Ja, we kunnen nog wel eens het Belgisch record verbreken.quote:Op zondag 22 juni 2025 20:40 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dan zou dat alsnog het geval zijn want PVV/GLPvdA in één coalitie is natuurlijk ook uitgesloten.
Een wapenembargo van NL hoeft niet de vernietiging van Israel te betekenen.quote:Op zondag 22 juni 2025 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt, want niet voor de zekere vernietiging van Israël zijn maakt je een moslimhater.
PvdA-GL in een notendop.
Dan kun je idd beter uitgesloten partijen tellen. Nu bij peil.nl: PVV+VVD+FvD+SGP is al 60. Dan ook JA21 en BBB (die gaan niet met links) niet, dan zit je op 71. Heb je van de rest iedereen nodig, behalve eventueel 1 3 zetelpartij. Dus CDA, GL-PvdA, D66, SP, PvdD, Denk en CU of Volt. 7 partijen, maar wel een bonte verzameling. En dan zit je precies op 76.quote:Op zondag 22 juni 2025 20:40 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dan zou dat alsnog het geval zijn want PVV/GLPvdA in één coalitie is natuurlijk ook uitgesloten.
quote:Op zondag 22 juni 2025 20:50 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Een wapenembargo van NL hoeft niet de vernietiging van Israel te betekenen.
En het kan er echter wel voor zorgen dat Israel eens een keer goed na gaat denken voordat ze weer van plan zijn om allerlei oorlogsmisdaden te plegen en de rest van het westen daar ongevraagd in meeslepen.
Het is nog even af wachten hoe ver het gaat escaleren.quote:
De EU gaat echt niet meevechten, wat ze aan materieel hebben staat aan de Poolse of Baltische grens, staat in Oekraïne of is benodigd voor oefenen in eigen land. We hebben niks meer over.quote:Op zondag 22 juni 2025 21:02 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het is nog even af wachten hoe ver het gaat escaleren.
Deze karakterisering van jou was volkomen terecht gezien de extremistische reacties die je plaatste plus dat je daarnaast schaamteloos onwaarheden zonder feitelijke grond over mij debiteerde, dus speel hier niet de vermoorde onschuld.quote:Op zondag 22 juni 2025 13:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Welke fokker deed dat van de week. 1 of 3 fokkers ?
Niet druk maken over een enkeling
Ik ben van de week door een fokker uitgemaakt voor extremistisch, geen morele basiswaarden hebbend en ik zou verkeren in de hoek van nazi's.
Nogal opgefokt de opponent niet willen begrijpen en verketteren.
Ook hier: niet druk maken over die enkeling.
Geheel toevallig beslissen de NAVO-lidstaten komende week dat er significant meer aan defensie uitgegeven gaat worden. Dus dat gaat veranderen de komende jaren.quote:Op zondag 22 juni 2025 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
De EU gaat echt niet meevechten, wat ze aan materieel hebben staat aan de Poolse of Baltische grens, staat in Oekraïne of is benodigd voor oefenen in eigen land. We hebben niks meer over.
Pas over 10 jaar moet het naar 3,5% zijn. De EU gaat nu eerst rustig minstens 4/5 jaar overleggen waar nieuwe fabrieken voor defensiematerieel moeten gaan komen. Zo rolt de EU.quote:Op zondag 22 juni 2025 23:18 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Geheel toevallig beslissen de NAVO-lidstaten komende week dat er significant meer aan defensie uitgegeven gaat worden. Dus dat gaat veranderen de komende jaren.
Nee, dat scheelt, laten we het er dan maar op wagen.quote:Op zondag 22 juni 2025 20:50 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Een wapenembargo van NL hoeft niet de vernietiging van Israel te betekenen.
En het kan er echter wel voor zorgen dat Israel eens een keer goed na gaat denken voordat ze weer van plan zijn om allerlei oorlogsmisdaden te plegen en de rest van het westen daar ongevraagd in meeslepen.
Dit is waarschijnlijk even wat populistisch gelul, in een poging om toch iets van anti immigratie kiezers binnen te halen.quote:Op maandag 23 juni 2025 08:02 schreef Hanca het volgende:
D66 gaat ook richting rechts op asiel: https://www.ad.nl/politie(...)em-is-stuk~aa4edc1f/
Nou is dit bijna letterlijk een herhaling van het EU verdrag, opvangplekken buiten de EU, of aan de grens en dan mensen op uitnodiging hierheen halen is het hele idee dat we al besloten hebben. Staand beleid dus, waar je niet stoer over hoeft te doen.
Maar deze zin vind ik echt veel te ver gaan: "Wie zich op eigen houtje meldt in Nederland, wordt dan niet meer toegelaten." Dat kan gewoon niet. Allereerst letterlijk omdat je ze vaak niet eens terug kunt sturen (het land van herkomst neemt ze niet op), maar ook omdat je er dan dus bewust voor kiest om mensen die risico lopen op marteling of dood in eigen land, bevoorbeeld vanwege seksuele voorkeur of religieuze of politieke overtuiging, aan hun lot over te laten. Dat kan en mag geen optie zijn, nooit.
Als je zoiets zegt, ben je geen echt politiek midden meer. Maar gewoon geradicaliseerd richting rechts.
Als je dit nu zegt, kun je op een formatietafel dit standpunt natuurlijk niet meer terugnemen met een "ik bedoelde dat niet, ik wilde alleen kiezers trekken". Stel dat ze uiteindelijk na veel gedoe met CDA, VVD en JA21 aan tafel komen, bijvoorbeeld omdat een poging met GL-PvdA is geklapt, dan zullen VVD en JA21 Jetten houden aan deze woorden.quote:Op maandag 23 juni 2025 08:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit is waarschijnlijk even wat populistisch gelul, in een poging om toch iets van anti immigratie kiezers binnen te halen.
Kunnen we misschien eens gaan voor mínder populistisch gelul in plaats van dat de paar overgebleven normale partijen zich ook in de populistische modderpoel storten?quote:Op maandag 23 juni 2025 08:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dit is waarschijnlijk even wat populistisch gelul, in een poging om toch iets van anti immigratie kiezers binnen te halen.
Nou ja, mee eens. Maar dat is nu eenmaal het klimaat.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kunnen we misschien eens gaan voor mínder populistisch gelul in plaats van dat de paar overgebleven normale partijen zich ook in de populistische modderpoel storten?
D66 maakt zich alvast een beetje op voor een date met centrumrechts.quote:Op maandag 23 juni 2025 08:02 schreef Hanca het volgende:
D66 gaat ook richting rechts op asiel: https://www.ad.nl/politie(...)em-is-stuk~aa4edc1f/
Nou is dit bijna letterlijk een herhaling van het EU verdrag, opvangplekken buiten de EU, of aan de grens en dan mensen op uitnodiging hierheen halen is het hele idee dat we al besloten hebben. Staand beleid dus, waar je niet stoer over hoeft te doen.
Maar deze zin vind ik echt veel te ver gaan: "Wie zich op eigen houtje meldt in Nederland, wordt dan niet meer toegelaten." Dat kan gewoon niet. Allereerst letterlijk omdat je ze vaak niet eens terug kunt sturen (het land van herkomst neemt ze niet op), maar ook omdat je er dan dus bewust voor kiest om mensen die risico lopen op marteling of dood in eigen land, bevoorbeeld vanwege seksuele voorkeur of religieuze of politieke overtuiging, aan hun lot over te laten. Dat kan en mag geen optie zijn, nooit.
Als je zoiets zegt, ben je geen echt politiek midden meer. Maar gewoon geradicaliseerd richting rechts.
Ik blijf erbij dat ik een PvdA / GL - CDA - VVD - D66 kabinet verwacht na de verkiezingen.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
D66 maakt zich alvast een beetje op voor een date met centrumrechts.
Ik snap dat je daarop hoopt. Maar waarom zou de VVD dat doen? Dat lijkt me harakiri.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat ik een PvdA / GL - CDA - VVD - D66 kabinet verwacht na de verkiezingen.
Al weet ik nog niet welke van de partijen de grootste wordt. Dat kan ook nog enigszins van invloed zijn op de richting van het beleid.
Yesilgoz en Timmermans zie ik echt op geen enkele manier met elkaar samenwerken. Daar zit toch wel een soort van haat. De PVV is dan wel uitgesloten maar daar is ze in woorden dan weer een stuk milder voor.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat ik een PvdA / GL - CDA - VVD - D66 kabinet verwacht na de verkiezingen.
Al weet ik nog niet welke van de partijen de grootste wordt. Dat kan ook nog enigszins van invloed zijn op de richting van het beleid.
Omdat zij ook degelijk beleid willen misschien?quote:Op maandag 23 juni 2025 09:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik snap dat je daarop hoopt. Maar waarom zou de VVD dat doen? Dat lijkt me harakiri.
Los daarvan, als de VVD zetels wil verliezen is dit denk ik de meest efficiënte manier.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Yesilgoz en Timmermans zie ik echt op geen enkele manier met elkaar samenwerken. Daar zit toch wel een soort van haat. De PVV is dan wel uitgesloten maar daar is ze in woorden dan weer een stuk milder voor.
Ja.. Je houdt jezelf vrees ik voor de gek.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:20 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Omdat zij ook degelijk beleid willen misschien?
Ik blijf hoop houden dat het redelijke geluid binnen de VVD weer opstaat en dat de populistische praat van Yesilgöz vooral voor de bühne is.
Nee, paars werkte bijvoorbeeld ook jarenlang prima voor de VVD.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Los daarvan, als de VVD zetels wil verliezen is dit denk ik de meest efficiënte manier.
De VVD moet ook weer een keer laten zien dat ze een partij van goed beleid zijn. Als ze in staat zijn er veel VVD shit door heen te drukken (wat altijd lukt), dan straalt dat eerder slecht af op de PvdA/GL...quote:Op maandag 23 juni 2025 09:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik snap dat je daarop hoopt. Maar waarom zou de VVD dat doen? Dat lijkt me harakiri.
Dan krijgen we die brede coalitie en alsnog VVD-beleid. Echt iets om op te hopen ja.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:22 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
De VVD moet ook weer een keer laten zien dat ze een partij van goed beleid zijn. Als ze in staat zijn er veel VVD shit door heen te drukken (wat altijd lukt), dan straalt dat eerder slecht af op de PvdA/GL...
Omdat ze daar ook de stemmers vandaan moet halen. Als ze hard op Geert af gaat geven dan gaat ze die PVV-kiezers ook alleen maar wegjagen. Ze moet zich feitelijk opstellen als een alternatief voor Wilders die niet wegloopt.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Yesilgoz en Timmermans zie ik echt op geen enkele manier met elkaar samenwerken. Daar zit toch wel een soort van haat. De PVV is dan wel uitgesloten maar daar is ze in woorden dan weer een stuk milder voor.
Nou, misschien is een (juiste) verhouding van alles misschien wel goed juist.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dan krijgen we die brede coalitie en alsnog VVD beleid. Echt iets om op te hopen ja.
Omdat het de enige optie zou kunnen zijn. Stel dat de huidige peiling van peil.nl werkelijkheid wordt, welke andere optie is er dan?quote:Op maandag 23 juni 2025 09:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar hoop ik niet op.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dan krijgen we die brede coalitie en alsnog VVD-beleid. Echt iets om op te hopen ja.
Die positie neemt Joost nu in.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:27 schreef alpeko het volgende:
[..]
Omdat ze daar ook de stemmers vandaan moet halen. Als ze hard op Geert af gaat geven dan gaat ze die PVV-kiezers ook alleen maar wegjagen. Ze moet zich feitelijk opstellen als een alternatief voor Wilders die niet wegloopt.
Deels waar, maar vermoed dat het deels ook gewoon oprecht is. Andere poppetjes zou misschien al helpen, maar die partijen zitten ook echt mijlenver uit elkaar momenteel.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:27 schreef alpeko het volgende:
[..]
Omdat ze daar ook de stemmers vandaan moet halen. Als ze hard op Geert af gaat geven dan gaat ze die PVV-kiezers ook alleen maar wegjagen. Ze moet zich feitelijk opstellen als een alternatief voor Wilders die niet wegloopt.
Dit feit maakt de verkiezingen denk ik extra spannend.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat het de enige optie zou kunnen zijn. Stel dat de huidige peiling van peil.nl werkelijkheid wordt, welke andere optie is er dan?
GL-PvdA, VVD en CDA zullen het dan wel samen moeten doen, met D66 of JA21 als 4e partij.
Die staan op 1 zetel in de peiling. Dat is (nog) niet een partij waar VVD zich druk om hoeft te maken.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:30 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Die positie neemt Joost nu in.
Het zal op veel punten een "waterige zooi" worden, maar bijvoorbeeld stikstof zijn GL-PvdA, VVD, CDA het redelijk met elkaar eens. En dat is toch wel een hoofdonderwerp waar eindelijk eens doorgepakt moet worden.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:28 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nou, misschien is een (juiste) verhouding van alles misschien wel goed juist.
Moet het geen waterige zooi worden natuurlijk. Maar de juiste punten en nuances uit elkaars programma, die elkaar aanvullen.
Maar dat is waarschijnlijk wishful thinking.
Ik help het je hopen maar het lijkt me een recept voor de VVD om op tien zetels te eindigen in de Tweedekamerverkiezingen van 2029.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het zal op veel punten een "waterige zooi" worden, maar bijvoorbeeld stikstof zijn GL-PvdA, VVD, CDA het redelijk met elkaar eens. En dat is toch wel een hoofdonderwerp waar eindelijk eens doorgepakt moet worden.
Nee, die staan op 8 zetels bij peil.nl. En op 2 bij de oudere peiling van eenvandaag.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:31 schreef alpeko het volgende:
[..]
Die staan op 1 zetel in de peiling. Dat is (nog) niet een partij waar VVD zich druk om hoeft te maken.
En ik durf best een betje te doen dat die zelfs meer dan 8 zetels gaan scoren bij een succesvolle campagne voor JA21.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, die staan op 8 zetels bij peil.nl. En op 2 bij de oudere peiling van eenvandaag.
Tja, ik hoop altijd dat politici bezig zijn met regeren en ook daadwerkelijk zaken binnen halen, ipv de verkiezingen van jaren later. Maar ik geef toe dat ik daarin vaak wordt teleurgesteld.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik help het je hopen maar het lijkt me een recept voor de VVD om op tien zetels te eindigen in de Tweedekamerverkiezingen van 2029.
Ik sluit niet uit dat VVD nog helemaal verder weg gaat vallen. Yesilgoz vind ik geen bijster sterke indruk maken, te populistisch, meer bezig met links aanvallen dan zelf iets willen bereiken.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik hoop aan één kant dat er een strijd tussen CDA en GL-PvdA gaat aftekenen wat betreft "wie is de grootste". Dat kan VVD ook leegzuigen naar het CDA en D66 naar GL-PvdA.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:41 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ik sluit niet uit dat VVD nog helemaal verder weg gaat vallen. Yesilgoz vind ik geen bijster sterke indruk maken, te populistisch, meer bezig met links aanvallen dan zelf iets willen bereiken.
Met het CDA wat zich als het ‘fatsoenlijke’ alternatief neerzet, JA21 die op rechts conservatief wat gaan scoren en D66 wat een logische ruk naar rechts maken zouden die partijen best wel wat zetels van VVD kunnen roven. Volgens mij heeft die partij op dit moment ook het laagste aandeel ‘zekere stemmers’.
Ik zie trouwens het CDA ook nog niet zo vanzelfsprekend in een kabinet stappen met Gl/PvdA om eerlijk te zijn.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hoop aan één kant dat er een strijd tussen CDA en GL-PvdA gaat aftekenen wat betreft "wie is de grootste". Dat kan VVD ook leegzuigen naar het CDA en D66 naar GL-PvdA.
Aan de andere kant: dan wordt de ChristenUnie ook 100% zeker leeggezogen door het CDA (ik heb al veel leden gesproken die Bontenbal graag premier zien worden) en zouden we wel eens met 2 zetels over kunnen blijven, dat zou dan toch wel heel veel pijn doen.
Als de CU zich in dat strijdveld mengt met een (centrum)links geluid én een genuanceerd Israël-standpunt dan zie ik wel mogelijkheden.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hoop aan één kant dat er een strijd tussen CDA en GL-PvdA gaat aftekenen wat betreft "wie is de grootste". Dat kan VVD ook leegzuigen naar het CDA en D66 naar GL-PvdA.
Aan de andere kant: dan wordt de ChristenUnie ook 100% zeker leeggezogen door het CDA (ik heb al veel leden gesproken die Bontenbal graag premier zien worden) en zouden we wel eens met 2 zetels over kunnen blijven, dat zou dan toch wel heel veel pijn doen.
Uiteindelijk zal er toch een coalitie gevormd moeten worden en het lijkt bijna of niemand met niemand wil.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:45 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik zie trouwens het CDA ook nog niet zo vanzelfsprekend in een kabinet stappen met Gl/PvdA om eerlijk te zijn.
Klopt, maar ik verwacht echt dat dat midden rechts gaat worden als dat ook maar even kan.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uiteindelijk zal er toch een coalitie gevormd moeten worden en het lijkt bijna of niemand met niemand wil.
Dat is precies waar ik op hoop. Of hoopte, na het PvdA/GL-congres.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:41 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ik sluit niet uit dat VVD nog helemaal verder weg gaat vallen. Yesilgoz vind ik geen bijster sterke indruk maken, te populistisch, meer bezig met links aanvallen dan zelf iets willen bereiken.
Met het CDA wat zich als het ‘fatsoenlijke’ alternatief neerzet, JA21 die op rechts conservatief wat gaan scoren en D66 wat een logische ruk naar rechts maken zouden die partijen best wel wat zetels van VVD kunnen roven. Volgens mij heeft die partij op dit moment ook het laagste aandeel ‘zekere stemmers’.
Daar ziet het helaas wel naar uit. Voor de zoveelste keer.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:47 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Klopt, maar ik verwacht echt dat dat midden rechts gaat worden als dat ook maar even kan.
De VVD niet alleen.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:21 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee, paars werkte bijvoorbeeld ook jarenlang prima voor de VVD.
Maar het is waar dat de VVD is geradicaliseerd de laatste jaren.
Als ze zoals Rutte-Samsom beide rond de 40 zetels scoren (dat verwachtte toen ook niemand een paar maanden van te voren)? En als VVD zakt onder de 15 en dus aangeeft zeker niet te gaan regeren, omdat ze in 2 verkiezingen meer dan zijn gehalveerd? Dan doen ze dat echt wel.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:45 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik zie trouwens het CDA ook nog niet zo vanzelfsprekend in een kabinet stappen met Gl/PvdA om eerlijk te zijn.
Je weet niet wat Rood Vooruit nog uit de hoed tovert. Wellicht hebben die als BATNA nog een snelle herstart van de PvdA op de plank liggen. En anders zullen die zich in de tussentijd wel melden bij D66 denk ik?quote:Op maandag 23 juni 2025 09:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar ziet het helaas wel naar uit. Voor de zoveelste keer.
Nouja, Bontebal zocht en zoekt vooral het redelijke midden. Dat is er niet groter op aan het worden.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ze zoals Rutte-Samsom beide rond de 40 zetels scoren (dat verwachtte toen ook niemand een paar maanden van te voren)? En als VVD zakt onder de 15 en dus aangeeft zeker niet te gaan regeren, omdat ze in 2 verkiezingen meer dan zijn gehalveerd? Dan doen ze dat echt wel.
En tot afgelopen week keek Bontenbal meer naar links dan naar rechts. Afgelopen week heeft wel pijn gedaan bij het CDA.
Volgens Rood Vooruit lijkt PvdA nu teveel op D66, die melden zich eerder bij de SP.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:50 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Je weet niet wat Rood Vooruit nog uit de hoed tovert. Wellicht hebben die als BATNA nog een snelle herstart van de PvdA op de plank liggen. En anders zullen die zich in de tussentijd wel melden bij D66 denk ik?
Die stemden mee met die motie Piri, dus voorlopig even niet.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens Rood Vooruit lijkt PvdA nu teveel op D66, die melden zich eerder bij de SP.
Lijkt me te kort op de verkiezingen, maar wie weet. Is er een jonge, energieke groep in het electoraat die ze daarbij kan helpen of zijn het echt allemaal oud-PvdAers?quote:Op maandag 23 juni 2025 09:50 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Je weet niet wat Rood Vooruit nog uit de hoed tovert. Wellicht hebben die als BATNA nog een snelle herstart van de PvdA op de plank liggen. En anders zullen die zich in de tussentijd wel melden bij D66 denk ik?
Radicaliseren weet ik niet, maar dat zinnetje kan inderdaad écht niet.quote:Op maandag 23 juni 2025 08:02 schreef Hanca het volgende:
Lijkt me een strategische blunder trouwens.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:51 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Die stemden mee met die motie Piri, dus voorlopig even niet.
Ik ook niet zo gauw, maar op rechts is er ook niet zo veel mogelijk. CU gaat niet samenwerken met de VVD (op migratie). D66 gaat niet samenwerken met JA21. Dan hou je weinig combinaties over.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:45 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Die kan ik eerlijk gezegd ook niet volgen.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lijkt me een strategische blunder trouwens.
De enige hoop op een korte formatie is dat er echt nog veel gaat verschuiven in de peilingen.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:58 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ik ook niet zo gauw, maar op rechts is er ook niet zo veel mogelijk. CU gaat niet samenwerken met de VVD (op migratie). D66 gaat niet samenwerken met JA21. Dan hou je weinig combinaties over.
Even los dat VVD momenteel geen betrouwbare partner is. Ik denk dat GL/PvdA vooral stukloopt op een mogelijk Israel standpunt.
Ik weet het oprecht niet maar ik kan me niet voorstellen dat alleen de oudgedienden zich verweesd voelen.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lijkt me te kort op de verkiezingen, maar wie weet. Is er een jonge, energieke groep in het electoraat die ze daarbij kan helpen of zijn het echt allemaal oud-PvdAers?
Yeah alleen zonder steun van jongere generaties zie ik ze niet zo snel een nieuw project starten. Misschien op de langere termijn dat er wat ontstaat. Maar deze zomer nog? En dan met Verbeet, Spekman, Jacobi en Oudkerk als frontlui? Ik zie het niet gebeuren.quote:Op maandag 23 juni 2025 10:02 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik weet het oprecht niet maar ik kan me niet voorstellen dat alleen de oudgedienden zich verweesd voelen.
Niet alle Rood Vooruit leden vinden die motie Piri zo essentieel. Het wordt door een aantal kartrekkers van Rood Vooruit nu gebruikt om uit de partij te stappen, maar die leden waren dat toch al wel van plan.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:51 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Die stemden mee met die motie Piri, dus voorlopig even niet.
Excuus. Ik keek op de verkeerde tab.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
En ik durf best een betje te doen dat die zelfs meer dan 8 zetels gaan scoren bij een succesvolle campagne voor JA21.
Stel: iemand op de vlucht voor de overheid vanwege kritiek op die overheid of vanwege de geaardheid weet zich op een boot of vliegtuig naar Nederland te plaatsen. Wil Jetten die mensen dan echt terugsturen naar die overheid waar ze voor vluchten? Of stel dat ze oorlogsgebied ontvluchten, dan stuurt Jetten ze terug naar de oorlog?quote:Op maandag 23 juni 2025 09:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Radicaliseren weet ik niet, maar dat zinnetje kan inderdaad écht niet.
En van mensen in (acuut) gevaar eisen dat ze hun aanvraag buiten de EU doen dus óók niet. Die tijd hebben ze niet en dikke kans dat de autoriteiten erachter komen.
Een verblijfsvergunning aanvragen buiten de EU kan m.i. niet voor asiel. Wel voor anderssoortige migratie.
Dat Israël standpunt zal toch wel over te onderhandelen zijn. We moeten het ook niet groter maken dan het is. Ik denk dat partijen eens moeten kijken op welke punten ze elkaar juist wel kunnen vinden. Ik neem aan dat CDA en PvdA/GL ook genoeg gemeen hebben om eindelijk eens wat zaken te regelen die met de VVD onmogelijk waren.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:58 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ik ook niet zo gauw, maar op rechts is er ook niet zo veel mogelijk. CU gaat niet samenwerken met de VVD (op migratie). D66 gaat niet samenwerken met JA21. Dan hou je weinig combinaties over.
Even los dat VVD momenteel geen betrouwbare partner is. Ik denk dat GL/PvdA vooral stukloopt op een mogelijk Israel standpunt.
Ja, eens.quote:Op maandag 23 juni 2025 10:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stel: iemand op de vlucht voor de overheid vanwege kritiek op die overheid of vanwege de geaardheid weet zich op een boot of vliegtuig naar Nederland te plaatsen. Wil Jetten die mensen dan echt terugsturen naar die overheid waar ze voor vluchten? Of stel dat ze oorlogsgebied ontvluchten, dan stuurt Jetten ze terug naar de oorlog?
Echt, volgens mij weet hij zelf niet eens wat hij zegt. Lekker makkelijk, vanuit het veilige Nederland. Maar hij laat bijvoorbeeld zijn mede-homo's enorm stikken.
Er staat ook niet 'in het thuisland' maar niet in Europa. Dat is feitelijk natuurlijk wel een verschil. Hoe dat er in de praktijk uit zou zien, is dan vers twee, maar er staat niet dat het in het thuisland moet gebeuren.quote:Op maandag 23 juni 2025 10:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, eens.
Maar voor iedereen met een (vermoedelijk) geldige reden voor asiel geldt m.i. dus dat ze dat niet in het thuisland kunnen aanvragen omdat ze in (groot) gevaar zijn en die tijd er niet is. Óf omdat er een gewapend conflict is óf omdat de overheid erachter kan komen dat ze elders asiel willen aanvragen om hun geaardheid, omdat ze dissident zijn etc..
Het Italiaanse model? Voor veel te veel geld uitbesteden aan Albanië en ze dan alsnog op allerlei momenten heen en weer moeten vervoeren omdat dat niet anders kan?quote:Op maandag 23 juni 2025 10:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er staat ook niet 'in het thuisland' maar niet in Europa. Dat is feitelijk natuurlijk wel een verschil. Hoe dat er in de praktijk uit zou zien, is dan vers twee, maar er staat niet dat het in het thuisland moet gebeuren.
De nieuwe EU afspraken die in juni 2026 van kracht worden, toch? Die voorzien toch in melden bij de buitengrenzen en van daaruit verdeeld worden over de EU-landen.quote:Op maandag 23 juni 2025 10:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het Italiaanse model? Voor veel te veel geld uitbesteden aan Albanië en ze dan alsnog op allerlei momenten heen en weer moeten vervoeren omdat dat niet anders kan?
Ik vind het net zo geloofwaardig als alle beloftes die Rutte en de VVD in de afgelopen jaren hebben gedaan. Ze zijn medeveroorzakers van de problemen waar we nu al jaren in zitten en daarom niet de aangewezen partij om die problemen op te lossen, als je het mij vraagt. Mijn stem krijgen ze niet.quote:Op maandag 23 juni 2025 08:02 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij is het niet de bedoeling dat mensen die voor hun politieke overtuiging of seksuele voorkeur vluchten geweigerd worden.quote:Op maandag 23 juni 2025 08:02 schreef Hanca het volgende:
Vers 2... iddquote:Op maandag 23 juni 2025 10:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er staat ook niet 'in het thuisland' maar niet in Europa. Dat is feitelijk natuurlijk wel een verschil. Hoe dat er in de praktijk uit zou zien, is dan vers twee, maar er staat niet dat het in het thuisland moet gebeuren.
Ik denk dat als we een formatie met PVDA/GL en VVD kunnen voorkomen het heel snel zal gaan.quote:Op maandag 23 juni 2025 10:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
De enige hoop op een korte formatie is dat er echt nog veel gaat verschuiven in de peilingen.
Politieke vluchtelingen of mensen die vluchten vanwege hun seksuele voorkeur worden in zo'n model echt niet geweigerd. Je voorkomt hopelijk alleen dat men allerlei levensgevaarlijke tochten moet ondernemen en in de mensenhandel terecht komenquote:Op maandag 23 juni 2025 10:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vers 2... idd
Vluchteling komt aan op een gemeentekantoor ergens... vraagt asiel aan en die aanvraag wordt dan geweigerd? Hij moet terug naar eigen land of naar een niet EU-land en daar bij een ambassade de asielaanvraag doen? Mag hij dan gewoon het kantoor uitlopen of wordt hij gevangen gezet voor deportatie?
Dat is wel wat hij zegt.quote:Op maandag 23 juni 2025 10:50 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Volgens mij is het niet de bedoeling dat mensen die voor hun politieke overtuiging of seksuele voorkeur vluchten geweigerd worden.
Maar wat kan dan wel, als asiel buiten de EU aanvragen blijkbaar onmogelijk is?quote:Op maandag 23 juni 2025 10:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, eens.
Maar voor iedereen met een (vermoedelijk) geldige reden voor asiel geldt m.i. dus dat ze dat niet in het thuisland kunnen aanvragen omdat ze in (groot) gevaar zijn en die tijd er niet is. Óf omdat er een gewapend conflict is óf omdat de overheid erachter kan komen dat ze elders asiel willen aanvragen om hun geaardheid, omdat ze dissident zijn etc..
Als die zich aan een buitengrens melden komen die in dezelfde procedure die er nu ook is. Ik zie het verschil niet...quote:
Inderdaad, valt me erg tegen deze switch van D66quote:Op maandag 23 juni 2025 11:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is wel wat hij zegt.
Je kunt er wel je eigen draai aan geven, maar hij zegt gewoon dat niemand die zich hier meldt asiel krijgt.
Dat is wel nogal een forse 'als'. Dan moet er electoraal nog heel wat verschuiven.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:02 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Ik denk dat als we een formatie met PVDA/GL en VVD kunnen voorkomen het heel snel zal gaan.
En daar is dus die nieuwe asieldeal voor. Plekken aan de buitengrenzen om asielzoekers op te vangen en dan spreiding van hen die worden toegelaten.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:07 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Maar wat kan dan wel, als asiel buiten de EU aanvragen blijkbaar onmogelijk is?
In de huidige situatie zeggen we eigenlijk: in uw thuisland kunt u geen asiel aanvragen, als het je lukt om de levensgevaarlijke reis en de afpersing van mensensmokkelaars te overleven: gefeliciteerd, u mag blijven! Lukt het niet? Jammer dan!
Als je naar de praktijk kijkt, dan zie je dan een heel groot deel van de vluchtelingen eerst door een ander en wel een veilig land reist, voordat ze de oversteek naar Europa maken. In die doorreislanden (zoals Turkije) kun je dan prima een asielaanvraag indienen.
Nederland kan ook een buitengrens zijn, maar hij zegt dat hier zich niemand meer mag melden. Als je je hier meldt, wordt je teruggestuurd.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:08 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Als die zich aan een buitengrens melden komen die in dezelfde procedure die er nu ook is. Ik zie het verschil niet...
Coenradie binnen halen was een gouden zet van Eerdmansquote:Op maandag 23 juni 2025 09:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
En ik durf best een betje te doen dat die zelfs meer dan 8 zetels gaan scoren bij een succesvolle campagne voor JA21.
CDA, Groenlinks/PvdA, D66 en Volt. Bontenbal als premier. Dan kun je echt wat bereiken.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is wel nogal een forse 'als'. Dan moet er electoraal nog heel wat verschuiven.
Voor asielzoekers uit Afrika of Azië is Nederland niet de eerste veilige buitengrens die ze tegenkomen.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nederland kan ook een buitengrens zijn, maar hij zegt dat hier zich niemand meer mag melden. Als je je hier meldt, wordt je teruggestuurd.
Teruggestuurd naar zo'n grensplek waar je je procedure kunt afwachten, althans zo lees ik hetquote:Op maandag 23 juni 2025 11:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nederland kan ook een buitengrens zijn, maar hij zegt dat hier zich niemand meer mag melden. Als je je hier meldt, wordt je teruggestuurd.
Wel als ze per vliegtuig of boot aankomen. En er komen er nog best veel aan in Rotterdam, ook wel wat op Schiphol.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:15 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Voor asielzoekers uit Afrika of Azië is Nederland niet de eerste veilige buitengrens die ze tegenkomen.
Dat staat er niet. Daarnaast is Nederland ook gewoon een grensplek.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:16 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Teruggestuurd naar zo'n grensplek waar je je procedure kunt afwachten, althans zo lees ik het
De kans daarop lijkt helaas eerder te slinken dan te groeien.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:14 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
CDA, Groenlinks/PvdA, D66 en Volt. Bontenbal als premier. Dan kun je echt wat bereiken.
Maar 61 zetels nog maar. Dan moet er nog wel echt wat bij. VVD kan je nog verder uitroven, maar de rest…
Ik zie het juist eerder groeien. Maar dan moet CDA nu écht gaan scoren bij het populistische kuddevolk, GLPVDA vanuit links wat zetels scoren (die kans is juist vergroot door het Israël standpunt) en verder hopen dat D66 vanuit de VVD wat gaat overnemen.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
De kans daarop lijkt helaas eerder te slinken dan te groeien.
Ik denk dat er voor die aantallen uiteindelijk ook nog wel een nuance in het verhaal zal zitten. Het is qua aantallen voor plekken als Ter Apel en Budel in alle gevallen beter te behappen.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel als ze per vliegtuig of boot aankomen. En er komen er nog best veel aan in Rotterdam, ook wel wat op Schiphol.
Dat klopt, er staat 'buiten de grenzen van Europa' en verderop 'buiten de EU of op uitnodiging'. Dus ik had beter moeten lezen.quote:Op maandag 23 juni 2025 10:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De verdere invulling is dan van belang, inderdaad. En in juni 2026 gaat het nieuwe EU:-verdrag in, dat in zoiets zou moeten voorzien, want daarbij is het ook de bedoeling dat mensen aan de buitengrenzen asiel aanvragen en dan verdeeld worden. Dus eigenlijk is wat D66 doet meet het opnemen van de nieuwe EU-maatregelen als hun kijk op asielquote:Op maandag 23 juni 2025 11:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat klopt, er staat 'buiten de grenzen van Europa' en verderop 'buiten de EU of op uitnodiging'. Dus ik had beter moeten lezen.
Maar dan nog: hoe wil je dat op een zinnige én veilige manier regelen?
Ok, vertel eens hoe dan. Want vanuit het thuisland is onwerkbaar (te gevaarlijk). Dus moeten ze kennelijk eerst naar een 'verzamelpunt/-land/-landen' vóór ze asiel mogen aanvragen. En dasr zullen ze óók eerst heen moeten reizen..quote:Op maandag 23 juni 2025 11:03 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Politieke vluchtelingen of mensen die vluchten vanwege hun seksuele voorkeur worden in zo'n model echt niet geweigerd. Je voorkomt hopelijk alleen dat men allerlei levensgevaarlijke tochten moet ondernemen en in de mensenhandel terecht komen
Nou, dit vind ik ook geen al te best beeld, eigenlijk.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:34 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Eigenlijk kunnen we gewoon compounds (met een hek erom) buiten de EU opzetten. Als we zo'n land een beetje geld geven kan dat zodat ze daar de aanvraag kunnen doen en dan even wachten. Kunnen ze was doen voor militairen die ze binnen de hekken beschermen.
Praktisch denken mensen. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Ik ben inderdaad héél benieuwd hoe D66 de nieuwe vorm van asiel aanvragen voor zich ziet gezien hetgeen jij quote + deze aanvulling:quote:Op maandag 23 juni 2025 11:07 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Maar wat kan dan wel, als asiel buiten de EU aanvragen blijkbaar onmogelijk is?
In de huidige situatie zeggen we eigenlijk: in uw thuisland kunt u geen asiel aanvragen, als het je lukt om de levensgevaarlijke reis en de afpersing van mensensmokkelaars te overleven: gefeliciteerd, u mag blijven! Lukt het niet? Jammer dan!
Als je naar de praktijk kijkt, dan zie je dan een heel groot deel van de vluchtelingen eerst door een ander en wel een veilig land reist, voordat ze de oversteek naar Europa maken. In die doorreislanden (zoals Turkije) kun je dan prima een asielaanvraag indienen.
quote:Op maandag 23 juni 2025 11:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat klopt, er staat 'buiten de grenzen van Europa' en verderop 'buiten de EU of op uitnodiging'. Dus ik had beter moeten lezen.
Maar dan nog: hoe wil je dat op een zinnige én veilige manier regelen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |