De lichtzinnigheid waarmee vaak met Hitler wordt vergeleken, verbaast mij steeds.quote:Op maandag 5 mei 2025 13:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum
Vroeg of laat is er altijd wel iemand die een Hilter vergelijking maakt.
Vergelijk je hem toch met Stalin.quote:Op maandag 5 mei 2025 13:55 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De lichtzinnigheid waarmee vaak met Hitler wordt vergeleken, verbaast mij steeds.
Mussolini werd ontzettend bewonderd door Churchill, totdat hij eind 1940 de kant van Hitler koos.quote:Op maandag 5 mei 2025 13:42 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Poetin en Hitler zijn heel goed vergelijkbaar, al vind ik persoonlijk Mussolini nog beter.
Daarom sta je er ook omheen en niet op het asset zelf. Daarbij zitten er ook zelfvernietigingssystemen in de middelen zelf.quote:Op maandag 5 mei 2025 13:53 schreef Ulx het volgende:
Het lijkt me niet heel handig om in een enorme metropool als Moskou met zulke dingen te gaan schieten. Zeker niet als er veel mensen op straat zijn. Iets met zwaartekracht.
Correct.quote:En verder is de opzet van Oekraïne al geslaagd: Het Kremlin zweet peentjes want het enige wat Oekraïne hoeft te doen is het luchtalarm laten afgaan om Poetin voor lul te zetten.
Maar om zo'n enorme metropool te beschermen door om die stad heen te gaan staan heb je er wel erg veel systemen nodig, zeker als dat die maar weinig bereik hebben. En zo goed is de Russische luchtverdediging nou ook niet. Oekraïne vliegt er regelmatig dwars doorheen. En niet met hypersonische stealth raketten maar met lompe propellertoestellen die enorm zichtbaar zijn op een beetje radar.quote:Op maandag 5 mei 2025 13:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daarom sta je er ook omheen en niet op het asset zelf. Daarbij zitten er ook zelfvernietigingssystemen in de middelen zelf.
[..]
Correct.
Er staat al sinds jaar en dag een shitload aan luverd rondom Moskou.quote:Op maandag 5 mei 2025 14:06 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar om zo'n enorme metropool te beschermen door om die stad heen te gaan staan heb je er wel erg veel systemen nodig, zeker als dat die maar weinig bereik hebben. En zo goed is de Russische luchtverdediging nou ook niet. Oekraïne vliegt er regelmatig dwars doorheen. En niet met hypersonische stealth raketten maar met lompe propellertoestellen die enorm zichtbaar zijn op een beetje radar.
We zullen het gaan zien. Misschien flikkert Oekraïne gewoon de haven van St Petersburg of een militair vliegveld in puin. Opties genoeg.
Nope. Wat denk jij nou weer dan?quote:Op maandag 5 mei 2025 13:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
Assad en Milosevic waren eigenlijk wel prima? Zoiets?
Goh blijkt Churchill zowaar een mens te zijn en fouten te maken. Overigens weten de meeste bewonderaars van Churchill (waaronder ik) ook van alles over zijn "foute" kanten.quote:Op maandag 5 mei 2025 13:56 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Mussolini werd ontzettend bewonderd door Churchill, totdat hij eind 1940 de kant van Hitler koos.
De brug opblazen zou wel een enorme stunt zijn ja.quote:Op maandag 5 mei 2025 14:24 schreef KareldeStoute het volgende:
De Kerchbrug lijkt me ook een mooi doelwit voor tijdens de parade.
Yep, vooral omdat veel Russen voor deze vakantie naar de Krim zijn gegaan.quote:Op maandag 5 mei 2025 14:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De brug opblazen zou wel een enorme stunt zijn ja.
Als ze dat konden hadden ze dat allang gedaan, al die keren is het niet echt gelukt op een wat schade na.quote:Op maandag 5 mei 2025 14:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De brug opblazen zou wel een enorme stunt zijn ja.
quote:
Ach, die brug is amper bruikbaar omdat treinen er stapvoets moeten rijden. Door de brand in 2022 zijn de rubberen dempingsmatten kapot. En ook het beton is daardoor aangetast.quote:Op maandag 5 mei 2025 15:01 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als ze dat konden hadden ze dat allang gedaan, al die keren is het niet echt gelukt op een wat schade na.
Nou, we zien het vrijdag.quote:Op maandag 5 mei 2025 15:09 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ach, die brug is amper bruikbaar omdat treinen er stapvoets moeten rijden. Door de brand in 2022 zijn de rubberen dempingsmatten kapot. En ook het beton is daardoor aangetast.
Dus ze laten de Russen dat ding gewoon lekker verdedigen omdat het Poetin's paradepaardje is en geen enkele Rus aan hem wil uitleggen dat zijn speeltje is opgeblazen. .
quote:Op maandag 5 mei 2025 15:02 schreef AchJa het volgende:
Overigens best knap dat ze de DON-2N hebben verplaatst van Grozny of Kazan naar Moskou...
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
Ik neem het allemaal met een korreltje zout.
Je hoeft niet zo lang te wachten.quote:
quote:https://bsky.app/profile/(...)l/post/3loggbz5vm22n
Last night, some unidentified drones attacked the Moscow suburbs. The "Carpet" security plan was activated at Vnukovo and Domodedovo airports.
Everything’s going according to plan — they're just getting ready for the parade.
https://t.me/c/1377735387/5307
De MIGs zijn ook wel aan vervanging toe denk ik. Dus voorsorteren op de Gripen als vervanger lijkt me verstandig.quote:https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3loge4hzpgc2f
✈️🇺🇦 Ukrainian pilots will train in the Czech Republic on JAS-39 Gripen and F-16, — Zelensky.
https://militarnyi.com/en(...)cow-buildings-roofs/quote:Op maandag 5 mei 2025 13:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daarom sta je er ook omheen en niet op het asset zelf.
quote:Daarbij zitten er ook zelfvernietigingssystemen in de middelen zelf.
Dus die inslag komt van een luchtverdedigingssysteem? Toch knap dat ze dat weten te concluderen...quote:Op maandag 5 mei 2025 16:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
https://militarnyi.com/en(...)cow-buildings-roofs/
[..]
[ x ]
Afijn, slim doen, en wat rus daadwerkelijk doet, is niet per definitie hetzelfde.
Ach, ook Churchill was simpelweg een product van zijn tijd, het is vrij nutteloos daar moderne ideeën van goed en fout op te plakken.quote:Op maandag 5 mei 2025 14:42 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Goh blijkt Churchill zowaar een mens te zijn en fouten te maken. Overigens weten de meeste bewonderaars van Churchill (waaronder ik) ook van alles over zijn "foute" kanten.
Dat is een typische ontploffing van een drone, antiluchtdoelraketten zouden een grotere ontploffing laten zien.quote:Op maandag 5 mei 2025 16:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
https://militarnyi.com/en(...)cow-buildings-roofs/
[..]
[ x ]
Afijn, slim doen, en wat rus daadwerkelijk doet, is niet per definitie hetzelfde.
ik denk dat de verstandhouding tussen Slowakije en Tsjechië niet meer is wat ie geweest isquote:Op maandag 5 mei 2025 15:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
De MIGs zijn ook wel aan vervanging toe denk ik. Dus voorsorteren op de Gripen als vervanger lijkt me verstandig.
Maar het staat dus gewoon op daken, midden in de stad?quote:Op maandag 5 mei 2025 16:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus die inslag komt van een luchtverdedigingssysteem? Toch knap dat ze dat weten te concluderen...
[ x ]
Ik zie niks?quote:Op maandag 5 mei 2025 17:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar het staat dus gewoon op daken, midden in de stad?
https://www.kyivpost.com/analysis/51316quote:ANALYSIS: ‘Peace Deal in Name Only’ – Why Ukraine’s Agreements with US, Russia Could Set a Dangerous Precedent for International Law
Het helpt als je op de link klikt.quote:
Wat heeft dat twee jaar oude verhaal precies met de Tweet te maken die jij postte?quote:Op maandag 5 mei 2025 17:23 schreef ExTec het volgende:
Het helpt als je op de link klikt.
https://militarnyi.com/wp(...)3-01-19_18-51-51.jpg
Complex ligt blijkbaar aan de moskou-rivier, da's midden in de stad.
Was de vraag niet: is rus zo dom om "luverd" midden in urbane gebieden te zetten, zodat de kans op nevenschade van munitie die niet raakt of brokstukken zeer groot is?quote:Op maandag 5 mei 2025 17:29 schreef AchJa het volgende:
Die Pantsir op dat gebouw hebben we het volgens mij in 2023 al over gehad.
Je hebt 1 voorbeeld van twee jaar geleden en dan is dat alleen nog maar een soort van last resort achtig iets...quote:Op maandag 5 mei 2025 17:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Was de vraag niet: is rus zo dom om "luverd" midden in urbane gebieden te zetten, zodat de kans op nevenschade van munitie die niet raakt of brokstukken zeer groot is?
Antwoord lijkt me daarop dan ja?
De tweet ging over vermeende luchtafweer munitie die een gebouw in ging.
Ja, ze plaatsen luverd in urbane gebieden, of doen dat niet. Dat is binair.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt 1 voorbeeld van twee jaar geleden en dan is dat alleen nog maar een soort van last resort achtig iets...
Blijkbaar wel?quote:Dus zelfs de Russen zijn door de bank genomen niet zo dom.
Staat dat ding er nog? Of is ie uberhaupt nog inzetbaar???quote:Op maandag 5 mei 2025 17:47 schreef ExTec het volgende:
Ja, ze plaatsen luverd in urbane gebieden, of doen dat niet. Dat is binair.
[..]
Blijkbaar wel?
We zien wel meer 'domme dingen' aan hun kant, anno nu, he?
Geen idee.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Staat dat ding er nog? Of is ie uberhaupt nog inzetbaar???
Op basis van 1 voorbeeld (die beroemde Pantsir op dat dak) er vanuit gaan dat het een soort van standaard procedure is vind ik persoonlijk aardig kortzichtig maar goed.quote:Op maandag 5 mei 2025 17:51 schreef ExTec het volgende:
Geen idee.
Hoezo, wil je gaan betogen dat ze het licht hebben gezien ofzo, en em vast wel verplaatst hebben ofzo?
Zo ja: waar baseer je dat dan op?
Jij denkt dat dit het enige voorbeeld is?quote:Op maandag 5 mei 2025 17:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op basis van 1 voorbeeld (die beroemde Pantsir op dat dak) er vanuit gaan dat het een soort van standaard procedure is vind ik persoonlijk aardig kortzichtig maar goed.
Laat maar zien dan. ((V)SHORAD).quote:
Je moet eens wat minder autistisch reageren.quote:En standaard procedure is wel weer erg formeel.
Het beantwoord slechts de vraag: is rus zo dom om luverd in urbane gebieden te zetten - ja.
quote:
quote:Notable Installations
Ministry of Defense Headquarters (Frunzenskaya Embankment)
A Pantsir-S1 system was prominently placed on the roof of the Russian Ministry of Defense building. This installation was widely documented and shared across various news outlets and social media platforms.
Ministry of Education Building (Teterinsky Lane 8)
Another Pantsir-S1 unit was observed being lifted by crane onto the roof of a building associated with the Ministry of Education. This event was captured in videos and photographs, highlighting the unusual deployment of such systems on civilian infrastructure.
Additional Locations
Reports also indicated the presence of Pantsir systems on other buildings in central Moscow, including administrative structures approximately 2 kilometers east of the Kremlin.
Autisme is hier op jou van toepassing.quote:Je moet eens wat minder autistisch reageren.
Alle drie van hetzelfde laken een pak...quote:Op maandag 5 mei 2025 18:12 schreef ExTec het volgende:
Autisme is hier op jou van toepassing.
Mijn stelling is dat het gebeurt, ik ben niet bezig met of dat opeens 'de standaard procedure' is.
FWIW: ik weet prima dat ze daar soms niet compleet dom zijn. Maar dit is wmb een prima voorbeeld waar ze zich dus wel dom gedragen.
Je vroeg naar andere voorbeelden, die lever ik.quote:
Wat jij verder wil joh...quote:Op maandag 5 mei 2025 18:20 schreef ExTec het volgende:
Je vroeg naar andere voorbeelden, die lever ik.
Andere voorbeelden van eenzelfde iets, zijn idd meestal van hetzelfde laken en pak.
Wat zegt ze dan?quote:Op maandag 5 mei 2025 19:47 schreef Adrie072 het volgende:
Beatrice de Graaf schetst ook geen vrolijk beeld voor de toekomst bij Eva op Ned1 zojuist.
Troepen opbouw in het noorden van Rusland en rails aanleg, geen enkele Trump heeft in het leger gezeten en kijkt met een hele andere blik naar Europa, niet met respect om het maar even kort samen te vatten.quote:
Die troepenopbouw kon je verwachten natuurlijk.quote:Op maandag 5 mei 2025 20:01 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Troepen opbouw in het noorden van Rusland en rails aanleg, geen enkele Trump heeft in het leger gezeten en kijkt met een hele andere blik naar Europa, niet met respect om het maar even kort samen te vatten.
Welke van de twee?quote:Op maandag 5 mei 2025 20:53 schreef skysherrif het volgende:
Hoop dat iemand het op twitter post, maar ik heb zojuist de "beste" video van de hele oorlog gezien. Met 6 minuten kan ik hem zelf niet plaatsen.
(De strijd om gornal/guevo) echt enorm goed in kaart gebracht, in enorm hoge kwaliteit.
Oh nee ik weet vrij zeker dat ik een andere bedoel, aangezien hij nog een uurtje oud is. Heb hem nu op twitter ook gevonden maar krijg hem niet geembed, krijg steeds foutmelding.quote:Op maandag 5 mei 2025 21:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er gaan eigenlijk twee filmpjes rond, pro Rusland en pro Oekraine...
Dat dorpje in de Kurskregio?quote:Op maandag 5 mei 2025 20:53 schreef skysherrif het volgende:
Hoop dat iemand het op twitter post, maar ik heb zojuist de "beste" video van de hele oorlog gezien. Met 6 minuten kan ik hem zelf niet plaatsen.
(De strijd om gornal/guevo) echt enorm goed in kaart gebracht, in enorm hoge kwaliteit.
Wat is er morgen?quote:Op maandag 5 mei 2025 22:46 schreef Starhopper het volgende:
Morgen maar ff popcorn kopen![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ah, morgen alvast maar popcorn kopen. Dat kan natuurlijk.quote:
Wordt zo een lange reis voor de hoogwaardigheidsbekleders die niet plotseling ziek zijn of andere dringende dingen te doen hebben.quote:Rusland heeft drie belangrijke luchthavens in de hoofdstad Moskou gesloten vanwege een Oekraïense drone-aanval vannacht. Dat meldden Russische functionarissen, volgens persbureau Reuters.
De Russische luchtvaartwaakhond Rosaviatsia meldde via Telegram dat het de vluchten op de luchthavens Vnoekovo, Domodedovo en Zjoekovski, die Moskou bedienen, had stilgelegd om de luchtveiligheid te waarborgen.
Burgemeester Sergej Sobjanin meldde via de Telegram-app dat ten minste zes Oekraïense drones tijdens hun nadering van Moskou waren vernietigd. Volgens voorlopige informatie is er geen sprake van ernstige schade of gewonden.
Dat is idd de 5e colonne die Europa zo zwak mogelijk wil zien tegenover dreigingen als Rusland.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 07:56 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.nu.nl/tech/63(...)l-digitaal-zijn.html
Nu al weer van die lauwe pacifsten die de boel verdraaien.
Het kan digitaal EN militair zijn. En zoniet is het verdomde goed je defensie op peil te houden.
Die mooie groep mensen die om het hardste schreeuwen dat Europa zwak is maar die tegelijkertijd ook niet willen dat Europa sterker wordt?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 08:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is idd de 5e colonne die Europa zo zwak mogelijk wil zien tegenover dreigingen als Rusland.
Zal wel meevallen. VIPs komen meestal via Zkalovskie.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 01:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wordt zo een lange reis voor de hoogwaardigheidsbekleders die niet plotseling ziek zijn of andere dringende dingen te doen hebben.
Wanneer dan? en waarom? voorlopig lukt Oekraine niet eens.quote:Op zondag 4 mei 2025 09:54 schreef Haags het volgende:
[..]
Het is al vaker gezegd, Putin gaat een Baltische staat aanvallen.
Uh. Dit zijn toch juist mensen die goed meedenken?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 08:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is idd de 5e colonne die Europa zo zwak mogelijk wil zien tegenover dreigingen als Rusland.
Soort death by NATO scenario. Rationeel bezig is men niet in rus, dus waarom niet een paar 100.000 pieces of meat in de baltische staten tegen een muur van lood aangooien om daarna te kunnen zeggen dat we het echt geprobeerd hebben maar niet tegen ze op konden, ofzo.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 09:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wanneer dan? en waarom? voorlopig lukt Oekraine niet eens.
Mwau. Ja. Kan. Maar dit is niet eens irrationeel meer. Meer een soort krankzinnigheid. En als je werkelijk denkt dat ze zodanig krankzinnig zijn, dan heb ik wel ineens weer de 'angst' vanwege het feit dat ze kernwapens hebben.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 09:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
Soort death by NATO scenario. Rationeel bezig is men niet in rus, dus waarom niet een paar 100.000 pieces of meat in de baltische staten tegen een muur van lood aangooien om daarna te kunnen zeggen dat we het echt geprobeerd hebben maar niet tegen ze op konden, ofzo.
Nee, want de eerste nuke die terug komt, land op putin z'n hoofd.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 09:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau. Ja. Kan. Maar dit is niet eens irrationeel meer. Meer een soort krankzinnigheid. En als je werkelijk denkt dat ze zodanig krankzinnig zijn, dan heb ik wel ineens weer de 'angst' vanwege het feit dat ze kernwapens hebben.
Ja. Dat snap ik. Maar dat is dus de rationele verklaring. Maar je gaf net zelf nog aan dat Putin, en Rusland in het geheel dat totaal niet is.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 10:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, want de eerste nuke die terug komt, land op putin z'n hoofd.
Paar 100.000 meer pieces of meat draait de "straatvechter" z'n hand niet voor om.
Ow, dat er niet gekeken wordt op een leventje meer of minder staat op dit punt wel vast.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 10:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. Dat snap ik. Maar dat is dus de rationele verklaring. Maar je gaf net zelf nog aan dat Putin, en Rusland in het geheel dat totaal niet is.
Ik denk ook niet dat een oorlog tussen Rusland en NATO conventioneel kan blijven.. heel misschien als we ze een keiharde bloedneus slaan maar de russische grens niet over trekken.. maar dan nog.. we zullen dan vliegtuigen en raketten Rusland in moeten schieten om militaire doelen uit te schakelen.. dat zou al een nucleaire tegenaanval kunnen opleveren.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 10:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. Dat snap ik. Maar dat is dus de rationele verklaring. Maar je gaf net zelf nog aan dat Putin, en Rusland in het geheel dat totaal niet is.
Er is voor ons geen enkele reden om Rusland binnen te vallen. Het is daarnaast ook veel te groot om te bezetten en gezien zijn omvang ook niet te verdedigen. Dat kan iedereen die ooit een potje Risk heeft gespeeld nog bedenken.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 10:39 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat een oorlog tussen Rusland en NATO conventioneel kan blijven.. heel misschien als we ze een keiharde bloedneus slaan maar de russische grens niet over trekken.. maar dan nog.. we zullen dan vliegtuigen en raketten Rusland in moeten schieten om militaire doelen uit te schakelen.. dat zou al een nucleaire tegenaanval kunnen opleveren.
Ik denk dat het binnen no time escaleert naar een nucleair conflict omdat we verder niet zo veel kunnen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 10:39 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat een oorlog tussen Rusland en NATO conventioneel kan blijven.. heel misschien als we ze een keiharde bloedneus slaan maar de russische grens niet over trekken.. maar dan nog.. we zullen dan vliegtuigen en raketten Rusland in moeten schieten om militaire doelen uit te schakelen.. dat zou al een nucleaire tegenaanval kunnen opleveren.
quote:Litouwen trekt 1,1 miljard euro uit om de bescherming van zijn grenzen met Rusland en Wit-Rusland te versterken, onder meer door de inzet van antitankmijnen.
Dat heeft het ministerie van Defensie van het NAVO-land maandag gezegd.
De financiële inspanningen worden verspreid over tien jaar en moeten Litouwen in staat stellen om "acties van vijandige staten te stoppen en te vertragen", verklaarde het ministerie.
Zowat 800 miljoen euro van het totale budget wordt besteed aan antitankmijnen.
In het kader van de geplande maatregelen zal Litouwen ook versterkingen voorzien in de buurt van de zogenoemde Suwalki-corridor, een corridor tussen Wit-Rusland en Kaliningrad op Pools en Litouws grondgebied.
Daarnaast is het land van plan om irrigatiesloten, die als loopgraven kunnen dienen, uit te diepen, grensgebieden te herbebossen en bomen langs hoofdwegen te planten om burgers en militairen te beschermen.
Andere maatregelen hebben betrekking op "elektronische oorlogsvoering, antidronesystemen en de versterking van het observatie- en waarschuwingssysteem".
De aankondiging van de maatregelen komt nadat Russisch minister van Buitenlandse Zaken openlijk de onafhankelijkheid van Litouwen in twijfel trok.
Sergej Lavrov deed dat in het voorwoord van een nieuw boek genaamd De Geschiedenis van Litouwen.
Hij haalde fel uit naar het NAVO-land, dat volgens hem probeert om “anti-Russische sentimenten” aan te wakkeren.
Het boek zou die sentimenten volgens Lavrov juist bestrijden.
Staakt-het-vuren teken van goodwill? Misschien niet, maar misschien toch ook wel!quote:Artikel door ANP • 11mKremlin wil vasthouden aan Poetins eenzijdig uitgeroepen bestand
© Copyright ANP 2025
MOSKOU (ANP/RTR) - Het Kremlin zegt te willen vasthouden aan het staakt-het-vuren dat president Vladimir Poetin eenzijdig heeft uitgeroepen. Oekraïne heeft niet gezegd dat het zich daaraan zal houden en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft het plan van Poetin afgedaan als "een poging tot manipulatie".
Het is Poetins bedoeling dat het bestand begint in de nacht van woensdag op donderdag en drie dagen duurt. Op vrijdag viert Rusland de Dag van de Overwinning op nazi-Duitsland in de Tweede Wereldoorlog. Poetin heeft meerdere wereldleiders, onder wie de Chinese leider Xi Jinping, uitgenodigd om dan naar de militaire parade op het Rode Plein te kijken.
Het Kremlin stelt wel dat Oekraïense aanvallen tijdens het staakt-het-vuren "passend" beantwoord zullen worden.
Oekraïne gaf na de aankondiging van Poetin vorige week aan dat het niet wilde wachten tot 8 mei. Kyiv wilde per direct een staakt-het-vuren voor dertig dagen.
Nee, natuurlijk is het dat niet niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:59 schreef Scjvb het volgende:
Moskou:
Kremlin wil vasthouden aan Poetins eenzijdig uitgeroepen bestand
© https://www.msn.com/nl-nl(...)38517364e83f6c1&ei=7
[..]
Staakt-het-vuren teken van goodwill? Misschien niet, maar misschien toch ook wel!
Zou zeggen: Oekraïne, gelijk oversteken please!
Zoals zo vaak al is aangegeven, als Rusland oprecht goodwill had willen tonen dan had het allang gestopt met aanvallen, en waren ze serieus aan het praten/onderhandelen. Tot nu toe nog geen sprake van!quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:59 schreef Scjvb het volgende:
Moskou:
[..]
Staakt-het-vuren teken van goodwill? Misschien niet, maar misschien toch ook wel!
Rusland gaat de strijd om Europa winnen zonder vechtenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:22 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Zoals zo vaak al is aangegeven, als Rusland oprecht goodwill had willen tonen dan had het allang gestopt met aanvallen, en waren ze serieus aan het praten/onderhandelen. Tot nu toe nog geen sprake van!
De parade moet als het kan ongestoord kunnen plaatsvinden.
quote:Opgelopen spanningen
Op 18 mei 2025 trekken de Polen naar de stembus voor de presidentsverkiezingen. Haalt geen van de kandidaten in de eerste ronde meer dan 50 procent van de stemmen, dan volgt op 1 juni een tweede en beslissende ronde.
Zittend president Andrzej Duda heeft zich lange tijd gepresenteerd als boven de partijen staand, een neutraal staatshoofd.
Maar eind april liet hij die houding los en sprak hij openlijk zijn steun uit voor Karol Nawrocki, de presidentskandidaat van zijn eigen partij: het radicaal-rechtse Recht en Rechtvaardigheid (PiS).
Die keuze is opvallend, want juist van een president wordt verwacht dat hij zich onafhankelijk opstelt, zeker in het spanningsveld met de huidige regering onder leiding van premier Donald Tusk. Tusk, leider van het christendemocratische Platforma Obywatelska, botst al langer met Duda – maar nu is de verhouding tussen president en premier definitief verzuurd.
Russische inmenging
De verkiezingscampagne in Polen voltrekt zich in een steeds grimmiger sfeer.
De radicaal-rechtse PiS-partij klimt in de peilingen, terwijl de partij van premier Donald Tusk juist terrein verliest.
Tegelijkertijd klinkt er al jaren kritiek op PiS vanwege vermeende banden met Rusland en het oogluikend toestaan van Russische inmenging in de Poolse politiek.
Afgelopen zondag won in Roemenië de extreemrechtse partij Alliantie voor de Unie van Roemenië de eerste ronde van de verkiezingen—verkiezingen die eerder waren uitgesteld vanwege vermoedens van digitale beïnvloeding door Rusland.
Ondanks de schaduw van controverses lijkt de partij hard op weg naar de eindoverwinning
In Warschau groeit de vrees dat Polen hetzelfde pad inslaat.
Daar lijkt het soms wel op. Europa is een rijpe vrucht klaar om te plukken.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ruslan gaat de strijd om Europa winnen zonder vechten
[..]
Niet conventioneel blijven = kernwapens = mad.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 10:39 schreef nixxx het volgende:
[..]
We moeten ook niet teveel in paniek schieten. Naar mijn weten is een partij PiS eveneens voor een sterke defensie.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar lijkt het soms wel op. Europa is een rijpe vrucht klaar om te plukken.
quote:Trump schakelt Turkse president Erdogan in om oorlog in Oekraïne te beëindigen
Amerikaans president Donald Trump (78) en zijn Turkse ambtgenoot Recep Tayyip Erdogan (71) gaan de krachten bundelen om een einde te maken aan de oorlog in Oekraïne. Dat heeft Trump aangekondigd op zijn platform Truth Social.
https://www.ad.nl/buitenl(...)beeindigen~a93cc922/
Tja, de zwakte van democratie, een makkelijk te manipuleren volk.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ruslan gaat de strijd om Europa winnen zonder vechten
[..]
nog een paar jaar en Poetin staat in Brussel de EU gelden te verdelenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:58 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Tja, de zwakte van democratie, een makkelijk te manipuleren volk.
Het is wel opvallend dat men op partijen stemt met vrij extreme opvattingen, terwijl in het algemeen alle Europese landen decennia lang in vrede en weelde verkeren. Het positieve wordt niet meer gezien, en het negatieve overheerst.
Als men alles graag wat is opgebouwd wil wegflikkeren, so be it.
Ik denk eerder dat ie hoopt op een basis in Europa.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nog een paar jaar en Poetin staat in Brussel de EU gelden te verdelen
Laatste geschiedt hopelijk in goede orde.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:22 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Zoals zo vaak al is aangegeven, als Rusland oprecht goodwill had willen tonen dan had het allang gestopt met aanvallen, en waren ze serieus aan het praten/onderhandelen. Tot nu toe nog geen sprake van!
De parade moet als het kan ongestoord kunnen plaatsvinden.
PiS is een corrupte, cliëntelistische bende.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
We moeten ook niet teveel in paniek schieten. Naar mijn weten is een partij PiS eveneens voor een sterke defensie.
Mja, vind ik ook, maar als Poetin met zijn vieze vingers aan de balten gaat zitten dan moeten we die vingers toch afsnijden.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Niet conventioneel blijven = kernwapens = mad.
Er is geen andere optie dan conventioneel blijven he.
Je kan je afvragen of we voor pak hem beet Narva een oorlog met Rusland moeten riskeren, maar als je zoiets toestaat is het einde zoek.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:16 schreef nixxx het volgende:
[..]
Mja, vind ik ook, maar als Poetin met zijn vieze vingers aan de balten gaat zitten dan moeten we die vingers toch afsnijden.
Dit kan nog best een slimme zet blijken. Erdogan is ook niet bang voor Poetin. Die straaljager werd zonder pardon uit de lucht geschoten en de Krim erkent hij ook niet als Russisch.quote:
Ik verwacht ook niet dat de NAVO zou beginnen met kernwapens, maar dat Poetin zo terugslaat zodra er honderden tomahawks en andersoortig wapentuig in Rusland neer komt regenen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je kan je afvragen of we voor pak hem beet Narva een oorlog met Rusland moeten riskeren, maar als je zoiets toestaat is het einde zoek.
En dan nog hoef je niet direct nucleair te gaan, je kan Rusland ook conventioneel een pak op hun sodemieter geven.
Ik weet dat het een act is, maar goed:quote:Op dinsdag 6 mei 2025 12:59 schreef Scjvb het volgende:
Moskou:
[..]
Tja, ''als het de Russen even niet uitkomt''. Een iets langere voorgeschiedenis blijft een probleem. Nu is het zaak dat er wat moet gebeuren, en dat beide landen daar naartoe moeten werken.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:25 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Ik weet dat het een act is, maar goed:
Oekraïne roept nu al maanden dat ze een 30-daags staakt-het-vuren willen. Wil Rusland daar gelijk oversteken? Nee.
Alleen als het Rusland even niet goed uitkomt, willen ze een staakt-het-vuren. "Wij vallen jullie al drie jaar aan, zonder dat jullie dat willen. Nu willen wij even 3 dagen pauze, omdat we willen vieren dat we vroeger hebben samengewerkt met de nazi's en landen hebben bezet."
quote:Kremlin wil vasthouden aan Poetins eenzijdig uitgeroepen bestand
Het Kremlin zegt te willen vasthouden aan het staakt-het-vuren dat president Vladimir Poetin eenzijdig heeft uitgeroepen. Oekraïne heeft niet gezegd dat het zich daaraan zal houden en de Oekraïense president Volodimir Zelenski heeft het plan van Poetin afgedaan als "een poging tot manipulatie".
Het is Poetins bedoeling dat het bestand begint in de nacht van woensdag op donderdag en drie dagen duurt. Op vrijdag viert Rusland de Dag van de Overwinning op nazi-Duitsland in de Tweede Wereldoorlog. Poetin heeft meerdere wereldleiders, onder wie de Chinese leider Xi Jinping, uitgenodigd om dan naar de militaire parade op het Rode Plein te kijken.
Het Kremlin stelt wel dat Oekraïense aanvallen tijdens het staakt-het-vuren "passend" beantwoord zullen worden.
Oekraïne gaf na de aankondiging van Poetin vorige week aan dat het niet wilde wachten tot 8 mei. Kiev wilde per direct een staakt-het-vuren voor dertig dagen.
© https://www.telegraaf.nl/(...)ging-tot-manipulatie
Ja vriend, maar blijkbaar alleen als Rusland een dagje zin heeft om te stoppen? Niks "beide". Rusland moet kappen, dan kapt Oekraïne ook.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:37 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Tja, ''als het de Russen even niet uitkomt''. Een iets langere voorgeschiedenis blijft een probleem. Nu is het zaak dat er wat moet gebeuren, en dat beide landen daar naartoe moeten werken.
[..]
Da's altijd weer mooi te horen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:38 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Gevangenenruil
205 jongens zijn weer thuis
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |