abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 maart 2026 @ 11:17:34 #201
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220314176
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lokale partijen kunnen vanalles zijn: rechtse ondernemerspartijen, het kan in kleinere gemeentes een variant zijn op BBB die ouder is dan BBB, maar er zijn ook linksere lokale partijen die bijvoorbeeld zijn ontstaan uit vrijwilligersclubs in buurthuizen.

Ik vind een landelijke peiling voor lokale verkiezingen trouwens ook weinig informatief. Hoeveel deelnemers aan je peiling heb je dan per gemeente?
Veel lokale partijen draaien ook om een persoon die een groot netwerk heeft in een gemeenschap en volgen zijn visie.

Als die persoon wegvalt dan is die partij meestal ook ten dode opgeschreven.
pi_220314209
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Veel lokale partijen draaien ook om een persoon die een groot netwerk heeft in een gemeenschap en volgen zijn visie.

Als die persoon wegvalt dan is die partij meestal ook ten dode opgeschreven.
Dat zijn in praktijk natuurlijk wel vaak ondernemerspartijen en het grote netwerk is dan vaak de ondernemersvereniging.

Niks mis mee, trouwens. De belangen van ondernemers vertegenwoordigen is prima, hun geluid moet ook gehoord worden. Ze zijn eigenlijk altijd een essentieel deel van de gemeente.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 11 maart 2026 @ 12:00:04 #203
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220314426
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zijn in praktijk natuurlijk wel vaak ondernemerspartijen en het grote netwerk is dan vaak de ondernemersvereniging.

Niks mis mee, trouwens. De belangen van ondernemers vertegenwoordigen is prima, hun geluid moet ook gehoord worden. Ze zijn eigenlijk altijd een essentieel deel van de gemeente.
Ik kijk daar toch wat anders tegenaan. Je kunt dan ook gewoon VVD, CDA, D66 of Volt stemmen. Allemaal in economische zin primair ondernemerspartijen. Ook al weten de meeste mensen dat niet (oke, D66 misschien twijfelgeval).

Dat lokale navelstaren heb ikzelf weinig mee. Nederland is al zo ongelofelijk klein. Combineer dat met een focus op ondernemen/ritselen/regelen en je krijgt al snel Zuid-Limburgse toestanden. Ruikend naar legale corruptie.

In de toelichting van Ipsos lees ik trouwens dat soms landelijke partijen daar een verbintenis mee hebben, wat dan wel als 'lokaal' wordt geteld.

Ondernemersbelangen zijn ook buiten de partijpolitiek goed vertegenwoordigd en georganiseerd (dan denk ik hier ook aan het werk van Wouter Schakel).

Er zijn veel meer bijstandsgerechtigden dan ondernemers. Deze hebben niet hun eigen lokale partijen. Ambtenaren hebben niet hun eigen politieke partij.

Partijen zouden idealiter moeten zijn voor het algemeen belang en een maatschappijbeeld. Voor belangen van ondernemers en werknemers is er op landelijk niveau de SER (en de Rotary Club, Lions Club..).

Natuurlijk vloeit dat in elkaar over maar het laatste moet bij het eerste passen en niet andersom. Maar misschien ben ik dan wel naïef.

(Ik denk hier dan ook aan de veranderende verhoudingen tussen NVV/FNV en PvdA - iemand als Wim Kok wilde daar terecht een flinke scheiding tussen)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220314484
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik kijk daar toch wat anders tegenaan. Je kunt dan ook gewoon VVD, CDA, D66 of Volt stemmen. Allemaal in economische zin primair ondernemerspartijen. Ook al weten de meeste mensen dat niet (oke, D66 misschien twijfelgeval).

Dat lokale navelstaren heb ikzelf weinig mee. Nederland is al zo ongelofelijk klein. Combineer dat met een focus op ondernemen/ritselen/regelen en je krijgt al snel Zuid-Limburgse toestanden. Ruikend naar legale corruptie.

In de toelichting van Ipsos lees ik trouwens dat soms landelijke partijen daar een verbintenis mee hebben, wat dan wel als 'lokaal' wordt geteld.

Ondernemersbelangen zijn ook buiten de partijpolitiek goed vertegenwoordigd en georganiseerd (dan denk ik hier ook aan het werk van Wouter Schakel).

Er zijn veel meer bijstandsgerechtigden dan ondernemers. Deze hebben niet hun eigen lokale partijen. Ambtenaren hebben niet hun eigen politieke partij.

Partijen zouden idealiter moeten zijn voor het algemeen belang en een maatschappijbeeld. Voor belangen van ondernemers en werknemers is er op landelijk niveau de SER (en de Rotary Club, Lions Club..).

Natuurlijk vloeit dat in elkaar over maar het laatste moet bij het eerste passen en niet andersom. Maar misschien ben ik dan wel naïef.

(Ik denk hier dan ook aan de veranderende verhoudingen tussen NVV/FNV en PvdA - iemand als Wim Kok wilde daar terecht een flinke scheiding tussen)
Niets staat ze in de weg om ook een partij te beginnen.
Mooi systeem juist. Dat bepaalde groepen mensen zich verenigen in een politieke partij. Goh..dat was volgens mij nou juist de bedoeling van ons systeem. :D
pi_220314496
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dat ritselen/regelen kan natuurlijk niet. Maar 'lokaal navelstaren' vind ik prima. Een gemeenteraad gaat over de belangen in die gemeente, niet over landelijke of europese thema's.

Sterker: de CU is bewust zelfs zo ingericht. De lokale afdelingen zijn in feite de baas, de lokale ledenvergadering is in feite de hoogste vergadering binnen de partij. De CU is dus eigenlijk een grote verzameling lokale partijen met een landelijke afdeling. De landelijke afdeling kan een lokale afdeling nergens toe dwingen, daarom kon en kan samenwerken met PVV (of na deze verkiezingen FvD) ook niet verboden worden, de lokale ledenvergadering moet daarover beslissen, het landelijke partijbureau kan alleen meekijken en adviseren.

Wel maken we natuurlijk gebruik van elkaars expertise en opleidingen die je als lokale partij niet in elkaar kunt zetten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 11 maart 2026 @ 12:13:44 #206
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220314521
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:08 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Niets staat ze in de weg om ook een partij te beginnen.
Mooi systeem juist. Dat bepaalde groepen mensen zich verenigen in een politieke partij. Goh..dat was volgens mij nou juist de bedoeling van ons systeem. :D
Dat laatste is historisch onjuist.

Zowel in de tijd van kiesdistricten en liberale dominantie (welke ook sceptisch stonden tegenover partijvorming an sich) als later bij invoering algemeen kiesrecht/proportionele vertegenwoordiging en massapartijen met half miljoen KVP leden was dat niet het geval. Ik wil het niet idealiseren maar wat jij zegt klopt niet.

Jouw stelling gaat meer op voor Italië en de Verenigde Staten.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 11 maart 2026 @ 12:13:49 #207
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220314522
De meeste lokale partijen die ik ken zijn overigens ook vrij pragmatisch en kleurloos.

Vaak zijn mensen naast leider types die graag iets willen doen hun hun gemeenschap en anderen, maar verder geen ideologisch beeld daarbij hebben.

Dat zie je ook bij landelijke partijen trouwens. Sommige raadsleden zijn zeer ideologisch gedreven, terwijl anderen tamelijk kleurloos zijn en meer praktisch ingesteld.
pi_220314541
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dat laatste is historisch onjuist.

Zowel in de tijd van kiesdistricten en liberale dominantie (welke ook sceptisch stonden tegenover partijvorming an sich) als later bij invoering algemeen kiesrecht/proportionele vertegenwoordiging en massapartijen met half miljoen KVP leden was dat niet het geval. Ik wil het niet idealiseren maar wat jij zegt klopt niet.

Jouw stelling gaat meer op voor Italië en de Verenigde Staten.
Het woord KVP zegt het al. :D
Dat bepaalde groepen mensen zich (proberen te) verenigen in een politieke partij.
  woensdag 11 maart 2026 @ 12:18:17 #209
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220314546
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat ritselen/regelen kan natuurlijk niet. Maar 'lokaal navelstaren' vind ik prima. Een gemeenteraad gaat over de belangen in die gemeente, niet over landelijke of europese thema's.
Voor mij vloeit dat steeds meer in elkaar over.

Waarmee ik niet betwist dat de gemeenteraad een rol heeft en deze rol is niet het VN Jongerenparlement naspelen. Dus het lokale moet wel het overwicht hebben.

Maar plat lokaal egoïsme en myopic belangen nastreven - nee, dat vind ik schadelijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220314753
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan moet die gemeenteraad zich toch aan de wet houden, anders kunnen er sancties volgen (in het geval van de spreidingswet: kortingen op het gemeentebudget).

Een partij die zegt dat ze niets gaan doen aan het opvangen van asielzoekers liegt dus gewoon. Als je volledig tegen AZC's bent moet je landelijk wezen.

De lokale politiek heeft alleen invloed op waar en hoe groot, of kan een deal met een buurgemeente maken: zij meer opvang van asielzoekers, jouw gemeente meer Oekraïners bijvoorbeeld.

Het is net zoiets als een gemeenteraad ook niet gaat over de inhoud van de lessen op de lokale scholen, wel over de locatie van die scholen, het schoolplein en of er bijvoorbeeld sportdagen of dingen voor scholen in het lokale theater worden georganiseerd. Een gemeenteraad kan niet zeggen: we schaffen alle lessen aardrijkskunde af.
Denk dat er allerlei manieren zijn om een AZC tegen te houden, als gemeente. Denk alleen al aan het traineren van bouwvergunningen en zo.

Hier is het ook wel duidelijk. :D
twitter
pi_220314828
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:45 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Denk dat er allerlei manieren zijn om een AZC tegen te houden, als gemeente. Denk alleen al aan het traineren van bouwvergunningen en zo.

Hier is het ook wel duidelijk. :D
[ x ]
AZC is zelden in nieuwbouw, dus heeft niet zo vaak een bouwvergunning nodig.

Maar het is simpel: je krijgt een opdracht van de landelijke overheid, daar moet je aan voldoen anders word je gekort op het gemeentebudget. "AZC, weg er mee!" staat waarschijnlijk gelijk aan "OZB, omhoog er mee!" Is dat hun tweede slogan?
pi_220314981
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
AZC is zelden in nieuwbouw, dus heeft niet zo vaak een bouwvergunning nodig.

Maar het is simpel: je krijgt een opdracht van de landelijke overheid, daar moet je aan voldoen anders word je gekort op het gemeentebudget. "AZC, weg er mee!" staat waarschijnlijk gelijk aan "OZB, omhoog er mee!" Is dat hun tweede slogan?
Kan de minister ook niet gewoon een lokatie aanwijzen?

Hier lees ik de interventieladder:
quote:
Interventieladder
1. Signaleren: Het Rijk signaleert dat een gemeente mogelijk haar wettelijke taak niet uitvoert.

2. Informatie opvragen: De minister vraagt informatie op bij de gemeente om te controleren of het signaal klopt.
3. Afspraken maken: Het Rijk en de gemeente maken afspraken over welke acties de gemeente moet ondernemen om de wet alsnog uit te voeren.
4. Vooraankondiging indeplaatsstelling: De minister kondigt aan dat er een indeplaatsstelling kan volgen als de gemeente de wet niet uitvoert.
5. Indeplaatsstelling met termijn: De minister besluit tot indeplaatsstelling, maar geeft de gemeente nog een termijn om het zelf te regelen.
6. Daadwerkelijke indeplaatsstelling: De minister neemt het besluit in plaats van de gemeente en beslist zelf waar de opvanglocatie komt.
pi_220315021
Gaat nog gezellig worden.

quote:
In veel dorpen en steden doen nieuwe lokale partijen mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. 1 op de 6 wil geen asielzoekerscentrum, blijkt uit een rondgang van EenVandaag. Daarmee gaan ze in tegen de spreidingswet. "Landelijk blijven ze maar rommelen."

Van de 342 gemeenten in Nederland reageerden er 273 op vragen van EenVandaag. In 104 gemeenten doen een of meer nieuwe lokale partijen mee. In totaal gaat het om 141 nieuwkomers bij de gemeenteraadsverkiezingen volgende maand. Daarvan wijzen 24 partijen de komst van een opvanglocatie af, zo'n 17 procent.

Druk op lokale politici
De standpunten van deze partijen zorgen voor een botsing met het landelijke beleid. Het kabinet wil dat gemeenten zich houden aan de spreidingswet: een wet die zegt dat elke gemeente - volgens een evenredige verdeling - asielzoekers moet opvangen.

Afgelopen jaar werd op veel plekken fel geprotesteerd tegen nieuwe azc's. Bewoners en actiegroepen verzamelden zich bij gemeentehuizen, bestuurders kregen te maken met bedreigingen en soms moest de ME zelfs ingrijpen.

https://eenvandaag.avrotr(...)haag-bedenken-162803
pi_220315034
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 13:10 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

[..]

Ja, dat kan absoluut. Daarom is beloven dat er geen AZC komt net zoiets als beloven dat er geen aardrijkskunde meer op scholen gegeven gaat worden. Leuk, maar je gaat er simpelweg niet over.
  woensdag 11 maart 2026 @ 14:10:46 #215
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220315642
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 12:17 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het woord KVP zegt het al. :D
Dat bepaalde groepen mensen zich (proberen te) verenigen in een politieke partij.
Het 'Katholieke' in KVP sloeg op Augustinus, het Thomisme en Pauselijke Encyclieken zoals Rerum Novarum en Quadragesimo Anno (kort samengevat: m.n. de Katholieke staatsleer en sociale leer). Het sloeg niet op de 'Katholieken' en zij meenden er ook te zijn voor mensen die niet op hen stemden. Er was geen 'Partij voor de clerus', 'Partij voor ambtenaren', of 'Partij voor de Katholieke Ondernemers'.

Ik wil het allemaal niet idealiseren. Een kracht maar tevens zwakte was dat de KVP heel breed was (een vakbonds en werkgeversvleugel; broederschappen van allerlei pluimage). Daardoor kregen ze het verwijt dat je na de verkiezingen altijd maar moest afwachten welke kant ze op gingen. Het was ook de partij van Reinder Zwolsman en Ben Korsten, van de Vriendenrepubliek in Limburg. In de Zuidelijke provincies deed de KVP vaak onder een andere naam mee. Getrouwde vrouwen moesten uit overheidsdienst worden ontslagen, toen de economie begon tegen te vallen in de jaren '20 en '30.

Alleen: je ziet wel dat ze hun ideologie gingen uitrollen. Rerum Novarum voerden ze uit. De leer van bezitsvorming voor de massa voerden ze uit. De leer van subsidiariteit werd uitgerold. Het ging echt wel verder dan platte belangenbehartiging. Ook een duister randje zoals de houding tegenover de koloniën ging duidelijk verder dan een rekensom (de perceptie van eigenbelang staat overigens niet vast, net zoals een korte termijn rekensom kan veranderen), verder dan zoveel mogelijk uitknijpen.

De voorloper van de KVP (de RKSP) hield gepaste afstand van zowel de CPN als NSB en andere fascistoide clubs. Daarin waren ze niet anders dan de VDB en SDAP (de Liberale Staatspartij daarentegen...). Dat aspect laat alweer prima zien dat er duidelijke grenzen zaten aan opportunistische belangenbehartiging. De grens met sociaal-darwinisme wordt dan flinterdun. Dat is waar de VVD inmiddels zit.

Kort samengevat: je hebt alweer niet gelijk en ik vind persoonlijk "Italië naspelen" niet gezond.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220317223
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 11:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het wisselt vooral nogal. We hebben hier meer één lokale partij en die is er al decennia (en veruit de grootste) en die zou ik niet in links of rechts in kunnen delen. Voor biodiversiteit en erfgoed, erg kritisch op zware industrie maar wel voor nieuwe bedrijventerrein, tegen windmolens en hoogbouw, Etc.
pi_220317252
quote:
10s.gif Op woensdag 11 maart 2026 17:52 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het wisselt vooral nogal. We hebben hier meer één lokale partij en die is er al decennia (en veruit de grootste) en die zou ik niet in links of rechts in kunnen delen. Voor biodiversiteit en erfgoed, erg kritisch op zware industrie maar wel voor nieuwe bedrijventerrein, tegen windmolens en hoogbouw, Etc.
Dat zei ik ook. @Hexagon heeft gelijk dat veel lokale partijen vooral pragmatisch zijn en niet zo zeer links of rechts. Maar hij had het hier over partijen die aan 1 'grote man' hangen, dat zijn dan vaak wel weer ondernemers.

Gemeentebelangen is hier de grootste en die zijn wel wat rechts, maar absoluut een partij waar mee te praten valt. De ervaring met de 3 andere coalitiepartijen (VVD, BBB, CDA) is een stuk minder.
pi_220317271
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2026 17:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zei ik ook. @:Hexagon heeft gelijk dat veel lokale partijen vooral pragmatisch zijn en niet zo zeer links of rechts. Maar hij had het hier over partijen die aan 1 'grote man' hangen, dat zijn dan vaak wel weer ondernemers.

Gemeentebelangen is hier de grootste en die zijn wel wat rechts, maar absoluut een partij waar mee te praten valt. De ervaring met de 3 andere coalitiepartijen (VVD, BBB, CDA) is een stuk minder.
Wel grappig ook, de huidige wethouder zou ook zo een VVD’er kunnen zijn, de vorige had een GL-achtergrond en de volgende is weer meer een sociaal type :P.
pi_220317633
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 10:15 schreef Klopkoek het volgende:
FvD is zelfs naast andere uiterst rechtse partijen in West-Europa heel erg rechts. FvD is zelfs voor AfD, Vox, Le Pen en Reform UK te extreem (Le Pen vindt ook PVV veel te ver gaan trouwens).
Forum voor Democratie is, waarschijnlijk ook op Europees niveau, qua standpunten een vrij unieke partij. En ondanks de overeenkomsten met veel zogenaamde extreem-rechtse of populistische partijen is er ook een groot verschil. Terwijl de meeste zogenaamde extreem-rechtse of populistische partijen behoorlijk afwijzend staan tegenover de islam, lijkt het erop dat dat bij FvD niet het geval is. Politici van FvD praten zelden over de islam.
  woensdag 11 maart 2026 @ 19:29:38 #220
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_220317835
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2026 13:10 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

[..]

Daarom kiespas ook gelijk in de kliko gepleurd
  donderdag 12 maart 2026 @ 09:05:49 #221
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220320971
Eigen volk eerst = liberaal

Of allerlei lokale partijtjes.
https://www.facebook.com/(...)et=a.144057544433068

"We voorkomen dat we bouwen voor de Leidse regio"

Gemeenten die bepalen dat woningzoekenden van andere gemeenten daar niet mogen wonen. Het kleine Nederland op zijn smalst.

Dat zet de boel verder op slot.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 12 maart 2026 @ 09:26:04 #222
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220321054
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:05 schreef Klopkoek het volgende:

[ afbeelding ]

Gemeenten die bepalen dat woningzoekenden van andere gemeenten daar niet mogen wonen. Het kleine Nederland op zijn smalst.

beleggers met goede vrienden in diverse gemeentehuizen schrijven zich overal in en weten anders overal de mooiste woningen te kopen en die na oplevering doorverkopen

ambtenaren zijn ook niet ongevoelig voor attenties

Dat gemeenten alleen aan eigen inwoners , met extra voorrang voor eigen starters of eigen huurders verkopen is sinds jaar en dag een regel , ik weet niet beter

1 eigen huurders
2 eigen jongeren zonder woning
3 eigen inwoners met koopwoning
4 kopers van buiten met baan in de gemeente
5 opperdepop

Dat is de manier om huurwoningen in eigen gemeente leeg te maken voor jongeren en instroom

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 12-03-2026 09:50:45 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220321445
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:05 schreef Klopkoek het volgende:

[ afbeelding ]

Is best wat voor te zeggen mensen die hun hele leven al in dorp A wonen en hun hele leven (vrienden, sociaal leven, wellicht ook <vrijwilligers>werk) daar hebben geconcentreerd ook voorrang te geven op een woning daar t.o.v. iemand die die binding met dat dorp niet heeft maar gewoon een huis zoekt. Je wilt ook een soort van gemeenschappen houden in dorpen ja, qua verenigingsleven etc.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220321450
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 09:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
beleggers met goede vrienden in diverse gemeentehuizen schrijven zich overal in en weten anders overal de mooiste woningen te kopen en die na oplevering doorverkopen

ambtenaren zijn ook niet ongevoelig voor attenties

Dit baseer je ook ergens op of het is gewoon hoe je vanmorgen wakker werd?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  donderdag 12 maart 2026 @ 10:37:41 #225
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220321482
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:32 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Dit baseer je ook ergens op of het is gewoon hoe je vanmorgen wakker werd?
Daarvoor zijn de voorrang regels
Anders gaan "vrienden" van buiten toch nog voor, om welke reden dan ook

Om doorstroming binnen de gemeente van huur naar koop te optimaliseren zijn regels noodzakelijk
Ondanks dat weten mensen van buiten toch nog de mooiste kavels te claimen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220321521
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Daarvoor zijn de voorrang regels
Anders gaan "vrienden" van buiten toch nog voor, om welke reden dan ook

Om doorstroming binnen de gemeente van huur naar koop te optimaliseren zijn regels noodzakelijk
Ondanks dat weten mensen van buiten toch nog de mooiste kavels te claimen
Je stuk over voorrangsregels heb ik niet meegenomen in de quote. Ik bedoelde je eerste stuk, waarin je en passant ook nog wat omkoping erin fietst. Heb je daar een bewijs voor of is het gewoon hoe je wakker werd?
  donderdag 12 maart 2026 @ 11:04:25 #227
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220321619
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:43 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Je stuk over voorrangsregels heb ik niet meegenomen in de quote. Ik bedoelde je eerste stuk, waarin je en passant ook nog wat omkoping erin fietst. Heb je daar een bewijs voor of is het gewoon hoe je wakker werd?
om dat te voorkomen zijn de voorrangsregels bij gemeentes zodat er nauwelijks gesjoemeld kan worden
pi_220321668
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
om dat te voorkomen zijn de voorrangsregels bij gemeentes zodat er nauwelijks gesjoemeld kan worden
Daar heb ik het niet over, tis goed
pi_220322066
Voor zulke complottheoriën mag in ieder geval een grijntje bewijs geleverd worden me dunkt.
  Moderator donderdag 12 maart 2026 @ 13:21:15 #230
236264 crew  capricia
pi_220322607
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:59 schreef KaheemSaid het volgende:
Voor zulke complottheoriën mag in ieder geval een grijntje bewijs geleverd worden me dunkt.
Ik weet niet hoe groot het is, maar er lopen wel diverse zaken over corruptie bij gemeentes en hun ambtenaren. En regelmatig dus ook over bouwgrond en percelen.

Geef je er een paar die meteen naar boven komen bij Google.
quote:
Corruptieonderzoek Horst: ambtenaar betrokken bij advies aan gemeenteraad en college over omstreden perceel
https://www.limburger.nl/(...)erceel/66999254.html

Corruptie-verdenking Utrechtse ambtenaren verkoop grond:
https://www.nieuws030.nl/(...)trechtse-ambtenaren/

Uitgebreider artikel van de NOS:
quote:
Zorgen om corrupte ambtenaren: 'Georganiseerde misdaad kan niet zonder ze'

Het Openbaar Ministerie en de Rijksrecherche zijn bezorgd over criminelen die ambtenaren omkopen voor hulp bij hun criminele activiteiten. Steeds vaker zit de zware georganiseerde misdaad achter zaken rondom ambtelijke corruptie.

Corruptie bij het overheidsapparaat, bijvoorbeeld bij de gemeente, ging voorheen met name om ambtenaren die steekpenningen aannamen van bijvoorbeeld projectontwikkelaars bij bouwprojecten. Tegenwoordig komen steeds meer zaken aan het licht waarbij zware criminelen ambtenaren omkopen, bijvoorbeeld om aan adres- of persoonsgegevens te komen.
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)d-kan-niet-zonder-ze

Denk dat je gewoonweg niet kunt stellen dat het overal gebeurt of dat er heel veel ambtenaren corrupt zijn. Maar dat het gebeurt is toch geen complottheorie?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220322871
quote:
Tegenwoordig komen steeds meer zaken aan het licht waarbij zware criminelen ambtenaren omkopen, bijvoorbeeld om aan adres- of persoonsgegevens te komen.
Op zich is dat ook niet zo moeilijk. De Basisregistratie Personen is voor duizenden ambtenaren toegankelijk. Daar zitten er vast wel een paar tussen die bereid zijn om af en toe een zoekopdracht te doen en de gegevens aan zware criminelen door te verkopen.
  donderdag 12 maart 2026 @ 15:18:07 #232
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220323427
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 13:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe groot het is, maar er lopen wel diverse zaken over corruptie bij gemeentes en hun ambtenaren. En regelmatig dus ook over bouwgrond en percelen.

Geef je er een paar die meteen naar boven komen bij Google.
[..]
https://www.limburger.nl/(...)erceel/66999254.html

Corruptie-verdenking Utrechtse ambtenaren verkoop grond:
https://www.nieuws030.nl/(...)trechtse-ambtenaren/

Uitgebreider artikel van de NOS:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)d-kan-niet-zonder-ze

Denk dat je gewoonweg niet kunt stellen dat het overal gebeurt of dat er heel veel ambtenaren corrupt zijn. Maar dat het gebeurt is toch geen complottheorie?
iedere ambtenaar is omkoopbaar, ik ook toen ik ambtenaar was
  donderdag 12 maart 2026 @ 15:18:51 #233
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220323432
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:59 schreef KaheemSaid het volgende:
corruptie is nooit te bewijzen , alleen een donkerbruin vermoeden
pi_220327528
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
iedere ambtenaar is omkoopbaar
Wat een onzin, er zijn er genoeg die wel een geweten en eergevoel hebben.
  vrijdag 13 maart 2026 @ 09:12:05 #235
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220328275
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 07:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
jawel en ook genoeg ambtenaren die voor een handtekening graag willen verhuizen naar een mooi groot nieuwbouw huis in de buurt, als er nieuwe projecten zich aandienen

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 13-03-2026 09:38:36 ]
  Moderator vrijdag 13 maart 2026 @ 09:27:13 #236
375570 crew  Cyan9
pi_220328450
Volgens mij is dit een gevalletje projectie.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220328477
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 12:28 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Baudet was toch tijdelijk uit de Kamer om dit in goede banen te leiden :+ ?
Baudet staat zowel in Haarlem als Amsterdam op de kieslijst, de wet zegt dat als je op meerdere kieslijsten staat je van beiden geschrapt dient te worden.

https://wetten.overheid.n(...)Paragraaf1_ArtikelI6
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220328504
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 09:29 schreef raptorix het volgende:

[..]
Baudet staat zowel in Haarlem als Amsterdam op de kieslijst, de wet zegt dat als je op meerdere kieslijsten staat je van beiden geschrapt dient te worden.
Dat doet toch een heel aantal FvD-kandidaten? Als de verkiezingen voor hun een succes worden, gaan ze niet alleen vanwege de lamlullen in hun partij veel lege zetels krijgen :P
pi_220328512
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 09:34 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat doet toch een heel aantal FvD-kandidaten? Als de verkiezingen voor hun een succes worden, gaan ze niet alleen vanwege de lamlullen in hun partij veel lege zetels krijgen :P
Nee je mag wel in meerder politieke raden zitten of je verkiesbaar stellen, maar niet voor meerdere iijsten gedurende dezelfde verkiezing.
pi_220328556
Ik heb het nog even uitgezocht, het mag kennelijk wel, aangezien het formeel aparte verkiezingen zijn, het aanvaarden mag uiteraard maar in 1 gemeente.
pi_220328683
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 09:43 schreef raptorix het volgende:
Ik heb het nog even uitgezocht, het mag kennelijk wel, aangezien het formeel aparte verkiezingen zijn, het aanvaarden mag uiteraard maar in 1 gemeente.
Check, dat haalde ik ook uit je link.
pi_220328717
Ja, het is alleen dat je ook moet tekenen dat je in de gemeente gaat wonen als je verkozen wordt. Dat zijn al die FvDers die op meerdere lijsten staan niet van plan. Ondanks dat ze er dus wel voor tekenen. Wat mij betreft mag hier wel eens naar de wet gekeken worden.

Op meerdere lijsten staan is alleen op de dag van de kandidaatstelling niet te controleren, dan zou je eigenlijk gewoon over moeten gaan op een regel dat je alleen verkiesbaar kunt zijn in de gemeente waar je woont.
pi_220328797
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 07:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omkopen puur voor eigengewin is één, maar chantabel is natuurlijk nagenoeg iedereen.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
pi_220328859
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 10:10 schreef Hanca het volgende:
Ja, het is alleen dat je ook moet tekenen dat je in de gemeente gaat wonen als je verkozen wordt. Dat zijn al die FvDers die op meerdere lijsten staan niet van plan. Ondanks dat ze er dus wel voor tekenen. Wat mij betreft mag hier wel eens naar de wet gekeken worden.

Op meerdere lijsten staan is alleen op de dag van de kandidaatstelling niet te controleren, dan zou je eigenlijk gewoon over moeten gaan op een regel dat je alleen verkiesbaar kunt zijn in de gemeente waar je woont.
Mja, ook met dat ingeschreven staan is vaak nogal gedoe, omdat sommige mensen bijvoorbeeld net buiten een gemeente wonen maar wel hun leven in die stad hebben, of gevallen waarin iemand wel wil verhuizen, maar dat er allerlei praktische bezwaren zijn.
pi_220328893
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 10:32 schreef raptorix het volgende:
Mja, ook met dat ingeschreven staan is vaak nogal gedoe, omdat sommige mensen bijvoorbeeld net buiten een gemeente wonen maar wel hun leven in die stad hebben, of gevallen waarin iemand wel wil verhuizen, maar dat er allerlei praktische bezwaren zijn.
Misschien wordt het tijd om de eis dat je in de gemeente moet wonen waar je gemeenteraadslid bent, op te heffen of te versoepelen. Voor wethouders bestond die regel ook en bestaat in principe nog steeds, maar is de facto opgeheven. Voor een wethouder kan de gemeenteraad ontheffing verlenen van de plicht om in de gemeente te wonen, en omdat een wethouder in principe de steun heeft van de meerderheid van de gemeenteraad, zal die ontheffing ook altijd verleend worden.
pi_220328901
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 10:32 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je net buiten een gemeente woont, woon je in een andere gemeente en kun je je daar verkiesbaar stellen. Zo simpel is het. Niemand woont niet in een gemeente.
pi_220328911
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 10:39 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Misschien wordt het tijd om de eis dat je in de gemeente moet wonen waar je gemeenteraadslid bent, op te heffen of te versoepelen. Voor wethouders bestond die regel ook en bestaat in principe nog steeds, maar is de facto opgeheven. Voor een wethouder kan de gemeenteraad ontheffing verlenen van de plicht om in de gemeente te wonen, en omdat een wethouder in principe de steun heeft van de meerderheid van de gemeenteraad, zal die ontheffing ook altijd verleend worden.
Nee, die ontheffing wordt zeer vaak juist niet verleend. En die eis kan en mag juist niet versoepeld worden, het is alsof je voor stelt dat Tweede Kamerleden voortaan net zo goed Duits, Belgisch, Frans oid kunnen zijn en geen enkele binding met Nederland hoeven hebben.

Ik zou de eis dus juist willen aanscherpen: niet wonen in de gemeente is simpelweg niet verkiesbaar in die gemeente.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 13-03-2026 10:55:48 ]
pi_220329353
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 10:43 schreef Hanca het volgende:
Nee, die ontheffing wordt zeer vaak juist niet verleend. En die eis kan en mag juist nuet versoepeld worden, het is alsof je voor stelt dat Tweede Kamerleden voortaan net zo goed Duits, Belgisch, Frans oid kunnen zijn en geen enkele binding met Nederland hoeven hebben.
Voor leden van de Eerste en Tweede Kamer geldt wel een eis dat ze de Nederlandse nationaliteit moeten hebben, maar niet dat ze in Nederland moeten wonen. Dus als een lid van de Tweede Kamer in Brussel woont, is dat gewoon toegestaan. Het geeft natuurlijk wel praktische problemen omdat het voor het goed uitvoeren van de functie van kamerlid noodzakelijk is om de vergaderingen in Den Haag bij te wonen, maar dat geldt voor kamerleden uit steden als Groningen, Enschede of Maastricht net zo goed.
pi_220329442
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 10:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, die ontheffing wordt zeer vaak juist niet verleend.
Valt wel mee toch? Denk dat in mijn provincie afgelopen periode minstens in de helft van de gemeenten voor korte of langere tijd bestuurders van buiten actief waren. Heb nooit serieus gemor over zo’n ontheffing gehoord, laat staan dat die niet verleend werd door de raad.
Waar ik woon kwam het zelfs vier keer voor, door het vertrek van de burgemeester en bijbehorende wisselingen en door vervanging van wethouders vanwege ziekte en incompetentie.
pi_220329723
quote:
5s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 11:12 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Valt wel mee toch? Denk dat in mijn provincie afgelopen periode minstens in de helft van de gemeenten voor korte of langere tijd bestuurders van buiten actief waren. Heb nooit serieus gemor over zo’n ontheffing gehoord, laat staan dat die niet verleend werd door de raad.
Waar ik woon kwam het zelfs vier keer voor, door het vertrek van de burgemeester en bijbehorende wisselingen en door vervanging van wethouders vanwege ziekte en incompetentie.
Ik heb van meerdere gemeenten van de laatste 4 jaar gehoord dat er intern een kandidaat wethouder werd voorgedragen die niet in de gemeente woonde, maar dat de coalitie het daar niet mee eens was en er dus nooit een officiële voordracht kwam.

Tijdelijke wethouders van buiten komt wel veel meer voor, inderdaad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')