abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220321521
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Daarvoor zijn de voorrang regels
Anders gaan "vrienden" van buiten toch nog voor, om welke reden dan ook

Om doorstroming binnen de gemeente van huur naar koop te optimaliseren zijn regels noodzakelijk
Ondanks dat weten mensen van buiten toch nog de mooiste kavels te claimen
Je stuk over voorrangsregels heb ik niet meegenomen in de quote. Ik bedoelde je eerste stuk, waarin je en passant ook nog wat omkoping erin fietst. Heb je daar een bewijs voor of is het gewoon hoe je wakker werd?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  donderdag 12 maart 2026 @ 11:04:25 #227
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220321619
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 10:43 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Je stuk over voorrangsregels heb ik niet meegenomen in de quote. Ik bedoelde je eerste stuk, waarin je en passant ook nog wat omkoping erin fietst. Heb je daar een bewijs voor of is het gewoon hoe je wakker werd?
om dat te voorkomen zijn de voorrangsregels bij gemeentes zodat er nauwelijks gesjoemeld kan worden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220321668
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
om dat te voorkomen zijn de voorrangsregels bij gemeentes zodat er nauwelijks gesjoemeld kan worden
Daar heb ik het niet over, tis goed
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220322066
Voor zulke complottheoriën mag in ieder geval een grijntje bewijs geleverd worden me dunkt.
  Moderator donderdag 12 maart 2026 @ 13:21:15 #230
236264 crew  capricia
pi_220322607
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:59 schreef KaheemSaid het volgende:
Voor zulke complottheoriën mag in ieder geval een grijntje bewijs geleverd worden me dunkt.
Ik weet niet hoe groot het is, maar er lopen wel diverse zaken over corruptie bij gemeentes en hun ambtenaren. En regelmatig dus ook over bouwgrond en percelen.

Geef je er een paar die meteen naar boven komen bij Google.
quote:
Corruptieonderzoek Horst: ambtenaar betrokken bij advies aan gemeenteraad en college over omstreden perceel
https://www.limburger.nl/(...)erceel/66999254.html

Corruptie-verdenking Utrechtse ambtenaren verkoop grond:
https://www.nieuws030.nl/(...)trechtse-ambtenaren/

Uitgebreider artikel van de NOS:
quote:
Zorgen om corrupte ambtenaren: 'Georganiseerde misdaad kan niet zonder ze'

Het Openbaar Ministerie en de Rijksrecherche zijn bezorgd over criminelen die ambtenaren omkopen voor hulp bij hun criminele activiteiten. Steeds vaker zit de zware georganiseerde misdaad achter zaken rondom ambtelijke corruptie.

Corruptie bij het overheidsapparaat, bijvoorbeeld bij de gemeente, ging voorheen met name om ambtenaren die steekpenningen aannamen van bijvoorbeeld projectontwikkelaars bij bouwprojecten. Tegenwoordig komen steeds meer zaken aan het licht waarbij zware criminelen ambtenaren omkopen, bijvoorbeeld om aan adres- of persoonsgegevens te komen.
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)d-kan-niet-zonder-ze

Denk dat je gewoonweg niet kunt stellen dat het overal gebeurt of dat er heel veel ambtenaren corrupt zijn. Maar dat het gebeurt is toch geen complottheorie?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220322871
quote:
Tegenwoordig komen steeds meer zaken aan het licht waarbij zware criminelen ambtenaren omkopen, bijvoorbeeld om aan adres- of persoonsgegevens te komen.
Op zich is dat ook niet zo moeilijk. De Basisregistratie Personen is voor duizenden ambtenaren toegankelijk. Daar zitten er vast wel een paar tussen die bereid zijn om af en toe een zoekopdracht te doen en de gegevens aan zware criminelen door te verkopen.
  donderdag 12 maart 2026 @ 15:18:07 #232
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220323427
quote:
1s.gif Op donderdag 12 maart 2026 13:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe groot het is, maar er lopen wel diverse zaken over corruptie bij gemeentes en hun ambtenaren. En regelmatig dus ook over bouwgrond en percelen.

Geef je er een paar die meteen naar boven komen bij Google.
[..]
https://www.limburger.nl/(...)erceel/66999254.html

Corruptie-verdenking Utrechtse ambtenaren verkoop grond:
https://www.nieuws030.nl/(...)trechtse-ambtenaren/

Uitgebreider artikel van de NOS:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)d-kan-niet-zonder-ze

Denk dat je gewoonweg niet kunt stellen dat het overal gebeurt of dat er heel veel ambtenaren corrupt zijn. Maar dat het gebeurt is toch geen complottheorie?
iedere ambtenaar is omkoopbaar, ik ook toen ik ambtenaar was
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 12 maart 2026 @ 15:18:51 #233
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220323432
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 11:59 schreef KaheemSaid het volgende:
corruptie is nooit te bewijzen , alleen een donkerbruin vermoeden
pi_220327528
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2026 15:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
iedere ambtenaar is omkoopbaar
Wat een onzin, er zijn er genoeg die wel een geweten en eergevoel hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 13 maart 2026 @ 09:12:05 #235
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220328275
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 07:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
jawel en ook genoeg ambtenaren die voor een handtekening graag willen verhuizen naar een mooi groot nieuwbouw huis in de buurt, als er nieuwe projecten zich aandienen

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 13-03-2026 09:38:36 ]
  Moderator vrijdag 13 maart 2026 @ 09:27:13 #236
375570 crew  Cyan9
pi_220328450
Volgens mij is dit een gevalletje projectie.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220328477
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 februari 2026 12:28 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Baudet was toch tijdelijk uit de Kamer om dit in goede banen te leiden :+ ?
Baudet staat zowel in Haarlem als Amsterdam op de kieslijst, de wet zegt dat als je op meerdere kieslijsten staat je van beiden geschrapt dient te worden.

https://wetten.overheid.n(...)Paragraaf1_ArtikelI6
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220328504
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 09:29 schreef raptorix het volgende:

[..]
Baudet staat zowel in Haarlem als Amsterdam op de kieslijst, de wet zegt dat als je op meerdere kieslijsten staat je van beiden geschrapt dient te worden.
Dat doet toch een heel aantal FvD-kandidaten? Als de verkiezingen voor hun een succes worden, gaan ze niet alleen vanwege de lamlullen in hun partij veel lege zetels krijgen :P
pi_220328512
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 09:34 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat doet toch een heel aantal FvD-kandidaten? Als de verkiezingen voor hun een succes worden, gaan ze niet alleen vanwege de lamlullen in hun partij veel lege zetels krijgen :P
Nee je mag wel in meerder politieke raden zitten of je verkiesbaar stellen, maar niet voor meerdere iijsten gedurende dezelfde verkiezing.
pi_220328556
Ik heb het nog even uitgezocht, het mag kennelijk wel, aangezien het formeel aparte verkiezingen zijn, het aanvaarden mag uiteraard maar in 1 gemeente.
pi_220328683
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 09:43 schreef raptorix het volgende:
Ik heb het nog even uitgezocht, het mag kennelijk wel, aangezien het formeel aparte verkiezingen zijn, het aanvaarden mag uiteraard maar in 1 gemeente.
Check, dat haalde ik ook uit je link.
pi_220328717
Ja, het is alleen dat je ook moet tekenen dat je in de gemeente gaat wonen als je verkozen wordt. Dat zijn al die FvDers die op meerdere lijsten staan niet van plan. Ondanks dat ze er dus wel voor tekenen. Wat mij betreft mag hier wel eens naar de wet gekeken worden.

Op meerdere lijsten staan is alleen op de dag van de kandidaatstelling niet te controleren, dan zou je eigenlijk gewoon over moeten gaan op een regel dat je alleen verkiesbaar kunt zijn in de gemeente waar je woont.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220328797
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 07:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omkopen puur voor eigengewin is één, maar chantabel is natuurlijk nagenoeg iedereen.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
pi_220328859
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 10:10 schreef Hanca het volgende:
Ja, het is alleen dat je ook moet tekenen dat je in de gemeente gaat wonen als je verkozen wordt. Dat zijn al die FvDers die op meerdere lijsten staan niet van plan. Ondanks dat ze er dus wel voor tekenen. Wat mij betreft mag hier wel eens naar de wet gekeken worden.

Op meerdere lijsten staan is alleen op de dag van de kandidaatstelling niet te controleren, dan zou je eigenlijk gewoon over moeten gaan op een regel dat je alleen verkiesbaar kunt zijn in de gemeente waar je woont.
Mja, ook met dat ingeschreven staan is vaak nogal gedoe, omdat sommige mensen bijvoorbeeld net buiten een gemeente wonen maar wel hun leven in die stad hebben, of gevallen waarin iemand wel wil verhuizen, maar dat er allerlei praktische bezwaren zijn.
pi_220328893
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 10:32 schreef raptorix het volgende:
Mja, ook met dat ingeschreven staan is vaak nogal gedoe, omdat sommige mensen bijvoorbeeld net buiten een gemeente wonen maar wel hun leven in die stad hebben, of gevallen waarin iemand wel wil verhuizen, maar dat er allerlei praktische bezwaren zijn.
Misschien wordt het tijd om de eis dat je in de gemeente moet wonen waar je gemeenteraadslid bent, op te heffen of te versoepelen. Voor wethouders bestond die regel ook en bestaat in principe nog steeds, maar is de facto opgeheven. Voor een wethouder kan de gemeenteraad ontheffing verlenen van de plicht om in de gemeente te wonen, en omdat een wethouder in principe de steun heeft van de meerderheid van de gemeenteraad, zal die ontheffing ook altijd verleend worden.
pi_220328901
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 10:32 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als je net buiten een gemeente woont, woon je in een andere gemeente en kun je je daar verkiesbaar stellen. Zo simpel is het. Niemand woont niet in een gemeente.
pi_220328911
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 10:39 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Misschien wordt het tijd om de eis dat je in de gemeente moet wonen waar je gemeenteraadslid bent, op te heffen of te versoepelen. Voor wethouders bestond die regel ook en bestaat in principe nog steeds, maar is de facto opgeheven. Voor een wethouder kan de gemeenteraad ontheffing verlenen van de plicht om in de gemeente te wonen, en omdat een wethouder in principe de steun heeft van de meerderheid van de gemeenteraad, zal die ontheffing ook altijd verleend worden.
Nee, die ontheffing wordt zeer vaak juist niet verleend. En die eis kan en mag juist niet versoepeld worden, het is alsof je voor stelt dat Tweede Kamerleden voortaan net zo goed Duits, Belgisch, Frans oid kunnen zijn en geen enkele binding met Nederland hoeven hebben.

Ik zou de eis dus juist willen aanscherpen: niet wonen in de gemeente is simpelweg niet verkiesbaar in die gemeente.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 13-03-2026 10:55:48 ]
pi_220329353
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 10:43 schreef Hanca het volgende:
Nee, die ontheffing wordt zeer vaak juist niet verleend. En die eis kan en mag juist nuet versoepeld worden, het is alsof je voor stelt dat Tweede Kamerleden voortaan net zo goed Duits, Belgisch, Frans oid kunnen zijn en geen enkele binding met Nederland hoeven hebben.
Voor leden van de Eerste en Tweede Kamer geldt wel een eis dat ze de Nederlandse nationaliteit moeten hebben, maar niet dat ze in Nederland moeten wonen. Dus als een lid van de Tweede Kamer in Brussel woont, is dat gewoon toegestaan. Het geeft natuurlijk wel praktische problemen omdat het voor het goed uitvoeren van de functie van kamerlid noodzakelijk is om de vergaderingen in Den Haag bij te wonen, maar dat geldt voor kamerleden uit steden als Groningen, Enschede of Maastricht net zo goed.
pi_220329442
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 10:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, die ontheffing wordt zeer vaak juist niet verleend.
Valt wel mee toch? Denk dat in mijn provincie afgelopen periode minstens in de helft van de gemeenten voor korte of langere tijd bestuurders van buiten actief waren. Heb nooit serieus gemor over zo’n ontheffing gehoord, laat staan dat die niet verleend werd door de raad.
Waar ik woon kwam het zelfs vier keer voor, door het vertrek van de burgemeester en bijbehorende wisselingen en door vervanging van wethouders vanwege ziekte en incompetentie.
pi_220329723
quote:
5s.gif Op vrijdag 13 maart 2026 11:12 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Valt wel mee toch? Denk dat in mijn provincie afgelopen periode minstens in de helft van de gemeenten voor korte of langere tijd bestuurders van buiten actief waren. Heb nooit serieus gemor over zo’n ontheffing gehoord, laat staan dat die niet verleend werd door de raad.
Waar ik woon kwam het zelfs vier keer voor, door het vertrek van de burgemeester en bijbehorende wisselingen en door vervanging van wethouders vanwege ziekte en incompetentie.
Ik heb van meerdere gemeenten van de laatste 4 jaar gehoord dat er intern een kandidaat wethouder werd voorgedragen die niet in de gemeente woonde, maar dat de coalitie het daar niet mee eens was en er dus nooit een officiële voordracht kwam.

Tijdelijke wethouders van buiten komt wel veel meer voor, inderdaad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')