abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 maart 2025 @ 08:53:49 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217042886
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217042891
Ach Agnes
  vrijdag 14 maart 2025 @ 08:55:08 #3
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_217042906
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 22:52 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk overigens dat veel NSC-kabinetsleden, maar ook kamerleden niet zo gecharmeerd zullen zijn over deze actie van Omtzigt. Tot nu toe ging NSC steeds met de VVD mee op dit gebied, maar nu kwam de boekhouder in Omtzigt boven. Juist op een moment dat je niets hebt aan een boekhouder.

Het is ook allemaal een kwestie van persoonlijkheid, wat Omtzigt goed maakt op sommige gebieden is ook zijn zwakte. Hij zou echt een vreselijke premier in oorlogstijd zijn, want daar is hij helemaal niet geschikt voor. Dat maakt ook dat NSC beter op zoek kan gaan naar een andere leider, want met de huidige tijdsgeest en fouten uit het verleden gaat de NSC niet meer herstellen en gaan ze alleen verder bergafwaarts. Omtzigt gaat op deze manier hun opkomst en hun ondergang worden, wat jammer is want ze hebben best goede mensen zitten in de partij.
Omzicht is altijd een slechte leider geweest, dat hebben ze bij het CDA destijds al goed gezien. Dat hij dat vervolgens persoonlijk niet kon verkroppen doet daar niets aan af.

Nu loopt NSC hetzelfde risico als de PVV - allemaal satellieten rondom één grote leider en zijn grilligheden. Daar kun je geen fatsoenlijke / betrouwbare partij op bouwen. Laat staan mee regeren. Dat blijkt wel.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_217042910
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 08:26 schreef Kickinalfa het volgende: [..] Hier gaat natuurlijk nooit iets van terechtkomen dat kun je van mijlenver zien aankomen.
Het staat in de wet, het is verplicht.
quote:
En de NSC heeft hierin gewoon gelijk, je maakt afspraken omtrent een pensioen en nu met jouw/mijn/ons geld wordt zonder dat wij er iets over te zeggen hebben de afspraken omgezet en zijn we ineens verplicht om ons geld te gaan vergokken.
Niemand maakt afspraken over een pensioen, behalve dan dat er geld in een pensioenfonds wordt gestort. Als je daar al keuze in hebt, dat hebben de meesten niet. En nogmaals: juist voor een 50 plusser wordt er straks voorzichtiger belegd dan nu.
quote:
Een simpele keuze tussen wel/niet overgaan en/of afzien van pensioen en dit geld anders te spenderen (belastingvrij sparen/hypotheek aflossen/etc) zou moeten kunnen.
Dan heb je dus de grote meerderheid die niet rond kan komen na pensioenleeftijd van alleen AOW en gaan we dus richting werkende ouderen die tot hun dood door moeten werken of in armoede vallen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 14 maart 2025 @ 08:56:14 #5
323876 michaelmoore
pi_217042916
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 08:51 schreef Hanca het volgende:

Helaas weten we alleen zeker dat de grote meerderheid na zijn of haar pensioen dan van een AOW zonder spaarpot moet leven.
Mijn broer heeft nog nooit een cent pensioen ontvangen , hij heeft een keurige auto 18 jaar oud ( gebruikt eigenlijk alleen de fiets) en heeft een keurig huis
bedenk dat mensen zoals ik (72) veel een veel minder kosten hebben he
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 14 maart 2025 @ 08:57:28 #6
323876 michaelmoore
pi_217042936
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan heb je dus de grote meerderheid die niet rond kan komen na pensioenleeftijd van alleen AOW en gaan we dus richting werkende ouderen die tot hun dood door moeten werken of in armoede vallen.
ik werk ook nog 3 dagen per week en heb het geld absoluut niet nodig en verval zeker niet in armoede
na 35 jaar als goed betaalde ambtenaar bij de uni

in de toekomst zal men ook na het pensioen deels blijven doorwerken gewoon om in de running te blijven, waarom ook niet als je gezond bent en in beweging wilt blijven

Het enige voordeel is dat je wel weg KUNT gaan een aantal maanden
pi_217042973
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 08:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Mijn broer heeft nog nooit een cent pensioen ontvangen , hij heeft een keurige auto 18 jaar oud ( gebruikt eigenlijk alleen de fiets) en heeft een keurig huis
bedenk dat mensen zoals ik (72) veel een veel minder kosten hebben he
Een deel heeft minder kosten. Een heel deel woont gewoon in een huurwoning dus die lasten gaan niet omlaag.

Je zult gegarandeerd naar een grote groep gaan die door moet blijven werken omdat een grote groep nooit verder kijkt dan hun neus lang is. En voor mensen die wel verder kijken wordt het pensioen lager of wisselvalliger: met hoe minder je het samen doet, hoe minder goed een pensioenfonds werkt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217042991
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 08:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik werk ook nog 3 dagen per week en heb het geld absoluut niet nodig en verval zeker niet in armoede
na 35 jaar als goed betaalde ambtenaar bij de uni

in de toekomst zal men ook na het pensioen deels blijven doorwerken gewoon om in de running te blijven, waarom ook niet als je gezond bent en in beweging wilt blijven

Het enige voordeel is dat je wel weg KUNT gaan een aantal maanden

Leuk voor een ambtenaar, zorgmedewerkers en bouwvakkers halen nu de pensioenleeftijd al niet maar zitten de laatste jaren in de ziektewet.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:01:53 #9
323876 michaelmoore
pi_217042992
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een deel heeft minder kosten. Een heel deel woont gewoon in een huurwoning dus die lasten gaan niet omlaag.

Je zult gegarandeerd naar een grote groep gaan die door moet blijven werken omdat een grote groep nooit verder kijkt dan hun neus lang is.
En voor mensen die wel verder kijken wordt het pensioen lager of wisselvalliger: met hoe minder je het samen doet, hoe minder goed een pensioenfonds werkt.
voor velen zou het beter zijn , ook voor mij als de bejaardenhuizen terug zouden komen, ik woon veel te groot nu
pi_217043005
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
voor velen zou het beter zijn , ook voor mij als de bejaardenhuizen terug zouden komen, ik woon veel te groot nu
Er wilde toen niemand meer in wonen (bezetting daalde hard) en er is geen personeel meer voor te vinden (wat we vinden hebben we te hard nodig in verzorgingstehuizen), dus die komen nooit meer terug.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:03:16 #11
323876 michaelmoore
pi_217043006
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Leuk voor een ambtenaar, zorgmedewerkers en bouwvakkers halen nu de pensioenleeftijd al niet maar zitten de laatste jaren in de ziektewet.
Dan moet men tijdig op zoek gaan naar een minder belastend werk

en gezonder leven , dat is al zo doordat geen mens nog rookt

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er wilde toen niemand meer in wonen (bezetting daalde hard) en er is geen personeel meer voor te vinden (wat we vinden hebben we te hard nodig in verzorgingstehuizen), dus die komen nooit meer terug.
https://nos.nl/artikel/476348-sluiting-verzorgingshuizen-dreigt

dat zijn de bejaardenhuizen
pi_217043023
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dan moet men tijdig op zoek gaan naar een minder belastend werk
Makkelijk praten voor een ambtenaar, iemand die altijd met zijn handen heeft gewerkt kan niet zo maar een kantoorbaan uitvoeren, net zo min als een zorgmedewerker die 40 jaar voor mensen heeft gezorgd.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:06:33 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217043038
michael, niemand geeft een neuk om jouw persoonlijke situatie. Open er een topic over ofzo, maar doe dat niet hier.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217043046
@Hanca , dat de systemen op 1 juli klaar zijn is wensdenken :+
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:07:46 #15
346939 Janneke141
pi_217043050
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 08:55 schreef Hanca het volgende:
Het staat in de wet, het is verplicht.
Ja. Net als het beperken van allerlei milieuschade, en we zien hoe goed dat gaat.

Het is fijn dat het erin staat, maar het kan wel eens heel lang duren voordat dat ook daadwerkelijk goed geregeld is. Alle goede intenties ten spijt, maar na alles wat ik de afgelopen jaren gezien heb ga ik hier echt nog niet vol vertrouwen in.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:11:34 #16
323876 michaelmoore
pi_217043075
Het zou beter zijn als men ( voor wie dat wil) , de mogelijkheid open zou houden om zelf te sparen, technisch kan dat makkelijk via de werkgever

https://www.degiro.nl/pensioenrekening

net als het nummer van je betaalrekening kun je ook je pensioenrekening opgeven
dan is het saldo overerfbaar

Nu gaat in dat geval alles in de privepot van de fondsen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 14-03-2025 09:21:00 ]
pi_217043122
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:07 schreef BEFEM het volgende:
@:hanca , dat de systemen op 1 juli klaar zijn is wensdenken :+
Nee, dat was een inschatting van mijn kant.

Er zijn er al over, er hebben er 22 die per 1 januari wilden over gaan dit afgelopen najaar met 1 jaar uitgesteld. Grote fondsen als PFZW hebben 1 januari 2026 op hun website staan. Ik schatte in dat die dan op 1 juli klaar willen zijn voor de overgang. Dat zal ze vast niet allemaal lukken en dan hebben ze dus een half jaar speling, maar als er een nog te organiseren referendum na een nog te behandelen wetswijziging tussendoor komt wordt het wel heel krap.

Die wetswijziging, als die er zou komen, staat niet voor 1 juli in het staatsblad. Dan moeten pensioenfondsen beginnen met referenda organiseren, waarop dan minstens 30% respons moet komen dus er moet eerst een flinke campagne tegenaan (normaal opent ongeveer 10% van de mensen de post van hun pensioenfonds). Dat haal je in elk geval niet per 1 januari 2026, ik denk zelfs niet per 1 januari 2027. Terwijl ondertussen de systemen al een heel deel klaar staan. Duur grapje.
pi_217043161
quote:
Verzorgingstehuizen zijn niet gesloten, dat zijn er nog 2354. https://www.zorgkaartnederland.nl/verpleeghuis-en-verzorgingshuis.

Bejaardenhuizen woonde je zonder medische indicatie en besloot je zelf te gaan wonen, een verzorgingstehuis kwam en kom je alleen in als het medisch noodzakelijk is en je echt niet meer op jezelf kunt wonen. Dat zijn dus heel verschillende dingen, ze hebben niets met elkaar te maken.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:24:37 #19
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217043199
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 08:55 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Omzicht is altijd een slechte leider geweest, dat hebben ze bij het CDA destijds al goed gezien. Dat hij dat vervolgens persoonlijk niet kon verkroppen doet daar niets aan af.

Hij verloor natuurlijk maar net aan de lijsttrekkersverkiezingen terwijl de hele rechterflank daar achter hem stond en er van buiten ook veel pro-Omtzigtgeluiden klonken. Zo goed hadden ze dat niet gezien, een paar stemmen meer en hij was als voorman de verkiezingen van 2021 in gegaan.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:30:35 #20
323876 michaelmoore
pi_217043263
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:24 schreef VoMy het volgende:

[..]
Hij verloor natuurlijk maar net aan de lijsttrekkersverkiezingen terwijl de hele rechterflank daar achter hem stond en er van buiten ook veel pro-Omtzigtgeluiden klonken. Zo goed hadden ze dat niet gezien, een paar stemmen meer en hij was als voorman de verkiezingen van 2021 in gegaan.
men had wel het idee dat er een spelletje gespeelt is, zijn vrouw kreeg een melding, bedankt voor uw stem op hugo de jonge
pi_217043306
En Keijzer krijgt weer een veeg uit de pan:
https://www.nd.nl/varia/v(...)orgwekkende-gevolgen

quote:
Het COA onderzocht op verzoek van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening de gevolgen van een wetsvoorstel hierover van woonminister Mona Keijzer. De instantie spreekt vrijdag van zorgwekkende gevolgen als statushouders straks geen voorrang meer krijgen voor een huurwoning. ‘Namelijk een overvolle opvang, een tekort aan opvanglocaties, afhankelijkheid van dure noodopvang, gebrekkige inburgering en veel onzekerheid voor mensen die nog jaren in een azc moeten wonen, terwijl ze deel willen nemen aan de maatschappij.’
https://nos.nl/artikel/25(...)oorrang-meer-krijgen

Maar goed, luisteren zal wel weer te moeilijk zijn voor kabinet 'ik ben beleid'.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:37:26 #22
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217043338
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men had wel het idee dat er een spelletje gespeelt is, zijn vrouw kreeg een melding, bedankt voor uw stem op hugo de jonge
Niemand had dat idee. Omtzigt kon niet tegen zijn verlies en kwam 2 maanden na de verkiezingen opeens met dit lachwekkende complot dat uiteraard door kritiekloze verheerlijkers (dat waren er toen nogal veel) direct voor waar werd overgenomen zonder enig bewijs.

Bijzonder toevallig dat net de vrouw van Omtzigt die melding krijgt, als eerste daarover begint en Omtzigt dat maandenlang verzwijgt (of praat hij niet met zijn vrouw?). Dat verder niemand erover begint en dat er bij de eerste ronde, toen De Jonge ook al bijna won, er ook niets over werd gezegd, dat geeft te denken.

Mensen die dat geloven denken dat de klusjesman het gedaan heeft, dat de aarde plat is en dat covid-vaccins een chip bevatten waarmee ZE je lichaam over kunnen nemen.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:38:12 #23
323876 michaelmoore
pi_217043347
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:34 schreef Hanca het volgende:
[..]

Maar goed, luisteren zal wel weer te moeilijk zijn voor kabinet 'ik ben beleid'.

Als de overheid meer woningen gaat bouwen dan lost het probleem van huisvesting zichzelf op
ook bejaardenhuizen gaan bouwen zodat de doorstroom of uitstroom terugkeert zal heel veel helpen

jonge nederlanders de toegang tot gezinsvorming ontzeggen is niet de weg om asielopvang te reguleren
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:38:28 #24
346939 Janneke141
pi_217043353
quote:
[..]

Dit lijkt me eigenlijk gewoon een gewenste uitkomst voor dit kabinet, dus de bevestiging zullen ze fijn vinden.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:38:56 #25
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217043363
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 08:55 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Nu loopt NSC hetzelfde risico als de PVV - allemaal satellieten rondom één grote leider en zijn grilligheden. Daar kun je geen fatsoenlijke / betrouwbare partij op bouwen. Laat staan mee regeren. Dat blijkt wel.
Dat laatste weet ik niet, ik denk dat er binnen NSC wel veel meer ruimte is voor debat en tegenspraak dan bij Wilders.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_217043403
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dit lijkt me eigenlijk gewoon een gewenste uitkomst voor dit kabinet, dus de bevestiging zullen ze fijn vinden.
Ja dit kabinet lijkt nog steeds hardnekkig overtuigd van het idee dat ellendige omstandigheden in de opvang van asielzoekers magischerwijs de instroom gaat indammen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217043447
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat was een inschatting van mijn kant.

Er zijn er al over, er hebben er 22 die per 1 januari wilden over gaan dit afgelopen najaar met 1 jaar uitgesteld. Grote fondsen als PFZW hebben 1 januari 2026 op hun website staan. Ik schatte in dat die dan op 1 juli klaar willen zijn voor de overgang. Dat zal ze vast niet allemaal lukken en dan hebben ze dus een half jaar speling, maar als er een nog te organiseren referendum na een nog te behandelen wetswijziging tussendoor komt wordt het wel heel krap.

Die wetswijziging, als die er zou komen, staat niet voor 1 juli in het staatsblad. Dan moeten pensioenfondsen beginnen met referenda organiseren, waarop dan minstens 30% respons moet komen dus er moet eerst een flinke campagne tegenaan (normaal opent ongeveer 10% van de mensen de post van hun pensioenfonds). Dat haal je in elk geval niet per 1 januari 2026, ik denk zelfs niet per 1 januari 2027. Terwijl ondertussen de systemen al een heel deel klaar staan. Duur grapje.
De systemen zullen ook na 1 januari nog niet klaar zijn kan ik je vertellen.

Overigens ben ik geen voorstander van een referendum, dat is compleet achterlijk. Nieuwe stelsel moet gewoon doorgaan. Ging mij specifiek over dat je denk dat het allemaal ruim op tijd klaar zou zijn.
pi_217043475
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:45 schreef BEFEM het volgende:

[..]
De systemen zullen ook na 1 januari nog niet klaar zijn kan ik je vertellen.
De eerste betalingen voor het nieuwe stelsel zijn al gedaan, dat weet je? Niets wijst er op dat de systemen niet op tijd klaar zijn, zolang de Kamer niet tijdens het proces weer zaken gaat slopen.
pi_217043490
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
De eerste betalingen voor het nieuwe stelsel zijn al gedaan, dat weet je? Niets wijst er op dat de systemen niet op tijd klaar zijn, zolang de Kamer niet tijdens het proces weer zaken gaat slopen.
Ja dat weet ik. En je weet dat dat niet het enige van een systeem is?

Ik heb in de pensioensector gewerkt, systemen zjjn nooit op tijd klaar. Ook voor het nieuwe stelsel niet.
pi_217043543
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:41 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja dit kabinet lijkt nog steeds hardnekkig overtuigd van het idee dat ellendige omstandigheden in de opvang van asielzoekers magischerwijs de instroom gaat indammen.
Als het zo werkte, moesten we inmiddels wel rond de 0 instroom zitten, met het Rode Kruis die zelfs moest ingrijpen. En dan moest Griekenland eerder een uitstroom hebben... zo werkt het dus niet.
pi_217043564
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:48 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ja dat weet ik. En je weet dat dat niet het enige van een systeem is?

Ik heb in de pensioensector gewerkt, systemen zjjn nooit op tijd klaar. Ook voor het nieuwe stelsel niet.
Met klaar bedoelde ik 'gereed om te gaan werken en betalen volgens het nieuwe stelsel'. Dat systemen altijd en eeuwig achter lopen is wel bekend, maar dat heeft hier niet zo veel mee te maken.
pi_217043585
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als het zo werkte, moesten we inmiddels wel rond de 0 instroom zitten, met het Rode Kruis die zelfs moest ingrijpen. En dan moest Griekenland eerder een uitstroom hebben... zo werkt het dus niet.
Dat hoef je mij niet uit te leggen hoor, maar dat is de hele peiler van PVV migratiebeleid.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_217043631
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Met klaar bedoelde ik 'gereed om te gaan werken en betalen volgens het nieuwe stelsel'. Dat systemen altijd en eeuwig achter lopen is wel bekend, maar dat heeft hier niet zo veel mee te maken.
Ook dat hoeft helemaal niet klaar te zijn op 1 januari laat staan 1 juli. Je hebt een iets te rooskleurig beeld van IT en helemaal van pensioenfondsen.
pi_217043893
Zie het positief zo: Vicky Maeijer is geen seksexploitant, vrouwenmepper, brievenbuspisser, veroordeelde partijdictator, onbetrouwbaar zionist, vrachtbriefvervalser dan wel hardrijder, fraudeur/omkoper,

[ Bericht 9% gewijzigd door Bluesdude op 14-03-2025 10:54:45 ]
pi_217044195
:W
pi_217044202
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat laatste weet ik niet, ik denk dat er binnen NSC wel veel meer ruimte is voor debat en tegenspraak dan bij Wilders.
Weet ik niet die Achahbar leek zich toch niet uit te durven spreken. Heb niet het idee dat tegenspraak als Omtzigt zich ergens in vastbijt enig effect kan hebben. In elk geval zijn beide partijen voornamelijk bezig met het afbreken van het vertrouwen in onze politiek.
pi_217044452
quote:
[..]

Wij van het COA vinden onze vluchtelingen belangrijker dan Nederlanders, negeren die hap.
pi_217044527
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 11:12 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Wij van het COA vinden onze vluchtelingen belangrijker dan Nederlanders, negeren die hap.
Jij draagt persoonlijk zorg voor de miljarden die nodig zijn voor extra noodopvang?
pi_217044840
Ondertussen heeft bouwend Nederland inzichtelijk gemaakt hoeveel nieuwbouwwoningen gevaar lopen door stikstofproblematiek waarbij ook de recente uitspraken van de RvS meegenomen zijn. Ongeveer 1/3 van de woning staat op de tocht. Nu preken ze voor eigen parochie en willen ze dat het kabinet regelt dat het bij de bron aangepakt wordt (boeren, industrie) maar wat je er tenminste over kan zeggen is dat de druk steeds groter wordt en dat het draagvlak voor de boeren en de BBB flink aan het afnemen is.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 11:51:27 #40
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_217044870
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 11:47 schreef Faraday01 het volgende:
Ondertussen heeft bouwend Nederland inzichtelijk gemaakt hoeveel nieuwbouwwoningen gevaar lopen door stikstofproblematiek waarbij ook de recente uitspraken van de RvS meegenomen zijn. Ongeveer 1/3 van de woning staat op de tocht. Nu preken ze voor eigen parochie en willen ze dat het kabinet regelt dat het bij de bron aangepakt wordt (boeren, industrie) maar wat je er tenminste over kan zeggen is dat de druk steeds groter wordt en dat het draagvlak voor de boeren en de BBB flink aan het afnemen is.
Eenderde, het klinkt veel maar het valt stiekem natuurlijk nogal mee. Bouwprojecten komen alleen stil te liggen als er een partij naar de rechter gaat met het stikstofprobleem in de hand. Een club als MOB, bekend van de vele stikstofzaken, doet dat volgens mij helemaal niet bij woningbouwprojecten. Dus dan moet de gang naar de rechter van onwelwillende omwonenden komen, zoals Mona Keijzer.
pi_217044893
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 11:51 schreef VoMy het volgende:

[..]
Eenderde, het klinkt veel maar het valt stiekem natuurlijk nogal mee. Bouwprojecten komen alleen stil te liggen als er een partij naar de rechter gaat met het stikstofprobleem in de hand. Een club als MOB, bekend van de vele stikstofzaken, doet dat volgens mij helemaal niet bij woningbouwprojecten. Dus dan moet de gang naar de rechter van onwelwillende omwonenden komen, zoals Mona Keijzer.
Ja die vlieger gaat dus niet meer op. Want de RvS heeft met de intern salderen uitspraken het lopende praktijk flink aan banden gelegd. Dus elk project die een berekenbare stikstofdepositie heeft op een stikstofgevoelig natuurgebied moet een WNb ontheffing aanvragen waar dan een passende beoordeling voor nodig is. En dan loopt het helemaal spaak.

en :D voor Mona _O-
  vrijdag 14 maart 2025 @ 11:54:42 #42
323876 michaelmoore
pi_217044902
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 11:51 schreef VoMy het volgende:

[..]
het is voor de rechter ook niet aan te tonen stikstof die vrijkomt bij woningbouw

alleen de autos van de toekomstige bewoners stoten stikstof uit en de bouwmachines , maar die kan men ook electrisch gebruiken

dus een rechter doet er niets mee

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 11:47 schreef Faraday01 het volgende:
Nu preken ze voor eigen parochie en willen ze dat het kabinet regelt dat het bij de bron aangepakt wordt (boeren, industrie)
klopt, maar met de woningbouw zelf heeft het niets te maken
pi_217044947
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 11:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het is voor de rechter ook niet aan te tonen stikstof die vrijkomt bij woningbouw

alleen de autos van de toekomstige bewoners stoten stikstof uit en de bouwmachines , maar die kan men ook electrisch gebruiken

dus een rechter doet er niets mee
[..]
klopt, maar met de woningbouw zelf heeft het niets te maken
het klopt dat het vooral om de bouwfase gaat. Er is alleen volstrekt onvoldoende elektrisch materieel en het stroomnet kan het niet aan. Bovendien is vooral het grondwerk bijna niet elektrisch uit te voeren, zeker als het grootschalige grondverbeteringen betreft.

De Wnb ontheffing is zeker wel een groot probleem op dit moment bij veel grootschalige nieuwbouwprojecten
  vrijdag 14 maart 2025 @ 12:02:03 #44
323876 michaelmoore
pi_217044971
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 11:59 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
het klopt dat het vooral om de bouwfase gaat. Er is alleen volstrekt onvoldoende elektrisch materieel en het stroomnet kan het niet aan. Bovendien is vooral het grondwerk bijna niet elektrisch uit te voeren, zeker als het grootschalige grondverbeteringen betreft.

De Wnb ontheffing is zeker wel een groot probleem op dit moment bij veel grootschalige nieuwbouwprojecten
o generatoren zat , dat is het punt niet
en geen project stopt om dat er een machine niet zou zijn
https://www.cumela.nl/nie(...)-grondverzetmachines

de buren dat is een probleem
quote:
Datum: 4 maart 2022
Laatst bijgewerkt: 4 maart 2022
Vrijdag 4 maart is de eerste elektrische grondverzetmachine geleverd, waarmee de proeftuin '

De bouwplaats van morgen' echt van start kan gaan. "
We hebben een heel diverse groep bedrijven, waaronder grondverzet en cultuurtechniek, bij elkaar gebracht om in zoveel mogelijk disciplines ervaring op te doen met elektrisch werken en kennis te verzamelen die we kunnen delen met de overheid", zegt Yanieke Jussen, van Staad BV.

"We zijn al een tijdje bezig met het opzetten van dit project en heel blij dat we nu zover zijn dat we de eerste machine kunnen leveren en informatie kunnen gaan verzamelen", zegt Jussen.

Het project wordt mogelijk gemaakt dankzij de subsidieregeling Demonstratie Klimaat Technologieën en Innovaties in Transport (DKTI) van RVO.

"De informatie die we onder dit project verzamelen gaan we beschikbaar stellen aan de hele sector, zodat de drempel voor veel bedrijven om de stap naar elektrisch te zetten kleiner wordt.", vertelt Jussen
  vrijdag 14 maart 2025 @ 12:02:16 #45
323876 michaelmoore
pi_217044973
x

[ Bericht 100% gewijzigd door michaelmoore op 14-03-2025 12:02:27 ]
pi_217045018
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 12:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
o generatoren zat , dat is het punt niet
en geen project stopt om dat er een machine niet zou zijn
https://www.cumela.nl/nie(...)-grondverzetmachines

de buren dat is een probleem
[..]

Dat die machines er zijn weet ik, maar dat neemt niet weg dat er veel te weinig zijn in Nederland voor alle projecten waarbij er grootschalig grondverzet nodig is. Ook het storten van beton is vaak een problematische activiteit. Prefab kan het probleem wel deels (maar zeker niet helemaal) oplossen.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 12:12:38 #47
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_217045071
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:24 schreef VoMy het volgende:

[..]
Wat Omzicht bewezen heeft is dat er met een goed gepositioneerd midden-rechts narratief heel veel stemmen te halen vallen. Hij heeft zijn rise to victory ook grotendeels te danken aan de schandelijke manier waarop men hem zowel binnen als buiten het CDA behandelde; daarmee werd hij een geliefde underdog.

Maar als persoon is hij niet uit het goede hout gesneden om te leiden. Dat wat hem zo'n goed Kamerlid maakte, maakt hem zo'n waardeloze leider: compromisloos, onverzettelijk, en zeer gericht op de inhoud. Daar kon hij als kamerlid op het toeslagendossier mee shinen en populair mee worden, maar daarmee loopt hij als partijleider bijvoorbeeld op het gebied van re-arm Europe zichzelf en nog 19 nadere NSC zetels enorm in de weg.

Met alle respect voor hem als persoon, maar hij gaat er letterlijk aan onderdoor. Die burn-out komt ergens vandaan. Die man moet gewoon veilig in een hoekje dossiertijgeren en af en toe schitteren vanaf een podium. Die moet niet steeds besluiten hoeven nemen op basis van de grilligheid en het inhoudsloze gemeander van politieke dagkoersen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_217045121
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 11:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij draagt persoonlijk zorg voor de miljarden die nodig zijn voor extra noodopvang?
Laat de mensen maar net als iedere andere Nederlander maar zelf de woonruimte betalen en regelen.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 12:18:36 #49
12221 Tijn