Dat zou wat zijn zeg. Op het moment dat de NPO actief het kabinetsbeleid zou gaan promoten dan sla je een weg in die eindigt in Turkije of Rusland. Dat wil je toch niet als vrij en democratisch land.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:23 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Zo naïef kun je niet zijn. Israël gebruikt Eurovisie als propaganda-tool, zelfs al ben je fanatiek Israël-supporter dan zou dat toch duidelijk moeten zijn. En natuurlijk pompt de Israëlische overheid daar miljoenen in.
Avrotros voert volgens mij geen campagne ter meerdere eer en glorie van het beleid van de Nederlandse regering. Die brengen gewoon een liedje en performance, en geven hun geld daar aan uit.
EBU heeft aan die mensen ook miljoenen verdiend nuquote:Op maandag 19 mei 2025 19:53 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar de statistieken van de stemmen. Ik vermoed dat er voor Israël onevenredig vaak 20 keer per creditkaart/simkaart is gestemd. Verschillende berichten op internet van mensen die met meerdere creditcards (en ook uit verschillende landen) volledig de 20 stemmen aftikken
Maar die data gaan we nooit te zien krijgen
Jamala wist ook te winnen met een lied over de deportatie van Krimtataren. En ook toen waren er al genoeg mensen die vonden dat dat niet toegestaan had moeten worden. Waar best iets voor te zeggen was geweest.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:49 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Meest slimme dat Israël had kunnen doen, de aanslag van 7 oktober persoonlijk maken door een zanger/zangeres te sturen die het overleeft heeft.
Een persoonlijk verhaal komt veel beter binnen dan iemand met een standpunt of argument. En je kunt het moeilijk verbieden vanwege de inhoud (wat met een politieke songtekst wel kan).
Tiktok filmpjes zijn niet gratis, allesbehalve zelfs. Politieke partijen geven tienduizenden euro's uit aan reclame op social media tijdens een campagne. Zo'n campagne kost AvroTROS ook gewoon geld.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Behalve dat het ene gratis is (het bord in de tuin, een leuke vitale tiktok) en het andere (het scherm op Times Square) misschien wel tienduizenden euro's kost dat andere deelnemers/omroepen natuurlijk niet hebben.
Ik denk niet dat ze hier iets mee kunnen hoor. Maar het is wel veel apart allemaal.
Net even gekeken:
Dat enorrrrrm populaire lied dat de televotes won omdat mensen het zo geweldig vonden staat in geen enkel ander land in de top 10 van Spotify. Geen ENKEL. Alleen eigen land. Waarom luisteren al die stemmers er niet naar dan als het zo geweldig was?
Even geteld: Estland staat in VIJFTIEN landen in de top 10 Spotify. Zweden nog meer geloof ik.
Kortom, nadat al die enorme fans van het lied van Israël erop gestemd hebben luisteren ze niet eens meer naar.
Het terugbrengen van het aantal stemmen dat per simkaart uitgebracht kan worden, zou ook een goede manier zijn om een gelijkmatigere stemuitslag te krijgen.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:53 schreef noodgang het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar de statistieken van de stemmen. Ik vermoed dat er voor Israël onevenredig vaak 20 keer per creditkaart/simkaart is gestemd. Verschillende berichten op internet van mensen die met meerdere creditcards (en ook uit verschillende landen) volledig de 20 stemmen aftikken
Maar die data gaan we nooit te zien krijgen
Nog even tussendoor: Wat is Käärijä toch een geweldige vriend. Niet alleen een echte vriend van Joost maar ook eenquote:Op maandag 19 mei 2025 15:58 schreef Greys het volgende:
Het tofste van de hele show vond ik de Käärijä Baby Lasagna mash-up. Die hebben ook echt héél veel views op YouTube en comments dat mensen dat eigenlijk gewoon het beste en leukste van de hele avond vonden.
Hoe dan? De EBU mag toch zelf bepalen wie er meedoen? Deelname aan het ESF is geen afdwingbaar recht ofzo.quote:Op maandag 19 mei 2025 20:31 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij is Rusland uitgesloten op basis van de sancties die de EU heeft genomen en die Zwitserland heeft overgenomen, dat is volgens mij de enige optie om Israël er uit te gooien. Anders gaat een rechter er volgens mij altijd voor liggen.
Joost en heel Nederland weten dat sinds vorig jaar uit eigen ervating jaquote:Op maandag 19 mei 2025 20:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoe dan? De EBU mag toch zelf bepalen wie er meedoen? Deelname aan het ESF is geen afdwingbaar recht ofzo.
Klopt. Ik heb het al meerdere keren vergeleken met Griekenland. Beiden degelijke nummers, goed gezongen, staging etc. En ook wel jury pleasers. Maar niet verfrissend en sterk genoeg om die standaard mee te nemen in je top lijstje als jury. Griekenland kreeg nog geen vijftig punten meer dan Israël. Nou niet bepaald een megascore.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:34 schreef Em31 het volgende:
[..]
Er wordt trouwens ook totaal vergeten dat dat hele nummer van Israël nou ook niet echt geweldig was. Er wordt gedaan alsof ze eigenlijk recht hebben op veel jurypunten, maar elk ander land met dat nummer had die ook niet gekregen.
Vlak na de Russische inval in Oekraïne ontstond er zo veel druk dat de EBU de deelname van Rusland schrapte.quote:Op maandag 19 mei 2025 20:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoe dan? De EBU mag toch zelf bepalen wie er meedoen? Deelname aan het ESF is geen afdwingbaar recht ofzo.
Klopt. Al geldt dat in wel meer landen. VK en Spanje hebben dat jaarlijks. Denk dat dit in de meeste landen wel voorkomt.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik denk dat hiermee overschat wordt hoe belangrijk men Nederland en het tegenwerken van Nederland vindt....
Sterk 'altijd tegen ons'-gevoel
Zeker. Plus dat mensen die om andere redenen dan het liedje stemmen, nog een heel stuk fanatieker zijn om veel te stemmen dan iemand die een favoriet liedje heeft.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
België heeft nog niet door dat je niet tegen kunt stemmen.
[..]
Zelfs al zet 75% van de stemmers Israël laatste, dan heeft dat geen enkele invloed als die andere 25% Israël eerste zet. Je kunt beter bij 90% laatste en bij 10% eerste staan, dan bij 100% van de stemmers 2e. Dat laatste levert namelijk geen stem op. Dus dat veel mensen tegen Israël zijn, zegt niks over het al dan niet eerlijk zijn van het aantal stemmen op Israël.
Ik heb het niet over campagnes maar gewoon filmpjes op Claude zijn insta en tiktok zelf. Daar promoot je jezelf ook mee en die kosten niks.quote:Op maandag 19 mei 2025 20:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tiktok filmpjes zijn niet gratis, allesbehalve zelfs. Politieke partijen geven tienduizenden euro's uit aan reclame op social media tijdens een campagne. Zo'n campagne kost AvroTROS ook gewoon geld.
En dat al die stemmers niet op het lied stemmen is iedereen het idd wel mee eens.
Er waren wel beter jury liedjes dan Israël. Alleen goed zingen is niet een reden om die maar op één te zetten. Nog even los ervan of dat het beste gezongen was.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds van mening dat de nummers van Oostenrijk en Israël de twee beste nummers van alle deelnemers waren. Met enige afstand ook wel. Zeker op basis van zangkwaliteit, iets wat een jury toch hoog zou moeten zetten.
Ik denk dat Israël misschien net aan de top vijf zou halen bij de jury's zonder het vlaggetje, als ze dat al zouden halen. Daarvoor waren er al genoeg andere liedjes die de jury pleasen, maar wat meer te bieden had.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had ook liever geen Israël gezien en ben zeker blij dat ze niet gewonnen hebben, maar ik ben nog steeds van mening dat dit lied als er geen landenvlaggetjes hadden gestaan altijd bij de eerste 2 van de jury was geëindigd.
Was het ook. Noemde het bij de bekendmaking ook wel een niemendalletje. Wel een vrolijk en aanstekelijk liedje dat door Claude goed werd gebracht. Maar echt heel bijzonder ook weer niet.quote:Op maandag 19 mei 2025 17:31 schreef Japepk het volgende:
[..]
In dat opzicht was Claude ook een aaneenschakelijg van cliches.
Nog even los van Israël ben ik wel voor een vast budget voor alles. Dus zowel staging, een toer door Europa en marketing. Noem maar heel willekeurig 100.000,- totaal. Elk land staat vrij om dat te besteden hoe diegene dat wil. Meer geld naar marketing? Dan minder naar staging etc. Zou ook nog schelen dat het dan voor armere landen beter te betalen is. En het maakt het eerlijker tussen de rijkere en minder rijke landen (bij minder rijk kun je ook omroepen rekenen die amper geld krijgen).quote:Op maandag 19 mei 2025 19:09 schreef Cee het volgende:
[..]
In het geval van Israël worden de campagnes gesteund door geld van de regering.
En aangezien de EBU claimt dat het ESF non-political is en politiek zich niet mag mengen hiermee, zou dit dus volgens de EBU not done moeten zijn. Buiten of het nu gerigged is of niet.
Dat laatste denk ik inderdaad ook niet. Dat timmeren ze dan wel goed genoeg dicht. Al is het sowieso de vraag of EBU het een moer kan schelen als landen dit wel vanuit direct overheidsgeld doen.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Israël doet dat waarschijnlijk ook gewoon via hun omroep of via één of andere stichting. Ik ben absoluut geen Israël-supporter, maar het verschil tussen Israël die hun liedje en land promoot via Eurovisie met belastinggeld en alle andere landen die het ook via belastinggeld doen is echt juridisch niet zo makkelijk te maken.
Disneyland.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:48 schreef superniger het volgende:
Wat bedoelen sommige users met 'dat ene land'?
En dat is ook precies de reden waarom het ze geen moer boeit. Nou ja totdat er teveel of te belangrijke landen daadwerkelijk zouden gaan afhaken.quote:Op maandag 19 mei 2025 20:01 schreef Momo het volgende:
[..]
EBU heeft aan die mensen ook miljoenen verdiend nu
Videoland.quote:Op maandag 19 mei 2025 19:48 schreef superniger het volgende:
Wat bedoelen sommige users met 'dat ene land'?
Nou ja. Mochten ze het willen dan kunnen ze Israël wel uitsluiten zonder aan hun eigen regels tornen. Wit-Rusland is namelijk ook niet (direct) uitgesloten, omdat ze de oorlog steunen. Maar omdat meerdere liedjes die ze stuurden, werden uitgesloten omdat ze niet aan de regels voldeden. Elke inzending was namelijk pro-Russisch en politiek en werd daardoor terecht afgekeurd.quote:Op maandag 19 mei 2025 20:31 schreef Hanca het volgende:
Volgens mij is Rusland uitgesloten op basis van de sancties die de EU heeft genomen en die Zwitserland heeft overgenomen, dat is volgens mij de enige optie om Israël er uit te gooien. Anders gaat een rechter er volgens mij altijd voor liggen.
Mwah, ik denk dat er best wel wat rechtszaken kunnen volgen die ze kunnen verliezen als ze alleen zouden zeggen 'jij mag niet meer meedoen, omdat je niet meer mee mag doen.'quote:Op maandag 19 mei 2025 20:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |