.quote:Het systeem in de finale van het Eurovisie Songfestival is een combinatie van jury- en publieksstemmen uit de deelnemende landen. In totaal nemen ongeveer 26 landen deel aan de finale: de "Big Five" (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk), het gastland en landen die zich via de halve finales hebben geplaatst.
Tijdens de finale voert elk land zijn lied live op. Daarna stemmen alle deelnemende landen én enkele extra landen (die mogelijk niet in de finale staan) op hun favorieten. Elk land geeft twee sets punten: één van een vakjury en één van het publiek (tele- en online stemming). De punten worden verdeeld volgens het volgende systeem: 1 t/m 8, 10 en 12 punten voor de top 10 favorieten.
Eerst worden de juryresultaten bekendgemaakt. Elk land presenteert live de jurypunten, waarbij vooral de 12 punten met veel aandacht worden gegeven. Daarna worden alle publieksstemmen opgeteld per land en in één keer gepresenteerd, van het land met de minste publieksstemmen tot degene met de meeste. Dit zorgt vaak voor grote verrassingen en spanningen, omdat een land dat laag stond na de juryronde nog kan winnen met hoge publieksstemmen — of omgekeerd.
Het land met de meeste gecombineerde punten (jury + publiek) wint het Eurovisie Songfestival en mag het festival het jaar daarop organiseren (tenzij dit praktisch of politiek niet mogelijk is). Deze stemverdeling zorgt voor een balans tussen professionele beoordeling en de voorkeur van het grote publiek.
Denken moet je aan een paard overlatenquote:
Zweden, de VVD van het EFSquote:Op zondag 18 mei 2025 00:04 schreef Coco het volgende:
[..]
Daar wordt op gestemd, want .. Zweden. Veilige stem.
Had jij vroeger een poppenhuis?quote:
Waar staan die sterretjes voor, waarom kan je niet gewoon nigga zeggen als je dat wil zeggen?quote:Op zondag 18 mei 2025 00:05 schreef butz0rs het volgende:
lol, tijdens Claude hoor je dat "n*gga n*gga n*gga" van Letland al
Gelukkig is zijn recap-stukje wel goed gekozen.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:04 schreef TLC het volgende: Met alle respect voor Claude, maar zijn optreden was toch gewoon matig
Net als mensen die bij de verkiezingen stemmen op de partij die leidt/grootste lijkt te wordenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:04 schreef Coco het volgende:
[..]
Daar wordt op gestemd, want .. Zweden. Veilige stem.
Verlos ons uit ons lijden.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:05 schreef Evangelion het volgende:
Heb inmiddels een soort stockholm syndrome dat ik bijna alles wel leuk begin te vinden
Zweden was erg goedquote:Op zondag 18 mei 2025 00:04 schreef Wienerschnitzels het volgende: [..] Maar de rest was nog matiger
Ohquote:
Ja zal ik doen.quote:
Drama muchquote:Op zondag 18 mei 2025 00:07 schreef marcodej het volgende:
ESF is al al jaren geen familieshow meer, aan deze gekken kun je je kinderen niet met goed fatsoen blootstellen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Groot fan van User Wotte
Waar woont die andere vrouw dan met die rode jurk aan nu.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:07 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Die presentatoren leven geen van alle in het mooie Zwitserland. Haha
Gewoon doodknuppelen aubquote:Op zondag 18 mei 2025 00:07 schreef RipCity het volgende:
Twee mensen hebben tijdens het optreden van de Israëlische zangeres Yuval Raphael geprobeerd het podium van het Eurovisie Songfestival te betreden. Op beelden is te zien hoe de twee werden tegengehouden door beveiliging.
De beveiliging kon het duo van het podium houden, meldt de organiserende omroep SRG SSR. De twee zijn uit de zaal verwijderd en aan de politie overgedragen.
Tijd om op zwart te gaan en GGMM rood te maken.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:07 schreef yvonne het volgende:
Godsamme, door hoeveel dichte topics heb ik nu gepost?!
6quote:Op zondag 18 mei 2025 00:07 schreef yvonne het volgende:
Idd.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:06 schreef Ama het volgende:
Waarom kleed Hazel zich niet gewoon een beetje naar haar eigen leeftijd.
quote:Op zondag 18 mei 2025 00:07 schreef Tjacka het volgende:
Belde net met de zangeres van Polen.
Wat denk je?Antonie Kamerling is ook Pools?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
allemaal denk ik, oenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:07 schreef yvonne het volgende:
kap er eens meequote:Op zondag 18 mei 2025 00:07 schreef yvonne het volgende:
Sjezusquote:
Hoe kom je anders al die uren doorquote:
quote:
Oh ja, dat mens hè, die aders op de armen, de schouders, de handen.quote:
Oh wacht dat was vorig jaarquote:
Ow, gelukkig. Die groeit wel weer aanquote:
Gaat wel gebeuren.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:09 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
hoop alleen niet dat hackers mijn telnr kunnen krijgen...
Nee hoor, nog steeds.quote:
Ah gelukkigquote:
Ze is leuk in Last One Laughing Deutschlandquote:
Ik heb een kleine deep dive gedaan (wiki opgezocht) en ze is ook echt al best oud.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:10 schreef yvonne het volgende:
[..]
Oh ja, dat mens hè, die aders op de armen, de schouders, de handen.
Verloofde van Eros Ramazottiquote:Op zondag 18 mei 2025 00:10 schreef yvonne het volgende:
[..]
Oh ja, dat mens hè, die aders op de armen, de schouders, de handen.
Dit riep ik al de hele tijd maar sommige mensen vergeten dat het publiek niet alleen de winnaar maakt vanavond.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:11 schreef OmniRocket het volgende:
Estland krijgt te weinig jurypunten om te winnen (en terecht)
Ik heb niet zulke adersquote:Op zondag 18 mei 2025 00:11 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik heb een kleine deep dive gedaan (wiki opgezocht) en ze is ook echt al best oud.
Misschien niet voor yvonnebegrippen maar wel tegen de 50.
Dat kattengejankquote:Op zondag 18 mei 2025 00:14 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Was Oostenrijk zo goed?
Ik kan me dat nummer al niet meer herinneren.
Pretentieuze jurysquote:Op zondag 18 mei 2025 00:14 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Was Oostenrijk zo goed?
Kom denk ik omdat Chantal iets teveel dingen ook in het Duits doet tegenwoordig dus neemt ze die humor ook over.quote:
Gepiep op een epilepische zwartwit bootquote:Op zondag 18 mei 2025 00:14 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Was Oostenrijk zo goed?
Neequote:Op zondag 18 mei 2025 00:14 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Was Oostenrijk zo goed?
Groenlinkmenschenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:14 schreef Stoorzendert het volgende:
Oostenrijk?Wie zijn die mensen die daarop stemmen?
Zwart/wit boot. Opera.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:14 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Was Oostenrijk zo goed?
Ik hoop het heel erg.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:14 schreef superniger het volgende:
Inb4 miljoen stemmen van de kijkers voor Finland.
Kan de thuisstemmers beïnvloedenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:09 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Waarom doen ze de uitslagen van de jury niet al voor de optredens? Punten zijn toch al bekend.
Het kan nog alle kanten op want publiekstemm komen hierna nog.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:15 schreef Fleischmeister het volgende:
Oostenrijk gaat winnen, prima, zolang het geen Zweden is is het goed
Neequote:Op zondag 18 mei 2025 00:15 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Liever piepend oostenrijk dan dat ordinaire Finse wijf.
quote:
Morgenquote:Op zondag 18 mei 2025 00:14 schreef Tjacka het volgende:
Overal waar ik fan van bent gaat dit jaar fout
Dan wordt het pas spannend en shocking.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:15 schreef Ama het volgende:
[..]
Het kan nog alle kanten op want publiekstemm komen hierna nog.
quote:Op zondag 18 mei 2025 00:15 schreef Coco het volgende:
Ik heb genoeg gezien.
Gefeliciteerd PSV met het kampioenschap.
quote:
Nee dit is niks.quote:Op zondag 18 mei 2025 00:16 schreef Cirilico het volgende:
Wat een onoverzichtelijk systeem. Waarom worden de totaalpunten niet meer in beeld gehouden terwijl de punten binnenstromen?
Dit jaquote:Op zondag 18 mei 2025 00:16 schreef Cirilico het volgende:
Wat een onoverzichtelijk systeem. Waarom worden de totaalpunten niet meer in beeld gehouden terwijl de punten binnenstromen?
oehquote:Op zondag 18 mei 2025 00:17 schreef Ama het volgende:
Ik ga pas billen knijpen zodra publiek stemmen uitgedeeld worden.
quote:Op zondag 18 mei 2025 00:17 schreef Ama het volgende:
Ik ga pas billen knijpen zodra publiek stemmen uitgedeeld worden.
quote:Op zondag 18 mei 2025 00:16 schreef Cirilico het volgende:
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |