Ah ja, keer op keer. Vandaar het bombarderen van ziekenhuizen en ambulancesquote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Israël toont keer op keer het tegenovergestelde aan. Daarom deed Israël jarenlang aan roof-knocking, legt humanitaire zones aan en behandelde zieke Palestijnen in Israëlische ziekenhuizen. Zelfs een terrorist als Yahya Sinwar was in een Israelisch ziekenhuis behandelt aan een hersentumor. En Israëlische militairen die zich misdragen worden opgepakt en bestraft.
Nu vergelijk dat even met de Palestijnse samenleving waar zodra Palestijnen de kans krijgen, elke Israëlier op een de meest brute wijze om het leven brengen en de daders van zulk terreur als helden worden gezien en zelfs hun families rijkelijk worden beloond door de Palestijnse overheid. Kortom, je slaat de plank weer eens volledig mis met deze rare claims.
Islam en zelfkritische maatschappijen gaan niet samen. Het zijn allemaal eerculturen waarbij de "eer" belangrijker is dan zelfkritiek.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:53 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Interessante observatie. Hoe zou dat komen? Sommige culturen lopen moreel-ethisch voor op andere culturen. Opa zei altijd: je moet eerst de tachtigjarige oorlog hebben meegemaakt. Maar ik besef dat dat niet het hele verhaal is.
Kan het zijn dat de Israëliërs al wat meer gelegenheid hebben gehad om zich verder te ontwikkelen op het gebied van empathie, compassie, etc., en dat ze een samenleving hebben gecreëerd waarin je niet wordt omgebracht als je demonstreert?
En zijn de Palestijnen daar misschien, om wat voor redenen dan ook, nog niet aan toegekomen?
Piramide van Maslow?
Hier zou ik dus veel meer media-artikelen over willen zien. De enige krant die er ideologisch bereid toe zou zijn, de Telegraaf, is er niet toe in staat.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:34 schreef Qarrad het volgende:
[ x ]
Tweede kopstuk van Hamas binnen een paar dagen dat wauwelt over het opofferen van de burgers. Een bekend gegeven ook dat hijzelf en zijn familie in alle luxe en veiligheid zitten. Deze meneer woont in Turkije.
Vind je het achterwege laten van termen als "superieur" of "barbaarse legerleider" werkelijk infantiliserend? Ik zou het eerder diplomatiek noemen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind die benadering vooral heel erg infantiliserend. Je praat dan over zulke culturen alsof het in spreekwoordelijke zin kleine kinderen zijn, die simpelweg nog niet echt verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor hun acties en daden.
Het is de grote vraag of de Arabische en Islamitische culturen ooit een ontwikkeling gaan doormaken zoals de Westerse cultuur. Zoals ik aangaf zijn deze culturen inherent anders, je kunt dus niet verwachten dat ze eenzelfde pad bewandelen.
De ontwikkeling die de Westerse cultuur heeft doormaakt is een unicum, de meeste culturen maken die ontwikkeling niet door. Je ziet dan ook enkel een duidelijke vooruitgang komen buiten het Westen omdat sommige niet-Westerse landen elementen van de Westerse cultuur incorporeren in hun eigen cultuur (denk aan Zuid-Korea bijvoorbeeld).
Je merkt in elk geval een kentering van meer Gazanen die zich openlijk uit durven te spreken tegen Hamas en een flinke daling van Pallywood-materiaal.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 11:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hier zou ik dus veel meer media-artikelen over willen zien. De enige krant die er ideologisch bereid toe zou zijn, de Telegraaf, is er niet toe in staat.
Ruud Koopmans heeft daar een prima boek over gepubliceerd: het vervallen huis van de islam.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:27 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Vind je het achterwege laten van termen als "superieur" of "barbaarse legerleider" werkelijk infantiliserend? Ik zou het eerder diplomatiek noemen.
Maar wat is er nou precies misgegaan met de islamitische cultuur vraag ik me af, na bijvoorbeeld de Islamitische Gouden Eeuw? Ze hadden ooit Het Huis van Wijsheid in Bagdad. Ze waren toen zelfs toleranter dan middeleeuws christelijk Europa.
Het was misschien geen seculiere droomstaat, maar wel een historisch zeldzame periode waarin religieuze pluraliteit, wetenschappelijke nieuwsgierigheid en pragmatische tolerantie samenkwamen.
Ik lees over zaken zoals de Mongoolse vernietiging, de opkomst van dogmatisch traditionalisme na die vernietiging (met daarvoor nog de kruistochten), Europees kolonialisme en culturele ontworteling, politieke verdeeldheid en autoritarisme (na de ondergang van het Ottomaanse rijk), de identiteitscrisis van de Ummah, en ga zo maar door.
Met als gevolgen voor de islamitische cultuur:
- Een breuk in de institutionele overdracht van kennis
- Intellectuele zelfkritiek werd verdacht gemaakt of ingeperkt
- Culturele discontinuïteit, verlies van zelfvertrouwen, polarisatie tussen modernisten en traditionalisten
- Zelfkritiek werd staatsgevaarlijk, intellectueel leven raakte verlamd
- Geen gemeenschappelijke herstart van het intellectuele project, maar versnippering en rivaliteit
Het zat ze dus blijkbaar ook niet echt mee?
Maar feit blijft dat er werk aan de winkel is natuurlijk.
Het is ongekend met welke factor en op welke schaal Israël misdaden pleegt. Daar kan geen Hamas tegen op.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 09:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Inderdaad. Desinformatie zoals verdedigende verkrachtingen en dat Israël 100x erger is blijf ik ontkennen.
mwa, ik denk dat je met 1 muziekfestival er al bent.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Het is ongekend met welke factor en op welke schaal Israël misdaden pleegt. Daar kan geen Hamas tegen op.
Waar zitten we nu totaal op, qua aantal doden (militairen en burgers) in de afgelopen 77 jaar?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
mwa, ik denk dat je met 1 muziekfestival er al bent.
Die 50k is een verzonnen getal van Hamas, plus daar zitten sowieso veel Hamas terroristen tussen. En….de Palestijnen zijn zelf begonnen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:43 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Waar zitten we nu totaal op, qua aantal doden (militairen en burgers) in de afgelopen 77 jaar?
30K (Israel) en 150K (Palestina) o.i.d.?
Waarvan 2K (Israel) en 50K (Palestina) sinds oktober 2023?
Komt dat in de buurt?
Dat zal een flinke onderschatting zijn van het aantal slachtoffers aan Palestijnse kant.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:43 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Waar zitten we nu totaal op, qua aantal doden (militairen en burgers) in de afgelopen 77 jaar?
30K (Israel) en 150K (Palestina) o.i.d.?
Waarvan 2K (Israel) en 50K (Palestina) sinds oktober 2023?
Komt dat in de buurt?
Verzinsels en laster worden inderdaad ontkend.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 14:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat zal een flinke onderschatting zijn van het aantal slachtoffers aan Palestijnse kant.
Maar het is uiteraard vrij hopeloos in een topic als dit dichter bij de feiten komen. Men ontkent hier ook dat Israel constant mensen doodschiet die voedsel op komen halen bij de GHF.
Hoe het ook zij, het maakt de uitspraak 100x zoveel en daar kan misschien nog wel een 0 bij volkomen belachelijk.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 14:12 schreef Homey het volgende:
[..]
Die 50k is een verzonnen getal van Hamas, plus daar zitten sowieso veel Hamas terroristen tussen. En….de Palestijnen zijn zelf begonnen.
totaal niet dat wordt hier juist vooral verspreid.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Verzinsels en laster worden inderdaad ontkend.
Israel schiet die mensen dood en ontkent dat vervolgens. Dat is een patroon dat we al vaak gezien hebben van dat land. Het slaat nergens op om dit te ontkennen die zone is onder controle van het Israelische leger. Maargoed het meeste van wat pro-Israel in dit topic zegt slaat werkelijk nergens op.quote:Hoe gaat het eraan toe bij de distributiecentra?
Om de distributiecentra te bereiken, moeten Palestijnen eerst een kilometerslange route afleggen die is aangewezen door het Israëlische leger. Een Amerikaans bedrijf is ingehuurd voor de beveiliging. Op video's is te zien hoe zwaarbewapende mannen langs de rijen lopen.
De distributie begint meestal om 05.00 uur 's ochtends. Wat er gebeurt als de poorten opengaan, omschrijven ooggetuigen als een free-for-all. "Wie het hardst duwt, krijgt de spullen", vertelt Servaes. Het voedsel raakt vaak al snel op, waardoor velen zonder noodhulppakket terugkomen.
De GHF werd volgens Israël in het leven geroepen om te voorkomen dat de noodhulp in verkeerde handen valt, maar volgens Servaes doet de hulporganisatie juist veel minder dan onafhankelijke hulporganisaties. "Er lijkt vooral heel veel niet te zijn geregeld. Hulpverlening is een vak. Dit is mensonterend en amateuristisch."
Wat is bekend over de doodgeschoten mensen?
Om niet met lege handen weg te gaan, verzamelen duizenden Palestijnen zich midden in de nacht in de buurt van het hulppunt. Dat betekent dat de menigte in het donker langs Israëlische troepen moet lopen.
Dinsdagochtend werden 27 mensen gedood bij een rotonde in de buurt van een distributiecentrum in Rafah. Tientallen ooggetuigen vertellen dat ze van alle kanten werden beschoten door het Israëlische leger. Dat meldde later inderdaad te hebben geschoten op enkele honderden meters van het distributiecentrum, naar eigen zeggen op "enkele verdachte individuen die de militairen naderden". Ooggetuigen zeggen dat ze geen idee hebben waarom ze werden beschoten.
Afgelopen week werden tientallen Palestijnen die op noodhulp wachtten doodgeschoten. Ook los van de beschietingen verliep de distributie chaotisch:
Zondagochtend waren op dezelfde plek 31 mensen gedood. Toen ontkende het Israëlische leger het vuur te hebben geopend op de menigte en suggereerde dat militanten van Hamas of andere gewapende groeperingen verantwoordelijk zijn.
CNN analyseerde de beelden van zondag met behulp van wapenexperts. Zij wijzen naar Israël; de snelheid van het geweervuur en de kogels komen overeen met de machinegeweren die Israël gebruikt.
Al NOSra is geen bron in dit conflict. Dan kan je net zo goed rechtstreeks Hamas opvoeren.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
totaal niet dat wordt hier juist vooral verspreid.
https://nos.nl/collectie/(...)-in-gaza-vijf-vragen
[..]
Israel schiet die mensen dood en ontkent dat vervolgens. Dat is een patroon dat we al vaak gezien hebben van dat land. Het slaat nergens op om dit te ontkennen die zone is onder controle van het Israelische leger. Maargoed het meeste van wat pro-Israel in dit topic zegt slaat werkelijk nergens op.
Omdat het Hamas liefhebbers zijn en er een dreigende situatie ontstaan was (dit laatste werd later verklaard).quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:43 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Al NOSra is geen bron in dit conflict. Dan kan je net zo goed rechtstreeks Hamas opvoeren.
Denk eens na: waarom zou Israël zomaar burgers doodschieten bij een voedseldistributiepunt? Dan zouden ze net zo goed geen voedsel hoeven uitdelen, als dat het doel was.
Daarnaast heeft Hamas ook Israëlische wapens, als aan de hand van de kogels in een video () de wapens al geïdentificeerd kunnen worden.
Nee dat is het niet. Inderdaad jullie Israelische bronnen zijn alsof je Russia today volgt voor updates over Oekraine.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 16:04 schreef Homey het volgende:
[..]
De NOS is een doorgeefluik van propaganda van een staatszender uit Qatar. Stel je voor dat de NOS de oorlog in Oekraïne verslaat door alles wat Russia Today erover uitkraamt blind over te nemen.
En wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:57 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Omdat het Hamas liefhebbers zijn en er een dreigende situatie ontstaan was (dit laatste werd later verklaard).
Er zijn geen onschuldigen in Gaza. De mannen in Gaza zouden moeten worden geëxecuteerd (Vaturi). Elk kind is de vijand, ook een baby (Feiglin). Een kind vandaag is morgen een terrorist (Mali). Ze verdienen een tweede Nakba (Golan, Kallner, Dichter). Jij (Arabische politicus) gaat dood, je kinderen gaan dood, je kleinkinderen gaan dood (Odeh). De Gazaan motiveren om vrijwillig te emigreren. Een meerderheid wil de Arabische inwoners van Israël ook weg hebben en laten we niet vergeten dat de Arabieren 140 jaar geleden al begonnen zijn en altijd beginnen. Er zijn voldoende redenen dunkt me.
Dat het best mogelijk kan zijn. Net zoals het ook mogelijk kan zijn dat de werkelijkheid heel anders is dan het werd gepresenteerd. Ik zou echt niet weten waarom het niet gebeurd kan zijn. Ik had ook niet verwacht dat een hulpkonvooi met meerdere ambulances en een brandweerwagen volledig overhoop geschoten zou worden. Op de socials hebben ruim 100 belangrijke militairen de meeste bloeddorstige berichten gepost, op Twitter gewoon draadjes met overzichten, ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het totaal niet serieus is. Er is maar 1 militair nodigquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |