Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Ja, klopt, één keer dus met het liedje (okee, toch nog dertien keer) en één keer met dat vierkoppige zooitje ongeregeld van dezelfde naam.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Blijft trouwens apart dat de lijst alweer een paar jaar Cliffloos is.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Ik loop alweer hopeloos achter, dus hoogste tijd voor weer een update. In het laatste van de afgelopen 3 blokjes hadden we weer een:
UITZWAAI-ALARM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.67 favorieten over.
Nummers die ik hoger zou plaatsen:
2287 Ilse DeLange - The Great Escape: Ik herinner me dat iemand na de Tour de France van 2006 een compilatie had gemaakt van hoe Floyd Landis die editie op zijn naam schreef, met dit nummer op de achtergrond. In zijn geval ging die Great Escape naar Morzine. Zelfs na de dopingschorsing bleef dat filmpje nog jaren online staan, en eerlijk, qua narratief zat-ie ook goed in elkaar. Daar moet ik nog altijd aan denken als ik dit nummer hoor. Ook los daarvan vind ik het wel een van de betere van Ilse, mooi opgebouwde coupletten die naar een climax toewerken. Een popplaatje, maar wel een van de mooiere.
2268 Bryan Adams - Run to You: Oh serieus, is Bryan Adams al uitgespeeld? Dat zou bij mij nog wel een tijdje duren denk ik. Het loopje uit de intro vind ik sowieso al echt heel lekker en de zang eroverheen heeft iets heel krachtigs.
2267 Clout – Substitute: De tekst is een beetje vreemd (wie wil er nu op romantisch of seksueel gebied iemands 'substitute' zijn?), maar het nummer is wel lekker catchy. Ik zou trouwens zweren dat ik deze als kind ook wel een of meerdere keren langs heb horen komen in vroege edities van de Top 2000, en dat kan natuurlijk ook prima zo zijn.
2263 Ludovico Einaudi - Una Mattina: Ik snap wat je bedoelt, inderdaad wel lastig te ranken. Ik hoor van echte kenners van klassieke muziek altijd dat ze Einaudi echt vreselijk kitsch en/of simplistisch vinden, maar gelukkig ben ik ook absoluut geen kenner op dat gebied. Op zich zouden ze het toe moeten juichen dat er íets dat enigszins lijkt op klassieke muziek in de lijst staat, toch? Ik ga in ieder geval altijd wel lekker op zijn pianomuziek.
2245 BLØF & Geike Arnaert – Zoutelande: Met afstand hun beste, als je het mij vraagt, en de enige die een uitzwaai-alarm verdient. De voornaamste, deels ook terechte, kritiek die de Zeeuwen vaak krijgen is dat hun teksten zo onnavolgbaar zijn, maar dat probleem hoor je niet zo terug als ze een keer met een vertaling van een Duits nummer op de proppen komen. En dan hoor je veel beter dat ze echt wel wat kunnen. De stem van Geike past er ook perfect bij trouwens (weer zo'n samenwerkende artiest die ik in mijn overzicht vergeten ben, oeps).
2244 Måneskin - The Loneliest: Altijd fijn als zo'n ESF-winnaar echt een grote naam blijkt te worden ook buiten die ene hit, dat geeft hem toch iets meer legitimiteit. En ook dit is wat mij betreft echt wel een schot in de roos.
Nummers die ik lager zou plaatsen:
2299 Maggie MacNeal - Terug naar de kust: Oef, dat is wel rijkelijk hoog voor dit gekweel. Ik vind op zich de tekst nog niet eens zo gek, maar de zang en de muzikale omlijsting hebben de tand des tijds niet supergoed doorstaan, als je het mij vraagt.
2293 Pogues – Fiesta: Die dodenbonussen zijn soms wel nuttig om ondergewaardeerde platen wat te doen stijgen of terug te doen keren, maar soms belandt er ook ineens allerlei vaags in de Top 2000.
2280 Imagine Dragons - On top of the world: Niet zo wanstaltig als een Thunder, maar wel wat te slapjes en zouteloos voor de hogere middenmoot. En dat fluitje heeft iets irritants.
2274 Prince & The Revolution – Kiss: Prince is ook weer zo'n artiest uit de vorige eeuw waarvan ik altijd het idee heb dat iedereen die briljant vindt behalve ik, maar als ik de reacties op dit nummer lees ben ik gelukkig niet de enige die hier vrij weinig mee kan.
2265 Kid Creole and the Coconuts - Annie, I'm not your daddy: Toch een beetje te vaag en willekeurig voor deze regionen. Zowel de titel als de naam van de auteur maakt het ook niet eenvoudiger om dit enigszins serieus te nemen.
2264 Lady Gaga & Bruno Mars - Die With A Smile: Tsja. Als je dan per se naar Bruno moet luisteren, doe dan inderdaad deze maar. Maar dan wel graag minimaal een plekje of 1000 lager.
2242 The Everly Brothers - Bye Bye Love: Vrij standaard liedje over liefdesverdriet, mag wel een klein stukje omlaag. We moesten deze echt om de haverklap zingen met muziekles op de middelbare school, dan word je hem op een gegeven moment ook wel een beetje zat.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Robert Long maant ons even om flink te zijn in een van zijn mooiere Nederlandstalige songs. Ik ben geen groot liefhebber van Long (al vind ik hem volgens mij beter dan de meesten van jullie), maar ik snap wel dat dit mensen raakt. Het is ook geregeld in TV-programma's gezongen, dat geeft wel iets aan over een zekere mate van populariteit. Na de intrede op 485 in 2007 is het lied een vaste waarde, ook afgelopen editie nog op plek 1203.
2224 Natalie Cole - Miss you like crazy
Whitney Houstonesque ballad van dochter Cole, die verder vooral met jazzmuziek scoorde en niet al te veel hits had. Niet alleen de muziek is Houstonesque - ook Cole was fervent drugsgebruiker en is alweer jaren terug overleden, waarbij ik niet uitsluit dat het indirect aan die rommel lag. Maar er is ook een verschil: Whitney heeft die overacting, Cole heeft dat minder tot vervelens toe. Dit is gewoon een fijne rauwe stem met een misschien iets te zoetsappig nummer en ik vind het eigenlijk wel een fijne mix. En ja, er zijn wat uithalen in het laatste refrein, maar die vind ik niet vervelend. Nee, niet beter dan Unforgettable, maar wel prima. In 2000 stond het lied net in de lijst, op 1993.
2223 Cliff Richard - Do You Wanna Dance
De voorlaatste keer Cliff, die in rock & roll-stijl je te dansen vraagt. Hij coverde Bobby Freeman samen met zijn Shadows en dat geeft wat mij betreft toch een van zijn leukste nummers: authentieke rock & roll met fijne zang en een fijn gitaargeluid, en een zangloopje dat je echt onthoudt. Dat is toch hoe je je moet onderscheiden in die tijd. Van 1999 tot en met 2009 stond Cliff in de Top 2000, met plek 644 als maximaal haalbare in editie 1.
SPOILER: 2222-2201
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Amsterdamse Outsiders = good Haagse Outsiders = bad hmmkay
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Oh uh ja, dat bedoelde ik Waarom ik bij Haags kom bij de andere Outsiders weet ik ook even niet. Deze weken zijn echt chaos hier alles bij elkaar, dus dit valt er soms een beetje snel bij.
Van dit blokje zo ik denk ik gek genoeg alleen Sure Know Something iets hoger zetten. Maar ik zit altijd met die Unplugged-versie in mijn hoofd, want die leerde ik eerder kennen dan het origineel. Dus misschien staat hij hier wel goed.
Zal ik nog even melden dat Brass in pocket bij mij wel een stuk hoger zou staan.
Sure know something vind ik inderdaad ook leuker dan I was made... , maar waarschijnlijk omdat ik die laatste wel heel vaak gehoord heb.
Verder zijn het over het algemeen prima liedjes
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Heavy Cross zou bij mij wel een stuk hoger staan. Blijft echt een heerlijk nummer dat ik eigenlijk nooit zat word. Zat ook jarenlang in de playlist van het fitnesscentrum waar ik wekelijks kom.
Het merendeel hiervan zou prima in de Top 2000 passen. Met name Ride My See-Saw, Fool To Cry en Les Lacs Du Connemara horen daar sowieso wel in natuurlijk.
Op maandag 16 juni 2025 10:51 schreef Tussle266 het volgende: Zeg, aangezien we bij 2200 zijn, is het wel goed om even te benadrukken dat volgende week dus de Top 2000 begint. Is er al een DJ-schema bekend?
Tijd voor urenlijstjes, gifjes en dan binnen een week de lijst erdoorheen jagen?
[..] Tijd voor urenlijstjes, gifjes en dan binnen een week de lijst erdoorheen jagen?
[..] Oh uh ja, dat bedoelde ik Waarom ik bij Haags kom bij de andere Outsiders weet ik ook even niet. Deze weken zijn echt chaos hier alles bij elkaar, dus dit valt er soms een beetje snel bij.
Ik had Q65 in mijn hoofd, denk ik. Wil die 2 nog wel eens door elkaar halen
Op maandag 16 juni 2025 20:56 schreef Starflyer het volgende: Daar hebben we alweer 2 stemplaten te pakken met Heavy Cross en Les Lacs du Connemara.
Die laatste is niet iets wat ik zelf op zou zetten of op zou stemmen, maar hoort wel echt bij de Top 2000,vind ik.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.66 favorieten over.
Nummers die ik hoger zou plaatsen:
2225 Robert Long - Flink zijn: Misschien een verrassende in dit rijtje. Nummers over liefde óf juist over liefdesverdriet vind ik vaak een beetje kitsch, en Nederlandstalig komt er vaak bekaaid vanaf bij mij. Maar nee, deze vind ik wél echt tof. Hij klinkt heel oprecht en gevoelig, maar ook weer niet over de top melodramatisch, en tekstueel is het mooi gedaan met die tijdsaanduidingen in elk couplet.
2216 KISS - Sure Know Something: Ik moet zeggen dat ik Kiss altijd redelijk soft vind vergeleken met wat je zou verwachten als je die outfits ziet. Neemt niet weg dat dit wel een heel fijn plaatje is. Mee eens dat het hun beste is, bij mij zou hij nog wel minstens 500 plekjes hoger uitkomen, gok ik zo.
2209 Eros Ramazzotti - Un'emozione per sempre: Het uitzwaai-alarm van deze batch, en niet zomaar een. Na Viva la Vida de tweede top-10-kandidaat die we uitzwaaien. Eigenlijk is het wel opvallend dat dit nummer het altijd zo goed doet bij mij, het is niet per se precíes in mijn straatje. Eros is natuurlijk wel een geweldige zanger, maar daar zijn er ook wel meer van. Verder was het, naar ik me meen te herinneren, in 2003 constant op de radio tijdens onze zomervakantie in Zuid-Limburg. Daar doet het me altijd aan denken, maar of dat nu de reden is? Moeilijk te zeggen. Hoe het ook zij, we zijn deze alweer een aantal jaren kwijt uit de Top 2000, maar toen de Extra 500 eenmalig werd uitgezonden kon ik er nog één keer van genieten in de Lijst der Lijsten. Soort van. Plek 2333, dan eindigt hij bij Mex nog net iets hoger. Toch niet gek.
2201 Michel Sardou - Les lacs du Connemara: Als toetje nog even wat crème brûlée. Weinig nummers verdienen het predikaat 'episch' meer dan deze. De zang is soms een beetje maf en klinkt niet echt heel Frans als al die Ierse namen om de hoek komen kijken, maar dan dat slot met die... het is geen échte doedelzak, toch? Hoe dan ook, dat doedelzak-achtige geluid. Heel tof.
Nummers die ik lager zou plaatsen:
2223 Cliff Richard - Do You Wanna Dance: Best een prima blokje al met al, dus het is even zoeken naar platen die eventueel iets lager kunnen. Deze is best oké, maar net wat aan de oubollige kant voor het linkerrijtje wat mij betreft.
2217 The Rolling Stones - Fool to Cry: Dit is dan weer helemaal niet verrassend. Inderdaad werkt die kopstem echt enorm op de zenuwen, al moet ik toegeven dat de rustig opbouwende intro nog niet eens zo gek is bij deze.
2213 Elvis Presley - An American Trilogy: Niet echt slecht ofzo, prima gezongen, maar op zich voegt zo'n medleytje niet bijzonder veel toe. Zeker niet als je nagaat dat hij meer dan voldoende eigen werk in de lijst heeft.
Nouja, eigen werk.. werk dat voor hem geschreven is, laten we het zo zeggen.
Die disconummers zijn verder niet echt representatief voor KISS, al heb ik niet het idee dat de rest wel snoeihard is.
Vanwege Pinkpop krijgen jullie de komende paar dagen al blokjes en is het daarna even stil tot begin volgende week. Waarbij ik moet hopen dat ik bij onze verhuizing nog internet heb.
2200 Mo - Fred Astaire (Just a Summer Love Affair)
Mo'tje heeft weer eens een nieuwe club gevonden voor dit nummer over Fred Astaire. Nouja, ze voelt zich verliefd en daardoor voelt ze zich net Fred Astaire. De band met Heili Helder als zangeres kenmerkt zich door het klavinetgeluid die voor de belangrijke muzikale omlijsting zorgt in dit nummer. Een soort Keane, maar dan in 1980 en met een zangeres en uit Nederland. Leuk uniek hitje ook wel, vooral door het unieke stemgeluid. Van 2000 tot 2004 stond Mo in de lijst met deze plaat.
2199 Creedence Clearwater Revival - Who'll Stop the Rain
De eerste regenplaat van CCR, die buiten 2000 in de eerste 7 jaar hoger stond dan die plaat die nu oudjaar haalt. Ik vind ze enigszins vergelijkbaar, maar dit is wel duidelijk de minder spannende, met een minder boeiende melodielijn. Al moet ik toekennen dat die andere niet 1000 plekken hoger staat. Eeuwige middenband CCR heeft echt nog wel een paar kleppers te gaan hoor, wees gerust. In de beginjaren stond dit dus in de laatste nacht, maar sinds 2011 moet het nummer het met een treetje lager doen. Vanaf 2012 zelfs jaren op 29 december, maar de laatste jaren gaat het beter. Vooral afgelopen editie, toen het lied op 410 stond.
2198 The Lemon Pipers - Green Tambourine
De enige hit van de Lemon Pipers met veel echo en een sitar erbij. Bill Bartlett was de gitarist, voordat hij na dit avontuur naar Ram Jam ging. Een psychedelische ondertoon, maar ook wel gewoon een pophitje. Maar alle effectjes zijn wel leuk en het luistert ook wel gewoon lekker weg. Niet extreem hoogstaand, maar wel uniek en leuk is genoeg voor positie 2198. In de Top 2000 ging het niet veel beter: Plek 1885 in 2000.
SPOILER: 2197-2176
Met het huisvrouwenclublied en George is dit wel voor het eerst een blokje waar ik wat moeilijker van zal kunnen slapen. Die hadden allebei wel de uitzending moeten halen, en dan niet op dinsdagmiddag 9 december bij Annemieke en Nathan.
Edit: dit was iets te mild, hoe kunnen Caro en de Fish & Chips vereniging nu allebei hoger staan dan Eye in the sky.
Best een geinig girlband-nummer hoor, maar een plek bij de bovenste helft lijkt me wat te veel eer. Zeker als je ziet dat hier ook klassiekers als Father Figure, Ain't Nobody, Beautiful Day, Lost In Music en Eye In The Sky tussen staan.
Zeker Father Figure haalt bij mij makkelijk de top 100. Echt een heerlijk nummer.
Op dinsdag 17 juni 2025 11:00 schreef Scorpion_17 het volgende: Ik hoor steeds vaker Brothers in Arms op de radio met al t oorlogsgeweld. Zou die niet toch weer voor Sultans kruipen?
Laten we het niet hopen. Sos is een klasse beter wmb.
Sultans of Swing staat gewoon weer (zoals iedere week) hoog in verschillende streamlijstjes, dus dat is niet echt veranderd in ieder geval. Maar dat zegt ook niet alles, want sommige klassiekers zie je daar voortdurend, al jaren.
Overigens zie ik daar de laatste weken ook ineens Connie Francis. Doe eens even rustig, denk ik dan. Misschien dat onze chartwatcher dat even kan duiden. Dus, @Cassa95, waar zit je?
Op dinsdag 17 juni 2025 11:00 schreef Scorpion_17 het volgende: Ik hoor steeds vaker Brothers in Arms op de radio met al t oorlogsgeweld. Zou die niet toch weer voor Sultans kruipen?
Oeh vorig jaar nog op gestemd in de hoop op top 10. Had er geen idee van dat de TikTokgeneratie opeens massaal Sultans of Swing omarmd heeft. Momentum mag van mij best weer overhellen naar Brothers In Arms
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Op dinsdag 17 juni 2025 12:25 schreef livelink het volgende: Mick bleef niet weg op Pinkpop, maar was toen hij moest optreden lekker aan het voetballen met de leden van Massada.
Ja oke, hij bleef weg toen hij het podium op moest komen.
Het huisvrouwenclublied is natuurlijk Don't Answer Me, dat had qua instrumentatie ook van een BZN of Julio Iglesias kunnen zijn. Eye in the Sky is een prima softrocknummer.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Op dinsdag 17 juni 2025 13:03 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Het huisvrouwenclublied is natuurlijk Don't Answer Me, dat had qua instrumentatie ook van een BZN of Julio Iglesias kunnen zijn. Eye in the Sky is een prima softrocknummer.
En de gemiddelde huisvrouw duldt ook geen weerwoord, dus qua tekst past dat ook goed!
Op dinsdag 17 juni 2025 13:03 schreef n00biedoobiedoo het volgende: Het huisvrouwenclublied is natuurlijk Don't Answer Me, dat had qua instrumentatie ook van een BZN of Julio Iglesias kunnen zijn. Eye in the Sky is een prima softrocknummer.
2175 Creedence Clearwater Revival - Bad Moon Rising
Opnieuw een van de grote klassiekers van CCR die de bovenste 2000 niet haalt. Ik vind dit liedje best lollig.. en dat is het wel. CCR heeft best een paar écht goeie nummers, geloof me.. maar ja, dit.. het is wel grappig voor tussendoor. We hebben dit vroeger ook wel eens met muziek moeten zingen, in dit geval geeft het de plaat niet echt een boost. Alsnog zing ik bewust altijd 'There's a bathroom on the right', iets wat John Fogerty zelf ook wel eens zingt. Ja, of 'Philips Sport Vereniging', al klinkt dat echt kneitervals als men dat inzet het stadion. Ik vind dat ook niet bepaald het meest geslaagde stadionlied, al is alles beter dan heeeeee hooooo *vul hier uw clubnaam in*. Bad Moon Rising is een van die platen die eigenlijk altijd tussen plaats 200 en 300 zat, toch wel opvallend. Ja, de eerste editie op 303 en in 2023 op 305, en tussen 2013 en 2015 een uitstapje naar wat dieper in de 300. Maar verder altijd tussen 200 en 300, waarbij de top 200 2 maal nét gemist werd. 2002 was dat, en ook afgelopen editie stond het lied op 201, opvallend nadat het lied net eens buiten de top 300 viel.
2174 Murray Head - One Night in Bangkok
Hadden we laatst een liedje van Agnetha dat niet geschreven was door Björn en Benny, nu hebben we een lied van de twee heren dat niet wordt gezongen door Agnetha, maar door Murray Head. Het was de tijd dat de heren zich richtten op de musicals, samen met Tim Rice. Allereerst wil ik zeggen dat een musical over schaken pluspunten scoort, de sport zal voor altijd onderschat zijn denk ik zo. Maar goed, een musicalliedje komt vaak beter tot zijn recht in het musicalfestijn dan zo los, en dat geldt ook wel voor dit nummer, met een leuk refreintje. Maar dat gepraat in de coupletjes vind ik niet echt wat voor een radiohit. Al ben ik daar de enige in, dit scoorde gewoon prima. De refreintjes en achtergrondmuziek zijn dan ook wel echt prima. Dit is de positie als ik deze plussen bij het minnetje optel. Van 1999 to 2009 in de lijst, behalve in 2007, met 1047 in 1999 als hoogste notering. 2173 Supertramp - Take the long way home
Het nummer van Supertramp dat pas na 20 seconden begint. Altijd vraag ik me af of mijn Spotify niet stuk is als ik het daar draai. Dat intro is ook wel lekker, maar daarna is het voor mij gewoon een wel geinig nummer om eens op de radio te horen. In dit geval geen radiohitje, want dat is het lied niet, zeker niet met een solo als deze. Het heeft wel een bepaalde lekkere vibe, maar het blijft een beetje een mismatch soms, Supertramp en ik, waardoor het nummer niet helemaal aansluit zoals ik zou willen. Weer zo'n nummer dat bij mij zonder vocalen ook beter scoort, denk ik. Tegelijkertijd is plek 2173 helemaal niet slecht, zoals gezegd, ik wil even uit de wereld helpen dat ik zou denken dat als je hier staat je bij de middelmaat hoort. De Top 2000 is zo door de jaren heen nog best een puik lijstje. Ik zou hem aanbevelen aan anderen. In 2007 kwam het lied binnen op 1115 en bij de terugkeer in 2009 bleef het een aantal jaar zo net onder zaagmans langskomen, met een uitschieter naar boven in 2013. Sinds 2018 wel een vaste waarde daar. In 2020 zelfs op 617, maar ook nu nog net in de top 1000 op 998.
SPOILER: 2172-2151
We zijn bijna op de grens waar we moeten gaan roepen wat niet bij de bovenste 2000 hoort, maar hier kan het tegenovergestelde nog. Dat worden er langzaam wel steeds meer, maar hiervan in elk geval CCR, Céline, Madonna en Obiku als voornaamste kandidaten om in de lijst te geraken.
Oei dit blok nog even afsluiten met een Lynchiaans duo. Too soon. Zijn hier ook meteen mijn favorieten samen met ome Neil, The Marmalade en Murray Head
[ Bericht 0% gewijzigd door Gale_Boetticher op 17-06-2025 17:01:24 ]
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Nummers in de afgelopen 2 blokjes die ik hoger zou plaatsen:
2196 Roxette - Fading Like a Flower (Every Time You Leave): Net als Listen To Your Heart heeft ook deze een best geinige EDM-versie gekregen, al is die nooit zo bekend geworden als de eerder besproken cover van DHT. Dancing DJs, lekker originele artiestennaam trouwens. En in beide gevallen is het origineel natuurlijk wel mooier, eerlijk is eerlijk. Voor mij waren al die vage EDM-versies soms wel een beetje een gateway drug, en daar ben ik zeker niet rouwig om.
2194 Dire Straits - Your Latest Trick: Voor mij is Dire Straits zeker niet hit and miss – eerder hit en nog grotere hit. Een van de weinige grote namen van vorige eeuw waarvoor dat geldt. En dan is dit ook nog een van de grotere hits. Heerlijke opbouw met die blaaspartijen. Net geen uitzwaai-alarm waardig, die bewaren we nog even voor als Brothers in Arms zelf ook ongetwijfeld veel te vroeg gaat vallen.
2189 The Alan Parsons Project - Eye in the Sky: En ook voor Old And Wise zal ik dan wel relatief vroeg moeten vrezen, als ik het zo hoor. Even los daarvan: vooral de tekst vind ik hier wel heel mooi, al is er wat discussie over de exacte betekenis. Ik krijg vooral Big Brother-ideeën ervan, een stukje dystopie door een tirannieke overheid.
2175 Creedence Clearwater Revival - Bad Moon Rising: Nooit gerealiseerd dat-ie zo stabiel was in Top 2000-termen. Ik vind het eigenlijk wel terecht, al zou ik hem zelf wel ietsjes lager plaatsen (maar wel hoger dan dit). Voor iets uit de sixties klinkt het behoorlijk tijdloos.
2173 Supertramp - Take the long way home: Grappig, deze komt bij mij juist dit jaar voor het eerst binnen in de top 1000. Ik mag deze nog wel eens graag opzetten als we met de auto op vakantie zijn geweest en beginnen aan de terugweg, om voor de hand liggende redenen. Die 20 seconden stilte aan het begin is alleen wel een beetje irritant ja, dat geef ik toe.
Nummers in de afgelopen 2 blokjes die ik lager zou plaatsen:
2195 Peter Tosh & Mick Jagger - (You gotta walk) don't look back: Als je fan bent van de Stones begin je nu langzamerhand echt een bloedhekel aan me te krijgen, vrees ik.
2187 Caro Emerald - That Man: Caro Emerald komt er nog slechter af, volgens mij heeft die een 100%-score in het 'lager'-lijstje. Ik vind ze ook echt geen van allen in de buurt komen van luisterbaar, hoe vaak ik haar nummers ook een eerlijke kans probeer te geven.
2163 Glenn Miller - Moonlight Serenade: Hoogbejaard en heeft niet bijzonder veel om het lijf zo te horen. Op zich wel een geinig melodietje, maar ja.
2160 Queen - We Are the Champions: Ik waarschuw alvast, we komen nu in een blokje waar er een paar grote klassiekers het bij mij flink moeten ontgelden. Op zich komen we natuurlijk ook steeds hoger en moeten we redelijkerwijs steeds strenger worden. Ik kan me voorstellen dat dit eventjes leuk is om een enkel refreintje mee te lallen als je club kampioen is geworden, maar hoeveel mensen gaan dit echt de volle 3 minuten (ik dacht eigenlijk dat-ie langer was) aandachtig zitten luisteren? Vast niet veel. Ik vind onironisch We Are The Winners van LT United leuker, denk ik.
2158 ABBA - The Name of the Game: Ook ABBA komt er niet mee weg deze keer. Hemeltergend saai voor zo'n goede artiest, onbegrijpelijk dat mensen hierop stemmen als ze zoveel beter hebben.
2153 Peter Gabriel – Biko: Oh yikes, hadden we die ook nog niet gehad? Van de wat meer serieus te nemen artiesten is dit wel een van mijn minst favoriete Top 2000-platen. Natuurlijk gaat het wel ergens over en de boodschap erachter is op zich prima, maar het instrumentale gedeelte is jengelend en kakofonisch en het stemgebruik vind ik ook erg storend. Om elke verdachtmaking van racisme meteen in de kiem te smoren (je weet maar nooit in de huidige gepolariseerde maatschappij) wil ik wel gezegd hebben dat ik Hurricane van Bob Dylan wél heel mooi vind. Evenals het wat onbekendere Davis van Paceshifters. Al gaan die beide nummers over juridische dwalingen ten nadele van donkere mensen, niet zozeer over politiegeweld.
2196 Roxette - Fading Like a Flower (Every Time You Leave): Net als Listen To Your Heart heeft ook deze een best geinige EDM-versie gekregen, al is die nooit zo bekend geworden als de eerder besproken cover van DHT. Dancing DJs, lekker originele artiestennaam trouwens. En in beide gevallen is het origineel natuurlijk wel mooier, eerlijk is eerlijk. Voor mij waren al die vage EDM-versies soms wel een beetje een gateway drug, en daar ben ik zeker niet rouwig om.
2194 Dire Straits - Your Latest Trick: Voor mij is Dire Straits zeker niet hit and miss – eerder hit en nog grotere hit. Een van de weinige grote namen van vorige eeuw waarvoor dat geldt. En dan is dit ook nog een van de grotere hits. Heerlijke opbouw met die blaaspartijen. Net geen uitzwaai-alarm waardig, die bewaren we nog even voor als Brothers in Arms zelf ook ongetwijfeld veel te vroeg gaat vallen.
2189 The Alan Parsons Project - Eye in the Sky: En ook voor Old And Wise zal ik dan wel relatief vroeg moeten vrezen, als ik het zo hoor. Even los daarvan: vooral de tekst vind ik hier wel heel mooi, al is er wat discussie over de exacte betekenis. Ik krijg vooral Big Brother-ideeën ervan, een stukje dystopie door een tirannieke overheid.
2175 Creedence Clearwater Revival - Bad Moon Rising: Nooit gerealiseerd dat-ie zo stabiel was in Top 2000-termen. Ik vind het eigenlijk wel terecht, al zou ik hem zelf wel ietsjes lager plaatsen (maar wel hoger dan dit). Voor iets uit de sixties klinkt het behoorlijk tijdloos.
2173 Supertramp - Take the long way home: Grappig, deze komt bij mij juist dit jaar voor het eerst binnen in de top 1000. Ik mag deze nog wel eens graag opzetten als we met de auto op vakantie zijn geweest en beginnen aan de terugweg, om voor de hand liggende redenen. Die 20 seconden stilte aan het begin is alleen wel een beetje irritant ja, dat geef ik toe.
Enigszins verbaasd over deze selectie. Maar ik zou zeggen: hoezee.
[..] Enigszins verbaasd over deze selectie. Maar ik zou zeggen: hoezee.
Inderdaad allemaal van voor mijn tijd, een zeldzaamheid! Ik wilde Numb/Encore er nog bij zetten, maar de versie met Jay-Z vind ik toch wel beduidend zwakker dan die zonder, dus eerstgenoemde staat hier toch wel prima al met al.
Eigenlijk lijdt Jay-Z aan dezelfde kwaal als schemer in de lijst. Donker getinte heerschappen in Parijs is nog wel prima, maar die andere 2 slaan natuurlijk nergens op. Maar op de keuzelijst kan je verder alleen dat formuleliedje met dat leuke musical sampeltje of Run This Town vinden. Dat is ook niet echt ideaal. Ik weet wel dat de statistieken deze selectie ondersteunen, maar om Donald te quoten geloof ik gewoon in alternatieve feiten.
Op woensdag 18 juni 2025 12:05 schreef Tussle266 het volgende: Eigenlijk lijdt Jay-Z aan dezelfde kwaal als schemer in de lijst. Donker getinte heerschappen in Parijs is nog wel prima, maar die andere 2 slaan natuurlijk nergens op. Maar op de keuzelijst kan je verder alleen dat formuleliedje met dat leuke musical sampeltje of Run This Town vinden. Dat is ook niet echt ideaal. Ik weet wel dat de statistieken deze selectie ondersteunen, maar om Donald te quoten geloof ik gewoon in alternatieve feiten.
Datzelfde geldt voor heel veel artiesten die niet tot de bijnahofleveranciers behoren. Daar staat dan weer elke scheet van op de keuzelijst.
2195 Peter Tosh & Mick Jagger - (You gotta walk) don't look back: Als je fan bent van de Stones begin je nu langzamerhand echt een bloedhekel aan me te krijgen, vrees ik.
Geen diehard fan, wel een Stonesliefhebber. Dat nummer heeft weinig met de Stones van doen, dus ik kan het je niet kwalijk nemen