Je weet dat er al een nieuwe overeenkomst is? Nee?quote:Op donderdag 26 juni 2025 12:04 schreef Kickinalfa het volgende:
Vandaag de asielwetten en het vluchtelingen verdrag op de agenda.
En Dassen loopt te miepen over de Europese afspraken. Beetje boter op je hoofd als je zelf alleen maar pleit om alles Europees te regelen.
Ja dat is precies mijn puntquote:Op donderdag 26 juni 2025 12:24 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Het is al europees geregeld.
Je hebt Europese afspraken waar je aan moet voldoen, alleen het Nederlandse kabinet weigert dat in te voeren: https://www.trouw.nl/poli(...)gratiepact~bd84faa6/quote:Op donderdag 26 juni 2025 12:04 schreef Kickinalfa het volgende:
En Dassen loopt te miepen over de Europese afspraken. Beetje boter op je hoofd als je zelf alleen maar pleit om alles Europees te regelen.
En Boomsma is weer de hypocrisie zelve met z’n ‘goed bestuur’, alleen als het hem uitkomt ja. Blij dat die pannenkoek al gesjeesd is voor hij überhaupt in het startblok heeft gestaan, op naar de 0 zetels met Eddy.quote:Op donderdag 26 juni 2025 15:59 schreef miss_sly het volgende:
Van Zanten krijgt de wind van voren en kan daar totaal niet mee omgaan.
Wil gewoon een wetswijziging indienen terwijl voorwaarden zijn niet geregeld. Maar dat maakt meneer niet uit. Allerlei verplichtingen opleggen die de asielzoekers nooit kunnen nakomen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 17:20 schreef Szura het volgende:
[..]
En Boomsma is weer de hypocrisie zelve met z’n ‘goed bestuur’, alleen als het hem uitkomt ja. Blij dat die pannenkoek al gesjeesd is voor hij überhaupt in het startblok heeft gestaan, op naar de 0 zetels met Eddy.
Watskeburt?quote:Op donderdag 26 juni 2025 15:59 schreef miss_sly het volgende:
Van Zanten krijgt de wind van voren en kan daar totaal niet mee omgaan.
Maar die afspraken gaan toch gewoon in 2026 in? En daar hebben we al voor getekend? Dus snap niet wat jij denkt dat ze willen gaan regelen nog.quote:Op donderdag 26 juni 2025 12:04 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik snap vooral Dassen niet, hij is pro Europa, dus nu komt er een Europees verdrag en pakt Dassen d66 aan dat ze dit willen invoeren.quote:Op donderdag 26 juni 2025 17:49 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Maar die afspraken gaan toch gewoon in 2026 in? En daar hebben we al voor getekend? Dus snap niet wat jij denkt dat ze willen gaan regelen nog.
Politici in combinatie met 'Minerva' roept bij mij toch nare associaties opquote:Op donderdag 26 juni 2025 18:27 schreef nostra het volgende:
Vanavond een praatje en Q&A met Karremans bij Minerva, ben benieuwd.
Hun debatingclub zorgt voor de locatie en een sloot eerstejaars (semi-tweede), ze organiseren het verder niet. Haakje is natuurlijk zijn boek, dus het moet wel een beetje studentenraakvlak hebben.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Politici in combinatie met 'Minerva' roept bij mij toch nare associaties op
Ik kan het verkeerd begrijpen hoor maar volgens mij is Volt niet op zo'n manier pro-Europees dat ze alles uit Europa zouden toejuichen. Ze staan lijkt me dan voor een ander migratiebeleid dan de EU. Lijkt me logisch want onder druk van extreem-rechts wil de EU dit ook op een veel kanslozere manier aanpakken dan ik graag zou zien.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:23 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik snap vooral Dassen niet, hij is pro Europa, dus nu komt er een Europees verdrag en pakt Dassen d66 aan dat ze dit willen invoeren.
Het lijkt me vooral dat Volt dit Europese verdrag zou moeten verdedigen.
Ik vind het vooral bijzonder dat je zo pro Europa bent, zoveel mogelijk via Europese samenwerking wilt regelen, en nu na jarenlange onderhandelingen op een kritiek onderwerp in vele landen er eindelijk een Europees besluit ligt om er dan tegenin te gaan als een andere partij pro dit besluit is.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik kan het verkeerd begrijpen hoor maar volgens mij is Volt niet op zo'n manier pro-Europees dat ze alles uit Europa zouden toejuichen. Ze staan lijkt me dan voor een ander migratiebeleid dan de EU. Lijkt me logisch want onder druk van extreem-rechts wil de EU dit ook op een veel kanslozere manier aanpakken dan ik graag zou zien.
Dassen zegt 100% terecht dat er totaal geen instroomprobleem is, alleen een gecreëerd opvangprobleem.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:23 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik snap vooral Dassen niet, hij is pro Europa, dus nu komt er een Europees verdrag en pakt Dassen d66 aan dat ze dit willen invoeren.
Het lijkt me vooral dat Volt dit Europese verdrag zou moeten verdedigen.
Tsjah als je in die fantasie wereld leeft.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dassen zegt 100% terecht dat er totaal geen instroomprobleem is, alleen een gecreëerd opvangprobleem.
Als Volt daar een flinke rol bij de onderhandelingen had zou ik dat raar vinden. Maar ik neem aan dat Volt daar geen enkele rol bij gehad heeft. Wilders die altijd zegt heel pro-Nederlands te zijn stemt toch ook niet met elke motie in de kamer die uitonderhandeld is door anderen mee omdat hij pro-Nederland is.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik vind het vooral bijzonder dat je zo pro Europa bent, zoveel mogelijk via Europese samenwerking wilt regelen, en nu na jarenlange onderhandelingen op een kritiek onderwerp in vele landen er eindelijk een Europees besluit ligt om er dan tegenin te gaan als een andere partij pro dit besluit is.
Ja, tijd en Bosma is wel een dingetje.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:51 schreef Faraday01 het volgende:
Ceder is inmiddels bij zijn 40e interruptie en Bosma is er helemaal klaar meedit gaat diep diep diep de nacht in.
Net overigens nog een mooi item over de onderwijsbezuinigingen in het funderend onderwijs. De pijn wordt vrijwel volledig bij de kwetsbare leerlingen neergelegd. Maar goed, daarvan heten er nogal wat Mohamed, dus dat kon je van dit kabinet wel een beetje verwachten.quote:Demissionair onderwijsminister Eppo Bruins (NSC) wil een gebruikelijke inflatiecorrectie voor middelbare scholen uitbetalen ten koste van lerarensalarissen en achterstandenbestrijding. Hij zette de Tweede Kamer voor het blok om op stel en sprong groen licht te geven, nog voordat die erover kon debatteren.
(..)
Omdat de bekostiging op korte termijn de deur uit moet, maande hij samen met staatssecretaris Mariëlle Paul (VVD) de Tweede Kamer tot spoed om er alvast mee akkoord te gaan - nog voor het debat en de stemming erover kunnen plaatsvinden. Daarvoor maakt hij gebruik van een achterdeurtje - de zogenoemde compatibiliteitswet - waarbij hij alleen maar een briefje hoeft te krijgen dat de Kamer zich ‘deugdelijk geïnformeerd’ acht.
Het lijkt me verkiezingstijd en ze willen dezelfde kiezers overhalen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 18:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Lijkt wel wat irritatie tussen Bontebal en Ceder te zitten. Speelt daar iets?
Iemand die dolgraag het schoothondje van gekke Geertje wilde worden voelt zich niet meer thuis bij de PvdAquote:Op donderdag 26 juni 2025 19:00 schreef Szura het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-kwaad/73518926.html
Mooi, de volgende intrigant rot ook eindelijk op uit de PvdA. Ga maar lekker naar FvD, Roon.
Deze bezuiniging is op meerdere vlakken oliedom. Er is echt geen enkele rechtvaardiging voor deze bezuiniging en dit gaat op termijn tot enorme problemen leiden. Wat is er gebeurd met het ideaal van het verheffen van het volk.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:03 schreef Janneke141 het volgende:
Eppo Bruins laat nog even zien dat NSC 'goed bestuur' echt heel belangrijk vindt:
[..]
Net overigens nog een mooi item over de onderwijsbezuinigingen in het funderend onderwijs. De pijn wordt vrijwel volledig bij de kwetsbare leerlingen neergelegd. Maar goed, daarvan heten er nogal wat Mohamed, dus dat kon je van dit kabinet wel een beetje verwachten.
We hebben bij meerderheid gestemd op partijen die die idealen niet zo van belang vinden.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Deze bezuiniging is op meerdere vlakken oliedom. Er is echt geen enkele rechtvaardiging voor deze bezuiniging en dit gaat op termijn tot enorme problemen leiden. Wat is er gebeurd met het ideaal van het verheffen van het volk.
Er waren tijden dat in de achterban van de VVD dit soort idealen wel een plaats hadden. Misschien waren ze toch nog wel enigszins liberaal in plaats van aartsconservatiefquote:Op donderdag 26 juni 2025 19:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We hebben bij meerderheid gestemd op partijen die die idealen niet zo van belang vinden.
Ik hebben liever een Jemeniet hier en dat we Diederik Boomsma er dan voor terugsturenquote:Op donderdag 26 juni 2025 19:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ja die vluchteling uit Jemen gaat inderdaad denken van ja ik moet naar Nederland want daar mag ik zeventien maanden blijven, Diederik!
Lekker op gevoel spelen
quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:00 schreef Szura het volgende:
Mooi, de volgende intrigant rot ook eindelijk op uit de PvdA. Ga maar lekker naar FvD, Roon.
Zou dit een bewust paradoxaal opgesteld zijn?quote:Ronald Plasterk zegt lidmaatschap partij op: er zijn geen grijstinten of nuances, PvdA kiest voor het kwaad
Ik denk dat je dan terug moet tot paars.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:24 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er waren tijden dat in de achterban van de VVD dit soort idealen wel een plaats hadden. Misschien waren ze toch nog wel enigszins liberaal in plaats van aartsconservatief
Helemaal mee eens. Ik vind het vooral moreel abject om hier op te bezuinigen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan terug moet tot paars.
Maar buiten dat; wie er ook het kind van de rekening is (no pun intended) - ik ga heel slecht op cynische meerderhedenpolitiek. Wij hebben 50,1% van de stemmen, dus dan kunnen wij maatregelen nemen waarbij die andere 49,9% de rekening mag betalen. Daar is democratie niet voor bedoeld.
Het is toch niet paradoxaal. Ja als je zou denken dat iemand een betoog doet voor grijstinten. Maar Plassterk zegt als ik naar die titel kijkt juist dat er goed en kwaad is, geen grijstinten of nuances en hij ziet PvdA nu als het kwaad en I guess PVV als het goede.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:28 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[..]
Zou dit een bewust paradoxaal opgesteld zijn?
Ja. ja. ja. ja. ja. ja.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, tijd en Bosma is wel een dingetje.
Die gast mis je totaal niet. Wel mooi dat de PvdA al dit soort figuren loost. Het zou anders zijn als het om figuren gaat die op andere gebieden binnen de partij wel bijdragen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:00 schreef Szura het volgende:
In eerste instantie dacht ik dat hij bedoelde dat er bij PvdAGL geen nuance wat betreft het conflict was, maar na de ridicuul domme column te hebben gelezen denk ik inderdaad dat je gelijk hebt.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het is toch niet paradoxaal. Ja als je zou denken dat iemand een betoog doet voor grijstinten. Maar Plassterk zegt als ik naar die titel kijkt juist dat er goed en kwaad is, geen grijstinten of nuances en hij ziet PvdA nu als het kwaad en I guess PVV als het goede.
Ik noemde hem eerder al mijn grootste politieke teleurstelling ooit, hij doet zijn best zo'n voorsprong te pakken dat niemand hem ooit meer in kan halen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:03 schreef Janneke141 het volgende:
Eppo Bruins laat nog even zien dat NSC 'goed bestuur' echt heel belangrijk vindt:
[..]
Net overigens nog een mooi item over de onderwijsbezuinigingen in het funderend onderwijs. De pijn wordt vrijwel volledig bij de kwetsbare leerlingen neergelegd. Maar goed, daarvan heten er nogal wat Mohamed, dus dat kon je van dit kabinet wel een beetje verwachten.
Er zijn ook al lokale fractieleden vertrokken. En iemand als Verbeet heeft in haar leven enorm veel bijgedragen, die verdiende ook geen vertrek door de achterdeur.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:59 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Die gast mis je totaal niet. Wel mooi dat de PvdA al dit soort figuren loost. Het zou anders zijn als het om figuren gaat die op andere gebieden binnen de partij wel bijdragen.
Ik vind dat leden die om deze reden weg gaan aanstellers. Die hele motie was een stuk genuanceerder dan zij doen overkomen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn ook al lokale fractieleden vertrokken. En iemand als Verbeet heeft in haar leven enorm veel bijgedragen, die verdiende ook geen vertrek door de achterdeur.
Plasterk had natuurlijk eigenlijk allang geroyeerd moeten zijn.
Van Gerdy Verbeet vind ik het ook jammer. Ze was een prima kamervoorzitter ook vond ik.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn ook al lokale fractieleden vertrokken. En iemand als Verbeet heeft in haar leven enorm veel bijgedragen, die verdiende ook geen vertrek door de achterdeur.
Plasterk had natuurlijk eigenlijk allang geroyeerd moeten zijn.
CU ministers stellen wel vaak teleur of niet? Staghouwer? Adema?quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik noemde hem eerder al mijn grootste politieke teleurstelling ooit, hij doet zijn best zo'n voorsprong te pakken dat niemand hem ooit meer in kan halen.
Verbeet is/was voorzitter van de commissie 40/45, zal om die reden veel contact gehad hebben met Joden.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:10 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik vind dat leden die om deze reden weg gaan aanstellers. Die hele motie was een stuk genuanceerder dan zij doen overkomen.
Dit was geen CU minister. En Adema viel wel mee, die zat vooral vastgebonden door Geurts van het CDA, die vergelijkbaar denkt als Van der Plas. CDA is na de verkiezingen en het vertrek van Geurts totaal anders gaan acteren op landbouw.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:11 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
CU ministers stellen wel vaak teleur of niet? Staghouwer? Adema?
Dat loopt nog: https://www.nrc.nl/nieuws(...)ie-plasterk-a4893610quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:16 schreef Bluesdude het volgende:
Over Plasterk gesproken.... had hij niet juridische moeilijkheden over een patent?
Hoe is dat afgelopen... of nog gaande ?
volgens mij lopen dit soort figuren weg bij de PvdA, het is niet zo dat de partij ze wegstuurtquote:Op donderdag 26 juni 2025 19:59 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Die gast mis je totaal niet. Wel mooi dat de PvdA al dit soort figuren loost. Het zou anders zijn als het om figuren gaat die op andere gebieden binnen de partij wel bijdragen.
Ja uiteraard. Bedoel dat het niet verkeerd is voor de partij. Deze mensen lopen alleen maar te zaniken en doen niks.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:21 schreef gaatwelgoed het volgende:
[..]
volgens mij lopen dit soort figuren weg bij de PvdA, het is niet zo dat de partij ze wegstuurt
Deze motivering heb ik nergens gehoord/gezien en dat is ook niet zo. Het was namelijk niet bedoeld als strafmaatregel.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:14 schreef Hanca het volgende:
En de motie was niet genuanceerd, aangezien de onderbouwing was 'we willen Israël laten lijden'. Of het een goede reden is om te vertrekken... ik denk dat het bij veel leden de druppel was en dat ze toch al tegen de fusie waren, dat ze vooral daarom vertrekken.
dat lijkt sowieso wel een favoriete hobby van (oud) PvdA'ersquote:Op donderdag 26 juni 2025 20:22 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ja uiteraard. Bedoel dat het niet verkeerd is voor de partij. Deze mensen lopen alleen maar te zaniken en doen niks.
Die hebben ze ook niet gegeven. Het gaat om maximale druk op Israel zetten. Om burgerdoden te voorkomen, staat ook letterlijk in de motie. Maarja potentiele Israelische slachtoffers van die strategie zijn nou eenmaal veel belangrijker dan de concrete slachtoffers van halfbakken druk zetten.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Deze motivering heb ik nergens gehoord/gezien.
de PvdA maakt er al jaren een sport van om te doen alsof ze (nog) heel belangrijk zijnquote:Op donderdag 26 juni 2025 20:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Die hebben ze ook niet gegeven. Het gaat om maximale druk op Israel zetten. Om burgerdoden te voorkomen, staat ook letterlijk in de motie. Maarja potentiele Israelische slachtoffers van die strategie zijn nou eenmaal veel belangrijker dan de concrete slachtoffers van halfbakken druk zetten.
Het is sowieso geneuzel in de marge alsof Nederland zo'n impact heeft op Israel's verdediging of hun genocide. Maar in Europa kan de Nederlandse oplossing wel een verschil maken zoals die brief van Veldkamp ook uiteindelijk niks heeft gedaan omdat na de conclusie dat Israel oorlogsmisdaden begaat, even niet uitkwam door de illegale Israelische aanval op Iran die rechtse partijen heel geweldig vonden. Nu weer gaan schipperen met dat we Israel sancties op gaan leggen die de burgers daar niet mogen raken laat uiteraard wel zien dat we eigenlijk liever blijven wegkijken. Het wordt ook steeds ongemakkelijker om er nu pas wat van te gaan zeggen.
Dan heb je niet goed gelezen en het debat niet gezien. Het was niet als straf, ze hoopten door Israël te laten lijden dat die dan wilden gaan onderhandelen (ook een nogal flagrante ontkennen van de geschiedenis met Netanyahu, die het tegenovergestelde waarschijnlijker maakt).quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Deze motivering heb ik nergens gehoord/gezien en dat is ook niet zo. Het was namelijk niet bedoeld als strafmaatregel.
Logisch ook wel. Behalve het stempel links heeft 'oldschool' PvdA als arbeiderspartij toch echt weinig te maken met Jesse 'lekker Groen' Klaver en consorten.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan heb je niet goed gelezen en het debat niet gezien. Het was niet als straf, ze hoopten door Israël te laten lijden dat die dan wilden gaan onderhandelen (ook een nogal flagrante ontkennen van de geschiedenis met Netanyahu, die het tegenovergestelde waarschijnlijker maakt).
Maar goed, ik ben wel uitgepraat over die motie. Ik denk dat de meeste PvdA vertrekkers bij de fusie sowieso vertrokken waren.
De PvdA van Den Uyl past wel bij GL. Daarna is PvdA een heel stuk naar VVD/D66 opgeschoven en bijna liberaal geworden onder Kok. Onder Bos en Samsom wilden ze weer naar links, waarna Asscher weer vol voor liberaal ging. Dus het hangt er een beetje vanaf naar welke klassieke PvdA kijkt. Die van Den Uyl, Bos en Samsom past wel bij GL, die van Kok zeer zeker niet. Die past beter bij D66.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:30 schreef gaatwelgoed het volgende:
[..]
dat lijkt sowieso wel een favoriete hobby van (oud) PvdA'ers
al vind ik de fusie ook nog steeds maar gek, ik vind de klassieke PvdA'er totaal niet passen bij GroenLinks
maar dat kan ouderwets denken zijn
Den Uyl was de politicus die in Nederland en waarschijnlijk wereldwijd als eerste de Club van Rome en klimaatmaatregelen als het belangrijkste speerpunt maakte. Groen beleid is bij uitstek PvdA beleid. Jij denkt aan de SP.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:42 schreef gaatwelgoed het volgende:
[..]
Logisch ook wel. Behalve het stempel links heeft 'oldschool' PvdA als arbeiderspartij toch echt weinig te maken met Jesse 'lekker Groen' Klaver en consorten.
Groene partijen leggen de nadruk op milieubeleid dat traditionele industrieën afbouwt, terwijl arbeiderspartijen juist banen in die sectoren willen behouden. Om maar eens wat te noemen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
De PvdA van Den Uyl past wel bij GL. Daarna is PvdA een heel stuk naar VVD/D66 opgeschoven en bijna liberaal geworden onder Kok. Onder Bos en Samsom wilden ze weer naar links, waarna Asscher weer vol voor liberaal ging. Dus het hangt er een beetje vanaf naar welke klassieke PvdA kijkt. Die van Den Uyl, Bos en Samsom past wel bij GL, die van Kok zeer zeker niet. Die past beter bij D66.
Zo'n partij is de PvdA dus de afgelopen 50 jaar iig niet geweest.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:48 schreef gaatwelgoed het volgende:
[..]
Groene partijen leggen de nadruk op milieubeleid dat traditionele industrieën afbouwt, terwijl arbeiderspartijen juist banen in die sectoren willen behouden. Om maar eens wat te noemen.
Nee, er werd gehoopt dat Israel niets aanvallends zou ondernemen met de dekking omlaag, dat is wat anders.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan heb je niet goed gelezen en het debat niet gezien. Het was niet als straf, ze hoopten door Israël te laten lijden dat die dan wilden gaan onderhandelen (ook een nogal flagrante ontkennen van de geschiedenis met Netanyahu, die het tegenovergestelde waarschijnlijker maakt).
Maar goed, ik ben wel uitgepraat over die motie. Ik denk dat de meeste PvdA vertrekkers bij de fusie sowieso vertrokken waren.
Dat zou kunnen, maar qua imago profiteerde ze daar wel van. Als ik afga op de beperkte groep van mijn ouders en grootouders.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo'n partij is de PvdA dus de afgelopen 50 jaar iig niet geweest.
Nee je kon Jan Pronk bijvoorbeeld op het congres horen zeggen. 30 jaar geleden werd Israel aangevallen en leverden we wapens voor hun verdediging. Nu zijn de rollen omgedraaid, is Israel de aanvaller dus steun de motie. Piri zei letterlijk op het congres niet tegen de mensen te zijn achter het voorstel die motie in te trekken te zijn. Ze zei luister naar elkaar houd je in heb respect laat elkaar heel niet teveel joelen. Maar vervolgens wordt PvdA nog geframed dat ze zulke slechte omgangsvormen hebben omdat de verliezers als Verbeet zo slecht tegen hun verlies kunnen. Verbeet kan zich beter concentreren op haar carriere in het bedrijfsleven of misschien wil de VVD haar wel.quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja dat is wel een beetje het frame wat over links leeft. Dat iedereen geld kwijt is aan hun beleid. Wat niet in het belang is van iedereen is VVD beleid waar een normale werknemer op een gegeven moment geen huis meer kan kopen zonder rijke ouders. Of nouja je kan er een kopen als je 20 jaar gewerkt hebt, kan je mooi op je 40ste uit het ouderlijk huis. Vervolgens vragen we ons af waarom worden er zo weinig kinderen geboren in Nederland. Ja geen idee manquote:Op donderdag 26 juni 2025 20:48 schreef gaatwelgoed het volgende:
[..]
Groene partijen leggen de nadruk op milieubeleid dat traditionele industrieën afbouwt, terwijl arbeiderspartijen juist banen in die sectoren willen behouden. Om maar eens wat te noemen.
Dit leidt tot spanningen over werkgelegenheid, betaalbaarheid en sociale rechtvaardigheid. Wat goed is voor het klimaat, voelt voor arbeiders soms als een bedreiging voor hun bestaan.
Voor de lange termijn is (denk ik) niemand tegen een schone leefomgeving. Maar die kant van de ideologie gaat ook wel gepaard met een hoop dat echt níet in het belang is van normale werkers in NL.
Van subsidie voor het vergroenen van je koophuis tot aan het overbelasten van het stroomnet met gare 'oplossingen'.
Maar allicht mis ik iets. En ik denk ook dat het weinig zin heeft om over de oude partijen na te denken: ze gaan nu een links blok vormen. Ongetwijfeld met een hoop ruzietjes, maar ook met nieuwe ideeën.
Voor mij is het imago probleem van (groen)llinks met name dat heel veel Nederlanders denken: ze gaan van mij dingen afpakken en dat weggeven. Terwijl de PvdA dat in de kern juist een beetje weg kon nemen, door zogenaamd te staan voor de arbeider.
Er is wel ruimte voor als ze op de een of andere manier de neuzen (iig tijdens campagnes) een beetje dezelfde kant op krijgen. Wat dat betreft is het goed voor ze dat ze nu dit relatief ruim voor de verkiezingen hebben gedaan.
Good old James Carville zou zeggen: People don't like chaos.
Dit is dus al totale onzin. Voor huiseigenaren met een inkomen onder de 60.000 kun je zelfs renteloos lenen voor isoleren, warmtepompen en zonnepanelen en dat in 20 jaar aflossen, terwijl je zulke maatregelen binnen 10 jaar terugverdient. Je hebt dus vanaf dag 1 winst bij die constructie (je aflossen per jaar is minder dan je winst per jaar).quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:58 schreef gaatwelgoed het volgende:
[..]
Klimaatmaatregelen raken disproportioneel mensen met lage inkomens: hogere energiekosten, dure verduurzamingseisen, of verlies van werk in 'vervuilende' sectoren. De subsidies gaan niet naar de klasses.
Voor huurders geldt vooral dat je nog sneller uit de markt wordt geprijsd van enige vorm van een koopwoning (in je buurt), want die zijn allemaal geupgrade met belastinggeld.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is dus al totale onzin. Voor huiseigenaren met een inkomen onder de 60.000 kun je zelfs renteloos lenen voor isoleren, warmtepompen en zonnepanelen en dat in 20 jaar aflossen, terwijl je zulke maatregelen binnen 10 jaar terugverdient. Je hebt dus vanaf dag 1 winst bij die constructie (je aflossen per jaar is minder dan je winst per jaar).
En voor huurders geldt dat ze dankzij de lagere energierekening meer geld over houden.
Wat een flauwekul. PvdA ten tijde van Den Uyl stond toch voor sociaaldemocratie? Voor de arbeiders. Daar heeft GL helemaal niets van.quote:
Lees het programma van Den Uyl eens door, groener dan dat van GL. En lees eens de programma's van GL van de laatste 15 jaar door. Dan zie je dat die al tijden vooral voor 'arbeiders', lees mensen met een lager inkomen, opkomen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. PvdA ten tijde van Den Uyl stond toch voor sociaaldemocratie? Voor de arbeiders. Daar heeft GL helemaal niets van.
Dat heeft vooral met welvaart, cultuur rondom allerlei manieren om níet zwanger te worden/blijven, emancipatie en het loslaten van bepaalde ideologieën te maken.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja dat is wel een beetje het frame wat over links leeft. Dat iedereen geld kwijt is aan hun beleid. Wat niet in het belang is van iedereen is VVD beleid waar een normale werknemer op een gegeven moment geen huis meer kan kopen zonder rijke ouders. Of nouja je kan er een kopen als je 20 jaar gewerkt hebt, kan je mooi op je 40ste uit het ouderlijk huis. Vervolgens vragen we ons af waarom worden er zo weinig kinderen geboren in Nederland. Ja geen idee man
Dat gaat simpelweg niet samen met radicaal groen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees het programma van Den Uyl eens door, groener dan dat van GL. En lees eens de programma's van GL van de laatste 15 jaar door. Dan zie je dat die al tijden vooral voor 'arbeiders', lees mensen met een lager inkomen, opkomen.
Je kunt meer hypotheek krijgen om een huis te vergroenen. En ook meer voor een huis met een beter energielabel. Dus ja, ik ontken dat zonder te liegen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:19 schreef gaatwelgoed het volgende:
[..]
Voor huurders geldt vooral dat je nog sneller uit de markt wordt geprijsd van enige vorm van een koopwoning (in je buurt), want die zijn allemaal geupgrade met belastinggeld.
Speler A betaalt belastingen, net als speler B. Speler B krijgt er nog wat extra van terug om zijn of haar huis op te pimpen. Speler A heeft geld afgedragen om potentiële huizen nog duurder te maken.
Dat lijkt ook vooral een probleem aan die kant van het groene spectrum: wees daar gewoon eerlijk over. Dit is goed voor de midden- en boven klasse. Niet de groep mensen die al buitenspel staan van de huizenmarkt. Dat ontkennen is simpelweg liegen.
Want ondermodaal heeft geen belang bij het niet uit de hand laten lopen van de klimaatverandering? Klimaatverandering tegengaan is geen 'hobby'.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:28 schreef gaatwelgoed het volgende:
[..]
Dat gaat simpelweg niet samen met radicaal groen.
Je bent simpelweg niet goed geïnformeerd.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:28 schreef gaatwelgoed het volgende:
[..]
Dat gaat simpelweg niet samen met radicaal groen.
Ik zie GL alleen maar wauwelen over Israël en Gaza. Misschien dat die partij in de plaatselijke politiek een sociale agenda heeft, maar wat ik er landelijk van zie is dit een partij die dit land niet vooruit helpt, om het mild uit te drukken.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees het programma van Den Uyl eens door, groener dan dat van GL. En lees eens de programma's van GL van de laatste 15 jaar door. Dan zie je dat die al tijden vooral voor 'arbeiders', lees mensen met een lager inkomen, opkomen.
Tja, dan volg je het te weinig. Het gaat in de Kamer zelden over Israël en Gaza.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:30 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik zie GL alleen maar wauwelen over Israël en Gaza. Misschien dat die partij in de plaatselijke politiek een sociale agenda heeft, maar wat ik er landelijk van zie is dit een partij die dit land niet vooruit helpt, om het mild uit te drukken.
ja sorry maar dan moet ik even heel pedant doen over iets als derde-ordegevolgen of verstrekkende (langetermijn)gevolgenquote:Op donderdag 26 juni 2025 21:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt meer hypotheek krijgen om een huis te vergroenen. En ook meer voor een huis met een beter energielabel. Dus ja, ik ontken dat zonder te liegen.
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:29 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Want ondermodaal heeft geen belang bij het niet uit de hand laten lopen van de klimaatverandering? Klimaatverandering tegengaan is geen 'hobby'.
Die weglopende prijs heeft echt niets met dat vergroenen te maken. Een hoger energielabel maakt minder verschil in de prijs dan dat je extra hypotheek kunt krijgen met hetzelfde inkomen. De weglopende prijs komt door de huizenmarkt, niet door klimaatmaatregelen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:34 schreef gaatwelgoed het volgende:
[..]
Als jij dat anders ziet: prima. Goen beleid is níet goed voor iedereen in Nederland. Wél voor financierders als banken, (grond)bezitters e.d. Níet voor mensen die een huis willen kopen, maar waarvoor de prijs steeds verder wegloopt.
Komt door het geldsysteemquote:Op donderdag 26 juni 2025 21:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die weglopende prijs heeft echt niets met dat vergroenen te maken. Een hoger energielabel maakt minder verschil in de prijs dan dat je extra hypotheek kunt krijgen met hetzelfde inkomen. De weglopende prijs komt door de huizenmarkt, niet door klimaatmaatregelen.
Daarom wil het 'groene' beleid minder voedsel laten maken in Nederland. Stop toch met het doen alsof het groene beleid is voor de armste van Nederland. Of niet, en blijf liegen en bedriegen. Dat maakt het in niets anders dan wat Wilders en co doen.quote:De gevolgen van klimaatverandering in stijgende prijzen voor voedsel e.d. zullen wel als allereerste voor de armsten zijn.
Je kunt klimaatverandering niet tegen gaan als Nederland. Je kunt wel werken aan manieren om om te gaan met de gevolgen van een veranderend klimaat.quote:Eerst de armsten in de wereld, maar uiteindelijk ook voor de mensen met de lage inkomens hier. De mensen met hoge inkomens voelen er niks van. Dus juist die klimaatverandering tegengaan, dat is het meest pro-lage-inkomen beleid wat je uit kunt voeren.
Nee, minder vleesproductie is juist meer voedselproductie. Er is weinig zo inefficiënt in de wereld als de vleesproductie.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:40 schreef gaatwelgoed het volgende:
[..]
Daarom wil het 'groene' beleid minder voedsel laten maken in Nederland.
het standpunt is oldschool landje pik van de boerenquote:Op donderdag 26 juni 2025 21:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, minder vleesproductie is juist meer voedselproductie. Er is weinig zo inefficiënt in de wereld als de vleesproductie.
Nogmaals: je bent gewoon echt slecht geïnformeerd over de standpunten van GL.
Fout. Helemaal fout. Ze willen meer boeren. https://groenlinks.nl/nie(...)ctief-voor-de-boerenquote:Op donderdag 26 juni 2025 21:49 schreef gaatwelgoed het volgende:
[..]
het standpunt is oldschool landje pik van de boeren
dank, ga ik dat doenquote:Op donderdag 26 juni 2025 21:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Fout. Helemaal fout. Ze willen meer boeren. https://groenlinks.nl/nie(...)ctief-voor-de-boeren
Nogmaals: lees je eens in.
vleesindustie is wel inefficient maar niet alles kan je omzetten naar land vor gewassen lijkt me, een deel van het grond in sommige streken lijkt me daar niet erg geschikt voor.quote:Op donderdag 26 juni 2025 21:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Fout. Helemaal fout. Ze willen meer boeren. https://groenlinks.nl/nie(...)ctief-voor-de-boeren
Nogmaals: lees je eens in.
Klopt, daarom pleit volgens mij ook niemand om de hele vlees- en melkindustrie af te schaffen. Of misschien de PvdD af en toe. De plannen zijn vooral om de enorme grootschaligheid van de industrie die slecht is voor mens, dier en milieu te verkleinen. Grondgebonden, biologisch, zulke zaken.quote:Op donderdag 26 juni 2025 22:05 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
vleesindustie is wel inefficient maar niet alles kan je omzetten naar land vor gewassen lijkt me, een deel van het grond in sommige streken lijkt me daar niet erg geschikt voor.
Er zijn hier bedrijven die 100% bestaan door de gratie van arbeidsmigranten, waar niemand wat aan heeft behalve de bedrijfseigenaar. Dat hoort hier gewoon niet. Arbeidsmigranten prima, maar dan wel voor minsten 150% van het minimumloon oid. En met door de bedrijfseigenaar betaalde huisvesting, die hij niet mag doorrekenen aan het personeel. Dan houden we de goede arbeidsmigratie over, maar de slechte gaat weg wat ook een hoop huisvesting scheelt.quote:Op donderdag 26 juni 2025 22:03 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
https://www.msn.com/nl-nl(...)9c588809cfe086&ei=23
Van Nispen vond dat te veel wordt gekeken naar symbolische maatregelen en dat de echte problemen niet worden aangepakt. Hij noemde het belangrijker om arbeidsmigratie terug te dringen dan asielmigratie.
Waarom blijft deze partij maar hameren op terugdringen arbeidsmigratie? We komen juist toch heel veel tekort?
Je kan toch gewoon minimumloon omhoog doen zodat er geen valse concurrentie is en dan kan personeel wel zelf een huis huren.quote:Op donderdag 26 juni 2025 22:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn hier bedrijven die 100% bestaan door de gratie van arbeidsmigranten, waar niemand wat aan heeft behalve de bedrijfseigenaar. Dat hoort hier gewoon niet. Arbeidsmigranten prima, maar dan wel voor minsten 150% van het minimumloon oid. En met door de bedrijfseigenaar betaalde huisvesting, die hij niet mag doorrekenen aan het personeel. Dan houden we de goede arbeidsmigratie over, maar de slechte gaat weg wat ook een hoop huisvesting scheelt.
Het gaat ook gewoon te koste van innovatie.quote:Op donderdag 26 juni 2025 22:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn hier bedrijven die 100% bestaan door de gratie van arbeidsmigranten, waar niemand wat aan heeft behalve de bedrijfseigenaar. Dat hoort hier gewoon niet. Arbeidsmigranten prima, maar dan wel voor minsten 150% van het minimumloon oid. En met door de bedrijfseigenaar betaalde huisvesting, die hij niet mag doorrekenen aan het personeel. Dan houden we de goede arbeidsmigratie over, maar de slechte gaat weg wat ook een hoop huisvesting scheelt.
Zie bijvoorbeeld het sluiten van de mijnen door Den Uyl…quote:Op donderdag 26 juni 2025 20:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo'n partij is de PvdA dus de afgelopen 50 jaar iig niet geweest.
Klopt, een groot deel kan je weinig anders verbouwen dan gras. Maar het kan en moet wel veel minder intensief.quote:Op donderdag 26 juni 2025 22:05 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
vleesindustie is wel inefficient maar niet alles kan je omzetten naar land vor gewassen lijkt me, een deel van het grond in sommige streken lijkt me daar niet erg geschikt voor.
Idd het regenwoud sloopen om sojabonen te verbouwen om onze intensieve vleesindustrie te voeren is waanzin.quote:Op donderdag 26 juni 2025 22:22 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt, een groot deel kan je weinig anders verbouwen dan gras. Maar het kan en moet wel veel minder intensief.
Klopt, regenwouden moet je gewoon verbranden als biomassa, dan is het tenminste nog groene energie.quote:Op donderdag 26 juni 2025 22:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idd het regenwoud sloopen om sojabonen te verbouwen om onze intensieve vleesindustrie te voeren is waanzin.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |