Omdat de deal niet deugde:quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:41 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Maar daar hebben we als westerse wereld ook een hand in. In de periode dat die deal er was verwesterde Iran langzaam. Meer toegang tot de markt, een beter economisch vooruitzicht, ga zo maar door. Als je ‘t dan weer ongedaan maakt keren ze zich nog harder tegen je.
Dreigementen zijn niet de beste manier om te onderhandelen, maar daar weet de “dealmaker in chief” vast alles van.
PS: Voordat het die kant op gaat: Ik wil ook niet dat Iran kernwapens heeft. Maar Trump dendert overal doorheen als een olifant in een porseleinkast, en dat doet meer kwaad dan goed
Stop met het volgen van de grootste leugenaar ter wereld.quote:We will measure our success not only by the battles we win, but also by the wars that we end, and perhaps most importantly, the wars we never get into.
My proudest legacy will be that of a peacemaker and unifier. That’s what I want to be, a peacemaker and a unifier. I’m pleased to say that as of yesterday, one day before I assumed office, the hostages in the Middle East are coming back home to their families. Thank you.
America will reclaim its rightful place as the greatest, most powerful, most respected nation on Earth, inspiring the awe and admiration of the entire world.
Natuurlijk roept hij dat al 20 jaar, hij wil het liever eerder voorkomen dan later. Feit is wel dat ze al zo lang als hij dat roept eraan werken en op een gegeven moment op het moment zijn aangekomen dat het echt nabij is, dat moment zijn we nu aanbeland.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:44 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee dat Netanyahu al 20 jaar roept dat Iran binnen enkele weken zo'n bom klaar heeft. En Trump liegt 15 x per zin.
Dat Iran een terreurstaat is die wordt geregeerd door een verschrikkelijk regime, daar zijn we het allemaal wel over eens.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:41 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Welke leugens, dat Iran al decennialang een terreurstaat is?
Naja, dat is ergens nog wel logisch. Trump rules niks uit, alles is over 2 weken etc. Hij neemt alle posities tegelijkertijd in zodat hij achteraf altijd kan zeggen dat hij het juist had.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 04:01 schreef Kijkertje het volgende:
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lrygfjgrdc22
[ afbeelding ]
Die moeten even wachten tot hun argumenten voorgekauwd worden door de rightwing media zodat ze die hier kunnen herhalen. Waarschijn lijnrecht tegenover hun argumenten een paar jaar of zelfs paar maanden geledenquote:Op vrijdag 20 juni 2025 07:27 schreef OMG het volgende:
De verbinder die tactical nukes overweegt..
Ben benieuwd wat alle figuren die dit soort zaken altijd recht weten te lullen hier over denken.
Weet je wat een goed idee was? Die deal die de VS had gemaakt met Iran. Dat grafiekje sprak boekdelen. Goede controle en amper verrijkingsreactoren. Tot Trump de deal afschoot en toen *paf* omhoog ging het aantal.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 08:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nou, wat een zeldzaam goed idee zou dat zijn.
Zou het wel eens zo kunnen zijn dat Netanyahu helemaal niet zulke goede intenties heeft?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:48 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Natuurlijk roept hij dat al 20 jaar, hij wil het liever eerder voorkomen dan later. Feit is wel dat ze al zo lang als hij dat roept eraan werken en op een gegeven moment op het moment zijn aangekomen dat het echt nabij is, dat moment zijn we nu aanbeland.
Dan ga je opnieuw onderhandelen:quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Omdat de deal niet deugde:
https://www.cfr.org/backgrounder/what-iran-nuclear-deal
Iran kreeg én toegang tot meer geld, én kon doorgaan met het ontwikkelen van ballistische raketten én terreuractiviteiten én na tien jaar mocht het weer verder uranium gaan verrijken terwijl de centrifuges niet ontmanteld hoefden te worden.
Iran heeft iedereen gewoon zand in de ogen gestrooid want niets van haar doelstellingen of ideologie zijn veranderd sinds de deal.
Dit is exact wat de deal probeerde te voorkomen.quote:President Trump withdrew the United States from the deal in 2018, claiming it failed to curtail Iran’s missile program and regional influence. Iran began ignoring limitations on its nuclear program a year later.
Nogmaals, wie heeft het over omver werpen?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat Iran een terreurstaat is dat wordt geregeerd door een verschrikkelijk regime, daar zijn we het allemaal wel over eens.
Maar we kunnen niet ieder abject regime proberen omver te werpen. We hebben in Irak gezien waar zulke nobele doelen toe leiden.
Het beste is om zulke regimes zoveel trachten dwars te zitten en beteugelen, door een combinatie van sancties en controleerbare afspraken.
Maar je spreekt jezelf hier wel een beetje tegen. Nee, het gaat niet over omver werpen, gevolgd door allerlei argumenten om juist het regime omver te gooien, want die willen sowieso geen vrede.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nogmaals, wie heeft het over omver werpen?
Sancties en controleerbare afspraken zou nog enigszins kunnen als die deugdegelijk waren opgesteld destijds. Dat waren ze niet.
Verder, waarom ga jij ervanuit dat Iran een regime heeft dat geïnteresseerd is in vrede en welvaart? Uit niks blijkt dat. De deal was een andere manier om het beste van beide werelden te krijgen: geld, kennis opdoen, ballistische wapens doorontwikkelen, netwerk in de regio vergroten en na 10 jaar sterker verder met doorontwikkelen.
Goh. Echter heeft Israël 90 kernwapens en geen terreurnetwerken die de hele regio aanvallen. Ook valt het geen vergelijkbare steden als Tel Aviv aan met raketbarrages op woonwijken of olieinstallaties van Saudi-Arabië.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:50 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Zou het wel eens zo kunnen zijn dat Netanyahu helemaal niet zulke goede intenties heeft?
Ik zie het meer als een 'corrigerende nuke'.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:57 schreef Janneke141 het volgende:
Even tussendoor, ben ik de enige die 'tactical nukes' een vreselijke benaming vindt?
Nee hoor, je kan ook het regime vleugellam maken en de installaties vernietigen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:57 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Maar je spreekt jezelf hier wel een beetje tegen. Nee, het gaat niet over omver werpen, gevolgd door allerlei argumenten om juist het regime omver te gooien, want die willen sowieso geen vrede.
Een tank met een 'pas op, dode hoek'-sticker.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:57 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik zie het meer als een 'corrigerende nuke'.
Ik meen toch te herinneren dat Israël Iran aanvalt.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Goh. Echter heeft Israël 90 kernwapens en geen terreurnetwerken die de hele regio aanvallen. Ook valt het geen vergelijkbare steden als Tel Aviv aan met raketbarrages op woonwijken of olieinstallaties van Saudi-Arabië.
Of veroorzaakt het honderdduizenden slachtoffers in Syrië en Jemen, steunt het de grootste terreurgroep in Libanon en ontwricht het Irak.
Dus je geef hier gewoon toe dat de deal prima werkte, alleen dat het vernieuwen ervan wellicht tot obstakels zou leiden. Dat is dus geen argument tegen de deal, hooguit tegen de president (Trump) die de deal zou moeten heronderhandelen. Zeg maar de slechtste dealmaker ooit tot president gebombardeerd. Dat je daar geen vertrouwen in hebt snap ik wel.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit staat nota bene in de bron die je hier net zelf had aangeleverd:
[..]
Je kunt dit niet tot in de eeuwigheid door blijven onderhandelen met een kwaadwillend regime. En wat heeft Iran kunnen doen met het opheffen van de economische sancties? Terreurgroeperingen zoals Hamas en Hezbollah bewapenen.
Onderhandelen over veiligheid. Een hoop Chamberlains hier. Allemaal omdat het Trump en Israël betreft zonder enige kennis over Iran. Zo doorzichtig allemaal.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:51 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dan ga je opnieuw onderhandelen:
[..]
Dit is exact wat de deal probeerde te voorkomen.
Ik ook. Alleen al het idee om een bom te droppen die mensen die niet direct overlijden een afgrijselijke dood injagen zou elke nuke een oorlogsmisdaad moeten maken, wie het ook doet.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:57 schreef Janneke141 het volgende:
Even tussendoor, ben ik de enige die 'tactical nukes' een vreselijke benaming vindt?
Werd het te lastig om gewoon te discussiëren, dat je het persoonlijk moet maken?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Onderhandelen over veiligheid. Een hoop Chamberlains hier. Allemaal omdat het Trump en Israël betreft zonder enige kennis over Iran. Zo doorzichtig allemaal.
Je hebt nog geeneens 5% benul van de mate van terreur van Iran in de regio maar komt wel op je high horse aanzetten.
De deal was dat Iran geen nuke zou ontwikkelen, precies wat Trump nu telkens ook herhaalt 'we don't want to let Iran have a nuke'. Nu ga je er weer van alles bijhalen wat er niets mee te maken heeft. Daar heb je andere 'deals' en acties voor.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Omdat de deal niet deugde:
https://www.cfr.org/backgrounder/what-iran-nuclear-deal
Iran kreeg én toegang tot meer geld, én kon doorgaan met het ontwikkelen van ballistische raketten én terreuractiviteiten én na tien jaar mocht het weer verder uranium gaan verrijken terwijl de centrifuges niet ontmanteld hoefden te worden.
Iran heeft iedereen gewoon zand in de ogen gestrooid want niets van haar doelstellingen of ideologie zijn veranderd sinds de deal.
Het punt is juist dat een tactical nuke dat nou juist niet doet, althans in zeer beperkte mate. Tenzij je hem in een woonwijk afwerpt.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik ook. Alleen al het idee om een bom te droppen die mensen die niet direct overlijden een afgrijselijke dood injagen zou elke nuke een oorlogsmisdaad moeten maken, wie het ook doet.
Oh, nu haal ik er weer van alles bij. Sorry dat ik het relevant maak.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:02 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
De deal was dat Iran geen nuke zou ontwikkelen, precies wat Trump nu telkens ook herhaalt 'we don't want to let Iran have a nuke'. Nu ga je er weer van alles bijhalen wat er niets mee te maken heeft. Daar heb je andere 'deals' en acties voor.
Tuurlijk doet hij dat wel, alleen op kleinere schaal.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het punt is juist dat een tactical nuke dat nou juist niet doet, althans in zeer beperkte mate. Tenzij je hem in een woonwijk afwerpt.
Trump gooit alles in een deal, en nu zijn deals slecht. Laten we het een overeenkomst noemen. Iran komt overeen te stoppen met het ontwikkelen van kernwapens in ruil voor verlichting op sancties, dat was de intentie.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oh, nu haal ik er weer van alles bij. Sorry dat ik het relevant maak.
Ja, want je kan alles met deals en acties regelen met Iran. Heb je toevallig the Art of the Deal gelezen?
Vermakelijk clubje zijn jullie hier wel. Nul kennis over Iran en al haar activiteiten en het naïeve idee dat de hele wereld via een deal valt te controleren.
Had je destijds ook Kim geloofd?
Een beetje zoeken leerde me net dat een 'Tactical nuke' de energie levert van 50kton aan tnt. Ter vergelijking, de bom die boven Nagasaki leverde 25 kton tnt aan energie.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het punt is juist dat een tactical nuke dat nou juist niet doet, althans in zeer beperkte mate. Tenzij je hem in een woonwijk afwerpt.
Dat hangt van de tactical nuke af, ze zitten tussen 0,1-100 kton aan yield.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Een beetje zoeken leerde me net dat een 'Tactical nuke' de energie levert van 50kton aan tnt. Ter vergelijking, de bom die boven Nagasaki leverde 25 kton tnt aan energie.
Doe hiermee wat je wil, maar de 'zeer beperkte mate' lijkt me een beetje op downplayen.
China, Rusland, Saoedi Arabië, El Salvador en ga zo maar door. Allemaal landen die het niet zo nauw nemen met mensenrechten en vrijheid van de bevolking. Allemaal maar aanvallen dan?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:59 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Onderhandelen over veiligheid. Een hoop Chamberlains hier. Allemaal omdat het Trump en Israël betreft zonder enige kennis over Iran. Zo doorzichtig allemaal.
Je hebt nog geeneens 5% benul van de mate van terreur van Iran in de regio maar komt wel op je high horse aanzetten.
Misschien een tactical Blitz Krieg?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dit is een leugen, jij bent niet de enige met 'kennis'.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:05 schreef Richestorags het volgende:
Vermakelijk clubje zijn jullie hier wel. Nul kennis over Iran en al haar activiteiten en het naïeve idee dat de hele wereld via een deal valt te controleren.
Als dat de intentie was was het een extreem slechte deal. Het commentaar op de deal was dan ook dat Obama liever een deal wilde en dan kan je dus ook gedrochten zoals deze deal krijgen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:10 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Trump gooit alles in een deal, en nu zijn deals slecht. Laten we het een overeenkomst noemen. Iran komt overeen te stoppen met het ontwikkelen van kernwapens in ruil voor verlichting op sancties, dat was de intentie.
Nou, naast dat ik dat terugzie in lachwekkende takes als dat Israël de agressor is richting Iran, lijkt het me dat iedereen het over het laatste stukje van je zin wél eens is.quote:Je probeert mij (en anderen) nu op te spelden dat we tegen Trump/Israël zijn, maar dat is helemaal niet relevant. Het gaat erom dat internationale politiek gevoelig is, en het niet het beste idee is dat door een kleuter te laten doen.
Ik zie wederom geen argument hier. Natuurlijk weten we dat Iran een schurkenstaat is. Die deal zorgde voor verwestering van de bevolking vanwege toennemende middenklasse en dat is exact wat je nodig hebt voor regime change vanuit binnenuit. Dat jij dat niet inziet is wat mij betreft zeer bijzonder.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Oh, nu haal ik er weer van alles bij. Sorry dat ik het relevant maak.
Ja, want je kan alles met deals en acties regelen met Iran. Heb je toevallig the Art of the Deal gelezen?
Had je destijds ook Kim geloofd?
Of ter vergelijking, een tactical nuke van ~10 kiloton (ergens midden in de yield range) is ongeveer zo sterk als 1000 MOABs (= de grootste conventionele bom van de VS).quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Een beetje zoeken leerde me net dat een 'Tactical nuke' de energie levert van 50kton aan tnt. Ter vergelijking, de bom die boven Nagasaki leverde 25 kton tnt aan energie.
Doe hiermee wat je wil, maar de 'zeer beperkte mate' lijkt me een beetje op downplayen.
1kton is zo’n 250 meter blast radius. Afhankelijk van de wind is je fallout natuurlijk veel groter. Nukes zijn gewoon een slecht idee, hoe groot of klein ze ook zijn.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat hangt van de tactical nuke af, ze zitten tussen 0,1-100 kton aan yield.
Tactical/strategic is vooral hoe je ze inzet..quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:21 schreef Monolith het volgende:
Tactical nuke is ook vooral gewoon een stoere roeptoeterterm.
Bovendien wordt de drempel om ze in te zetten voor andere partijen ook een stuk lager. Is niet zo gezellig.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:22 schreef beefkeek het volgende:
[..]
1kton is zo’n 250 meter blast radius. Afhankelijk van de wind is je fallout natuurlijk veel groter. Nukes zijn gewoon een slecht idee, hoe groot of klein ze ook zijn.
Rusland wordt via proxy allang aangevallen voorzover je het hebt gemist. China ook.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:17 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
China, Rusland, Saoedi Arabië, El Salvador en ga zo maar door. Allemaal landen die het niet zo nauw nemen met mensenrechten en vrijheid van de bevolking. Allemaal maar aanvallen dan?
Daarom moet je ze ook alleen inzetten als het echt niet anders kan. Of we op dat moment zitten lijkt me niet en daar gaan mensen met meer verstand en kennis dan ik over.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bovendien wordt de drempel om ze in te zetten voor andere partijen ook een stuk lager. Is niet zo gezellig.
Ik zie Trump ze nog wel inzetten als MOPs geen deuk in een pakje boter blijken te slaan bij Fordow.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Daarom moet je ze ook alleen inzetten als het echt niet anders kan. Of we op dat moment zitten lijkt me niet en daar gaan mensen met meer verstand en kennis dan ik over.
En wie bepaalt dat, als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:26 schreef Richestorags het volgende:
Daarom moet je ze ook alleen inzetten als het echt niet anders kan.
Als ik kijk naar het niveau en extremisme in de regeringen van de VS en Israel ben ik daar nog niet zo zeker van...quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Daarom moet je ze ook alleen inzetten als het echt niet anders kan. Of we op dat moment zitten lijkt me niet en daar gaan mensen met meer verstand en kennis dan ik over.
Dat waren ze niet omdat sommige rupsjes nooit genoeg dat zeggen en goed geïndoctrineerden door hun pavlov reactie zulke onlogica napraten.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 11:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nogmaals, wie heeft het over omver werpen?
Sancties en controleerbare afspraken zou nog enigszins kunnen als die deugdegelijk waren opgesteld destijds. Dat waren ze niet.
De chain of command is gewoon op te zoeken.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En wie bepaalt dat, als ik vragen mag?
Ik zal onmiddellijk mijn nichtje van 6 bellen voor uitsluitsel daarover. En zij kan het altijd nog aan haar vriendje van 4 vragen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:26 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat of een raid. Waarbij net als Hiroshima de calculus gemaakt zal worden hoeveel slachtoffers vechten tegenover nuken zal kosten.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik zie Trump ze nog wel inzetten als MOPs geen deuk in een pakje boter blijken te slaan bij Fordow.
Goed. Welke criteria gebruiken die dan precies om te bepalen 'of het echt niet anders kan'? Dat wordt toch gewoon een 'omdat ik het zeg'? Dat is nogal een dubieus criterium voor een dermate vernietigend wapen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De chain of command is gewoon op te zoeken.
Dat is prima. Als jij vindt dat ze meer nuttige antwoorden geven dan ik voor jou, moet je dat vooral doen.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zal onmiddellijk mijn nichtje van 6 bellen voor uitsluitsel daarover. En zij kan het altijd nog aan haar vriendje van 4 vragen.
Ik heb in een eerdere post letterlijk gezegd dat ik ook niet wil dat Iran nukes heeft, maar dat de manier waarop dit "geregeld" wordt nogal beroerd is. Je haalt er zelf telkens dingen bij die ik niet gezegd heb, en doet daar dan verontwaardigd over.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:21 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als dat de intentie was was het een extreem slechte deal. Het commentaar op de deal was dan ook dat Obama liever een deal wilde en dan kan je dus ook gedrochten zoals deze deal krijgen.
[..]
Nou, naast dat ik dat terugzie in lachwekkende takes als dat Israël de agressor is richting Iran, lijkt het me dat iedereen het over het laatste stukje van je zin wél eens is.
Wat ik vooral benadruk is dat niemand echt blijk geeft van kennis over de schaal van terreuractiviteiten van Iran, de doelstellingen van de Islamitische Revolutie, de rol van de IRGC en haar netwerken daarin en de implicaties daarvan. Dan kan je namelijk niet zo lichtzinnig over Iran denken en denken dat die doelstellingen met een deal te stoppen zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |