abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217382044
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:41 schreef Hanca het volgende:
Ook bij geld is de grondprijs nog niet eens het grootste probleem, de alsmaar stijgende kosten van bouwmaterialen, het grote tekort aan personeel waardoor die inhuren steeds duurder wordt (een aannemer kan klussen uitzoeken, die kunnen dus absurde prijzen vragen) en de stijgende financieringskosten zijn de grote problemen. Grond en zelfs de grondprijs zijn gewoon vrij irrelevant bij dit probleem.

En nu willen PvdA en PVV dus het probleem geld vergroten, door de huren te bevriezen. Terwijl de nieuwbouw sociale huur nu eindelijk op gang is gekomen. Gewoon onverstandig. Je kunt de woningbouwverenigingen beter meer ipv minder budget geven. En voor de koopkracht verhoog je dan de huurtoeslag maar. Ook niet ideaal, maar het gaat in elk geval niet ten koste van het bouwbudget.
Het grootste probleem is dat men er monetair een zooitje van heeft gemaakt met veel te lage rentes, het probleem zou normaal op te lossen zijn door de monetaire rentes te verhogen, maar daar heeft men dermate lang mee gewacht dat er geen weg terug meer is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 16 april 2025 @ 08:44:36 #252
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217382048
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:00 schreef Hanca het volgende:
maar dat slaat natuurlijk weer een gat in de rijksbegroting
En het staat nogal haaks op de plannen om die toeslagen sowieso af te schaffen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 16 april 2025 @ 08:45:03 #253
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217382057
Jullie vergeten het allergrootste probleem, dat dat nog steeds een taboe is.

De woningbouw kan de immigratie domweg niet bijhouden. Er komen teveel mensen bij. Grond, natuur, woonlocaties, dat is in een klein land gewoon schaars.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  woensdag 16 april 2025 @ 08:45:47 #254
346939 Janneke141
pi_217382075
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:41 schreef Hanca het volgende:
En nu willen PvdA en PVV dus het probleem geld vergroten,
Vanuit de PvdA snap ik dit nog wel, maar ik vind het bizar dat het GroenLinks-deel dat zou steunen.
pi_217382087
quote:
7s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:45 schreef phpmystyle het volgende:
Jullie vergeten het allergrootste probleem, dat dat nog steeds een taboe is.

De woningbouw kan de immigratie domweg niet bijhouden. Er komen teveel mensen bij. Grond, natuur, woonlocaties, dat is in een klein land gewoon schaars.
Dat vergeten we niet, we weten dat dit niet waar is. Ik laat je nota bene net een bron zien dat er ruimte zat is om 1 miljoen woningen te bouwen en dat er zelfs al 30% overcapaciteit is. Gewoon bewezen onwaar wat jij schrijft, dus.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 16 april 2025 @ 08:47:28 #256
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217382095
Hier ook weer zo'n fragment van de problemen maar niet benoemen:
Bekijk deze YouTube-video

Analyse: het komt door teveel alleenstaanden en het is een "doorstroomproblemen" andere zaken laten we maar even buitenbeschouwing.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 16 april 2025 @ 08:47:38 #257
346939 Janneke141
pi_217382096
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat vergeten we niet, we weten dat dit niet waar is. Ik laat je nota bene net een bron zien dat er ruimte zat is om 1 miljoen woningen te bouwen en dat er zelfs al 30% overcapaciteit is. Gewoon bewezen onwaar wat jij schrijft, dus.
Dat weet ie zelf ook wel, hoor.
  woensdag 16 april 2025 @ 08:48:30 #258
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217382105
quote:

[..]
Ik heb je al eens eerder een cumulatief staatje laten zien van CBS met asielmigratie. Als die asielmigratie de afgelopen decennia er niet was geweest waren die huizen vrij geweest voor anderen.
We kunnen natuurlijk nog veel meer bouwen, maar dat moet wel kunnen en te betalen zijn. Door migratie houd je een permanente druk op woonruimte.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator woensdag 16 april 2025 @ 08:48:31 #259
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_217382106
quote:

[..]
Deze user is zoals altijd weer op zoek naar negatieve aandacht. Gewoon lekker laten gaan.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_217382113
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, niet echt. De opgave hoe het afschaffen op te vangen wordt iets groter, maar of je voor die mensen nou 200 euro per maand (het huidige gemiddelde aan huurtoeslag) of 250 euro per maand moet compenseren maakt niet heel veel uit, die compensatie moet je toch zoeken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_217382129
Nogmaals: Monetair beleid, of dachten jullie dat we alleen een huizencrisis in Nederland hadden?
Je ziet dit wereldwijd.
  woensdag 16 april 2025 @ 08:50:29 #262
346939 Janneke141
pi_217382135
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, niet echt. De opgave hoe het afschaffen op te vangen wordt iets groter, maar of je voor die mensen nou 200 euro per maand (het huidige gemiddelde aan huurtoeslag) of 250 euro per maand moet compenseren maakt niet heel veel uit, die compensatie moet je toch zoeken.
Maar zowel het bedrag van die compensatie áls de gewenning van de mensen dat de overheid hun financiële problemen toch wel via toeslagen gaat oplossen stijgen ermee. Als je er vanaf wil dan moet je zo snel mogelijk het signaal gaan afgeven dat ze minder worden en niet meer.
pi_217382141
quote:
2s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:48 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Deze user is zoals altijd weer op zoek naar negatieve aandacht. Gewoon lekker laten gaan.
Eigenlijk wel beter, maar als we dergelijke leugens onbeantwoord laten lijkt het alsof ze kloppen. En er klopt gewoon helemaal niets van. Asielmigratie is niet het probleem. Simpel.
  woensdag 16 april 2025 @ 08:52:12 #264
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_217382147
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eigenlijk wel beter, maar als we dergelijke leugens onbeantwoord laten lijkt het alsof ze kloppen. En er klopt gewoon helemaal niets van. Asielmigratie is niet het probleem. Simpel.
Jaja, kop in het zand en vingers in de oren en schreeuwen dat dat niet het probleem is.
Is simple as it: als je die mensen niet binnenlaat heb je die woningen vrij voor andere doelgroepen.

Omdat het debat heel agressief wordt gevoerd durven velen dat niet te zeggen of voor uit te komen dat dat zo is.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_217382155
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:50 schreef raptorix het volgende:
Nogmaals: Monetair beleid, of dachten jullie dat we alleen een huizencrisis in Nederland hadden?
Je ziet dit wereldwijd.
In België en Spanje zie je ook dure huizen, in Duitsland komen ze juist net uit een periode met sterk dalende huizenprijzen. In 2023 een daling van 8%, in 2024 nogmaals 6,5%. Dus je kunt het ook niet echt aan internationaal monetair beleid koppelen.
pi_217382185
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
In België en Spanje zie je ook dure huizen, in Duitsland komen ze juist net uit een periode met sterk dalende huizenprijzen. In 2023 een daling van 8%, in 2024 nogmaals 6,5%. Dus je kunt het ook niet echt aan internationaal monetair beleid koppelen.
Niet elk land wordt even hard geraakt. Daarnaast zie je het soms alleen regionaal en minder in niet stedelijke gebieden. Ga bijvoorbeeld eens wat lezen over de situatie in Dublin op Reddit, die lachen keihard om bijvoorbeeld de huurprijzen in Amsterdam.
Ik sprak bijvoorbeeld collegas in Vietnam, die hebben vergelijkbare problemen, het is niet op te brengen.

Heel in het kort: Als de rente erg laag is, en de aandelen duur, dan werkt het 2 kanten op, het is interessant om geld te lenen, en interessant om in vastgoed te investeren, immers vastgoed is typisch een lange termijn belegging, zeker als aandelen ook duur zijn (ja dat zijn ze op dit moment!). Normaal gesproken los je dit op door monetaire rente te verhogen, maar omdat men bang is in een crisis te komen schuift men het probleem liever vooruit, en doe je dat maar lang genoeg dan los je dat alleen op via defaults.
pi_217382223
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Niet elk land wordt even hard geraakt. Daarnaast zie je het soms alleen regionaal en minder in niet stedelijke gebieden. Ga bijvoorbeeld eens wat lezen over de situatie in Dublin op Reddit, die lachen keihard om bijvoorbeeld de huurprijzen in Amsterdam.
Ik sprak bijvoorbeeld collegas in Vietnam, die hebben vergelijkbare problemen, het is niet op te brengen.

Heel in het kort: Als de rente erg laag is, en de aandelen duur, dan werkt het 2 kanten op, het is interessant om geld te lenen, en interessant om in vastgoed te investeren, immers vastgoed is typisch een lange termijn belegging, zeker als aandelen ook duur zijn (ja dat zijn ze op dit moment!). Normaal gesproken los je dit op door monetaire rente te verhogen, maar omdat men bang is in een crisis te komen schuift men het probleem liever vooruit, en doe je dat maar lang genoeg dan los je dat alleen op via defaults.
In Duitsland was het dus landbreed en je kunt toch niet zeggen dat dat nou zo'n apart land is. 2 jaar achter elkaar een forse daling, als je een huis van 300.000 euro had is dat nu nog maar net boven de 250.000 euro waard. In de tussentijd is het hier bijna net zo hard gestegen. Dus internationale ontwikkelingen spelen een rol, maar zijn echt niet het hele antwoord.
pi_217382252
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
In Duitsland was het dus landbreed en je kunt toch niet zeggen dat dat nou zo'n apart land is. 2 jaar achter elkaar een forse daling, als je een huis van 300.000 euro had is dat nu nog maar net boven de 250.000 euro waard. In de tussentijd is het hier bijna net zo hard gestegen. Dus internationale ontwikkelingen spelen een rol, maar zijn echt niet het hele antwoord.
Naar mijn weten was er gewoon nooit echt woningnood in Duitsland, en wonen was er ook nooit echt duur.
Daarnaast heeft Duitsland een redelijk succesvolle economie gehad na de 2e wereldoorlog waar vrij breed van geprofiteerd werd, en niet alleen door de happy few.
pi_217382255
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De afhankelijk via toeslagen vergroten is ook onverantwoord, maar zo'n hoogleraar ziet een oplossing voor zijn eigen vierkante cm en iemand anders moet maar met die gevolgen dealen. Toch vaak het probleem van adviezen van hoogleraren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2025 09:09:08 ]
pi_217382260
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2025 23:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zou zo iemand open staan voor het antwoord van een migratiewetenschapper?

https://www.amnesty.nl/wo(...)toename-van-migratie
[..]
Dus doen alsof je alleen asielzoekers in die YouTube filmpjes ziet gaat echt tegen de echt wetenschappelijke onderzoeken in.
Mensen met een migratieachtergrond (en ik zeg niet dat dat perse asielzoekers zijn) zijn oververtegenwoordigd in criminaliteitscijfers. Ik denk dat dit niet benoemen jarenlang de olifant in de kamer is geweest.

Tegelijk heeft bijna 25% van de mensen woonachtig in Nederland een migratieachtergrond (11% westers, 14% niet westers). Al zouden we de grenzen hermetisch kunnen sluiten zonder ons economisch te gronden te richten, dan nog blijft één op de vier iemand mer een migratieachtergrond. Ik geloof niet dat het huidige politieke discour zorgt voor meer saamhorigheid en het beslechten van deze verschillen in de statistiek. Ik weet in ieder geval zeker dat er bijna geen debat over te voeren valt, dat 80% van de aandacht naar asiel gaat en dat Eddy van Hijum met zijn Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten straks op de achtergrond, veel meer voor elkaar krijgt op het gebied van migratie, als anti migratie partij PVV.
pi_217382292
Aanvullend of asielzoekers bijdragen aan het waning: Ja ook, maar ik denk dat een veel groter probleem het aantal "expats" uit andere EU landen voor een groter probleem zorg, echter niemand kan daar iets over roepen omdat men daar geen administratie van bijhoudt.
pi_217382307
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je vergroot de afhankelijkheid wel, hoe groter aandeel van iemand zijn cashflow een toeslag is, des te groter is de afhankelijkheid. Zowel in budget vrijheid als mogelijkheid om ooit ergens anders te gaan wonen. Dat die afhankelijkheid nu vaak al groot is betekent imo niet dat je die dan maar groter moet maken. Maakt het afschaffen van het stelsel ook steeds moeilijker.

Daar kan je voor kiezen, maar het is dan wel een keuze inclusief acceptatie van deze gevolgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2025 09:16:45 ]
pi_217382353
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:15 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Je vergroot de afhankelijkheid wel, hoe groter aandeel van iemand zijn cashflow een toeslag is, des te groter is de afhankelijkheid. Zowel in budget vrijheid als mogelijkheid om ooit ergens anders te gaan wonen. Dat die afhankelijkheid nu vaak al groot is betekent imo niet dat je die dan maar groter moet maken. Maakt het afschaffen van het stelsel ook steeds moeilijker.

Daar kan je voor kiezen, maar het is dan wel een keuze inclusief acceptatie van deze gevolgen.
Klopt, maar als ik moet kiezen tussen dat of de huren bevriezen waardoor woningbouwverenigingen stoppen met isoleren (wat hoge energierekeningen oplevert) of bouwen (wat het huizentekort vergroot), kies ik voor die grotere afhankelijkheid van de huurtoeslag. Hoe vervelend dat ook is.
  woensdag 16 april 2025 @ 09:21:41 #274
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217382373
Ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet, iedere dag weer een ruzie, iedere dag weer een nieuwe afrekening, maar ze zullen en moeten blijven zitten, want, ojee, de peilingen hangen als een zwaard van Damocles boven het kabinet. Het is echt doodvermoeiend. Je kunt ook al uittekenen wat er vandaag gaat gebeuren: men treedt in volle glorie en victorie naar buiten met een akkoordje omdat het moet waar eigenlijk geen enkel besluit in is genomen.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_217382386
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:09 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Mensen met een migratieachtergrond (en ik zeg niet dat dat perse asielzoekers zijn) zijn oververtegenwoordigd in criminaliteitscijfers. Ik denk dat dit niet benoemen jarenlang de olifant in de kamer is geweest.
En dat zijn dus bijna nooit asielzoekers. Sterker: het zijn overwegend in Nederland geboren mensen die vooral keihard tegen het feit aan lopen dat ze in hun eigen geboorteland tweederangsburgers zijn. Het gaat om 2e of 3e generaties, niet om de migranten zelf. Ik ontken nergens dat die 2e of 3e generaties oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers.
Dat zijn trouwens meestal kinderen van mensen die hier naar toe zijn gehaald om hier te komen werken, het rechtse plan uit de jaren 70.
pi_217382387
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:21 schreef Koffieplanter het volgende:
Ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet, iedere dag weer een ruzie, iedere dag weer een nieuwe afrekening, maar ze zullen en moeten blijven zitten, want, ojee, de peilingen hangen als een zwaard van Damocles boven het kabinet. Het is echt doodvermoeiend. Je kunt ook al uittekenen wat er vandaag gaat gebeuren: men treedt in volle glorie en victorie naar buiten met een akkoordje omdat het moet waar eigenlijk geen enkel besluit in is genomen.
Er is ook geen politicus die durft te beamen dat we gewoon veel te veel geld uitgeven, en de mensen te veel luxe verwachten, het is altijd maar meer meer meer. En maakt het ons gelukkiger? Ik denk het niet, als ik terug kijk naar mijn niet zo heel luxe jeugd moet ik toch zeggen dat vrijwel iedereen het goed had.
pi_217382459
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:10 schreef Hanca het volgende:
Grond is nergens het probleem. Dus stop met die focus daarop. Je hoeft niet meer te beginnen over grond, weilanden e.d., want daar gaat het helemaal niet om. Kun je net zo goed beginnen over het aantal bakstenen op voorraad, dat is ook het probleem niet.
Daarnaast ben ik het zelf die je in deze topicreeks op de Gnephoek gewezen heeft.
Het is te kort door de bocht om te stellen dat grond "nergens het probleem" is. Hoewel er fysiek genoeg ruimte is, is het probleem dat veel van die ruimte niet beschikbaar is voor woningbouw. Het omzetten van landbouwgrond naar bouwgrond is een langdurig proces, vaak belemmerd door politieke besluitvorming en regelgeving. Een voorbeeld hiervan is de Gnephoekpolder bij Alphen aan den Rijn, waar pas na jaren van discussie en met een rijksbijdrage van ¤60,5 miljoen de ontwikkeling van 5.500 woningen mogelijk werd gemaakt.​

Daarnaast zijn de grondprijzen de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. In 2024 lagen de prijzen van nieuwbouwkavels gemiddeld 95% hoger dan in 2015. Ter vergelijking: de bouwkosten, bestaande uit arbeid (23%) en materiaal (45%), stegen in dezelfde periode met 34,2%.

Oftewel grondprijzen hebben directe invloed op de betaalbaarheid van woningen, zeker omdat de grondprijs gemiddeld 35% van de woningprijs is. Hoge grondkosten maken het moeilijker om betaalbare woningen te realiseren, omdat ontwikkelaars deze kosten moeten doorberekenen in de verkoop- of huurprijs. Dit betekent dat juist de groep mensen die het meest behoefte heeft aan betaalbare woningen, het moeilijkst aan een woning kan komen.

Kortom, grond is wel degelijk een cruciaal onderdeel van het woningbouwprobleem. Zonder beschikbare en betaalbare bouwgrond kunnen we de woningnood niet effectief aanpakken.

Diederik Samson en Mathijs Bouman hadden hier recent nog een podcast over.
  woensdag 16 april 2025 @ 09:43:31 #278
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217382461
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:09 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Ik meen dat er nog een veel grotere correlatie was tussen woonomgeving en criminaliteit. Dus dat iemand uit de Schilderswijk een andere kans heeft om met politie in aanraking te komen dan iemand uit Bloemendaal. Volgens mij was verschil in etniciteit daarin verwaarloosbaar, maar omdat er relatief veel mensen met een migratieachtergrond in een slechtere sociaaleconomische positie zitten zie je die oververtegenwoordigd. Kan binnenkort wel even de bron zoeken.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_217382478
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:43 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het is te kort door de bocht om te stellen dat grond "nergens het probleem" is. Hoewel er fysiek genoeg ruimte is, is het probleem dat veel van die ruimte niet beschikbaar is voor woningbouw. Het omzetten van landbouwgrond naar bouwgrond is een langdurig proces, vaak belemmerd door politieke besluitvorming en regelgeving. Een voorbeeld hiervan is de Gnephoekpolder bij Alphen aan den Rijn, waar pas na jaren van discussie en met een rijksbijdrage van ¤60,5 miljoen de ontwikkeling van 5.500 woningen mogelijk werd gemaakt.​

Daarnaast zijn de grondprijzen de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. In 2024 lagen de prijzen van nieuwbouwkavels gemiddeld 95% hoger dan in 2015. Ter vergelijking: de bouwkosten, bestaande uit arbeid (23%) en materiaal (45%), stegen in dezelfde periode met 34,2%.

Oftewel grondprijzen hebben directe invloed op de betaalbaarheid van woningen, zeker omdat de grondprijs gemiddeld 35% van de woningprijs is. Hoge grondkosten maken het moeilijker om betaalbare woningen te realiseren, omdat ontwikkelaars deze kosten moeten doorberekenen in de verkoop- of huurprijs. Dit betekent dat juist de groep mensen die het meest behoefte heeft aan betaalbare woningen, het moeilijkst aan een woning kan komen.

Kortom, grond is wel degelijk een cruciaal onderdeel van het woningbouwprobleem. Zonder beschikbare en betaalbare bouwgrond kunnen we de woningnood niet effectief aanpakken.

Diederik Samson en Mathijs Bouman hadden hier recent nog een podcast over.
Ik heb al een overheidsbron gegeven dat er niet alleen al genoeg plannen zijn voor 1 miljoen woningen, dat er zelfs al de gevraagde 30% overcapaciteit is. Die ruimte, die grond, is er dus gewoon. Die is dus niet het probleem. Gaan zoeken naar andere locaties, zoals Jetten doet met zijn nieuwe steden, vertraagt de boel alleen maar, er moet vol worden ingezet op het realiseren van die al bestaande plannen.
  woensdag 16 april 2025 @ 09:53:10 #280
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217382524
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:43 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ik meen dat er nog een veel grotere correlatie was tussen woonomgeving en criminaliteit. Dus dat iemand uit de Schilderswijk een andere kans heeft om met politie in aanraking te komen dan iemand uit Bloemendaal. Volgens mij was verschil in etniciteit daarin verwaarloosbaar, maar omdat er relatief veel mensen met een migratieachtergrond in een slechtere sociaaleconomische positie zitten zie je die oververtegenwoordigd. Kan binnenkort wel even de bron zoeken.
Idd. hoe minder intelligent, hoe slechter opgevoed, hoe armer, hoe minder vooruitzichten in de maatschappij..

Allemaal veel meer bepalend en verklarend dan racistische verklaringen.

Bruinkleurige mensen zijn niet inherent crimineler of slechter dan blanken.

Maar complexe verklaringen en het niet superieur verklaren van het blanke ras zijn gewoon niet zo populair in bepaalde kringen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_217382576
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
Idd. hoe minder intelligent, hoe slechter opgevoed, hoe armer, hoe minder vooruitzichten in de maatschappij..

Allemaal veel meer bepalend en verklarend dan racistische verklaringen.

Bruinkleurige mensen zijn niet inherent crimineler of slechter dan blanken.

Maar complexe verklaringen en het niet superieur verklaren van het blanke ras zijn gewoon niet zo populair in bepaalde kringen.
En dan vergeet je nog dat we kinderen met een andere achtergrond en kinderen in armoede hier vaak een lager schooladvies gaven en dat je met een andere achtergrond lastiger een baan kunt vinden. Dat maakt de achterstand alleen maar groter.

Gelukkig begint dat schooladvies in elk geval in te lopen, mede dankzij de eindtoets.

En dan heb je ook nog ethnisch profileren wat de kans om in de criminaliteitscijfers te komen groter maakt.

En dan is ook nog eens de kans dat je slachtoffer wordt van criminaliteit groter als je een andere achtergrond hebt, dat zal ook niet helpen: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)iteit-naar-herkomst-
  woensdag 16 april 2025 @ 10:07:55 #282
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217382623
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 10:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dan vergeet je nog dat we kinderen met een andere achtergrond en kinderen in armoede hier vaak een lager schooladvies gaven en dat je met een andere achtergrond lastiger een baan kunt vinden. Dat maakt de achterstand alleen maar groter.

Gelukkig begint dat schooladvies in elk geval in te lopen, mede dankzij de eindtoets.

En dan heb je ook nog ethnisch profileren wat de kans om in de criminaliteitscijfers te komen groter maakt.

En dan is ook nog eens de kans dat je slachtoffer wordt van criminaliteit groter als je een andere achtergrond hebt, dat zal ook niet helpen: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)iteit-naar-herkomst-
Idd, er zitten ontzettend veel facetten aan de criminaliteitsstatistieken.

Los van het feit dat hele bevolkingsgroepen wegzetten als inherent crimineler een domme en onjuiste versimpeling van de complexe werkelijkheid is, maakt dit gedachtengoed de situatie ook niet bepaald beter.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_217382672
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
De katholieke methode proberen? Het conclaaf is wel een aantal keer op water en brood gezet als het te lang duurde om een paus te kiezen. Ik denk dat deze mensen er heel snel klaar mee zijn als je dat doet.
Dat was niet het katholieke conclaaf maar de verkiezing van de keizer van het heilige roomse rijk.

In de gouden bul van 1356 is vastgelegd dat als men er binnen 30 dagen niet uit was de 7 keurvorsten de stad niet meer uit mochten en op water en brood werden gezet.
pi_217382711
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 09:43 schreef Fretwork het volgende:
Dus dat iemand uit de Schilderswijk een andere kans heeft om met politie in aanraking te komen dan iemand uit Bloemendaal. Volgens mij was verschil in etniciteit daarin verwaarloosbaar, maar omdat er relatief veel mensen met een migratieachtergrond in een slechtere sociaaleconomische positie zitten zie je die oververtegenwoordigd.
Uiteraard heeft de sociaaleconomische positie een grote invloed, maar ook gecorrigeerd daarvoor zijn met name tweedegeneratie-Marokkaanse jongeren sterk oververtegenwoordigd:

quote:
Het na correctie voor sociaaleconomische omstandigheden relatief vaker als dader geregistreerd
zijn van de tweede generatie Marokkanen dan de eerste generatie is een
aanwijzing dat culturele dissonantie iets is dat speelt onder jonge Marokkanen. Normaal gesproken komt culturele dissonantie in grotere mate
voor bij de tweede generatie dan bij de eerste generatie, die zich sociaalcultureel gezien vaak vooral met het land van herkomst identificeert.
https://repository.wodc.n(...)quence=2&isAllowed=y
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
  woensdag 16 april 2025 @ 10:23:51 #285
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217382717
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 10:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik had inderdaad een Bosnische buurjongen die met een cito-score van 547 moest lullen als brugman om nog naar havo-vwo te mogen (atheneum was logischer geweest), maar de school wilde hem op TL-havo hebben.

Daarna ook gewoon netjes een universitaire studie Rechten afgerond. Echt krankzinnig.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
pi_217382742
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 10:15 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Dat was niet het katholieke conclaaf maar de verkiezing van de keizer van het heilige roomse rijk.

In de gouden bul van 1356 is vastgelegd dat als men er binnen 30 dagen niet uit was de 7 keurvorsten de stad niet meer uit mochten en op water en brood werden gezet.
Paus Gregorius X is verkozen zoals ik het zei: https://nl.m.wikipedia.or(...)n%20het%20Petrusambt.
  Moderator woensdag 16 april 2025 @ 10:28:14 #287
236264 crew  capricia
pi_217382743
Rassenleer gaan we hier niet doen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 16 april 2025 @ 10:37:21 #288
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217382795
quote:
7s.gif Op woensdag 16 april 2025 10:22 schreef nostra het volgende:

[..]
Uiteraard heeft de sociaaleconomische positie een grote invloed, maar ook gecorrigeerd daarvoor zijn met name tweedegeneratie-Marokkaanse jongeren sterk oververtegenwoordigd:
[..]
https://repository.wodc.n(...)quence=2&isAllowed=y
Klopt inderdaad, niet met name, maar juist die groep. Met name doet voorkomen alsof er op de gehele bevolking met een migratieachtergrond een verhoging te zien is, terwijl dat nou juist niet de conclusie was van een enorm onderzoek van het CBS.
quote:
Uit de regressieanalyses kan worden geconcludeerd dat vooral individuele kenmerken als een lager opleidingsniveau en gezinskenmerken zoals de aanwezigheid van beide ouders in het gezin de kans op een veroordeling sterk beïnvloeden. Jongvolwassenen die op hun 15e op het vmbo zaten hebben een tot bijna 7 keer grotere kans om veroordeeld te worden dan jongvolwassenen die toen op vwo-bovenbouw zaten. De kans op meerdere veroordelingen is voor deze jongvolwassenen zelfs tot 11 keer groter. Ook jongvolwassenen die opgroeiden in een niet-intact gezin, waarbij beide ouders geen Nederlandse achtergrond hebben of opgroeiden met een of meerdere ouders die zelf ook een crimineel verleden hebben, hebben een grotere kans om veroordeeld te worden.

De analyses laten verder zien dat de kans op een veroordeling voor de meeste jongvolwassenen met een tweede generatie migratieachtergrond na correctie voor achtergrondkenmerken nagenoeg even groot is als voor jongvolwassenen met een Nederlandse achtergrond. Datzelfde geldt voor de kans op meerdere veroordelingen en in aparte analyses waarbij veroordelingen voor vermogens- of geweldsdelicten centraal stonden. Wel zijn er verschillen tussen groepen onderling te constateren. Zo zijn voor de tweede generatie Antillianen en Surinamers ongunstige gezinskenmerken de belangrijkste verklaring voor de grotere kans op een veroordeling. Voor jongeren met een tweede generatie Turkse migratieachtergrond hangt dit voor het grootste deel samen met het gegeven dat zij een lager opleidingsniveau volgden.

De uitkomsten wijzen erop dat de grotere vertegenwoordiging van jongvolwassenen van de meeste herkomstgroeperingen voor het grootste deel worden veroorzaakt door individuele factoren als opleidingsniveau en gezinsfactoren als huishoudensinkomen en opgroeien in een eenoudergezin. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. Uitzondering zijn jongvolwassen mannen met een tweede generatie Marokkaanse migratieachtergrond. Ook bij deze groep zien we dat de oververtegenwoordiging afneemt, maar voor hen blijft een aanzienlijk deel van het verschil in de kans op een veroordeling met geslachts- en leeftijdsgenoten met een Nederlandse achtergrond onverklaard. Zij hebben dus ondanks correctie voor de in onze modellen gehanteerde achtergrondkenmerken nog steeds een grotere kans om veroordeeld te zijn. Voor vrouwen met een tweede generatie Turkse migratieachtergrond geldt het tegenovergestelde: waar hun ongecorrigeerde kans groter is dan voor jongvolwassen vrouwen met een Nederlandse achtergrond, is hun kans op een veroordeling juist kleiner wanneer we rekening houden met hun achtergrondkenmerken.
https://longreads.cbs.nl/(...)lde-jongvolwassenen/
pi_217382831
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 10:37 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Klopt inderdaad, niet met name, maar juist die groep. Met name doet voorkomen alsof er op de gehele bevolking met een migratieachtergrond een verhoging te zien is, terwijl dat nou juist niet de conclusie was van een enorm onderzoek van het CBS.
[..]
https://longreads.cbs.nl/(...)lde-jongvolwassenen/
Het is dus idd 1 groep, die geen asielzoeker is en waarvan de ouders ook geen asielzoekers waren want asiel aan Marokkanen is bijna nooit gegeven.
  woensdag 16 april 2025 @ 10:50:28 #290
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217382937
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 10:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is dus idd 1 groep, die geen asielzoeker is en waarvan de ouders ook geen asielzoekers waren want asiel aan Marokkanen is bijna nooit gegeven.
Inderdaad, maar je hoeft mij er niet van te overtuigen dat de PVVer zn stem gebruikt om tegen asielzoekers te stemmen omdat ze zoveel lijken op Marokkanen, en die motten ze niet hebben.

Het is echt een generalisering van basischoolniveau.
  woensdag 16 april 2025 @ 10:51:36 #291
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217382942
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 06:10 schreef Szura het volgende:
Duurt lang, zou Pieter door de telefoon aan het schreeuwen en huilen zijn?
quote:
De ontknoping van de onderhandelingen over de voorjaarsnota nadert. Een akkoord is binnen bereik, maar blijft volgens bronnen steken op twijfels bij NSC. Dat melden ingewijden aan De Telegraaf.

Coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB onderhandelen al sinds dinsdagochtend over de financiële plannen van het kabinet, met slechts een korte onderbreking in de dinsdagmiddag. Het overleg is de hele nacht doorgegaan en woensdagochtend leek op meerdere momenten een akkoord in zicht. Maar zo ver is het nog niet.

Dat komt volgens meerdere bronnen door een weifelende houding bij NSC. Het grootste pijnpunt zou de hervorming van het WW-stelsel zijn, die NSC-minister Van Hijum (Sociale Zaken) door moet voeren.
Misschien.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_217383083
https://www.ad.nl/politie(...)vergaderen~ab146e38/

quote:
Doorbraak: coalitie sluit miljardendeal na 25 uur vergaderen

De coalitie is het alsnog eens geworden over besteding van miljarden euro's. Na een moeizame marathonvergadering van dik 25 uur (!) bereiken PVV, VVD, NSC en BBB woensdag een akkoord.
En rond.
  woensdag 16 april 2025 @ 11:15:58 #294
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_217383143
Zal wel een gedrocht zijn
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_217383147
w/
graag op anoniem
pi_217383176
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:08 schreef Hanca het volgende:
Dat we nog eens gaan kijken naar voor welke zaken het slim is vroeg te screenen en bij welke zaken het slimmer is gewoon klachten af te wachten, lijkt me heel verstandig.
Oh ik dacht wel dat dat gebeurt. Kosten/baten afwegingen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217383196
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 11:20 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee, de zorg is heel erg ingesteld op alle afwijkingen willen vinden. Alles door blijven onderzoeken. En daar moeten we dus deels vanaf, aldus die Raad voor Volksgezondheid en Samenleving.
  woensdag 16 april 2025 @ 11:24:43 #298
346939 Janneke141
pi_217383207
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 11:20 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nee, daarvoor is het systeem eigenlijk te omzet-gestuurd. Meer behandelen = beter voor de sector, deels financieel en deels omdat ze zo zijn opgeleid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')