abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 mei 2025 @ 08:27:28 #151
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_217685273
Dat je een bepaald liedje moet hebben is eigenlijk niet te zeggen voor komende jaren. Meestal wisselt het per jaar wat er dan populair is. De ene keer een heel catchy liedje, dan een stemmig liedje, dan toch weer kermis, andere keer weer een powerballad.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_217685452
quote:
1s.gif Op maandag 19 mei 2025 08:27 schreef Redefine het volgende:
Dat je een bepaald liedje moet hebben is eigenlijk niet te zeggen voor komende jaren. Meestal wisselt het per jaar wat er dan populair is. De ene keer een heel catchy liedje, dan een stemmig liedje, dan toch weer kermis, andere keer weer een powerballad.
Er is niet echt een lijn te ontdekken in wat er wint. De tijd van de statementacts (Conchita, Jamala, Toy) lijkt wat achter ons te liggen. Toen kwamen de gevoelige liedjes. Maar het is ook geen garantie dat je daarmee altijd wint want Maneskin en Loreen kan je moeilijk als rustig bestempelen :P . En toen kwam Nemo weer met een statementact. Ondertussen wisten Voilà en een stelletje van die sad songs uit Zwitserland weliswaar niet te winnen maar wel de top te bereiken. En nu wint JJ weer met een rustig nummer. Dus ja, zeg het maar.

Ok tot zover mijn 2 centjes.
pi_217685454
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 22:25 schreef TheVulture het volgende:
Probleem is dat het in het huidige veld heel lastig is om het echt goed te doen in de televote. Je moet echt bij die max 3 memorabele acts zitten om substantieel goed te scoren.

Met een Israel en Oekraine in het veld plus het feit dat elk land wel een bepaalde burenfactor/ overige diaspora heeft die vechten om de range van 12-7 punten doe je het al ontzettend goed als je 5/6 punten scoort. Je ziet het ook bij Claude, die wel van 14 landen punten krijgt maar met een hoop 1, 2 en 3 punten schiet je uiteindelijk geen hol op voor een top 10-klassering.
Eens. Mede daarom is de stelling dat ze elk jaar 'moeten gaan voor de winst' ook gewoon vreemd. Ze moeten gaan voor het maximaal haalbare met de ingezonden liedjes. En je kunt niet elk jaar de jury-winnaar hebben. De enige route momenteel om Israël en bij uitbreiding Oekraïne te verslaan loopt via de jury, maar ook zonder die 2 landen heeft Nederland gewoon veel jurypunten nodig omdat we geen diaspora en nauwelijks een burenfactor hebben.

Vaak is de kwaliteit van de ingezonden nummers niet zo dat er een kanshebber voor de winst bij zit. En dat is logisch. Bedenk daarnaast ook nog eens dat AvroTROS al moet bezuinigen en het met belastinggeld moet doen. Echt enorm uitpakken met staging kan alleen als de deelnemende artiest zelf flink geld bij legt, volgens mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 19-05-2025 09:05:48 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 19 mei 2025 @ 09:12:16 #154
163650 Greys
pi_217685580
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens. Mede daarom is de stelling dat ze elk jaar 'moeten gaan voor de winst' ook gewoon vreemd. Ze moeten gaan voor het maximaal haalbare met de ingezonden liederen. En je kunt niet elk jaar de jury-winnaar hebben. De enige route momenteel om Israël en bij uitbreiding Oekraïne te verslaan loopt via de jury, maar ook zonder die 2 landen heeft Nederland gewoon veel jurypunten nodig omdat we geen diaspora en nauwelijks een burenfactor hebben.

Vaak is de kwaliteit van de ingezonden nummers niet zo dat er een kanshebber voor de winst bij zit. En dat is logisch.
Precies. Als er elk jaar een winnend lied werd ingezonden en AvroTros het er alleen nog maar tussenuit hoefde te kiezen was het een ander verhaal. Maar dat is logischerwijs gewoon niet zo. Arcade hadden ze ook alleen maar omdat Cornald en co naast de ingezonden liedjes nog verder zijn gaan 'leuren en zeuren' of er niet ergens bij iemand nog een parel op de plank lag. Prima gedaan destijds, des te meer keuze is er.

Net wat je zegt: ze moeten gaan voor het max haalbare met de keuze uit de ingezonden liedjes. Dat is realistisch.

Had er in C'est La Vie meer gezeten?
Vast.
Maar ik denk niet dat NL er dan véél hoger mee was geëindigd in dit veld dit jaar eigenlijk.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_217685784
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 08:55 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er is niet echt een lijn te ontdekken in wat er wint. De tijd van de statementacts (Conchita, Jamala, Toy) lijkt wat achter ons te liggen. Toen kwamen de gevoelige liedjes. Maar het is ook geen garantie dat je daarmee altijd wint want Maneskin en Loreen kan je moeilijk als rustig bestempelen :P . En toen kwam Nemo weer met een statementact. Ondertussen wisten Voilà en een stelletje van die sad songs uit Zwitserland weliswaar niet te winnen maar wel de top te bereiken. En nu wint JJ weer met een rustig nummer. Dus ja, zeg het maar.

Ok tot zover mijn 2 centjes.
Zo lang Israël mee blijft doen, wordt de show daardoor gedomineerd, en kan je al uittekenen dat de opbouw net zo wordt als dit jaar. Met Israël en 1 of 2 televotingsponzen eromheen aan het begin, en dan bij de laatste 5 een paar favorieten die zouden moeten winnen (Zweden, Duitsland en Griekenland ofzo). Waarbij Nederland door het verleden ergens op een anonieme plek wordt gezet. Dus dan kan je alleen met iets wat onafhankelijk van de positie bij de televoters scoort ver komen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_217686443
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 07:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ja dat ben ik ook wel met je eens hoor. Maar waar ik meer op doelde is de mentaliteit van de organisatie. Dat moet imo naar “we gaan winnen” in plaats van “we gaan de finale halen”.
Hier ben ik het absoluut mee oneens. Zweden heeft deze mentaliteit en die mogen Israel dankbaar zijn dat dat land meedoet, want anders waren zij het meest uitgekotste land. Mensen zijn Zweden-moe en ik wil niet dat ze Nederland-moe worden.
Stuur af en toe een 3Js of een Hind, want dan valt de goede act het jaar erop wat meer op.

En als je Conchita een statementact noemt, dan ben ik het daar ook mee oneens :)
pi_217686606
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 11:00 schreef BillDauterive het volgende:

[..]
Hier ben ik het absoluut mee oneens. Zweden heeft deze mentaliteit en die mogen Israel dankbaar zijn dat dat land meedoet, want anders waren zij het meest uitgekotste land. Mensen zijn Zweden-moe en ik wil niet dat ze Nederland-moe worden.
Stuur af en toe een 3Js of een Hind, want dan valt de goede act het jaar erop wat meer op.

Nee alsjeblieft geen Volendam meer, hoor. :'(
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_217686862
quote:

[..]

En als je Conchita een statementact noemt, dan ben ik het daar ook mee oneens :)
Gelukkig mogen we het oneens zijn :Y

Maar wat was Conchita volgens jou wel dan? Oprechte vraag. Ik denk namelijk dat ze zonder dat man-in-jurk (of vrouw-met-baard, hoe je het ook bekijkt) niet gewonnen had.
pi_217687368
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 14:50 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Inderdaad, winnende stagings hebben een duidelijk beeld. Man in boot, vrouw tussen twee vloeren, man geeft boks aan poppetje. Bij ons was de money shot de spiegel met kleine Claude, maar die kwam pas op het einde. Niet bang zijn voor goedkoop sentiment, begin daarmee, dat onthouden de mensen. En de staging daaromheen bouwen. Dat was al beter geweest.

Nu was het pretentieus gelul als "onze staging valt niet in 30 sec te vangen, het is een reis". Ga toch weg, dat betekent dat het gewoon een slechte staging is.
Je zou kunnen zeggen dat dit jaar het nummer met de beste staging gewonnen heeft. Het nummer van Oostenrijk was het enige dat in zwart-wit uitgezonden werd, en het bootje, in de storm, geeft natuurlijk een krachtig beeld.

Als een hit of echte kraker ontbreekt, wat vaak zo is, kan goed een goed liedje, aangevuld met een goede staging, alsnog winnen.
pi_217687402
Qua startpositie had je dit jaar eigenlijk niet eens zoveel te klagen en of de producers het nu wel of niet hebben geweten wat de uitslagen waren (ik denk eigenlijk van wel). Letland, Nederland en Finland bleken op zich wel terecht de pimpslots gekregen te hebben.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_217687493
quote:
1s.gif Op maandag 19 mei 2025 11:36 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Gelukkig mogen we het oneens zijn :Y

Maar wat was Conchita volgens jou wel dan? Oprechte vraag. Ik denk namelijk dat ze zonder dat man-in-jurk (of vrouw-met-baard, hoe je het ook bekijkt) niet gewonnen had.
Conchita had gewoon een hartstikke goed liedje, eentje die we tegenwoordig af en toe nog steeds horen. Wat mij betreft, na Euphoria, de beste winnaar van het vorige decennium.
pi_217687500
quote:

[..]

Europa wordt nooit Nederland moe. Nederland moet het altijd voor een groot deel hebben van de jury, dus Nederland moet gewoon bekend staan als land dat kwalitatief goede nummers stuurt. Dan heb je bij de jury altijd een plusje. En als je dan een keer geluk hebt en het nummer ook bij het publiek aanslaat kun je net de standaardpubliekslanden voorblijven. Zoals met Arcade gebeurde.
We sturen het laatste decennium prima kwaliteit gemiddeld itt het decennium daarvoor, dus ik vind dat we weinig te klagen hebben anders dan het gebrek aan diaspora en gunfactor van buurlanden.
C'est la vie was ook gewoon weer een prima liedje waarmee je netjes top 8 scoort bij de jury om het gebrek aan publieksstemmen op te vangen. Juist doordat we toch altijd wel kwaliteit leveren overkomt ons niet meer die 0 punten zoals Duitsland en de UK de laatste jaren nog wel eens meemaken. Stuur je ano 2020+ nog de 3J's, dan scoren we geen ruk bij de jury EN 0 punten bij publiek.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_217687511
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 12:35 schreef TheVulture het volgende:
Qua startpositie had je dit jaar eigenlijk niet eens zoveel te klagen en of de producers het nu wel of niet hebben geweten wat de uitslagen waren (ik denk eigenlijk van wel). Letland, Nederland en Finland bleken op zich wel terecht de pimpslots gekregen te hebben.
Nu klink ik misschien heel dom, maar wat zijn pimpslots 😅
life is short, the world is wide, I want to make some memories
pi_217687521
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 12:49 schreef koekje_ het volgende:

[..]
Nu klink ik misschien heel dom, maar wat zijn pimpslots 😅
Haha nee hoor, maar in de oude opzet van starthelften werden de posities net voor de pauze (plek 10 t/m 13, en misschien 9 ook nog wel) als de posities gezien waar je dan nog het beste kon staan als je de 1e helft geloot had.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_217687540
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 12:47 schreef BillDauterive het volgende:

[..]
Conchita had gewoon een hartstikke goed liedje, eentje die we tegenwoordig af en toe nog steeds horen. Wat mij betreft, na Euphoria, de beste winnaar van het vorige decennium.
Het zal mijn gekleurde bril wel zijn, maar ik vond het liedje van Conchita meer dertien in een dozijn dan het liedje van The Common Linnets. In mijn ogen had Conchita ook niet gewonnen als het meest opvallende element, vrouw met baard (of man in jurk) er niet geweest was.
pi_217687625
quote:
1s.gif Op maandag 19 mei 2025 09:12 schreef Greys het volgende:

[..]
Precies. Als er elk jaar een winnend lied werd ingezonden en AvroTros het er alleen nog maar tussenuit hoefde te kiezen was het een ander verhaal. Maar dat is logischerwijs gewoon niet zo. Arcade hadden ze ook alleen maar omdat Cornald en co naast de ingezonden liedjes nog verder zijn gaan 'leuren en zeuren' of er niet ergens bij iemand nog een parel op de plank lag. Prima gedaan destijds, des te meer keuze is er.

Net wat je zegt: ze moeten gaan voor het max haalbare met de keuze uit de ingezonden liedjes. Dat is realistisch.

Had er in C'est La Vie meer gezeten?
Vast.
Maar ik denk niet dat NL er dan véél hoger mee was geëindigd in dit veld dit jaar eigenlijk.
Ik denk dat een staging die qua cameravoering hetzelfde was geweest, maar wat belichting, kleding en dansers ipv violisten een jongere en vitalere vibe had gehad, wel degelijk een verschil had gemaakt.
pi_217687642
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 12:53 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het zal mijn gekleurde bril wel zijn, maar ik vond het liedje van Conchita meer dertien in een dozijn dan het liedje van The Common Linnets. In mijn ogen had Conchita ook niet gewonnen als het meest opvallende element, vrouw met baard (of man in jurk) er niet geweest was.
Het was in aanloop naar het ESF ook niet de torenhoge favoriet. Pas na de semi ging het skyrocket in de odds en in de community. Maar het was ook een vrij sterk jaar met natuurlijk CATS en daarnaast nog een stel andere subtoppers.
pi_217687658
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2025 22:55 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar misschien omdat ik er veel cynischer inging, heb ik niet echt een kater. Meer het gevoel van 2010 toen Nederland Sieneke stuurde, en dat op dat moment wel voor een omslag zorgde in het denken bij het publiek. Van belastinggeldverslindend Oostblokfeestje en iedereen haat ons, naar een gedachte dat zo verdergaan echt niet kon en er iets veranderd moest worden. Het effect daarvan duurde nog even, maar het is was toen wel de wal die het schip keerde.
Nederland had toen ook wel een periode waarin een hoop bagger gestuurd werd.

2009: De Toppers
2010: Sieneke
2011: 3JS
2012: Joan Franka

En 2006 Treble :')

Pas in 2013 met Anouk, werd de denktrant veranderd, er werd gestopt met de TROS-muziekfeestachtige voorronde en de muzikant/artiest kreeg veel meer ruimte om er iets van te maken. Wat eigenlijk veel beter werkt, want het is het werk van een artiest om zo goed mogelijk te presteren, daar moet je geen goedkope voorrondes of juryleden aan toevoegen.
pi_217687687
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 13:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Nederland had toen ook wel een periode waarin een hoop bagger gestuurd werd.

2009: De Toppers
2010: Sieneke
2011: 3JS
2012: Joan Franka

En 2006 Treble :')

Pas in 2013 met Anouk, werd de denktrant veranderd, er werd gestopt met de TROS-muziekfeestachtige voorronde en de muzikant/artiest kreeg veel meer ruimte om er iets van te maken. Wat eigenlijk veel beter werkt, want het is het werk van een artiest om zo goed mogelijk te presteren, daar moet je geen goedkope voorrondes of juryleden aan toevoegen.
In de pulpjaren hebben we alleen maar meuk gestuurd. De enige die ook nog enigszins kon zingen was Edsilia maar die ging met een veel te oubollig lied waardoor we kansloos waren. En in de jaren met 1 semi en allerlei vooraf geplaatste finalisten was het sowieso veel lastiger om in de finale te geraken.

We hebben ook nog Hind gehad, ook zo’n vergeten artiest met een off-the-shelf liedje.
pi_217687692
Laat ik het zo zeggen, Rise like a Phoenix was geen slecht nummer, het zou ook zonder Conchita's statement zeker overeind zijn gebleven en hoog geëindigd. Maar of het dan ook gewonnen had is de vraag. Het punt is wel, dat het nummer wel erg met Conchita verbonden was. Je kunt die dingen niet los van elkaar zien. De bombast van het lied stond wel in schril contrast met de ingetogenheid van CATS. De winst had bijna net zo goed andersom kunnen zijn. Nummer 1 en 2 dat jaar waren iconisch op hun eigen manier. Ik vond het jammer dat Nederland net naast de winst greep, maar ik gunde het Oostenrijk ten volle.
pi_217687732
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 13:16 schreef Aadrianus het volgende:
Laat ik het zo zeggen, Rise like a Phoenix was geen slecht nummer, het zou ook zonder Conchita's statement zeker overeind zijn gebleven en hoog geëindigd. Maar of het dan ook gewonnen had is de vraag. Het punt is wel, dat het nummer wel erg met Conchita verbonden was. Je kunt die dingen niet los van elkaar zien. De bombast van het lied stond wel in schril contrast met de ingetogenheid van CATS. De winst had bijna net zo goed andersom kunnen zijn. Nummer 1 en 2 dat jaar waren iconisch op hun eigen manier. Ik vond het jammer dat Nederland net naast de winst greep, maar ik gunde het Oostenrijk ten volle.
Aanvulling: dit jaar niet trouwens, maar gezien alles wat er verder aan de hand is, is dit de nog meest gunstige uitkomst.
pi_217687740
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 13:16 schreef Aadrianus het volgende:
Het was Oostenrijk 100% gegund om te winnen na zo veel jaar maar het typetje Conchita (want dat is het uiteindelijk, een typetje) vind ik tot op de dag van vandaag een verschrikkelijke over de top act.

Zal voor volgend jaar ook wel een zekerheidje zijn maar ik hoop dat ze de rol beperkt houden.
pi_217687749
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 13:16 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
In de pulpjaren hebben we alleen maar meuk gestuurd. De enige die ook nog enigszins kon zingen was Edsilia maar die ging met een veel te oubollig lied waardoor we kansloos waren. En in de jaren met 1 semi en allerlei vooraf geplaatste finalisten was het sowieso veel lastiger om in de finale te geraken.

We hebben ook nog Hind gehad, ook zo’n vergeten artiest met een off-the-shelf liedje.
Edsilia was in 2007. In 2005 was Glennis Grace gegaan. Zij zong overigens goed, maar het was een dertien in een dozijn 'power ballad'.
pi_217687751
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 13:20 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het was Oostenrijk 100% gegund om te winnen na zo veel jaar maar het typetje Conchita (want dat is het uiteindelijk, een typetje) vind ik tot op de dag van vandaag een verschrikkelijke over de top act.

Zal voor volgend jaar ook wel een zekerheidje zijn maar ik hoop dat ze de rol beperkt houden.
Daar ben ik hartgrondig niet mee eens.
pi_217687759
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 13:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Edsilia was in 2007. In 2005 was Glennis Grace gegaan. Zij zong overigens goed, maar het was een dertien in een dozijn 'power ballad'.
Die twintig jaar eerder leuk was geweest, maar toen al ouderwets aanvoelde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')