Dat staat ook gewoon los van Claude.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:10 schreef Redefine het volgende:
[..]
Dat ja. Dat het vaak te ver gaat door critici over de Nederlandse inzending klopt. Maar het lijkt mij juist goed als er iemand binnen de delegatie is die toch zegt, hm dit kunnen we beter doen.
Misschien moeten we ook eens een Oekraïens team inhuren om de zaak te stagen. Die weten wel hoe je iets goed neerzet.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:42 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Precies, ik heb Nederland binnen dit deelnemersveld eerder vergeleken met AZ in de Eredivisie, waarbij winnen een wonder zou zijn, 6e redelijk in lijn met de mogelijkheden en 12e is dan gewoon onderpresteren. Het opgewekte Avrotros-nieuwsartikel ten spijt, was de reactie van onze HoD Claudia van de Pas toen de punten werden omgeroepen ook duidelijk verschrikt en teleurgesteld. Dat laatste is prima, maar ga dan eens aan de slag met dat structurele probleem.
Ja. Maar zelfs op de staging lijkt kritiek van de inner circle wel verboden.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:43 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dat staat ook gewoon los van Claude.
Die lieve charismatische jongen is leuk. Maar die stagings zijn een jaarlijks herhalend ding.
Tijd om dat te bespreken dat het ‘telkens weer’ is.
Daar is iedereen het ook wel over eens alleen volgens Hanca ben je dan een zeikerd. Mij lijkt het juist goed om te kijken hoe we iets aan dit structurele probleem kunnen doen.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:43 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dat staat ook gewoon los van Claude.
Die lieve charismatische jongen is leuk. Maar die stagings zijn een jaarlijks herhalend ding.
Tijd om dat te bespreken dat het ‘telkens weer’ is.
Ik denk dat Moldavië beter binnen het budget pastquote:Op zondag 18 mei 2025 20:44 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Misschien moeten we ook eens een Oekraïens team inhuren om de zaak te stagen. Die weten wel hoe je iets goed neerzet.
Ja die zetten iets neer met een paar planken van de bouwmarkt en een leuke choreo. Al had DoReDoS ook wel echt een catchy liedje.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:46 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ik denk dat Moldavië beter binnen het budget pastEn die hebben er nog verstand van ook.
Eigenlijk zou je dit gewoon moeten doen ja, fuck it. Keer op keer een teleurstelling is nu gewoon echt compleet belachelijk.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:44 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Misschien moeten we ook eens een Oekraïens team inhuren om de zaak te stagen. Die weten wel hoe je iets goed neerzet.
Ja want door hem even aan z'n haar te trekken zal hij vast zijn mes laten vallen! (Nee natuurlijk niet)quote:Op zondag 18 mei 2025 19:35 schreef superniger het volgende:
[..]
Nee, misschien had die Hamas boy een mes/wapen bij zich. Goed ingegrepen door de beveiligers
Er gebeurt hier al 2 weken niet anders dus nee niet verboden hoor.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:45 schreef Redefine het volgende:
[..]
Ja. Maar zelfs op de staging lijkt kritiek van de inner circle wel verboden.
Als we nog een keer met iemand als Pim Brassien in zee gaan moet de Avrotros gewoon zeggen: je hebt 3 dagen om de staging in elkaar te zetten, van begin tot eind. Klaar. Volgens mij had hij die staging van S10 bij Matthijs en van Claude bij Eva ook in één dag in elkaar. En die waren allebei beter dan wat er uiteindelijk op Eurovisie te zien was. Conclusie: niet te lang over nadenken, niet te moeilijk gaan doen. Een duidelijk beeld neerzetten en de artiest zo goed mogelijk in zijn of haar kracht zetten.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:49 schreef Em31 het volgende:
[..]
Eigenlijk zou je dit gewoon moeten doen ja, fuck it. Keer op keer een teleurstelling is nu gewoon echt compleet belachelijk.
Je ziet ook dat andere landen meteen na vorig jaar die Spanjaard van de staging van Ierland hebben gevraagd. Nederland zou dat gewoon nooit doen.
Misschien had die wel een hele scherpe kam in zijn haarquote:Op zondag 18 mei 2025 20:54 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja want door hem even aan z'n haar te trekken zal hij vast zijn mes laten vallen! (Nee natuurlijk niet)
De rest snap ik. Dat ze hem tegenhouden enzo. Maar dat wijverige haren trekken? Koekoek.
Gelachen. Lees eens een topic terug uit 2015 of 2017 ofzo. Of een topic van tijdens de reveal van CATS. Dat ging wel wat verder dan “stevige kritiek”quote:Op zondag 18 mei 2025 20:55 schreef Greys het volgende:
[..]
Er gebeurt hier al 2 weken niet anders dus nee niet verboden hoor.
Weken? Jaren! En er is geen post verwijderd daarover.
Deze mensen kopen hier tickets voor.quote:Op zondag 18 mei 2025 16:08 schreef Greys het volgende:
Echt supergezellig dat Songfestival.
Hoop maar dat alle deelnemers inclusief Claude amper de druk/last van de deelname van dat land hebben gevoeld en de spanning die daarmee samenhangt.
[ x ]
Wat is dit nou weer voor reactiequote:Op zondag 18 mei 2025 20:55 schreef Greys het volgende:
[..]
Er gebeurt hier al 2 weken niet anders dus nee niet verboden hoor.
Weken? Jaren! En er is geen post verwijderd daarover.
Ja we weten dat hij er echt wel goed in is. Zou het ook wel weer begrijpen als ze nog met hem door blijven werken. Alleen inderdaad ja, het is vaak allemaal te moeilijk.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:56 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Als we nog een keer met iemand als Pim Brassien in zee gaan moet de Avrotros gewoon zeggen: je hebt 3 dagen om de staging in elkaar te zetten, van begin tot eind. Klaar. Volgens mij had hij die staging van S10 bij Matthijs en van Claude bij Eva ook in één dag in elkaar. En die waren allebei beter dan wat er uiteindelijk op Eurovisie te zien was. Conclusie: niet te lang over nadenken, niet te moeilijk gaan doen. Een duidelijk beeld neerzetten en de artiest zo goed mogelijk in zijn of haar kracht zetten.
Aanvulling: En de artiest zich niet anders laten voordoen dan hij of zij is.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:56 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Als we nog een keer met iemand als Pim Brassien in zee gaan moet de Avrotros gewoon zeggen: je hebt 3 dagen om de staging in elkaar te zetten, van begin tot eind. Klaar. Volgens mij had hij die staging van S10 bij Matthijs en van Claude bij Eva ook in één dag in elkaar. En die waren allebei beter dan wat er uiteindelijk op Eurovisie te zien was. Conclusie: niet te lang over nadenken, niet te moeilijk gaan doen. Een duidelijk beeld neerzetten en de artiest zo goed mogelijk in zijn of haar kracht zetten.
Oh ja dat zou kunnen natuurlijk.quote:Op zondag 18 mei 2025 20:57 schreef Redefine het volgende:
[..]
Misschien had die wel een hele scherpe kam in zijn haar
'Greys ik denk dat je me verkeerd begrijpt wat ik bedoelde, ik bedoelde de inner circle van AvroTros en niet de die hard fans alhier (de inner ESF forum circle) ook al ging het net daar wel even over dat er een user was die vond dat we minder kritiek moesten hebben dus ik snap dat je het misschien iets anders las maar dat wasnie!"quote:Op zondag 18 mei 2025 21:01 schreef Redefine het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor reactieIk heb het over de inner circle, je denk toch niet dat wij hier op FOK! dat zijn.
Behalve als we volgend jaar Douwe Bob met een pianoballad krijgen omdat dat per ongeluk het beste was dat er tussen zat. Dan hoef ik niet perse olijcke dansers en ander gedoe.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:12 schreef Momo het volgende:
Ik ben wel een jaartje klaar met dwepen over de betekenis van een nummer of dat we juist de staging simpel willen houden want op een pretentieus toontje "van wat al die andere landen doen aan gekkigheid is niet nodig". En nee ik zeg niet dat we los moeten gaan ala Malta met de staging. Maar het hoeft niet altijd zo te gaan. Laat dat eens los en nee het hoeft niet meteen duur te worden.
Ja over die lasers toen bij S10 las je ook weleens dat het niet bij het nummer had gepast. Boeiend!quote:Op zondag 18 mei 2025 21:12 schreef Momo het volgende:
Ik ben wel een jaartje klaar met dwepen over de betekenis van een nummer of dat we juist de staging simpel willen houden want op een pretentieus toontje "van wat al die andere landen doen aan gekkigheid is niet nodig". En nee ik zeg niet dat we los moeten gaan ala Malta met de staging. Maar het hoeft niet altijd zo te gaan. Laat dat eens los en nee het hoeft niet meteen duur te worden.
Die lasers staan uhm symbool voor de diepte die wordt opgevuld met lasers en weer doorquote:Op zondag 18 mei 2025 21:22 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ja over die lasers toen bij S10 las je ook weleens dat het niet bij het nummer had gepast. Boeiend!Niet alles hoeft betekenis te hebben.
Stiekem denk ik wel dat we/men zoiets op het ESF dan tóch niet bijzonder/opvallend genoeg hadden gevonden. 😅quote:Op zondag 18 mei 2025 21:22 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ja over die lasers toen bij S10 las je ook weleens dat het niet bij het nummer had gepast. Boeiend!Niet alles hoeft betekenis te hebben.
Een killerballad, oh dat zou ik ook wat vinden.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:18 schreef Greys het volgende:
[..]
Behalve als we volgend jaar Douwe Bob met een pianoballad krijgen omdat dat per ongeluk het beste was dat er tussen zat. Dan hoef ik niet perse olijcke dansers en ander gedoe.
Verder helemaal eens.
Offfff sla gewoon een jaar over wegens Israël en dan heb je daarna twee jaar aan budget voor 1 act.
Ik ook. Want ik denk dat Douwe het destijds daarmee véél beter had gedaan dan toen.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:27 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Een killerballad, oh dat zou ik ook wat vinden.
Ja dat was heerlijk veel en wild!quote:Maar als ik dan Baby Lasagna met Kaarija zag, ik zat op de punt van de bank.The Full Monty. Show. Alles.
Dat zou me idd niks verbazen. Plus er is elk jaar wel een rehearsalmeltdownachtbaan ergens dus er was vast ook met die staging wel weer zoiets gebeurd 😅quote:Op zondag 18 mei 2025 21:26 schreef Greys het volgende:
[..]
Stiekem denk ik wel dat we/men zoiets op het ESF dan tóch niet bijzonder/opvallend genoeg hadden gevonden. 😅
Ja, ik zou ook liever met zoiets teleurstellend scoren, dan dat we volgend jaar weer iets uit dat Beste Zangers-circuit halen en de 8e plek bij de jury en 19e bij het publiek al op voorhand opgeschreven kunnen worden.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:27 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Een killerballad, oh dat zou ik ook wat vinden.
Maar als ik dan Baby Lasagna met Kaarija zag, ik zat op de punt van de bank.The Full Monty. Show. Alles.
Ja nee dat was maar een voorbeeld omdat ik zo gauw even niemand anders kon bedenken qua pianoballad.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:32 schreef Pisces29 het volgende:
Ik ben nog niet toe aan nog een keer Douwe Bob![]()
Gewoon iets origineels. Net zoals Joost Klein had. Zo niet Avrotros. Dan hoeft het voor mij ook niet Joost achtig te zijn maar gewoon iets wat niet zo avrotrosserig is ofzo?quote:Op zondag 18 mei 2025 21:35 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, ik zou ook liever met zoiets teleurstellend scoren, dan dat we volgend jaar weer iets uit dat Beste Zangers-circuit halen en de 8e plek bij de jury en 19e bij het publiek al op voorhand opgeschreven kunnen worden.
Zijn charisma was wel tof toen. Ik zie dat beeld nog voor me.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:38 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja nee dat was maar een voorbeeld omdat ik zo gauw even niemand anders kon bedenken qua pianoballad.
Als het ingezonden wordt en net zo goed is durven ze het vast te kiezen. Durfden ze met Joost immers ook.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:40 schreef koekje_ het volgende:
[..]
Gewoon iets origineels. Net zoals Joost Klein had. Zo niet Avrotros. Dan hoeft het voor mij ook niet Joost achtig te zijn maar gewoon iets wat niet zo avrotrosserig is ofzo?
Zijn eigen kroeg daar!quote:Op zondag 18 mei 2025 21:40 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Zijn charisma was wel tof toen. Ik zie dat beeld nog voor me.![]()
True. Heb alleen totaal geen beeld wat voor act of artiest dat dan zou kunnen. En als ze het kunnen ze het ook willenquote:Op zondag 18 mei 2025 21:42 schreef Greys het volgende:
[..]
Als het ingezonden wordt en net zo goed is durven ze het vast te kiezen. Durfden ze met Joost immers ook.
[..]
Dat biedt wel hoop!quote:Op zondag 18 mei 2025 21:42 schreef Greys het volgende:
[..]
Als het ingezonden wordt en net zo goed is durven ze het vast te kiezen. Durfden ze met Joost immers ook.
Ik op dit moment ook nog even niet. Maar wie weet! Op Joost hadden we ook TOTAAL niet gerekend en die had toch maar mooi iets ingezonden én werd gekozen! Dus het kan. Als het maar goed en tof genoeg is.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:45 schreef koekje_ het volgende:
[..]
True. Heb alleen totaal geen beeld wat voor act of artiest dat dan zou kunnen. En als ze het kunnen ze het ook willen
Ja precies. En als het iemand is met ook maar een beetje de likability van Claude wordt het sowieso al leuk. Wat een lieve jongen is dat zeg ❤️quote:Op zondag 18 mei 2025 21:48 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik op dit moment ook nog even niet. Maar wie weet! Op Joost hadden we ook TOTAAL niet gerekend en die had toch maar mooi iets ingezonden én werd gekozen! Dus het kan. Als het maar goed en tof genoeg is.
Of steek er gewoon wel een keer flink geld in en zorg dat we verdorie WINNEN.quote:Op zondag 18 mei 2025 21:12 schreef Momo het volgende:
En dan doet Turkije nog niet eens mee. Of Rusland voordat het een paria werd en ze werden buitengezet.quote:Op zondag 18 mei 2025 22:25 schreef TheVulture het volgende:
Probleem is dat het in het huidige veld heel lastig is om het echt goed te doen in de televote. Je moet echt bij die max 3 memorabele acts zitten om substantieel goed te scoren.
Met een Israel en Oekraine in het veld plus het feit dat elk land wel een bepaalde burenfactor/ overige diaspora heeft die vechten om de range van 12-7 punten doe je het al ontzettend goed als je 5/6 punten scoort. Je ziet het ook bij Claude, die wel van 14 landen punten krijgt maar met een hoop 1, 2 en 3 punten schiet je uiteindelijk geen hol op voor een top 10-klassering.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar misschien omdat ik er veel cynischer inging, heb ik niet echt een kater. Meer het gevoel van 2010 toen Nederland Sieneke stuurde, en dat op dat moment wel voor een omslag zorgde in het denken bij het publiek. Van belastinggeldverslindend Oostblokfeestje en iedereen haat ons, naar een gedachte dat zo verdergaan echt niet kon en er iets veranderd moest worden. Het effect daarvan duurde nog even, maar het is was toen wel de wal die het schip keerde. En ik vermoed dat de EBU nu toch ook wel begrijpt dat het ESF in deze vorm onhoudbaar is, en dat er zo vanzelf landen gaan afhaken.quote:Op zondag 18 mei 2025 22:20 schreef BillDauterive het volgende:
Mweh, geen idee hoe het bij jullie zit, maar ik heb een songfestivalkater. Niet vanwege de drank of vanwege Claude, waar ik - ondanks de tegenvallende uitslag - erg trots op ben, maar omdat het dit jaar gewoon weer niet leuk was.
Vorig jaar was het songfestival er eentje om snel te vergeten en ik dacht dat het dit jaar beter zou gaan, maar het is nog steeds een verschrikking. En dat komt door dat ene land, wat de televote blijft winnen, ongeacht wat ze insturen. En ze gebruiken die televotescore om aan te tonen dat de wereld achter ze staat. Zouden ze doorhebben dat ze het songfestival naar de kloten helpen? Ik ga dit geen jaren meer volhouden hoor. Normaliter zou ik nu nog vol songfestivalmuziek beluisteren, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin meer in.
Ik heb ergens ook het gevoel dat de EBU langzaamaan begint te beseffen dat we op deze manier niet verder kunnen.quote:Op zondag 18 mei 2025 22:55 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar misschien omdat ik er veel cynischer inging, heb ik niet echt een kater. Meer het gevoel van 2010 toen Nederland Sieneke stuurde, en dat op dat moment wel voor een omslag zorgde in het denken bij het publiek. Van belastinggeldverslindend Oostblokfeestje en iedereen haat ons, naar een gedachte dat zo verdergaan echt niet kon en er iets veranderd moest worden. Het effect daarvan duurde nog even, maar het is was toen wel de wal die het schip keerde. En ik vermoed dat de EBU nu toch ook wel begrijpt dat het ESF in deze vorm onhoudbaar is, en dat er zo vanzelf landen gaan afhaken.
Ik snap wat je bedoelt maar dit hieronder is momenteel ook wel echt een groter ding dan ooit voor m'n gevoel:quote:Op zondag 18 mei 2025 22:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Of steek er gewoon wel een keer flink geld in en zorg dat we verdorie WINNEN.
Het budget voor het ESF is een lachertje vergeleken met wat er wordt kapotgeslagen op uitzendrechten voor allerlei sport. En naar het ESF kijken ook een paar miljoen mensen dus moet kunnen
En Frankrijk bv die er complete kurkmachines tegenaan gooit en nog steeds maar 50 televotes haalt.quote:Op zondag 18 mei 2025 22:25 schreef TheVulture het volgende:
Probleem is dat het in het huidige veld heel lastig is om het echt goed te doen in de televote. Je moet echt bij die max 3 memorabele acts zitten om substantieel goed te scoren.
Met een Israel en Oekraine in het veld plus het feit dat elk land wel een bepaalde burenfactor/ overige diaspora heeft die vechten om de range van 12-7 punten doe je het al ontzettend goed als je 5/6 punten scoort. Je ziet het ook bij Claude, die wel van 14 landen punten krijgt maar met een hoop 1, 2 en 3 punten schiet je uiteindelijk geen hol op voor een top 10-klassering.
Ja, het is lastig als land zonder noemenswaardige diaspora en buren. En het hielp niet mee dat heel Noord-Europa en de Baltics in de finale aantraden, terwijl landen als Griekenland, Albanië en Italië de televotingpunten makkelijk konden binnenharken doordat ze daar de enigen in de regio waren.quote:Op zondag 18 mei 2025 22:25 schreef TheVulture het volgende:
Ik help het ons allen hopen maar ik hoopte dat ze dat na vorig jaar al wel begrepen. Maar helaas.quote:Op zondag 18 mei 2025 22:56 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik heb ergens ook het gevoel dat de EBU langzaamaan begint te beseffen dat we op deze manier niet verder kunnen.
En welk statement mag dat dan zijn? Dat ze geen landen in oorlog op het ESF willen? Dan mogen we onszelf ook wel cancellen want wij staan zelf op de rand van een oorlog. Hawija, kennen we die nog? O ja, heeft er ook maar een haan gekraaid naar de etnische zuivering door Azerbeidzjan? Of eh.... de vele, vele landen onder NAVO-vlag die in Afghanistan actief waren? En dan springt het VK er bijzonder negatief uit, tevens Australië, want militairen van die landen hebben aantoonbaar oorlogsmisdaden gepleegd, en dan vergeet ik nog de beroemde 'coalition of the willing' in de Irakoorlog. Maar is het VK of andere relevante landen ooit gecanceld? Dacht het niet.quote:Op zondag 18 mei 2025 23:04 schreef Greys het volgende:
Hopelijk gaan alle deelnemende omroepen gewoon eens even met een gezamenlijk statement komen dit keer. En snel ook.
Dat al die situaties niet te vergelijken zijn met Israël weet jij ook wel. Maar ja hypocrisie is jou niet vreemd dat weten we inmiddels. Wat Azerbeidzjan betreft is er overigens juist best veel kritiek geweest door de jaren heen. Maar dat negeer je natuurlijk bewust. Plus dat Azerbeidzjan niet gesteund wordt door het Westen wat bij Israël wel gebeurd door de overheden etc.quote:Op zondag 18 mei 2025 23:54 schreef Andromache het volgende:
[..]
En welk statement mag dat dan zijn? Dat ze geen landen in oorlog op het ESF willen? Dan mogen we onszelf ook wel cancellen want wij staan zelf op de rand van een oorlog. Hawija, kennen we die nog? O ja, heeft er ook maar een haan gekraaid naar de etnische zuivering door Azerbeidzjan? Of eh.... de vele, vele landen onder NAVO-vlag die in Afghanistan actief waren? En dan springt het VK er bijzonder negatief uit, tevens Australië, want militairen van die landen hebben aantoonbaar oorlogsmisdaden gepleegd, en dan vergeet ik nog de beroemde 'coalition of the willing' in de Irakoorlog. Maar is het VK of andere relevante landen ooit gecanceld? Dacht het niet.
Dit is alleen maar koren op de molen van linksextremisten en jihadistische extremisten. Kijk het jaarverslag van de AIVD er maar op na. Gefeliciteerd, dat je de weg plaveit voor zulke extreem gevaarlijke lui. Maar maak jezelf vooral maar wijs dat Israëls deelname aan het ESF het probleem is; ik zou eerst eens even in de spiegel kijken.
Dit is niet anders dan mijn vriends collega die bedreigd werd om socialmediaposts, er is bij zijn werkgever geklaagd en toen werd zijn vaste contract verscheurd terwijl hij zich gehouden had aan de spelregels van de baas. (Later bij de rechter goed gekomen maar wilde natuurlijk niet meer terug naar deze vestiging). Of al die keren dat iemand die ernstig gepest wordt, de omveving er helemaal de handen van af trekt want iemand is besmet en vies, en je nog meer alleen komt te staan. Al dit gedrag is één op één uit te tekenen: pestgedrag, laf meelopen, natrappen. Gefeliciteerd met jezelf.
Grove schande, kan niemand dan nou niet één weekje de onderlinge verschillen naast zich neerleggen en de menselijkheid betrachten om met elkaar wat liedjes te zingen en ons als mensen te verenigen? Uitsluiting is het allerlaatste wat je moet doen, dan verharden de posities nog meer.
Doe vooral wat jullie goeddunkt, maar kom vooral niet bij mij janken als over 20 jaar dit land fysiek in brand staat.
Ja dat ben ik ook wel met je eens hoor. Maar waar ik meer op doelde is de mentaliteit van de organisatie. Dat moet imo naar “we gaan winnen” in plaats van “we gaan de finale halen”. Want nu eindigen we regelmatig in de hoge middenmoot. Wat op zich prima is maar toch. Nu zijn ze natuurlijk afhankelijk van wat er aan nummers ingestuurd wordt, maar je zou er ook zelf een schrijversteam etc op kunnen zetten om een nummer en act te maken wat daadwerkelijk kans maakt op de winst. Maar daar moet je dan wel geld in steken.quote:Op zondag 18 mei 2025 23:03 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt maar dit hieronder is momenteel ook wel echt een groter ding dan ooit voor m'n gevoel:
[..]
En Frankrijk bv die er complete kurkmachines tegenaan gooit en nog steeds maar 50 televotes haalt.
Je moet nu wel echt nét een geweldig catchy of heel opvallend lied hebben zoals Estland en Zweden en Oostenrijk (en zo'n lied zal gewoon niet elk jaar ingezonden worden in NL of elk ander land) en er dan ook nog eens een knetterawesome act bij hebben.
Dat lukt een land gewoon niet elk jaar zomaar even 1, 2, 3.
Misschien dan toch maar een keer Roxy Dekker ofzo.
Er is niet echt een lijn te ontdekken in wat er wint. De tijd van de statementacts (Conchita, Jamala, Toy) lijkt wat achter ons te liggen. Toen kwamen de gevoelige liedjes. Maar het is ook geen garantie dat je daarmee altijd wint want Maneskin en Loreen kan je moeilijk als rustig bestempelenquote:Op maandag 19 mei 2025 08:27 schreef Redefine het volgende:
Dat je een bepaald liedje moet hebben is eigenlijk niet te zeggen voor komende jaren. Meestal wisselt het per jaar wat er dan populair is. De ene keer een heel catchy liedje, dan een stemmig liedje, dan toch weer kermis, andere keer weer een powerballad.
Eens. Mede daarom is de stelling dat ze elk jaar 'moeten gaan voor de winst' ook gewoon vreemd. Ze moeten gaan voor het maximaal haalbare met de ingezonden liedjes. En je kunt niet elk jaar de jury-winnaar hebben. De enige route momenteel om Israël en bij uitbreiding Oekraïne te verslaan loopt via de jury, maar ook zonder die 2 landen heeft Nederland gewoon veel jurypunten nodig omdat we geen diaspora en nauwelijks een burenfactor hebben.quote:Op zondag 18 mei 2025 22:25 schreef TheVulture het volgende:
Precies. Als er elk jaar een winnend lied werd ingezonden en AvroTros het er alleen nog maar tussenuit hoefde te kiezen was het een ander verhaal. Maar dat is logischerwijs gewoon niet zo. Arcade hadden ze ook alleen maar omdat Cornald en co naast de ingezonden liedjes nog verder zijn gaan 'leuren en zeuren' of er niet ergens bij iemand nog een parel op de plank lag. Prima gedaan destijds, des te meer keuze is er.quote:Op maandag 19 mei 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. Mede daarom is de stelling dat ze elk jaar 'moeten gaan voor de winst' ook gewoon vreemd. Ze moeten gaan voor het maximaal haalbare met de ingezonden liederen. En je kunt niet elk jaar de jury-winnaar hebben. De enige route momenteel om Israël en bij uitbreiding Oekraïne te verslaan loopt via de jury, maar ook zonder die 2 landen heeft Nederland gewoon veel jurypunten nodig omdat we geen diaspora en nauwelijks een burenfactor hebben.
Vaak is de kwaliteit van de ingezonden nummers niet zo dat er een kanshebber voor de winst bij zit. En dat is logisch.
Zo lang Israël mee blijft doen, wordt de show daardoor gedomineerd, en kan je al uittekenen dat de opbouw net zo wordt als dit jaar. Met Israël en 1 of 2 televotingsponzen eromheen aan het begin, en dan bij de laatste 5 een paar favorieten die zouden moeten winnen (Zweden, Duitsland en Griekenland ofzo). Waarbij Nederland door het verleden ergens op een anonieme plek wordt gezet. Dus dan kan je alleen met iets wat onafhankelijk van de positie bij de televoters scoort ver komen.quote:Op maandag 19 mei 2025 08:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Er is niet echt een lijn te ontdekken in wat er wint. De tijd van de statementacts (Conchita, Jamala, Toy) lijkt wat achter ons te liggen. Toen kwamen de gevoelige liedjes. Maar het is ook geen garantie dat je daarmee altijd wint want Maneskin en Loreen kan je moeilijk als rustig bestempelen. En toen kwam Nemo weer met een statementact. Ondertussen wisten Voilà en een stelletje van die sad songs uit Zwitserland weliswaar niet te winnen maar wel de top te bereiken. En nu wint JJ weer met een rustig nummer. Dus ja, zeg het maar.
Ok tot zover mijn 2 centjes.
Hier ben ik het absoluut mee oneens. Zweden heeft deze mentaliteit en die mogen Israel dankbaar zijn dat dat land meedoet, want anders waren zij het meest uitgekotste land. Mensen zijn Zweden-moe en ik wil niet dat ze Nederland-moe worden.quote:Op maandag 19 mei 2025 07:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja dat ben ik ook wel met je eens hoor. Maar waar ik meer op doelde is de mentaliteit van de organisatie. Dat moet imo naar “we gaan winnen” in plaats van “we gaan de finale halen”.
Nee alsjeblieft geen Volendam meer, hoor.quote:Op maandag 19 mei 2025 11:00 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Hier ben ik het absoluut mee oneens. Zweden heeft deze mentaliteit en die mogen Israel dankbaar zijn dat dat land meedoet, want anders waren zij het meest uitgekotste land. Mensen zijn Zweden-moe en ik wil niet dat ze Nederland-moe worden.
Stuur af en toe een 3Js of een Hind, want dan valt de goede act het jaar erop wat meer op.
Gelukkig mogen we het oneens zijnquote:Op maandag 19 mei 2025 11:00 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Hier ben ik het absoluut mee oneens. Zweden heeft deze mentaliteit en die mogen Israel dankbaar zijn dat dat land meedoet, want anders waren zij het meest uitgekotste land. Mensen zijn Zweden-moe en ik wil niet dat ze Nederland-moe worden.
Stuur af en toe een 3Js of een Hind, want dan valt de goede act het jaar erop wat meer op.
En als je Conchita een statementact noemt, dan ben ik het daar ook mee oneens
Je zou kunnen zeggen dat dit jaar het nummer met de beste staging gewonnen heeft. Het nummer van Oostenrijk was het enige dat in zwart-wit uitgezonden werd, en het bootje, in de storm, geeft natuurlijk een krachtig beeld.quote:Op zondag 18 mei 2025 14:50 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Inderdaad, winnende stagings hebben een duidelijk beeld. Man in boot, vrouw tussen twee vloeren, man geeft boks aan poppetje. Bij ons was de money shot de spiegel met kleine Claude, maar die kwam pas op het einde. Niet bang zijn voor goedkoop sentiment, begin daarmee, dat onthouden de mensen. En de staging daaromheen bouwen. Dat was al beter geweest.
Nu was het pretentieus gelul als "onze staging valt niet in 30 sec te vangen, het is een reis". Ga toch weg, dat betekent dat het gewoon een slechte staging is.
Conchita had gewoon een hartstikke goed liedje, eentje die we tegenwoordig af en toe nog steeds horen. Wat mij betreft, na Euphoria, de beste winnaar van het vorige decennium.quote:Op maandag 19 mei 2025 11:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gelukkig mogen we het oneens zijn
Maar wat was Conchita volgens jou wel dan? Oprechte vraag. Ik denk namelijk dat ze zonder dat man-in-jurk (of vrouw-met-baard, hoe je het ook bekijkt) niet gewonnen had.
Europa wordt nooit Nederland moe. Nederland moet het altijd voor een groot deel hebben van de jury, dus Nederland moet gewoon bekend staan als land dat kwalitatief goede nummers stuurt. Dan heb je bij de jury altijd een plusje. En als je dan een keer geluk hebt en het nummer ook bij het publiek aanslaat kun je net de standaardpubliekslanden voorblijven. Zoals met Arcade gebeurde.quote:Op maandag 19 mei 2025 11:00 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
En als je Conchita een statementact noemt, dan ben ik het daar ook mee oneens
Nu klink ik misschien heel dom, maar wat zijn pimpslots 😅quote:Op maandag 19 mei 2025 12:35 schreef TheVulture het volgende:
Qua startpositie had je dit jaar eigenlijk niet eens zoveel te klagen en of de producers het nu wel of niet hebben geweten wat de uitslagen waren (ik denk eigenlijk van wel). Letland, Nederland en Finland bleken op zich wel terecht de pimpslots gekregen te hebben.
Haha nee hoor, maar in de oude opzet van starthelften werden de posities net voor de pauze (plek 10 t/m 13, en misschien 9 ook nog wel) als de posities gezien waar je dan nog het beste kon staan als je de 1e helft geloot had.quote:Op maandag 19 mei 2025 12:49 schreef koekje_ het volgende:
[..]
Nu klink ik misschien heel dom, maar wat zijn pimpslots 😅
Het zal mijn gekleurde bril wel zijn, maar ik vond het liedje van Conchita meer dertien in een dozijn dan het liedje van The Common Linnets. In mijn ogen had Conchita ook niet gewonnen als het meest opvallende element, vrouw met baard (of man in jurk) er niet geweest was.quote:Op maandag 19 mei 2025 12:47 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Conchita had gewoon een hartstikke goed liedje, eentje die we tegenwoordig af en toe nog steeds horen. Wat mij betreft, na Euphoria, de beste winnaar van het vorige decennium.
Ik denk dat een staging die qua cameravoering hetzelfde was geweest, maar wat belichting, kleding en dansers ipv violisten een jongere en vitalere vibe had gehad, wel degelijk een verschil had gemaakt.quote:Op maandag 19 mei 2025 09:12 schreef Greys het volgende:
[..]
Precies. Als er elk jaar een winnend lied werd ingezonden en AvroTros het er alleen nog maar tussenuit hoefde te kiezen was het een ander verhaal. Maar dat is logischerwijs gewoon niet zo. Arcade hadden ze ook alleen maar omdat Cornald en co naast de ingezonden liedjes nog verder zijn gaan 'leuren en zeuren' of er niet ergens bij iemand nog een parel op de plank lag. Prima gedaan destijds, des te meer keuze is er.
Net wat je zegt: ze moeten gaan voor het max haalbare met de keuze uit de ingezonden liedjes. Dat is realistisch.
Had er in C'est La Vie meer gezeten?
Vast.
Maar ik denk niet dat NL er dan véél hoger mee was geëindigd in dit veld dit jaar eigenlijk.
Het was in aanloop naar het ESF ook niet de torenhoge favoriet. Pas na de semi ging het skyrocket in de odds en in de community. Maar het was ook een vrij sterk jaar met natuurlijk CATS en daarnaast nog een stel andere subtoppers.quote:Op maandag 19 mei 2025 12:53 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het zal mijn gekleurde bril wel zijn, maar ik vond het liedje van Conchita meer dertien in een dozijn dan het liedje van The Common Linnets. In mijn ogen had Conchita ook niet gewonnen als het meest opvallende element, vrouw met baard (of man in jurk) er niet geweest was.
Nederland had toen ook wel een periode waarin een hoop bagger gestuurd werd.quote:Op zondag 18 mei 2025 22:55 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar misschien omdat ik er veel cynischer inging, heb ik niet echt een kater. Meer het gevoel van 2010 toen Nederland Sieneke stuurde, en dat op dat moment wel voor een omslag zorgde in het denken bij het publiek. Van belastinggeldverslindend Oostblokfeestje en iedereen haat ons, naar een gedachte dat zo verdergaan echt niet kon en er iets veranderd moest worden. Het effect daarvan duurde nog even, maar het is was toen wel de wal die het schip keerde.
In de pulpjaren hebben we alleen maar meuk gestuurd. De enige die ook nog enigszins kon zingen was Edsilia maar die ging met een veel te oubollig lied waardoor we kansloos waren. En in de jaren met 1 semi en allerlei vooraf geplaatste finalisten was het sowieso veel lastiger om in de finale te geraken.quote:Op maandag 19 mei 2025 13:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nederland had toen ook wel een periode waarin een hoop bagger gestuurd werd.
2009: De Toppers
2010: Sieneke
2011: 3JS
2012: Joan Franka
En 2006 Treble
Pas in 2013 met Anouk, werd de denktrant veranderd, er werd gestopt met de TROS-muziekfeestachtige voorronde en de muzikant/artiest kreeg veel meer ruimte om er iets van te maken. Wat eigenlijk veel beter werkt, want het is het werk van een artiest om zo goed mogelijk te presteren, daar moet je geen goedkope voorrondes of juryleden aan toevoegen.
Aanvulling: dit jaar niet trouwens, maar gezien alles wat er verder aan de hand is, is dit de nog meest gunstige uitkomst.quote:Op maandag 19 mei 2025 13:16 schreef Aadrianus het volgende:
Laat ik het zo zeggen, Rise like a Phoenix was geen slecht nummer, het zou ook zonder Conchita's statement zeker overeind zijn gebleven en hoog geëindigd. Maar of het dan ook gewonnen had is de vraag. Het punt is wel, dat het nummer wel erg met Conchita verbonden was. Je kunt die dingen niet los van elkaar zien. De bombast van het lied stond wel in schril contrast met de ingetogenheid van CATS. De winst had bijna net zo goed andersom kunnen zijn. Nummer 1 en 2 dat jaar waren iconisch op hun eigen manier. Ik vond het jammer dat Nederland net naast de winst greep, maar ik gunde het Oostenrijk ten volle.
Het was Oostenrijk 100% gegund om te winnen na zo veel jaar maar het typetje Conchita (want dat is het uiteindelijk, een typetje) vind ik tot op de dag van vandaag een verschrikkelijke over de top act.quote:Op maandag 19 mei 2025 13:16 schreef Aadrianus het volgende:
Laat ik het zo zeggen, Rise like a Phoenix was geen slecht nummer, het zou ook zonder Conchita's statement zeker overeind zijn gebleven en hoog geëindigd. Maar of het dan ook gewonnen had is de vraag. Het punt is wel, dat het nummer wel erg met Conchita verbonden was. Je kunt die dingen niet los van elkaar zien. De bombast van het lied stond wel in schril contrast met de ingetogenheid van CATS. De winst had bijna net zo goed andersom kunnen zijn. Nummer 1 en 2 dat jaar waren iconisch op hun eigen manier. Ik vond het jammer dat Nederland net naast de winst greep, maar ik gunde het Oostenrijk ten volle.
Edsilia was in 2007. In 2005 was Glennis Grace gegaan. Zij zong overigens goed, maar het was een dertien in een dozijn 'power ballad'.quote:Op maandag 19 mei 2025 13:16 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
In de pulpjaren hebben we alleen maar meuk gestuurd. De enige die ook nog enigszins kon zingen was Edsilia maar die ging met een veel te oubollig lied waardoor we kansloos waren. En in de jaren met 1 semi en allerlei vooraf geplaatste finalisten was het sowieso veel lastiger om in de finale te geraken.
We hebben ook nog Hind gehad, ook zo’n vergeten artiest met een off-the-shelf liedje.
Daar ben ik hartgrondig niet mee eens.quote:Op maandag 19 mei 2025 13:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het was Oostenrijk 100% gegund om te winnen na zo veel jaar maar het typetje Conchita (want dat is het uiteindelijk, een typetje) vind ik tot op de dag van vandaag een verschrikkelijke over de top act.
Zal voor volgend jaar ook wel een zekerheidje zijn maar ik hoop dat ze de rol beperkt houden.
Die twintig jaar eerder leuk was geweest, maar toen al ouderwets aanvoelde.quote:Op maandag 19 mei 2025 13:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Edsilia was in 2007. In 2005 was Glennis Grace gegaan. Zij zong overigens goed, maar het was een dertien in een dozijn 'power ballad'.
Ok, een dragqueen-act dan. Maar nog steeds een act. Ik heb er niets mee. Hij kan wel goed zingen, tbf. Dat kan je van Dana International dan weer niet zeggenquote:Op maandag 19 mei 2025 13:22 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Daar ben ik hartgrondig niet mee eens.
Het wordt woordenspelletje. Wat noem je een typetje?quote:Op maandag 19 mei 2025 13:22 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Daar ben ik hartgrondig niet mee eens.
Met alle respect, maar dit is gewoon niet waar. Als je kijkt naar hoe het veld verdeeld was naar aanleiding van de uitslagen van de semi’s:quote:Op maandag 19 mei 2025 12:35 schreef TheVulture het volgende:
Qua startpositie had je dit jaar eigenlijk niet eens zoveel te klagen en of de producers het nu wel of niet hebben geweten wat de uitslagen waren (ik denk eigenlijk van wel). Letland, Nederland en Finland bleken op zich wel terecht de pimpslots gekregen te hebben.
Edsilia deed ook in 1998 mee tijdens het jaar van Dana International.quote:Op maandag 19 mei 2025 13:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Edsilia was in 2007. In 2005 was Glennis Grace gegaan. Zij zong overigens goed, maar het was een dertien in een dozijn 'power ballad'.
Ahhh klinkt logisch. Dan snap ik 'm. Ben het er ook mee eens trouwensquote:Op maandag 19 mei 2025 12:50 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Haha nee hoor, maar in de oude opzet van starthelften werden de posities net voor de pauze (plek 10 t/m 13, en misschien 9 ook nog wel) als de posities gezien waar je dan nog het beste kon staan als je de 1e helft geloot had.
Iemand zou de televoting, van pak hem beet de afgelopen 20 jaar, eens uit moeten pluizen. Ik denk dat er wel bepaalde blokken zijn van landen die elkaar punten geven. Omdat het buurlanden zijn, of omdat er bepaalde diaspora's wonen.quote:Op zondag 18 mei 2025 22:25 schreef TheVulture het volgende:
Goeie analysequote:Op maandag 19 mei 2025 13:30 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Met alle respect, maar dit is gewoon niet waar. Als je kijkt naar hoe het veld verdeeld was naar aanleiding van de uitslagen van de semi’s:
Semi 1 (land, loting, startpositie)
1. Oekraïne -> 1H -> 7
2. Albanië -> 2H -> 26
3. Nederland -> PC -> 12
4. Zweden -> PC -> 23
5. Estland -> PC -> 3
6. IJsland -> 1H -> 10
Semi 2
1. Israël -> PC -> 4
2. Letland -> PC -> 11
3. Finland -> 1H -> 13
4. Griekenland -> PC -> 17
5. Oostenrijk -> 1H -> 9
6. Litouwen -> PC -> 5
Dan zie je dus dat 9 van de 12 liedjes uit de Top 6 van de semi’s in de eerste helft zijn gezet, waaronder dus Nederland. Dat kan je enigszins nuanceren door IJsland en Leen Huijzer weg te laten, omdat die niet om de winst meededen. Maar dan zijn het er nog 7 van de 10, en Italië (PC) dat 5e werd (vooraf nog niet bekend uiteraard) opende de tweede helft. En op een paar lotingen voor eerste helft na, had je het merendeel gewoon overal waar je maar wil neer kunnen zetten.
Nederland was omringd door:
9. Oostenrijk (winnaar)
10. IJsland (6e semi 1)
11. Letland (2e semi 2)
12. Nederland (3e semi 1)
13. Finland (3e semi 2)
14. Italië (5e in de finale, tegenvallende televoting)
En daarvoor waren favorieten Estland (3), Israël (4) en Oekraïne (7) dus ook al geweest.
Met andere woorden, bijna alle favorieten zaten in die sectie 3-14, terwijl dat voor het merendeel onnodig was. En daarna, en dat is natuurlijk het kwalijke aan dit hele verhaal, kwam er een hele tijd niets, tot aan Zweden en Frankrijk. Alleen Griekenland als 17e.
Maar Zweden werd ingeleid door:
18. Armenië (10e in de semi)
19. Zwitserland (op voorhand al geen televotingmagneet)
20. Malta (9e in de semi)
21. Portugal (9e in de semi)
22. Denemarken (8e in de semi)
23. Zweden
24. Frankrijk
25. San Marino (10e in de semi)
26. Albanië
Alles was er dus op gericht om Zweden en Frankrijk zo veel mogelijk indruk te laten te maken, met als doel Israël te verslaan, en alle andere favorieten (waaronder Nederland) moesten elkaar zo veel mogelijk de vernieling in helpen in de eerste helft.
Wat Björkman en co die de startvolgorde doen echter even over het hoofd zagen in hun analyse, is dat als je driekwartier meuk over mensen heen strooit, en de show meermaals onderbreekt voor reclame en het opbouwen van complexe stagings, ze op een bepaald murw gebeukt zijn, en mentaal al lang uitgestapt zijn. Daardoor faalde deze strategie volledig voor Zweden en Frankrijk. Ik zou zeggen: erg mooi. En om de ellende nog groter te maken werd Estland precies genoeg opgeofferd om 2 punten tekort te komen om in het beslissende splitscreen met Oostenrijk te komen. Dat waren nu Israël en Oostenrijk. Lekkere reclame voor het ESF.
Dat is er al. Van oudsher zijn/waren er 3 grote blokken:quote:Op maandag 19 mei 2025 14:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Iemand zou de televoting, van pak hem beet de afgelopen 20 jaar, eens uit moeten pluizen. Ik denk dat er wel bepaalde blokken zijn van landen die elkaar punten geven. Omdat het buurlanden zijn, of omdat er bepaalde diaspora's wonen.
En de laatste jaren zien we inderdaad ook een sympathie-vote voor Oekraïne en Israël.
Daar kun je best een wetenschappelijke analyse op loslaten. Want in welk blok zou je het beste kunnen zitten? En hoe groot is de winst die daarmee te behalen valt?quote:Op maandag 19 mei 2025 15:14 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat is er al. Van oudsher zijn/waren er 3 grote blokken:
-De Nordics
-Ex-Joegoslavië
-De groep landen rondom Rusland (voor de invasie)
Dat zou best interessant zijn. Toch zijn er, op basis van eigen observaties van 20 jaar ESF kijken, wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de blocvoting. Bijvoorbeeld:quote:Op maandag 19 mei 2025 15:26 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Daar kun je best een wetenschappelijke analyse op loslaten. Want in welk blok zou je het beste kunnen zitten? En hoe groot is de winst die daarmee te behalen valt?
Zet dit maar op een mail naar de EBU. Een onweerlegbare analyse die hun totale falen verduidelijkt. Het is onvergeeflijk dat Björkman dit nu twee jaar op rij doet, met dit jaar ook nog eens bijna als resultaat dat Israël juist wél wint omdat de uitzending al helemaal is ingekakt tegen de tijd dat die landen die volgens jou moeten winnen aan de beurt zijn. Het was een ontzettend slecht opgebouwde uitzending, dramatische running order die verschillende favorieten de kop kostte, en zoals je zegt: totaal onnodig.quote:Op maandag 19 mei 2025 13:30 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Met alle respect, maar dit is gewoon niet waar. Als je kijkt naar hoe het veld verdeeld was naar aanleiding van de uitslagen van de semi’s:
...
Eigenlijk gewoon een matige show. Wat me trouwens opviel is dat er geen enkele uitloop was, alles was precies volgens het draaiboek. Maar goed, alles met tijd, klokken en schema’s kan je aan de Zwitsers wel overlatenquote:Op maandag 19 mei 2025 15:40 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Zet dit maar op een mail naar de EBU. Een onweerlegbare analyse die hun totale falen verduidelijkt. Het is onvergeeflijk dat Björkman dit nu twee jaar op rij doet, met dit jaar ook nog eens bijna als resultaat dat Israël juist wél wint omdat de uitzending al helemaal is ingekakt tegen de tijd dat die landen die volgens jou moeten winnen aan de beurt zijn. Het was een ontzettend slecht opgebouwde uitzending, dramatische running order die verschillende favorieten de kop kostte, en zoals je zegt: totaal onnodig.
Het is inderdaad bepaald treurig zó veel in het werk te stellen om te zorgen dat een land verliest.quote:Op maandag 19 mei 2025 15:40 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Zet dit maar op een mail naar de EBU. Een onweerlegbare analyse die hun totale falen verduidelijkt. Het is onvergeeflijk dat Björkman dit nu twee jaar op rij doet, met dit jaar ook nog eens bijna als resultaat dat Israël juist wél wint omdat de uitzending al helemaal is ingekakt tegen de tijd dat die landen die volgens jou moeten winnen aan de beurt zijn. Het was een ontzettend slecht opgebouwde uitzending, dramatische running order die verschillende favorieten de kop kostte, en zoals je zegt: totaal onnodig.
Ja.quote:Op maandag 19 mei 2025 15:58 schreef Greys het volgende:
Het tofste van de hele show vond ik de Käärijä Baby Lasagna mash-up. Die hebben ook echt héél veel views op YouTube en comments dat mensen dat eigenlijk gewoon het beste en leukste van de hele avond vonden.
Het is altijd een beetje gênant wanneer de interval beter is dan de hele competitiequote:Op maandag 19 mei 2025 15:58 schreef Greys het volgende:
Het tofste van de hele show vond ik de Käärijä Baby Lasagna mash-up. Die hebben ook echt héél veel views op YouTube en comments dat mensen dat eigenlijk gewoon het beste en leukste van de hele avond vonden.
Maar dat was ook het beste en leukste van de hele avond. Vergelijk eens met die gare optredens van Nemoquote:Op maandag 19 mei 2025 15:58 schreef Greys het volgende:
Daar voelen ze zich helaas toe genoodzaakt omdat Israël een enorme propaganda-campagne op touw zet om mensen op ze te laten stemmen. En die campagne werkt dus ook. Uiteindelijk komt Israël natuurlijk hoger uit dan ze puur op basis van het liedje zouden doen, dus dat de jury ze wellicht een beetje tegenwerkt is prima te verantwoorden.quote:Op maandag 19 mei 2025 15:58 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Het is inderdaad bepaald treurig zó veel in het werk te stellen om te zorgen dat een land verliest.
Als je ziet hoe weinig punten Israël krijgt van de zogenaamde vakjury, die er verstand van horen te hebben, en hoeveel meer punten objectief veel slechtere acts krijgen, moet dat wel doorgestoken kaart zijn.
Een schande om eerst overal te roepen dat het songfestival vooral niet politiek is en dan om politiek de stemming te beinvloeden.
Israël kreeg minder jurypunten dan die meuk uit Engeland. Nou, daar is je antwoord.quote:Op maandag 19 mei 2025 15:58 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als je ziet hoe weinig punten Israël krijgt van de zogenaamde vakjury, die er verstand van horen te hebben, en hoeveel meer punten objectief veel slechtere acts krijgen, moet dat wel doorgestoken kaart zijn.
Zelfs mijn moeder, die totaal niet van de "gekke" of lawaaierige acts houdt, vond dit leuk.quote:Op maandag 19 mei 2025 15:58 schreef Greys het volgende:
Op het moment dat je een jury in stelling moet brengen om bepaalde acts “tegen te werken”, waar ben je dan in hemelsnaam nog mee bezig, dat heeft niks meer met objectief beoordelen te maken.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:03 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Daar voelen ze zich helaas toe genoodzaakt omdat Israël een enorme propaganda-campagne op touw zet om mensen op ze te laten stemmen. En die campagne werkt dus ook. Uiteindelijk komt Israël natuurlijk hoger uit dan ze puur op basis van het liedje zouden doen, dus dat de jury ze wellicht een beetje tegenwerkt is prima te verantwoorden.
Ja want die televote is wel erg objectief.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Op het moment dat je een jury in stelling moet brengen om bepaalde acts “tegen te werken”, waar ben je dan in hemelsnaam nog mee bezig, dat heeft niks meer met objectief beoordelen te maken.
Nee natuurlijk niet maar van een vakjury mag je toch verwachten dat dit soort dingen geen rol spelen.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:06 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ja want die televote is wel erg objectief.
Italiaanse jury stemde bij meerdere nationale finales (als er een internationale jury) is ook wel vaak vaag. Maar ik had Dolly Style ook wel op ESF willen zien voor Zweden.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet maar van een vakjury mag je toch verwachten dat dit soort dingen geen rol spelen.
Ja, ik snap ook wel dat het in de praktijk niet zo werkt, zoals Italië dat altijd alle concurrenten onderaan zet enzo. Maar wat is dan nog de meerwaarde van een jury.
Dat deden ze vorig jaar ook al omdat Israël de televote fuckt. Het lied is objectief niet populair. Als we gaan zeuren over dat de jury's hier niet objectief handelt, dan doet de televote dat dus ook niet.quote:Op maandag 19 mei 2025 16:05 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Op het moment dat je een jury in stelling moet brengen om bepaalde acts “tegen te werken”, waar ben je dan in hemelsnaam nog mee bezig, dat heeft niks meer met objectief beoordelen te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |