Pas de OP maar even aan met dit.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 20:04 schreef hollandia02 het volgende:
Hier verder over de politiek van onze Oosterburen
Het kabinet-Scholz is het huidige Duitse kabinet. Het kabinet wordt gevormd door de politieke partijen Sozialdemokratische Partei Deutschlands (SPD), Freie Demokratische Partei (FDP) en Bndnis 90/Die Grnen na de verkiezingen van 2021. Olaf Scholz werd voor de eerste keer bedigd als bondskanselier, nadat Angela Merkel (CDU) van 2005 tot 2021 aan de macht was.
Het is de eerste keer in de geschiedenis van de bondsrepubliek dat er op nationaal niveau een driepartijencoalitie is ontstaan. Tot dusverre lukte het alleen op deelstaatniveau om een verkeerslichtcoalitie (Ampelkoalition) te vormen tussen sociaaldemocraten, liberalen en groenen.
SPD 206 zetels (25,7 %)
CDU/CSU 196 zetels (24,1 %)
Grne 118 zetels (14,8%)
FDP 92 zetels (11,5%)
AfD 83 zetels (10,3%)
Die Linke 39 zetels (4,9% ) nu de groep BSW - Bndnis Sahra Wagenknecht en de groep Die Linke
SSW 1 zetel
Dat is maar een van de 30.000 leden van Groenlinks.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 19:59 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Was het niet burgemeester Halsema die haar kinderen van een zwarte school haalde?
quote:Op dinsdag 25 februari 2025 20:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is maar een van de 30.000 leden van Groenlinks.
https://onderzoek.amsterd(...)e-scholen-verschuiftquote:Leerlingen met hoogopgeleide ouders kiezen het vaakst voor scholen buiten eigen stadsdeel
Leerlingen met hoogopgeleide ouders gaan het vaakst buiten hun eigen stadsdeel naar school en trekken zowel in het basis- als voortgezet onderwijs veel naar scholen in stadsdeel Zuid. Het aandeel leerlingen met hoogopgeleide ouders dat in Zuid woont en in het eigen stadsdeel naar school gaat is daarnaast k hoog, waardoor op scholen in dit stadsdeel sprake is van een hoge concentratie van leerlingen met hoogopgeleide ouders.
en 16 jaar onder Merkelquote:Op donderdag 27 februari 2025 13:30 schreef Perrin het volgende:
Drie belangrijke jaren tijd verloren onder Scholz.
[ x ]
Mijn broer en zijn vrouw, beide GroenLinks geitenwollen sokken en zo atheistisch als ik, hun zoon ging naar een Christelijke school, heerlijk blank.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 20:16 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
[..]
https://onderzoek.amsterd(...)e-scholen-verschuift
Spreekt zich uiteraard niet specifiek uit over GroenLinksers die zwarte scholen actief vermijden maar je zal dat verband eruit kunnen halen.
Maar goed, hoewel dit zich uiteraard ook in Duitsland afspeelt is het off-topic.
Dat is natuurlijk in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van Duitsland zelf, want als er n grote speler in Europa is die hard verzaakt op dat vlak, dan is het Duitsland. Ze hebben met Helsing een leuke unicorn met potentie en Rheinmetall is sinds 2022 ook in waarde vertienvoudigd. Het probleem is dat wat de VS op statelijk niveau heeft met pork barrel spending in de EU ook geldt voor defensie voor individuele landen. In plaats van binnen de Europese markt te zoeken naar de optimale keuze voor productie en aanschaf van middelen, worden defensieuitgaven vaak juist gebruikt de eigen industrie te stimuleren.quote:Op donderdag 27 februari 2025 13:34 schreef PzKpfw het volgende:
Er liggen voor de Duitse (defensie-) industrie wel geweldige kansen momenteel gezien de geopolitieke verhoudingen. Ik mag hopen dat we hier in Europa wakker worden en vol inzetten op het opschalen van onze defensiemacht. Zoveel mogelijk zelf gaan ontwikkelen want we zien nu wel weer dat die Amerikanen onder Trump gewoon niet betrouwbaar zijn. Daar wil je zo min mogelijk afhankelijk van zijn.
Idealisme is leuk tot het om je eigen kinderen gaat.quote:Op donderdag 27 februari 2025 14:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mijn broer en zijn vrouw, beide GroenLinks geitenwollen sokken en zo atheistisch als ik, hun zoon ging naar een Christelijke school, heerlijk blank.
Grappig hoe de uitersten vaak in de uithoeken voorkomen.quote:Op vrijdag 28 februari 2025 10:05 schreef borisz het volgende:
Voor de fans van plaatjes
[ afbeelding ]
https://www.zeit.de/polit(...)isse-wahlkreise-live
Extremisme in de extremiteiten.quote:Op vrijdag 28 februari 2025 10:39 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Grappig hoe de uitersten vaak in de uithoeken voorkomen.
Aurich, Grlitz, Freiburg usw.
Tja, dat jij vooral de periode die ruim 90 jaar terug begon als vooruitgang zag is genoegzaam bekend.quote:Op vrijdag 28 februari 2025 10:47 schreef Oud_student het volgende:
Misleidende TT hoezo "nieuw tijdperk", het is gewoon de voorzetting van 10 tallen jaren stilstand
AfDDRquote:Op vrijdag 28 februari 2025 10:05 schreef borisz het volgende:
Voor de fans van plaatjes
[ afbeelding ]
https://www.zeit.de/polit(...)isse-wahlkreise-live
Het stemmen op een linkse partij betekent per definitie dat je based bent?quote:Op donderdag 27 februari 2025 14:06 schreef Mikeytt het volgende:
Misschien moet ik me toch eens inlezen in de Islam als de Duitse moslim zo ontzettend based is
[ afbeelding ]
En ze verschuilen zich achter zaken als beter opvang/rooster, andere docenten en hogere Cito scores of hebben ze ballen om dat gewoon te zeggen?quote:Op donderdag 27 februari 2025 14:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mijn broer en zijn vrouw, beide GroenLinks geitenwollen sokken en zo atheistisch als ik, hun zoon ging naar een Christelijke school, heerlijk blank.
Ik las al ergens dat gezien de hoeveelheid stemmen die nodig is voor een dergelijke maatregel er gebruik moest worden gemaakt van wat je min of meer een loophole zou kunnen noemen, namelijk gebruik maken van de huidige meerderheid die de partijen in het parlement hebben om er nog snel wat door te drukken waar vanuit de overige partijen veel weerstand tegen zal zijn.quote:
Ja zoiets had ik ook begrepen. De creativiteit en het gevoel voor urgentie bij de buren bevalt me.quote:Op zondag 2 maart 2025 15:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik las al ergens dat gezien de hoeveelheid stemmen die nodig is voor een dergelijke maatregel er gebruik moest worden gemaakt van wat je min of meer een loophole zou kunnen noemen, namelijk gebruik maken van de huidige meerderheid die de partijen in het parlement hebben om er nog snel wat door te drukken waar vanuit de overige partijen veel weerstand tegen zal zijn.
Klopt, er is een tweederde meerderheid voor nodig. En in de nieuwe Bundestag gaan de Linke en AfD niet meewerken vermoedelijk.quote:Op zondag 2 maart 2025 15:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik las al ergens dat gezien de hoeveelheid stemmen die nodig is voor een dergelijke maatregel er gebruik moest worden gemaakt van wat je min of meer een loophole zou kunnen noemen, namelijk gebruik maken van de huidige meerderheid die de partijen in het parlement hebben om er nog snel wat door te drukken waar vanuit de overige partijen veel weerstand tegen zal zijn.
"Ja, het is een hele goeie school"quote:Op zondag 2 maart 2025 15:24 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En ze verschuilen zich achter zaken als beter opvang/rooster, andere docenten en hogere Cito scores
Nee natuurlijk niet,quote:of hebben ze ballen om dat gewoon te zeggen?
https://www.tagesschau.de(...)--CDU-auf-Platz-zweiquote:Die SPD bleibt in Hamburg strkste Kraft. Laut ARD-Prognose von infratest dimap erreicht sie 33,5 Prozent. 2020 kam sie noch auf 39,2 Prozent. Die CDU gewinnt dazu und liegt in der Prognose bei 19,5 Prozent. Bei der vergangenen Wahl lag sie bei 11,2 Prozent.
Damit liegt die CDU vor den Grnen, die deutlich an Stimmen verlieren. Sie kommen auf 17,5 Prozent. (2020: 24,2 Prozent).
Die Linke ist in Hamburg erstmals zweistellig. Sie erreicht laut Prognose 11,5 Prozent, 2020 waren es noch 9,1 Prozent. Auch die AfD gewinnt deutlich hinzu: Sie kommt auf 8,5 Prozent (2020:5,3 Prozent).
Goed bezigquote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:06 schreef Perrin het volgende:
Er zou een onderhandelingsresultaat zijn.
[ x ]
Ik zou wel blij zijn met een sterk DL.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:06 schreef Perrin het volgende:
Er zou een onderhandelingsresultaat zijn.
[ x ]
En dan wel ook een beetje leuk samenwerken met Frankrijk, Polen, Itali en de rest.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou wel blij zijn met een sterk DL.
Dat hebben we nu wel even nodig.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou wel blij zijn met een sterk DL.
Links , is uitquote:Op zondag 2 maart 2025 13:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het stemmen op een linkse partij betekent per definitie dat je based bent?
Zolang de AfD maar nooit zeggenschap gaat krijgen over dat potentile nucleaire arsenaal en legerquote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:07 schreef Hexagon het volgende:
Een kapotte klok geeft toch tweemaaldaags de juiste tijd aan.
Hier zie je toch hun politieke roots weer terugkomen.quote:
quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hier zie je toch hun politieke roots weer terugkomen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Ja het lijkt erop dat Europa gezwicht is voor Amerika. Ik las dat waarschijnlijk 80% van die investeringen in het leger van Europa richting USA gaan.quote:Op zondag 9 maart 2025 12:19 schreef Perrin het volgende:
Of er nu een kill-switch in zit of niet, met Amerikaans spul ben je overgeleverd aan de grillen van de Amerikanen.
[ x ]
Dat is een echt grote onzin. Een heel groot deel van die 800 miljard gaat berhaupt naar personeel toe.quote:Op zondag 9 maart 2025 13:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja het lijkt erop dat Europa gezwicht is voor Amerika. Ik las dat waarschijnlijk 80% van die investeringen in het leger van Europa richting USA gaan.
Wat is based zijn?quote:Op zondag 2 maart 2025 13:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het stemmen op een linkse partij betekent per definitie dat je based bent?
Based zijn betekent zoiets als gegrond zijn, nuchter zijn.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 02:56 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Wat is based zijn?
Het tweetalig onderwijs lijkt het normale onderwijs behoorlijk te schaden.
Stukje Amerikaanse newspeak om aan te duiden tot welke politieke stam je behoort, ter meerdere glorie van het tribalisme en de polarisatie.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 02:56 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Wat is based zijn?
Het tweetalig onderwijs lijkt het normale onderwijs behoorlijk te schaden.
O, zoiets als je een beter soort mens bent omdat je op de Volkskrant geabonneerd bent.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 07:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Stukje Amerikaanse newspeak om aan te duiden tot welke politieke stam je behoort, ter meerdere glorie van het tribalisme en de polarisatie.
Bijna. Het helpt simpelen van geest om hun medemens in een hokje te plaatsen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:19 schreef Teslynd het volgende:
[..]
O, zoiets als je een beter soort mens bent omdat je op de Volkskrant geabonneerd bent.
quote:The new deal could also mean a windfall for Ukraine. Under the plan, defense spending exceeding 1 percent of gross domestic product will be exempted from the strictures of the country’s strict debt brake, which drastically limits the structural budget deficit. But under the latest draft, that exemption also now includes aid for countries unlawfully attacked under international law — one of the key demands of the Greens.
That means, assuming the plan passes through parliament as now expected, Germany will be able to provide many billions in aid to Ukraine through borrowing. Spending to counteract cyber threats as well as intelligence services will also be included under the debt-brake exemption, said Merz.
Man muss das Eisen schmieden, solange es hei ist.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 16:31 schreef BEFEM het volgende:
Grappig dat ze een grondwetswijziging er in een paar weken doorheen krijgen, voor zo'n bureaucratisch en conservatief land.
Deutschsland realiseert sich dat het streven van de Grunen om die kernreaktoren te sluiten ,een spelletje van Poetin wasquote:
Grappig dat de linkse sociaal democraten nogal conservatief waren met geld uitgeven, terwijl dat nu met deze rechtsere regering wel kanquote:Op dinsdag 18 maart 2025 16:31 schreef BEFEM het volgende:
Grappig dat ze een grondwetswijziging er in een paar weken doorheen krijgen, voor zo'n bureaucratisch en conservatief land.
Dat hep op feest boek gestaan?quote:Op zondag 9 maart 2025 13:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja het lijkt erop dat Europa gezwicht is voor Amerika. Ik las dat waarschijnlijk 80% van die investeringen in het leger van Europa richting USA gaan.
En dan nog, onderdelen voor de F35 worden ook "gewoon" gemaakt bij Fokker in Hoogeveenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat hep op feest boek gestaan?
Nee financial times ofzo.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat hep op feest boek gestaan?
Dat is helemaal niet hetzelfde als zeggen dat 80% van die 500 miljard naar de VS gaat. En ook geen 64%quote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:46 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee financial times ofzo.
https://www.politico.eu/a(...)ns-purchases-report/
Hier heb je politico die het op 64% schat.
Hier nog een bron voor de 64%
https://www.sipri.org/med(...)xports-grows-russian
Weet niet meer wat het artikel was wat ik oorspronkelijk las.
Goh. Maar als het al 64% was en in Europa is niet zoveel industrie om het even flink op te schroeven kun je best bedenken dat het een hoger percentage gaat worden. We gaan het meemaken, ik weet niet meer welke publilcatie dus ik kan het artikel niet meer 1,2,3 vinden.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 22:16 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet hetzelfde als zeggen dat 80% van die 500 miljard naar de VS gaat. En ook geen 64%
Daar heb je DW dat wij bijvoorbeeld nog meer dan die 80% uitgeven in Amerika. Dan kun je dus zien dat die 80% helemaal geen fantastisch heb op facebook gestaan idee is.quote:Over 90% of the arms imports in Norway, Sweden, Italy and the Netherlands came from the US, while the UK figure was over 80%.
Amerika blijft inderdaad nog wel even een zeer belangrijke leverancier.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 22:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Goh. Maar als het al 64% was en in Europa is niet zoveel industrie om het even flink op te schroeven kun je best bedenken dat het een hoger percentage gaat worden. We gaan het meemaken, ik weet niet meer welke publilcatie dus ik kan het artikel niet meer 1,2,3 vinden.
https://www.dw.com/en/can(...)20was%20over%2080%25.
[..]
Daar heb je DW dat wij bijvoorbeeld nog meer dan die 80% uitgeven in Amerika.
Misschien dat de politiek er verandering in gaat brengen maar ga er maar vanuit dat er nog flink in Amerika gekocht zal worden.
quote:Gut fnf Wochen nach der Bundestagswahl haben sich Union und SPD auf einen Koalitionsvertrag geeinigt. Das erfhrt RTL/ntv aus Verhandlungskreisen.
Gut fnf Wochen nach der Bundestagswahl haben sich Union und SPD auf einen Koalitionsvertrag geeinigt. Das erfhrt RTL/ntv aus Verhandlerkreisen. Eine Spitzenrunde hatte am Abend eine Grundsatzeinigung erzielt. Nun gehe es noch um Feinheiten, hie es.
CDU, CSU und SPD wollen morgen Mittag (12.00 Uhr) ber die Ergebnisse informieren.
3 coalitiepartners, toch?quote:Op woensdag 9 april 2025 12:26 schreef Hanca het volgende:
Akkoord is er, om 15 uur een persconferentie: https://nos.nl/artikel/25(...)iten-coalitieakkoord
Volgens Handelsblatt zijn de twee coalitiepartners overeengekomen geen belastingen te verhogen en er zijn ministerposten verdeeld. Zo zouden de ministers van Financin, Justitie en Defensie van SPD komen. Binnen- en Buitenlandse Zaken zouden naar CDU gaan.
https://www.handelsblatt.(...)rteilt/30074918.html
CDU/CSU is echt wel een eenheid.quote:
Pistorius weer defensie?quote:Op woensdag 9 april 2025 12:26 schreef Hanca het volgende:
Akkoord is er, om 15 uur een persconferentie: https://nos.nl/artikel/25(...)iten-coalitieakkoord
Volgens Handelsblatt zijn de twee coalitiepartners overeengekomen geen belastingen te verhogen en er zijn ministerposten verdeeld. Zo zouden de ministers van Financin, Justitie en Defensie van SPD komen. Binnen- en Buitenlandse Zaken zouden naar CDU gaan.
https://www.handelsblatt.(...)rteilt/30074918.html
Zou kunnen, maar nog niet bekend.quote:
https://www.tagesschau.de(...)00.html#Ministerien2quote:CDU-Chef Friedrich Merz will Kanzler werden, konkrete Namen seines Kabinetts sollen aber erst in den kommenden Wochen bekanntgegeben werden...
Die SPD soll sieben Ressorts erhalten. Das sind im einzelnen das Schlsselressort Finanzen, das Verteidigungsministerium und das Ministerium fr Arbeit und Soziales...
Duitse icbmsquote:Op woensdag 9 april 2025 16:03 schreef Hanca het volgende:
Opvallend: een ministerie van ruimtevaart
https://www.nd.nl/varia/v(...)eert-coalitieakkoord
Sder is een Star Wars-fan, die zal dit wel hebben bedongenquote:Op woensdag 9 april 2025 16:03 schreef Hanca het volgende:
Opvallend: een ministerie van ruimtevaart
https://www.nd.nl/varia/v(...)eert-coalitieakkoord
Statement op de BfV-website:quote:Duitse inlichtingendienst: AfD extremistisch en bedreiging voor democratie
De Duitse inlichtingendienst heeft Alternative fr Deutschland (AfD) bestempeld als rechts-extremistisch. De partij zou een bedreiging vormen voor de democratie.
De nieuwe status betekent dat de Duitse autoriteiten meer bevoegdheden krijgen om de partij in de gaten te houden. De partij wordt niet verboden.
De AfD geldt al jaren als omstreden. Tot nu toe werd die getypeerd als "mogelijk rechts-extremistisch", maar volgens de Duitse inlichtingendienst bestaat er geen twijfel meer over dat de partij als geheel extreemrechts is.
Volgens de Duitse inlichtingendienst zijn "de op etnische afkomst gebaseerde volksopvattingen die binnen de partij heersen niet verenigbaar met de vrije democratische basisorde". De AfD zou als doel hebben "om bepaalde bevolkingsgroepen uit te sluiten van gelijke deelname aan de samenleving, om hen te onderwerpen aan een ongrondwettelijke ongelijke behandeling."
Zit wat in. Maar wie kan zoiets wel objectief beoordelen?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 11:48 schreef -XOR- het volgende:
Ik houd er nooit zo van als inlichtingendiensten gaan bepalen of politieke partijen al dan niet extreem-rechts/links zouden zijn.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)tremistisch-a4891889quote:Ook wordt het Duitse ambtenaren, onder wie leraren en politieagenten, verboden om lid te zijn van een organisatie die als extremistisch wordt beschouwd.
Het lijkt me dat een partij ofwel als criminele/terroristische organisatie wordt aangemerkt door een rechter en verboden wordt, ofwel laat men het door de kiezer beslissen hoeveel macht zo'n partij krijgt.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 11:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zit wat in. Maar wie kan zoiets wel objectief beoordelen?
De kiezer waarvan zo'n 30% als vanouds met rechts een social media feed checkt op de mobiel, in het midden een onderbuikje heeft en links een middelvinger gebruikt om op te steken naar alles wat als normale politiek en media beschouwd wordt?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het lijkt me dat een partij ofwel als criminele/terroristische organisatie wordt aangemerkt door een rechter en verboden wordt, ofwel laat men het door de kiezer beslissen hoeveel macht zo'n partij krijgt.
https://www.nporadio1.nl/(...)-ter-discussie-staanquote:Partijverbod?
Volgens haar zou dat concrete politieke gevolgen krijgen. De AfD die bij de verkiezingen afgelopen februari een vijfde van de stemmen kreeg, wordt tot nu toe buitengesloten door de andere partijen. Pitlik: "Toch werd er afgelopen week bij de christendemocraten van de CDU gesproken of er niet normaler met de AfD moest worden omgegaan, en of samenwerking niet een optie is", vertelt Pittlik. ''Maar die discussie zal nu worden stopgezet."
Sterker nog, “Ik sluit niet uit dat het parlement opnieuw een poging zal doen om het verbod op de AfD op de agenda te zetten. De gesprekken hierover laaien direct op.”
Ik ook niet, de politiek had al lang de hand in eigen boezem moeten steken en AfD moeten verbieden.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 11:48 schreef -XOR- het volgende:
Ik houd er nooit zo van als inlichtingendiensten gaan bepalen of politieke partijen al dan niet extreem-rechts/links zouden zijn.
Het lijkt me dat je inlichtingendiensten nodig hebt om dat te kunnen bepalen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 18:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik ook niet, de politiek had al lang de hand in eigen boezem moeten steken en AfD moeten verbieden.
Waarom? Ik had ze niet nodig om te te kunnen zien dat we met fascisten te maken hebben. Duitse politici zouden daar ook geen enkele moeite mee moeten hebben. Het is niet alsof inlichtingendiensten bovenmenselijke gave hebben voor het opsporen van extremisme. Het lijkt me ook bijna moeilijk niet mee te krijgen dat Musk en die Weidel bijvoorbeeld probeerden de nazi's nog maar eens socialisten te verklaren. Je hoeft ook niet in een veiligheidsdienst te zitten om te horen dat de partijkreet Alice fr Deutschland precies klinkt als het Alles fr Deutschalnd in WO2. Enzovoort, de partij bestaat al even en de kopstukken zijn totaal onfris hun plannen ook ze spreken gewoon openlijk over deportaties.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 18:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het lijkt me dat je inlichtingendiensten nodig hebt om dat te kunnen bepalen.
Ik lees in alle andere media vooral: Esken wordt geen minister. Nog geen berichten over opstappen verder.quote:
quote:Op dinsdag 6 mei 2025 10:26 schreef GlennQuagmire het volgende:
Geen meerderheid voor kabinet Merz
Oeps
Of de oorlogstaal van Merz en Co vinden sommigen te hevig. Dat ligt in Duitsland een stuk gevoeliger als hier bij ons.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 10:41 schreef Hanca het volgende:
Dat is wel een erg beroerde start voor Merz.
Ben benieuwd uit welke hoek dit komt? Ik heb al gelezen over zowel ontevreden SPDers als ontevreden CDUers, met beide eigenlijk hetzelfde verhaal: deze ministersploeg is te conservatief. CDU mist mensen uit de christelijk-sociale hoek, de werknemersclubs. Bij SPD is ook onvrede, maar daar heeft 85% van de stemmende leden, met ook nog een hoge opkomst, voor dit akkoord gestemd, dan kun je eigenlijk als parlementarirs daar niet tegenin gaan toch?
Ik hoor nu op DW-news dat het verhogen van de schuldplafond en het toestaan van blanco cheques voor defensie-uitgaven een van de belangrijkste oorzaken is.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:24 schreef Hexagon het volgende:
Het verantwoordelijkheidsgevoel van sommigen is ver te zoeken.
https://www.volkskrant.nl(...)onde-nodig~b8c22130/quote:Momenteel is nog niet duidelijk wie de dissidenten zijn, de stemming is anoniem. SPD-leider Klingbeil zei dinsdag dat zijn partij niet verantwoordelijk was voor het tekort aan stemmen. ‘Wij zijn betrouwbaar’, aldus Klingbeil. Ook bij de CDU klinkt het geluid dat de hele fractie achter Merz staat.
Zoeken naar de lui die thuis een koffer roebels hebben liggen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:06 schreef Hanca het volgende:
Of de partijleiders liegen, of nog erger, de parlementarirs liegen tegen hun partijleiders:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)onde-nodig~b8c22130/
Hier staat dan weer dat ze een onbeperkt aantal keer kunnen stemmen in 2 weken en helemaal geen 2/3e meerderheid nodig hebben, volgens mij:quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:33 schreef duitseboy het volgende:
Crisisberaad tussen de fracties in het parlament om te kijken of er vandaag nog kan worden gestemd. Waarover? De tweede stemming kan alleen als 2/3 van het parlament daar voor is. Dus met stemmen van de extreemrechtse AfD en dat wil de SPD niet. Kan ook zonder AfD dan met stemmen van DIE LINKE en dat wil CDU eigenlijk niet. Want die hebben een besluit dat ze niet met AfD of LINKE samenwerken. Dikke knoop voor Merz. Dat wordt niks met de reisjes naar Parijs, Warschau en Brussel.
misschien een middelvinger van een paar dissidenten in de coalitie - die nu hun mond niet open durven doen - die hem er even in willen wrijven dat Merz toch echt degene was die de brandmauer tegen afd heeft open gebrokenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:33 schreef duitseboy het volgende:
Crisisberaad tussen de fracties in het parlament om te kijken of er vandaag nog kan worden gestemd. Waarover? De tweede stemming kan alleen als 2/3 van het parlament daar voor is. Dus met stemmen van de extreemrechtse AfD en dat wil de SPD niet. Kan ook zonder AfD dan met stemmen van DIE LINKE en dat wil CDU eigenlijk niet. Want die hebben een besluit dat ze niet met AfD of LINKE samenwerken. Dikke knoop voor Merz. Dat wordt niks met de reisjes naar Parijs, Warschau en Brussel.
Is ook juist. Maar Merz en de coalitie wil dat vandaag nog wordt gestemd en daarvoor is dus een 2/3 meerderheid nodig. Statement van Merz en van Klingbeil (SPD) in het komend kwartier verwacht. Niemand heeft informatie, maar dit is natuurlijk een blamage pur sang.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier staat dan weer dat ze een onbeperkt aantal keer kunnen stemmen in 2 weken en helemaal geen 2/3e meerderheid nodig hebben, volgens mij:
https://www.morgenpost.de(...)es-jetzt-weiter.html
Ah, alleen voor de stemming vandaag is 2/3e nodig. Dank voor de verduidelijking.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:00 schreef duitseboy het volgende:
[..]
Is ook juist. Maar Merz en de coalitie wil dat vandaag nog wordt gestemd en daarvoor is dus een 2/3 meerderheid nodig. Statement van Merz en van Klingbeil (SPD) in het komend kwartier verwacht. Niemand heeft informatie, maar dit is natuurlijk een blamage pur sang.
Dat lijkt waarschijnlijk. Er zijn vrij veel nieuwe fractieleden bij vooral de CDU en sinds de verkiezingen heeft zowel de partijleiding van CDU en SPD met elkaar verhandeld en de fracties zijn aan hun lot overgelaten. Dit is oud zeer van de campagne (die ook nog maar 10 weken geleden is)quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:53 schreef Sabata het volgende:
[..]
misschien een middelvinger van een paar dissidenten in de coalitie - die nu hun mond niet open durven doen - die hem er even in willen wrijven dat Merz toch echt degene was die de brandmauer tegen afd heeft open gebroken
Serieus mijn eerste gedachte vanmorgen bij dit nieuwsquote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zoeken naar de lui die thuis een koffer roebels hebben liggen.
Het is niet precies duidelijk of het vooral de brandmauer is of het loslaten van de schuldenbremse maar dat zijn wel de twee belangrijkste oorzaken waar over gesproken wordt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:03 schreef duitseboy het volgende:
[..]
Dat lijkt waarschijnlijk. Er zijn vrij veel nieuwe fractieleden bij vooral de CDU en sinds de verkiezingen heeft zowel de partijleiding van CDU en SPD met elkaar verhandeld en de fracties zijn aan hun lot overgelaten. Dit is oud zeer van de campagne (die ook nog maar 10 weken geleden is)
Wie stemt er mee voor 2/3 meerderheid? Die Linke?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:08 schreef duitseboy het volgende:
Tweede Stemming om 15:15. Zojuist door Klingbeil van SPD in statement duidelijk gemaakt.
Merz gaat ook nog wat zeggen. Neem aan dat hij duidelijk geeft over de procedure. Om 14:15 gaat de CDU CSU in fractieoverleg.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:09 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wie stemt er mee voor 2/3 meerderheid? Die Linke?
Even laten zie wie de nieuwe sheriff in de stad is.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:23 schreef duitseboy het volgende:
Spannende stap van Merz direct in een tweede stemming te gaan. Misschien loopt het met een sisser af omdat men nu toch begrepen heeft dat dit zo niet kan.
Ik ben benieuwd of Merz 6 stemmen heeft gevonden binnen nu en een paar uur geleden.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Even laten zie wie de nieuwe sheriff in de stad is.
Partijleider Klingbeil is begonnen bij Schrder als politiek assistent.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:37 schreef Hyperdude het volgende:
Hoeveel vrinden van Schrder lopen daar nog rond?
Ik weet niet of het wel verstandig om op dezelfde dag weer een herstemming te doen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:54 schreef duitseboy het volgende:
Fractieberaad CDU/CSU is voorbij. De Bondsdag vult zich inmiddels met leden. Over ongeveer 20 minuten zal Bondsdagpresident Julia Klckner de zitting heropenen.
Wat is het ook voor achterlijkheid om deze stemmingen anoniem te doen. Als stemmer moet je toch weten welke politici pek en veren verdienen?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:06 schreef Hanca het volgende:
Of de partijleiders liegen, of nog erger, de parlementarirs liegen tegen hun partijleiders:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)onde-nodig~b8c22130/
Als je wint wel. Maar het lijkt me dat winst garanderen belangrijker is. Als je twee keer in een dag faalt lijkt het me tijd voor een leiderschapswissel. Wat dat betreft lijkt mij dat het verstandige besluit was even iets meer tijd te nemen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:06 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik weet niet of het wel verstandig om op dezelfde dag weer een herstemming te doen.
Aan de andere kant geeft het wel de mogelijkheid je geweten te volgen zonder gelijk uit de partij te worden gesmeten. Zowel openbaar als anoniem heeft zijn voordelen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat is het ook voor achterlijkheid om deze stemmingen anoniem te doen. Als stemmer moet je toch weten welke politici pek en veren verdienen?
Het bied de mogelijkheid om voor de Buhne A te zeggen en B te stemmen. Wat mij betreft moeten parlementariers voor hun stemmen uitkomen. Ik zie meer nadelen dan voordelen. Want wat is nou het voordeel dat anonieme parlementariers deze regering kunnen voorkomen? Zou het niet meer voordeel opleveren als de tegenstanders argumenten aanvoeren of beweegredenen geven dan dat ze zich kunnen verschuilen achter anoniemiteit.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan de andere kant geeft het wel de mogelijkheid je geweten te volgen zonder gelijk uit de partij te worden gesmeten. Zowel openbaar als anoniem heeft zijn voordelen.
Je geweten volgen en wat verwachten ze dan? Dat Merz oprot en er ergens een nieuwe kandidaat uit de hoge hoed wordt getoverd?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan de andere kant geeft het wel de mogelijkheid je geweten te volgen zonder gelijk uit de partij te worden gesmeten. Zowel openbaar als anoniem heeft zijn voordelen.
Geen idee. Ik zeg zeker niet dat ik het met deze mensen eens ben. Ik zie ook het voordeel van een tegenstem niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je geweten volgen en wat verwachten ze dan? Dat Merz oprot en er ergens een nieuwe kandidaat uit de hoge hoed wordt getoverd?
Ja dat weten we dus niet omdat het anoniem is. Als het publiek is, kan de media direct aan de tegenstanders vragen; waarom? Het lijkt me dat of het idee is dat Merz te incapabel is en dat hij dus weg moet, of dat er misschien lui zijn die de hele coalitie liever niet willen. Teveel carte blanche voor het leger ben ik ook niet voor maar dan kan men toch bij het invoeren van die wetten tegenstemmen in plaats van nu. Die schuldenrem zo Duits hanteren dat ze er last van hebben heeft uiteraard ook niet mijn voorkeur.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je geweten volgen en wat verwachten ze dan? Dat Merz oprot en er ergens een nieuwe kandidaat uit de hoge hoed wordt getoverd?
Dan is er iets anders aan de hand. Alle kopstukken zeggen zeker te zijn / gaan er vanuit dat er met ja wordt gestemd. Coalitie gaat wel ALL INquote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:01 schreef Perrin het volgende:
Als de tweede ronde ook misloopt is de chaos wel compleet.
Ja wat dan? Andere kandidaat van de CDU CSU? Ze weten niet eens of de weerstand voornamelijk uit de eigen gelederen komt of van de SPD dus ook lastig te sturen zo. En of het dus vooral met de persoon Merz (AFD migratie gedoe) of met de inhoud (schuldenbremse oid) te maken heeft.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:01 schreef Perrin het volgende:
Als de tweede ronde ook misloopt is de chaos wel compleet.
quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:18 schreef TweedeKlum het volgende:
Met die paar dissidenten is vast een goed gesprek gevoerd.
Functie eldersquote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:18 schreef TweedeKlum het volgende:
Met die paar dissidenten is vast een goed gesprek gevoerd.
En dan morgen het Rijnland bezetten.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:19 schreef duitseboy het volgende:
Nu als een gek naar de president. Merz wordt nu officieel tot kanselier benoemt. En om 18:15 dan de eedaflegging in de Bondsdag.
well that was rather fun. who is for Chinese. (inclusief manisch giechellachje van Mark Hamill)quote:
Het is ook zeer gebruikelijk bij stemmen over personen. In de politiek maar ook voor de nieuwe paus of bij de lokale sportvereniging (hoewel vaak niet gevolgd zal het vast in de (model)statuten staan).quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
"Friedrich der Grosse in der Schlacht bei Zorndorf" (1904) von Carl Roechlingquote:
Zelf meer een liefhebber van Otto Dix.quote:In dem Sieg von Zorndorf kann man eine entscheidende Schlacht im Siebenjhrigen Krieg sehen. Das Bild zeigt die Verklrung der Alten Fritz. Friedrich II. erbte von seinem Vater Friedrich Wilhelm I. ein groes Heer. Friedrich Wilhelm, der Soldatenknig, hatte diese Armee ber Jahrzehnte sorgsam und mit obsessiver Liebe aufgebaut. Den groen Konflikt aber stets gescheut, nicht so sein Sohn. Sechs Monate nachdem er den Thron eingenommen hatte, begann er 1740 den Ersten Schlesischen Krieg. Die beiden Schlesischen Kriege und der folgende Siebenjhrige Krieg waren Wagnisse, die Preuen an den Rand der Niederlage brachten. Am Ende gewann Friedrich dieses Spiel Va Banque. Danach war Preuen eine europische Gromacht, deren Bedeutung primr auf dem Militr beruhte.
In NL is de stemming over de kamervoorzitter ook anoniem.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 18:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is ook zeer gebruikelijk bij stemmen over personen. In de politiek maar ook voor de nieuwe paus of bij de lokale sportvereniging (hoewel vaak niet gevolgd zal het vast in de (model)statuten staan).
Zeker. Eigenlijk zoals bijna alles over personen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 18:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
In NL is de stemming over de kamervoorzitter ook anoniem.
Ja ik vind het nu al een turbolul. Netanyahu uitnodigen, opkomen voor bedrijven voor hun vermogen om misstanden te plegen. Heeft hij ook nog positieve punten? Ook dat hij meteen denkt dat Europa maar moet buigen ofzo? Het enige wat ik er komisch aan vindt is dat hij blijkbaar succesvoller doet wat Wilders graag zou willen een middelvinger geven naar internationale samenwerking.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:52 schreef Hanca het volgende:
Ik kan die Merz steeds minder waarderen:
https://www.nd.nl/varia/v(...)nti-wegkijkwet-in-eu
Eigenlijk hebben we gewoon een tweede Meloni in Europa.
Denk je niet dat dit zo is omdat het een onhandhaafbaar burocratisch gedrocht is?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:52 schreef Hanca het volgende:
Mooi zo. Die wet is een onuitbvoerbaar gedrocht.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:52 schreef Hanca het volgende:
Der Weg zur Hllen sey mit lauter gutem Vorsatz gepflastertquote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mooi zo. Die wet is een onuitbvoerbaar gedrocht.
In oorspronkelijke vorm was het volgens veel bedrijven juist een prima uitvoerbare wet. Een paar achterlopende bedrijven hebben alleen succesvol gelobbyd, tot boosheid van de bedrijven die wel de wet wilden en konden uitvoeren.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Denk je niet dat dit zo is omdat het een onhandhaafbaar burocratisch gedrocht is?
https://www.telegraaf.nl/(...)hronische-geldhongerquote:De strijd om de miljarden is nu al losgebarsten in Brussel. Pas over twee jaar heeft de Europese Unie een nieuwe begroting nodig, maar de inleidende beschietingen zijn al begonnen.
Robbert Ophorst en Martin Visser praten erover in Kwestie van Centen met correspondent Alexander Bakker. Ondertussen fileerde de Europese Rekenkamer het coronaherstelfonds. ,,
Daarover was in Brussel geen enkele ophef."
Niemand lijkt het een probleem te vinden dat Europa steeds meer schulden maakt.
Let op mijn woorden.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:10 schreef michaelmoore het volgende:
Het is tijd voor een noordelijke EU
800 miljard voor corona herstelfonds pleite, nu weer 150 miljard
ik zie het somber in voor het Nederlandse potje latente pensioen belastingen
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)hronische-geldhonger
Breng ze nou niet op ideenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Let op mijn woorden.
Nederland gaat gewoon overwaarde van de eigen woning zien als spaargeld, en daar een fictief rendement over berekenen. Heb je je huis afbetaald, en ben je met pensioen gaat dat er dan zo uitzien
Overwaarde 500.000 euro
mag je over 37.500 euro inkomstenbelasting gaan betalen.
over je tweede huis wel jaquote:Op vrijdag 9 mei 2025 17:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Let op mijn woorden.
Nederland gaat gewoon overwaarde van de eigen woning zien als spaargeld, en daar een fictief rendement over berekenen. Heb je je huis afbetaald, en ben je met pensioen gaat dat er dan zo uitzien
Overwaarde 500.000 euro
mag je over 37.500 euro inkomstenbelasting gaan betalen.
https://www.bild.de/polit(...)desktop.AR_2.ff.bildquote:Commissarissen en cordinatoren van de Bondsregering:
▶ Speciaal vertegenwoordiger van de Bondsregering voor de uitvoering van het internationale initiatief voor meer transparantie in de winningsindustrie (Extractive Industries Transparency Initiative - EITI) in Duitsland (D-EITI),
Cordinator van de Bondsregering voor de Duitse lucht- en ruimtevaart,
▶ Cordinator van de Bondsregering voor strategische buitenlandse projecten in het belang van de Bondsrepubliek Duitsland
Federaal Regeringscommissaris voor Informatietechnologie,
Speciaal vertegenwoordiger van de Bondsregering voor migratieovereenkomsten,
▶ Cordinator voor inter-socio-politieke samenwerking met de zuidelijke Kaukasus, de Republiek Moldavi en Centraal-Azi
Speciale Vertegenwoordiger van de Federale Regering voor Internationaal Klimaatbeleid,
▶ Speciaal vertegenwoordiger van de federale regering voor de landen van de Westelijke Balkan
Federaal Regeringscordinator voor Goederenvervoer en Logistiek,
▶ Federaal Regeringscommissaris voor Spoorvervoer,
Speciaal Vertegenwoordiger van de Federale Regering voor de Herstructurering van de Administratie en Decentralisatie in Oekrane
▶ Cordinator van de federale regering voor betere regelgeving en minder bureaucratie,
Maritiem Commissaris van de Federale Overheid.
Ambtenaren en cordinatoren van de ministeries:
▶ Ambassadeur voor Feministisch Buitenlands Beleid en Commissaris voor Mensenrechten en Wereldgezondheid bij het Federaal Ministerie van Buitenlandse Zaken,
Speciaal Vertegenwoordiger van het Federaal Ministerie van Buitenlandse Zaken voor Libi,
Federaal regeringscommissaris voor mensenrechtenkwesties bij het Federaal Ministerie van Justitie en Consumentenbescherming (inclusief gemachtigd vertegenwoordiger voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens),
Federaal Commissaris voor Energie (energie-efficint bouwen) bij het Federaal Ministerie van Huisvesting, Stedelijke Ontwikkeling en Bouw,
▶ speciaal vertegenwoordiger voor de modernisering van het opleidingslandschap bij het federale ministerie van Binnenlandse Zaken
Cycling Officer bij het federale ministerie van Verkeer,
▶ commissaris voor de infrastructuur van laadstations bij het federaal Ministerie van Verkeer
Speciaal vertegenwoordiger voor het nationale herstelprogramma voor soorten bij het federale ministerie van Milieu, Klimaatbescherming, Natuurbehoud en Nucleaire Veiligheid
Innovatieverantwoordelijke voor Groene Waterstof bij het federale ministerie van Onderzoek, Technologie en Ruimtevaart,
▶ commissaris voor overdracht en spin-offs van wetenschap bij het federale ministerie van Onderzoek, Technologie en Ruimtevaart
▶ commissaris voor sociale innovatie bij het federaal ministerie van Onderzoek, Technologie en Ruimtevaart
▶ commissaris voor Turnaround Planning bij het federaal ministerie van Defensie
Kijk, dat ruimt lekker op.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 17:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Merz heft de volgden baantjes op
[..]
https://www.bild.de/polit(...)desktop.AR_2.ff.bild
Mooi zo, precies wat het verlogde, bureaucratische Duitsland nodig heeft.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:52 schreef Hanca het volgende:
Mee eens, een goede snoeibeurt gaat weer lucht geven.quote:Op zaterdag 10 mei 2025 20:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Mooi zo, precies wat het verlogde, bureaucratische Duitsland nodig heeft.
Ik zie het aan m'n aandeeltjes Rheinmetall.quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Mehr als 200 Milliarden Euro fr Verteidigung!
Belgi gaat daar voor liggen en ook Spanje en Itali zijn niet geneigd voor het plan te stemmen. Dus dat wordt nog lastig.quote:Op donderdag 15 mei 2025 12:19 schreef derLudolf het volgende:
Nou ja, als die 3,5%+1,5% navo er komt, kun je van die anderhalf procent ook mooi wat bruggen en spoorwegen aanpakken
Als er een land is dat dat geld kan investeren in infrastructuur is het Belgi welquote:Op donderdag 15 mei 2025 13:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Belgi gaat daar voor liggen en ook Spanje en Itali zijn niet geneigd voor het plan te stemmen. Dus dat wordt nog lastig.
Maar de infrastructuur van Belgi ziet er niet voor niets zo uit: ze hebben het geld niet.quote:Op donderdag 15 mei 2025 15:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als er een land is dat dat geld kan investeren in infrastructuur is het Belgi wel
Dat is ook zo, of in ieder geval niet voor over. Als ze op die manier tot een deel van de norm komen slaan ze twee vliegen in een klap.quote:Op donderdag 15 mei 2025 15:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar de infrastructuur van Belgi ziet er niet voor niets zo uit: ze hebben het geld niet.
Ik lees ergens op reddit deze oorzaak:quote:Op donderdag 15 mei 2025 15:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar de infrastructuur van Belgi ziet er niet voor niets zo uit: ze hebben het geld niet.
De Belgische staatsschuld is 110%, het begrotingstekort is hoog, zo'n 4%. Ze moesten van de EU al aan een schema voldoen om in elk geval onder de 100% te zakken, daar is een begrotingsoverschot voor nodig. Dat wil zeggen: ze moeten al meer dan 4% van het BNP bezuinigen of meer binnen halen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is ook zo, of in ieder geval niet voor over. Als ze op die manier tot een deel van de norm komen slaan ze twee vliegen in een klap.
Belgi verwacht dat Spanje en Itali met hen mee doen: https://www.hln.be/nieuws(...)e-uitgaven~a9f66177/quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:15 schreef BEFEM het volgende:
Net alsof de NAVO zich laat tegenhouden door Belgi. Dan komt er gewoon een andere afspraak.
Zoals ik zeg, daar gaat de NAVO buiten die paar landen om zich niet door tegen laten houden.quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Belgi verwacht dat Spanje en Itali met hen mee doen: https://www.hln.be/nieuws(...)e-uitgaven~a9f66177/
Beide landen zitten in hetzelfde schuitje: een bindende afspraak met de EU sinds vorig jaar en ze geven nog geen 2% uit aan defensie. En voor Spanje en Itali is Oost-Europa heel erg ver weg.
De vraag is eerder of het niet maar een stuk of 5 landen zijn die omhoog willen. Alleen Polen, Estland, VS, Letland, Griekenland en Litouwen zitten boven de 2,5%.quote:Op donderdag 15 mei 2025 17:02 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Zoals ik zeg, daar gaat de NAVO buiten die paar landen om zich niet door tegen laten houden.
Je volgt zelf het nieuws ook goed dus je weet ook dat meer landen een hogere norm willen. Waaronder Duitsland om het ontopic te houden.quote:Op donderdag 15 mei 2025 17:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
De vraag is eerder of het niet maar een stuk of 5 landen zijn die omhoog willen. Alleen Polen, Estland, VS, Letland, Griekenland en Litouwen zitten boven de 2,5%.
En in totaal 16/27 landen hebben extra ruimte aangevraagd onder het SGP om de uitgaven aan defensie te kunnen opvoerenquote:Op donderdag 15 mei 2025 17:39 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Je volgt zelf het nieuws ook goed dus je weet ook dat meer landen een hogere norm willen. Waaronder Duitsland om het ontopic te houden.
Ja, Duitsland wel. Nederland is al niet eensgezind. Ik moet nog zien wat er van komt als men moet kiezen tussen gezondheidszorg, onderwijs, sociale zaken en defensie bij een recessie.quote:Op donderdag 15 mei 2025 17:39 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Je volgt zelf het nieuws ook goed dus je weet ook dat meer landen een hogere norm willen. Waaronder Duitsland om het ontopic te houden.
Al die Nederlanders die elk jaar heen en weer naar Frankrijk trekken idd. Snap niet waarom onze zuiderburen geen tol heffen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 16:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik lees ergens op reddit deze oorzaak:
Omdat de Nederlanders onze wegen kapot maken met hun caravans.
Ik denk dat van die 79 er zo 78,5 in huiselijķe kring plaatsvinden. Ook zorgwekkend natuurlijk, maar geweld in huis is helaas iets van alle tijden.quote:Op vrijdag 23 mei 2025 21:34 schreef Adrie072 het volgende:
Volgens de jongste cijfers uit de landelijke misdaadstatistiek telt Duitsland gemiddeld 79 mesaanvallen per dag, meldt Bild. Rainer Wendt, voorzitter van de Duitse politiebond (DPolG), ziet een samenleving waarin conflicten steeds sneller escaleren: „De drempel om geweld te gebruiken is historisch laag. En het lontje wordt korter en korter. Zelfs bij banale ruzies grijpen mensen naar een mes.”
https://www.ad.nl/buitenl(...)-te-gillen~a748fc84/
Verontrustend, kijk er niet van op, wij zitten op de helft, laat het los, tis Bild, laat maar, zeg het maar!
Angela Merkel studeerde in Moskou in DDR tijden, dan moet je wel een brave jonge pionier zijn.quote:Op donderdag 29 mei 2025 23:39 schreef Hexagon het volgende:
Heeft niks met de actuele politiek te maken maar toch lachen
[ afbeelding ]
Prima bewijs dat BSW een partij van Poetinpijpers isquote:Op vrijdag 27 juni 2025 15:52 schreef Perrin het volgende:
De Zeitenwende heeft plaatsgevonden in de harten van de Duitsers.
We hebben over 10 jaar een nieuwe Europese daddy
[ x ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |