Ja ik heb inmiddels een heel boek vol met voorbeelden, haha. Mijn collega is hierover ook naar de leidinggevende gestapt, maar wilde er niets van weten..quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:23 schreef SuperNeger het volgende:
Weet je ook wat er precies "achter je rug om geroddeld" werd dan? Want op werk lullen mensen altijd over elkaar. Niet om te zeggen dat je probleem wel meevalt of zo, het is altijd vervelend als je het niet naar je zin hebt op werk of het niet met collega's kan vinden waar je wel mee samen moet werken, maar bij ons wordt ook altijd gelult. Je kan het herkennen aan van die sukkels die altijd over mensen lopen te zeiken, maar als die persoon erbij is dan zijn ze opeens wel aardig. Dan kan je er eigenlijk vanuit gaan dat wanneer jij er niet bij bent het ongetwijfeld ook over jou zou kunnen gaan. Misschien om het op zo'n manier te relativeren voor jezelf of zo.
Heeft het dan te maken met iets waar je geen invloed op hebt zoals je uiterlijk in de meeste gevallen of qua gedrag op de werkvloer waar zij benadeelt door worden?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:26 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Ja ik heb inmiddels een heel boek vol met voorbeelden, haha. Mijn collega is hierover ook naar de leidinggevende gestapt, maar wilde er niets van weten..
Zeker, ik zit midden in een verhuizing en het geregel dat daarbij komt kijken. Ook is er sinds de klachten vanuit werk zijn ontstaan, flinke druk op mijn relatie gekomen. Ik reageer thuis veel af en ben vooral moe en over emotioneel. Dat laat na deze maanden ook wel echt zijn sporen achterquote:
Nee niet mijn uiterlijk, maar mijn gedrag en mijn zijn. Zij worden daar echter niet door benadeeld..quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:28 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Heeft het dan te maken met iets waar je geen invloed op hebt zoals je uiterlijk in de meeste gevallen of qua gedrag op de werkvloer waar zij benadeelt door worden?
Zeker, maar dit accepteren zij dus niet.. vandaar maandag gesprek met directeurquote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik neem aan dat je je wel ziek hebt gemeld bij je werk vanwege de situatie?
Oke dus gewoon een soort van we mogen of liggen elkaar niet.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:35 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Nee niet mijn uiterlijk, maar mijn gedrag en mijn zijn. Zij worden daar echter niet door benadeeld..
Ik weet totaal niet wat ik moet verwachten. Ik vrees dat hij mijn verhaal niet echt gaat aanhoren, en uitgaat van het verhaal van mijn leidinggevende. Mocht het echt geen redelijk gesprek zijn zal ik hem afkappen. Ook vind ik dit gesprek raar voordat ik naar de bedrijfsarts ben geweest. Ik wil dus eigenlijk zo min mogelijk delen, omdat ik bang ben dat alles tegen mij gebruikt gaat worden..quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:43 schreef Lienekien het volgende:
Er klopt al niks van dat je geen afspraak kreeg met de bedrijfsarts.
Er is niet goed met je klachten omgegaan. Daardoor zijn die alleen maar erger geworden. Je leidinggevende heeft flinke steken laten vallen. Je mag blij zijn dat je er binnenkort weggaat.
Wat zijn zelf je verwachtingen over het gesprek van maandag?
Heb ik ook zeker gedaan! Ik ben op de collega's afgestapt, maar het wordt dan glashard ontkent. Vervolgens gaat het onverminderd (en toenemend) door. Ik sta dus telkens voor een dichte deur. Ik heb gelukkig zwart op wit staan dat ik meermaals heb aangegeven fysieke klachten te hebben door de werksfeer, en meermaals gevraagd heb voor de bedrijfsarts. Collega's kennen elkaar alleen via werk. Mijn directe collega ga ik erg goed mee, en ervaart hetzelfde. Ook zij gaat het bedrijf binnenkort verlaten en dreigt de ziektewet in te gaan.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:39 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Oke dus gewoon een soort van we mogen of liggen elkaar niet.
Ja dat gaat niet opeens met lief doen en gesprekken verbeteren. Dan is het meer een all or nothing situation. Er geen doekjes om winden. Gewoon naar hun toe gaan en vragen wat het probleem is. Niet op een bedreigende toon, maar op een toon dat je het laat zien dat het je geen fuck uitmaakt en je er alleen maar bent om je geld te verdienen en ze het maar met je moeten doen en dat andere mensen misschien net zo kut al dan niet kutter zijn. Maar dan moet je helemaal je ego en zo uitschakelen. Maar als je nog in dienst bent en het salaris hebt om te overleven moet je ook bereid zijn dat als het niet lukt je ziek bent wegens psychologische omstandigheden. En documenteren en bewijs verzamelen mocht er ellende uitbreken. Hoe kennen deze collegas elkaar verder? Alleen via werk?
Zij waren van mening dat het onmogelijk was zo lang ziek te zijn, en dat ik zou liegen. (wat zeker niet het geval is).quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:51 schreef Farenji het volgende:
Dus sinds je 2 weken bent uitgevallen door griep roddelt men over je. Waarover dan? En waarom? Is er meer gebeurd behalve dat je je een tijdje ziekgemeld hebt?
Ik zou vragen wat de insteek is van het gesprek. En dan bekijken of je daar op dat moment mee wilt doorgaan.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:51 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Ik weet totaal niet wat ik moet verwachten. Ik vrees dat hij mijn verhaal niet echt gaat aanhoren, en uitgaat van het verhaal van mijn leidinggevende. Mocht het echt geen redelijk gesprek zijn zal ik hem afkappen. Ook vind ik dit gesprek raar voordat ik naar de bedrijfsarts ben geweest. Ik wil dus eigenlijk zo min mogelijk delen, omdat ik bang ben dat alles tegen mij gebruikt gaat worden..
Hebben je collega's ook autisme en/of een ontwikkelingsachterstand?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:55 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Zij waren van mening dat het onmogelijk was zo lang ziek te zijn, en dat ik zou liegen. (wat zeker niet het geval is).
Bij terugkomst was er veel achterstallig administratief werk. Met mijn directe collega (waar ik goed mee omga) kortgesloten dat ik dit zou gaan oppakken. Vanuit daar zijn mensen gaan roddelen en scheef gaan kijken dat ik niet bij terugkomst alleen maar met de kinderen bezig ben geweest en niet het beste met hen voor zou hebben. Dit is hierna uit de hand gelopen en al mijn keuzes en gedrag liggen onder een onwijs vergrootglas. Als ik er een dag niet ben wordt direct bij de koffie besproken wat ik de dagen ervoor allemaal "fout" heb gedaan.
ja dat die baas niet ziet dat dit voor problemen gaat zorgen als je kleine groep werknemers ongelukkig met elkaar zijn. Je hebt het als werknemer wel goed in Nederland. Gewoon ziek melden of naar huis gaan. Als jouw werk opeens een paar dagen niet gedaan wordt begint de baas het misschien een beetje te begrijpen. Had die maar een ander vak moeten doen, je weet dat dit erbij hoort als je personeel hebt.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:04 schreef TAmaru het volgende:
Arbeidsjurist in de arm nemen. Dreigen met een rechtszaak wegens mentale en fysieke schade toegebracht door de werkgever. Geld eisen.
Inderdaad gewoon ziek melden, niet meer met de baas over communiceren dan noodzakelijk, zoveel mogelijk uitmelken totdat er een gouden handdruk geboden wordtquote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:06 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
ja dat die baas niet ziet dat dit voor problemen gaat zorgen als je kleine groep werknemers ongelukkig met elkaar zijn. Je hebt het als werknemer wel goed in Nederland. Gewoon ziek melden of naar huis gaan. Als jouw werk opeens een paar dagen niet gedaan wordt begint de baas het misschien een beetje te begrijpen. Had die maar een ander vak moeten doen, je weet dat dit erbij hoort als je personeel hebt.
Ja iedereen vindt je een zeikerd tot je opeens ziek thuis zit. Dan opeens denken ze ja dit is kut opeens wordt er geen werk gedaan of moeten collega's jouw werk overnemen en hebben het dus extra kut en dan kan er opeens een hoop wel. Gewoon op je nummer staan, dat is jouw recht volgens de wet.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:18 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Inderdaad gewoon ziek melden, niet meer met de baas over communiceren dan noodzakelijk, zoveel mogelijk uitmelken totdat er een gouden handdruk geboden wordt
Ik had er laatst ook een gesprek over met iemand die opeens werd weggepest op zijn werk en die een ontslagvoorstel had gekregen. Die was ook al begonnen met solliciteren en wilde zijn auto al verkopen omdat hij bang was dat hij over een paar maanden geen inkomen meer zou hebben. Ik heb ook gezegd van gast even rustig, je hebt een vast contract, en als er te veel gepest wordt, dan ontstaan er mentale klachten en meld je je gewoon ziek. Dan komt de werkgever vanzelf met een beter voorstel.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:23 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Ja iedereen vindt je een zeikerd tot je opeens ziek thuis zit. Dan opeens denken ze ja dit is kut opeens wordt er geen werk gedaan of moeten collega's jouw werk overnemen en hebben het dus extra kut en dan kan er opeens een hoop wel. Gewoon op je nummer staan, dat is jouw recht volgens de wet.
Ik ook 2 jaar terug, opeens had ik kutwerk en vond ik het niks meer leuk. Toen overspannen paar maanden niks en nu is alles super chill en heb minder stress maar zelfde salaris en weten ze mij wel gelukkig te houden.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:25 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik had er laatst ook een gesprek over met iemand die opeens werd weggepest op zijn werk en die een ontslagvoorstel had gekregen. Die was ook al begonnen met solliciteren en wilde zijn auto al verkopen omdat hij bang was dat hij over een paar maanden geen inkomen meer zou hebben. Ik heb ook gezegd van gast even rustig, je hebt een vast contract, en als er te veel gepest wordt, dan ontstaan er mentale klachten en meld je je gewoon ziek. Dan komt de werkgever vanzelf met een beter voorstel.
Ga ik zeker doen! Ik had op eigen initiatief de verzuimafdeling gemaild (wij mogen niet direct het contact leggen met de bedrijfsarts). Maar zij gaven aan dat ik eerst het gesprek aan moest gaan met mijn baas.. met tot nu toe dus dit als gevolg..quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik zou vragen wat de insteek is van het gesprek. En dan bekijken of je daar op dat moment mee wilt doorgaan.
Je had trouwens allang op eigen initiatief naar de bedrijfsarts gekund. Maar dat lijkt me nu een gepasseerd station.
Waarom zou je nog allerlei moeite moeten doen om in een verziekte sfeer nog door te werken, als je per 1 juli ergens anders een baan hebt? En waarom komen ze nu wel met zo’n gesprek op de proppen terwijl je je ontslag al hebt ingediend?
Bedenk je dat je op elk moment tijdens het gesprek kunt besluiten om het gesprek niet voort te zetten. Je bent niet verplicht om daar het achterste van je tong te laten zien. Als het gesprek niet in jouw belang is, zet er een punt achter.
Helaas geen lid van, en daar baal ik onwijs van!quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:00 schreef dop het volgende:
Het is volgens mij vrij simpel, een ziekmelding is geen werkweigering.
En of jij wel of niet geschikt bent om te werken is aan de arbo arts en niet aan je leidinggevende.
Lid van een vakbond? Daar al contact mee gehad?
Haha het zou mij niks verbazenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:01 schreef Farenji het volgende:
[..]
Hebben je collega's ook autisme en/of een ontwikkelingsachterstand?
Wij hebben echt net een huis gekocht, dus helaas niet de middelen dat te kunnen betalenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:04 schreef TAmaru het volgende:
Arbeidsjurist in de arm nemen. Dreigen met een rechtszaak wegens mentale en fysieke schade toegebracht door de werkgever. Geld eisen.
Fysieke schade?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:04 schreef TAmaru het volgende:
Ook al heb je er voor nu niets aan, genoeg redenen om dat nu dan toch maar te regelenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:30 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Helaas geen lid van, en daar baal ik onwijs van!
Volgens mij is vastgelegd in de Arbowet dat je zelf contact mag zoeken.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:30 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Ga ik zeker doen! Ik had op eigen initiatief de verzuimafdeling gemaild (wij mogen niet direct het contact leggen met de bedrijfsarts). Maar zij gaven aan dat ik eerst het gesprek aan moest gaan met mijn baas.. met tot nu toe dus dit als gevolg..
Je kunt altijd alsnog proberen of ze wat voor je kunnen betekenen. Ik heb vaker gehoord dat een vakbond wel wilde helpen ondanks dat iemand tot dan toe nog niet lid was.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:30 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Helaas geen lid van, en daar baal ik onwijs van!
Je hebt je ziek gemeld, is die directeur een dokter? Zo nee, dan moet het via de bedrijfarts lopen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:36 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Zeker, maar dit accepteren zij dus niet.. vandaar maandag gesprek met directeur
Een bedrijf met een verzuimafdeling daar heb ik nog nooit van gehoord. Is dit in Nederland?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:30 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Ga ik zeker doen! Ik had op eigen initiatief de verzuimafdeling gemaild (wij mogen niet direct het contact leggen met de bedrijfsarts). Maar zij gaven aan dat ik eerst het gesprek aan moest gaan met mijn baas.. met tot nu toe dus dit als gevolg..
Ja is in Nederland! Een groot zorgbedrijf.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 20:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een bedrijf met een verzuimafdeling daar heb ik nog nooit van gehoord. Is dit in Nederland?
Klopt, harde lesquote:Op vrijdag 9 mei 2025 20:12 schreef halfway het volgende:
en uitgelegd dat ik mij mentaal en fysiek ziek voelde door de situatie op de werkvloer.
Fout fout fout je hoeft helemaal niet te zeggen wat je hebt.
Je hebt geen arbeidsjurist nodig. Ook de vakbond niet overigens. Nog niet in elk geval.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:31 schreef lisa1807 het volgende:
Wij hebben echt net een huis gekocht, dus helaas niet de middelen dat te kunnen betalen
Hoe weet jij dat? Hoe kom JIJ aan die informatie?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:21 schreef lisa1807 het volgende:
en haar verhaal bij de regiodirecteur gelegd hebben. Daar geeft zij aan dat zij mij oh zo goed geholpen heeft en vindt dat ik werk weiger en grenzen over ga.
Nee dat heb je niet, die zeg je af om 07:45 (of beter: laat je man bellen). Je bent ziek. Punt. Je hebt je ook ziek gemeld. Punt. Dat hebben ze maar te respecteren. Punt. Je wacht eerst op het spoed(!)consult van de bedrijfsarts. Punt.quote:Aanstaande maandag om 08:00 heb ik het gesprek met de regiodirecteur,
Strak plan dat je man mee gaatquote:mijn man gaat mee. Ik heb geen idee wat de insteek is van het gesprek, maar heb wel al mijn "bewijzen" verzameld
quote:
Ik denk niet dat in deze situatie 'geld' de grootste zorg is van TS. Gezondheid is niet te koop!quote:Op vrijdag 9 mei 2025 18:18 schreef TAmaru het volgende:
zoveel mogelijk uitmelken totdat er een gouden handdruk geboden wordt
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat wil TS in het bedrijfsleven dan gaan doen met een zorgachtergrond en -opleiding (en ook nog specifiek gericht op kinderen, begrijp ik)?quote:Op zaterdag 10 mei 2025 00:47 schreef cosmosis het volgende:
Ik zou uit de zorg vertrekken, respect voor eenieder die het daarin vol houdt, maar het is echt meer een liefdadigheids baantje...Wil je beter verdienen, minder stress....Dan is het bedrijfsleven 100x relaxter...Kies voor jezelf
Dat geeft niet, goed dat je het hier postquote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:21 schreef lisa1807 het volgende:
Sorry voor mijn hele lap tekst, ik moest het echt even kwijt..
Mijn leidinggevende heeft dat alles op de mail gezet naar de regiodirecteur, met mij in de CC, daarom weet ik datquote:Op zaterdag 10 mei 2025 00:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat? Hoe kom JIJ aan die informatie?
[..]
Nee dat heb je niet, die zeg je af om 07:45 (of beter: laat je man bellen). Je bent ziek. Punt. Je hebt je ook ziek gemeld. Punt. Dat hebben ze maar te respecteren. Punt. Je wacht eerst op het spoed(!)consult van de bedrijfsarts. Punt.
[..]
Strak plan dat je man mee gaat(áls je gaat) want ik neem aan dat je baas ook aan de andere kant van de tafel zal zitten om jou samen met de regiodirecteur klem te zetten.
En áls je gaat: verwacht geen constructief gesprek, op basis van gelijkwaardigheid (want de toon is al gezet door je baas) maar wees bedacht op manipulatie en intimidatie. Geef dan vooraf aan dat je er slechts bent om hun verhaal aan te horen, laat je niet verleiden tot een weerwoord, hou die 'bewijzen' in je zak (!) en antwoord steevast dat je "het in beraad zult houden, er over na wilt denken en er op een later moment (in elk geval na het consult bij de bedrijfsarts) op terug zult komen".
Dit vergt een ijzeren discipline en stalen zenuwen (en zal hun wellicht tot wanhoop drijven) maar HOU DAT VOL !
Vraag om een gespreksverslag.
Neem desnoods het gesprek op.
En inderdaad: als je er niet prettig bij voelt: sta op, beëindig het gesprek, trek je jas aan, verzoek ze hun standpunten en vragen op papier te zetten en vertrek. JIJ bepaalt je spanningsboog, niet zij!
Ik vraag me inderdaad wel af wat zo'n gesprek nog voor nut heeft als je per 1-7 toch al weg bent daar. Bovenstaand 'recept' is meer voor een vast dienstverband, als je als werknemer dreigt gepiepeld te worden.
Ik weet niet wat jij onder bedrijfsleven verstaat maar in mijn optiek is dat met zo'n slagveld als de zorg.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 00:47 schreef cosmosis het volgende:
Ik zou uit de zorg vertrekken, respect voor eenieder die het daarin vol houdt, maar het is echt meer een liefdadigheids baantje...Wil je beter verdienen, minder stress....Dan is het bedrijfsleven 100x relaxter...Kies voor jezelf
Als je er (terecht) zo in staat, waarom zou je dan überhaupt naar dat gesprek gaan? Wat kan dat jou brengen?quote:Op zaterdag 10 mei 2025 08:11 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Ik wil hen geen stokken geven om mee te slaan, maar ga daar inderdaad geen uitspraken doen, en verwijzen naar de afspraak met de bedrijfsarts. Als het te veel wordt stap ik direct op..
Ik vind het gesprek ook een heel apart iets. Voelt totaal niet helpend, maar onder druk zetten.
Hoezo een vaststellingsovereenkomst? Je hebt toch al ontslag genomen?quote:Op zaterdag 10 mei 2025 08:11 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Mijn leidinggevende heeft dat alles op de mail gezet naar de regiodirecteur, met mij in de CC, daarom weet ik dat.
Mocht mijn leidinggevende ook aan die tafel zitten, draai ik mij direct om!
Ik wil hen geen stokken geven om mee te slaan, maar ga daar inderdaad geen uitspraken doen, en verwijzen naar de afspraak met de bedrijfsarts. Als het te veel wordt stap ik direct op..
Ik vind het gesprek ook een heel apart iets. Voelt totaal niet helpend, maar onder druk zetten. Wellicht dat hij met iets van een vaststellingsovereenkomst aanzet. Maar die zal ik dan uiteraard niet ter plekke tekenen
Ik snap wat je bedoelt, maar gezien ik niet de enige ben die hierdoor in de ziektewet zit, zegt dat zeker wat over de werkomstandigheden.. (overigens geen Gen Z-ers haha)quote:Op zaterdag 10 mei 2025 11:38 schreef Jeroboam het volgende:
TS komt wel als een Gen Z crybaby over die het allemaal iets te snel niet meer aankan en dan maar ziek thuis gaat zitten. Hoe ga je er voor zorgen dat bij je nieuwe baan niet hetzelfde gaat gebeuren?
Ja klopt ik heb ontslag genomen.. ik weet ook niet of ze zo'n vaststellingsovereenkomst zouden bieden hoor, was meer een idee dat opkwam. Zij willen natuurlijk ook zsm van mij af..quote:Op zaterdag 10 mei 2025 11:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoezo een vaststellingsovereenkomst? Je hebt toch al ontslag genomen?
Ze zijn al van je af.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 12:01 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Ja klopt ik heb ontslag genomen.. ik weet ook niet of ze zo'n vaststellingsovereenkomst zouden bieden hoor, was meer een idee dat opkwam. Zij willen natuurlijk ook zsm van mij af..
Staan er al vervangers voor jou klaar? Zo niet, dan denk ik dat ze helemaal niet zsm van je af willen, maar jou in de laatste maanden gewoon zo veel als mogelijk in willen zetten. Liefst voor de kutklussen om de rust in de rest van het team te bewaren.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 12:01 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Ja klopt ik heb ontslag genomen.. ik weet ook niet of ze zo'n vaststellingsovereenkomst zouden bieden hoor, was meer een idee dat opkwam. Zij willen natuurlijk ook zsm van mij af..
Hou het zo kort mogelijk en zeg alleen het nodige.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 07:59 schreef Wiedanwel het volgende:
Eens met wat eerder geopperd is. Ga *niet* naar dat gesprek maandag. Daar heb jij niets te winnen.
Laat je man het maandagochtend afzeggen met de melding dat je nog steeds ziek bent, niet in staat bent om het gesprek te voeren en eerst het consult met de bedrijfsarts te willen afwachten voor er opnieuw een gesprek ingepland wordt. Dat recht heb je!
Zeg dat gesprek toch af. Het gaat het niet beter maken.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 08:11 schreef lisa1807 het volgende:
Mocht mijn leidinggevende ook aan die tafel zitten, draai ik mij direct om!
Precies; een VSO in mei, met juni als opzegtermijn neerleggen bij iemand die per 1 juli ontslag heeft genomen? Dat is niet logisch en in deze situatie ook onverstandig.quote:
Mijn gok is damage control. Een onhandige poging daartoe. Een zieke werknemer is vies duur. Dus liever probeer je te redden wat er te redden is en het nog anderhalve maand uit te zingen.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 12:37 schreef Lienekien het volgende:
Zeg, ben ik nou gek of?
Het is bijna half mei, TS heeft een andere baan per 1 juli. Hoeveel ‘profijt’ denkt de werkgever nog te gaan hebben van onderhandelingen met een zieke, reeds binnen anderhalve maand voorgoed vertrokken werknemer?
Grappig. Jij komt altijd over als een toetsenbordridder.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 11:38 schreef Jeroboam het volgende:
TS komt wel als een Gen Z crybaby over die het allemaal iets te snel niet meer aankan en dan maar ziek thuis gaat zitten. Hoe ga je er voor zorgen dat bij je nieuwe baan niet hetzelfde gaat gebeuren?
Het kan ook dat de werkcultuur verrot is. Heb het binnen een team op mijn afdeling meegemaakt. Dieptepunt was een stagiaire van 17 jaar die stelselmatig werd buitengesloten en genegeerd. Er is toen een extern onderzoeksbureau opgezet die een rapport heeft gemaakt over de situatie. Het kliekje dat de slechte sfeer veroorzaakte is toen uit elkaar gehaald. Naar andere teams gedwongen of een VSO aangeboden gekregen.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 11:38 schreef Jeroboam het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik begrijp het ook niet hoor. Als werkgever heb je nog maar één belang, zorgen dat je werknemer in ieder geval niet ziek uit dienst gaat. Dus als werkgever zou ik inzetten op beter melden en per direct vrijstellen van werk.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 12:37 schreef Lienekien het volgende:
Zeg, ben ik nou gek of?
Het is bijna half mei, TS heeft een andere baan per 1 juli. Hoeveel ‘profijt’ denkt de werkgever nog te gaan hebben van onderhandelingen met een zieke, reeds binnen anderhalve maand voorgoed vertrokken werknemer?
Want?quote:Op zaterdag 10 mei 2025 18:50 schreef Accordtje het volgende:
Als werkgever heb je nog maar één belang, zorgen dat je werknemer in ieder geval niet ziek uit dienst gaat
Ziek uit dienst zorgt voor hogere lasten voor de werkgever in de aankomende jaren. Als een werkgever geen ‘eigen risicodrager’ is, zorgen werknemers die ziek uit dienst gaan voor hogere premies ZW en WGAquote:
Ze heeft al een nieuwe werkgeverquote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:59 schreef Essebes het volgende:
Ziek uit dienst zorgt voor hogere lasten voor de werkgever in de aankomende jaren. Als een werkgever geen ‘eigen risicodrager’ is, zorgen werknemers die ziek uit dienst gaan voor hogere premies ZW en WGA
quote:Ziek uit dienst en nieuwe werkgever
Verandert een werknemer van baan en is die ziek bij het uit dienst gaan? En nog steeds op de eerste werkdag bij de nieuwe werkgever? Dan wordt de nieuwe werkgever verantwoordelijk voor de re-integratie van de werknemer. Ook betaalt die het loon van de werknemer.
Kijk, daar kon ik dus niks over vinden, wel dat de wg een boete verschuldigd is bij te late melding.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 19:59 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ziek uit dienst zorgt voor hogere lasten voor de werkgever in de aankomende jaren. Als een werkgever geen ‘eigen risicodrager’ is, zorgen werknemers die ziek uit dienst gaan voor hogere premies ZW en WGA
Heb er bij mijn vorige werkgever mee te maken gehad (als wg).quote:Op zaterdag 10 mei 2025 21:25 schreef r_one het volgende:
[..]
Kijk, daar kon ik dus niks over vinden, wel dat de wg een boete verschuldigd is bij te late melding.
Thnx
(Heb je hiervan een bron voor mij?)
Topquote:Op zondag 11 mei 2025 19:08 schreef Essebes het volgende:
[..]
Heb er bij mijn vorige werkgever mee te maken gehad (als wg).
Iets mee info hier: https://lvh-advocaten.nl/(...)remiedifferentiatie/
Nog niet verder gelezen dus wellicht is de tip al gegeven maar geef aan dat je dit gesprek gaat opnemen om later terug te kunnen luisteren. Hoef je geen toestemming voor te hebben dus als je dat liever niet vraagt kun je het ook ongemerkt doen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:51 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Ik weet totaal niet wat ik moet verwachten. Ik vrees dat hij mijn verhaal niet echt gaat aanhoren, en uitgaat van het verhaal van mijn leidinggevende. Mocht het echt geen redelijk gesprek zijn zal ik hem afkappen. Ook vind ik dit gesprek raar voordat ik naar de bedrijfsarts ben geweest. Ik wil dus eigenlijk zo min mogelijk delen, omdat ik bang ben dat alles tegen mij gebruikt gaat worden..
Hi @lisa1807,quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:21 schreef lisa1807 het volgende:
Hi allemaal,
Ik merk dat ik even mijn verhaal kwijt moet, en ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie.
Zo, gaat het? Ik was erg gesloopt na dat gesprek en heb even mijn rust gepakt. Het feit dat ik een dag na het gesprek een update plaats is niet iets geks..quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Hi @:lisa1807,
Ik merk dat ik even mijn onvrede kwijt moet, en ik ben benieuwd wat jij zou doen in deze situatie.
Sinds 9 mei dit jaar krijg je hier keurig advies en steken mensen er tijd en energie in, in jouw topic. Dan wordt het maandag, de dag dat jij een moeilijk gesprek zou hebben. Het wordt dinsdag, je bent gewoon online. Maar even terugkoppelen .... ho maar.
Is het echt teveel moeite om even te vertellen hoe het nou gegaan is?
Sorry voor mijn kleine lapje tekst, ik moest het echt even kwijt.. wat denk jij?
Het komt ondankbaar over.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:50 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Zo, gaat het? Ik was erg gesloopt na dat gesprek en heb even mijn rust gepakt. Het feit dat ik een dag na het gesprek een update plaats is niet iets geks..
Sterkte bij die gesprekken.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:48 schreef lisa1807 het volgende:
Update..
Het gesprek ging redelijk. Op de vragen van hoe en waarom heb ik niet geantwoord. Wel heb ik aangegeven dat ik het erg kwalijk vind hoe het afgelopen vrijdag is gegaan, en barstte door de stress hierna in huilen uit. Hierna werd voorgesteld eventueel mij beter te melden, maar dat ik niet meer zou hoeven komen. Ik heb gevraagd om een schriftelijk verslagje van het gesprek, maar nog niet ontvangen.
Morgen om 08.00 heb ik een afspraak bij de huisarts en om 09.30 bij de bedrijfsarts. Hopelijk daarna meer duidelijkheid en echt tot rust kunnen komen.
Bedankt voor al jullie tips en adviezen.
Dan ga je er dus vanuit dat ze nu reageert omdat ze ‘gepord’ is. Vind ik ik vrij negatief.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Iemand moeten porren na zoveel goede adviezen vind ik ondankbaar overkomen.
Daar ga ik idd. vanuit.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan ga je er dus vanuit dat ze nu reageert omdat ze ‘gepord’ is. Vind ik ik vrij negatief.
Goed idee! Ik ga het inderdaad goed onderzoeken voordat ik er akkoord op ga. Volgens mij is het zo dat je geen recht meer hebt op uitkering door ziekte als je beter uit dienst gaat. (Maar weet ik niet zeker)quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Sterkte bij die gesprekken.
Op zich zou die uitkomst dat ze je vrijstellen van werkzaamheden wel een goede zijn. Wat betreft dat ziek melden/beter melden: ik weet niet wat de eventuele consequenties zijn. Ik vraag me af of het een of het ander gunstiger voor jou is, rekening houdend met het gegeven dat je al zelf ontslag hebt genomen. Misschien toch nog deskundig advies over inwinnen ergens?
Leg dan wel goed de hele situatie uit, dus incl. zelf ontslag en nieuwe baan per 1 juli.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:59 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Goed idee! Ik ga het inderdaad goed onderzoeken voordat ik er akkoord op ga. Volgens mij is het zo dat je geen recht meer hebt op uitkering door ziekte als je beter uit dienst gaat. (Maar weet ik niet zeker)
Nou dat is zeer zeker niet de waarheid.. ik heb vandaag uren geslapen en zo veel mogelijk afleiding gezocht. Ik kom 1 dag na het gesprek met een update (wat mijn plan al was) en nu ben ik ondankbaar? 😅quote:
Ja zal ik doen!! Dankjewel 😊quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Leg dan wel goed de hele situatie uit, dus incl. zelf ontslag en nieuwe baan per 1 juli.
Ja.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:01 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Nou dat is zeer zeker niet de waarheid.. ik heb vandaag uren geslapen en zo veel mogelijk afleiding gezocht. Ik kom 1 dag na het gesprek met een update (wat mijn plan al was) en nu ben ik ondankbaar? 😅
Trek je niks aan van azijnzeikers.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:01 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Nou dat is zeer zeker niet de waarheid.. ik heb vandaag uren geslapen en zo veel mogelijk afleiding gezocht. Ik kom 1 dag na het gesprek met een update (wat mijn plan al was) en nu ben ik ondankbaar? 😅
Als ze binnen 24 uur had gereageerd, was het dan wel goed geweest? Of had ze gisteren tot middernacht?quote:
Wel als je al meerdere keren online bent geweest. Een kort berichtje dat je later zult reageren had al volstaan.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:50 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Zo, gaat het? Ik was erg gesloopt na dat gesprek en heb even mijn rust gepakt. Het feit dat ik een dag na het gesprek een update plaats is niet iets geks..
Dankjewel!quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:04 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Trek je niks aan van azijnzeikers.
Goed veel rusten en afleiding zoeken idd.
Sterkte!
Zie postnr 96. En nu stop ik er over.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als ze binnen 24 uur had gereageerd, was het dan wel goed geweest? Of had ze gisteren tot middernacht?
Fijn dat het prima verder gaat.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Wel als je al meerdere keren online bent geweest. Een kort berichtje dat je later zult reageren had al volstaan.
(met mij gaat het overigens prima verder)
Ja insgelijks. En succes verder hoor. Ik ben weg hier.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:09 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Fijn dat het prima verder gaat.
Ik zie het heel anders, maar rot dat jij het zo ervaren hebt. Is niet mijn intentie geweest. Fijne avond!
Zo'n vermoeden had ik al dat ze hierop zouden aansturen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:48 schreef lisa1807 het volgende:
Update..
Het gesprek ging redelijk. Op de vragen van hoe en waarom heb ik niet geantwoord. Wel heb ik aangegeven dat ik het erg kwalijk vind hoe het afgelopen vrijdag is gegaan, en barstte door de stress hierna in huilen uit. Hierna werd voorgesteld eventueel mij beter te melden, maar dat ik niet meer zou hoeven komen. Ik heb gevraagd om een schriftelijk verslagje van het gesprek, maar nog niet ontvangen.
Morgen om 08.00 heb ik een afspraak bij de huisarts en om 09.30 bij de bedrijfsarts. Hopelijk daarna meer duidelijkheid en echt tot rust kunnen komen.
Bedankt voor al jullie tips en adviezen.
Klopt inderdaad.. morgen mag ik naar de bedrijfsarts, ben benieuwd wat hij mij adviseert!quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:56 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Zo'n vermoeden had ik al dat ze hierop zouden aansturen.
Als je ziek uit dienst gaat kost ze dat geld, of lopen ze daar risico op en daar hebben ze natuurlijk geen trek in.
Volgens mij kun je je binnen 4 weken na uit dienst nog ziekmelden bij het UWV. Dat wordt dan als een ziekmelding bij die werkgever beschouwd.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:59 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Goed idee! Ik ga het inderdaad goed onderzoeken voordat ik er akkoord op ga. Volgens mij is het zo dat je geen recht meer hebt op uitkering door ziekte als je beter uit dienst gaat. (Maar weet ik niet zeker)
Zo goed waren alle adviezen anders niet. Als het aan iedereen had gelezen had ze het gesprek niet moeten aangaan en zich hermetisch moeten afsluiten van werkgever en alleen nog maar via de bedrijfsarts communiceren. Door het gesprek aan te gaan is de oplossing dichterbij gekomen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Iemand moeten porren na zoveel goede adviezen vind ik ondankbaar overkomen.
Zolang ze ziek is, moet de werkgever zich inspannen om haar herstel te bevorderen. Wellicht is vrijstellen van werk niet voldoende om te herstellen. Dan is ze nog wankel als ze bij haar nieuwe werkgever begint. Ze wil zich dan niet direct ziekmelden, dus werkt naar beste kunnen in haar proeftijd, maar dat is niet optimaal. En dus zegt de nieuwe werkgever na een dag of 20: "Neh, we denken toch niet dat je helemaal geschikt bent voor deze functie. Toedels." En dan mag TS het verder zelf uitzoeken.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 17:54 schreef Lienekien het volgende:
Sterkte bij die gesprekken.
Op zich zou die uitkomst dat ze je vrijstellen van werkzaamheden wel een goede zijn. Wat betreft dat ziek melden/beter melden: ik weet niet wat de eventuele consequenties zijn. Ik vraag me af of het een of het ander gunstiger voor jou is, rekening houdend met het gegeven dat je al zelf ontslag hebt genomen. Misschien toch nog deskundig advies over inwinnen ergens?
Een oplossing voor de werkgever, maar niet voor de werknemer.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 22:59 schreef ForumGek het volgende:
Zo goed waren alle adviezen anders niet. Als het aan iedereen had gelezen had ze het gesprek niet moeten aangaan en zich hermetisch moeten afsluiten van werkgever en alleen nog maar via de bedrijfsarts communiceren. Door het gesprek aan te gaan is de oplossing dichterbij gekomen.
Niet als je al een nieuwe werkgever hebt (had). Je hebt (mogelijk) recht op een ziektewetuitkering als je ziek uit dienst gaat in de proeftijd bij een volgende werkgever. Heb je nog géén nieuwe werkgever, dan klopt je verhaal wel (ongeveer, maar de feitelijke gang van zaken is mede afhankelijk van de vraag of de werkgever eigenrisicodrager is).quote:Op dinsdag 13 mei 2025 19:46 schreef Essebes het volgende:
Volgens mij kun je je binnen 4 weken na uit dienst nog ziekmelden bij het UWV. Dat wordt dan als een ziekmelding bij die werkgever beschouwd.
Hi!quote:Op zaterdag 7 juni 2025 08:15 schreef r_one het volgende:
Hoe gaat het nu met je @:lisa1807?
Nog vervelende ontwikkelingen?
Ze is je niks verplicht, hoor, wat een onzin, ga een boek lezen als je je verveelt.quote:
Ja, doe datquote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:57 schreef Andromache het volgende:
[..]
Ze is je niks verplicht, hoor, wat een onzin, ga een boek lezen als je je verveelt.
Mooi dat je werkgever ingebonden is, ik neem aan dat je tevreden bent met de situatie tot 1 juli.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 11:14 schreef lisa1807 het volgende:
[..]
Hi!
Ik ben overspannen verklaard en vrijgesteld van alle werkzaamheden tot einde contract. Beetje bij beetje gaat het vooruit
Ouwe koeiquote:Op dinsdag 10 juni 2025 14:57 schreef Andromache het volgende:
[..]
Ze is je niks verplicht, hoor, wat een onzin, ga een boek lezen als je je verveelt.
En wat voegt die spierballentaal toe aanquote:Op dinsdag 10 juni 2025 18:10 schreef klaasweetalles het volgende:
ik zou gewoon zeggen krijg de klere maar en zoek het maar uit...
?quote:Op dinsdag 10 juni 2025 11:14 schreef lisa1807 het volgende:
vrijgesteld van alle werkzaamheden tot einde contract
Dit heeft niets met de zorg te maken, er lopen in het land adviseurs die precies weten hoe dit werkt. Alleen kleine bedrijven blijven met het eigen risico zitten omdat ze vaak niet goed weten wat de gevolgen zijn van ziek uit dienst gaan.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 17:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
De zorg is ziek, dit is niet het eerste verhaal dat ik hoor uit die sector.
Dus ook geen re-integratieverplichtingen?quote:Op dinsdag 10 juni 2025 11:14 schreef lisa1807 het volgende:
Ik ben overspannen verklaard en vrijgesteld van alle werkzaamheden tot einde contract. Beetje bij beetje gaat het vooruit
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |