quote:Mega-uitbreiding leger raakt 30 families keihard: huizen en boerderijen gesloopt
Het leger staat aan de vooravond van de grootste uitbreiding sinds 1933 en daar gaat iedereen iets van merken. Natuur en landbouwgrond verdwijnen. Tot dertig huizen, boerderijen en bedrijven moeten worden gesloopt. In Zeewolde verrijst een megakazerne voor zevenduizend soldaten, Lelystad Airport wordt een van de thuisbases van de F-35-straaljagers en in vrijwel heel Zeeland mogen helikopters laagvliegen.
Leg een familie die soms al generaties ergens woont maar eens uit dat hun boerderij moet wijken om ons land beter te kunnen voorbereiden op oorlog. Het is een ongelooflijk emotionele en bijzonder pijnlijke boodschap, beseft Defensie zelf ook.
En dus stonden vrijdagmiddag op strategische plekken in het land teams klaar om direct op pad te gaan na het besluit in de ministerraad, in het Haagse Catshuis. Een militair in uniform en een rijksrentmeester voerden aan keukentafels de slechtnieuwsgesprekken.
„Ze moeten het persoonlijk van ons horen, en niet in de krant lezen”, vindt staatssecretaris Gijs Tuinman (Defensie, BBB). „Dan is het niet alleen maar shit en brengen we meteen perspectief: hoe nu verder?”
‘De wereld wordt onzekerder’
Zelf heeft Tuinman per provincie een filmpje opgenomen waarin hij uitlegt wat er in die regio gaat gebeuren en waarom de mega-operatie nodig is. ,,De wereld wordt onzekerder, we moeten dus uitbreiden. Niet omdat ík dat wil, maar omdat het gewoon noodzakelijk is om onze manier van leven veilig te houden.”
Tuinman spreekt van de grootste uitbreiding van de krijgsmacht sinds 1933. ,,Toen was er ook onrust over een oorlog die er misschien ging aankomen.” Ook nu gaat vrijwel iedereen in Nederland merken dat Defensie op 56 plekken uitbreidt.
Zo komt er in Zeewolde een ‘superkazerne’ die onderdak moet bieden aan vijf- tot zevenduizend soldaten. Vrijwel heel de provincie Zeeland wordt een laagvlieggebied voor helikopters. Op de Veluwe bij Deelen wordt een onverharde landingsbaan aangelegd voor transportvliegtuigen en bij Staphorst komt een gigantisch munitiedepot. De kazerne in Budel – nu een asielzoekerscentrum – wordt heropend en her en der komen grotere of extra oefenterreinen.
Daarbovenop gaan luidruchtige F-35-straaljagers veel vaker vliegen. Niet meer alleen vanaf Leeuwarden en Volkel, ze gaan ook opstijgen van en landen op Lelystad Airport.
Bekijk hieronder de belangrijkste plannen van Defensie. Lees daarna een interview met de staatssecretaris.
Gaat Lelystad Airport dan ook open voor vakantievluchten, zoals de provincie wil?
Gijs Tuinman: „Wat het beste werkt, is als je het allebei doet. Daar zit gewoon heel veel win-win in. Het kabinet neemt later dit jaar een onomkeerbare beslissing over de opening van Lelystad Airport. Het besluit dat we nu nemen gaat alleen over de F-35.”
U heeft na twee jaar puzzelen alle stukjes gelegd. Bent u tevreden?
„Het was een complexe puzzel, en ik ben tevreden dat het ons is gelukt om resoluut, eerlijk, transparant en navolgbaar te zijn. We gingen geen slap verhaal vertellen: als er meer geluidsoverlast zou komen, dan vertelden we dat ook.”
„Alle rapporten – de milieueffectrapportages van zevenduizend pagina’s staan in vijf dozen in mijn kantoor – worden openbaar. Het besluit moet straks ook bij de rechter standhouden, dat is tegenwoordig ook belangrijk.”
Helpt het dat vorige week bleek dat er veel steun is voor defensie-uitbreidingen, ook als mensen er in hun eigen omgeving last van krijgen?
,,Ik schrok er bijna van. Hoeveel acceptatie er is. Niemand, echt niemand, stelt ter discussie waarom dit nodig is. Iedereen begrijpt het.”
Er kwamen in de eerste ronde, vorig jaar, wel ruim 2200 bezwaren binnen…
„Dat aantal vind ik reuze meevallen. Niet iedereen staat te springen, maar iedereen zit wel in de meewerkmodus. De gemeente Staphorst is zelfs zélf naar voren gestapt: neem ons ook mee in het onderzoek.”
„Staphorst stond niet op onze lijst voor een munitiedepot. Maar de gemeente stond ervoor open om het bestaande complex in het dorp drie of vier keer groter te maken. Dat gaan we nu ook doen.”
Heeft u ook een voorbeeld van een locatie waarvan u een knoop in uw maag had?
„Ik heb weleens wakker gelegen van de centrale kazerne in Zeewolde. Daarvoor moeten acht agrarische bedrijven verdwijnen – ik heb aan keukentafels gezeten. Ik heb nog gekeken of we het echt niet ergens anders konden inpassen. Dat kon niet, en we hebben die kazerne écht nodig.”
Wat volgens uw voorganger als staatssecretaris ook echt nodig is: een terrein om met explosieven te oefenen. Dat puzzelstukje – nummer 57 van uw wensenlijst – ontbreekt. Waarom?
„Als het niet past, past het niet. Voor een springterrein is een grote veiligheidscirkel nodig, wat alleen kon bij Lelystad. Maar in Flevoland komen ook al de F-35’s en de superkazerne. Dan zou de impact daar in die regio onacceptabel worden.”
„Dat betekent niet dat de behoefte weg is. Ik ga praten met Zweden of Finland, of we daar kunnen oefenen met explosieven. Die nieuwe Navo-landen waren eerder geen optie.”
De uitbreidingen gaan ten koste van bijna 1300 hectare natuur. Ook Natura 2000-gebieden worden niet ontzien, zoals bij Artillerie Schietkamp in Elburg. Natuurliefhebbers zoals ecoloog Ruben Smit verwijten u dat zo geen natuurgebied meer heilig is in dit land.
,,Het is echt een misvatting dat Defensie natuurgebieden vernietigt. Meer dan 50 procent van de Natura 2000-gebieden in Nederland is nu al oefenterrein. De natuur bloeit juist vaak ook op, omdat er buiten de oefeningen geen mensen komen. Op heel veel militaire terreinen groeien bijzondere plantensoorten en leven zeldzame dieren of insecten.”
De aanleg van een onverharde landingsbaan op de Veluwe bij vliegbasis Deelen leidt volgens uw rapport tot ‘significatie stikstofdepositie’. Daar gaat de natuur er wel degelijk onder lijden.
,,Waar de natuur achteruitgaat, moeten we compenseren. Dat kunnen we ook, want we hebben hartstikke veel plekken waar we dat gewoon prima kunnen met allerlei maatregelen.”
Er verdwijnt ook bijna 800 hectare landbouwgrond. Heeft u dat al met uw partijleider, Caroline van der Plas van de BBB, besproken?
,,Zeker. En ook met Agractie en de LTO. Dat we ruimte nodig hebben voor een veilig Nederland, dat stellen zij niet ter discussie. Zij maken zich zorgen over de gevolgen voor die bedrijven. Als je een gesprek hebt met een boer die misschien weg moet omdat zijn bedrijf in een cirkel zit, is dat natuurlijk ook emotioneel. Maar voor een meubelmaker is het ook emotioneel, net als voor een natuurcamping die op een paar kilometer afstand zit van een oefenterrein en zich zorgen maakt over zijn voortbestaan.”
Defensie gaat, belooft Tuinman, ‘goed zorgen’ voor alle mensen die deze vrijdag een pijnlijke boodschap hebben gehoord. Er ligt compensatie klaar, sommige bedrijven kunnen worden verplaatst en agrariërs kunnen mogelijk dankzij ruilverkaveling tóch doorboeren.
Kunt u gedwongen uitkoop uitsluiten?
„Ik kan helemaal niks uitsluiten. Ik probeer het tot een minimum te beperken door er samen uit te komen. Sommige boeren willen misschien wel stoppen, maar er zitten ook hartstikke levensvatbare bedrijven bij die de bedrijfsopvolging al klaar hebben staan. Dat zijn bijvoorbeeld jonge meiden, hè? Dat doet wel gewoon pijn.”
Wat als boeren zeggen: prima, koop mij maar uit. Heeft u daar dan geld voor?
„Oh, zeker ja. Er zijn wettelijk twee opties: de minnelijke regeling of onteigening. Bij die eerste optie zijn de mogelijkheden minder ruimhartig. Bij onteigening kun je méér compensatie krijgen.”
Sommige plannen kennen nog ‘geen gegarandeerde uitkomst’, bijvoorbeeld door de problemen met stikstof. Het klinkt als: misschien moet ik voor niks mijn huis uit omdat de plannen uiteindelijk helemaal niet doorgaan.
,,Daar ben ik het niet mee eens. Dit zijn onze voorkeurslocaties, er is nog inspraak mogelijk. Het definitieve besluit nemen we eind dit jaar. Maar ik ben wel zo eerlijk en hard: dit is het.”
Bron: AD.nl
Defensie neemt het er graag van, jaren lang uitgekleed en nu gaat de kassa weer rollenquote:Op vrijdag 23 mei 2025 22:44 schreef rutger05 het volgende:
Nederland wordt flink meegesleept in de oorlogswaan van deze tijd.
Ga dan alsjeblieft gewoon weg, in plaats van dat afgeven op alles en iedereen.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:16 schreef Mikeytt het volgende:
Ik begin echt met de dag meer een schijthekel te krijgen aan dit land.
Waarschijnlijk loopt Nederland al gierend vast bij de eerste 25 statiegeldautomaten die op 'display script: Cyrillic' gezet zijn, dus dat soort vragen kun je jezelf beter niet stellen.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:11 schreef 2172619626795 het volgende:
Ik begrijp de noodzaak. Deze plannen zullen nooit goed zijn, er zullen altijd grote nadelen hangen aan zo’n grootschalige uitbreiding. M.i. hadden alle kabinetten de afgelopen jaren defensie nooit zo ver mogen uitkleden. Letterlijk de enige partij die hier jarenlang fel faliekant op tegen was, was de SGP. Verder geen enkele andere partij; iedereen gebruikte het als bezuinigingspost om andere politieke plannen doorgang te laten vinden. Ook om goeie redenen destijds wellicht, maar dit is nu het noodzakelijk gevolg.
Wat ik alleen niet zo begrijp is die militaire superkazerne in de polder. Ik ben verre van een defensie-expert, maar is het voor de vijand niet een kwestie van een paar dijken bombarderen en de kazerne verzuipt? Of denk ik nu te simpel?
ja wil jij dan anders een Russisch praten dan straks of zoquote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:VDL gaat legerdrones bouwen in leegstaande Nedcar-fabriek'
Het zou gaan om de levering van drones die worden aangedreven door straalmotoren.
Deze zogenaamde onbemande straaljagers zouden samen met VDL worden geproduceerd.
Of dat ook daadwerkelijk in Limburg gaat gebeuren, is nog niet met zekerheid te zeggen.11 mrt 2025
Rutte heeft alles uitgekleed en verpatst, niet alleen defensiequote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:11 schreef 2172619626795 het volgende:
Ik begrijp de noodzaak. Deze plannen zullen nooit goed zijn, er zullen altijd grote nadelen hangen aan zo’n grootschalige uitbreiding. M.i. hadden alle kabinetten de afgelopen jaren defensie nooit zo ver mogen uitkleden.
doei , de mazzelquote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:16 schreef Mikeytt het volgende:
Ooit had ons land bijna 900 tanks.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Rutte heeft alles uitgekleed en verpatst, niet alleen defensie
asielopvang gesloten , gevangenissen gesloten , bejaarden huizen gesloten , tanks verpatst
Dan ga je naar je geliefde China, waarschijnlijk komt je na een maand weer huilend terug.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:16 schreef Mikeytt het volgende:
Als ie niet "verdwijnt" wegens westerse spionage.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:56 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dan ga je naar je geliefde China, waarschijnlijk komt je na een maand weer huilend terug.
Rutte heeft goed gelobbyd, tyfeshond dat het is. Ben ook benieuwd welke wapenindustrie malloot hij heeft lopen pijpen.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 22:44 schreef rutger05 het volgende:
Nederland wordt flink meegesleept in de oorlogswaan van deze tijd.
Doettie ook eens iets goedquote:Op zaterdag 24 mei 2025 00:22 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Rutte heeft goed gelobbyd, tyfeshond dat het is. Ben ook benieuwd welke wapenindustrie malloot hij heeft lopen pijpen.
Waar zie je mij dat nou weer zeggen, man? Ouwe gekquote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja wil jij dan anders een Russisch praten dan straks of zo
Defensie moest ook worden uitgekleed. Het is geld verkwisting.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:11 schreef 2172619626795 het volgende:
Ik begrijp de noodzaak. Deze plannen zullen nooit goed zijn, er zullen altijd grote nadelen hangen aan zo’n grootschalige uitbreiding. M.i. hadden alle kabinetten de afgelopen jaren defensie nooit zo ver mogen uitkleden. Letterlijk de enige partij die hier jarenlang fel faliekant op tegen was, was de SGP. Verder geen enkele andere partij; iedereen gebruikte het als bezuinigingspost om andere politieke plannen doorgang te laten vinden. Ook om goeie redenen destijds wellicht, maar dit is nu het noodzakelijk gevolg.
Wat ik alleen niet zo begrijp is die militaire superkazerne in de polder. Ik ben verre van een defensie-expert, maar is het voor de vijand niet een kwestie van een paar dijken bombarderen en de kazerne verzuipt? Of denk ik nu te simpel?
Aan welke afdelingen naast defensie heb je precies iets wanneer Putin besluit niet bij Oekraïne te stoppen?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 06:56 schreef bianconeri het volgende:
Geld verkwisten.
En dat voor moordmachines.
Waar het geld vandaan komt?
Precies... Andere afdelingen die veel nuttiger zijn.
En wat als hij dat niet doet?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:04 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Aan welke afdelingen naast defensie heb je precies iets wanneer Putin besluit niet bij Oekraïne te stoppen?
Ik weet niet of je het allemaal meekrijgt, maar er is gewoon dikke vette oorlog op het Europees continent. De vrede en veiligheid waarin wij leven is niet gratis, dat kent een prijs. Dit is een feit, dat begrijp jij ook wel toch, hoop ik?
Risico = kans x gevolg. Er is een kans dat hij het wel of niet doet, maar als hij het wel doet zijn de gevolgen eindeloos groot. Het risico is dus reëel.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En wat als hij dat niet doet?
Dan heb je in NL maar 1 afdeling die goed draait en dat is defensie.
Het normale leven. Hoe vanzelfsprekend is dat voor jou eigenlijk?quote:Heb je geen reet aan in het normale leven.
Gwn gratis hoor.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:11 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Risico = kans x gevolg. Er is een kans dat hij het wel of niet doet, maar als hij het wel doet zijn de gevolgen eindeloos groot. Het risico is dus reëel.
[..]
Het normale leven. Hoe vanzelfsprekend is dat voor jou eigenlijk?
Het normale leven:quote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Gwn gratis hoor.
En piepkleine kans dat hij iets doet. Jammer dan.
Je kunt beter het normale leven in stand houden. Ipv alles uitkleden behalve iets wat sws al nutteloos is met een zeer minimieme kans dat die moordmachine wel iets moet doen.
Heel vanzelfsprekend. Ik kom niet van de WO2 generatie. Dus normaal en vrij leven is dood normaal voor mij.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:21 schreef oblo het volgende:
[..]
Het normale leven:
[ afbeelding ]
Als er iets gebeurt:
[ afbeelding ]
Dit is dit jaar oprecht het meest domme wat ik gehoord heb. Het is niet eens naïef meer, het is achterlijk, DOM in hoofdletters.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Gwn gratis hoor.
En piepkleine kans dat hij iets doet. Jammer dan.
Heel vanzelfsprekend. Ik kom niet van de WO2 generatie. Dus normaal en vrij leven is dood normaal voor mij.
De realiteit: defensie kampt al jaren met allerlei tekorten, daar wordt nu wat aan gedaan door de steeds groeiende geopolitieke dreigingen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee hoor.
Je kunt ook normaal leven zonder in een panische angst te leven. Een angst zoals nu met Rusland die toch niet realistisch is.
Zonder met rare verwijten te komen, maar jij bent degene die in grote angst leeft. Een of andere panische obsessie met oorlog en vooral de angst daarvan.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:26 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Dit is dit jaar oprecht het meest domme wat ik gehoord heb. Het is niet eens naïef meer, het is achterlijk, DOM in hoofdletters.
Als je zélfs niet meer de moeite doet om je eigen domheid te verbergen, dan ben je echt heel ver heen hoor. Onvoorstelbaar.
Het verbaast me dat we gezien de omstandigheden en mensen zoals jij nog een samenleving hebben die redelijk goed functioneert.
Ik hoop echt dat je sarcastisch bent en ikzelf de dombo blijk te zijn.
Waar leef ik in panische angst dan?quote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:40 schreef oblo het volgende:
[..]
De realiteit: defensie kampt al jaren met allerlei tekorten, daar wordt nu wat aan gedaan door de steeds groeiende geopolitieke dreigingen.
bianconeri: waarom gaat er geld naar moordmachines? Alles wordt uitgekleed voor de moordmachines! Nu kan ik niet meer normaal leven!
Wie leeft er in panische angst 🤔
Tegen zulke hardnekkige dommigheid is geen logica opgewassen, ben ik bang.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:40 schreef oblo het volgende:
[..]
De realiteit: defensie kampt al jaren met allerlei tekorten, daar wordt nu wat aan gedaan door de steeds groeiende geopolitieke dreigingen.
bianconeri: waarom gaat er geld naar moordmachines? Alles wordt uitgekleed voor de moordmachines! Nu kan ik niet meer normaal leven!
Wie leeft er in panische angst 🤔
Jij kan zogenaamd niet meer normaal leven omdat er wat meer geld naar defensie gaat. Dat valt denk ik wel onder panische angst.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zonder met rare verwijten te komen, maar jij bent degene die in grote angst leeft. Een of andere panische obsessie met oorlog en vooral de angst daarvan.
Iemand zoals jij zal daar alleen maar mee bezig zijn en is dus juist iemand die zelf niet kan functioneren.
[..]
Waar leef ik in panische angst dan?
Ik geef alleen aan dat het compleet nutteloos is om naar defensie geld te storten. Laat defensie lekker uitkleden en met het minimale werken. Dan kunnen er vele miljarden meer naar dingen die wel nut hebben.
Ik ben niet degene die panisch is over een niet komende oorlog.
Sorry, maar nee. Vanwege mijn verleden ben ik in pessimisme opgegroeid en weet dus als geen ander hoe slecht het is om in angst te leven. Ik heb mij jarenlang ingezet om die denkwijze te veranderen en dat is mijn meest trotse overwinning.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zonder met rare verwijten te komen, maar jij bent degene die in grote angst leeft. Een of andere panische obsessie met oorlog en vooral de angst daarvan.
Iemand zoals jij zal daar alleen maar mee bezig zijn en is dus juist iemand die zelf niet kan functioneren.
[..]
Waar leef ik in panische angst dan?
Ik geef alleen aan dat het compleet nutteloos is om naar defensie geld te storten. Laat defensie lekker uitkleden en met het minimale werken. Dan kunnen er vele miljarden meer naar dingen die wel nut hebben.
Ik ben niet degene die panisch is over een niet komende oorlog.
een Russische trollen antwoordquote:Op zaterdag 24 mei 2025 07:47 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Tegen zulke hardnekkige dommigheid is geen logica opgewassen, ben ik bang.
Ja van hem bedoel je? Want ik pleit juist voor een sterke nationale defensie en een sterkere NAVO?quote:
ja erg he , een berg geld gekregen van defensie ,quote:Op zaterdag 24 mei 2025 09:03 schreef Filosoofert het volgende:
30 families keihard geraakt joh, echt snoeihard
Ik ben er ook geen fan van, maar we moeten ons echt beter gaan bewapenen als we überhaupt iets van kans willen maken tegen de Amerikanen. Er gaat een moment komen dat het losbarst.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:16 schreef Mikeytt het volgende:
Ja dat dacht ik ook al. Blaas wat bruggen op en je hebt een superkazerne op een eiland.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 23:11 schreef 2172619626795 het volgende:
we bouwen de hele Flevopolder vol met kazernes en wapenfabriekenquote:Op zaterdag 24 mei 2025 09:19 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik ben er ook geen fan van, maar we moeten ons echt beter gaan bewapenen als we überhaupt iets van kans willen maken tegen de Amerikanen. Er gaat een moment komen dat het losbarst.
In een oorlog verblijven die niet in de kazerne.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 09:25 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ja dat dacht ik ook al. Blaas wat bruggen op en je hebt een superkazerne op een eiland.
Klinkt superslimquote:Op zaterdag 24 mei 2025 09:25 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ja dat dacht ik ook al. Blaas wat bruggen op en je hebt een superkazerne op een eiland.
Je wilt toch rekening houden met eventuele scenario's? Als je vijand een verrassingsaanval uitvoert op de infrastructuur, zitten je militairen vast op een superkazerne en komen ze er niet makkelijk vanaf.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 09:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
Klinkt superslim
Zou je dan niet liever de kazerne zelf platgooien?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |