.quote:Het systeem in de finale van het Eurovisie Songfestival is een combinatie van jury- en publieksstemmen uit de deelnemende landen. In totaal nemen ongeveer 26 landen deel aan de finale: de "Big Five" (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk), het gastland en landen die zich via de halve finales hebben geplaatst.
Tijdens de finale voert elk land zijn lied live op. Daarna stemmen alle deelnemende landen én enkele extra landen (die mogelijk niet in de finale staan) op hun favorieten. Elk land geeft twee sets punten: één van een vakjury en één van het publiek (tele- en online stemming). De punten worden verdeeld volgens het volgende systeem: 1 t/m 8, 10 en 12 punten voor de top 10 favorieten.
Eerst worden de juryresultaten bekendgemaakt. Elk land presenteert live de jurypunten, waarbij vooral de 12 punten met veel aandacht worden gegeven. Daarna worden alle publieksstemmen opgeteld per land en in één keer gepresenteerd, van het land met de minste publieksstemmen tot degene met de meeste. Dit zorgt vaak voor grote verrassingen en spanningen, omdat een land dat laag stond na de juryronde nog kan winnen met hoge publieksstemmen — of omgekeerd.
Het land met de meeste gecombineerde punten (jury + publiek) wint het Eurovisie Songfestival en mag het festival het jaar daarop organiseren (tenzij dit praktisch of politiek niet mogelijk is). Deze stemverdeling zorgt voor een balans tussen professionele beoordeling en de voorkeur van het grote publiek.
Kijk, goed bezigquote:
Die van Polen is 52quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:43 schreef Pisces29 het volgende:
Deze vrouw is 34. Ik dacht een jaar of 50. Damn.
Whut, 34?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:43 schreef Pisces29 het volgende:
Deze Spaanse ziet er niet jonger uit.quote:
Met een fucking fantastisch figuur.quote:
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:43 schreef Pisces29 het volgende:
Eigenlijk heeft ze wel iets weg van Carlos Sainz jr.quote:
Goed shot.quote:
Ja dat het gejuich nep was was wel overduidelijk. Was vorig jaar ook al zo.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:45 schreef RipCity het volgende:
Bericht uit de zaal: Bij het optreden van Israël was er veel boegeroep. Ook wordt er gemeld dat een paar mensen met Palestijnse vlaggen door de beveiliging zijn weggehaald. Vorig jaar draaide de EBU ook aan de audioknoppen tijdens het optreden van Israël.
++
Mooi, doei pali wappies
Al weer? Do ook al. Vies zwijnquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:46 schreef Coco het volgende:
Mooi moment om de airfryer aan te slingeren.
Ik zou gewoon de stekker in het stopcontact doenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:46 schreef Coco het volgende:
Betaal je een godsvermogen voor een kaartje en dan ga je na de 5e act al zoiets kansloos uithalen die niemand ziet of hoortquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:45 schreef RipCity het volgende:
Bericht uit de zaal: Bij het optreden van Israël was er veel boegeroep. Ook wordt er gemeld dat een paar mensen met Palestijnse vlaggen door de beveiliging zijn weggehaald. Vorig jaar draaide de EBU ook aan de audioknoppen tijdens het optreden van Israël.
++
Mooi, doei pali wappies
Heb nog Samosa's, goed ideequote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:46 schreef Coco het volgende:
De beste man kondigde Litouwen aan als een nummer wat doet vermoeden dat de donkere wolken uit Rusland er al boven hangen. Hij is enorm de weg kwijt.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:46 schreef timmmmm het volgende:
Kan iemand me vertellen wat dit met woodstock te maken heeft of is Cornald al dronken?
Doet ie beter dan ik.;(quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:46 schreef timmmmm het volgende:
Kan iemand me vertellen wat dit met woodstock te maken heeft of is Cornald al dronken?
Je 18 social media vrienden wel trots op jequote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:47 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Betaal je een godsvermogen voor een kaartje en dan ga je na de 5e act al zoiets kansloos uithalen die niemand ziet of hoort![]()
![]()
Walgelijke walvis @GGMMquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:46 schreef Coco het volgende:
Radio is voor boomers.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:47 schreef gebrokenglas het volgende:
Normaal zou ik de radio nu verder zappen als dit voorbij kwam.
Volgend jaar een veteraan sturenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:48 schreef RipCity het volgende:
Als oekraine zijnde moet je de oorlog veel meer uitbuiten in zo'n nummer.
Als het een ander land was stonden ze niet eens in de finale.quote:
Verkaquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:48 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Volgend jaar een veteraan sturen
Denk niet dat ze deze aan het front willen hebben.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:48 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik versta echt helemaal niks van dit gebrabbel
Ja, ik laat mezelf straks uitdeukenquote:
ernaastquote:
6500 mensen passen erinquote:
Voor dikke mensen?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:51 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Voor de mensen die niet in deze zaal pasten.
Heeft wellicht met decor wissel te maken.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:51 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Waarom gewoon niet alle liedjes achter elkaar. ik vind dit zo gezeik
Echt!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:50 schreef vencodark het volgende:
Die dame links heeft wel een top lichaam hè. Damn.
JE MEENT HETquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:52 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
In Zwitserland hebben ze ook airfryers.
Absoluut, jammer van die kutact.quote:
Helaas verder wel enorm aanstellerigquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:50 schreef vencodark het volgende:
Michelle Hunzikerquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:50 schreef vencodark het volgende:
Dure haarsmeersels en zoquote:
Ik was eerstquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:50 schreef vencodark het volgende:
5e.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:52 schreef Kleffe_Dop het volgende:
En hoeveelste is ze met dit nummer geworden 34 jaar geleden?
Maar die zitten er nietquote:
Jaquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:52 schreef MizzezAmy het volgende:
Zo, thuis, hopelijk nog op tijd voor Claude
Ze hadden het hele ESF moeten opschorten voor een militaire parade.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:48 schreef RipCity het volgende:
Als oekraine zijnde moet je de oorlog veel meer uitbuiten in zo'n nummer.
Ja, die komt over een half uur.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:52 schreef MizzezAmy het volgende:
Zo, thuis, hopelijk nog op tijd voor Claude
Geheel conform traditie.quote:
Soort TGIF van Katy Perry, maar dan minderquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:53 schreef Ewelina het volgende:
Welke bagger gaan we nu zien van Engeland?
Strohrum?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:54 schreef Ama het volgende:
Ik ga nog even wat drinken pakken nu denk ik.
Ik ga nu iets vertellen wat jullie gaan veroordelen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:53 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Eigenlijk is ze nog minder grappig dan Soundos
Frankrijk met kurk kan er ook wat vanquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:54 schreef RipCity het volgende:
Nu de slechtste groep 8 musical van het jaar
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:54 schreef KinKiJan het volgende:
Het nummer met de perfecte titel voor als het afgelopen is.
Die in het roze is helemaal niet zo slechtquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:54 schreef alpeko het volgende:
Dit is met afstand de slechtste trio die je je voor kan voorstellen
quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:55 schreef douche-eendje het volgende:
Ow daar zijn de powerpuff girls weer.
Ik ben 2 weken geleden geweest en vond het ook leukquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:55 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik ga nu iets vertellen wat jullie gaan veroordelen.
Ik ben in Rotterdam naar Soundos geweest want er was een kaartje over.
En het was gewoon echt grappig.
#teamsoundos
Een kwartet bedoel je?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:54 schreef alpeko het volgende:
Dit is met afstand de slechtste trio die je je voor kan voorstellen
Zou je niet de inhoud daarvan ophangen? Lijkt me toch makkelijkerquote:
oh even beter oplettenquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:55 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
slipje van roze vrouw was weer in beeld
Als je Marco Borsato heetquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:55 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Die in het roze is helemaal niet zo slecht
BucksFizz vergeten?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:55 schreef R-woud93 het volgende:
Ik snap dit nooit, er komt zo veel mooie muziek uit Engeland maar op het ESF wil het maar niet lukken.
Ze kunnen wel zingen , dat is waar.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:56 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ik vind de stemmen nog best mooi eigenlijk
Fuck de massa!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:56 schreef Cupfighter het volgende:
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik vind dit leuk
De stemmen zijn het probleem niet hier.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:56 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ik vind de stemmen nog best mooi eigenlijk
Misschien kan jij dan het verschil maken dat ze niet laatste worden maar één na laatste.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:56 schreef Cupfighter het volgende:
Ouwe viespeuk!quote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:56 schreef Cupfighter het volgende:
Doel van een droger is dat het er droog uit komtquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:56 schreef H_T het volgende:
[..]
Zou je niet de inhoud daarvan ophangen? Lijkt me toch makkelijker
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |