Alle tijd die hij nu doorbrengt met dochter is een-op-een. Dus dat gaat op zich wel. Hij gaat ook met haar naar speeltuinen ofzo, want hij legde ook al uit dat hij daar probeert contacten op te doen, maar dat dat niet zo lukt. Ik denk dat hij misschien sociaal niet zo handig is en daarom de aansluiting wat moeilijker is. Ik vind het voorstel van @Claudia_x daarom ook erg goed: zoek begeleiding bij het opbouwen van een andere band met dochter en haar sociale kring.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik denk dat zoiets natuurlijk moet groeien. Ik zou eerst gaan voor één op één tijd met dochter. En bv. spelen met leeftijdsgenootjes kan ook als je naar de speeltuin gaat, naar de Ballorig of weet ik wat. Misschien kan hij dan ook wat contact maken met andere ouders.
Nu komt het allemaal wat geforceerd over eigenlijk. En dat allemaal omdat de moeder van dochter het als smoes gebruikt om de omgangsregeling voor hem niet uit te willen breiden.
Ik snap wel dat ze gezien de historie huiverig is, maar dit was natuurlijk wel een hele slechte smoes.
Waar ik altijd een beetje bang voor ben, is het 'zwarte gat' nadat de kinderen uit huis zijn. Ik ben dan al eind vijftig, misschien wel begin zestig.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:18 schreef Claudia_x het volgende:
Mijn ervaring als niet-gescheiden ouder is dat je regelmatig je levenskeuzes in heroverweging neemt vanwege je gezin. Zo ben ik ooit van carrière veranderd om meer tijd met mijn kinderen door te kunnen brengen. Als je een partner hebt, heb je iemand met wie je hiermee van gedachten kunt wisselen, iemand die je een spiegel voorhoudt of - wat natuurlijk niet altijd leuk is - van je eist dat je een compromis sluit. Het lijkt me zwaar als gescheiden ouder om het allemaal zelf te moeten bedenken..
Begeleiding zoeken lijkt me prima. Waarschijnlijk al ook dan het devies wel zijn om het geleidelijk op te bouwen en niet te gaan forceren. Nu vrijdag dochter op gaan halen en een vrijwilliger zoeken om als vriendinnetje mee te gaan, lijkt me forceren.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Alle tijd die hij nu doorbrengt met dochter is een-op-een. Dus dat gaat op zich wel. Hij gaat ook met haar naar speeltuinen ofzo, want hij legde ook al uit dat hij daar probeert contacten op te doen, maar dat dat niet zo lukt. Ik denk dat hij misschien sociaal niet zo handig is en daarom de aansluiting wat moeilijker is. Ik vind het voorstel van @:Claudia_X daarom ook erg goed: zoek begeleiding bij het opbouwen van een andere band met dochter en haar sociale kring.
Maar bottomline was dat er hier keihard werd gesteld dat men het kind niet in laat stappen bij een vreemde man, en dat vond en vind ik echt veel te kort door de bocht. Er zitten hier wat haken en ogen aan, maar die hebben in mijn ogen een andere grondslag en ik vind het frame 'vreemde man' niet kloppend bij de vader van een vriendinnetje. En ik bedenk me dan ook altijd maar dat mijn man, de vader van mijn kind, voor andere ouders ook 'een vreemde man' is. Hoe ik, maar ook hij zelf, het zou vinden als een vriendinnetje daar nooit bij in had mogen stappen omdat hij een vreemde man is.
Ik ben niet bang voor een zwart gat, want ik heb een rijk leven. Maar oh wat kijk ik tegen dat moment op! Natuurlijk gun ik het mijn kinderen ook om een eigen leven op te bouwen, maar ik zal het gezinsleven verschrikkelijk missen. De mensen die hier benadrukken dat de tijd NU is om er voor je dochter van 8 te zijn, hebben helemaal gelijk.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waar ik altijd een beetje bang voor ben, is het 'zwarte gat' nadat de kinderen uit huis zijn. Ik ben dan al eind vijftig, misschien wel begin zestig.
Mooi om te horen hoe je je kinderen prioriteert.quote:Mijn leven is daar ook wel op afgestemd. Eigen onderneming heb ik verkocht. Geld geïnvesteerd in vastgoed, aandelen, een tweetal start-ups, waar ik wel adviseer en wat help, maar beperkt en op afstand. Sociale contacten zijn een beetje gereduceerd tot mensen die begrijpen dat je met kinderen nog weleens met handen en voeten gebonden bent.
Mijn hobby is vooral fietsen (racefiets, gravel, mountainbike). Ik doe dat vooral alleen en zodoende is het prima te plannen. Ook vaak op Zwift (indoor in de garage) als dat beter uitkomt.
Ik heb er wel vrede meegenomen dat weekenden weg met vrienden/bekenden, veel vakanties e.d. er niet echt meer in zitten.
Dit is wel het idee. Op het moment ken ik alleen maar vriendinnetjes van naam, maar dat is dan ook alles.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat deed hij in eerste instantie niet.
Ik denk dat hij best een onzekere man is in de relatie naar zijn dochter, omdat hij haar nog vrij weinig ziet en de moeder dat maar al te graag zo in stand houdt. Hij heeft zeker nog wat te leren, maar het bij hem thuis laten spelen van zijn dochter met een vriendinnetje lijkt me alleen maar een stap in de goede richting. En met een korte kennismaking op het schoolplein en uitwisseling van adres en telefoonnummers ben je al een aardig eind op weg. Je moet ergens beginnen om een ander te vertrouwen.
Dat is helemaal prima, de ouder is meer dan welkom. Desnoods rij ik met mijn dochter apart naar een openbare plek waar ze kunnen spelen. Maar hoe ik de eerste stap in die richting kan zetten, geen idee. Vandaar dat ik vrijdag naar school wil gaan. Het is niet dat er een vriendinnetje mee MOET, maar uberhaupt mijn gezicht laten zien en een handje schudden met iemand zal al heel wat voor mij betekenen.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Op een kwartier rijden, bij een man die ik niet ken? Nee.
Ik zou zelf brengen en halen. En daar een kop koffie als kennismaking doen.
Maar dan moet je als ouder natuurlijk wel een auto tot je beschikking hebben om je kind te brengen.
Maar zomaar in de auto stappen bij een vreemde man? Nee.
Ik zou niet weten waar ik hiervoor hulp zou kunnen inschakelen. Ik heb mijn psych, maar die kan mij ook niet echt verder helpen met die vraag. Ik probeer wel dingen te zoeken als ''hulp'' bijeenkomsten voor gescheiden ouders, opvoeden, etc, maar ik kan niks buiten de randstad vinden. Of ik zoek totaal verkeerd, dat kan ook.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:18 schreef Claudia_x het volgende:
@:_pillow_, kun je geen professionele, praktische steun hierbij zoeken? Je lijkt vast te zitten in denken vanuit de huidige situatie, maar die zou je misschien wel kunnen veranderen.
Mijn ervaring als niet-gescheiden ouder is dat je regelmatig je levenskeuzes in heroverweging neemt vanwege je gezin. Zo ben ik ooit van carrière veranderd om meer tijd met mijn kinderen door te kunnen brengen. Als je een partner hebt, heb je iemand met wie je hiermee van gedachten kunt wisselen, iemand die je een spiegel voorhoudt of - wat natuurlijk niet altijd leuk is - van je eist dat je een compromis sluit. Het lijkt me zwaar als gescheiden ouder om het allemaal zelf te moeten bedenken..
Iemand die je advies geeft, kan je ook meehelpen om dit bespreekbaar te maken bij je ex. Ik snap haar heel goed: zij zal het welzijn van het kind voorop stellen. Als je vandaaruit met haar het gesprek aangaat, ontstaat er misschien wél een opening. Als zij zich bijvoorbeeld zorgen maakt om ritme en regelmaat, dan zul je haar het vertrouwen moeten geven dat je dat met een aangepaste regeling kunt bieden. Omdat je nogal onzeker overkomt en je plan niet heel doordacht klinkt, kan ik me voorstellen dat je haar er niet mee overtuigt. Maar dat kan veranderen als je een beter, realistisch plan voorstelt waarin je haar zorgen serieus neemt. En misschien heb je hier meerdere goede gesprekken met elkaar voor nodig. Het is niet niks, maar je wens om meer tijd met je dochter door te brengen is legitiem en is ook in het belang van je dochter.
Ik vind het erg knap van je dat je ''het roer'' om hebt gegooid. Daar heb ik wel bewondering voor. Ook mooi dat je in al die drukte toch nog momentjes voor jezelf en je hobby kan vinden.quote:Op maandag 16 juni 2025 11:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waar ik altijd een beetje bang voor ben, is het 'zwarte gat' nadat de kinderen uit huis zijn. Ik ben dan al eind vijftig, misschien wel begin zestig.
En dan?
Twee oudste zijn er ongeveer de helft van de tijd, jongste ook. Soms heb ik drie kinderen in huis, soms twee, soms één en soms geen. De moeder van de jongste heeft aangegeven dat ze het niet meer trekt en wil graag de omgangsregeling aanpassen naar twee weekenden per maand bij haar en de rest bij mij. Hij heeft helaas wat problemen, waardoor de zorg voor hem heel intensief is en hij maar beperkt naar de opvang kan.
Mijn leven is daar ook wel op afgestemd. Eigen onderneming heb ik verkocht. Geld geïnvesteerd in vastgoed, aandelen, een tweetal start-ups, waar ik wel adviseer en wat help, maar beperkt en op afstand. Sociale contacten zijn een beetje gereduceerd tot mensen die begrijpen dat je met kinderen nog weleens met handen en voeten gebonden bent.
Mijn hobby is vooral fietsen (racefiets, gravel, mountainbike). Ik doe dat vooral alleen en zodoende is het prima te plannen. Ook vaak op Zwift (indoor in de garage) als dat beter uitkomt.
Ik heb er wel vrede meegenomen dat weekenden weg met vrienden/bekenden, veel vakanties e.d. er niet echt meer in zitten.
Dat van de juf klinkt als een goed idee. Het is alleen nog een aardige drempel om zoiets te sprake te brengen. Ik zou ook eerlijk gezegd niet echt weten of een juf daadwerkelijk iets zou kunnen betekenen, die gaan niet over buitenschoolse activiteiten. Verder wordt alles via mijn ex gecommuniceerd. Ik krijg wel haar rapport te zien, die neemt ze altijd vol trots mee.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:20 schreef MissButterflyy het volgende:
Pillow, ik heb het idee dat je in een vechtscheiding zit en je ex over de rug van jullie kind macht probeert te houden, en als ze kans krijgt zie je je dochter helemaal niet meer.
Heb je wel gezag over je dochter? Ga je mee naar oudergesprekken op school? Weet je wie haar juf is op school? Misschien kun je het daar bespreken en kunnen ze je helpen dat ze kan afspreken met vriendinnetjes als ze bij jou is.
Sowieso zou ik als ik jou was me hier niet bij neerleggen, is mediaton een idee, in het belang van jullie dochter?
Ik zou dan dat gewoon als doel stellen. Sowieso is het goed als ook jij contact hebt met de school, niet enkel in "officiële" gesprekken en ouderavonden.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:14 schreef _pillow_ het volgende:
[..]
Dat is helemaal prima, de ouder is meer dan welkom. Desnoods rij ik met mijn dochter apart naar een openbare plek waar ze kunnen spelen. Maar hoe ik de eerste stap in die richting kan zetten, geen idee. Vandaar dat ik vrijdag naar school wil gaan. Het is niet dat er een vriendinnetje mee MOET, maar uberhaupt mijn gezicht laten zien en een handje schudden met iemand zal al heel wat voor mij betekenen.
Als je gezag hebt, want daar geef je geen antwoord op, een gesprekje met juf kunnen aanvragen en daarin aangeven dat je graag wat meer aanwezig bent in het leven van je dochter. Je zou kunnen vragen of zij jouw telefoonnummer zou willen geven aan de ouders van een of twee meisjes waar je dochter het meeste contact mee heeft. Juf mag jouw geen nummers geven, maar ze mag wel op jouw verzoek jouw nummer doorgeven.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:36 schreef _pillow_ het volgende:
[..]
Dat van de juf klinkt als een goed idee. Het is alleen nog een aardige drempel om zoiets te sprake te brengen. Ik zou ook eerlijk gezegd niet echt weten of een juf daadwerkelijk iets zou kunnen betekenen, die gaan niet over buitenschoolse activiteiten. Verder wordt alles via mijn ex gecommuniceerd. Ik krijg wel haar rapport te zien, die neemt ze altijd vol trots mee.
Dank je wel.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:26 schreef _pillow_ het volgende:
[..]
Ik vind het erg knap van je dat je ''het roer'' om hebt gegooid. Daar heb ik wel bewondering voor. Ook mooi dat je in al die drukte toch nog momentjes voor jezelf en je hobby kan vinden.
Het zwarte gat herken ik wel. Hopen maar dat ze in de buurt zullen blijven zodat jullie elkaar regelmatig kunnen zien, meer kan je niet doen.
Ik heb eerlijk gezegd moeten googelen naar het punt over gezag. Naar mijn idee heb ik wel nog steeds gezagquote:Op maandag 16 juni 2025 15:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je gezag hebt, want daar geef je geen antwoord op, een gesprekje met juf kunnen aanvragen en daarin aangeven dat je graag wat meer aanwezig bent in het leven van je dochter. Je zou kunnen vragen of zij jouw telefoonnummer zou willen geven aan de ouders van een of twee meisjes waar je dochter het meeste contact mee heeft. Juf mag jouw geen nummers geven, maar ze mag wel op jouw verzoek jouw nummer doorgeven.
Als je ooit gezag hebt verkregen en dat is naderhand ingetrokken, dan zou je daar toch wel iets van gemerkt moeten hebben. Dat kan volgens mij enkel via de rechter.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:52 schreef _pillow_ het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd moeten googelen naar het punt over gezag. Naar mijn idee heb ik wel nog steeds gezag
Dat van het telefoonnummer zou ik wel kunnen doen, ja. Alle beetjes helpen wel een beetje.
Een ambulant begeleider. Bijvoorbeeld via de WMO van je gemeente.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:20 schreef _pillow_ het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waar ik hiervoor hulp zou kunnen inschakelen. Ik heb mijn psych, maar die kan mij ook niet echt verder helpen met die vraag. Ik probeer wel dingen te zoeken als ''hulp'' bijeenkomsten voor gescheiden ouders, opvoeden, etc, maar ik kan niks buiten de randstad vinden. Of ik zoek totaal verkeerd, dat kan ook.
Het is een onzinargument. Hier spelen vaak zat vriendinnetjes.quote:Op maandag 16 juni 2025 08:50 schreef _pillow_ het volgende:
Na een super dag te hebben gehad met A, op het einde het gesprek toch durven aan te gaan.
Ex is van mening dat door het verleden ze liever niet heeft dat er vaste dagen komen. Waarom werd mij niet echt duidelijk gemaakt. “Ze moet ook met vriendinnetjes kunnen spelen”. Toen ik voorstelde dat het prima is als ze bij mij komen spelen, begon ze te lachen en keek mij onnozel aan. “Alsof moeders het prima vinden dat hun dochter bij een vreemde man gaan spelen.” Was haar reactie erop.
Ik was toen helemaal verbouwereerd, klapte helemaal dicht. Ze sloot de deur en dat was dat.
Ik moet bekennen dat ze een goed argument heeft. Ben eenmaal een vrijgezelle man, er zijn genoeg kratenartikels over ellende hierover geschreven.
Ik zie het, mede ook door de scenario’s die hierboven zijn geschreven, dan ook somber in hoe de toekomst zal gaan.
Zo gaat dat volgens mij overal. Iig hier. Nou is het een klein dorp en kent iedereen elkaar eigenlijk wel. Maar toch.quote:Op maandag 16 juni 2025 10:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat schooieren, wat ik ook nogal een vreemd iets vind, stond niet in de eerste post.
Hoe ik het zie: ik ben zelf op het schoolplein om mijn kind op te halen. Mijn kind komt met vriendinnetje bij me om te vragen of ze bij vriendinnetje mag spelen. Ik vraag of de vader of moetder van het vriendinnetje dat goed vindt, en loop samen met de meiden even naar de andere ouder toe. Daar wisselen we telefoonnummers en adres uit en spreken we af hoe laat ik mijn kind weer kom halen. Alleen bij een heel unheimisch gevoel zou ik dan een uitvlucht zoeken, maar anders vertrouw ik mijn kind, het vriendinnetje en de andere ouder en gaat mijn kind gewoon mee.
Zo ging het bij mijn kind altijd. En ja, daar waren dan wel eens ouders die je nog niet kende. Maar ja, er waren ook ouders die mij of mijn man niet kenden en die hun kind toch meegaven aan mij of mijn man.
Zoals overal. Als je geregeld ter plekke bent ontstaan er vanzelf gesprekjes tijdens het wachten lijkt mij zo.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:10 schreef _pillow_ het volgende:
Dus, ik zit op dat punt ook een beetje met mijn handen in mijn haar. Hoe kom ik in vredesnaam in contact met die ouders.
Je kan gewoon aan de school vragen of ze ook richting jou willen communiceren.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:36 schreef _pillow_ het volgende:
[..]
Dat van de juf klinkt als een goed idee. Het is alleen nog een aardige drempel om zoiets te sprake te brengen. Ik zou ook eerlijk gezegd niet echt weten of een juf daadwerkelijk iets zou kunnen betekenen, die gaan niet over buitenschoolse activiteiten. Verder wordt alles via mijn ex gecommuniceerd. Ik krijg wel haar rapport te zien, die neemt ze altijd vol trots mee.
Ik sluit me hier inderdaad bij aan. Haal je haar altijd op vrijdag op? Dan zou ik met je ex overleggen (!!) dat je dat graag vanaf nu op school doet. Het is een belangrijk onderdeel van haar leven, dus ook leuk voor jou om te zien. Leg er geen druk op, maar laat het gewoon gebeuren.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:57 schreef capricia het volgende:
En ga gewoon je kind eens ophalen van school, in overleg met haar moeder. Zonder druk dat er vriendinnetjes mee moeten.
Na afloop van de schooldag zijn ouders vaak welkom om even met hun kind de klas in te gaan en de werkjes te bekijken. En de plek waar je dochter zit etc. Dan ontmoet je de juf vanzelf wel.
Dit dus.quote:Op maandag 16 juni 2025 21:56 schreef Meke het volgende:
[..]
Ik sluit me hier inderdaad bij aan. Haal je haar altijd op vrijdag op? Dan zou ik met je ex overleggen (!!) dat je dat graag vanaf nu op school doet. Het is een belangrijk onderdeel van haar leven, dus ook leuk voor jou om te zien. Leg er geen druk op, maar laat het gewoon gebeuren.
Misschien wil ze nog even op het schoolplein spelen met een vriendinnetje over een paar weken en kun jij rustig een gesprekje aanknopen met de ouder van dat meisje. Na een tijdje hebben zij jou ook een paar keer gezien en voelt de grens om kinderen te laten spelen ook lager.
Bovendien kan het ook beginnen met dat jouw dochter bij een ander kind speelt, jij haar daar ophaalt en zo de ouders leert kennen.
Ik heb het idee dat je nu een beetje van nul naar honderd wil, maar ik denk dat dat ook een beetje tegen de haren van de ex in wrijft en het lijkt me verstandig om rustig haar vertrouwen ook te winnen. Wellicht vind je ex het in het begin fijn om haar samen van school te halen en haar dan met jou mee te laten gaan, in plaats van al je toekomstplannen en ideeën NU uit te willen voeren.
Je dochter voelt denk ik allang dat je graag met haar bent, en ik denk dat dat uiteindelijk het belangrijkste is.
Met dit soort dingen is er wel een beetje een haal- en brengplicht, vind ik. Ja, zij is verplicht om hem te informeren. En ja, hij mag ook wel wat moeite doen natuurlijk om geïnformeerd te worden.quote:Op maandag 16 juni 2025 17:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je kan gewoon aan de school vragen of ze ook richting jou willen communiceren.
En ik vind het eigenlijk onbestaanbaar dat je niet bij de oudergesprekken bent. Dat je er eens 1 mist, kan. Maar nooit aanwezig? Kan ook gewoon remote. Er zijn echt wel mogelijkheden voor. Als je meer betrokken wil zijn in het leven van jouw dochter hoort dat er ook bij. Denk ik dan zo.
Een vechtscheiding?quote:Op maandag 16 juni 2025 15:20 schreef MissButterflyy het volgende:
Pillow, ik heb het idee dat je in een vechtscheiding zit en je ex over de rug van jullie kind macht probeert te houden, en als ze kans krijgt zie je je dochter helemaal niet meer.
Heb je wel gezag over je dochter? Ga je mee naar oudergesprekken op school? Weet je wie haar juf is op school? Misschien kun je het daar bespreken en kunnen ze je helpen dat ze kan afspreken met vriendinnetjes als ze bij jou is.
Sowieso zou ik als ik jou was me hier niet bij neerleggen, is mediaton een idee, in het belang van jullie dochter?
Er zijn veel plekken waar je voor ondersteuning aan kunt kloppen. Dat maakt het wrang genoeg doorgaans moeilijk om te weten waar je moet zijn. Je kunt op zoek gaan naar opvoedondersteuning. Daarvoor kun je aankloppen bij de school van je kind, je gemeente of het ouder- en kindcentrum. Ook als zij je niet direct kunnen helpen, kunnen ze je wel doorverwijzen. Op deze website vind je veel ondersteuningsinformatie gericht op scheidingen.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:20 schreef _pillow_ het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waar ik hiervoor hulp zou kunnen inschakelen. Ik heb mijn psych, maar die kan mij ook niet echt verder helpen met die vraag. Ik probeer wel dingen te zoeken als ''hulp'' bijeenkomsten voor gescheiden ouders, opvoeden, etc, maar ik kan niks buiten de randstad vinden. Of ik zoek totaal verkeerd, dat kan ook.
Moet je per sé wat doen dan?quote:Op woensdag 18 juni 2025 16:55 schreef _pillow_ het volgende:
Dank allen voor de adviserende reacties.
Op het moment heb ik nog geen reactie ontvangen van mijn ex op mijn bericht dat ik vrijdag ook langs school wil gaan. Rustig afwachten zit er niet bij, de avonden en vrije tijd zit ik mij suf te piekeren.
Het kan kloppen dat sommige vinden dat ik te snel ga. Om eerlijk te zijn heeft dit topic daar veel invloed op gehad, waardoor ik het gevoel gekregen heb dat ik een hele slechte vader ben en mijn dochter mij binnenkort niet meer wil zien. De reacties trek ik erg aan. Jullie bedoelen het ongetwijfeld goed, daar twijfel ik niet aan. Het boezemt mij echter wel angst in de toekomst, waardoor ik aan alles begin te twijfelen.
Waar ik eerst nog naar uit keek om dat ik mijn dochter weer kan zien, is omgedraaid in veel verdriet, schuldbesef en wanhoop. De chaos in mijn hoofd zorgt er momenteel voor dat ik dan ook helemaal geen planning heb voor komend weekend en ook echt niet meer weet wat te doen. De hitte helpt dan ook absoluut niet mee.
Je kan gewoon aan je dochter vragen wat ze wil doen als je het weekend nog niet hebt volgepland. Ik zou denken dat zwemmen een prima optie is met dit weer, maar goed.quote:Op woensdag 18 juni 2025 16:55 schreef _pillow_ het volgende:
Op het moment heb ik nog geen reactie ontvangen van mijn ex op mijn bericht dat ik vrijdag ook langs school wil gaan. Rustig afwachten zit er niet bij, de avonden en vrije tijd zit ik mij suf te piekeren.
Het kan kloppen dat sommige vinden dat ik te snel ga. Om eerlijk te zijn heeft dit topic daar veel invloed op gehad, waardoor ik het gevoel gekregen heb dat ik een hele slechte vader ben en mijn dochter mij binnenkort niet meer wil zien. De reacties trek ik erg aan. Jullie bedoelen het ongetwijfeld goed, daar twijfel ik niet aan. Het boezemt mij echter wel angst in de toekomst, waardoor ik aan alles begin te twijfelen.
Waar ik eerst nog naar uit keek om dat ik mijn dochter weer kan zien, is omgedraaid in veel verdriet, schuldbesef en wanhoop. De chaos in mijn hoofd zorgt er momenteel voor dat ik dan ook helemaal geen planning heb voor komend weekend en ook echt niet meer weet wat te doen. De hitte helpt dan ook absoluut niet mee.
Niemand zegt dat je een slechte vader bent. Mensen zeggen wel dat je je dochter nu weinig ziet en dat dat ten koste gaat van de band die je met haar opbouwt. En waar ik zelf bijvoorbeeld op reageerde, was op dat werken voor die slaapkamer van haar. Als dat dan de reden is dat je haar minder ziet dat je eigenlijk zou willen... Maar daarna bleek dat je ook afhankelijk bent van een ex die huiverig is.quote:Op woensdag 18 juni 2025 16:55 schreef _pillow_ het volgende:
Slecht.quote:
Afgelopen weekend geprobeerd met haar naar buiten te gaan, wat in de schaduw. Maar dochter bleef hoog bij laag dat ze echt niet weg wou zonder vriendinnetje. uitspraken als ''Waarom kan jij niet die en die vragen?'' kwam herhaaldelijk voor.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Niemand zegt dat je een slechte vader bent. Mensen zeggen wel dat je je dochter nu weinig ziet en dat dat ten koste gaat van de band die je met haar opbouwt. En waar ik zelf bijvoorbeeld op reageerde, was op dat werken voor die slaapkamer van haar. Als dat dan de reden is dat je haar minder ziet dat je eigenlijk zou willen... Maar daarna bleek dat je ook afhankelijk bent van een ex die huiverig is.
Ik zou niet zo stressen over wat je in een weekend moet doen. Jonge kinderen vinden ook het park, speeltuin of binnen spelletjes doen leuk. Ze hoeven echt niet elk weekend naar Duinrell, de Efteling en Walibi.
Ik zou het rustig opbouwen eigenlijk. Niet meteen als doel op zich mensen uitnodigen en zo.
Ik heb een aanvraag ingediend bij het WMO. Duurt een kleine 6 weken tot reactie. Nouja, eerste stap is gezet.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 08:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er zijn veel plekken waar je voor ondersteuning aan kunt kloppen. Dat maakt het wrang genoeg doorgaans moeilijk om te weten waar je moet zijn. Je kunt op zoek gaan naar opvoedondersteuning. Daarvoor kun je aankloppen bij de school van je kind, je gemeente of het ouder- en kindcentrum. Ook als zij je niet direct kunnen helpen, kunnen ze je wel doorverwijzen. Op deze website vind je veel ondersteuningsinformatie gericht op scheidingen.
Een andere optie is naar een maatschappelijk werker gaan of ondersteuningsinitiatieven in je omgeving zoeken. Een aardig startpunt is doorgaans de website van je gemeente.
Denk vooral na over waar je precies hulp bij zou willen. Als je vraagt om conflictbeslechting met je ex, dan krijg je een ander advies dan wanneer je meer grip wil krijgen op je eigen leven. Mijn idee zou zijn om je nu op het laatste te richten.
Het is niet zo gek dat je niet meteen contact hebt. Niemand kent je nog. Je kan niet verwachten van 0-100 in 2,1 seconden te gaan (dat is ook helemaal niet zo comfortabel...quote:Op dinsdag 24 juni 2025 12:16 schreef _pillow_ het volgende:
[..]
Slecht.
Aanvaring met ex gehad op het schoolplein. Ik bleef kalm en zij werd overstuur toen ze mij zag, waarna ze met veel theater/bombarie weg ging. Ik voelde de ogen van al die ouders daar in mijn nek priemen... zover ik weet heeft mijn dochter daar weinig van meegekregen, die zat nog in de klas. Maargoed, je weet niet wat er in dat koppie rondspookt. Misschien is ze wel bang om iets erover te zeggen. Daarnaast heb ik geen enkel contact weten te maken met anderen. Werd keihard genegeerd. School uit, dochter kwam aan en wou meteen weg.
Dochter was bij terugbrengen naar ex weer overstuur, dat ze niet weg wou gaan en bij mij wil blijven. Hele rit had ze gehuild, zelfs na het afscheid toen de deur dicht ging. Ik ging kapot.
Voor mij was het weekend vol stress. We waren bij familie langs geweest, maar de somberheid en negatieve gedachtes namen regelmatig de overhand. Ik heb dan ook besloten om toch weer terug te vallen op medicatie. Ik trek het allemaal niet meer.
De angst dat ik weer onverschillig wordt door de medicatie is groot. Ik trek dit allemaal niet meer. Ik denk wel dat het beter is dan mij overgeven op mijn gedachtes/stemming....
Zoek hulp! Alleen medicatie is zelden genoeg.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 12:16 schreef _pillow_ het volgende:
[..]
Slecht.
Aanvaring met ex gehad op het schoolplein. Ik bleef kalm en zij werd overstuur toen ze mij zag, waarna ze met veel theater/bombarie weg ging. Ik voelde de ogen van al die ouders daar in mijn nek priemen... zover ik weet heeft mijn dochter daar weinig van meegekregen, die zat nog in de klas. Maargoed, je weet niet wat er in dat koppie rondspookt. Misschien is ze wel bang om iets erover te zeggen. Daarnaast heb ik geen enkel contact weten te maken met anderen. Werd keihard genegeerd. School uit, dochter kwam aan en wou meteen weg.
Dochter was bij terugbrengen naar ex weer overstuur, dat ze niet weg wou gaan en bij mij wil blijven. Hele rit had ze gehuild, zelfs na het afscheid toen de deur dicht ging. Ik ging kapot.
Voor mij was het weekend vol stress. We waren bij familie langs geweest, maar de somberheid en negatieve gedachtes namen regelmatig de overhand. Ik heb dan ook besloten om toch weer terug te vallen op medicatie. Ik trek het allemaal niet meer.
De angst dat ik weer onverschillig wordt door de medicatie is groot. Ik trek dit allemaal niet meer. Ik denk wel dat het beter is dan mij overgeven op mijn gedachtes/stemming....
Hij heeft geen toestemming nodig, want ze hebben samen ouderlijk gezag. Dochter zou die vrijdagmiddag sowieso naar hem toe gaan, hij heeft gezegd haar bij school op te halen. Als moeder dan kiest om niet te reageren, maar stennis te schoppen op het schoolplein, dan is dat een hele rare keuze van haar.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:23 schreef capricia het volgende:
Dus je had woensdag ieg nog geen reactie ontvangen dat het akkoord was dat jij jullie dochter van school ging halen. En vrijdag ben je toch gegaan, en daar stond de moeder van je dochter ook.
Had je nu wel of geen toestemming van haar?
Want dit komt vreemd over. Dat jullie daar kennelijk allebei waren.
Ik had geen reactie gekregen van mijn ex, wel een leesbevestiging (blauw vinkje). Toch ben ik gegaan. Ik had niet verwacht dat ze zo zou reageren. Achteraf gezien een stomme actie van mij... Heb hiermee natuurlijk ook niet echt een positieve indruk gemaakt op de andere ouders die daar ook waren.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:23 schreef capricia het volgende:
Dus je had woensdag ieg nog geen reactie ontvangen dat het akkoord was dat jij jullie dochter van school ging halen. En vrijdag ben je toch gegaan, en daar stond de moeder van je dochter ook.
Had je nu wel of geen toestemming van haar?
Want dit komt vreemd over. Dat jullie daar kennelijk allebei waren.
wmo verzoek heb ik ingediend, verder zou ik niet echt weten wat ik nog meer kan doen. Ik heb wel contact met een psychiater, daar ben ik mee bezig met systeemtherapie. Dat valt mij wel zwaar. Daarnaast ben ik begonnen met medicatie, dat zal de komende weken wel even zwaar worden om het in te laten werken. Ik hoop maar dat mijn dochter daar weinig van zal merken.quote:Op donderdag 26 juni 2025 07:34 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Zoek hulp! Alleen medicatie is zelden genoeg.
Moet jij haar volgens de regeling op gaan halen? Of moet zij je dochter al nadat de school af is gelopen naar jou brengen?quote:Op donderdag 26 juni 2025 12:08 schreef _pillow_ het volgende:
[..]
Ik had geen reactie gekregen van mijn ex, wel een leesbevestiging (blauw vinkje). Toch ben ik gegaan. Ik had niet verwacht dat ze zo zou reageren. Achteraf gezien een stomme actie van mij... Heb hiermee natuurlijk ook niet echt een positieve indruk gemaakt op de andere ouders die daar ook waren.
Gezag zegt hierin niets. De omgangsregeling wel.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij heeft geen toestemming nodig, want ze hebben samen ouderlijk gezag. Dochter zou die vrijdagmiddag sowieso naar hem toe gaan, hij heeft gezegd haar bij school op te halen. Als moeder dan kiest om niet te reageren, maar stennis te schoppen op het schoolplein, dan is dat een hele rare keuze van haar.
Het is doodnormaal dat daarvan af en toe wordt afgeweken. Als zijn ex het niet ok vond, dan had ze dat moeten communiceren. Niets zeggen en dan aldaar stennis maken is idioot gedrag.quote:Op donderdag 26 juni 2025 13:45 schreef Troel het volgende:
[..]
Gezag zegt hierin niets. De omgangsregeling wel.
Dat ligt helemaal aan de situatie. Fijn dat dat bij jou wel goed ging, maar hier ging het duidelijk niet goed. Bedenk dat je hier nooit het hele verhaal hebt en dat een inschatting maken dus eigenlijk niet fatsoenlijk kan.quote:Op donderdag 26 juni 2025 13:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is doodnormaal dat daarvan af en toe wordt afgeweken. Als zijn ex het niet ok vond, dan had ze dat moeten communiceren. Niets zeggen en dan aldaar stennis maken is idioot gedrag.
Hell, ik ben ooit bij een oudergesprek geconfronteerd (zonder aankondiging) dat de vriend van mijn ex vrouw er ineens bij was. Ik was pislink, maar ik heb het juiste moment gekozen om duidelijk te maken dat het 1 keer en niet weer was, wat mij betreft.
Dat @:_pillow_ op basis van wel gelezen, niet gereageerd heeft besloten te gaan snap ik dus wel.
Dat verwachtte je wel, dat ze zo zou reageren.quote:Op donderdag 26 juni 2025 12:08 schreef _pillow_ het volgende:
[..]
Ik had geen reactie gekregen van mijn ex, wel een leesbevestiging (blauw vinkje). Toch ben ik gegaan. Ik had niet verwacht dat ze zo zou reageren. Achteraf gezien een stomme actie van mij... Heb hiermee natuurlijk ook niet echt een positieve indruk gemaakt op de andere ouders die daar ook waren.
Ik begrijp dan niet waarom je niet ook even gebeld hebt, en in overleg bent gegaan. Je wist dat het een conflict op zou leveren.quote:Ik zit te denken om mijn ex een bericht te sturen dat ik A vrijdag op ga halen van school (normaal haal ik haar van huis op), en dan proberen te schooieren naar evt een vriendinnetje. Maargoed, geheid dat zij er ook zal staan waardoor er waarschijnlijk een conflict zal komen. Daar ben ik echt bang voor.
Bellen is geen optie, helaas. Alles gaat alleen via de whatsapp. Ik was er inderdaad bang voor en het is uitgekomen, maar ik had werkelijk geen idee dat het zo heftig (voor mij dan) aan toe zou gaan.quote:Op donderdag 26 juni 2025 15:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat verwachtte je wel, dat ze zo zou reageren.
Dat heb je vorige week nog geschreven:
[..]
Ik begrijp dan niet waarom je niet ook even gebeld hebt, en in overleg bent gegaan. Je wist dat het een conflict op zou leveren.
Misschien is het voor jullie beiden als ouder voorlopig beter om je gewoon aan het afgesproken schema te houden. Geeft jou ook meer rust en overzicht. En veel minder stress ook.
En een gezellige stabiele papa is veel beter dan eentje die hierdoor zo in de stress schiet dat hij extra medicatie nodig heeft.
Het is goed dat je hulp zoekt.quote:Op donderdag 26 juni 2025 15:34 schreef _pillow_ het volgende:
[..]
Bellen is geen optie, helaas. Alles gaat alleen via de whatsapp. Ik was er inderdaad bang voor en het is uitgekomen, maar ik had werkelijk geen idee dat het zo heftig (voor mij dan) aan toe zou gaan.
Er is mij hier wel duidelijk gemaakt dat door de huidige regeling de kans zeer groot is dat ik mijn dochter in de toekomst vrijwel niet meer zal zien. Die angst, naast anderen, begon weer enorm te groeien in mijn hoofd.
Medicatie is het enige wat mij weer stabiel brengt en ook tot rust kom. Daar ben ik ondertussen wel van overtuigd. Op mijn werk functioneer ik namelijk momenteel ook slechter.
Ook al is het een mededeling is het wel bijzonder vreemd om die te negeren en dan ter plekke stennis te gaan maken.quote:Op donderdag 26 juni 2025 14:42 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal aan de situatie. Fijn dat dat bij jou wel goed ging, maar hier ging het duidelijk niet goed. Bedenk dat je hier nooit het hele verhaal hebt en dat een inschatting maken dus eigenlijk niet fatsoenlijk kan.
In overleg kan er vaak veel, maar overleg vergt communicatie van beide kanten. Dit was een mededeling, geen overleg.
dat ligt er dus helemaal aan wat er in de omgangsregeling staat en afgesproken is. Sorry, maar er zijn altijd meer kanten aan het verhaal.quote:Op donderdag 26 juni 2025 15:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook al is het een mededeling is het wel bijzonder vreemd om die te negeren en dan ter plekke stennis te gaan maken.
In een ideale wereld gaat communicatie soepel. Maar helaas is dat niet altijd het geval.
Hoe dan ook: ik vind de ouder die een scene gaat maken, zeker in de nabijheid van de kinderen, in zo'n situatie fout zitten.
Ze had gewoon terug kunnen schrijven dat ze daar niet akkoord mee was. Als hij dan alsnog was gegaan is dat weer niet goed. Waarbij aangetekend dat een beetje flexibiliteit zijn ex wel siert, want of hij haar nu bij haar ophaalt, of van school...
We zijn volwassenen en zeker rondom de kinderen mogen we best wel hoge eisen aan onszelf en onze zelfbeheersing stellen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |