En wie maken de hoogste zorgkosten in Nederland? Jawel, de allochtonen.quote:
Mijn ervaring met dit soort prognoses is dat ze zichzelf nogal versterken. Gemeenten en ontwikkelaars worden door het ministerie met allerlei subsidies beloond als ze met ambitieuze plannen komen en komen daardoor met almaar ambitieuzer plannen. Maar aan de realiteit zijn die matig getoetstquote:Op dinsdag 15 april 2025 20:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Blijkbaar volgens de mensen die het moesten onderzoeken namens het ministerie wel, die dachten een paar maanden geleden nog dat dit allemaal uiterlijk 2030 gereed kan zijn.
Ik geef toe dat 2030 me ambitieus lijkt, maar als zij het zeggen... dan wordt het misschien 2032 oid, maar dan moet het toch wel in de buurt komen?
ik denk de ouderenquote:Op dinsdag 15 april 2025 22:28 schreef TAmaru het volgende:
[..]
En wie maken de hoogste zorgkosten in Nederland? Jawel, de allochtonen.
wil jij daar wonen ?? Ik nietquote:Op dinsdag 15 april 2025 21:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik woon in Rotterdam en er wordt hier flink veel gebouwd. Vooral de lucht in.
nou de ecotax die kan er wel afquote:Op dinsdag 15 april 2025 20:34 schreef Hanca het volgende:
Als we nu de begrotingsregels gaan oprekken voor een lagere energierekening, moeten we die maatregel stoppen op het moment dat het economisch slecht gaat. Dan gaan we dus inbakken in ons systeem dat in geval van een crisis de energiekosten omhoog gaan. Veel onverstandiger kan het wat mij betreft niet worden.
Prima om wat aan energiekosten te doen, maar zet daar gewoon opbrengsten tegenover.
Immigratie kost vrijwel niks? Je leeft denk ik met je kop in het zand. Tuurlijk, als je puur naar de kosten van asielopvang kijkt, dan zijn de kosten niet extreem hoog. Maar ik denk ook aan de kosten van die honderdduizenden nieuwkomers en allochtonen van latere generaties die in de uitkering en aan de toeslagen zitten, mede doordat ze de taal niet optimaal beheersen, de kosten van politie en justitie omdat het overgrote merendeel van alle overlastplegers, arrestanten en gevangenen in Nederland van niet-Nederlandse afkomst is, de kosten van de zorg die veel hoger zijn onder allochtonen, en noem zo maar op.quote:Op dinsdag 15 april 2025 18:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Immigratie kost vrijwel niks, je valt volledig door de mand. Praktisch elke andere begroting is vele malen groter. Je hele verhaal over dat je alles gratis krijgt getuigt ook van een volledig gebrek aan kennis.
En we hebben een hoge levensstandaard, maar die neemt wel af doordat de overheid te weinig binnen krijgt om alles te financieren.
Jij kunt aan iemands neus zien of het iemand is die in Nederland geboren is, of hier komen wonen als arbeidsmigrant, met een Nederlander is getrouwd, hier komen studeren of via de asielprocedure is binnengekomen?quote:Op dinsdag 15 april 2025 22:34 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Kijk maar eens een politievlog op YT en probeer dan de autochtone Nederlanders te tellen. Miljarden kost het per jaar, vele miljarden.
Als 90% van de politievlog geen of hakkelig Nederlands praat, dan weet ik 99% zeker dat ze hier niet geboren zijn jaquote:Op dinsdag 15 april 2025 22:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij kunt aan iemands neus zien of het iemand is die in Nederland geboren is, of hier komen wonen als arbeidsmigrant, met een Nederlander is getrouwd, hier komen studeren of via de asielprocedure is binnengekomen?
Lijkt me heel sterk. Cijfers van het CBS wijzen uit dat asielmigranten minder crimineel zijn dan mensen die hier geboren zijn, laten we die bron maar aanhouden ipv een domme YT telling op huidskleur.
Of ergens anders geen geld aan uitgeven.quote:Op dinsdag 15 april 2025 20:34 schreef Hanca het volgende:
Als we nu de begrotingsregels gaan oprekken voor een lagere energierekening, moeten we die maatregel stoppen op het moment dat het economisch slecht gaat. Dan gaan we dus inbakken in ons systeem dat in geval van een crisis de energiekosten omhoog gaan. Veel onverstandiger kan het wat mij betreft niet worden.
Prima om wat aan energiekosten te doen, maar zet daar gewoon opbrengsten tegenover.
50% maar liefst. Jan van de Beek, toch niet de grootste immigratiepaus, heeft het over 25 miljard, oftewel 6%. Kun je voorrekenen hoe je op die 50% komt?quote:Op dinsdag 15 april 2025 22:34 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Immigratie kost vrijwel niks? Je leeft denk ik met je kop in het zand. Tuurlijk, als je puur naar de kosten van asielopvang kijkt, dan zijn de kosten niet extreem hoog. Maar ik denk ook aan de kosten van die honderdduizenden nieuwkomers en allochtonen van latere generaties die in de uitkering en aan de toeslagen zitten, mede doordat ze de taal niet optimaal beheersen, de kosten van politie en justitie omdat het overgrote merendeel van alle overlastplegers, arrestanten en gevangenen in Nederland van niet-Nederlandse afkomst is, de kosten van de zorg die veel hoger zijn onder allochtonen, en noem zo maar op.
Zonder de massa-immigratie van de afgelopen 30 jaar hadden de belastingen met minstens 50% omlaag gekund, daar ben ik zeker van.
Kijk maar eens een politievlog op YT en probeer dan de autochtone Nederlanders te tellen. Miljarden kost het per jaar, vele miljarden.
En hij lijkt te komen: https://www.trouw.nl/poli(...)rjaarsnota~b0f35905/quote:Op dinsdag 15 april 2025 22:20 schreef Faraday01 het volgende:
Nog 100 minuten tot de 'deadline' voor de voorjaarsnota
Een eenmalige grote investering, zoals in een compleet nieuw electriciteitsnet of gasbuizen ombouwen voor waterstof, kan wat mij wel zonder dat dat precies op die jaren neerkomt in de begroting. Dat zijn investeringen voor 50 jaar of langer.quote:Op dinsdag 15 april 2025 22:40 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Of ergens anders geen geld aan uitgeven.
Het voordeel van een correcte begroting de prullenbak ingooien lijkt me ten alle tijden een slecht idee.
Zeker termen als "buiten de begroting om" slaat ook nergens op.
een goed bedrijf kan heel eenvoudig de begroting tussentijds aanpassen als ie blijkt dat er iets niet kloptquote:Op dinsdag 15 april 2025 22:40 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Of ergens anders geen geld aan uitgeven.
Het voordeel van een correcte begroting de prullenbak ingooien lijkt me ten alle tijden een slecht idee.
Zeker termen als "buiten de begroting om" slaat ook nergens op.
Erg verrassend weer van dit kneuzenkermisquote:Op dinsdag 15 april 2025 22:51 schreef Hanca het volgende:
Regeren is vooruitschuiven, zoals verwacht:
https://www.nd.nl/nieuws/(...)e-tot-een-akkoord-ov
Regeren is vooruitschuiven: hoe de coalitie tot een akkoord over de Voorjaarsnota probeert te komen
Alle grote onderwerpen schuiven ze doorquote:Op dinsdag 15 april 2025 22:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
En hij lijkt te komen: https://www.trouw.nl/poli(...)rjaarsnota~b0f35905/
Keurig dichtgerekend dus. Maar nog zonder echte keuzes.quote:Op dinsdag 15 april 2025 22:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zou zo iemand open staan voor het antwoord van een migratiewetenschapper?quote:Op dinsdag 15 april 2025 22:57 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Waarom meteen zulke harde woorden? Zullen we het er gewoon inhoudelijk over hebben.
Dus doen alsof je alleen asielzoekers in die YouTube filmpjes ziet gaat echt tegen de echt wetenschappelijke onderzoeken in.quote:Nog een mythe: immigratie doet de criminaliteit stijgen. Nee, zegt De Haas. ‘Gewelddadige criminaliteit neemt af in bijna de hele westerse wereld. Daarnaast laten onderzoeken zien dat migranten gemiddeld gezien juist minder crimineel zijn. Dat komt doordat eerstegeneratiemigranten vaak mensen zijn die een nieuwe toekomst willen opbouwen. Er is zeker sprake van overrepresentatie van bepaalde groepen in criminaliteitsstatistieken, maar dit is naast etnische profilering vooral een verhaal van sommige leden van de tweede generatie die geen toekomstperspectieven hebben.’
En ze laten de gemeentes, die rond prinsjesdag ook al hun begroting moeten presenteren, in het ravijn vallen.quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Keurig dichtgerekend dus. Maar nog zonder echte keuzes.
Ofwel, ze hebben het spel nog even uitgesteld.quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
En ze laten de gemeentes, die rond prinsjesdag ook al hun begroting moeten presenteren, in het ravijn vallen.
Die kunnen weinig anders dan de ozb omhoog jagen en voorzieningen sluitenquote:Op dinsdag 15 april 2025 23:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
En ze laten de gemeentes, die rond prinsjesdag ook al hun begroting moeten presenteren, in het ravijn vallen.
Nee, dit is geen uitstel, dit is wat de gemeentes betreft afstel. Extra geld geven met prinsjesdag, en dus feitelijk pas in december als er gestemd gaat worden, is te laat. Dan hebben de gemeentes al moeten kiezen tussen jeugdzorg of zwembad, bibliotheek of de servicebalie van het gemeentehuis.quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ofwel, ze hebben het spel nog even uitgesteld.
En dan volgend jaar weer in de tweede kamer klagen dat de lokale belastingen zo veel stijgen.quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dit is geen uitstel, dit is wat de gemeentes betreft afstel. Extra geld geven met prinsjesdag, en dus feitelijk pas in december als er gestemd gaat worden, is te laat. Dan hebben de gemeentes al moeten kiezen tussen jeugdzorg en zwembad, bibliotheek of de servicebalie van het gemeentehuis.
Dan zal jeugdzorg zoals helaas vaker de klos wel weer zijnquote:Op dinsdag 15 april 2025 23:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dit is geen uitstel, dit is wat de gemeentes betreft afstel. Extra geld geven met prinsjesdag, en dus feitelijk pas in december als er gestemd gaat worden, is te laat. Dan hebben de gemeentes al moeten kiezen tussen jeugdzorg of zwembad, bibliotheek of de servicebalie van het gemeentehuis.
Op heel veel beleidsterreinen heeft de gemeente weinig ruimte en moeten ze de wet uitvoeren. Dus waar die ruimte er wel is, volgen ingrijpende maatregelen als er bezuinigd moet worden.quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:17 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dan zal jeugdzorg zoals helaas vaker de klos wel weer zijn
Dat is de grootste post, dus inderdaad het makkelijkst om in te snijden. De coalitie gooit hier idd gewoon de jeugdzorg overboord, die hebben we blijkbaar niet meer nodig.quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:17 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
De verschillen in de WMO en het voorzieningenniveau gaan ook toenemenquote:Op dinsdag 15 april 2025 23:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is de grootste post, dus inderdaad het makkelijkst om in te snijden. De coalitie gooit hier idd gewoon de jeugdzorg overboord, die hebben we blijkbaar niet meer nodig.
Helaas, wel mijn stadgenote Lisa Westerveld van GL/PVDA heeft recent nog om meer aandacht gevraagd voor de jeugdzorg wat naar mijn mening ook hard nodig isquote:Op dinsdag 15 april 2025 23:19 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Op heel veel beleidsterreinen heeft de gemeente weinig ruimte en moeten ze de wet uitvoeren. Dus waar die ruimte er wel is, volgen ingrijpende maatregelen als er bezuinigd moet worden.
Gaat rechtszaken regenenquote:Op dinsdag 15 april 2025 23:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vraag me af of dat kansrijk is, de landelijke overheid heeft denk ik wel de bevoegdheid om een financieringssystematiek te kiezen. Ze gaan van "trap op, trap af" naar een BNP regeling, dat zou een rechter niet kunnen verbieden denk ik. Het levert alleen wel een verschil op van 600 miljoen in het eerste jaar, vervolgens stijgend met 400 miljoen per jaar, als ik de cijfers nog goed heb.quote:
Ook daar kennen ze het trucje van dichtrekenenquote:Op dinsdag 15 april 2025 23:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dit is geen uitstel, dit is wat de gemeentes betreft afstel. Extra geld geven met prinsjesdag, en dus feitelijk pas in december als er gestemd gaat worden, is te laat. Dan hebben de gemeentes al moeten kiezen tussen jeugdzorg of zwembad, bibliotheek of de servicebalie van het gemeentehuis.
RTL:quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vraag me af of dat kansrijk is, de landelijke overheid heeft denk ik wel de bevoegdheid om een financieringssystematiek te kiezen. Ze gaan van "trap op, trap af" naar een BNP regeling, dat zou een rechter niet kunnen verbieden denk ik. Het levert alleen wel een verschil op van 600 miljoen in het eerste jaar, vervolgens stijgend met 400 miljoen per jaar, als ik de cijfers nog goed heb.
quote:Met name de financiering van de jeugdzorg is een heet hangijzer voor gemeenten. Eind januari kwam het rapport-Van Ark over de jeugdzorg uit. Daarin staat onder meer dat het 'niet haalbaar en wenselijk is' om de voorgestelde bezuinigingen van jaarlijks 500 miljoen euro door te voeren.
Ultimatum tot 16 april
De vereniging van Nederlandse gemeenten VNG wil dat dit rapport "van kaft tot kaft" wordt overgenomen. In de Voorjaarsnota moet daar duidelijkheid over komen. Daarom ligt er een ultimatum bij het kabinet van de gemeenten, dat op 16 april afloopt.
We zijn al maanden en maanden met elkaar in gesprek, en staan nog steeds mijlenver van elkaar af, zegt Sharon Dijksma, voorzitter van VNG. Als ze er niet uitkomt met het kabinet, stelt de VNG de staat in gebreke en starten ze een civiele procedure. Tegelijkertijd zullen individuele gemeenten bestuurlijke zaken beginnen, zegt Dijksma. "Ik denk dat de rechter daar wel raad mee weet." Bovendien stappen de gemeenten dan uit het woon- en zorgakkoord.
Een grote post maar ook een wettelijke plicht (en zelfs een “open einde”regeling). Op de daadwerkelijke jeugdzorg zal dus niet echt veel bezuinigd kunnen worden. Wie een indicatie krijgt moet behandeld worden.quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is de grootste post, dus inderdaad het makkelijkst om in te snijden. De coalitie gooit hier idd gewoon de jeugdzorg overboord, die hebben we blijkbaar niet meer nodig.
Dat is voor een gemeente wel een stuk lastiger dan voor de rijksoverheid aangezien gemeentes geen tekort op de begroting mogen hebben en het BBV al te veel financiële creativiteit niet toe laat.quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:30 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ook daar kennen ze het trucje van dichtrekenen. Structureel zijn de problemen heel groot. Maar incidenteel waren er meestal hele forse meevallers afgelopen jaren. Ofwel, wat echt pijn doet wordt ook daar nog even uitgesteld met een greep in de weer wat opgelopen reserves. Het is nu echt een raar spel voor de buitenstaanders.
Dat valt nog te bezien, aangezien dat een post is waar allerlei verplichtingen op zitten. Dat is met andere gemeentelijke faciliteiten niet het geval.quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:17 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Oké ja dat wist ik dus niet, bedankt voor de toelichtingquote:Op dinsdag 15 april 2025 23:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat valt nog te bezien, aangezien dat een post is waar allerlei verplichtingen op zitten. Dat is met andere gemeentelijke faciliteiten niet het geval.
De beleidsvrijheid van gemeenten is eigenlijk behoorlijk beperkt, als je kijkt naar het deel van de begroting wat in principe vastligt. Dan heb je het over zaken als bijstand, wmo, jeugdzorg, infrastructuur, onderwijshuisvesting en (tot op zekere hoogte) loonkosten. Ook met de inkomsten heb je niet zo gek veel knoppen om aan te draaien, dus als het plaatje niet rondkomt dan is het ozb en/of parkeertarieven omhoog, of snijden in de plaatselijke hobby's zoals zwembaden, bibliotheken of subsidies aan lokale initiatieven.quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:48 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Oké ja dat wist ik dus niet, bedankt voor de toelichting
Nou m'n voorspelling van vanochtend lijkt aardig uit te gaan komenquote:Op dinsdag 15 april 2025 22:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou, fucking hell, doet de PVV toch nog iets goeds.quote:Op dinsdag 15 april 2025 21:16 schreef Faraday01 het volgende:
Ondertussen gaat Mona Keijzer bakzeil halen met haar ideetje om de middenhuur meer ruimte te geven. Zowel PVV als NSC zijn tegen dus samen met links kan ze het wel vergeten.
Welke cijfers? Dit heb je nu al vaker beweerd maar nooit onderbouwd. Post maar die CBS cijfers.quote:Op dinsdag 15 april 2025 22:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij kunt aan iemands neus zien of het iemand is die in Nederland geboren is, of hier komen wonen als arbeidsmigrant, met een Nederlander is getrouwd, hier komen studeren of via de asielprocedure is binnengekomen?
Lijkt me heel sterk. Cijfers van het CBS wijzen uit dat asielmigranten minder crimineel zijn dan mensen die hier geboren zijn, laten we die bron maar aanhouden ipv een domme YT telling op huidskleur.
quote:Heb je daar een bron van?
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)iteit-naar-herkomst-
Deze data wijst op wat anders. Nederlanders met Nederlandse ouders zijn het minst crimineel. Mensen geboren in het buitenland (waar statushouders dan onder zouden vallen?) zitten daar ietsjes boven met 1,1%, en Nederlanders met in het buitenland geboren ouders (dus 2e generatie en niet 3e) zijn procentueel het vaakst verdachte van een misdrijf. Maar zelfs bij die laatste groep hebben we het maar over 2,8%. Dus geen enkele reden om daar die hele groep op aan te kijken.
https://www.adviesraadmig(...)de-feiten-op-een-rij
Mbt asielzoekers; als we hier naar kijken hebben we het in 2022 over 83.080 bewoners van een COA-locatie. Met 5695 registraties van verdachten van een misdrijf. Is 6,85%.
Dat is volstrekt zinloos, denkt ze nu dat die mensen die hun belegging verkocht hebben via en makelaar, opeens weer woningen gaan kopen om te verhuren on dat volgens haar de huur toch wel 100 euro omhoog kan per maand?/quote:Op dinsdag 15 april 2025 21:16 schreef Faraday01 het volgende:
Ondertussen gaat Mona Keijzer bakzeil halen met haar ideetje om de middenhuur meer ruimte te geven. Zowel PVV als NSC zijn tegen dus samen met links kan ze het wel vergeten.
https://www.pzc.nl/gezond(...)52e9f8f918&auth_rd=1quote:Bussemaker: ,,Natuurlijk kunnen de tests soms het verschil betekenen tussen leven en dood. Maar we moeten zoeken naar de balans om te voorkomen dat we straks alleen maar met ziekte bezig zijn.”
Dat hele Hugo stuk moet worden weggesneden. Benoem gewoon wat het is. Incompetent figuur met incompetente schadelijke wetgeving.quote:Op woensdag 16 april 2025 01:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is volstrekt zinloos, denkt ze nu dat die mensen die hun belegging verkocht hebben via en makelaar, opeens weer woningen gaan kopen om te verhuren on dat volgens haar de huur toch wel 100 euro omhoog kan per maand?/
die gelden zijn al ergens anders in gegaan , in bouwland of in aandelen of een pand in Spanje
Ze kan beter gaan bouwen , dan dat wiebelige gedrag
De democratie is door voorgaande kabinetten kalt gesteld.quote:Op woensdag 16 april 2025 00:14 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Nou m'n voorspelling van vanochtend lijkt aardig uit te gaan komen
Wellicht kan iemand hier het me uitleggen want ik weet het eerlijk gezegd echt niet meer: waarom bestaat deze coalitie nog?
Ze maken geen beleid, ze komen op eigenlijk geen enkel belangwekkend onderwerp verder, durven geen knopen door te hakken en alles wordt maar vooruit geschoven waardoor we straks op een boel onderwerpen gewoon met een groter probleem zitten. Wat doen die lui in hemelsnaam?
Ik stel voor dat de oppositie binnenkort een motie indient om de coalitie gewoon een jaar vrij te geven, dan gebeurt er ongeveer evenveel en blijven ons tenminste de kinderachtige ruzies bespaard.
Jeugdzorg wordt hier wel genoemd als zeer waarschijnlijke post om in te gaan snijden: https://www.volkskrant.nl(...)njaar-2026~b752e0a1/quote:Op dinsdag 15 april 2025 23:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De beleidsvrijheid van gemeenten is eigenlijk behoorlijk beperkt, als je kijkt naar het deel van de begroting wat in principe vastligt. Dan heb je het over zaken als bijstand, wmo, jeugdzorg, infrastructuur, onderwijshuisvesting en (tot op zekere hoogte) loonkosten. Ook met de inkomsten heb je niet zo gek veel knoppen om aan te draaien, dus als het plaatje niet rondkomt dan is het ozb en/of parkeertarieven omhoog, of snijden in de plaatselijke hobby's zoals zwembaden, bibliotheken of subsidies aan lokale initiatieven.
En met de decentralisatie van de afgelopen 20 jaar is het deel dat ze niet in de hand hebben dus alleen maar groter geworden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |