Het is vooral een teken dat het systeem zoals het er nu is, niet gemaakt is op extreme afwijkingen, zoals landen die 300 televotingpunten pakken ongeacht wat ze sturen. En overigens ook niet op een jury die collectief voor Loreen of Nemo ging.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet maar van een vakjury mag je toch verwachten dat dit soort dingen geen rol spelen.
Ja, ik snap ook wel dat het in de praktijk niet zo werkt, zoals Italië dat altijd alle concurrenten onderaan zet enzo. Maar wat is dan nog de meerwaarde van een jury.
Ik weet niet of Israël doelbewust tegengewerkt wordt.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet maar van een vakjury mag je toch verwachten dat dit soort dingen geen rol spelen.
Ja, ik snap ook wel dat het in de praktijk niet zo werkt, zoals Italië dat altijd alle concurrenten onderaan zet enzo. Maar wat is dan nog de meerwaarde van een jury.
https://www.hln.be/muziek(...)rganisatie~a761c0d5/quote:Op maandag 19 mei 2025 16:24 schreef Spablauw214 het volgende:
De VRT is er klaar mee. Lukt even niet met de link plakken.
Ik denk dat hiermee overschat wordt hoe belangrijk men Nederland en het tegenwerken van Nederland vindt....quote:Op maandag 19 mei 2025 16:13 schreef d_elise het volgende:
Merk aan mezelf dat ik het echt jammer vind dat dit nu het tweede jaar op rij is waarbij ik geen post eurovision joy voel. Vorig jaar natuurlijk vooral boosheid en nu voornamelijk gelatenheid en desinteresse. Ik vind dat zó zonde.
En waarschijnlijk volgend jaar weer hetzelfde liedje: als Nederland een grote televotefavoriet is, mogen we waarschijnlijk weer dat ene land neutraliseren en als we een juryliedje hebben worden we weer net onopvallend genoeg op een slechte positie gezet. (Geldt natuurlijk ook voor andere landen). Het esf is nooit helemaal eerlijk of apolitiek, maar dit is gewoon niet meer te doen zo.
Er wordt trouwens ook totaal vergeten dat dat hele nummer van Israël nou ook niet echt geweldig was. Er wordt gedaan alsof ze eigenlijk recht hebben op veel jurypunten, maar elk ander land met dat nummer had die ook niet gekregen.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik weet niet of Israël doelbewust tegengewerkt wordt.
De vakjury lijkt me sowieso een instrument om de publieksstemmen minder machtig te maken. Waarbij je zelf al aangeeft dat er landen zijn die in blokken elkaar helpen. Dat je daar vakjury's tegenover zet is geen slecht idee.
Ik heb vorig jaar diverse mensen die normaal geen flikker om het ESF geven uit hun stekker zien gaan omdat “de EBU ons had bestolen van de overwinning”.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik denk dat hiermee overschat wordt hoe belangrijk men Nederland en het tegenwerken van Nederland vindt....
Sterk 'altijd tegen ons'-gevoel
Maar waarom zou de populairste act per se moeten winnen? Prima om een mix te hebben tussen populairst en - volgens de jury - het best. Geen enkele optie gaat ooit volledig eerlijk zijn, omdat er nou eenmaal altijd landen zijn die steevast op bepaalde vrienden stemmen (en dat is vaak ook enigszins logisch, zoals Cyprus dat nagenoeg altijd met Grieken aantreedt en dan logischerwijze veel Griekse stemmen krijgt).quote:Op maandag 19 mei 2025 16:18 schreef Hanca het volgende:
De oplossing: de halve finales 100% jury, de finale 100% televote. Kan de jury dat ene land er uit werken en dan wint uiteindelijk de populairste act zou je zeggen. En dan de volgorde ook gewoon 100% loten.
België heeft nog niet door dat je niet tegen kunt stemmen.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:28 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
https://www.hln.be/muziek(...)rganisatie~a761c0d5/
Zelfs al zet 75% van de stemmers Israël laatste, dan heeft dat geen enkele invloed als die andere 25% Israël eerste zet. Je kunt beter bij 90% laatste en bij 10% eerste staan, dan bij 100% van de stemmers 2e. Dat laatste levert namelijk geen stem op. Dus dat veel mensen tegen Israël zijn, zegt niks over het al dan niet eerlijk zijn van het aantal stemmen op Israël.quote:Hoewel Israël de afgelopen maanden veel internationale kritiek kreeg vanwege de oorlog in Gaza, haalde het toch 297 punten bij de publieksstemmen — het hoogste aantal van alle deelnemers. Israël eindigde uiteindelijk als tweede.
Ik ben nog steeds van mening dat de nummers van Oostenrijk en Israël de twee beste nummers van alle deelnemers waren. Met enige afstand ook wel. Zeker op basis van zangkwaliteit, iets wat een jury toch hoog zou moeten zetten.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:34 schreef Em31 het volgende:
[..]
Er wordt trouwens ook totaal vergeten dat dat hele nummer van Israël nou ook niet echt geweldig was. Er wordt gedaan alsof ze eigenlijk recht hebben op veel jurypunten, maar elk ander land met dat nummer had die ook niet gekregen.
Dat zal, maar het was tegelijkertijd ook cliché en oubollig. Dat werkt vaak genoeg totaal niet meer.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds van mening dat de nummers van Oostenrijk en Israël de twee beste nummers van alle deelnemers waren. Met enige afstand ook wel. Zeker op basis van zangkwaliteit, iets wat een jury toch hoog zou moeten zetten.
Ik zeg toch ook dat het ook voor andere landen geldt, niet alleen voor Nederland. Maar aangezien we hier in het Nederland-topic zitten en we toch met z'n allen hopen dat 'we' het goed doen op het esf (hoop ik?), neem ik NL als voorbeeld. Vorig jaar is Joost flink genaaid met die startpositie en dit jaar Claude eigenlijk ook zoals eerder in dit topic al is uitgelegd. Tel daarbij bovenop dat de EBU ons sinds vorig jaar zeer waarschijnlijk niet (meer) als een "vriend" ziet, dus ik zou niet weten waarom het komend jaar anders zou zijn op deze manier.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik denk dat hiermee overschat wordt hoe belangrijk men Nederland en het tegenwerken van Nederland vindt....
Zou nog niet eens zo gek zijn,quote:Op maandag 19 mei 2025 16:18 schreef Hanca het volgende:
De oplossing: de halve finales 100% jury, de finale 100% televote. Kan de jury dat ene land er uit werken en dan wint uiteindelijk de populairste act zou je zeggen. En dan de volgorde ook gewoon 100% loten.
Het was een lui gemaakt lied, drie keer dezelfde tekst in drie verschillende talen, waarom in godsnaam in het Frans? Het was alleen maar effect bejag. En dat begon al bij de artiest, die een prima stem heeft, maar dat is niet de belangrijkste reden waarom juist ZIJ naar voren is geschoven. ESF is niet politiek, volgens de EBU, maar alles wat Israël en KAN doet IS politiek. En jij valt er voor kennelijk. Maar de echte liefhebbers van het ESF willen hun eerlijke wedstrijd terug.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds van mening dat de nummers van Oostenrijk en Israël de twee beste nummers van alle deelnemers waren. Met enige afstand ook wel. Zeker op basis van zangkwaliteit, iets wat een jury toch hoog zou moeten zetten.
Ik had ook liever geen Israël gezien en ben zeker blij dat ze niet gewonnen hebben, maar ik ben nog steeds van mening dat dit lied als er geen landenvlaggetjes hadden gestaan altijd bij de eerste 2 van de jury was geëindigd.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:16 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Het was een lui gemaakt lied, drie keer dezelfde tekst in drie verschillende talen, waarom in godsnaam in het Frans? Het was alleen maar effect bejag. En dat begon al bij de artiest, die een prima stem heeft, maar dat is niet de belangrijkste reden waarom juist ZIJ naar voren is geschoven. ESF is niet politiek, volgens de EBU, maar alles wat Israël en KAN doet IS politiek. En jij valt er voor kennelijk. Maar de echte liefhebbers van het ESF willen hun eerlijke wedstrijd terug.
Dit staat los van inhoudelijke discussie hierover, maar ik zou het sowieso veel leuker vinden als de spokespersons de televote-punten bekend maken. Dat voelt toch iets meer als 'our' Douze Points. En dat het daarmee eindigt. Heb je waarschijnlijk wel veel scenario's waarin er totaal geen spanning meer is, maar de randomness dat een rangschikking nu alle kanten uit kan nadat je al ellenlang punten hebt gegeven is ook raar.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:18 schreef Hanca het volgende:
Nou ja, je kunt het Calimero noemen maar we zijn wel gewoon gediskwalificeerd tijdens de competitie, als eerste land ooitquote:Op maandag 19 mei 2025 16:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Niet dat ik zo'n hoge pet op heb van alle juryleden, maar dit hebben ze dan dit jaar toch wel goed gezien. Plek 2 is wel erg wensdenken. Dat was dat lied echt niet waard.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had ook liever geen Israël gezien en ben zeker blij dat ze niet gewonnen hebben, maar ik ben nog steeds van mening dat dit lied als er geen landenvlaggetjes hadden gestaan altijd bij de eerste 2 van de jury was geëindigd.
Niks wensdenken, ik ben alles behalve fan van Israël. Maar als ik objectief naar kwaliteit kijk staken voor mij Oostenrijk en Israël er boven uit, wat ik ook in het livetopic al zei.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:21 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Niet dat ik zo'n hoge pet op heb van alle juryleden, maar dit hebben ze dan dit jaar toch wel goed gezien. Plek 2 is wel erg wensdenken. Dat was dat lied echt niet waard.
Maar wat is dan kwaliteit? Het is wel goed gezongen, maar qua songwriting is het echt moeilijk van AI te onderscheiden. Verschrikkelijke tekst, ook nog eens letterlijk vertaald naar het Frans voor het tweede couplet. Een aaneenschakeling van clichés in de productie. Het glazuur springt toch gewoon van je tanden. Hier luister je toch niet voor je plezier naar?quote:Op maandag 19 mei 2025 17:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niks wensdenken, ik ben alles behalve fan van Israël. Maar als ik objectoef naar kwaliteit kijk staken voor mij Oostenrijk en Israël er boven uit, wat ik ook in het livetopic al zei.
Dit dus!quote:Op maandag 19 mei 2025 17:25 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Maar wat is dan kwaliteit? Het is wel goed gezongen, maar qua songwriting is het echt moeilijk van AI te onderscheiden. Verschrikkelijke tekst, ook nog eens letterlijk vertaald naar het Frans voor het tweede couplet. Een aaneenschakeling van clichés in de productie. Het glazuur springt toch gewoon van je tanden. Hier luister je toch niet voor je plezier naar?
In dat opzicht was Claude ook een aaneenschakelijg van cliches.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:25 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Maar wat is dan kwaliteit? Het is wel goed gezongen, maar qua songwriting is het echt moeilijk van AI te onderscheiden. Verschrikkelijke tekst, ook nog eens letterlijk vertaald naar het Frans voor het tweede couplet. Een aaneenschakeling van clichés in de productie. Het glazuur springt toch gewoon van je tanden. Hier luister je toch niet voor je plezier naar?
Ja, absoluut, C'est La Vie is ook Frans voor beginners, maar daar wordt nog enigszins creatief omgesprongen met de taal. Niet eerst het ene couplet in het Engels en dan letterlijk hetzelfde in het Frans. C'est La Vie is qua tekst meer kinderachtig dan dat het cringe is.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:31 schreef Japepk het volgende:
[..]
In dat opzicht was Claude ook een aaneenschakelijg van cliches.
Gewoon terug naar het oude systeem en alles op 1 hoop. Dan filter je ook de uitschieters er tussenuit.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:18 schreef Japepk het volgende:
[..]
Dit staat los van inhoudelijke discussie hierover, maar ik zou het sowieso veel leuker vinden als de spokespersons de televote-punten bekend maken. Dat voelt toch iets meer als 'our' Douze Points. En dat het daarmee eindigt. Heb je waarschijnlijk wel veel scenario's waarin er totaal geen spanning meer is, maar de randomness dat een rangschikking nu alle kanten uit kan nadat je al ellenlang punten hebt gegeven is ook raar.
Ik merk ook dat mijn hoofd totaal niet bij staat over wat er volgend jaar gaat gebeuren. Ik denk alleen "wat gaat de eerste nationale finale worden? FIKmas of toch een ander land?".quote:Op maandag 19 mei 2025 16:13 schreef d_elise het volgende:
Merk aan mezelf dat ik het echt jammer vind dat dit nu het tweede jaar op rij is waarbij ik geen post eurovision joy voel. Vorig jaar natuurlijk vooral boosheid en nu voornamelijk gelatenheid en desinteresse. Ik vind dat zó zonde.
En waarschijnlijk volgend jaar weer hetzelfde liedje: als Nederland een grote televotefavoriet is, mogen we waarschijnlijk weer dat ene land neutraliseren en als we een juryliedje hebben worden we weer net onopvallend genoeg op een slechte positie gezet. (Geldt natuurlijk ook voor andere landen). Het esf is nooit helemaal eerlijk of apolitiek, maar dit is gewoon niet meer te doen zo.
Hoe is dat dan te verantwoorden? Volgens mij mag je als land prima 'campagne' voeren om stemmen te trekken. Nederland doet dat ook op bijvoorbeeld de socials. Israel is daar alleen beter in. Dat is te verantwoorden.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:03 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Daar voelen ze zich helaas toe genoodzaakt omdat Israël een enorme propaganda-campagne op touw zet om mensen op ze te laten stemmen. En die campagne werkt dus ook. Uiteindelijk komt Israël natuurlijk hoger uit dan ze puur op basis van het liedje zouden doen, dus dat de jury ze wellicht een beetje tegenwerkt is prima te verantwoorden.
In het geval van Israël worden de campagnes gesteund door geld van de regering.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:28 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Hoe is dat dan te verantwoorden? Volgens mij mag je als land prima 'campagne' voeren om stemmen te trekken. Nederland doet dat ook op bijvoorbeeld de socials. Israel is daar alleen beter in. Dat is te verantwoorden.
Dit, zo'n lied zou normaal gesproken ergens tussen plek 10 en 15 eindigen.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:16 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Het was een lui gemaakt lied, drie keer dezelfde tekst in drie verschillende talen, waarom in godsnaam in het Frans? Het was alleen maar effect bejag. En dat begon al bij de artiest, die een prima stem heeft, maar dat is niet de belangrijkste reden waarom juist ZIJ naar voren is geschoven. ESF is niet politiek, volgens de EBU, maar alles wat Israël en KAN doet IS politiek. En jij valt er voor kennelijk. Maar de echte liefhebbers van het ESF willen hun eerlijke wedstrijd terug.
Dat doet de regering vast niet rechtstreeks. AvroTROS draait ook op subsidie, dus op overheidsgeld. De grens is dan wel erg moeilijk te bepalen.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:09 schreef Cee het volgende:
[..]
In het geval van Israël worden de campagnes gesteund door geld van de regering.
En aangezien de EBU claimt dat het ESF non-political is en politiek zich niet mag mengen hiermee, zou dit dus volgens de EBU not done moeten zijn. Buiten of het nu gerigged is of niet.
WEL dus. En ze verbergen het nog niet eens ook.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doet de regering vast niet rechtstreeks. AvroTROS draait ook op subsidie, dus op overheidsgeld. De grens is dan wel erg moeilijk te bepalen.
Ik heb de tekst nergens gelezen, maar het was toch gewoon een lied over dat liefde eeuwig duurt en alles kan weerstaan? Het meest bezongen onderwerp in de wereld? Ja, drietalig, maar daar mag Nederland niet echt over klagen. Ze gebruikten nog hun eigen taal naast Engels en Frans, Nederland alleen Engels en Frans.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:25 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Zo naïef kun je niet zijn. Israël gebruikt Eurovisie als propaganda-tool, zelfs al ben je fanatiek Israël-supporter dan zou dat toch duidelijk moeten zijn. En natuurlijk pompt de Israëlische overheid daar miljoenen in.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat doet de regering vast niet rechtstreeks. AvroTROS draait ook op subsidie, dus op overheidsgeld. De grens is dan wel erg moeilijk te bepalen.
Israël is daar beter in... ja ammehoela. Ik kan voor een deel wel meegaan in dat mensen Israël willen steunen in hun bestaansrecht, maar moet je daar nou echt de zo overduidelijke realiteit voor ontkennen? Deze televoteuitslag is totaal fake, heeft niks met het liedje te maken. Dát is beflikkerd worden. Als je ook maar enigszins denkt dat een willekeurig ander land met hetzelfde liedje en performance (en zonder propagandacampagne) de televote zou kunnen winnen ben je wel erg delusional.quote:Op maandag 19 mei 2025 18:28 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Hoe is dat dan te verantwoorden? Volgens mij mag je als land prima 'campagne' voeren om stemmen te trekken. Nederland doet dat ook op bijvoorbeeld de socials. Israel is daar alleen beter in. Dat is te verantwoorden.
Als organisatie bewust de boel riggen om de uitslag te beinvloeden, terwijl je doet alsof het allemaal eerlijk verloopt, dat is niet te verantwoorden. We worden beflikkerd.
Israël doet dat waarschijnlijk ook gewoon via hun omroep of via één of andere stichting. Ik ben absoluut geen Israël-supporter, maar het verschil tussen Israël die hun liedje en land promoot via Eurovisie met belastinggeld en alle andere landen die het ook via belastinggeld doen is echt juridisch niet zo makkelijk te maken.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:23 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Zo naïef kun je niet zijn. Israël gebruikt Eurovisie als propaganda-tool, zelfs al ben je fanatiek Israël-supporter dan zou dat toch duidelijk moeten zijn. En natuurlijk pompt de Israëlische overheid daar miljoenen in.
Avrotros voert volgens mij geen campagne ter meerdere eer en glorie van het beleid van de Nederlandse regering. Die brengen gewoon een liedje en performance, en geven hun geld daar aan uit.
Ik heb de AVROTROS er niet op kunnen betrappen dat ze een scherm op Times Square hebben gehuurd om mensen op te roepen om op Claude te stemmen.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Israël doet dat waarschijnlijk ook gewoon via hun omroep of via één of andere stichting. Ik ben absoluut geen Israël-supporter, maar het verschil tussen Israël die hun liedje en land promoot via Eurovisie met belastinggeld en alle andere landen die het ook via belastinggeld doen is echt juridisch niet zo makkelijk te maken.
Tja, je kunt een hoop vinden. En ik vind ook dat Israël het songfestival sloopt. Maar als je iets wil besluiten, moet het wel juridisch stand houden. En dat doet het uitsluiten van Israël omdat ze hun liedje en dus hun land promoten met belastinggeld waarschijnlijk gewoon niet. We hebben gelukkig een rechtsstaat, daar moeten ook de 'goeden' zich aan houden.quote:
Klopt, maar lijkt me niet verboden: als je het via twitter of tiktok mag, mag het ook via borden in tuinen of via schermen. Of via reclamespotjes.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:43 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ik heb de AVROTROS er niet op kunnen betrappen dat ze een scherm op Times Square hebben gehuurd om mensen op te roepen om op Claude te stemmen.
Ik vind dat wel héél ver gaan om jouw inzending te promoten.
Meest slimme dat Israël had kunnen doen, de aanslag van 7 oktober persoonlijk maken door een zanger/zangeres te sturen die het overleeft heeft.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:16 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Nee, juridisch ga je dit nooit rond krijgen. Net als je niets bijzonders gaat ontdekken in de televotingdata.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, je kunt een hoop vinden. En ik vind ook dat Israël het songfestival sloopt. Maar als je iets wil besluiten, moet het wel juridisch stand houden. En dat doet het uitsluiten van Israël omdat ze hun liedje en dus hun land promoten met belastinggeld waarschijnlijk gewoon niet. We hebben gelukkig een rechtsstaat, daar moeten ook de 'goeden' zich aan houden.
Carpetlandquote:Op maandag 19 mei 2025 19:48 schreef superniger het volgende:
Wat bedoelen sommige users met 'dat ene land'?
Behalve dat het ene gratis is (het bord in de tuin, een leuke vitale tiktok) en het andere (het scherm op Times Square) misschien wel tienduizenden euro's kost dat andere deelnemers/omroepen natuurlijk niet hebben.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar lijkt me niet verboden: als je het via twitter of tiktok mag, mag het ook via borden in tuinen of via schermen. Of via reclamespotjes.
Zucht (agiain).quote:Op maandag 19 mei 2025 19:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, je kunt een hoop vinden. En ik vind ook dat Israël het songfestival sloopt. Maar als je iets wil besluiten, moet het wel juridisch stand houden. En dat doet het uitsluiten van Israël omdat ze hun liedje en dus hun land promoten met belastinggeld waarschijnlijk gewoon niet. We hebben gelukkig een rechtsstaat, daar moeten ook de 'goeden' zich aan houden.
De AVROTROS krijgt ook geld van onze regering. Daar mogen ze ook reclamecampagnes mee inkopen.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:09 schreef Cee het volgende:
[..]
En aangezien de EBU claimt dat het ESF non-political is en politiek zich niet mag mengen hiermee, zou dit dus volgens de EBU not done moeten zijn. Buiten of het nu gerigged is of niet.
Ik ben wel benieuwd naar de statistieken van de stemmen. Ik vermoed dat er voor Israël onevenredig vaak 20 keer per creditkaart/simkaart is gestemd. Verschillende berichten op internet van mensen die met meerdere creditcards (en ook uit verschillende landen) volledig de 20 stemmen aftikkenquote:Op maandag 19 mei 2025 19:49 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Nee, juridisch ga je dit nooit rond krijgen. Net als je niets bijzonders gaat ontdekken in de televotingdata.
Het punt is alleen dat deze gang van zaken ongeveer even absurd is als een WK-wedstrijd Brazilië-Engeland, waar de scheidsrechter Brazilië 8 penalty’s geeft. Dan ga je waarschijnlijk ook maar heel moeilijk daadwerkelijk kunnen bewijzen dat dit verkocht is. Alleen moet je dan met de andere landen gewoon collectief besluiten dat je met zo’n gang van zaken niets meer te maken wil hebben.
Dat zou wat zijn zeg. Op het moment dat de NPO actief het kabinetsbeleid zou gaan promoten dan sla je een weg in die eindigt in Turkije of Rusland. Dat wil je toch niet als vrij en democratisch land.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:23 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Zo naïef kun je niet zijn. Israël gebruikt Eurovisie als propaganda-tool, zelfs al ben je fanatiek Israël-supporter dan zou dat toch duidelijk moeten zijn. En natuurlijk pompt de Israëlische overheid daar miljoenen in.
Avrotros voert volgens mij geen campagne ter meerdere eer en glorie van het beleid van de Nederlandse regering. Die brengen gewoon een liedje en performance, en geven hun geld daar aan uit.
EBU heeft aan die mensen ook miljoenen verdiend nuquote:Op maandag 19 mei 2025 19:53 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar de statistieken van de stemmen. Ik vermoed dat er voor Israël onevenredig vaak 20 keer per creditkaart/simkaart is gestemd. Verschillende berichten op internet van mensen die met meerdere creditcards (en ook uit verschillende landen) volledig de 20 stemmen aftikken
Maar die data gaan we nooit te zien krijgen
Jamala wist ook te winnen met een lied over de deportatie van Krimtataren. En ook toen waren er al genoeg mensen die vonden dat dat niet toegestaan had moeten worden. Waar best iets voor te zeggen was geweest.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:49 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Meest slimme dat Israël had kunnen doen, de aanslag van 7 oktober persoonlijk maken door een zanger/zangeres te sturen die het overleeft heeft.
Een persoonlijk verhaal komt veel beter binnen dan iemand met een standpunt of argument. En je kunt het moeilijk verbieden vanwege de inhoud (wat met een politieke songtekst wel kan).
Tiktok filmpjes zijn niet gratis, allesbehalve zelfs. Politieke partijen geven tienduizenden euro's uit aan reclame op social media tijdens een campagne. Zo'n campagne kost AvroTROS ook gewoon geld.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Behalve dat het ene gratis is (het bord in de tuin, een leuke vitale tiktok) en het andere (het scherm op Times Square) misschien wel tienduizenden euro's kost dat andere deelnemers/omroepen natuurlijk niet hebben.
Ik denk niet dat ze hier iets mee kunnen hoor. Maar het is wel veel apart allemaal.
Net even gekeken:
Dat enorrrrrm populaire lied dat de televotes won omdat mensen het zo geweldig vonden staat in geen enkel ander land in de top 10 van Spotify. Geen ENKEL. Alleen eigen land. Waarom luisteren al die stemmers er niet naar dan als het zo geweldig was?
Even geteld: Estland staat in VIJFTIEN landen in de top 10 Spotify. Zweden nog meer geloof ik.
Kortom, nadat al die enorme fans van het lied van Israël erop gestemd hebben luisteren ze niet eens meer naar.
Het terugbrengen van het aantal stemmen dat per simkaart uitgebracht kan worden, zou ook een goede manier zijn om een gelijkmatigere stemuitslag te krijgen.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:53 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar de statistieken van de stemmen. Ik vermoed dat er voor Israël onevenredig vaak 20 keer per creditkaart/simkaart is gestemd. Verschillende berichten op internet van mensen die met meerdere creditcards (en ook uit verschillende landen) volledig de 20 stemmen aftikken
Maar die data gaan we nooit te zien krijgen
Nog even tussendoor: Wat is Käärijä toch een geweldige vriend. Niet alleen een echte vriend van Joost maar ook eenquote:Op maandag 19 mei 2025 15:58 schreef Greys het volgende:
Het tofste van de hele show vond ik de Käärijä Baby Lasagna mash-up. Die hebben ook echt héél veel views op YouTube en comments dat mensen dat eigenlijk gewoon het beste en leukste van de hele avond vonden.
Hoe dan? De EBU mag toch zelf bepalen wie er meedoen? Deelname aan het ESF is geen afdwingbaar recht ofzo.quote:Op maandag 19 mei 2025 20:31 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij is Rusland uitgesloten op basis van de sancties die de EU heeft genomen en die Zwitserland heeft overgenomen, dat is volgens mij de enige optie om Israël er uit te gooien. Anders gaat een rechter er volgens mij altijd voor liggen.
Joost en heel Nederland weten dat sinds vorig jaar uit eigen ervating jaquote:Op maandag 19 mei 2025 20:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoe dan? De EBU mag toch zelf bepalen wie er meedoen? Deelname aan het ESF is geen afdwingbaar recht ofzo.
Klopt. Ik heb het al meerdere keren vergeleken met Griekenland. Beiden degelijke nummers, goed gezongen, staging etc. En ook wel jury pleasers. Maar niet verfrissend en sterk genoeg om die standaard mee te nemen in je top lijstje als jury. Griekenland kreeg nog geen vijftig punten meer dan Israël. Nou niet bepaald een megascore.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:34 schreef Em31 het volgende:
[..]
Er wordt trouwens ook totaal vergeten dat dat hele nummer van Israël nou ook niet echt geweldig was. Er wordt gedaan alsof ze eigenlijk recht hebben op veel jurypunten, maar elk ander land met dat nummer had die ook niet gekregen.
Vlak na de Russische inval in Oekraïne ontstond er zo veel druk dat de EBU de deelname van Rusland schrapte.quote:Op maandag 19 mei 2025 20:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoe dan? De EBU mag toch zelf bepalen wie er meedoen? Deelname aan het ESF is geen afdwingbaar recht ofzo.
Klopt. Al geldt dat in wel meer landen. VK en Spanje hebben dat jaarlijks. Denk dat dit in de meeste landen wel voorkomt.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Zeker. Plus dat mensen die om andere redenen dan het liedje stemmen, nog een heel stuk fanatieker zijn om veel te stemmen dan iemand die een favoriet liedje heeft.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
België heeft nog niet door dat je niet tegen kunt stemmen.
[..]
Zelfs al zet 75% van de stemmers Israël laatste, dan heeft dat geen enkele invloed als die andere 25% Israël eerste zet. Je kunt beter bij 90% laatste en bij 10% eerste staan, dan bij 100% van de stemmers 2e. Dat laatste levert namelijk geen stem op. Dus dat veel mensen tegen Israël zijn, zegt niks over het al dan niet eerlijk zijn van het aantal stemmen op Israël.
Ik heb het niet over campagnes maar gewoon filmpjes op Claude zijn insta en tiktok zelf. Daar promoot je jezelf ook mee en die kosten niks.quote:Op maandag 19 mei 2025 20:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tiktok filmpjes zijn niet gratis, allesbehalve zelfs. Politieke partijen geven tienduizenden euro's uit aan reclame op social media tijdens een campagne. Zo'n campagne kost AvroTROS ook gewoon geld.
En dat al die stemmers niet op het lied stemmen is iedereen het idd wel mee eens.
Er waren wel beter jury liedjes dan Israël. Alleen goed zingen is niet een reden om die maar op één te zetten. Nog even los ervan of dat het beste gezongen was.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat Israël misschien net aan de top vijf zou halen bij de jury's zonder het vlaggetje, als ze dat al zouden halen. Daarvoor waren er al genoeg andere liedjes die de jury pleasen, maar wat meer te bieden had.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had ook liever geen Israël gezien en ben zeker blij dat ze niet gewonnen hebben, maar ik ben nog steeds van mening dat dit lied als er geen landenvlaggetjes hadden gestaan altijd bij de eerste 2 van de jury was geëindigd.
Was het ook. Noemde het bij de bekendmaking ook wel een niemendalletje. Wel een vrolijk en aanstekelijk liedje dat door Claude goed werd gebracht. Maar echt heel bijzonder ook weer niet.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:31 schreef Japepk het volgende:
[..]
In dat opzicht was Claude ook een aaneenschakelijg van cliches.
Nog even los van Israël ben ik wel voor een vast budget voor alles. Dus zowel staging, een toer door Europa en marketing. Noem maar heel willekeurig 100.000,- totaal. Elk land staat vrij om dat te besteden hoe diegene dat wil. Meer geld naar marketing? Dan minder naar staging etc. Zou ook nog schelen dat het dan voor armere landen beter te betalen is. En het maakt het eerlijker tussen de rijkere en minder rijke landen (bij minder rijk kun je ook omroepen rekenen die amper geld krijgen).quote:Op maandag 19 mei 2025 19:09 schreef Cee het volgende:
[..]
Dat laatste denk ik inderdaad ook niet. Dat timmeren ze dan wel goed genoeg dicht. Al is het sowieso de vraag of EBU het een moer kan schelen als landen dit wel vanuit direct overheidsgeld doen.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Israël doet dat waarschijnlijk ook gewoon via hun omroep of via één of andere stichting. Ik ben absoluut geen Israël-supporter, maar het verschil tussen Israël die hun liedje en land promoot via Eurovisie met belastinggeld en alle andere landen die het ook via belastinggeld doen is echt juridisch niet zo makkelijk te maken.
Disneyland.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:48 schreef superniger het volgende:
En dat is ook precies de reden waarom het ze geen moer boeit. Nou ja totdat er teveel of te belangrijke landen daadwerkelijk zouden gaan afhaken.quote:Op maandag 19 mei 2025 20:01 schreef Momo het volgende:
[..]
EBU heeft aan die mensen ook miljoenen verdiend nu
Videoland.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:48 schreef superniger het volgende:
Nou ja. Mochten ze het willen dan kunnen ze Israël wel uitsluiten zonder aan hun eigen regels tornen. Wit-Rusland is namelijk ook niet (direct) uitgesloten, omdat ze de oorlog steunen. Maar omdat meerdere liedjes die ze stuurden, werden uitgesloten omdat ze niet aan de regels voldeden. Elke inzending was namelijk pro-Russisch en politiek en werd daardoor terecht afgekeurd.quote:Op maandag 19 mei 2025 20:31 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij is Rusland uitgesloten op basis van de sancties die de EU heeft genomen en die Zwitserland heeft overgenomen, dat is volgens mij de enige optie om Israël er uit te gooien. Anders gaat een rechter er volgens mij altijd voor liggen.
Mwah, ik denk dat er best wel wat rechtszaken kunnen volgen die ze kunnen verliezen als ze alleen zouden zeggen 'jij mag niet meer meedoen, omdat je niet meer mee mag doen.'quote:Op maandag 19 mei 2025 20:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat zei ik hierboven ook nog. De EBU is hier zelf ook rete-inconsequent in geweest. Want inderdaad Jamala mocht wel, maar We don’t wanna Put In werd verboden. Te obvious natuurlijk met zo’n tekst, maar trek dan één lijn.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:05 schreef Redefine het volgende:
[..]
Nou ja. Mochten ze het willen dan kunnen ze Israël wel uitsluiten zonder aan hun eigen regels tornen. Wit-Rusland is namelijk ook niet (direct) uitgesloten, omdat ze de oorlog steunen. Maar omdat meerdere liedjes die ze stuurden, werden uitgesloten omdat ze niet aan de regels voldeden. Elke inzending was namelijk pro-Russisch en politiek en werd daardoor terecht afgekeurd.
Wat politiek is, is altijd al nogal willekeurig bij de EBU. Zo mochten I Love Belarus en 1944 wel, terwijl andere liedjes afgekeurd werden of aangepast worden. Ik denk dat je vrij gemakkelijk van elke tekst kan roepen dat het politiek is, en dus afkeuren. En dat bij liedje doen, waarmee je een uitsluiting.
Nou vind ik dat wel een vrij treurige manier, maar ze zouden het kunnen doen, mochten ze het willen. Bij voorkeur heb ik liever dat ze zeggen 'We hebben Rusland uitgesloten i.v.m. politieke omstandigheden, we willen consequent zijn dus Israël in 2026 ook.'
De EBU is al jaren heel hypocriet ja (overigens was er bij Hatari dan juist wel weer gedoe over, werden nog net niet gediskwalificeerd). Dat geldt ook op heel veel andere vlakken. Het ene land mag qua staging en props net wat meer dan de ander. Erika van Finland die haar kont beter moest verbergen terwijl diverse mannen met ontbloot bovenlijf mogen rondlopen. Tegelijkertijd natuurlijk Kant dat aangepast moest worden, maar Ich komme dan weer geen probleem was.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat zei ik hierboven ook nog. De EBU is hier zelf ook rete-inconsequent in geweest. Want inderdaad Jamala mocht wel, maar We don’t wanna Put In werd verboden. Te obvious natuurlijk met zo’n tekst, maar trek dan één lijn.
Dat geldt trouwens ook voor allerlei politieke statements die zonder consequenties zijn gebleven. Voorbeelden zijn Armenië met een Nagorno-Karabach-vlag, Hatari dat tijdens de puntentelling met Free Palestine-spandoekjes zat, en “thank you for supporting Ukraine” wat door Kalush Orchestra maar ook (of woorden van gelijke strekking) door Ziferblat is uiteindelijk ook gewoon politiek geladen. Dat daar niets tegen is gedaan maakt het lastig om dan later ineens wel te gaan optreden, omdat er geen sprake meer is van gelijke behandeling.
Dat is de mediacampagne die de tros voor Claude doet toch ook?quote:Op maandag 19 mei 2025 19:09 schreef Cee het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat als je 100 mensen in dezelfde kamer zetten en ze zonder voorkennis of context Israel en Engeland laten horen, de meerderheid de inzending van Israel toch wel echt veel beter vindt. Dus dit ben ik niet helemaal met je eensquote:Op maandag 19 mei 2025 16:34 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd ook weinig plezier aan de napraat.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:13 schreef d_elise het volgende:
Dat het VK met dat nummer überhaupt jurypunten kreeg, en dan zeker nog zoveel, vind denk ik bijna iedereen wel lachwekkend. Maar het is wel een beetje onzinnig om die twee inzendingen met elkaar te vergelijken om te zeggen dat het daardoor duidelijk is dat Israël heel veel meer punten hadden gekregen.quote:Op maandag 19 mei 2025 22:13 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat als je 100 mensen in dezelfde kamer zetten en ze zonder voorkennis of context Israel en Engeland laten horen, de meerderheid de inzending van Israel toch wel echt veel beter vindt. Dus dit ben ik niet helemaal met je eens
Dat het een fluteditie was, daar zijn velen het wel mee eens. Nauwelijks nummers die er bovenuit staken en eigenlijk geen echte knaller die je na jaren nog onthoudt. De act van Käarjä en Baby Lasagna lieten wel zien ja hoeveel beter die inzendingen waren dan alles wat er nu was.quote:Op maandag 19 mei 2025 22:16 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd ook weinig plezier aan de napraat.
Als de winnaar zo matig is dat je het alleen maar over de nummer 2 hebt, is het gewoon niet goed genoeg over de hele linie. Als de pauze-act verreweg de leukste act van de avond is, is het een kuteditie geweest.
Jammer, want ik vond Claude echt leuk
Dit ja.quote:Op maandag 19 mei 2025 22:26 schreef Redefine het volgende:
[..]
Dat het een fluteditie was, daar zijn velen het wel mee eens. Nauwelijks nummers die er bovenuit staken en eigenlijk geen echte knaller die je na jaren nog onthoudt. De act van Käarjä en Baby Lasagna lieten wel zien ja hoeveel beter die inzendingen waren dan alles wat er nu was.
Dat het alleen over de nummer twee gaat, zegt niet altijd alles. Over het geheel. Genoeg runners-up die veel populairder zijn dan de winnaar.
Groetjes terug,quote:Op maandag 19 mei 2025 22:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit ja.
Gr gr,
Verka Serduchka en Eleni Foureira.
Verka dan wel weer om de verkeerde reden.quote:Op maandag 19 mei 2025 22:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit ja.
Gr gr,
Verka Serduchka en Eleni Foureira.
Mooi!quote:
Is Baby Lasagna populair? Ik had tot zaterdagavond eigenlijk niks meer van hem gehoord. Ik denk dat het voorbeeld van afgelopen jaar eerder Joost Klein is, die is wel populairder dan de winnaar (maar geen tweede geworden, uiteraardquote:Op maandag 19 mei 2025 22:41 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Groetjes terug,
Käärijä en Baby Lasagna.
Wordt gewoon weggegumd door de EBU, terwijl hij wel aan de semi mee heeft gedaan.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 08:41 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Is Baby Lasagna populair? Ik had tot zaterdagavond eigenlijk niks meer van hem gehoord. Ik denk dat het voorbeeld van afgelopen jaar eerder Joost Klein is, die is wel populairder dan de winnaar (maar geen tweede geworden, uiteraard)
Spanje en België hadden het vooral over 'gingen de televotes wel goed en eerlijk' en AvroTros trekt het breder. Ben echt trots op ze. En aan de reacties op X te zien en wat men allemaal in quotetweets roept zijn veel mensen er echt blij mee.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 08:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Beetje een retorische vraag natuurlijk maar prima statement.
Dit is onhoudbaar zo.
En wellicht ook een voordeel: we zitten nu toch al in het verdomhoekje bij de EBU dus dan kunnen we net zo goed wat harder de trom roerenquote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Spanje en België hadden het vooral over 'gingen de televotes wel goed en eerlijk' en AvroTros trekt het breder. Ben echt trots op ze. En aan de reacties op X te zien en wat men allemaal in quotetweets roept zijn veel mensen er echt blij mee.
Laat de golf richting de EBU-kust maar groter en groter worden de komende tijd zodat ze wel iets móeten doen/veranderen.
Jij misschien niet maar hij is qua optredens en schnabbels meer te zien dan Nemo. Niet alleen in de Esf Bubbel maar ook daar buiten.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 08:41 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Is Baby Lasagna populair? Ik had tot zaterdagavond eigenlijk niks meer van hem gehoord. Ik denk dat het voorbeeld van afgelopen jaar eerder Joost Klein is, die is wel populairder dan de winnaar (maar geen tweede geworden, uiteraard)
Alleen ging dat vorig jaar niet zo goed.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Spanje en België hadden het vooral over 'gingen de televotes wel goed en eerlijk' en AvroTros trekt het breder. Ben echt trots op ze. En aan de reacties op X te zien en wat men allemaal in quotetweets roept zijn veel mensen er echt blij mee.
Laat de golf richting de EBU-kust maar groter en groter worden de komende tijd zodat ze wel iets móeten doen/veranderen.
Ben ook blij dat het nu pal na het ESF komt, dit alles. En nu gewoon met alle omroepen de druk erop houden. Eurovision is NIKS zonder de omroepen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:05 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Alleen ging dat vorig jaar niet zo goed.
Ik ben wel blij met het statement van AvroTros.
Inderdaad, de relatie tussen Avrotros en EBU is toch volledig verzuurd. Dan is er ook geen reden om nog om de hete brij heen te draaien. Zeg gewoon wat iedereen dwarszit.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Je noemt nota bene twee nummers 2 op.quote:Op maandag 19 mei 2025 22:26 schreef Redefine het volgende:
[..]
Dat het een fluteditie was, daar zijn velen het wel mee eens. Nauwelijks nummers die er bovenuit staken en eigenlijk geen echte knaller die je na jaren nog onthoudt. De act van Käarjä en Baby Lasagna lieten wel zien ja hoeveel beter die inzendingen waren dan alles wat er nu was.
Dat het alleen over de nummer twee gaat, zegt niet altijd alles. Over het geheel. Genoeg runners-up die veel populairder zijn dan de winnaar.
Spanje kan denk ik overgaan naar het statement van AvroTros, omdat Spaanse premier al heeft opgeroepen voor boycot van Israël op het songfestival.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Eens wel. Het is een lastige spagaat ook.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |