Meest opvallende van alle artikelen vind ik dat er bar weinig inhoud inzit, op dat ene puntje van de NOS over de geschrapte btw-verhoging via de inkomstenbelasting na.quote:Op woensdag 16 april 2025 06:32 schreef Hanca het volgende:
Ze hebben de hele nacht doorgepraat, Trouw was gister wat voorbearig blijkbaar: https://nos.nl/artikel/25(...)ota-nog-geen-akkoord
Ik weet dat het de nodige creativiteit vergt maar je hoort nu overal dat 2026 nog wel “dicht valt te rekenen”. Maar die klappen komen zeker…quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is voor een gemeente wel een stuk lastiger dan voor de rijksoverheid aangezien gemeentes geen tekort op de begroting mogen hebben en het BBV al te veel financiële creativiteit niet toe laat.
Ik hoorde van onze raadsleden dat ze nog niet halverwege het dichtrekenen van het gat zijn en dat er nu al pijnlijke maatregelen tussen zitten.quote:Op woensdag 16 april 2025 06:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik weet dat het de nodige creativiteit vergt maar je hoort nu overal dat 2026 nog wel “dicht valt te rekenen”. Maar die klappen komen zeker…
En dan heb je vaak ook nog eens de pech dat veel voorzieningen zoals scholen, zwembaden, bibliotheken of wijkcentra nu 30, 40, 50 jaar oud zijn. Daar zijn dan forse investeringen nodig om ze te renoveren of vervangen. Of ermee te stoppen… Maar dan is wel weer definitief iets weg uit een stad of dorp…quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:53 schreef Janneke141 het volgende:
, of snijden in de plaatselijke hobby's zoals zwembaden, bibliotheken of subsidies aan lokale initiatieven.
Tja, inhoud vinden ze sowieso lastig. Daarnaast denk ik dat de VVD dit tegenover drie juniorpartners redelijk succesvol heeft weten te framen als een financieel-technische exercitie. De begroting moet kloppen, daar passen jullie je plannen maar op aan ofzo…quote:Op woensdag 16 april 2025 06:37 schreef Szura het volgende:
[..]
Meest opvallende van alle artikelen vind ik dat er bar weinig inhoud inzit, op dat ene puntje van de NOS over de geschrapte btw-verhoging via de inkomstenbelasting na.
Niet onterecht overigens. De financiële paragrafen uit de verkiezingsprogramma's van met name PVV en BBB sloegen natuurlijk nergens op.quote:Op woensdag 16 april 2025 06:58 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, inhoud vinden ze sowieso lastig. Daarnaast denk ik dat de VVD dit tegenover drie juniorpartners redelijk succesvol heeft weten te framen als een financieel-technische exercitie. De begroting moet kloppen, daar passen jullie je plannen maar op aan ofzo…
Nou is de voorjaarsnota dat ook meestal, grote wijzigingen gebeuren met prinsjesdag, eigenlijk zelden in de voorjaarsnota. Maar nu heeft dit kabinet zelf steeds verwezen naar deze voorjaarsnota, ze hebben hem zelf belangrijker dan normaal gemaakt. Anders was hij zoals altijd vrij geruisloos gepasseerd, hoeveel van de vorige voorjaarsnota's hebben nou vergelijkbare ophef als prinsjesdag veroorzaakt?quote:Op woensdag 16 april 2025 06:58 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, inhoud vinden ze sowieso lastig. Daarnaast denk ik dat de VVD dit tegenover drie juniorpartners redelijk succesvol heeft weten te framen als een financieel-technische exercitie. De begroting moet kloppen, daar passen jullie je plannen maar op aan ofzo…
Het zal flink wisselen van gemeente tot gemeente natuurlijk. Maar vaak gaat dat ook over nieuwe wensen voor geld.quote:Op woensdag 16 april 2025 06:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hoorde van onze raadsleden dat ze nog niet halverwege het dichtrekenen van het gat zijn en dat er nu al pijnlijke maatregelen tussen zitten.
Inhoudelijk en financieel sloeg het van alle vier niet echt ergens opquote:Op woensdag 16 april 2025 06:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet onterecht overigens. De financiële paragrafen uit de verkiezingsprogramma's van met name PVV en BBB sloegen natuurlijk nergens op.
Klopt. Dat dit begrotingsproces, te beginnen met de voorjaarsnota, voor forse spanningen zou gaan zorgen zag iedereen aankomen.quote:Op woensdag 16 april 2025 07:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou is de voorjaarsnota dat ook meestal, grote wijzigingen gebeuren met prinsjesdag, eigenlijk zelden in de voorjaarsnota. Maar nu heeft dit kabinet zelf steeds verwezen naar deze voorjaarsnota, ze hebben hem zelf belangrijker dan normaal gemaakt. Anders was hij zoals altijd vrij geruisloos gepasseerd, hoeveel van de vorige voorjaarsnota's hebben nou vergelijkbare ophef als prinsjesdag veroorzaakt?
Altijd zelfde verhaal, populistische beloftes dat burgers minder geld voor iets hoeven te betalen, en de oplossing: We pakken het geld weg bij zoiets als Asielzoekers, terwijl je weet dat dit in de praktijk helemaal niet kan omdat we aan allerlei wetgeving vast zitten. Als je echt geld wilt besparen doe het dan praktisch en zeg: We gaan eens wat minder op regelgeving inzetten en het aantal ambtenaren met 10% terug brengen.quote:Op woensdag 16 april 2025 07:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Inhoudelijk en financieel sloeg het van alle vier niet echt ergens op.
Dat laatste weet ik. Maar de voorjaarsnota trekt normaal vrij geruisloos langs. 2024 was natuurlijk een demissionair jaar, maar in 2023 gebeurde er ook niet zo veel bijzonders: https://www.rijksoverheid(...)%20zoals%20Groningen.quote:Op woensdag 16 april 2025 07:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt. Dat dit begrotingsproces, te beginnen met de voorjaarsnota, voor forse spanningen zou gaan zorgen zag iedereen aankomen.
Overigens lijk je de impact van dit soort documenten iets te onderschatten. Financieel wordt in het voorjaar de basis gelegd. De daadwerkelijke begroting is meer uitwerking van.
De deadline is er nog niet, dus tot die tijd hoef je ook geen akkoord te verwachten.quote:Op woensdag 16 april 2025 00:14 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Nou m'n voorspelling van vanochtend lijkt aardig uit te gaan komen
Wellicht kan iemand hier het me uitleggen want ik weet het eerlijk gezegd echt niet meer: waarom bestaat deze coalitie nog?
Dat laatste is ook heerlijk populistisch en (wellicht juist daarom) aangekondigd door dit kabinet. Er moest toch zelfs 20% op de rijksambtenaren bespaard worden?quote:Op woensdag 16 april 2025 07:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Altijd zelfde verhaal, populistische beloftes dat burgers minder geld voor iets hoeven te betalen, en de oplossing: We pakken het geld weg bij zoiets als Asielzoekers, terwijl je weet dat dit in de praktijk helemaal niet kan omdat we aan allerlei wetgeving vast zitten. Als je echt geld wilt besparen doe het dan praktisch en zeg: We gaan eens wat minder op regelgeving inzetten en het aantal ambtenaren met 10% terug brengen.
Nav het onderzoek kan ik me wel iets voorstellen, hier grootouders die ook van het ene medische onderzoek naar het andere rollen, telkens maar weer een onderzoekje, uitslag, volgend onderzoekje, second opinion wat eigenlijk maar zelden leidt tot een ingreep/verandering in medicatie. Terwijl ze ongeveer 6-10x per jaar in het ziekenhuis zijn.quote:Op woensdag 16 april 2025 03:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
https://www.pzc.nl/gezond(...)52e9f8f918&auth_rd=1
Mijn hemel, waarom zijn sommige politici zo ontzettend dom.
Nou doe dat dan, zo moeilijk is dat niet.quote:Op woensdag 16 april 2025 07:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat laatste is ook heerlijk populistisch en (wellicht juist daarom) aangekondigd door dit kabinet. Er moest toch zelfs 20% op de rijksambtenaren bespaard worden?
Als er goede wil is, dan zijn financiële hobbels altijd wel te overwinnen en komt men er inderdaad wel Uit.quote:Op woensdag 16 april 2025 07:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste weet ik. Maar de voorjaarsnota trekt normaal vrij geruisloos langs. 2024 was natuurlijk een demissionair jaar, maar in 2023 gebeurde er ook niet zo veel bijzonders: https://www.rijksoverheid(...)%20zoals%20Groningen.
Alleen de 22 miljard voor Groningen kwam toen langs, maar dat bedrag was toen eerder al gepresenteerd, alleen nog niet opgenomen in de begrotingen.
En zo gaat het als je alle voorjaarsnota's langs gaat. Meestal is het een beetje bijsturen van bestaand beleid. Opnieuw presenteren van zaken die al eerder gepresenteerd zijn. En veel krantenartikelen of ophef kun je niet vinden.
Het is vooral heel populistisch en bleek verkeerd doorgerekend.quote:Op woensdag 16 april 2025 07:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou doe dat dan, zo moeilijk is dat niet.
Dat gaat prima lukken, ik werk momenteel bij een bank, en daar heeft men 2 weken terug gewoon gezegt: De kosten stijgen de pan uit, en we stoppen per direct met het inhuren van externen, ja dit soort beslissingen doen pijn, en je zult weliswaar her en der uitzonderingen moeten maken, maar het werkt wel.quote:Op woensdag 16 april 2025 07:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is vooral heel populistisch en bleek verkeerd doorgerekend.
Let wel, ik denk dat er heel fors op bureaucratie bespaard kan worden. Maar dat vraagt wel doordachte keuzes. En dat gaat met dit soort partijen nooit lukken…
ze met woningen gaan bouwen in weilanden , dat is haar taak ipv zich met van alles en nog wat haar rare mening te spuienquote:Op woensdag 16 april 2025 03:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat hele Hugo stuk moet worden weggesneden. Benoem gewoon wat het is. Incompetent figuur met incompetente schadelijke wetgeving.
Met dat riedeltje kom je elke keer en er is al 100 keer uitgelegd dat ruimte het probleem niet is.quote:Op woensdag 16 april 2025 07:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze met woningen gaan bouwen in weilanden , dat is haar taak ipv zich met van alles en nog wat haar rare mening te spuien
en wat foute dingen van Stef Blok terug draaien
Dat kan, doen ze zelf?quote:Op woensdag 16 april 2025 07:19 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nav het onderzoek kan ik me wel iets voorstellen, hier grootouders die ook van het ene medische onderzoek naar het andere rollen, telkens maar weer een onderzoekje, uitslag, volgend onderzoekje, second opinion wat eigenlijk maar zelden leidt tot een ingreep/verandering in medicatie. Terwijl ze ongeveer 6-10x per jaar in het ziekenhuis zijn.
Alphen gaat heel veel woningen bouwen in de Gnephoek,quote:Op woensdag 16 april 2025 08:00 schreef Hanca het volgende:
Voormalig CDA Kamerlid en minister Liesbeth Spies, tot voor kort burgemeester van Alphen aan den Rijn, is tegenwoordig voorzitter van Aedes. Ze is duidelijk over een aantal Haagse plannen: https://www.ad.nl/economi(...)eel-giftig~a1885638/
Het PvdA plan om de huurprijzen te bevriezen, waar ook de PVV mee kwam voor deze voorjaarsnota, noemt ze heel giftig. Huurders gaan er volgens haar dan 8 euro per maand op vooruit, maar er zullen dan 750.000 woningen minder worden geïsoleerd of 90.000 sociale woningen minder worden gebouwd.
En het wetsvoorstel om statushouders niet langer voorrang te geven slaat volgens haar nergens op. Ze noemt het zelfs dom en principieel een onjuiste veronderstelling.
Hoogleraar Peter Boelhouwer wijst er op dat als Den Haag wat aan de koopkracht van huurders wil doen, ze beter de huurtoeslag kunnen verhogen, dan kan er gewoon gebouwd blijven worden (maar dat slaat natuurlijk weer een gat in de rijksbegroting).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |