Dat zei ik hierboven ook nog. De EBU is hier zelf ook rete-inconsequent in geweest. Want inderdaad Jamala mocht wel, maar We don’t wanna Put In werd verboden. Te obvious natuurlijk met zo’n tekst, maar trek dan één lijn.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:05 schreef Redefine het volgende:
[..]
Nou ja. Mochten ze het willen dan kunnen ze Israël wel uitsluiten zonder aan hun eigen regels tornen. Wit-Rusland is namelijk ook niet (direct) uitgesloten, omdat ze de oorlog steunen. Maar omdat meerdere liedjes die ze stuurden, werden uitgesloten omdat ze niet aan de regels voldeden. Elke inzending was namelijk pro-Russisch en politiek en werd daardoor terecht afgekeurd.
Wat politiek is, is altijd al nogal willekeurig bij de EBU. Zo mochten I Love Belarus en 1944 wel, terwijl andere liedjes afgekeurd werden of aangepast worden. Ik denk dat je vrij gemakkelijk van elke tekst kan roepen dat het politiek is, en dus afkeuren. En dat bij liedje doen, waarmee je een uitsluiting.
Nou vind ik dat wel een vrij treurige manier, maar ze zouden het kunnen doen, mochten ze het willen. Bij voorkeur heb ik liever dat ze zeggen 'We hebben Rusland uitgesloten i.v.m. politieke omstandigheden, we willen consequent zijn dus Israël in 2026 ook.'
De EBU is al jaren heel hypocriet ja (overigens was er bij Hatari dan juist wel weer gedoe over, werden nog net niet gediskwalificeerd). Dat geldt ook op heel veel andere vlakken. Het ene land mag qua staging en props net wat meer dan de ander. Erika van Finland die haar kont beter moest verbergen terwijl diverse mannen met ontbloot bovenlijf mogen rondlopen. Tegelijkertijd natuurlijk Kant dat aangepast moest worden, maar Ich komme dan weer geen probleem was.quote:Op maandag 19 mei 2025 21:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat zei ik hierboven ook nog. De EBU is hier zelf ook rete-inconsequent in geweest. Want inderdaad Jamala mocht wel, maar We don’t wanna Put In werd verboden. Te obvious natuurlijk met zo’n tekst, maar trek dan één lijn.
Dat geldt trouwens ook voor allerlei politieke statements die zonder consequenties zijn gebleven. Voorbeelden zijn Armenië met een Nagorno-Karabach-vlag, Hatari dat tijdens de puntentelling met Free Palestine-spandoekjes zat, en “thank you for supporting Ukraine” wat door Kalush Orchestra maar ook (of woorden van gelijke strekking) door Ziferblat is uiteindelijk ook gewoon politiek geladen. Dat daar niets tegen is gedaan maakt het lastig om dan later ineens wel te gaan optreden, omdat er geen sprake meer is van gelijke behandeling.
Dat is de mediacampagne die de tros voor Claude doet toch ook?quote:Op maandag 19 mei 2025 19:09 schreef Cee het volgende:
[..]
In het geval van Israël worden de campagnes gesteund door geld van de regering.
Ik mag hopen dat als je 100 mensen in dezelfde kamer zetten en ze zonder voorkennis of context Israel en Engeland laten horen, de meerderheid de inzending van Israel toch wel echt veel beter vindt. Dus dit ben ik niet helemaal met je eensquote:Op maandag 19 mei 2025 16:34 schreef Em31 het volgende:
[..]
Er wordt trouwens ook totaal vergeten dat dat hele nummer van Israël nou ook niet echt geweldig was. Er wordt gedaan alsof ze eigenlijk recht hebben op veel jurypunten, maar elk ander land met dat nummer had die ook niet gekregen.
Ik heb eerlijk gezegd ook weinig plezier aan de napraat.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:13 schreef d_elise het volgende:
Merk aan mezelf dat ik het echt jammer vind dat dit nu het tweede jaar op rij is waarbij ik geen post eurovision joy voel. Vorig jaar natuurlijk vooral boosheid en nu voornamelijk gelatenheid en desinteresse. Ik vind dat zó zonde.
En waarschijnlijk volgend jaar weer hetzelfde liedje: als Nederland een grote televotefavoriet is, mogen we waarschijnlijk weer dat ene land neutraliseren en als we een juryliedje hebben worden we weer net onopvallend genoeg op een slechte positie gezet. (Geldt natuurlijk ook voor andere landen). Het esf is nooit helemaal eerlijk of apolitiek, maar dit is gewoon niet meer te doen zo.
Dat het VK met dat nummer überhaupt jurypunten kreeg, en dan zeker nog zoveel, vind denk ik bijna iedereen wel lachwekkend. Maar het is wel een beetje onzinnig om die twee inzendingen met elkaar te vergelijken om te zeggen dat het daardoor duidelijk is dat Israël heel veel meer punten hadden gekregen.quote:Op maandag 19 mei 2025 22:13 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat als je 100 mensen in dezelfde kamer zetten en ze zonder voorkennis of context Israel en Engeland laten horen, de meerderheid de inzending van Israel toch wel echt veel beter vindt. Dus dit ben ik niet helemaal met je eens
Dat het een fluteditie was, daar zijn velen het wel mee eens. Nauwelijks nummers die er bovenuit staken en eigenlijk geen echte knaller die je na jaren nog onthoudt. De act van Käarjä en Baby Lasagna lieten wel zien ja hoeveel beter die inzendingen waren dan alles wat er nu was.quote:Op maandag 19 mei 2025 22:16 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd ook weinig plezier aan de napraat.
Als de winnaar zo matig is dat je het alleen maar over de nummer 2 hebt, is het gewoon niet goed genoeg over de hele linie. Als de pauze-act verreweg de leukste act van de avond is, is het een kuteditie geweest.
Jammer, want ik vond Claude echt leuk
Dit ja.quote:Op maandag 19 mei 2025 22:26 schreef Redefine het volgende:
[..]
Dat het een fluteditie was, daar zijn velen het wel mee eens. Nauwelijks nummers die er bovenuit staken en eigenlijk geen echte knaller die je na jaren nog onthoudt. De act van Käarjä en Baby Lasagna lieten wel zien ja hoeveel beter die inzendingen waren dan alles wat er nu was.
Dat het alleen over de nummer twee gaat, zegt niet altijd alles. Over het geheel. Genoeg runners-up die veel populairder zijn dan de winnaar.
Groetjes terug,quote:Op maandag 19 mei 2025 22:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit ja.
Gr gr,
Verka Serduchka en Eleni Foureira.
Verka dan wel weer om de verkeerde reden.quote:Op maandag 19 mei 2025 22:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit ja.
Gr gr,
Verka Serduchka en Eleni Foureira.
Mooi!quote:
Is Baby Lasagna populair? Ik had tot zaterdagavond eigenlijk niks meer van hem gehoord. Ik denk dat het voorbeeld van afgelopen jaar eerder Joost Klein is, die is wel populairder dan de winnaar (maar geen tweede geworden, uiteraardquote:Op maandag 19 mei 2025 22:41 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Groetjes terug,
Käärijä en Baby Lasagna.
Wordt gewoon weggegumd door de EBU, terwijl hij wel aan de semi mee heeft gedaan.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 08:41 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Is Baby Lasagna populair? Ik had tot zaterdagavond eigenlijk niks meer van hem gehoord. Ik denk dat het voorbeeld van afgelopen jaar eerder Joost Klein is, die is wel populairder dan de winnaar (maar geen tweede geworden, uiteraard)
Spanje en België hadden het vooral over 'gingen de televotes wel goed en eerlijk' en AvroTros trekt het breder. Ben echt trots op ze. En aan de reacties op X te zien en wat men allemaal in quotetweets roept zijn veel mensen er echt blij mee.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 08:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Beetje een retorische vraag natuurlijk maar prima statement.
Dit is onhoudbaar zo.
En wellicht ook een voordeel: we zitten nu toch al in het verdomhoekje bij de EBU dus dan kunnen we net zo goed wat harder de trom roerenquote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Spanje en België hadden het vooral over 'gingen de televotes wel goed en eerlijk' en AvroTros trekt het breder. Ben echt trots op ze. En aan de reacties op X te zien en wat men allemaal in quotetweets roept zijn veel mensen er echt blij mee.
Laat de golf richting de EBU-kust maar groter en groter worden de komende tijd zodat ze wel iets móeten doen/veranderen.
Jij misschien niet maar hij is qua optredens en schnabbels meer te zien dan Nemo. Niet alleen in de Esf Bubbel maar ook daar buiten.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 08:41 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Is Baby Lasagna populair? Ik had tot zaterdagavond eigenlijk niks meer van hem gehoord. Ik denk dat het voorbeeld van afgelopen jaar eerder Joost Klein is, die is wel populairder dan de winnaar (maar geen tweede geworden, uiteraard)
Alleen ging dat vorig jaar niet zo goed.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Spanje en België hadden het vooral over 'gingen de televotes wel goed en eerlijk' en AvroTros trekt het breder. Ben echt trots op ze. En aan de reacties op X te zien en wat men allemaal in quotetweets roept zijn veel mensen er echt blij mee.
Laat de golf richting de EBU-kust maar groter en groter worden de komende tijd zodat ze wel iets móeten doen/veranderen.
Ben ook blij dat het nu pal na het ESF komt, dit alles. En nu gewoon met alle omroepen de druk erop houden. Eurovision is NIKS zonder de omroepen.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:05 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Alleen ging dat vorig jaar niet zo goed.
Ik ben wel blij met het statement van AvroTros.
Inderdaad, de relatie tussen Avrotros en EBU is toch volledig verzuurd. Dan is er ook geen reden om nog om de hete brij heen te draaien. Zeg gewoon wat iedereen dwarszit.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Je noemt nota bene twee nummers 2 op.quote:Op maandag 19 mei 2025 22:26 schreef Redefine het volgende:
[..]
Dat het een fluteditie was, daar zijn velen het wel mee eens. Nauwelijks nummers die er bovenuit staken en eigenlijk geen echte knaller die je na jaren nog onthoudt. De act van Käarjä en Baby Lasagna lieten wel zien ja hoeveel beter die inzendingen waren dan alles wat er nu was.
Dat het alleen over de nummer twee gaat, zegt niet altijd alles. Over het geheel. Genoeg runners-up die veel populairder zijn dan de winnaar.
Spanje kan denk ik overgaan naar het statement van AvroTros, omdat Spaanse premier al heeft opgeroepen voor boycot van Israël op het songfestival.quote:Op dinsdag 20 mei 2025 09:00 schreef Greys het volgende:
[..]
Eens wel. Het is een lastige spagaat ook.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |