Dat 'ze wordt tegengewerkt' komt me inderdaad ook een beetje de keel uit inmiddels. Haar plannen zijn nog niet langs de kamer geweest, en de RvS heeft zich destijds bijzonder snel uitgesproken. Dus wie haar dan tegenwerkt is me een raadsel.quote:Op zondag 13 april 2025 21:30 schreef Hexagon het volgende:
Faber is veel te druk met clowntje spelen en negatieve aandacht zoeken om met beleid te komen. Dat kun je de oppositie niet verwijten.
Ach het zijn de steeds zwakkere strohalmen waaraan de vaste PVV minions zich vasthouden.quote:Op zondag 13 april 2025 21:51 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat 'ze wordt tegengewerkt' komt me inderdaad ook een beetje de keel uit inmiddels. Haar plannen zijn nog niet langs de kamer geweest, en de RvS heeft zich destijds bijzonder snel uitgesproken. Dus wie haar dan tegenwerkt is me een raadsel.
En Schoof was er niet eens bij. Hopelijk is dit het begin van het einde. Ik zie ook geen realistische route naar een akkoord waar de diverse partijen het mee eens zijn, hooguit een soort compromis onder druk van ongewenste verkiezingen.quote:De tijd begint te dringen voor de voorjaarsnota. Bij de voorjaarsnota wordt de rijksbegroting geactualiseerd aan de hand van alle financiële mee- en tegenvallers. Vanmiddag verlieten de fractieleiders en hun secondanten van PVV, VVD, NSC en BBC het ministerie van Financiën na vijf uur overleg met minister Eelco Heinen (VVD). Het gaat moeizaam, aldus een ingewijde.
Ze heeft voor bijvoorbeeld dat inperken van gezinshereniging ook echt een enorme meerderheid in de Kamer van PVV, VVD, BBB, NSC, CDA, SGP, JA21, FvD. Geen enkele reden om dat niet te regelen, behalve dan 'ik wil het eigenlijk toch niet, want straks verliest mijn partij haar bestaansrecht'.quote:Op zondag 13 april 2025 21:51 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat 'ze wordt tegengewerkt' komt me inderdaad ook een beetje de keel uit inmiddels. Haar plannen zijn nog niet langs de kamer geweest, en de RvS heeft zich destijds bijzonder snel uitgesproken. Dus wie haar dan tegenwerkt is me een raadsel.
De route is denk ik: veel vooruitschuiven, toch wat extra begrotingsruimte nemen en het geld voor de boeren via een fonds wat buiten de begroting om gaat (maar wel de staatsschuld verhoogt).quote:Op zondag 13 april 2025 22:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En Schoof was er niet eens bij. Hopelijk is dit het begin van het einde. Ik zie ook geen realistische route naar een akkoord waar de diverse partijen het mee eens zijn, hooguit een soort compromis onder druk van ongewenste verkiezingen.
Goh geweldig daar is echt iedereen blij meequote:Op maandag 14 april 2025 09:13 schreef Hanca het volgende:
Het kabinet heeft wat belangrijks voor elkaar gekregen: https://www.nd.nl/varia/v(...)r-130-worden-gereden
Op de Afsluitdijk mag vanaf maandag weer 130 worden gereden. Tenminste, voor zover er geen werkzaamheden zijn en die momenten zijn in mijn ervaring vrij schaars.
Waar een klein land klein in kan zijn.quote:Op maandag 14 april 2025 09:16 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Goh geweldig daar is echt iedereen blij mee
Dit gaat de geschiedenis boeken in
Promises made, promises kept!1!1quote:Op maandag 14 april 2025 09:16 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Goh geweldig daar is echt iedereen blij mee
Dit gaat de geschiedenis boeken in
Maar lees ik nu goed in dit artikel dat dit is wat Faber wil?quote:Op maandag 14 april 2025 09:59 schreef Hanca het volgende:
En de spreidingswet blijft nog wel even: https://www.ad.nl/politie(...)ngetrokken~ace59621/
Dan hebben alle gemeentes dus locaties, die dan vervolgens weer sluiten zijn echt wel weer ongekend wanbeleid zijn. Maar goed, Nederland kennende op dit dossier is ongekend wanbeleid precies in de lijn der verwachting. Er worden al jaren steeds AZC's gesloten die we vervolgens missen en waarover vervolgens iedereen boos is dat ze er niet zijn.
Dat zegt Schoof iig. En ze (of het kabinet) wil dus elementen uit de spreidingswet houden en gemeentes die een AZC voor langere tijd willen openen financieel steunen.quote:Op maandag 14 april 2025 10:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Maar lees ik nu goed in dit artikel dat dit is wat Faber wil?
Maar ze hadden ook geen akkoord toen ze het hoofdlijnenakkoord presenteerden of deze regering. Dus ik zou niet weten waarom ze het nu wel eens moeten worden. Ze zeggen toch elke keer dat omdat ze extra-parlementair zijn ze het over niets eens hoeven zijn.quote:Op zondag 13 april 2025 22:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En Schoof was er niet eens bij. Hopelijk is dit het begin van het einde. Ik zie ook geen realistische route naar een akkoord waar de diverse partijen het mee eens zijn, hooguit een soort compromis onder druk van ongewenste verkiezingen.
Dit is helemaal niet wat Faber wil....quote:Op maandag 14 april 2025 10:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Maar lees ik nu goed in dit artikel dat dit is wat Faber wil?
https://nos.nl/artikel/25(...)lgend-jaar-van-tafelquote:PVV-asielminister Faber en haar partijleider Wilders drongen pas nog aan op meer haast met het ongedaan maken van de spreidingswet, die het mogelijk maakt gemeenten desnoods te dwingen om opvangplekken te regelen.
Schoof zegt dat het wel is wat Faber wil, of iig dat Faber hiervoor gekozen heeft.quote:Op maandag 14 april 2025 10:47 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dit is helemaal niet wat Faber wil....
Het is gewoon weer FAIL van faber en de PVV en dit kabinet
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)lgend-jaar-van-tafel
En dan beweren sommige mensen nog dat dit kabinet niks voor mekaar krijgt! Ik ga zo gelijk naar de Afsluitdijk! Hopelijk niet al te veel file voordat ik er kom en hopelijk geen werkzaamheden daar...quote:Op maandag 14 april 2025 09:13 schreef Hanca het volgende:
Het kabinet heeft wat belangrijks voor elkaar gekregen: https://www.nd.nl/varia/v(...)r-130-worden-gereden
Op de Afsluitdijk mag vanaf maandag weer 130 worden gereden. Tenminste, voor zover er geen werkzaamheden zijn en die momenten zijn in mijn ervaring vrij schaars.
Schoof zegt van alles als zaken niet lopen om de onkunde van dit kabinet te verdoezelenquote:Op maandag 14 april 2025 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Schoof zegt dat het wel is wat Faber wil, of iig dat Faber hiervoor gekozen heeft.
Zou het ook niet met de voorjaarsnota te maken hebben? Al die crisisopvang kost miljarden, ze heeft sowieso al miljarden extra nodig en nu intrekken betekent nog veel meer crisisopvang. En dan heb je het wetsvoorstel van Mona Keijzer waardoor de asielzoekers helemaal nergens meer terecht kunnen.quote:Op maandag 14 april 2025 10:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Schoof zegt dat het wel is wat Faber wil, of iig dat Faber hiervoor gekozen heeft.
Duurste asielbeleid ooitquote:Op maandag 14 april 2025 11:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zou het ook niet met de voorjaarsnota te maken hebben? Al die crisisopvang kost miljarden, ze heeft sowieso al miljarden extra nodig en nu intrekken betekent nog veel meer crisisopvang. En dan heb je het wetsvoorstel van Mona Keijzer waardoor de asielzoekers helemaal nergens meer terecht kunnen.
Dat geld is niet te vinden dus dan moet het kabinet iets.
Ja het is wat dat betreft echt een toneelspel dat overduidelijk vrij leugenachtig is.quote:Op maandag 14 april 2025 12:10 schreef Beathoven het volgende:
Iets dat imho dit soort bewust mismanagement en stilzittende onverschilligheid in de regering mogelijk maakt is wat we aan misstanden in consumentenprogramma's tegenkomen.
Bedrijven die steeds makkelijker de consumenten belazeren en stagiaires die gratis als volle kracht zonder begeleider en redelijke compensatie mogen komen opdraven voor "prijsvechters".
Hoe er bij deze bedrijven steeds meer een communicatie-expert wordt ingezet die een soort Amerikaans defensief opwerpt met het pareren van vragen.
Ik denk dat er alle behoefte is om de publieke omroep te strippen van Kassa en Radar etc. zodat de misstanden nog minder zichtbaar worden.
https://nos.nl/artikel/25(...)ijgt-geen-helderheidquote:Waarom zijn deo, luiers en appelmoes duur? Kamer krijgt geen helderheid
Kamerlid Klaver van GroenLinks/PvdA heeft een paar boodschappen meegenomen en toont ze aan de gasten. "Waarom is zonnebrandcrème van Nivea in Nederland 26,50 euro en in Duitsland 8,95 euro?" Ook andere Kamerleden stellen zulke vragen: waarom zijn gewone, alledaagse producten als cola, chips en luiers in Nederland zoveel duurder dan in de buurlanden België en Duitsland? Kan dat niet anders?
Het grappige is dat de uitkomst van dit hele gedoe was dat boodschappen in Nederland juist vrij goedkoop zijn in vergelijking met omringende landen, met enige uitschieters als uitzondering aan beide kanten. Mede door de meerdere supermarktoorlogen die we gehad hebben. Met andere woorden, kapitalisme aan het werkquote:Op maandag 14 april 2025 14:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja het is wat dat betreft echt een toneelspel dat overduidelijk vrij leugenachtig is.
Neem zoiets als dit
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)ijgt-geen-helderheid
Had de kamer laatste geen onderzoekje waarom de boodschappen hier zoveel duurder zijn dan over de grens?
Dat is toch allemaal zo moeilijk niet, supermarkten kunnen voor een groot deel zelf de prijzen bepalen. Alle supermarkten weten dat het in hun belang is om de prijzen hoger te stellen.
Dus gebeurt wat constant gebeurt in het kapitalisme, de prijzen stijgen sneller dan de kosten omdat het kan, de markt is al verdeeld onder een paar grote spelers die concurreren amper nog met elkaar waarom zouden ze deze status quo levert meer op.
Waarom zou men in Nederland 9 euro voor zonnebrand gaan vragen als 27 euro ook betaald wordt. Uiteindelijk zal men bedacht hebben dat het winstgevender is om allemaal meer te vragen dan om mekaar te beconcurreren door steeds minder voor producten te vragen. Daarbij je ziet dit toch globaal, Pepsi en Cola beconcurreren elkaar niet op prijs die zijn helemaal prima om gewoon telkens wat omhoog te gaan. Geen van beide ziet het als nuttig om een prijsoorlog te starten waarbij ze beide verliezen in plaats van wat ze nu doen beide winnen.
Ik zie als ik wat meer naar het oosten ga (Hoogezand is net te ver weg) altijd veel Duitsers in de supermarkten die hier goedkoop boodschappen komen doen, de mythe dat het goedkoop is aan de andere kant van de grens werkt aan beide kanten.quote:Op maandag 14 april 2025 14:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het grappige is dat de uitkomst van dit hele gedoe was dat boodschappen in Nederland juist vrij goedkoop zijn in vergelijking met omringende landen, met enige uitschieters als uitzondering aan beide kanten. Mede door de meerdere supermarktoorlogen die we gehad hebben. Met andere woorden, kapitalisme aan het werk
Hier aan de grens hetzelfde verhaal, Duitsers komen naar Roermond en Venlo, Nederlanders gaan naar Bracht en Brüggenquote:Op maandag 14 april 2025 15:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie als ik wat meer naar het oosten ga (Hoogezand is net te ver weg) altijd veel Duitsers in de supermarkten die hier goedkoop boodschappen komen doen, de mythe dat het goedkoop is aan de andere kant van de grens werkt aan beide kanten.
Hier in Nijmegen gaan veel mensen naar Kleve of Kranenburg in Duitsland, het blijkt bij sommige dingen echt veel te schelen, ik heb geen auto dus voor mij is dat geen doenquote:Op maandag 14 april 2025 15:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie als ik wat meer naar het oosten ga (Hoogezand is net te ver weg) altijd veel Duitsers in de supermarkten die hier goedkoop boodschappen komen doen, de mythe dat het goedkoop is aan de andere kant van de grens werkt aan beide kanten.
Het kan alleen uit als je veel alcohol drinkt, veel rookt of bijzonder veel specifieke drogisterijproducten gebruikt. Anders zijn de reiskosten (reken een cent of 30-35 per km) vaak hoger dan wat je misschien zou kunnen besparen.quote:Op maandag 14 april 2025 15:06 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Hier in Nijmegen gaan veel mensen naar Kleve of Kranenburg in Duitsland, het blijkt bij sommige dingen echt veel te schelen, ik heb geen auto dus voor mij is dat geen doen
Supermarktoorlogen? Wie zijn er failliet dan? Welke nieuwe grote supermarkten zijn er de afgelopen 20 jaar bijgekomen? Precies wat ik al zei, de markt is opgedeeld en beconcurreert elkaar amper. Inderdaad kapitalisme aan het werk.quote:Op maandag 14 april 2025 14:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het grappige is dat de uitkomst van dit hele gedoe was dat boodschappen in Nederland juist vrij goedkoop zijn in vergelijking met omringende landen, met enige uitschieters als uitzondering aan beide kanten. Mede door de meerdere supermarktoorlogen die we gehad hebben. Met andere woorden, kapitalisme aan het werk
Zou kunnen. Of er valt niks te lekken, omdat er niks gebeurt.quote:Op maandag 14 april 2025 15:07 schreef tizitl2 het volgende:
Zouden ze eruit komen? Er wordt nu al een paar dagen opvallend weinig gelekt en ruzie gemaakt.
Waarom zouden er supermarkten failliet moeten gaan? Meestal worden ze overgenomen. Het marktaandeel van verschillende supermarkten is enorm veranderd deze eeuw, zie bijvoorbeeld de enorme happen die Jumbo genomen heeft uit AH en de opmars van Lidl en Aldi. Als je niets weet kun je beter niets zeggen.quote:Op maandag 14 april 2025 15:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Supermarktoorlogen? Wie zijn er failliet dan?
Klopt, in Duitsland zijn de supermarkten niet persé goedkoper. Maar als je een zeer bepaalde vaste set producten uitkiest. Dan zie je prijsverschil.quote:Op maandag 14 april 2025 15:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als de spelers in de markt niet veranderen kun je spreken van een geconsolideerde markt.quote:Op maandag 14 april 2025 15:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom zouden er supermarkten failliet moeten gaan? Meestal worden ze overgenomen. Het marktaandeel van verschillende supermarkten is enorm veranderd deze eeuw, zie bijvoorbeeld de enorme happen die Jumbo genomen heeft uit AH en de opmars van Lidl en Aldi. Als je niets weet kun je beter niets zeggen.
Meer dan 4x zo groot jn 20 jaar is amper verandering?quote:Op maandag 14 april 2025 16:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als de spelers in de markt niet veranderen kun je spreken van een geconsolideerde markt.
[ afbeelding ]
Nou wat een beweging de laatste 20 jaar. Als je niet weet waar je het over hebt zeg dan niks. Ik zie vooral lijntjes die bijna recht lopen amper verandering. Jij ziet in rechte lijnen blijkbaar dikke verschuivingen.
Als ze tot het naadje zouden gaan in de concurrentiestrijd (supermarktoorlog) verwacht je dat er af en toe eentje afvalt. Normaliter in een oorlog heb je altijd een verliezer.
Ja van 5 naar 15% is inderdaad een dikke verschuiving.quote:Op maandag 14 april 2025 16:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als de spelers in de markt niet veranderen kun je spreken van een geconsolideerde markt.
[ afbeelding ]
Nou wat een beweging de laatste 20 jaar. Als je niet weet waar je het over hebt zeg dan niks. Ik zie vooral lijntjes die bijna recht lopen amper verandering. Jij ziet in rechte lijnen blijkbaar dikke verschuivingen.
C1000, Super De Boer, Konmar, Edah, Bas van der Heijden... er zijn nogal wat slachtoffers gevallen de laatste 25 jaar. De eerste, C1000, was zelfs de derde supermarkt qua grootte. Ik weet dus niet wat voor maf plaatje je hebt, maar C1000 had daar bijna bovenaan moeten staan aan het begin. En vanaf 2011 is hij weg.quote:Op maandag 14 april 2025 16:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Als ze tot het naadje zouden gaan in de concurrentiestrijd (supermarktoorlog) verwacht je dat er af en toe eentje afvalt. Normaliter in een oorlog heb je altijd een verliezer.
Dat betekent niet dat er in die markt geen concurrentie meer is. Wat een vreemde manier van denken.quote:Op maandag 14 april 2025 16:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ahold haalt in Europa een operationale marge van zo'n 4%, Jumbo een nettowinst van 28 miljoen op 10 miljard consumentenomzet. Het is echt alleen maar volume draaien en efficiëntie, geen graaien in die sector.quote:Op maandag 14 april 2025 15:14 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
De marges en winsten stijgen, kapitalisme aan het werk. De consument betaald toch wel, vergoeilijkt het blijkbaar zelfs.
Ja supermarkten zijn denk ik niet de beste sector om dit punt over te maken. Dat is zeker waar, maar of die marge precies klopt dat is de vraag denk ik, die zullen ook wel boekhoudtrucs gebruiken toch. Daarbij is dat ook de winst nadat ze de oliedomme beslissing namen om hun tabaksverkoop te stoppen? Dat kost ze allemaal een paar 100 miljoen winst per jaar toch, dan lijkt me niet raar dat direct daarna hun marges lager zijn dan normaal.quote:Op maandag 14 april 2025 18:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Ahold haalt in Europa een operationale marge van zo'n 4%, Jumbo een nettowinst van 28 miljoen op 10 miljard consumentenomzet. Het is echt alleen maar volume draaien en efficiëntie, geen graaien in die sector.
De Unilevers hebben inderdaad wat meer pricing power (alhoewel Unilever duidelijk onderpresteert ten opzichte van hun peers door meer focus op ESG), maar dat hebben alle A-merken. Supermarktconcerns kunnen nog wel eens tot een verkoopstop overgaan als het echt te gortig wordt, zoals laatst met JDE Peet's (DE, Pickwick). Niets dat je let om naar Aldi en Lidl te gaan, of het met het lokale huismerk te doen.quote:Op maandag 14 april 2025 19:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja supermarkten zijn denk ik niet de beste sector om dit punt over te maken. Dat is zeker waar, maar of die marge precies klopt dat is de vraag denk ik, die zullen ook wel boekhoudtrucs gebruiken toch.
Het graaien gebeurt als ik Follow the money moet geloven meer bij de voedselconglomeraten als Unilever. Wat dat betreft kan ik me ook voorstellen dat misschien de Nederlandse supermarktmarkt juist niet geconsolideerd genoeg is om daar een vuist naar te maken. Maar juist met de consolidatie die voor zoiets nodig is om meer marktmacht te hebben zal er ook meer prikkel zijn om de prijzen op te drijven. Appie is ook niet voor niks een van de duurste en tegelijkertijd de grootste.
Nope. Het kost een berg omzet, maar er zit nauwelijks marge op tabak. En het was niet helemaal eigen keus; de verkoop zou per 1 juli sowieso verboden worden alleen heeft AH besloten om er op 1 januari al mee op te houden.quote:Op maandag 14 april 2025 19:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dat kost ze allemaal een paar 100 miljoen winst per jaar toch, dan lijkt me niet raar dat direct daarna hun marges lager zijn dan normaal.
Maar aan het feit dat de duurste supermarkt toch ook de meest succesvolle is en dat die A-merken zo makkelijk hun prijzen door het plafond kunnen gooien is toch te zien dat de 'markt' niet zo efficient werkt als ons vaak verteld wordt. Blijkbaar stemmen mensen zelfs in tijden dat ze last zeggen te hebben van de hoge boodschappenprijzen toch maar beperkt met hun portemonnee. Ze gaan toch voor de dure supermarkt en de dure producten. Dat is niet in tegenspraak tot wat ik zei dat het aantrekkelijker is om prijzen te verhogen dan te verlagen. Wat zullen supermarkten elkaar de tent uit vechten op prijs als dat toch niet de belangrijkste factor blijkt.quote:Op maandag 14 april 2025 19:11 schreef nostra het volgende:
[..]
De Unilevers hebben inderdaad wat meer pricing power (alhoewel Unilever duidelijk onderpresteert ten opzichte van hun peers door meer focus op ESG), maar dat hebben alle A-merken. Supermarktconcerns kunnen nog wel eens tot een verkoopstop overgaan als het echt te gortig wordt, zoals laatst met JDE Peet's (DE, Pickwick). Niets dat je let om naar Aldi en Lidl te gaan, of het met het lokale huismerk te doen.
De denkfout die je maakt is dat prijs het enige argument is voor de keuze voor een supermarkt. Dat is niet waar.quote:Op maandag 14 april 2025 19:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar aan het feit dat de duurste supermarkt toch ook de meest succesvolle is en dat die A-merken zo makkelijk hun prijzen door het plafond kunnen gooien is toch te zien dat de 'markt' niet zo efficient werkt als ons vaak verteld wordt. Blijkbaar stemmen mensen zelfs in tijden dat ze last zeggen te hebben van de hoge boodschappenprijzen toch maar beperkt met hun portemonnee. Ze gaan toch voor de dure supermarkt en de dure producten. Dat is niet in tegenspraak tot wat ik zei dat het aantrekkelijker is om prijzen te verhogen dan te verlagen. Wat zullen supermarkten elkaar de tent uit vechten op prijs als dat toch niet de belangrijkste factor blijkt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |