De investeringen komen er in ieder geval, dat hebben zijn voorgangers met netjes vragen niet voor elkaar gekregen. Of de EU Trump dan haat of niet maakt niet zoveel uit, over vier jaar zit er iemand anders in het neoclassistische witte optrekje en dan worden de kaarten herschud.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:54 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat hele gebeuren over defensieinvesteringen was puur een opmaat naar het handen aftrekken van de veiligheidsgaranties. Trump begon eerst over 3%, de EU reageerde eigenlijk wel instemmend en vervolgens verhoogde Trump zijn eis naar 5%. En direct daarna bleek dat defensieinvesteringen geen hol uitmaakten en hij sowieso niet die veiligheidsgaranties meer wil geven. Het is niet alsof alles blijft zoals het was als de EU ineens naar de 3% of 5% gaat.... dat praatje was puur een opmaat naar wat hij werkelijk wil.
Dat is nog maar zeer de vraag. Als het niet Trump zelf is dan wellicht wel een andere MAGA figuur.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De investeringen komen er in ieder geval, dat hebben zijn voorgangers met netjes vragen niet voor elkaar gekregen. Of de EU Trump dan haat of niet maakt niet zoveel uit, over vier jaar zit er iemand anders in het neoclassistische witte optrekje en dan worden de kaarten herschud.
Als het die enge Vance wordt zijn we wellicht nog veel verder van huis.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:00 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat is nog maar zeer de vraag. Als het niet Trump zelf is dan wellicht wel een andere MAGA figuur.
Wat maakt het uit? Ook een andere maga-figuur brengt andere nuances aan. Het principe is dat het leiderschap in een democratie elke 3-4-5-6 jaar (afhankelijk van de natie) verandert waarmee permanentie uitgesloten is.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:00 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat is nog maar zeer de vraag. Als het niet Trump zelf is dan wellicht wel een andere MAGA figuur.
Dat is een gewaagde aanname.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De investeringen komen er in ieder geval, dat hebben zijn voorgangers met netjes vragen niet voor elkaar gekregen. Of de EU Trump dan haat of niet maakt niet zoveel uit, over vier jaar zit er iemand anders in het neoclassistische witte optrekje en dan worden de kaarten herschud.
Dit is precies het probleempunt, je kunt niet achterover leunen. We moeten grondwettelijk vastleggen 3% in defensie te blijven investeren te allen tijde.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is een gewaagde aanname.
Ook als er geen GOP'er gekozen wordt is het maar de vraag of de EU ooit nog achterover kan leunen. Ten eerste zal ook een democraat niet opnieuw gaan investeren in Europese veiligheid. Ten tweede zijn alle issues in de voorbijgaande jaren (vooral de invallen/regime changes en als gevolg daarvan de vluchtelingenstromen) op conto van beide partijen.
Het is geen breuk, maar we veranderen wel van richting.
ja en die interesses komen voor 95% als het niet meer is overeen met die van onsquote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
"America has no permanent friends or enemies, only interests."
3% is wel veel hoor.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:15 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is precies het probleempunt, je kunt niet achterover leunen. We moeten grondwettelijk vastleggen 3% in defensie te blijven investeren te allen tijde.
Als er maar een bepaald minimumniveau is.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
3% is wel veel hoor.
Met 2% komen we toch al een heel eind. Daar zitten we nu nog niet eens aan als we de kosten voor Oekraiene steun aftrekken.
Thats what she said.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:15 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is precies het probleempunt, je kunt niet achterover leunen. We moeten grondwettelijk vastleggen 3% in defensie te blijven investeren te allen tijde.
Moeten we ze helpen met het kapotconcurreren van onze boeren?quote:"An agreement on Black Sea security was reached during negotiations involving Ukraine, the U.S., and Russia." - stated the White House.
At the same time, the U.S. will assist Russia's reintegration into global markets to enable the export of its agricultural products and fertilizers.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3ll7lbak7dk2w
Ik denk dat je daar een paar inschattingsfouten maakt. Er bestaat niet zoiets als een 'neutrale positie van Rusland t.o.v. China'. En sterker nog, de afhankelijkheid die Rusland heeft op China is ook juist grotendeels het gevolg van handelen van bondgenoot Europa. Dat gaat niet veranderen als de VS Europa blijft negeren en schofferen. En ook qua handel is de EU een veel groter blok dan de genoemde landen en het containmentbeleid kent natuurlijk twee sporen, een economisch en een militair spoor. Daarbij is het bovendien heel duidelijk dat de VS niet zit te wachten op het militaire spoor en geen vinger gaat uitsteken als China Taiwan annexeert.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Binnen de indammingspolitiek van China wordt momenteel de neutrale positie van Rusland ten opzichte van China belangrijker geacht, dat is het hele punt. Er dient hier ook een onderscheid gemaakt te worden tussen nuttige en niet nuttige bondgenoten, binnen een indammingspolitiek die volledig gericht is op China zijn Japan, ZK en Australië belangrijker dan de EU.
Ach, ja de uitgaven zijn al tijden stijgende met name dankzij Poeitin. Daar wordt nu nog een schep bovenop gedaan, maar niet om het gemeenschappelijke belang van de VS en Europa te dienen. In die zin lijkt het ook veelal weer een eigen goal van de VS, want men maakt zich juist zorgen over wat de VS kan leveren en ontwikkeld alternatieven.quote:De strategie van Trump blijkt ook bijzonder goed te werken aangezien de EU nu bezig is met een investeringsplan van 800 miljard waarmee de door Trump gewenste defensieinvesteringen gerealiseerd zullen worden. De VS weet verder ook wel dat de EU zich nooit sterk zal verbinden met China gezien de extreme verschillen in opvattingen.
In ieder geval tot de midterms in de US.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:02 schreef Discombobulate het volgende:
Europa is veel meer de vijand hoor. Het zou me nou ook weer niet zo veel verbazen als Rusland en de VS de komende vier jaar dikke vriendjes worden.
Dit is simpelweg de agenda die Trump volgt. prima gedocumenteerd is en bij Boekesteijn en de Wijk besproken is, niet mijn mening. Neutrale posities bestaan natuurlijk wel degelijk, het is niet erg handig om geopolitiek zwart-wit te zien.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar een paar inschattingsfouten maakt. Er bestaat niet zoiets als een 'neutrale positie van Rusland t.o.v. China'. En sterker nog, de afhankelijkheid die Rusland heeft op China is ook juist grotendeels het gevolg van handelen van bondgenoot Europa. Dat gaat niet veranderen als de VS Europa blijft negeren en schofferen. En ook qua handel is de EU een veel groter blok dan de genoemde landen en het containmentbeleid kent natuurlijk twee sporen, een economisch en een militair spoor. Daarbij is het bovendien heel duidelijk dat de VS niet zit te wachten op het militaire spoor en geen vinger gaat uitsteken als China Taiwan annexeert.
Zolang de NAVO bestaat dienen extra uitgaven het gemeenschappelijke belang. Ik denk dat de misvatting hier is dat een schoffering een diepgaande relatie direct verbreekt. Het is juist de VS die zich een goede vriend van Europa toont door scherp aan te geven dat er echt iets op defensiegebied moet gebeuren. Wat dat betreft is Trump de redder in nood voor Europa.quote:Ach, ja de uitgaven zijn al tijden stijgende met name dankzij Poeitin. Daar wordt nu nog een schep bovenop gedaan, maar niet om het gemeenschappelijke belang van de VS en Europa te dienen. In die zin lijkt het ook veelal weer een eigen goal van de VS, want men maakt zich juist zorgen over wat de VS kan leveren en ontwikkeld alternatieven.
En je rept wel over het feit dat de EU en China zich nooit zullen verbinden, maar je ziet juist dat onder druk / aanmoediging van de VS de EU zich ook meer heeft afgekeerd van China.
Je ziet even weer een dipje in de handel (al stort die niet in), maar een 'pivot' kan de handelsvolumes sterk doen stijgen: https://ec.europa.eu/euro(...)_in_goods_statistics
Het is 'gewoon' wettelijk vastgelegd dat de VS Taiwan moet helpen als ze worden aangevallen. Wat ze uiteraard niet gaan doen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is simpelweg de agenda die Trump volgt. prima gedocumenteerd is en bij Boekesteijn en de Wijk besproken is, niet mijn mening. Neutrale posities bestaan natuurlijk wel degelijk, het is niet erg handig om geopolitiek zwart-wit te zien.
Het probleem met Europa is dat het economisch gezien wel een blok is maar qua buitenland beleid de EU niet suzerein is.
Uiteraard gaat de VS niks doen bij een annexatie van China, dat is namelijk een oorlog die ze niet kunnen winnen zoals simulaties aangetoond hebben, bovendien heeft de VS officieel gezien ook geen diplomatieke betrekkingen met Taiwan.
[..]
Zolang de NAVO bestaat dienen extra uitgaven het gemeenschappelijke belang. Ik denk dat de misvatting hier is dat een schoffering een diepgaande relatie direct verbreekt. Het is juist de VS die zich een goede vriend van Europa toont door scherp aan te geven dat er echt iets op defensiegebied moet gebeuren. Wat dat betreft is Trump de redder in nood voor Europa.
Je doelt op de Taiwan Relations Act?quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:48 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het is 'gewoon' wettelijk vastgelegd dat de VS Taiwan moet helpen als ze worden aangevallen. Wat ze uiteraard niet gaan doen.
Dat het niet erkent wordt door de VS is geen argument.
VS bereiken akkoord met Rusland en Oekraďne over Zwarte Zeequote:21 min geleden in Buitenland
De Oekraďense president Volodimir Zelenski is akkoord gegaan met een beperkte wapenstilstand met Rusland. Dat is de uitkomst van een telefoongesprek met zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump. Het valt nog te bezien of de deal ook zal leiden tot vrede in Oekraďne. Volg de laatste ontwikkelingen in ons liveblog.© ANP / AFP
De VS hebben dinsdag gezegd dat ze afzonderlijke afspraken hebben gemaakt met Oekraďne en Rusland om te zorgen voor veilige scheepvaart in de Zwarte Zee en om een verbod in te stellen op aanvallen op energiefaciliteiten in de twee landen.
Ik heb daar verdomme eergisteren nog een filmpje van opgeduikeld.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar een paar inschattingsfouten maakt. Er bestaat niet zoiets als een 'neutrale positie van Rusland t.o.v. China'. En sterker nog, de afhankelijkheid die Rusland heeft op China is ook juist grotendeels het gevolg van handelen van bondgenoot Europa. Dat gaat niet veranderen als de VS Europa blijft negeren en schofferen. En ook qua handel is de EU een veel groter blok dan de genoemde landen en het containmentbeleid kent natuurlijk twee sporen, een economisch en een militair spoor. Daarbij is het bovendien heel duidelijk dat de VS niet zit te wachten op het militaire spoor en geen vinger gaat uitsteken als China Taiwan annexeert.
[..]
Ach, ja de uitgaven zijn al tijden stijgende met name dankzij Poeitin. Daar wordt nu nog een schep bovenop gedaan, maar niet om het gemeenschappelijke belang van de VS en Europa te dienen. In die zin lijkt het ook veelal weer een eigen goal van de VS, want men maakt zich juist zorgen over wat de VS kan leveren en ontwikkeld alternatieven.
En je rept wel over het feit dat de EU en China zich nooit zullen verbinden, maar je ziet juist dat onder druk / aanmoediging van de VS de EU zich ook meer heeft afgekeerd van China.
Je ziet even weer een dipje in de handel (al stort die niet in), maar een 'pivot' kan de handelsvolumes sterk doen stijgen: https://ec.europa.eu/euro(...)_in_goods_statistics
Nee. TAIWAN ENHANCED RESILIENCE ACTquote:
Nee niet meer, maar daar heeft een Trump het ook hard laten liggen. Sterker nog, die gaat natuurlijk geen vinger uitsteken bij welk militair optreden van China dan ook Azië. Maar daar zie je ook gelijk de machteloosheid. Onder Trump is economische pressie feitelijk de enige weg, maar de middelen die ze daarvoor hebben zijn ze heel rap het raam uit aan het gooien.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is simpelweg de agenda die Trump volgt. prima gedocumenteerd is en bij Boekesteijn en de Wijk besproken is, niet mijn mening. Neutrale posities bestaan natuurlijk wel degelijk, het is niet erg handig om geopolitiek zwart-wit te zien.
Het probleem met Europa is dat het economisch gezien wel een blok is maar qua buitenland beleid de EU niet suzerein is.
Uiteraard gaat de VS niks doen bij een annexatie van China, dat is namelijk een oorlog die ze niet kunnen winnen zoals simulaties aangetoond hebben, bovendien heeft de VS officieel gezien ook geen diplomatieke betrekkingen met Taiwan.
Ik denk dat je dat toch echt verkeerd ziet. De katalysator voor de defensieuitgaven is toch vooral Poetin. Dat zie je ook aan de verdeling van de uitgaven. Een Spanje loopt b.v. nog steeds de kantjes er vanaf, want die zien niet zoveel dreiging gezien hun liggen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Polen. En dat defensieuitgaven een gemeenschappelijk belang dienen zolang de NAVO bestaat lijkt me wat naďef. Ik zie de uitgaven van Turkije ook niet per se als iets dat de NAVO verder helpt. Die hebben in Syrië bijvoorbeeld militaire belangen die haaks op die van de VS staan en varen ook wat betreft het conflict tussen Rusland en Oekraďne een eigen koers. En een meer onafhankelijke Europa kan ook veel meer een eigen koers varen dan de VS ondersteunen in haar avonturen onder het mom van de NAVO en zelfs ook eens de boel gaan omdraaien. Trump doet of militaire aanwezigheid van de VS in Europa een gunst is aan Europa, maar je kunt het op termijn ook omdraaien. Uiteindelijk biedt Europa de VS uitvalsbasissen om over de hele wereld te opereren. Misschien moeten we daar eens wat factuurtjes voor gaan sturen op termijn.quote:[..]
Zolang de NAVO bestaat dienen extra uitgaven het gemeenschappelijke belang. Ik denk dat de misvatting hier is dat een schoffering een diepgaande relatie direct verbreekt. Het is juist de VS die zich een goede vriend van Europa toont door scherp aan te geven dat er echt iets op defensiegebied moet gebeuren. Wat dat betreft is Trump de redder in nood voor Europa.
Tuurlijk, de VS is een vallende macht, China en India zijn de opkomende machten en een conflict in Azië tegen China is simpelweg niet te winnen. De VS heeft op papier een sterkere vloot, echter, Taiwan is een thuiswedstrijd voor China en met moderne zeedrones is het risico te groot.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 17:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee niet meer, maar daar heeft een Trump het ook hard laten liggen. Sterker nog, die gaat natuurlijk geen vinger uitsteken bij welk militair optreden van China dan ook Azië. Maar daar zie je ook gelijk de machteloosheid. Onder Trump is economische pressie feitelijk de enige weg, maar de middelen die ze daarvoor hebben zijn ze heel rap het raam uit aan het gooien.
De katalysator in Oost-Europa is duidelijk Poetin, zeker in het geval van Polen. Maar de recente houding van de VS en de twijfels of de NAVO nog iets betekent heeft toch wel degelijk de laatste defensiepaketten sterk beďnvloedt.quote:Ik denk dat je dat toch echt verkeerd ziet. De katalysator voor de defensieuitgaven is toch vooral Poetin. Dat zie je ook aan de verdeling van de uitgaven. Een Spanje loopt b.v. nog steeds de kantjes er vanaf, want die zien niet zoveel dreiging gezien hun liggen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Polen. En dat defensieuitgaven een gemeenschappelijk belang dienen zolang de NAVO bestaat lijkt me wat naďef. Ik zie de uitgaven van Turkije ook niet per se als iets dat de NAVO verder helpt.
Die hebben in Syrië bijvoorbeeld militaire belangen die haaks op die van de VS staan en varen ook wat betreft het conflict tussen Rusland en Oekraďne een eigen koers.
Dat lijkt me een uitstekend plan.quote:En een meer onafhankelijke Europa kan ook veel meer een eigen koers varen dan de VS ondersteunen in haar avonturen onder het mom van de NAVO en zelfs ook eens de boel gaan omdraaien. Trump doet of militaire aanwezigheid van de VS in Europa een gunst is aan Europa, maar je kunt het op termijn ook omdraaien. Uiteindelijk biedt Europa de VS uitvalsbasissen om over de hele wereld te opereren. Misschien moeten we daar eens wat factuurtjes voor gaan sturen op termijn.
Ik vind dat altijd zo'n onzinnig statement. Europa komt weer hard opzetten, en een oorlog tegen de EU in Europa kan China niet winnen. Zelfs met Rusland als proxy geef ik ze geen kans.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 17:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Tuurlijk, de VS is een vallende macht, China en India zijn de opkomende machten en een conflict in Azië tegen China is simpelweg niet te winnen.
[..
Een beetje vaag, maar tijdens zijn bezoek aan Trump zei Rutte dat de Europese landen vier maal zoveel besteedden in de VS dan 'The other way around" aan het kopen van defensiematerieel. Wat hij met "the other way around" bedoelt, is mij niet helemaal duidelijk.quote:
Ja, dat gaat net zo goed op voor Europa. Dat zijn ook niet de locaties voor toekomstige conflicten.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 17:59 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik vind dat altijd zo'n onzinnig statement. Europa komt weer hard opzetten, en een oorlog tegen de EU in Europa kan China niet winnen. Zelfs met Rusland als proxy geef ik ze geen kans.
quote:❗️According to the Kremlin's readout,the "Black Sea Initiative" will come into effect after:
◾️Lifting sanctions restrictions on the Russian Agricultural Bank&other financial organizations involved in ensuring operations on international trade in food (including fish products)& fertilizers
quote:◾️Lifting restrictions on trade finance operations.
◾️Lifting sanctions restrictions on manufacturing and exporting companies food (including fish)and fertilizers, also removing restrictions on the operation of insurance companies with food cargo (in volume number of fish products) and fertilizers.
Die financiële zaken die Rusland heeft geregeld zouden betekenen dat de EU wat moet gaan doen? Maar we waren niet betrokken, dus waarom zouden we?quote:◾️Lifting port service restrictions&sanctions on ships under the Russian flag involved in food trade (including fish prunes)& fertilizers.
◾️Lifting restrictions on agricultural supplies to the Russian Federation of machinery&other goods involved in food production(including fish) and fertilizers.
Dus komt er geen maritieme deal.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 18:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
[..]
[..]
Die financiële zaken die Rusland heeft geregeld zouden betekenen dat de EU wat moet gaan doen? Maar we waren niet betrokken, dus waarom zouden we?
Ik zie niet echt hoe de VS gaat zorgen dat Rusland weer aan SWIFT wordt aangesloten of schepen mag laten bunkeren in de EU.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 18:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus komt er geen maritieme deal.
SWIFT is Belgisch en Bart De Wever is een natte krant die gewoon bukt als ome Donald het zegt.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 18:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik zie niet echt hoe de VS gaat zorgen dat Rusland weer aan SWIFT wordt aangesloten of schepen mag laten bunkeren in de EU.
sommige zaken als agrarische apparatuur kan de vs gaan leveren of andere landen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 18:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
[..]
[..]
Die financiële zaken die Rusland heeft geregeld zouden betekenen dat de EU wat moet gaan doen? Maar we waren niet betrokken, dus waarom zouden we?
Buiten-Mongolië denk ik niet. Ook in China is er leegloop op het platteland, en dan zit je niet te wachten op nog meer platteland.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 18:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, dat gaat net zo goed op voor Europa. Dat zijn ook niet de locaties voor toekomstige conflicten.
Ik denk dat China stiekem nog altijd wel interesse heeft in Buiten-Mongolië.
In een woord: art of the dealquote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:54 schreef Scjvb het volgende:
Fijne, en tevens hoopvolle update die onder meer getuigt van Russische goodwill:
LIVE | VS bereiken akkoord met Rusland en Oekraďne over Zwarte Zee
© https://www.telegraaf.nl/(...)aine-over-zwarte-zee
[..]
VS bereiken akkoord met Rusland en Oekraďne over Zwarte Zee
Het Witte Huis heeft zojuist twee verslagen gepubliceerd op haar website van de gesprekken met Rusland en Oekraďne. In de verslagen wordt een akkoord aangekondigd voor een staakt-het-vuren op de Zwarte Zee “om veilige navigatie te garanderen, het gebruik van geweld uit te bannen en het gebruik van commerciële schepen voor militaire doeleinden in de Zwarte Zee te voorkomen”.
De Oekraďense minister van Defensie liet na de bekendmakingen over de Zwarte Zee weten dat "Kiev de verplaatsingen van Russische militaire schepen buiten de Oostelijke Zwarte Zee zal beschouwen als een schending van de overeenkomst". In dat geval zegt de minister dat Oekraďne "het recht heeft op zelfverdediging". De defensieminister zei ook dat derde landen betrokken kunnen worden bij het toezicht op dat staakt-het-vuren.
In beide verklaringen staat ook dat de twee landen zijn overeengekomen om “maatregelen te ontwikkelen voor de uitvoering” van de eerdere overeenkomst om aanvallen op de energie-infrastructuur te stoppen.
Daarnaast zou er ook een akkoord zijn over de uitwisseling van krijgsgevangenen. En Oekraďne zou instemmend dat de VS meehelpt in met die uitwisseling. Daarnaast zouden beide landen akkoord gaan over de terugkeer van de onder dwang overgebrachte kinderen en over een krijgsgevangenenruil. Ook dat nieuws wordt zowel door het Witte Huis als door de Oekraďense defensieminister bevestigd.
De VS geven ook aan Rusland te helpen om de toegang tot de wereldmarkt te herstellen op het gebied van landbouwproducten. Daarnaast geeft het Witte Huis aan dat het blijft werken aan de onderhandelingen tussen beide partijen.
"De Verenigde Staten zijn kroonprins Mohammed bin Salman dankbaar voor zijn leiderschap en gastvrijheid bij het opnieuw faciliteren van deze belangrijke besprekingen in het Koninkrijk Saudi-Arabië", is tot slot te lezen in beide verslagen.
Jaaa, nou, inderdaad; wat een goodwill. Hulde voor de instemming van de Russen op Amerikaanse afpersing richting UA, waarmee nu de zee is vrijgeven waar inmiddels de halve Russische vloot op de bodem ligt te roesten en de andere helft al maanden opgesloten in havens ligt vanwege de dreiging van UA zee raketten en drones. God wat een historisch gebaar.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 16:54 schreef Scjvb het volgende:
Fijne, en tevens hoopvolle update die onder meer getuigt van Russische goodwill:
quote:Het Kremlin zegt dat Rusland akkoord gaat met afspraken over het staken van aanvallen op de scheepvaart op de Zwarte Zee, maar dat dan wel eerst westerse sancties tegen het land opgeheven moeten worden. Rusland wil onder meer af van beperkingen voor de export van kunstmest en landbouwproducten. De Verenigde Staten hebben beloofd om zich daarvoor in te spannen.
Rusland wil weer op de wereldmarkt kunnen handelen in landbouwproducten en zegt dat daarvoor ook andere sancties moeten worden opgeheven. Het gaat onder meer om sancties tegen de Rosselchozbank, die met Russische agrarische bedrijven samenwerkt. Die bank zou ook weer toegang moeten krijgen tot de financiële berichtendienstverlener Swift.
De VS hebben de Russen verder beloofd om te helpen bij het verlagen van de verzekeringskosten voor de scheepvaart en het verbeteren van de toegang tot niet nader gespecificeerde havens.
Het gaat om de grondstoffen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 19:14 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Buiten-Mongolië denk ik niet. Ook in China is er leegloop op het platteland, en dan zit je niet te wachten op nog meer platteland.
https://kyivindependent.com/ukraine-russia-partial-ceasefire-may/quote:Partial ceasefire in Ukraine should start on March 25, Zelensky says
Ik moet de Poetin criticasters wel nageven: geef Poetin een vinger, en hij pakt je hele hand.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 20:14 schreef Scjvb het volgende:
Misschien een stapje in de goede richting om inderdaad eerst die sancties eens op te heffen.
© https://www.telegraaf.nl/(...)latie-met-het-westen
Vandaag
18:39
Rusland: 'Eerst westerse sancties opheffen voordat aanvallen op Zwarte Zee stoppen'
[..]
Waarom moeten wij -Europa- sancties opheffen? We waren niet eens betrokken bij die gesprekken.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 20:14 schreef Scjvb het volgende:
Misschien een stapje in de goede richting om inderdaad eerst die sancties eens op te heffen.
© https://www.telegraaf.nl/(...)latie-met-het-westen
Vandaag
18:39
Rusland: 'Eerst westerse sancties opheffen voordat aanvallen op Zwarte Zee stoppen'
[..]
Omdat Poetin dat dicteert, en als Trump het daarmee eens is zullen wij dat gewoon gaan doen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 20:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom moeten wij -Europa- sancties opheffen? We waren niet eens betrokken bij die gesprekken.
Nee hoorquote:Op dinsdag 25 maart 2025 20:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Omdat Poetin dat dicteert, en als Trump het daarmee eens is zullen wij dat gewoon gaan doen.
Rutte zei dat laatst ook al.
Ah, ze mogen Rusland geen pijn meer doen.quote:The Kremlin has published a list of objects that, allegedly by agreement between the U.S. and Russia, cannot be targeted during the 30-day ceasefire.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3ll7yuyo3mc2w
Ik blijf mij verbazen hoe ze handig blijven proberen om gewoon de sancties op te laten heffen. Toegang tot SWIFT is vooal noodzakelijk om als de wiedeweerga de vastzittende tegoeden, weg te kunnen boeken.quote:bron: nu.nl 25mar25
...
De Verenigde Staten hebben de afgelopen dagen apart met Rusland en Oekraďne onderhandeld in de Saoedische hoofdstad Riyad. Volgens een verklaring van het Witte Huis is daar afgesproken om een "veilige navigatie op de Zwarte Zee te garanderen". De Zwarte Zee is voor zowel Rusland als Oekraďne belangrijk om producten te exporteren.
In ruil voor Russische medewerking doet Washington een aantal concessies. Zo zal de VS Rusland helpen weer toegang te krijgen tot de wereldmarkt voor landbouw- en meststofproducten. Daarnaast wil Washington Moskou ondersteunen bij het verlagen van de kosten voor maritieme verzekeringen.
In een eerste reactie op het akkoord laat het Kremlin weten akkoord te zijn, maar ook dat het eerst wil dat sommige westerse sancties verdwijnen. Zo wil het dat de Russische landbouwbank weer toegang krijgt tot het internationale betaalsysteem SWIFT.
Van de pot gerukt inderdaad. En ze hebben ook nul argumentenquote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:32 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Blijft bijzonder dat er zoveel Rusland sympathisanten zitten op FokRusland had gewoon geen enkele reden om Oekraďne binnen te mogen vallen. Het Rusland van Poetin is een agressieve staat die erop uit is om zijn ooit zo grote Sovjet Unie weer terug te willen. Oppositie is niet toegestaan en een leider die zichzelf op de troon houd door alle tegenstand uit te schakelen.
Haha, mooi hoe je binnen 5 minuten weer zo'n post om Oekraďne in diskrediet te brengen hebt geneutraliseerdquote:Op dinsdag 25 maart 2025 14:49 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat is al minimaal een half jaar oud nieuws. Ten tweede is het van een private partij, niet van Oekraďne zelf
Je suggereert dat er hulpgeld vanuit het Westen besteed wordt aan een skiresort.
Dit zijn klassieke soviet onderhandelingstaktieken. Eis het maximale. En geef nooit toe.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 21:06 schreef Vallon het volgende:
Rupsjeland nooit genoeg.....
[..]
Ik blijf mij verbazen hoe ze handig blijven proberen om gewoon de sancties op te laten heffen. Toegang tot SWIFT is vooal noodzakelijk om als de wiedeweerga de vastzittende tegoeden, weg te kunnen boeken.
Ik snap ook niet goed waarin de VS precies zelf concessies zou doen, die vooral het aanzien en een mes ind e rug van Oekraďne (be)treffen.
Goed voor de handel.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 20:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom moeten wij -Europa- sancties opheffen? We waren niet eens betrokken bij die gesprekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |