2175 Creedence Clearwater Revival - Bad Moon RisingOpnieuw een van de grote klassiekers van CCR die de bovenste 2000 niet haalt. Ik vind dit liedje best lollig.. en dat is het wel. CCR heeft best een paar écht goeie nummers, geloof me.. maar ja, dit.. het is wel grappig voor tussendoor. We hebben dit vroeger ook wel eens met muziek moeten zingen, in dit geval geeft het de plaat niet echt een boost. Alsnog zing ik bewust altijd 'There's a bathroom on the right', iets wat John Fogerty zelf ook wel eens zingt. Ja, of 'Philips Sport Vereniging', al klinkt dat echt kneitervals als men dat inzet het stadion. Ik vind dat ook niet bepaald het meest geslaagde stadionlied, al is alles beter dan heeeeee hooooo *vul hier uw clubnaam in*. Bad Moon Rising is een van die platen die eigenlijk altijd tussen plaats 200 en 300 zat, toch wel opvallend. Ja, de eerste editie op 303 en in 2023 op 305, en tussen 2013 en 2015 een uitstapje naar wat dieper in de 300. Maar verder altijd tussen 200 en 300, waarbij de top 200 2 maal nét gemist werd. 2002 was dat, en ook afgelopen editie stond het lied op 201, opvallend nadat het lied net eens buiten de top 300 viel.
2174 Murray Head - One Night in BangkokHadden we laatst een liedje van Agnetha dat niet geschreven was door Björn en Benny, nu hebben we een lied van de twee heren dat niet wordt gezongen door Agnetha, maar door Murray Head. Het was de tijd dat de heren zich richtten op de musicals, samen met Tim Rice. Allereerst wil ik zeggen dat een musical over schaken pluspunten scoort, de sport zal voor altijd onderschat zijn denk ik zo. Maar goed, een musicalliedje komt vaak beter tot zijn recht in het musicalfestijn dan zo los, en dat geldt ook wel voor dit nummer, met een leuk refreintje. Maar dat gepraat in de coupletjes vind ik niet echt wat voor een radiohit. Al ben ik daar de enige in, dit scoorde gewoon prima. De refreintjes en achtergrondmuziek zijn dan ook wel echt prima. Dit is de positie als ik deze plussen bij het minnetje optel. Van 1999 to 2009 in de lijst, behalve in 2007, met 1047 in 1999 als hoogste notering.
2173 Supertramp - Take the long way home
Het nummer van Supertramp dat pas na 20 seconden begint. Altijd vraag ik me af of mijn Spotify niet stuk is als ik het daar draai. Dat intro is ook wel lekker, maar daarna is het voor mij gewoon een wel geinig nummer om eens op de radio te horen. In dit geval geen radiohitje, want dat is het lied niet, zeker niet met een solo als deze. Het heeft wel een bepaalde lekkere vibe, maar het blijft een beetje een mismatch soms, Supertramp en ik, waardoor het nummer niet helemaal aansluit zoals ik zou willen. Weer zo'n nummer dat bij mij zonder vocalen ook beter scoort, denk ik. Tegelijkertijd is plek 2173 helemaal niet slecht, zoals gezegd, ik wil even uit de wereld helpen dat ik zou denken dat als je hier staat je bij de middelmaat hoort. De Top 2000 is zo door de jaren heen nog best een puik lijstje. Ik zou hem aanbevelen aan anderen. In 2007 kwam het lied binnen op 1115 en bij de terugkeer in 2009 bleef het een aantal jaar zo net onder zaagmans langskomen, met een uitschieter naar boven in 2013. Sinds 2018 wel een vaste waarde daar. In 2020 zelfs op 617, maar ook nu nog net in de top 1000 op 998.
SPOILER: 2172-2151
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]