abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217689428
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:08 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet maar van een vakjury mag je toch verwachten dat dit soort dingen geen rol spelen.

Ja, ik snap ook wel dat het in de praktijk niet zo werkt, zoals Italië dat altijd alle concurrenten onderaan zet enzo. Maar wat is dan nog de meerwaarde van een jury.
Het is vooral een teken dat het systeem zoals het er nu is, niet gemaakt is op extreme afwijkingen, zoals landen die 300 televotingpunten pakken ongeacht wat ze sturen. En overigens ook niet op een jury die collectief voor Loreen of Nemo ging.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_217689450
Merk aan mezelf dat ik het echt jammer vind dat dit nu het tweede jaar op rij is waarbij ik geen post eurovision joy voel. Vorig jaar natuurlijk vooral boosheid en nu voornamelijk gelatenheid en desinteresse. Ik vind dat zó zonde.

En waarschijnlijk volgend jaar weer hetzelfde liedje: als Nederland een grote televotefavoriet is, mogen we waarschijnlijk weer dat ene land neutraliseren en als we een juryliedje hebben worden we weer net onopvallend genoeg op een slechte positie gezet. (Geldt natuurlijk ook voor andere landen). Het esf is nooit helemaal eerlijk of apolitiek, maar dit is gewoon niet meer te doen zo.
pi_217689528
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:08 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet maar van een vakjury mag je toch verwachten dat dit soort dingen geen rol spelen.

Ja, ik snap ook wel dat het in de praktijk niet zo werkt, zoals Italië dat altijd alle concurrenten onderaan zet enzo. Maar wat is dan nog de meerwaarde van een jury.
Ik weet niet of Israël doelbewust tegengewerkt wordt.

De vakjury lijkt me sowieso een instrument om de publieksstemmen minder machtig te maken. Waarbij je zelf al aangeeft dat er landen zijn die in blokken elkaar helpen. Dat je daar vakjury's tegenover zet is geen slecht idee.
pi_217689536
De oplossing: de halve finales 100% jury, de finale 100% televote. Kan de jury dat ene land er uit werken en dan wint uiteindelijk de populairste act zou je zeggen. En dan de volgorde ook gewoon 100% loten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_217689624
De VRT is er klaar mee. Lukt even niet met de link plakken.
  Moderator maandag 19 mei 2025 @ 16:28:10 #206
446930 crew  ESF1Gamer
pi_217689671
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:24 schreef Spablauw214 het volgende:
De VRT is er klaar mee. Lukt even niet met de link plakken.
https://www.hln.be/muziek(...)rganisatie~a761c0d5/
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 19 mei 2025 @ 16:32:34 #207
284411 crew  heywoodu
pi_217689752
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:13 schreef d_elise het volgende:
Merk aan mezelf dat ik het echt jammer vind dat dit nu het tweede jaar op rij is waarbij ik geen post eurovision joy voel. Vorig jaar natuurlijk vooral boosheid en nu voornamelijk gelatenheid en desinteresse. Ik vind dat zó zonde.

En waarschijnlijk volgend jaar weer hetzelfde liedje: als Nederland een grote televotefavoriet is, mogen we waarschijnlijk weer dat ene land neutraliseren en als we een juryliedje hebben worden we weer net onopvallend genoeg op een slechte positie gezet. (Geldt natuurlijk ook voor andere landen). Het esf is nooit helemaal eerlijk of apolitiek, maar dit is gewoon niet meer te doen zo.
Ik denk dat hiermee overschat wordt hoe belangrijk men Nederland en het tegenwerken van Nederland vindt.... :+

Sterk 'altijd tegen ons'-gevoel :P
pi_217689780
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:18 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik weet niet of Israël doelbewust tegengewerkt wordt.

De vakjury lijkt me sowieso een instrument om de publieksstemmen minder machtig te maken. Waarbij je zelf al aangeeft dat er landen zijn die in blokken elkaar helpen. Dat je daar vakjury's tegenover zet is geen slecht idee.
Er wordt trouwens ook totaal vergeten dat dat hele nummer van Israël nou ook niet echt geweldig was. Er wordt gedaan alsof ze eigenlijk recht hebben op veel jurypunten, maar elk ander land met dat nummer had die ook niet gekregen.
pi_217689810
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:32 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ik denk dat hiermee overschat wordt hoe belangrijk men Nederland en het tegenwerken van Nederland vindt.... :+

Ik heb vorig jaar diverse mensen die normaal geen flikker om het ESF geven uit hun stekker zien gaan omdat “de EBU ons had bestolen van de overwinning”.

Dat die overwinning geen uitgemaakte zaak was en imo nooit realistisch, ging er niet in. Het was vooral de EBU die ons naaide “net als toen met die vrouw met die baard!!!!1”. Nou ja dan weet je ongeveer het sentiment :P
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 19 mei 2025 @ 16:35:59 #210
284411 crew  heywoodu
pi_217689812
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:18 schreef Hanca het volgende:
De oplossing: de halve finales 100% jury, de finale 100% televote. Kan de jury dat ene land er uit werken en dan wint uiteindelijk de populairste act zou je zeggen. En dan de volgorde ook gewoon 100% loten.
Maar waarom zou de populairste act per se moeten winnen? Prima om een mix te hebben tussen populairst en - volgens de jury - het best. Geen enkele optie gaat ooit volledig eerlijk zijn, omdat er nou eenmaal altijd landen zijn die steevast op bepaalde vrienden stemmen (en dat is vaak ook enigszins logisch, zoals Cyprus dat nagenoeg altijd met Grieken aantreedt en dan logischerwijze veel Griekse stemmen krijgt).
pi_217689880
quote:
België heeft nog niet door dat je niet tegen kunt stemmen.

quote:
Hoewel Israël de afgelopen maanden veel internationale kritiek kreeg vanwege de oorlog in Gaza, haalde het toch 297 punten bij de publieksstemmen — het hoogste aantal van alle deelnemers. Israël eindigde uiteindelijk als tweede.
Zelfs al zet 75% van de stemmers Israël laatste, dan heeft dat geen enkele invloed als die andere 25% Israël eerste zet. Je kunt beter bij 90% laatste en bij 10% eerste staan, dan bij 100% van de stemmers 2e. Dat laatste levert namelijk geen stem op. Dus dat veel mensen tegen Israël zijn, zegt niks over het al dan niet eerlijk zijn van het aantal stemmen op Israël.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_217689899
quote:
1s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:34 schreef Em31 het volgende:

[..]
Er wordt trouwens ook totaal vergeten dat dat hele nummer van Israël nou ook niet echt geweldig was. Er wordt gedaan alsof ze eigenlijk recht hebben op veel jurypunten, maar elk ander land met dat nummer had die ook niet gekregen.
Ik ben nog steeds van mening dat de nummers van Oostenrijk en Israël de twee beste nummers van alle deelnemers waren. Met enige afstand ook wel. Zeker op basis van zangkwaliteit, iets wat een jury toch hoog zou moeten zetten.
pi_217689932
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben nog steeds van mening dat de nummers van Oostenrijk en Israël de twee beste nummers van alle deelnemers waren. Met enige afstand ook wel. Zeker op basis van zangkwaliteit, iets wat een jury toch hoog zou moeten zetten.
Dat zal, maar het was tegelijkertijd ook cliché en oubollig. Dat werkt vaak genoeg totaal niet meer.
pi_217689944
quote:

[..]

Ik zeg toch ook dat het ook voor andere landen geldt, niet alleen voor Nederland. Maar aangezien we hier in het Nederland-topic zitten en we toch met z'n allen hopen dat 'we' het goed doen op het esf (hoop ik?), neem ik NL als voorbeeld. Vorig jaar is Joost flink genaaid met die startpositie en dit jaar Claude eigenlijk ook zoals eerder in dit topic al is uitgelegd. Tel daarbij bovenop dat de EBU ons sinds vorig jaar zeer waarschijnlijk niet (meer) als een "vriend" ziet, dus ik zou niet weten waarom het komend jaar anders zou zijn op deze manier.
pi_217690205
quote:
Zou nog niet eens zo gek zijn,
pi_217690283
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 16:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was een lui gemaakt lied, drie keer dezelfde tekst in drie verschillende talen, waarom in godsnaam in het Frans? Het was alleen maar effect bejag. En dat begon al bij de artiest, die een prima stem heeft, maar dat is niet de belangrijkste reden waarom juist ZIJ naar voren is geschoven. ESF is niet politiek, volgens de EBU, maar alles wat Israël en KAN doet IS politiek. En jij valt er voor kennelijk. Maar de echte liefhebbers van het ESF willen hun eerlijke wedstrijd terug.
pi_217690295
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 17:16 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
Het was een lui gemaakt lied, drie keer dezelfde tekst in drie verschillende talen, waarom in godsnaam in het Frans? Het was alleen maar effect bejag. En dat begon al bij de artiest, die een prima stem heeft, maar dat is niet de belangrijkste reden waarom juist ZIJ naar voren is geschoven. ESF is niet politiek, volgens de EBU, maar alles wat Israël en KAN doet IS politiek. En jij valt er voor kennelijk. Maar de echte liefhebbers van het ESF willen hun eerlijke wedstrijd terug.
Ik had ook liever geen Israël gezien en ben zeker blij dat ze niet gewonnen hebben, maar ik ben nog steeds van mening dat dit lied als er geen landenvlaggetjes hadden gestaan altijd bij de eerste 2 van de jury was geëindigd.
  maandag 19 mei 2025 @ 17:18:37 #218
436222 Japepk
Padvinder
pi_217690297
quote:
Dit staat los van inhoudelijke discussie hierover, maar ik zou het sowieso veel leuker vinden als de spokespersons de televote-punten bekend maken. Dat voelt toch iets meer als 'our' Douze Points. En dat het daarmee eindigt. Heb je waarschijnlijk wel veel scenario's waarin er totaal geen spanning meer is, maar de randomness dat een rangschikking nu alle kanten uit kan nadat je al ellenlang punten hebt gegeven is ook raar.
't Echte en 't ware!
pi_217690312
quote:

[..]

Nou ja, je kunt het Calimero noemen maar we zijn wel gewoon gediskwalificeerd tijdens de competitie, als eerste land ooit :)

En het gaat ook niet zozeer om het tegenwerken van Nederland, als wel dat wij een makkelijk slachtoffer zijn om landen die er wel toe doen tegen te werken (Israël) of niet in de weg te zitten. Wat dit jaar Estland was, was vorig jaar Nederland (tot we nog veel erger werden genaaid, natuurlijk).
pi_217690322
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 17:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik had ook liever geen Israël gezien en ben zeker blij dat ze niet gewonnen hebben, maar ik ben nog steeds van mening dat dit lied als er geen landenvlaggetjes hadden gestaan altijd bij de eerste 2 van de jury was geëindigd.
Niet dat ik zo'n hoge pet op heb van alle juryleden, maar dit hebben ze dan dit jaar toch wel goed gezien. Plek 2 is wel erg wensdenken. Dat was dat lied echt niet waard.
pi_217690336
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 17:21 schreef Aadrianus het volgende:

[..]
Niet dat ik zo'n hoge pet op heb van alle juryleden, maar dit hebben ze dan dit jaar toch wel goed gezien. Plek 2 is wel erg wensdenken. Dat was dat lied echt niet waard.
Niks wensdenken, ik ben alles behalve fan van Israël. Maar als ik objectief naar kwaliteit kijk staken voor mij Oostenrijk en Israël er boven uit, wat ik ook in het livetopic al zei.

Je kunt die wanstaltige medley van het VK toch niet boven Israël zetten op kwaliteit? Of die onderbroekenlol van Zweden?
pi_217690350
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 17:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niks wensdenken, ik ben alles behalve fan van Israël. Maar als ik objectoef naar kwaliteit kijk staken voor mij Oostenrijk en Israël er boven uit, wat ik ook in het livetopic al zei.
Maar wat is dan kwaliteit? Het is wel goed gezongen, maar qua songwriting is het echt moeilijk van AI te onderscheiden. Verschrikkelijke tekst, ook nog eens letterlijk vertaald naar het Frans voor het tweede couplet. Een aaneenschakeling van clichés in de productie. Het glazuur springt toch gewoon van je tanden. Hier luister je toch niet voor je plezier naar?
pi_217690353
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 17:25 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Maar wat is dan kwaliteit? Het is wel goed gezongen, maar qua songwriting is het echt moeilijk van AI te onderscheiden. Verschrikkelijke tekst, ook nog eens letterlijk vertaald naar het Frans voor het tweede couplet. Een aaneenschakeling van clichés in de productie. Het glazuur springt toch gewoon van je tanden. Hier luister je toch niet voor je plezier naar?
Dit dus!
  maandag 19 mei 2025 @ 17:31:58 #224
436222 Japepk
Padvinder
pi_217690398
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 17:25 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
In dat opzicht was Claude ook een aaneenschakelijg van cliches.
't Echte en 't ware!
pi_217690439
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 17:31 schreef Japepk het volgende:

[..]
In dat opzicht was Claude ook een aaneenschakelijg van cliches.
Ja, absoluut, C'est La Vie is ook Frans voor beginners, maar daar wordt nog enigszins creatief omgesprongen met de taal. Niet eerst het ene couplet in het Engels en dan letterlijk hetzelfde in het Frans. C'est La Vie is qua tekst meer kinderachtig dan dat het cringe is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')