoerd, niet dat het ingevoerd is.
Ik denk gewoon de makkelijkste oplossing is statiegeld gewoon weer afschaffenquote:Op donderdag 26 juni 2025 10:15 schreef CarbonC het volgende:
Voor iedereen die onder een steen heeft geleefd de afgelopen jaren:
Dat het invoeren van statiegeld in Nederland niet goed (genoeg) uitgepakt heeft komt omdat het aan de markt overgelaten is (jawel, alweer...). Eerst heeft de frisdrankindustrie jarenlang actief invoering gesaboteerd, daarna op alle mogelijke manieren het succes ondermijnd. Vergeet niet dat de winst van de niet ingeleverde blikjes en flesjes voor de fabrikanten is.
In andere landen (Denemarken, Noorwegen, ...) werkt het wel goed: zoek uit hoe ze het daar gedaan hebben en voer dat hier in. Laat de industrie een boete betalen van 2x het bedrag van het niet ingeleverde statiegeld.
Verder ben ik geneigd te zeggen dat die 15 cent per flesje/blikje veel te weinig is (maak er 1 of het liefst 2 euro van), maar in Scandinavië is het ook maar 1,2 of 3 kronen (0,11-0,33 euro) dus zou dat het probleem ook niet moeten zijn.
TLNG: het probleem is de manier waarop statiegeld op blikjes/flesjes is ingevoerd, niet dat het ingevoerd is.
quote:Statiegeld hoort niet in de afvalbak. Plastic flesjes & blikjes dus ook niet. Daarom introduceren we de DoneerRing in Nederland. Een ijzeren ring rond vuilnisbakken waar mensen hun statiegeldflesjes & blikjes in kunnen zetten, zodat anderen ze op een waardige manier kunnen verzamelen voor statiegeld. Deze ring is al in meer dan 100 Duitse steden geïnstalleerd, en altijd met enthousiaste reacties tot gevolg. En inmiddels ook al in meer dan 20 gemeentes in Nederland.
Onder pfandring of statiegeldring ook van andere leveranciers te vinden.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:17 schreef Tourniquet het volgende:
Oplossing: de doneerring
[..]
[ afbeelding ]
Nee, want dan krijg je weer veel meer afval in de natuur / op straat.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:01 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik denk gewoon de makkelijkste oplossing is statiegeld gewoon weer afschaffen
De meeste mensen in de stad gooien gewoon al die flesjes en blikjes netjes in de prullenbak dat is helemaal het probleem helemaal niet
Dit probleem is ontstaan omdat er nu geld voor gevraagd wordt gaan mensen in die prullenbakken graaien waardoor nu al die overlast is ontstaan overal in de steden.
De oplossing is helemaal niet moeilijk, heel het statiegeld systeem weer afschaffen.
0 cent voor een blikje en al die andere troep
En dit, maar dan wel bij alle afvalbakken.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:17 schreef Tourniquet het volgende:
Oplossing: de doneerring
[..]
[ afbeelding ]
Er is een grens van een bepaald bedrag waarbij een mens besluit om dat blikje toch maar in te leveren. Die grens is voor iedereen anders. Hoe hoger het bedrag, hoe groter het aantal mensen voor wie die grens wordt overschreden. Je krijgt het geld terug als je dat wilt, dus ik denk niet dat het veel invloed heeft op het wel of niet kopen, maar misschien wel een beetje.quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Betekend ook dat mensen de goederen niet meer gaan kopen gezien de onrealistische deposit op de verpakking. Als het nu al niet gaat, waarom zou een blikje van 1,- dan wel werken?
Je kan ook 10,- per blikje doen in die logica.
Hoe kwamen die aan een inkomen voordat er statiegeld op blikjes/flesjes zat?quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:08 schreef ieniminimuis het volgende:
Daarnaast is het ook een probleem dat mensen statiegeld van blikjes moeten verzamelen om aan een inkomen te komen.
Maar vervuiling van blikjes (en ook ander afval) is zeker een probleem en heeft naast statiegeld ook gewoon echt een gedragsverandering nodig bij mensen.
Mij niet vragen, al werd er in plastic containers ook gewoon gegraven naar statiegeldflessen. En misschien is het nu gewoon een extra inkomstenbron geworden voor deze groep mensen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:26 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Hoe kwamen die aan een inkomen voordat er statiegeld op blikjes/flesjes zat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |