SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraarsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de GazastrookOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Geschiedenis conflictOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog ADSPOILER: LivestreamsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.![]()
Wat is volgens jou het moment waarop het Isralisch/Joods - Palestijns/Arabisch conflict begon en waarom kies je voor dat moment? Want afhankelijk van het moment begint er iets of iemand.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 14:12 schreef Homey het volgende:
[..]
Die 50k is een verzonnen getal van Hamas, plus daar zitten sowieso veel Hamas terroristen tussen. En….de Palestijnen zijn zelf begonnen.
Blijkbaar zijn er drie kandidaten, waarbij 1882 het meest voor de hand ligt, denk ik? Dit laat namelijk zien dat het conflict als een koloniaal project (van onderop) begon, in interactie met lokale gemeenschappen, en het laat zien dat het geweld niet pas begon bij staatsvorming, maar al eerder, bij landconflict.
1. 1882 - Georganiseerde Zionistische Immigratie
Slachtoffers Isralisch - Joods Kamp: 50 - 100
Slachtoffers Palestijns - Arabisch Kamp: 50 - 100
Ontheemden Palestijns - Arabisch Kamp: 10.000 - 15.000 (boeren en pachters)
2. 1917 - Balfourverklaring & Brits Mandaat
Slachtoffers Isralisch - Joods Kamp: 1.900 - 2.100
Slachtoffers Palestijns - Arabisch Kamp: 5.200 - 6.500
Ontheemden Palestijns - Arabisch Kamp: 100.000 - 150.000 (boeren en inwoners)
3. 1948 - Oprichting Isral & Nakba
Slachtoffers Isralisch - Joods Kamp: 28.000 - 30.000
Slachtoffers Palestijns - Arabisch Kamp: 95.000 - 110.000
Ontheemden Palestijns - Arabisch Kamp: 3.000.000 (niet nader gespecificeerd)
Mocht je andere getallen zien, deel dan even de bron en dan pas ik bovenstaande aan. Bovenstaande is reeds op basis van verschillende bronnen uit het volledige spectrum (ook Isralische bronnen dus) tot stand gekomen.O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Weten jullie wie er verantwoordelijk is voor de levens van de gijzelaars? De mensen die ze proberen te bevrijden!
https://en.royanews.tv/news/60265Kijk vooral even naar het plaatje bovenaan het statement van Hamas.quote:"Occupation forces are besieging a location where the captive, Matan Zangauker, is being held, and we firmly assert that the enemy will not be able to retrieve him alive,” Abu Obaida said in the statement.
He added that Zangauker’s life had been preserved for a year and eight months, but cautioned that any rescue effort would place him in imminent danger. “The occupation bears full responsibility for his fate,” the statement warned.![]()
Voor de volledigheid zou je bij de ontheemden dan alle Mizrahi Joden erbij moeten rekenen. Dat is een rechtstreeks gevolg van het ontstaan van Isral.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:00 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Wat is volgens jou het moment waarop het Isralisch/Joods - Palestijns/Arabisch conflict begon en waarom kies je voor dat moment? Want afhankelijk van het moment begint er iets of iemand.
Blijkbaar zijn er drie kandidaten, waarbij 1882 het meest voor de hand ligt, denk ik? Dit laat namelijk zien dat het conflict als een koloniaal project (van onderop) begon, in interactie met lokale gemeenschappen, en het laat zien dat het geweld niet pas begon bij staatsvorming, maar al eerder, bij landconflict.
Mocht je andere getallen zien, deel dan even de bron en dan pas ik bovenstaande aan. Bovenstaande is reeds op basis van verschillende bronnen uit het volledige spectrum (ook Isralische bronnen dus) tot stand gekomen.![]()
Omdat in een gebied waar duizenden mensen honger hebben voedsel uitdelen nog niet zo makkelijk is.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:00 schreef Janneke141 het volgende:
Je kunt je beter afvragen waarom ze continu lopen te rellen op een plek waar gratis voedsel wordt uitgedeeld.
Je hebt meerdere punten nodig, een goede distributie, via de juiste mensen zodat het op de juiste plekken terecht kan komen (denk ook aan specifieke hulp zoals medicijnen).
Daar heb je hulporganisaties voor die dat al jaren en jaren doen (organisaties die Isral dus verboden heeft om hun werk te doen).![]()
Omdat via die smokkelpunten nog allerlei wapens binnenkwamen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Omdat in een gebied waar duizenden mensen honger hebben voedsel uitdelen nog niet zo makkelijk is.
Je hebt meerdere punten nodig, een goede distributie, via de juiste mensen zodat het op de juiste plekken terecht kan komen (denk ook aan specifieke hulp zoals medicijnen).
Daar heb je hulporganisaties voor die dat al jaren en jaren doen (organisaties die Isral dus verboden heeft om hun werk te doen).![]()
Jij hebt er een bron van dat er grootschalig wapens binnenkwamen via het voedsel en medicijnen?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Omdat via die smokkelpunten nog allerlei wapens binnenkwamen.
En zelfs als dat zou gebeuren, is het nogal extreem om alle voedselhulp stop te zetten.![]()
Dat was niet alleen om die reden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:20 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jij hebt er een bron van dat er grootschalig wapens binnenkwamen via het voedsel en medicijnen?
En zelfs als dat zou gebeuren, is het nogal extreem om alle voedselhulp stop te zetten.![]()
Ik ben vooral benieuwd waar je deze cijfers vandaan hebt? Hoe kunnen er bijvoorbeeld 3 miljoen ontheemde Arabieren zijn geweest in de zogeheten 'Nakba' als er in 1948 maar 1,2 miljoen Arabieren in het Britse Mandaatgebied leefden?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:00 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Wat is volgens jou het moment waarop het Isralisch/Joods - Palestijns/Arabisch conflict begon en waarom kies je voor dat moment? Want afhankelijk van het moment begint er iets of iemand.
Mocht je andere getallen zien, deel dan even de bron en dan pas ik bovenstaande aan. Bovenstaande is reeds op basis van verschillende bronnen uit het volledige spectrum (ook Isralische bronnen dus) tot stand gekomen.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Als er een groep totaal niet in staat is om kritisch te denken, is het wel de Nederlandse pro-Palestina c.q. XR beweging.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 01:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Alsof zij een marketing team heeft. Alsof ze denkt de doorbraak te forceren. Misschien moet je een keer luisteren naar wat ze zegt, heel moeilijk te begrijpen is dat niet. Natuurlijk voor de hardcore Israel fans gaat het geen verschil maken maar er zijn ook mensen die wel kritisch kunnen denken. Die zien hey hier is een genocide bezig onze regeringen steunen dat laat ze daarmee stoppen. Laat ze druk zetten op Israel om te stoppen met dat genocidale beleid.
Zelden zoveel drones bij elkaar gezien, trendhoppende social justice warriors die uit puur narcisme en teveel vrije tijd weer eens de straat op gaan, met een totale desinteresse in geschiedenis, politiek, laat staan dat ze in staat zijn tot een rationele discussie zonder in emo-chantage, flagrante geschiedvervalsing, dreigementen en jankballerij te vervallen.
Het heeft ondertussen alle kenmerken van een sekte. Uiteraard laat ik hier de islamieten even buiten, die staan daar gewoon omdat dat moet van de religie. Ik heb het hier over de Sterre's en Florissen, de Wouters en Brenda's, die Flevoland nog niet op een kaart kunnen aanwijzen maar begeleid door activistische ouders, docenten en media zich ineens geroepen voelen te strijden tegen onrecht.
Waarom al dat andere onrecht niet?
Niet trendy genoeg. Je krijgt geen likes en progressieve schouderklopjes als je een Jemenitische vlag op je instagram zet, of een sentimenteel gedicht op linkedin plaatst over de verschrikkingen in Darfur. Jemen en Darfur heeft Pro-Pallie Nederland nog nooit van gehoord, maar dat terzijde.
Kritisch denken...
Als men de zin niet krijgt gaat men schreeuwen, gaat men met verf de boel bekladden, gaat men eisen om boycots, gaat men dreigen met geweld en cancellen, alles natuurlijk gepaard met veel vlagvertoon, trommels en gescandeer, want als iets nadenken goed uitschakelt is het wel hypnotisch meebewegen op de niet aflatende ritmes van Sgt. Pepper's Woke Club Band.
En dat is allemaal tot daar aan toe.
Maar voor de echte kritische denker? Die ziet een semi-fascistode beweging nu al anderhalf jaar de boel knechten en terroriseren, als een stel zeikerige stampvoetende kleuters, alleen iets gevaarlijker, als een Politburo die het juiste denken wil sturen en geen millimeter wijkt van haar eigen in steen gebeitelde dogma's.
Kun je hier wensdenkend lopen roepen dat er 'een omslag gaande is', die is er niet. Dat je zelf in zo'n bubbel zit laat dat zo lijken. Ik kan je garanderen dat het gros van Nederland he-le-maal klaar is met hobbyclubs als Pro-Palestina en XR. In dat opzicht zijn jullie de beste reclame tegen de zaken waarvan gezegd wordt voor gestreden te worden.
Chapeau, en ga zo door.Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam![]()
Nee, laten we alle burgers verhongeren en sterven omdat er eens wapens misschien zouden zijn.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Omdat via die smokkelpunten nog allerlei wapens binnenkwamen.
Echt![]()
![]()
Dat is niet wat er gebeurd is maar ok.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee, laten we alle burgers verhongeren en sterven omdat er eens wapens misschien zouden zijn.
Echt![]()
Dat lijkt me dus ook niet de reden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee, laten we alle burgers verhongeren en sterven omdat er eens wapens misschien zouden zijn.
Echt
Zal meer iets zijn om het aantal Gazanen uit te dunnen, of echt wanhopig te maken.
Of mogelijk willen ze de Gazanen naar het zuiden lokken, om dat weer het noorden te gebruiken voor nederzettingen.![]()
Het conflict begon in de 6e eeuw, toen een of andere krijgsheer met nogal dubieuze ideen een nieuwe religie bedachte en alle joden uit wilden roeien. Helaas kreeg hij veel volgelingen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:00 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Mocht je andere getallen zien, deel dan even de bron en dan pas ik bovenstaande aan. Bovenstaande is reeds op basis van verschillende bronnen uit het volledige spectrum (ook Isralische bronnen dus) tot stand gekomen.
Ondanks dat joden veel eerder daar woonden, vond hij dat zijn geloofsgenoten meer recht hadden op al het land.![]()
Die boodschap van mij is ook hard en past vooral niet in 't door de groen-rode alliantie bij elkaar geflanste zogenaamde 'zorgen om de meest basale mensenrechten'-sprookje.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:39 schreef Chadi het volgende:
[..]
Het meest bizarre zijn mensen zoals jij die gerriteerd raken door aandacht aan Palestina. Vooral als ze voor de onschuldige mensen opkomen.
Dan beginnen ze van alles te verzinnen om deze mensen die opkomen voor basale mensenrechten van Palestijnen in een hoekje te drukken. Ook hier luister je niet de boodschap want die boeit je niet omdat dat een harde boodschap is en indruist tegen jouw werkelijkheid.
Mensen die niet achter de boodschap van Greta staan, willen het moorden en plunderen door de staat Isral zo min mogelijk in het nieuws zodat ze hun gang kunnen gaan. Een andere reden kan er niet zijn om deze mensen zo aan te vallen.
Die boodschap heb ik ook al meerdere keren verkondigd: het gros van de Pro-Palestina demonstranten interesseert Palestijns leed precies niets. Nul. Nada. Het wordt enkel aangewend om eigen ideologie en religie te promoten, dat is namelijk waar het ze echt om gaat. Palestijnen zijn props, poppen, labeltjes, die enkel propagandistische waarde hebben. Hun menselijkheid interesseert het gros geen moer. En dat is eigenlijk nog het meest walgelijke.
Hypocrisie en tribalisme irriteert mij enorm, ja. Vooral wanneer dat letterlijk over lijken gaat.
[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 07-06-2025 20:26:01 ]Omnibus in omnibus.
Hypocriet is hier doen alsof rechten van anderen je wat kunnen schelen. Zodra het aankomt op een groep waar je niets mee hebt, gaat je moraal in de prullenbak.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die boodschap van mij is ook hard en past vooral niet in de door de groen-rode alliantie bij elkaar geflanste zogenaamde 'zorgen om de meest basale mensenrechten'-sprookje.
Die boodschap heb ik ook al meerdere keren verkondigd: het gros van de Pro-Palestina demonstranten interesseert Palestijns leed precies niets. Nul. Nada. Het wordt enkel aangewend om eigen ideologie en religie te promoten, dat is namelijk waar het ze echt om gaat. Palestijnen zijn props, poppen, labeltjes, die enkel propagandistische waarde hebben. Hun menselijkheid interesseert het gros geen moer. En dat is eigenlijk nog het meest walgelijke.
Hypocrisie en tribalisme irriteert mij enorm, ja. Vooral wanneer dat letterlijk over lijken gaat.
Dat is pas het top punt van hypocrisie en tribalisme.![]()
Ja, die kunnen mij inderdaad schelen. Dat is ingebakken in humanisme.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:26 schreef Chadi het volgende:
[..]
Hypocriet is hier doen alsof rechten van anderen je wat kunnen schelen. Zodra het aankomt op een groep waar je niets mee hebt, gaat je moraal in de prullenbak.
Dat is pas het top punt van hypocrisie en tribalisme.
Ik denk dan ook niet in 'groepen' wanneer het over mensenrechten gaan. Die gelden namelijk voor iedereen.
M.a.w: je hebt geen poot om op te staan.Omnibus in omnibus.
Als het echt ingebakken was, had je je niet druk gemaakt als mensen voor dat humanisme opkomen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, die kunnen mij inderdaad schelen. Dat is ingebakken in humanisme.
Ik denk dan ook niet in 'groepen' wanneer het over mensenrechten gaan. Die gelden namelijk voor iedereen.
M.a.w: je hebt geen poot om op te staan.![]()
Omdat ze dat niet doen, je geeft er net zelf nog een mooi voorbeeld van door net als hen automatisch in groepen te denken.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:43 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als het echt ingebakken was, had je je niet druk gemaakt als mensen voor dat humanisme opkomen.
Mij interesseert de verpakking of clubkaart of label van een mens niet wanneer het over 'basale mensenrechten' gaat.
Dat laat ik aan de Greta's en de rest van deze sekte over.
En kap ook gewoon zelf met die act: Palestina interesseert je om maar 1 reden, en dat is niet 'basale mensenrechten'.Omnibus in omnibus.
Dat doen zij wel. Alleen niet voor een groep die jouw humanisme verdient.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat ze dat niet doen, je geeft er net zelf nog een mooi voorbeeld van door net als hen automatisch in groepen te denken.
Mij interesseert de verpakking of clubkaart of label van een mens niet wanneer het over 'basale mensenrechten' gaat.
Dat laat ik aan de Greta's en de rest van deze sekte over.
En kap ook gewoon zelf met die act: Palestina interesseert je om maar 1 reden, en dat is niet 'basale mensenrechten'.![]()
Nog maar een keer, Chadi: ik denk niet in groepen wanneer het om 'basale mensenrechten' gaat.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:55 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat doen zij wel. Alleen niet voor een groep die jouw humanisme verdient.
Probeer het eens. Misschien zien we jou en je hobbyclub nog een keer de straat op gaan voor 'andere groepen'.
Het sektarische, daar geef je ook weer een schitterende illustratie van. Niet meedeinen op de plastic golven van gespeelde verontwaardiging van de Pro-Palestina brigade is uiteraard een teken van bepaalde groepen zien als niet waardig genoeg om mensenrechten te verdienen. Zwart-wit, en ongetwijfeld duurt het niet lang voordat de racisme-kaarten weer in het rondvliegen. Doen tribalisten sowieso graag, focusen op ras en zo.
Je doet mijn werk gewoon voor me. Steeds weer.Omnibus in omnibus.
Deze mensen zijn ondanks dit activisme gewoon Zionist en ja, dat mag van de pro-Palestijnse puriteinen niet natuurlijk. Wat ook benadrukt dat het hen helemaal niet om de Palestijnen gaat, maar dat het enkel een blinde haat jegens Isral is.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:44 schreef Qarrad het volgende:
[ x ]
Ironisch gezien zouden deze Israli hier belaagd worden door de pro-Palestinahoek.
We zitten inmiddels wel op het punt dat zelfs al zouden zulke mensen allemaal zeggen tch ook antizionist zijn, maar nog een ketting met Davidster of een menorah dragen, wordt die van de nek getrokken. Wat ook veelzeggend is uiteraard.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Dat zou voor hem een voet stok tussen achter de deur kunnen zijn.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 20:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
hebben bepaalde verzen uit Mattheus c.q Johannes hier iets mee te maken?![]()
I'll do you one better!quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Voor de volledigheid zou je bij de ontheemden dan alle Mizrahi Joden erbij moeten rekenen. Dat is een rechtstreeks gevolg van het ontstaan van Isral.
Impact Jodenhaat (Antisemitisme) Afgelopen 1000 Jaar
1. 1096 - Volkskruistocht Rijnland (Speyer, Worms, Mainz)
Slachtoffers: 2.000
Ontheemden: Honderden
2. 1146 - 1147 - Volkskruistocht Rijnland (Speyer, Worms, Mainz)
Slachtoffers: Honderden
Ontheemden: Onbekend
3. 1190 - Massacre of York (Engeland)
Slachtoffers: 150
Ontheemden: Gehele gemeenschap (York)
4. 1251 & 1320 - Herder-Kruistochten (Frankrijk)
Slachtoffers: Honderden
Ontheemden: Aanzienlijk
Dwangbekeringen: Aanzienlijk
5. 1290 - Edict of Expulsion (Engeland)
Slachtoffers: Tientallen
Ontheemden: 2.000 - 3.000
6. 1306 - Grote Ballingschap (Frankrijk)
Slachtoffers: Nauwelijks
Ontheemden: 100.000
7. 1348 - 1351 - Zwarte Dood-Pogroms (West- en Midden-Europa)
Slachtoffers: 5.000 - 20.000
Ontheemden: Duizenden
8. 1420 - 1421 - Vienna Gesera (Oostenrijk)
Slachtoffers: 200
Ontheemden: 500
9. 1492 - Alhambradecreet (Spanje)
Slachtoffers: Onbekend
Ontheemden: 40.000 - 100.000
Dwangbekeringen: 200.000
10. 1496 - 1497 - Decreet (Portugal)
Slachtoffers: Tientallen
Ontheemden: 2.000 (Kinderen)
Dwangbekeringen: Tienduizenden
11. 1648 - 1657 - Chmielnickiopstand (Oekrane/Polen)
Slachtoffers: 18.000 - 40.000 (20.000 - 100.000)
Ontheemden: Tienduizenden (honderden gemeenschappen verdwenen)
12. 1768 - Uman Bloedbad (Oekrane)
Slachtoffers: 2.000 - 20.000 (inclusief Polen, Uniaten)
Ontheemden: Gehele gemeenschap (Uman)
13. 1881 - 1906 - Golven van Pogroms (West-Rusland)
Slachtoffers: 2.000
Ontheemden: 2.000.000
14. 1918 - 1921 - Russische burgeroorlog (Rusland)
Slachtoffers: 50.000 - 120.000 (35.000 - 250.000)
Ontheemden: Honderdduizenden
15. 1941 - 1945 - Holocaust (Door Duitsland Bezet Europa)
Slachtoffers: 6.000.000
Ontheemden: 250.000
16. 1946 - Kielce Pogrom (Polen)
Slachtoffers: 38 - 42
Ontheemden: 100.000 (versnelde geplande uittocht)
Oorsprong Isralisch/Joods - Palestijns/Arabisch Conflict + Slachtoffers/Ontheemden (Per Fase)
1. 1882 - Georganiseerde Zionistische Immigratie (Cijfers 1882 - 1917)
2. 1917 - Balfourverklaring & Brits Mandaat (Cijfers 1917 - 1948)
3. 1948 - Oprichting Isral & Nakba (Cijfers 1948 - 2025)
PS: Iemand verbeteringen? Deel je bron en ik pas het aan.O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Greta, we are coming for you !!!
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.![]()
Begon het conflict dan eigenlijk niet in het jaar 70 en komt het dus door de Romeinen? Die zorgden ervoor dat veel Joden richting Europa gingen toch? En toen gingen de Europeanen raar doen tegen de Joden, en dus zionisme, en dus nu.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:31 schreef Homey het volgende:
[..]
Het conflict begon in de 6e eeuw, toen een of andere krijgsheer met nogal dubieuze ideen een nieuwe religie bedachte en alle joden uit wilden roeien. Helaas kreeg hij veel volgelingen.
Ondanks dat joden veel eerder daar woonden, vond hij dat zijn geloofsgenoten meer recht hadden op al het land.O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Ik zie die boot van Greta er nog wel voor aan dat ze geweld tegen die kinderen gaan gebruiken.quote:![]()
Greta is bereid zelf te sterven om de die 100kg meel af te leveren
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.![]()
Lijkt me stug met al die internationale media die meekijktquote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik zie die boot van Greta er nog wel voor aan dat ze geweld tegen die kinderen gaan gebruiken.A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.![]()
Vergat te vermelden dat de cijfers niet de jaartallen maar de perioden betreffen, is aangepast in een update als reactie aan @Richestorags, zie hier.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd waar je deze cijfers vandaan hebt? Hoe kunnen er bijvoorbeeld 3 miljoen ontheemde Arabieren zijn geweest in de zogeheten 'Nakba' als er in 1948 maar 1,2 miljoen Arabieren in het Britse Mandaatgebied leefden?
Bronnen zijn o.a. Wikipedia, Land, Labor, and the Origins of the Israeli-Palestinian Conflict, 1882-1914, The Development of Capitalism in Palestine: The Expropriation of the Palestinian Direct Producers, UN (OCHA/B’Tselem), UNWRA, Jewish Virtual Library, Britannica, ECF, Economist, Times of IsraelO, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Eeh, je bedoelt natuurlijk dit: https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_the_Muslim_worldquote:Op zaterdag 7 juni 2025 18:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Voor de volledigheid zou je bij de ontheemden dan alle Mizrahi Joden erbij moeten rekenen. Dat is een rechtstreeks gevolg van het ontstaan van Isral.
Lekker dan, heb ik voor niks die hele geschiedenis van antisemitisme in Europa zitten uitzoeken![]()
Althans, het was wel leerzaam. Nooit geweten dat er nog een pogrom was in 1946 notabene.
Zal de rest morgen nog wel even toevoegen. Goede oefening!O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Saint Greta of Gaza.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:31 schreef Ali_boo het volgende:
Greta is bereid zelf te sterven om de die 100kg meel af te leveren![]()
[ x ]![]()
Juistem!quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:48 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Eeh, je bedoelt natuurlijk dit: https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_the_Muslim_world
Lekker dan, heb ik voor niks die hele geschiedenis van antisemitisme in Europa zitten uitzoeken![]()
Althans, het was wel leerzaam. Nooit geweten dat er nog een pogrom was in 1946 notabene.
Zal de rest morgen nog wel even toevoegen. Goede oefening!![]()
Het begon in 586 v. Chr., toen de Babylonirs Jeruzalem veroverden en de Joden naar Babylon deporteerden.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:22 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Begon het conflict dan eigenlijk niet in het jaar 70 en komt het dus door de Romeinen? Die zorgden ervoor dat veel Joden richting Europa gingen toch? En toen gingen de Europeanen raar doen tegen de Joden, en dus zionisme, en dus nu.I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.![]()
Lekker man die aandacht!quote:Op zaterdag 7 juni 2025 21:31 schreef Ali_boo het volgende:
Greta is bereid zelf te sterven om de die 100kg meel af te leveren![]()
[ x ]'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016![]()
Hoi ik moet het even kwijt....ik kom net van een festival... techno in amsterdamse bos, maar wat mij super stoorde en hoort daar volgens mij zeker niet!!! was de palestijnse vlag die voor het podium steeds te zien was.![]()
Jaartal Onbekend - Eerste identiteitsaanmetingquote:Op zaterdag 7 juni 2025 22:32 schreef mackinac het volgende:
[..]
Het begon in 586 v. Chr., toen de Babylonirs Jeruzalem veroverden en de Joden naar Babylon deporteerden.
Voorbeeld: Ik ben een Jood. Jij bent dat niet.
Jaartal Onbekend - Eerste grondeigenaarschap
Voorbeeld: Dit land is van mij. Het is niet van jou.
597 - 582 v.Chr. - Babylonische Ballingschap (Babylonirs)
Slachtoffers: 1.000 - 10.000
Ontheemden: 10.000 - 20.000
70 n.Chr. - Romeinse Verwoesting Jeruzalem (Romeinen)
Slachtoffers: 20.000 - 30.000
Ontheemden: 100.000 - 200.000
132 - 135 n.Chr. - Bar Kochba-Opstand (Romeinen)
Slachtoffers: 100.000 - 300.000
Ontheemden: 100.000 - 200.000
636 - 638 n.Chr. - Islamitische Verovering (Moslims)
Slachtoffers: < 1.000
Ontheemden: Geen (terugkeer toegestaan)
Bekijk deze YouTube-videoO, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
En ondertussen groeit de bevolking alleen maar. Schiet niet op zo, die genocide.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 19:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zal meer iets zijn om het aantal Gazanen uit te dunnen
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.![]()
Dat is wel van Gaza stad, dat zo'n kleine 40% van de inwoners heeft zo te zien. Is de bevolking in heel Gaza ook gegroeid?quote:Op zondag 8 juni 2025 09:34 schreef Pek het volgende:
[..]
En ondertussen groeit de bevolking alleen maar. Schiet niet op zo, die genocide.![]()
Het is voor de inwoners van Gaza een religieuze plicht of zege van God om veel kinderen te baren.
Men ziet het ook wel als demografisch protest om zo het Palestijnse aandeel te vergroten.
Kortom, cultuur en religie speelt een grote rol, ook bij anticonceptie.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Oorsprong Isralisch/Joods - Palestijns/Arabisch Conflictquote:
1. Jaartal Onbekend - Eerste groepsaanmeting
Voorbeeld: Ik hoor bij deze groep. Jij niet.
2. Jaartal Onbekend - Eerste grondeigenaarschap
Voorbeeld: Deze grond is van mij. Niet van jou.
---
3. 597 - 582 v.Chr. - Babylonische Ballingschap (Babylonirs)
Slachtoffers Isralisch - Joods Kamp: 1.000 - 10.000
Ontheemden Isralisch - Joods Kamp: 10.000 - 20.000
4. 70 n.Chr. - Romeinse Verwoesting Jeruzalem (Romeinen)
Slachtoffers Isralisch - Joods Kamp: 20.000 - 30.000
Ontheemden Isralisch - Joods Kamp: 100.000 - 200.000
5. 132 - 135 n.Chr. - Bar Kochba-Opstand (Romeinen)
Slachtoffers Isralisch - Joods Kamp: 100.000 - 300.000
---
6. 636 - 638 n.Chr. - Islamitische Verovering (Moslims)
Slachtoffers Isralisch - Joods Kamp: < 1.000
Ontheemden Isralisch - Joods Kamp: Geen (terugkeer toegestaan)
---
7. 0 - 1946 - Joodse Vervolging (Jodenhaat/Antisemitisme)
Slachtoffers Isralisch - Joods Kamp: 6.100.000 - 6.300.000
Ontheemden Isralisch - Joods Kamp: 3.500.000 - 4.500.000
Dwangbekeringen Isralisch - Joods Kamp: 300.000 - 450.000
---
8. 1882 - 1917 - Georganiseerde Zionistische Immigratie
Ontheemden Isralisch - Joods Kamp: 0 (exclusief nazaten)
Ontheemden Palestijns - Arabisch Kamp: 8.000 - 12.000 (exclusief nazaten)
9. 1917 - 1948 - Balfourverklaring & Brits Mandaat
Slachtoffers Isralisch - Joods Kamp: 685
Ontheemden Isralisch - Joods Kamp: 1.000 - 10.000 (uit Arabische wijken) (exclusief nazaten)
Ontheemden Palestijns - Arabisch Kamp: 370.000 - 500.000 (inclusief vroege Nakba) (exclusief nazaten)
10. 1948 - Heden - Oprichting Isral, Nakba & Latere Conflicten
Slachtoffers Palestijns - Arabisch Kamp: 105.000 - 111.000 (bevestigd) / 135.000 - 150.000 (prognose)
Ontheemden Isralisch - Joods Kamp: 850.000 - 1.000.000 (uit Arabische landen) (exclusief nazaten)
Ontheemden Palestijns - Arabisch Kamp: 900.000 - 1.100.000 (verplaatsten) / 3.000.000 (verplaatsingen) (exclusief nazaten)
Bekijk deze YouTube-videoO, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Dank voor deze post! Een mooi overzicht waarbij we kunnen zien wat voor opnstapeling aan tragedies dit gebied heeft gekend.quote:Op zondag 8 juni 2025 09:52 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Oorsprong Isralisch/Joods - Palestijns/Arabisch Conflict
---
---
---
---
Ontheemden Isralisch - Joods Kamp: 1.000 - 10.000 (uit Arabische wijken) (exclusief nazaten)
Ontheemden Palestijns - Arabisch Kamp: 370.000 - 500.000 (inclusief vroege Nakba) (exclusief nazaten)
Slachtoffers Palestijns - Arabisch Kamp: 105.000 - 111.000 (bevestigd) / 135.000 - 150.000 (prognose)
Ontheemden Isralisch - Joods Kamp: 850.000 - 1.000.000 (uit Arabische landen) (exclusief nazaten)
Ontheemden Palestijns - Arabisch Kamp: 900.000 - 1.100.000 (verplaatsten) / 3.000.000 (verplaatsingen) (exclusief nazaten)
Bekijk deze YouTube-video![]()
Graag gedaan! Als je dat overzicht doorneemt terwijl dat filmpje speelt dan springen de tranen je zowat in de ogen!quote:Op zondag 8 juni 2025 09:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dank voor deze post! Een mooi overzicht waarbij we kunnen zien wat voor opnstapeling aan tragedies dit gebied heeft gekend.O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Deze verdient volgens mij ook nog wel een plek trouwens (want veel mensen begrijpen dat ook nog steeds niet):
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Je slaat de plank weer eens volledig mis. Het gaat juist wl om religie (en cultuur) en niet om land.quote:Op zondag 8 juni 2025 10:38 schreef Hallulama het volgende:
Deze verdient volgens mij ook nog wel een plek trouwens (want veel mensen begrijpen dat ook nog steeds niet):
[ afbeelding ]'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Denk je niet dat dat slechts wordt gebruikt (en misbruikt) om ergens bij te horen, te groeperen, te werven en te mobiliseren?quote:Op zondag 8 juni 2025 10:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je slaat de plank weer eens volledig mis. Het gaat juist wl om religie (en cultuur) en niet om land.
Met als doel om de eigen levensstandaard op pijl te houden, en het belang van "de kudde" daaromtrent?
En dan is land (een plek om te wonen, voedsel te verbouwen, etc.) wel de kern lijkt me. Dus vandaar...
Sterker nog, religie en cultuur zijn middelen om groepsvorming, werving en mobilisatie te faciliteren. De werkelijke inzet is vaak land, bestaanszekerheid en controle over hulpbronnen. En dat wordt in de wetenschap op meerdere fronten bevestigd: van antropologie tot ecologie, en van sociologie tot cognitieve wetenschap.
Ik vrees dat ik jouw plank missla, maar niet de plank
[ Bericht 3% gewijzigd door Hallulama op 08-06-2025 10:59:25 ]O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Het gaat om land. Religie is het excuus wat gebruikt wordt.quote:Op zondag 8 juni 2025 10:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je slaat de plank weer eens volledig mis. Het gaat juist wl om religie (en cultuur) en niet om land.![]()
Exact.quote:Op zondag 8 juni 2025 10:53 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Denk je niet dat dat slechts wordt gebruikt (en misbruikt) om ergens bij te horen, te groeperen, te werven en te mobiliseren?
Met als doel om de eigen levensstandaard op pijl te houden, en het belang van "de kudde" daaromtrent?
En dan is land (een plek om te wonen, voedsel te verbouwen, etc.) wel de kern lijkt me. Dus vandaar...
Sterker nog, religie en cultuur zijn middelen om groepsvorming, werving en mobilisatie te faciliteren. De werkelijke inzet is vaak land, bestaanszekerheid en controle over hulpbronnen. En dat wordt in de wetenschap op meerdere fronten bevestigd: van antropologie tot ecologie, en van sociologie tot cognitieve wetenschap.
Ik vrees dat ik jouw plank missla, maar niet de plank![]()
Dan is het goed om te zien dat hetzelfde religie land achter elkaar staat als 1 man.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:11 schreef Chadi het volgende:
[..]
Het gaat om land. Religie is het excuus wat gebruikt wordt.´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´![]()
Wilde take. Als het sec om land ging was Isral niet akkoord gegaan met een 2-statenoplossing en hadden ze de Sina niet teruggegeven.quote:![]()
Er zijn meerdere krachten die met elkaar, in een Causal (Feedback) Loop (Complex Systems Science), bezig zijn en op elkaar inwerken, maar de bottom line blijft de bottom line.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wilde take. Als het sec om land ging was Isral niet akkoord gegaan met een 2-statenoplossing en hadden ze de Sina niet teruggegeven.
Bijvoorbeeld: als je door een ander bestaansrecht te geven niet je eigen bestaansrecht in gevaar brengt, dan kun je prima een tweestatenoplossing voorstellen. Sterker nog, het geven van bestaansrecht aan een ander zou zelfs je eigen bestaansrecht kunnen veiligstellen.O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Het is wel duidelijk dat je de aard van dit conflict niet goed begrijpt, want wellicht het resultaat is van het feit dat jouw bijdrages voornamelijk rechtstreeks van AI komen, en niet op basis zijn van kennis die je zelf hebt opgedaan.quote:Op zondag 8 juni 2025 10:53 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Denk je niet dat dat slechts wordt gebruikt (en misbruikt) om ergens bij te horen, te groeperen, te werven en te mobiliseren?
Je denkt toch niet echt dat de hele Arabische en Islamitische wereld zich drukmaakt over dit conflict vanwege een stukje land voor de Palestijnen? Dit waar men herhaaldelijk de Palestijnen uit de eigen landen heeft getrapt.
De reden dat dit een groot en controversieel conflict is komt natuurlijk door de religieuze en ook het etnische karakter van het conflict. Dit is bijvoorbeeld ook waarom Jamal Husseini in de jaren 1940 tegenover de Ad-hoccommissie voor de Palestijnse kwestie, het argument maakte dat een Joodse staat de 'raciale homogeniteit' in deze regio zou verstoren.
En zowel binnen het Jodendom als de Islam wordt dit gebied als heilig gezien. Joden zijn hier de inheemse bewoners en het Jodendom kent hier (net zoals het Christendom) de oorsprong. Moslims hebben dit gebied veroverd in de 7e eeuw en het nadien gearabiseerd en geslamiseerd. Tevens stelt men dat de vermeende profeet Mohamed hier zijn 'hemelreis' heeft gemaakt.
Daarnaast wordt binnen de Islam, Joden als een aartsvijand gezien. De Hadith stelt dan ook dat voordat de 'Dag des oordeels' zal aanbreken, moslims de Joden zullen moeten bevechten en doden.
De reden dat Arabieren en dan voornamelijk Arabische moslims, dus de volledige controle over dit gebied willen zonder enige concessies, is omdat men het als een integraal deel van de Arabische (etniciteit) en Islamitische (religie) wereld ziet, waar simpelweg geen compromissen voor kunnen worden gemaakt. En dan al helemaal niet tegenover 'Westerse' Joden.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
De reden is dat die niet te verdedigen was op de lange termijn en dat ze daar in ruil erkenning voor terug kregen en garanties.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wilde take. Als het sec om land ging was Isral niet akkoord gegaan met een 2-statenoplossing en hadden ze de Sina niet teruggegeven.
Als het niet om land gaat waarom die illegale nederzettingen in de West bank en waarom onteigening van Palestijnen in Jarusalem?![]()
Joden zien Jerusalem als een heilige stad en willen deze om die reden volledig onder de eigen controle. Dit is precies dezelfde reden waarom Arabische moslims dit willen.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:42 schreef Chadi het volgende:
[..]
De reden is dat die niet te verdedigen was op de lange termijn en dat ze daar in ruil erkenning voor terug kregen en garanties.
Als het niet om land gaat waarom die illegale nederzettingen in de West bank en waarom onteigening van Palestijnen in Jarusalem?'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Het gaat om een specifiek bescheiden stukje land, niet om wilde expansie, zoals de Arabieren daar heer en meester in waren.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:42 schreef Chadi het volgende:
[..]
De reden is dat die niet te verdedigen was op de lange termijn en dat ze daar in ruil erkenning voor terug kregen en garanties.
Als het niet om land gaat waarom die illegale nederzettingen in de West bank en waarom onteigening van Palestijnen in Jarusalem?
De nederzettingen in de Westbank zijn complex en gaan over van alles en nog wat. Hoe het ook zij, dat is ook genoeg geweest want een keer moeten de Palestijnen daar zelfbeschikking krijgen (onder voorwaarden uiteraard).![]()
Het is veel, maar niet complex. Het feit dat Israel nederzettingen kan bouwen, is omdat ze sterker zijn. Was Israel de onderliggende partij, hadden ze geen nederzettingen kunnen bouwen.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het gaat om een specifiek bescheiden stukje land, niet om wilde expansie, zoals de Arabieren daar heer en meester in waren.
De nederzettingen in de Westbank zijn complex en gaan over van alles en nog wat. Hoe het ook zij, dat is ook genoeg geweest want een keer moeten de Palestijnen daar zelfbeschikking krijgen (onder voorwaarden uiteraard).
Dit conflict (en eigenlijk elk conflict) is onwijs makkelijk. Waarom doen mensen soms alsof we het over technische wiskunde hebben?![]()
Wat jij als "essentie" presenteert, is precies wat zoveel partijen graag willen dat we geloven: dat dit conflict over heilige boeken en etnische zuiverheid gaat. Maar achter elke religieuze vlag zit een stuk land, een waterbron, een muur of een grenspaal. En dr sterven mensen voor. Niet voor Jamal Husseini's speech, maar voor bestaanszekerheid.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is wel duidelijk dat je de aard van dit conflict niet goed begrijpt, want wellicht het resultaat is van het feit dat jouw bijdrages voornamelijk rechtstreeks van AI komen, en niet op basis zijn van kennis die je zelf hebt opgedaan.
Je denkt toch niet echt dat de hele Arabische en Islamitische wereld zich drukmaakt over dit conflict vanwege een stukje land voor de Palestijnen? Dit waar men herhaaldelijk de Palestijnen uit de eigen landen heeft getrapt.
De reden dat dit een groot en controversieel conflict is komt natuurlijk door de religieuze en ook het etnische karakter van het conflict. Dit is bijvoorbeeld ook waarom Jamal Husseini in de jaren 1940 tegenover de Ad-hoccommissie voor de Palestijnse kwestie, het argument maakte dat een Joodse staat de 'raciale homogeniteit' in deze regio zou verstoren.
En zowel binnen het Jodendom als de Islam wordt dit gebied als heilig gezien. Joden zijn hier de inheemse bewoners en het Jodendom kent hier (net zoals het Christendom) de oorsprong. Moslims hebben dit gebied veroverd in de 7e eeuw en het nadien gearabiseerd en geslamiseerd. Tevens stelt men dat de vermeende profeet Mohamed hier zijn 'hemelreis' heeft gemaakt.
Daarnaast wordt binnen de Islam, Joden als een aartsvijand gezien. De Hadith stelt dan ook dat voordat de 'Dag des oordeels' zal aanbreken, moslims de Joden zullen moeten bevechten en doden.
De reden dat Arabieren en dan voornamelijk Arabische moslims, dus de volledige controle over dit gebied willen zonder enige concessies, is omdat men het als een integraal deel van de Arabische (etniciteit) en Islamitische (religie) wereld ziet, waar simpelweg geen compromissen voor kunnen worden gemaakt. En dan al helemaal niet tegenover 'Westerse' Joden.
Maar ik beschouw het als een compliment dat een hasbara-vrijwilliger zoals jij nu zelfs mij in diskrediet probeert te brengen, met dooddoeners als "je begrijpt het conflict niet" en "je gebruikt AI".
Laten we a.u.b. bij de inhoud blijven
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Het gaat om land geclaimd door religie, Dar el-islam.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:11 schreef Chadi het volgende:
[..]
Het gaat om land. Religie is het excuus wat gebruikt wordt.![]()
Dit conflict 'complex' noemen is echt low-IQ. Je kan exact vanuit de historie analyseren hoe het is begonnen en welke stappen er wel/niet zijn genomen. Het vraagt niet van je om abstract te denken. Vertel mij eens, wat is er complex/ingewikkeld?![]()
Zo mag je het ook formuleren. Land geclaimd door cultuur, geclaimd door religie, etc. Nog steeds land, bestaanszekerheid, etc. Een groep (kudde) die land eist.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:57 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Het gaat om land geclaimd door religie, Dar el-islam.O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Schuld van Isral?
https://x.com/JoopSoesan/status/1931653727426838963
Zie:
https://x.com/cogatonline/status/1931650985056784624![]()
Zodra je jezelf hebt ingelezen kom je inderdaad tot de conclusie dat de kern van het conflict helemaal niet complex en ingewikkeld is.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:01 schreef theunderdog het volgende:
Dit conflict 'complex' noemen is echt low-IQ. Je kan exact vanuit de historie analyseren hoe het is begonnen en welke stappen er wel/niet zijn genomen. Het vraagt niet van je om abstract te denken. Vertel mij eens, wat is er complex/ingewikkeld?
Maar dan moet je wel tot de hoofdoorzaak zijn doorgedrongen. Anders blijf je jezelf blind staren op allerlei symptomen, en dan kan ik me voorstellen dat het erg complex en ingewikkeld lijkt.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat sommige partijen een belang hebben bij het complex en ingewikkeld lijken van het conflict.O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
De redenen dat mensen in die nederzettingen wonen, zijn niet in n zin te vangen. Dat ze er kunnen zijn, is omdat Isral sterker is ja. Ik merk jouw behoefte aan versimpeling en daar wil ik best in meegaan.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is veel, maar niet complex. Het feit dat Israel nederzettingen kan bouwen, is omdat ze sterker zijn. Was Israel de onderliggende partij, hadden ze geen nederzettingen kunnen bouwen.
Dit conflict (en eigenlijk elk conflict) is onwijs makkelijk. Waarom doen mensen soms alsof we het over technische wiskunde hebben?![]()
Nogmaals, het gaat niet om bestaanszekerheid.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:55 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Wat jij als "essentie" presenteert, is precies wat zoveel partijen graag willen dat we geloven: dat dit conflict over heilige boeken en etnische zuiverheid gaat. Maar achter elke religieuze vlag zit een stuk land, een waterbron, een muur of een grenspaal. En dr sterven mensen voor. Niet voor Jamal Husseini's speech, maar voor bestaanszekerheid.
Maar ik beschouw het als een compliment dat een hasbara-vrijwilliger zoals jij nu zelfs mij in diskrediet probeert te brengen, met dooddoeners als "je begrijpt het conflict niet" en "je gebruikt AI".
Laten we a.u.b. bij de inhoud blijven
De Palestijnen hadden het immers behoorlijk goed onder het gezag van Jordani, men had de hele Westelijke Jordaanoever voor zichzelf van 1948 tot 1967, geen enkele Jood aanwezig, men had controle over een deel van Jerusalem en was breed vertegenwoordigd in de landelijke politiek van Jordani.
Als we jouw lijn van redeneren dus volgen zou er dan geen reden meer zijn voor conflict. Maar tch werd al in 1964 de PLO opgericht en maakte de Arabische en Islamitische landen zich klaar voor wr een oorlog met Isral. Dat toont aan dat het dus helemaal niet om bestaanszekerheid gaat, maar er een drang is vanuit etnisch en religieuze motieven voor de hele controle van dit gebied. Een Joodse staat wordt hoe dan ook als niet legitiem gezien en moet dus worden aangevallen en vernietigd.
Binnen Isral was er lange tijd een grote groep die voor de oprichting van een Palestijnse staat was, immers zou dat vrede brengen dacht men naef. Naarmate de tijd verstreek en het geweld en terreur bleef aanhouden, werd het ook binnen Isral duidelijk dat het niet om land gaat, maar om een religieuze en etnische ideologie vanuit het Arabische (en Islamitische) kamp.
En dat je AI gebruikt is geen poging om jouw in diskrediet te brengen, dat mag gewoon, maar het valt gewoon op als users dit doen. Meestal zijn bij bijdrages dan op een nogal 'mechanische' manier opgesomd die diepgang mist, waarbij sommige dingen ook niet kloppen omdat AI nog niet perfect is wat dit betreft. AI is handig voor een grove schets van een situatie, voor de meer specifieke details zul je toch echt zelf de boeken in moeten duiken.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Controle is n ding. Ethnisch zuiveren is een tweede.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Joden zien Jerusalem als een heilige stad en willen deze om die reden volledig onder de eigen controle. Dit is precies dezelfde reden waarom Arabische moslims dit willen.
Het is historisch onjuist om beide gelijk te schakelen. Het is niet voor niets dat de Joden pas terug mochten keren naar Jarusalem onder islamitisch heerschappij. Dan wel met beperkingen. Maar het duurde 500 jaar voordat joden eigelijk weer in Jarusalem mochten leven en bidden. Al was dit tegen het zere been van christenen.![]()
Dan loop je flink achter wat AI betreft. De betere modellen geven tegenwoordig gewoon bronvermelding, en die bronnen kun je controleren. De kritiek dat het "mechanisch" is, zegt vaak meer over hoe ermee gewerkt wordt dan over wat er inhoudelijk wordt gezegd.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:12 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nogmaals, het gaat niet om bestaanszekerheid.
De Palestijnen hadden het immers behoorlijk goed onder het gezag van Jordani, men had de hele Westelijke Jordaanoever voor zichzelf van 1948 tot 1967, geen enkele Jood aanwezig, men had controle over een deel van Jerusalem en was breed vertegenwoordigd in de landelijke politiek van Jordani.
Als we jouw lijn van redeneren dus volgen zou er dan geen reden meer zijn voor conflict. Maar tch werd al in 1964 de PLO opgericht en maakte de Arabische en Islamitische landen zich klaar voor wr een oorlog met Isral. Dat toont aan dat het dus helemaal niet om bestaanszekerheid gaat, maar er een drang is vanuit etnisch en religieuze motieven voor de hele controle van dit gebied. Een Joodse staat wordt hoe dan ook als niet legitiem gezien en moet dus worden aangevallen en vernietigd.
Binnen Isral was er lange tijd een grote groep die voor de oprichting van een Palestijnse staat was, immers zou dat vrede brengen dacht men naef. Naarmate de tijd verstreek en het geweld en terreur bleef aanhouden, werd het ook binnen Isral duidelijk dat het niet om land gaat, maar om een religieuze en etnische ideologie vanuit het Arabische (en Islamitische) kamp.
En dat je AI gebruikt is geen poging om jouw in diskrediet te brengen, dat mag gewoon, maar het valt gewoon op als users dit doen. Meestal zijn bij bijdrages dan op een nogal 'mechanische' manier opgesomd die diepgang mist, waarbij sommige dingen ook niet kloppen omdat AI nog niet perfect is wat dit betreft. AI is handig voor een grove schets van een situatie, voor de meer specifieke details zul je toch echt zelf de boeken in moeten duiken.
En als je het ergens inhoudelijk niet mee eens bent, prima. Maar dan graag niet vanuit n invalshoek of op abstract niveau blijven hangen, want dan mis je juist de belangrijkste details en dynamieken.
Nu ik weer (maar ik val in herhaling):
Religie en cultuur zijn middelen om groepsvorming, werving en mobilisatie te faciliteren. De werkelijke inzet is vaak land, bestaanszekerheid en controle over hulpbronnen. En dat wordt in de wetenschap op meerdere fronten bevestigd: van antropologie tot ecologie, en van sociologie tot cognitieve wetenschap.
Doe je ding.O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Hmm.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:18 schreef Chadi het volgende:
[..]
Controle is n ding. Ethnisch zuiveren is een tweede.
Het is historisch onjuist om beide gelijk te schakelen. Het is niet voor niets dat de Joden pas terug mochten keren naar Jarusalem onder islamitisch heerschappij. Dan wel met beperkingen. Maar het duurde 500 jaar voordat joden eigelijk weer in Jarusalem mochten leven en bidden. Al was dit tegen het zere been van christenen.
Je realiseert je hopelijk wel dat toen Jordani de Westelijke Jordaanoever onder de controle kreeg alle aanwezige Joden daar zijn gezuiverd h? Neem bijvoorbeeld de bekende kibbutz Kfar Etzion waar al jaren Joden woonden. Die is op 7 oktober stijl afgeslacht door Arabieren, wat bekend staat als het 'Bloedbad van Kfar Etzion'. En daar zijn meer voorbeelden van te vinden.
Maar deze feiten worden bijna altijd stilletjes verzwegen door de activisten in de academische wereld en de media. Dit past immers niet in het gewenste narratief.
Tevens werd toen ook op draconische wijze heel Jerusalem in rap tempo geslamiseerd. Talloze synagoges zijn verwoest en toeristen moesten aantonen dat zij niet Joods waren. Dit staat nota bene zelfs op Wikipedia, dat alles behalve pro-Isral is:Dit roept dan ook de vraag op hoe het toch komt dat Arabische moslims altijd stellen voor mensenrechten te zijn en tegen geweld of genocide, maar zonder problemen overgaan tot de daden die men stelt af te keuren, als hun dit goed uitkomt ..quote:Clauses in the 3 April 1949 Armistice Agreements specified that Israelis would have access to the religious sites in East Jerusalem. However, Jordan refused to implement this clause, arguing that Israel's refusal to permit the return of Palestinians to their homes in West Jerusalem voided that clause in the agreement. Tourists entering East Jerusalem had to present baptismal certificates or other proof they were not Jewish.
The special committee that was to make arrangements for visits to holy places was never formed and Israelis, irrespective of religion, were barred from entering the Old City and other holy sites. Significant parts of the Jewish Quarter, much of it severely damaged in the war, together with synagogues such as the Hurva Synagogue, which had also been used as a military base in the conflict, were destroyed.
It was said that some gravestones from the Jewish cemetery on the Mount of Olives had been used for construction, paving roads and to build latrines for a nearby Jordanian army barracks. The Jordanians immediately expelled all the Jewish residents of East Jerusalem. Mark Tessler cites John Oesterreicher as writing that during Jordanian rule, "34 out of the Old City's 35 synagogues were dynamited. Some were turned into stables, others into chicken coops."
Bron
Dat is de bekende Arabische en Islamitische hypocrisie. 'Do as I say, not as I do''I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Die slachtoffers en ontheemden zijn al meegenomen onder:quote:Op zondag 8 juni 2025 12:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je realiseert je hopelijk wel dat toen Jordani de Westelijke Jordaanoever onder de controle kreeg alle aanwezige Joden daar zijn gezuiverd h? Neem bijvoorbeeld de bekende kibbutz Kfar Etzion waar al jaren Joden woonden. Die is op 7 oktober stijl afgeslacht door Arabieren, wat bekend staat als het 'Bloedbad van Kfar Etzion'. En daar zijn meer voorbeelden van te vinden.
Maar deze feiten worden bijna altijd stilletjes verzwegen door de activisten in de academische wereld en de media. Dit past immers niet in het gewenste narratief.
[..]
...in het volgende overzicht (mocht je mogelijkheden tot verbetering zien, laat het me weten):
Oorsprong Isralisch/Joods - Palestijns/Arabisch Conflict
---
---
---
---
Ontheemden Palestijns - Arabisch Kamp: 900.000 - 1.100.000 (verplaatsten) / 3.000.000 (verplaatsingen) (exclusief nazaten)O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Waarom vertel je nooit de hele waarheid?quote:Op zondag 8 juni 2025 12:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm.
Tevens werd toen ook op draconische wijze heel Jerusalem in rap tempo geslamiseerd. Talloze synagoges zijn verwoest en toeristen moesten aantonen dat zij niet Joods waren. Dit staat nota bene zelfs op Wikipedia, dat alles behalve pro-Isral is:
[..]
Dit roept dan ook de vraag op hoe het toch komt dat Arabische moslims altijd stellen voor mensenrechten te zijn en tegen geweld of genocide, maar zonder problemen overgaan tot de daden die men stelt af te keuren, als hun dit goed uitkomt ..
Dat is de bekende Arabische en Islamitische hypocrisie. 'Do as I say, not as I do'
De West bank was afgesproken werk tussen koning Abdullah en ben gurion.
Kfar Etzion was er pas gesticht en tegen de wil van de locals. Twee keer eerder werden de zionistische kolonisten hier verjaagd maar de drang naar een vooruitgeschoven post was groot en men ging er toch met 15 families heen, overwegend Yemeni. Bij de aanval op deze dorpen werd er hevig verzet gepleegd waardoor er veel omkwamen aan beide zijdes. De gevangen genomen mensen werden als krijgsgevangen ingezet. Het was geen 7 oktober stijl maar men noemt het graag massacre als het om eigen soldaten gaat. Hadden ze zich overgegeven of de aanval niet zelf ingezet dan waren ze hooguit gewoon POW geweest en was er niemand omgekomen in de strijd. De vrouwen en kinderen waren trouwens al gevacueerd en er bleven alleen soldaten achter. Deze hadden de tijd ervoor Arabische voertuigen onder vuur genomen waarna de Arabische milities ( nog in dienst van het vertrekkende britse leger) de aanval inzetten op deze locatie waar ongeveer 150 zionistische soldaten waren. Dit blok vormde een dreiging voor de soldaten waardoor ze het aanvielen .
Bron: Benny Morris...![]()
Dat de Westelijke Jordaanoever gezuiverd zou worden van alles dat Joods is was natuurlijk geen afspraak, maar simpelweg bruut geweld vanuit de Arabische en Islamitische kant. Bovendien maakt het niets uit hoe dorpen tot stand zijn gekomen, het ging om het etnisch zuiveren van gebieden (zie post #69).quote:Op zondag 8 juni 2025 14:36 schreef Chadi het volgende:
[..]
Waarom vertel je nooit de hele waarheid?
De West bank was afgesproken werk tussen koning Abdullah en ben gurion.
Kfar Etzion was er pas gesticht en tegen de wil van de locals. Twee keer eerder werden de zionistische kolonisten hier verjaagd maar de drang naar een vooruitgeschoven post was groot en men ging er toch met 15 families heen, overwegend Yemeni. Bij de aanval op deze dorpen werd er hevig verzet gepleegd waardoor er veel omkwamen aan beide zijdes. De gevangen genomen mensen werden als krijgsgevangen ingezet. Het was geen 7 oktober stijl maar men noemt het graag massacre als het om eigen soldaten gaat. Hadden ze zich overgegeven of de aanval niet zelf ingezet dan waren ze hooguit gewoon POW geweest en was er niemand omgekomen in de strijd. De vrouwen en kinderen waren trouwens al gevacueerd en er bleven alleen soldaten achter. Deze hadden de tijd ervoor Arabische voertuigen onder vuur genomen waarna de Arabische milities ( nog in dienst van het vertrekkende britse leger) de aanval inzetten op deze locatie waar ongeveer 150 zionistische soldaten waren. Dit blok vormde een dreiging voor de soldaten waardoor ze het aanvielen .
Bron: Benny Morris...
Maar ook hier zien we weer dat als dan uiteindelijk puntje bij paaltje komt wordt het alweer snel goedgepraat en verdedigd als het Arabische moslims zijn die het doen, tot zover de vermeend zorg om mensenrechten.
Bovendien is alleen de naam 'Benny Morris' geen bron, geef gewoon een link naar een artikel of het boek met paginanummer.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Een bijzonder inkijkje hoe het woord 'genocide' (zoals we weten veelvuldig gebruikt binnen deze oorlog) werkt binnen Arabische en Islamitische kringen:'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Dit dorp werd niet aangevallen om gezuiverd te worden. Dit dorp werd aangevallen omdat het zelf de aanval ingezet had.quote:Op zondag 8 juni 2025 15:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat de Westelijke Jordaanoever gezuiverd zou worden van alles dat Joods is was natuurlijk geen afspraak, maar simpelweg bruut geweld vanuit de Arabische en Islamitische kant. Bovendien maakt het niets uit hoe dorpen tot stand zijn gekomen, het ging om het etnisch zuiveren van gebieden (zie post #69).
Maar ook hier zien we weer dat als dan uiteindelijk puntje bij paaltje komt wordt het alweer snel goedgepraat en verdedigd als het Arabische moslims zijn die het doen, tot zover de vermeend zorg om mensenrechten.
Bovendien is alleen de naam 'Benny Morris' geen bron, geef gewoon een link naar een artikel of het boek met paginanummer.![]()
Ja joh hij heeft er zoveel over geschreven. Zoek beide op en je hebt denk ik snel iets te pakken. De Epub is denk ik ook wel te downloaden.quote:Op zondag 8 juni 2025 15:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat de Westelijke Jordaanoever gezuiverd zou worden van alles dat Joods is was natuurlijk geen afspraak, maar simpelweg bruut geweld vanuit de Arabische en Islamitische kant. Bovendien maakt het niets uit hoe dorpen tot stand zijn gekomen, het ging om het etnisch zuiveren van gebieden (zie post #69).
Bovendien is alleen de naam 'Benny Morris' geen bron, geef gewoon een link naar een artikel of het boek met paginanummer.![]()
Misschien toch je eigen twitterbronnen wat beter afgaan voor je ze hier post en deelt als een soort waarheid.quote:Op zondag 8 juni 2025 15:16 schreef HowardRoark het volgende:
Een bijzonder inkijkje hoe het woord 'genocide' (zoals we weten veelvuldig gebruikt binnen deze oorlog) werkt binnen Arabische en Islamitische kringen:
[ twitter ]
Lezers hebben context toegevoegd waarvan zij denken dat mensen die mogelijk willen weten
Misleading:
- Before the Muslim conquest, Spain was overwhelmingly Christian
- In 719 AD (map’s period), Muslims were only 5–10% of the population
- The 80% figure refers to % of Muslims in small Muslim-ruled area in the 12th c., after Christians retook most of Spain![]()
Zo leer je nog eens wat!quote:Op zondag 8 juni 2025 16:00 schreef Glazenmaker het volgende:
Ben wel blij dat hele relevante conflicten van 1500 jaar geleden nog eens besproken worden.![]()
Ik zag op een zeker kikkerforum dat rechtse jongens tegenwoordig een beetje verliefd op Greta haar strandfoto's zijn. De heldin die we nodig hebben om rechts en links weer bij elkaar te krijgen.quote:![]()
Ik speel al het merendeel van mijn leven middeleeuwen totale oorlog en kruisvaarders koningen, dus nog niks geleerd hier.quote:![]()
Goed geformuleerd, ook mbt tot wat werkelijke doelen zijn voor een conflict (om bezit/zekerheid verwerven) en redenen daarvoor te verplakken als cultuur en religie.quote:Op zondag 8 juni 2025 11:36 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Er zijn meerdere krachten die met elkaar, in een Causal (Feedback) Loop (Complex Systems Science), bezig zijn en op elkaar inwerken, maar de bottom line blijft de bottom line.
Bijvoorbeeld: als je door een ander bestaansrecht te geven niet je eigen bestaansrecht in gevaar brengt, dan kun je prima een tweestatenoplossing voorstellen. Sterker nog, het geven van bestaansrecht aan een ander zou zelfs je eigen bestaansrecht kunnen veiligstellen.
Hamas c.s. weinig complex in haar doelen, wenst geen tweestatenoplossing en opteert simpelweg om all-in gaan met the winner-takes all. Mislukt dat, dan kan zij nog prat gaan op/in een oneindige - zelf genitieerde - slachtofferrol door Isral c.s,. daarvoor verantwoordelijk te stellen.
Dit laatste geldt mwb ook voor onmenselijke gevolgen die het conflict verricht en alleen hamas de sleutel heeft om gevolgen af te wenden door niet langer Isral te willen (laten) termineren."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."![]()
Ik denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen. Mijn punt is dat dit dus narratieven zijn die rondgaan binnen Arabische en Islamitische kringen, een community note doet daar weinig aan af. Natuurlijk is het kolder, maar genoeg moslims geloven dit soort geschiedvervalsing dus schijnbaar wel. Dr gaat het om.quote:Op zondag 8 juni 2025 15:46 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Misschien toch je eigen twitterbronnen wat beter afgaan voor je ze hier post en deelt als een soort waarheid.
Lezers hebben context toegevoegd waarvan zij denken dat mensen die mogelijk willen weten
Misleading:
- Before the Muslim conquest, Spain was overwhelmingly Christian
- In 719 AD (map’s period), Muslims were only 5–10% of the population
- The 80% figure refers to % of Muslims in small Muslim-ruled area in the 12th c., after Christians retook most of Spain'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Ben je bekend met stropop-redeneringen?quote:Op zondag 8 juni 2025 16:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen. Mijn punt is dat dit dus narratieven zijn die rondgaan binnen Arabische en Islamitische kringen, een community note doet daar weinig aan af. Natuurlijk is het kolder, maar genoeg moslims geloven dit soort geschiedvervalsing dus schijnbaar wel. Dr gaat het om.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?![]()
Onzin. Anders was het wel onderwerp geweest binnen de community.quote:Op zondag 8 juni 2025 16:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen. Mijn punt is dat dit dus narratieven zijn die rondgaan binnen Arabische en Islamitische kringen, een community note doet daar weinig aan af. Natuurlijk is het kolder, maar genoeg moslims geloven dit soort geschiedvervalsing dus schijnbaar wel. Dr gaat het om.![]()
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.![]()
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
quote:Op zondag 8 juni 2025 16:57 schreef Aether het volgende:
Woordvoerder over slachtofferaantallen in Gaza blijkt Hamas-terrorist
![]()
![]()
Allemaal propaganda want de joden bezitten alle media /squote:When the student is ready, the teacher will appear.
Meermaals gequote door NRC (zie screenshot), Trouw, De Volkskrant en de NOS.quote:Op zondag 8 juni 2025 16:57 schreef Aether het volgende:
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Het tragische is dat bij andere conflicten met Hamas/Hezbollah aantallen soms tot vijf keer hoger waren dan de werkelijkheid (en die rectificaties bleven vaak uit in de media).quote:Op zondag 8 juni 2025 17:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Meermaals gequote door NRC (zie screenshot), Trouw, De Volkskrant en de NOS.
[ afbeelding ]When the student is ready, the teacher will appear.
Oh ja?quote:Op zondag 8 juni 2025 17:10 schreef Aether het volgende:
[..]
Het tragische is dat bij andere conflicten met Hamas/Hezbollah aantallen soms tot vijf keer hoger waren dan de werkelijkheid (en die rectificaties bleven vaak uit in de media).![]()
Goh wat een onverwachte wending!quote:
Het AD: "Isral schakelt het leger in..."
Nee, de marine lag al klaar en heeft nogmaals gecommuniceerd dat ze dat schip niet door gaan laten. Het is niet alsof Netanyahu net gebeld heeft dat ze de kazen moeten gaan smelten of zo.![]()
Rectificeren zijn ze sowieso niet zo sterk in.quote:Op zondag 8 juni 2025 17:10 schreef Aether het volgende:
[..]
Het tragische is dat bij andere conflicten met Hamas/Hezbollah aantallen soms tot vijf keer hoger waren dan de werkelijkheid (en die rectificaties bleven vaak uit in de media).![]()
Weer een Idf video dat bewijst dat Hamas een tunnel onder een ziekenhuis heeft. Zie de video en verbaas je![]()
De "het Westen neemt alles klakkeloos over van Hamas" trope weerquote:Op zondag 8 juni 2025 16:57 schreef Aether het volgende:
![]()
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.![]()
Helaas is dat wel zo, je kan toch moeilijk beweren dat er nog aan objectieve journalistiek gedaan wordt over dit conflict.quote:Op zondag 8 juni 2025 17:17 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
De "het Westen neemt alles klakkeloos over van Hamas" trope weer![]()
![]()
Misschien moet Israel dan journalisten toelaten.quote:Op zondag 8 juni 2025 17:18 schreef Tarado het volgende:
[..]
Helaas is dat wel zo, je kan toch moeilijk beweren dat er nog aan objectieve journalistiek gedaan wordt over dit conflict.![]()
Daar is het nu een beetje te laat voor, maar hadden ze misschien moeten doen.quote:Op zondag 8 juni 2025 17:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Misschien moet Israel dan journalisten toelaten.![]()
En wat is de relevantie voor dit topic of is dit gewoon een afleidingsmanouvre?quote:Op zondag 8 juni 2025 16:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik denk dat je mijn post niet goed hebt begrepen. Mijn punt is dat dit dus narratieven zijn die rondgaan binnen Arabische en Islamitische kringen, een community note doet daar weinig aan af. Natuurlijk is het kolder, maar genoeg moslims geloven dit soort geschiedvervalsing dus schijnbaar wel. Dr gaat het om.![]()
quote:Op zondag 8 juni 2025 17:18 schreef Tarado het volgende:
[..]
Helaas is dat wel zo, je kan toch moeilijk beweren dat er nog aan objectieve journalistiek gedaan wordt over dit conflict.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´![]()
Tegen een gelik(ed)t verhaal in beeld, valt niet te argumenteren.quote:Op zondag 8 juni 2025 17:10 schreef Aether het volgende:
[..]
Het tragische is dat bij andere conflicten met Hamas/Hezbollah aantallen soms tot vijf keer hoger waren dan de werkelijkheid (en die rectificaties bleven vaak uit in de media).
Natuurlijk vinden er uiterst trieste en tragische omstandigheden plaats die helaas door partijen, flink worden benadrukt.
Issue is ook dat MSM weinig baat heeft bij een kille objectiviteit omdat zij daarmee haar gewenste publiek van zich zal vervreemden. Die insteek is vaak niet eens boosaardige opzet maar simpelweg het gevolg van wie uitbeeldt om vaak bekeken te worden, die blijft."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
"Die heeft Isral zelf aangelegd..."quote:Op zondag 8 juni 2025 17:13 schreef opgebaarde het volgende:
Weer een Idf video dat bewijst dat Hamas een tunnel onder een ziekenhuis heeft. Zie de video en verbaas je
[ x ]![]()
Hmmm... dat was ooit het plan maar Hamas autoriteiten wilde daar bepalen en bepaalt nog steeds wie wel en niet (waar/toe) toegang kreeg.quote:Op zondag 8 juni 2025 17:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Misschien moet Israel dan journalisten toelaten."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Eens hoor, Hamas moet vertrekken, inclusief hun zienswijze, en ik ben zeer benieuwd wat daarna komt. Er zal een nieuwe fase aanbreken in het conflict, maar hoe die eruitziet? Is daar al eens over nagedacht? Welke scenario's zijn zoal mogelijk?quote:Op zondag 8 juni 2025 16:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Goed geformuleerd, ook mbt tot wat werkelijke doelen zijn voor een conflict (om bezit/zekerheid verwerven) en redenen daarvoor te verplakken als cultuur en religie.
Hamas c.s. weinig complex in haar doelen, wenst geen tweestatenoplossing en opteert simpelweg om all-in gaan met the winner-takes all. Mislukt dat, dan kan zij nog prat gaan op/in een oneindige - zelf genitieerde - slachtofferrol door Isral c.s,. daarvoor verantwoordelijk te stellen.
Dit laatste geldt mwb ook voor onmenselijke gevolgen die het conflict verricht en alleen hamas de sleutel heeft om gevolgen af te wenden door niet langer Isral te willen (laten) termineren.O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
![]()
En de derde leider van Hamas die met enthousiasme preekt over het opofferen van de burgers. Vanuit Algerije.
En nummer 4
Vanuit Gaza zelf, met de kanttekening dat deze beelden waarschijnlijk al ouder zijn. Wat zorgwekkend is, is dat deze man door Hamas de afgelopen jaren in de marge is gehouden omdat ze hem te radicaal vonden. Dat hij nu weer boven komt drijven is misschien een minder geslaagd bijeffect van de dunne spoeling in de hogere rangen van Hamas door de eliminaties door het IDF.![]()
Allemaal leugens, net zoals dat nog nooit bewezen is dat Hamas hun burgers als schild gebruikt, ondanks dat ze dat openlijk toegeven.quote:Op zondag 8 juni 2025 18:08 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Of zoals die befaamde tunnel waar zelfs auto's doorheen kunnen rijden
[ x ]![]()
Beetje Cola drinken en memory spelenquote:Op zondag 8 juni 2025 18:19 schreef Chadi het volgende:
Voor 90 dagen als human shield gebruikt.
Zou dit ook op de NOS komen??quote:Op zondag 8 juni 2025 18:13 schreef Qarrad het volgende:
[ x ]
En de derde leider van Hamas die met enthousiasme preekt over het opofferen van de burgers. Vanuit Algerije.
En nummer 4
[ x ]
Vanuit Gaza zelf, met de kanttekening dat deze beelden waarschijnlijk al ouder zijn. Wat zorgwekkend is, is dat deze man door Hamas de afgelopen jaren in de marge is gehouden omdat ze hem te radicaal vonden. Dat hij nu weer boven komt drijven is misschien een minder geslaagd bijeffect van de dunne spoeling in de hogere rangen van Hamas door de eliminaties door het IDF.Omnibus in omnibus.
Nee, net zoals die wel bericht over de paar zakken meel op de boot van Greta en niet over de miljoen maaltijden die er vandaag in Gaza zijn uitgedeeld.quote:![]()
Als dat waar is, dan is dat schandalig natuurlijk.quote:Op zondag 8 juni 2025 18:19 schreef Chadi het volgende:
Voor 90 dagen als human shield gebruikt.
"Onschuldige burgers"'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Zo dan.quote:
Er staat heel groot "entire" en dan vraag ik me dus wel af of daar ook kinderen en andere onschuldigen tussen zaten, en tot welke graad ze zijn gegaan. Neven? Achterneven? Diens kinderen?![]()
Je hebt gewoon historie en de feiten zoals die nu zijn.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:11 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Zodra je jezelf hebt ingelezen kom je inderdaad tot de conclusie dat de kern van het conflict helemaal niet complex en ingewikkeld is.
Maar dan moet je wel tot de hoofdoorzaak zijn doorgedrongen. Anders blijf je jezelf blind staren op allerlei symptomen, en dan kan ik me voorstellen dat het erg complex en ingewikkeld lijkt.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat sommige partijen een belang hebben bij het complex en ingewikkeld lijken van het conflict.![]()
Het heeft weinig met 'versimpeling' te maken. Het is gewoon hoe het werkt. Nederzettingen zijn illegaal volgens het internationaal-recht, maar Isral is sterk genoeg om zich daar niets van aan te trekken.quote:Op zondag 8 juni 2025 12:12 schreef Richestorags het volgende:
[..]
De redenen dat mensen in die nederzettingen wonen, zijn niet in n zin te vangen. Dat ze er kunnen zijn, is omdat Isral sterker is ja. Ik merk jouw behoefte aan versimpeling en daar wil ik best in meegaan.
Jij maakt jezelf graag wijs dat het complex is. Waarschijnlijk omdat je werkelijk complexe zaken niet begrijpt. Maar dit conflictje is niet complex.![]()
Natuurlijk.quote:Op zondag 8 juni 2025 10:53 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Westerse moslims gaan nu ineens massaal de straat op wegens een conflict om 'land' en zorgen om mensenrechten - in tandem natuurlijk met de al eerder besproken hyper-progressieven met hun eigen dogma's.
Het heeft alles met religie te maken.Omnibus in omnibus.
Ok lolquote:Op zondag 8 juni 2025 18:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Allemaal leugens, net zoals dat nog nooit bewezen is dat Hamas hun burgers als schild gebruikt, ondanks dat ze dat openlijk toegeven.![]()
Ik vind vooral de vele wapens op deze foto nogal opmerkelijk, dan zullen er waarschijnlijk ook wel meer dan genoeg lijntjes zijn met n van de verschillende Palestijnse terreurgroeperingen in de Gazastrook. Niet voor niets was het verhaal van een aantal vrijgekomen Isralirs ook dat men van Palestijnse familie naar Palestijnse familie werd overgeheveld.quote:Op zondag 8 juni 2025 18:56 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Zo dan.
Er staat heel groot "entire" en dan vraag ik me dus wel af of daar ook kinderen en andere onschuldigen tussen zaten, en tot welke graad ze zijn gegaan. Neven? Achterneven? Diens kinderen?
Palestijnen die vervolgens in de Westerse media een slachtofferrol wordt toegedicht, want "onschuldig" en "onderdrukt".'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
quote:
Past het in het narratief?'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
De laatste Greta nieuws
Mooie familiefoto ook. Lekker vredig bij elkaar met de familie erfstukken.quote:wanne volk joh
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Maakt antwoord op die vraag wat uit ?quote:Op zondag 8 juni 2025 18:56 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Zo dan.
Er staat heel groot "entire" en dan vraag ik me dus wel af of daar ook kinderen en andere onschuldigen tussen zaten, en tot welke graad ze zijn gegaan. Neven? Achterneven? Diens kinderen?
In de context van engels wordt met "family", het gezin en hun directe relatie(s) bedoeld.
En nee, niet degene die elimineert is verantwoordelijk voor ontstane gevolgen maar degene die dat als misdadiger zelf heeft heeft afgeroepen. Telkens wordt keer op keer weggekeken dat hamas deze on(t)menselijke situatie heeft veroorzaakt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hypocrisie in 3 tweets.quote:
Heerlijk, keep it comin'!!!
Aandachtshoer'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Hier in het westen vinden we het normaal dat familieleden van daders niet gestraft worden omdat ze simpelweg familie zijn. Daar denkt men in Isral kennelijk anders over.quote:Op zondag 8 juni 2025 19:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Maakt antwoord op die vraag wat uit ?
In de context van engels wordt met "family", het gezin en hun directe relatie(s) bedoeld.
En nee, niet degene die elimineert is verantwoordelijk voor ontstane gevolgen maar degene die dat als misdadiger zelf heeft heeft afgeroepen. Telkens wordt keer op keer weggekeken dat hamas deze on(t)menselijke situatie heeft veroorzaakt.![]()
Ik zie geen onschuldigen. Dat jochie rechts staat nota bene ook met een ak47 te poseren alsof ie m vaker vast heeft.quote:Op zondag 8 juni 2025 18:56 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Zo dan.
Wie zegt dat ie niet schiet op Joden. Aangemoedigd door zn vader, moeder en opa.. maar dan nog.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Gezellig toch?quote:Op zondag 8 juni 2025 19:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Mooie familiefoto ook. Lekker vredig bij elkaar met de familie erfstukken.wanne volk joh
![]()
![]()
Wraak nemen door naasten is wel een dingetje in de islam. Dus dat verminderd de kans best wel op bende.quote:Op zondag 8 juni 2025 19:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hier in het westen vinden we het normaal dat familieleden van daders niet gestraft worden omdat ze simpelweg familie zijn. Daar denkt men in Isral kennelijk anders over.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Wie zijn dit?quote:
Nra voorzitter?
En wie hebben zij neergeknald dan?'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Voor die aangesproken moslims idd wel omdat (hun, achterlijke) denkbeelden worden gebruikt om ze daarmee te mobiliseren als manipulerend onderdeel tot verzet tegen het aangezette "kwaad".quote:Op zondag 8 juni 2025 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Natuurlijk.
Westerse moslims gaan nu ineens massaal de straat op wegens een conflict om 'land' en zorgen om mensenrechten - in tandem natuurlijk met de al eerder besproken hyper-progressieven met hun eigen dogma's.
Het heeft alles met religie te maken.
Sommige mensen in mijn omgeving zijn heel boos op wat gebeurd en van gekkigheid niet anders dan de straat op gaan voor hun "idealen" omdat het alternatief, zijnde misvatting, anders de redenen van cq voor hun bestaan doet wankelen. Het is niet niks om te ontdekken dat "religie" als baken van zekerheid; een leugen is en feitelijk een ander belang dient dan wat zij zegt na te streven."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hee, en dat zijn ook fundamentalistische religieuzen...quote:
Ik zie een verband...Omnibus in omnibus.
De Isralische krijgsmacht zegt dat het lichaam van Hamasleider Mohammed Sinwar is gevonden en gedentificeerd. Sinwar kwam volgens Isral op 13 mei om bij een Isralische luchtaanval in de Gazastrook.
https://www.ad.nl/buitenl(...)amasleider~a67a2ae0/
Was hij al lang aanwezig in de top van Hamas?![]()
Ok die tour..... hier in het westen vinden wij het normaal dat je mag zijn wie je bent, geen geweld toepassen om een (on)gelijk te halen en iemand zich geen zorgen hoeft te maken om bestookt te worden met raketten en wie dan ook; niet zal overgaan tot een massaslachting om de boel te kantelen.quote:Op zondag 8 juni 2025 19:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hier in het westen vinden we het normaal dat familieleden van daders niet gestraft worden omdat ze simpelweg familie zijn. Daar denkt men in Isral kennelijk anders over.
Laten we de moraliteit en mores maar even waar die lokaal hoort en vaststellen dat hamas dit zo - ook voor haar burger - wenst. Ik stel opnieuw de vraag, Hoe moet Isral dan wel (re)acteren om te komen ieders veiligheid en vrede ?"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Dat jochie is nog maar een jochie, dus ja, daar zou ik wat van vinden. Misschien heeft ie ook een zusje of een verstandige oma die niks ophad met deze waanzin. En ook als die nare dingen vonden, dan waren het nog steeds geen actieve strijders.quote:Op zondag 8 juni 2025 19:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zie geen onschuldigen. Dat jochie rechts staat nota bene ook met een ak47 te poseren alsof ie m vaker vast heeft.
Wie zegt dat ie niet schiet op Joden. Aangemoedigd door zn vader, moeder en opa.. maar dan nog.
Ja, Hamas heeft dit veroorzaakt maar gezien de toon van de Tweet van "de HELE familie weggevaagd!" is het probleem iets groter dan alleen deze familie en dat krijg je niet terug in de fles door alle grenzen overboord te gooien.![]()
quote:Op zondag 8 juni 2025 19:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het heeft weinig met 'versimpeling' te maken. Het is gewoon hoe het werkt. Nederzettingen zijn illegaal volgens het internationaal-recht, maar Isral is sterk genoeg om zich daar niets van aan te trekken.
Jij maakt jezelf graag wijs dat het complex is. Waarschijnlijk omdat je werkelijk complexe zaken niet begrijpt. Maar dit conflictje is niet complex.
Je gebruikelijke arrogantie![]()
Hij was als sinds 2005 commandant van de Khan Yunis Brigade van Izz ad-Din al-Qassam Brigade.quote:Op zondag 8 juni 2025 19:44 schreef Adrie072 het volgende:
De Isralische krijgsmacht zegt dat het lichaam van Hamasleider Mohammed Sinwar is gevonden en gedentificeerd. Sinwar kwam volgens Isral op 13 mei om bij een Isralische luchtaanval in de Gazastrook.
https://www.ad.nl/buitenl(...)amasleider~a67a2ae0/
Was hij al lang aanwezig in de top van Hamas?
En sinds oktober was hij hamasleider in gaza van gaza..maar goed is nu herenigd met zijn broerin Isral.
Hopelijk komt op het graf van Mootje Sinwar de volgende woorden te staan: "Deze lafbek stierf terwijl hij zich verstopte in een tunnel onder een ziekenhuis, waarbij hij de levens van ontheemden en patinten in gevaar bracht."![]()
quote:Op zondag 8 juni 2025 20:29 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ik heb (ook) een hekel aan Hamas, maar gaat dat niet wat ver?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Lichaam Sinwar gevonden
zijn broer was al eerder gevonden
https://www.telegraaf.nl/(...)sinwar/70767740.htmlquote:Isralisch leger meldt vondst en identificatie lichaam Hamas-leider Mohammed Sinwar
Tel Aviv - De Isralische krijgsmacht zegt dat het lichaam van Hamas-leider Mohammed Sinwar is gevonden en gedentificeerd.
Sinwar kwam volgens Isral op 13 mei om bij een Isralische luchtaanval in de Gazastrook.
13 minuten geleden
Zijn lichaam zou zijn aangetroffen in een tunnel onder het Europees Ziekenhuis in de zuidelijke stad Khan Younis. ,,DNA-tests en andere onderzoeken" bevestigden voor Tel Aviv dat het inderdaad om Sinwar ging.
De Isralische premier Benjamin Netanyahu had op 28 mei de dood van de Hamas-leider gemeld.Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels![]()
Denk niet door de Isralirs, maar wat als Hamas die boot te grazen neemt en Isral de schuld geeft?quote:
Gezien de modus operandi van Hamas kan het bijna niet anders dan dat hun strategische planners op z'n minst die optie op de longlist hebben staan.
En anders gewoon boot rechtsomkeert, of naar de haven gesleept en de bemanning op het vliegtuig gezet.O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves![]()
Volgens deze link zijn ze niet ver verwijdert van Gaza:quote:
https://flotilla-orpin.vercel.app/
Spannend
Correct.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
GHF says it will open three aid distribution sites tomorrow
https://www.timesofisrael(...)tion-sites-tomorrow/When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: