Ik hoor nu op DW-news dat het verhogen van de schuldplafond en het toestaan van blanco cheques voor defensie-uitgaven een van de belangrijkste oorzaken is.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 11:24 schreef Hexagon het volgende:
Het verantwoordelijkheidsgevoel van sommigen is ver te zoeken.
https://www.volkskrant.nl(...)onde-nodig~b8c22130/quote:Momenteel is nog niet duidelijk wie de dissidenten zijn, de stemming is anoniem. SPD-leider Klingbeil zei dinsdag dat zijn partij niet verantwoordelijk was voor het tekort aan stemmen. ‘Wij zijn betrouwbaar’, aldus Klingbeil. Ook bij de CDU klinkt het geluid dat de hele fractie achter Merz staat.
Zoeken naar de lui die thuis een koffer roebels hebben liggen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:06 schreef Hanca het volgende:
Of de partijleiders liegen, of nog erger, de parlementariėrs liegen tegen hun partijleiders:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)onde-nodig~b8c22130/
Hier staat dan weer dat ze een onbeperkt aantal keer kunnen stemmen in 2 weken en helemaal geen 2/3e meerderheid nodig hebben, volgens mij:quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:33 schreef duitseboy het volgende:
Crisisberaad tussen de fracties in het parlament om te kijken of er vandaag nog kan worden gestemd. Waarover? De tweede stemming kan alleen als 2/3 van het parlament daar voor is. Dus met stemmen van de extreemrechtse AfD en dat wil de SPD niet. Kan ook zonder AfD dan met stemmen van DIE LINKE en dat wil CDU eigenlijk niet. Want die hebben een besluit dat ze niet met AfD of LINKE samenwerken. Dikke knoop voor Merz. Dat wordt niks met de reisjes naar Parijs, Warschau en Brussel.
misschien een middelvinger van een paar dissidenten in de coalitie - die nu hun mond niet open durven doen - die hem er even in willen wrijven dat Merz toch echt degene was die de brandmauer tegen afd heeft open gebrokenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:33 schreef duitseboy het volgende:
Crisisberaad tussen de fracties in het parlament om te kijken of er vandaag nog kan worden gestemd. Waarover? De tweede stemming kan alleen als 2/3 van het parlament daar voor is. Dus met stemmen van de extreemrechtse AfD en dat wil de SPD niet. Kan ook zonder AfD dan met stemmen van DIE LINKE en dat wil CDU eigenlijk niet. Want die hebben een besluit dat ze niet met AfD of LINKE samenwerken. Dikke knoop voor Merz. Dat wordt niks met de reisjes naar Parijs, Warschau en Brussel.
Is ook juist. Maar Merz en de coalitie wil dat vandaag nog wordt gestemd en daarvoor is dus een 2/3 meerderheid nodig. Statement van Merz en van Klingbeil (SPD) in het komend kwartier verwacht. Niemand heeft informatie, maar dit is natuurlijk een blamage pur sang.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier staat dan weer dat ze een onbeperkt aantal keer kunnen stemmen in 2 weken en helemaal geen 2/3e meerderheid nodig hebben, volgens mij:
https://www.morgenpost.de(...)es-jetzt-weiter.html
Ah, alleen voor de stemming vandaag is 2/3e nodig. Dank voor de verduidelijking.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:00 schreef duitseboy het volgende:
[..]
Is ook juist. Maar Merz en de coalitie wil dat vandaag nog wordt gestemd en daarvoor is dus een 2/3 meerderheid nodig. Statement van Merz en van Klingbeil (SPD) in het komend kwartier verwacht. Niemand heeft informatie, maar dit is natuurlijk een blamage pur sang.
Dat lijkt waarschijnlijk. Er zijn vrij veel nieuwe fractieleden bij vooral de CDU en sinds de verkiezingen heeft zowel de partijleiding van CDU en SPD met elkaar verhandeld en de fracties zijn aan hun lot overgelaten. Dit is oud zeer van de campagne (die ook nog maar 10 weken geleden is)quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:53 schreef Sabata het volgende:
[..]
misschien een middelvinger van een paar dissidenten in de coalitie - die nu hun mond niet open durven doen - die hem er even in willen wrijven dat Merz toch echt degene was die de brandmauer tegen afd heeft open gebroken
Serieus mijn eerste gedachte vanmorgen bij dit nieuwsquote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zoeken naar de lui die thuis een koffer roebels hebben liggen.
Het is niet precies duidelijk of het vooral de brandmauer is of het loslaten van de schuldenbremse maar dat zijn wel de twee belangrijkste oorzaken waar over gesproken wordt.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:03 schreef duitseboy het volgende:
[..]
Dat lijkt waarschijnlijk. Er zijn vrij veel nieuwe fractieleden bij vooral de CDU en sinds de verkiezingen heeft zowel de partijleiding van CDU en SPD met elkaar verhandeld en de fracties zijn aan hun lot overgelaten. Dit is oud zeer van de campagne (die ook nog maar 10 weken geleden is)
Wie stemt er mee voor 2/3 meerderheid? Die Linke?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:08 schreef duitseboy het volgende:
Tweede Stemming om 15:15. Zojuist door Klingbeil van SPD in statement duidelijk gemaakt.
Merz gaat ook nog wat zeggen. Neem aan dat hij duidelijk geeft over de procedure. Om 14:15 gaat de CDU CSU in fractieoverleg.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:09 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wie stemt er mee voor 2/3 meerderheid? Die Linke?
Even laten zie wie de nieuwe sheriff in de stad is.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:23 schreef duitseboy het volgende:
Spannende stap van Merz direct in een tweede stemming te gaan. Misschien loopt het met een sisser af omdat men nu toch begrepen heeft dat dit zo niet kan.
Ik ben benieuwd of Merz 6 stemmen heeft gevonden binnen nu en een paar uur geleden.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Even laten zie wie de nieuwe sheriff in de stad is.
Partijleider Klingbeil is begonnen bij Schröder als politiek assistent.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:37 schreef Hyperdude het volgende:
Hoeveel vrinden van Schröder lopen daar nog rond?
Ik weet niet of het wel verstandig om op dezelfde dag weer een herstemming te doen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:54 schreef duitseboy het volgende:
Fractieberaad CDU/CSU is voorbij. De Bondsdag vult zich inmiddels met leden. Over ongeveer 20 minuten zal Bondsdagpresident Julia Klöckner de zitting heropenen.
Wat is het ook voor achterlijkheid om deze stemmingen anoniem te doen. Als stemmer moet je toch weten welke politici pek en veren verdienen?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 13:06 schreef Hanca het volgende:
Of de partijleiders liegen, of nog erger, de parlementariėrs liegen tegen hun partijleiders:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)onde-nodig~b8c22130/
Als je wint wel. Maar het lijkt me dat winst garanderen belangrijker is. Als je twee keer in een dag faalt lijkt het me tijd voor een leiderschapswissel. Wat dat betreft lijkt mij dat het verstandige besluit was even iets meer tijd te nemen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:06 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik weet niet of het wel verstandig om op dezelfde dag weer een herstemming te doen.
Aan de andere kant geeft het wel de mogelijkheid je geweten te volgen zonder gelijk uit de partij te worden gesmeten. Zowel openbaar als anoniem heeft zijn voordelen.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat is het ook voor achterlijkheid om deze stemmingen anoniem te doen. Als stemmer moet je toch weten welke politici pek en veren verdienen?
Het bied de mogelijkheid om voor de Buhne A te zeggen en B te stemmen. Wat mij betreft moeten parlementariers voor hun stemmen uitkomen. Ik zie meer nadelen dan voordelen. Want wat is nou het voordeel dat anonieme parlementariers deze regering kunnen voorkomen? Zou het niet meer voordeel opleveren als de tegenstanders argumenten aanvoeren of beweegredenen geven dan dat ze zich kunnen verschuilen achter anoniemiteit.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan de andere kant geeft het wel de mogelijkheid je geweten te volgen zonder gelijk uit de partij te worden gesmeten. Zowel openbaar als anoniem heeft zijn voordelen.
Je geweten volgen en wat verwachten ze dan? Dat Merz oprot en er ergens een nieuwe kandidaat uit de hoge hoed wordt getoverd?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aan de andere kant geeft het wel de mogelijkheid je geweten te volgen zonder gelijk uit de partij te worden gesmeten. Zowel openbaar als anoniem heeft zijn voordelen.
Geen idee. Ik zeg zeker niet dat ik het met deze mensen eens ben. Ik zie ook het voordeel van een tegenstem niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je geweten volgen en wat verwachten ze dan? Dat Merz oprot en er ergens een nieuwe kandidaat uit de hoge hoed wordt getoverd?
Ja dat weten we dus niet omdat het anoniem is. Als het publiek is, kan de media direct aan de tegenstanders vragen; waarom? Het lijkt me dat of het idee is dat Merz te incapabel is en dat hij dus weg moet, of dat er misschien lui zijn die de hele coalitie liever niet willen. Teveel carte blanche voor het leger ben ik ook niet voor maar dan kan men toch bij het invoeren van die wetten tegenstemmen in plaats van nu. Die schuldenrem zo Duits hanteren dat ze er last van hebben heeft uiteraard ook niet mijn voorkeur.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 15:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je geweten volgen en wat verwachten ze dan? Dat Merz oprot en er ergens een nieuwe kandidaat uit de hoge hoed wordt getoverd?
Dan is er iets anders aan de hand. Alle kopstukken zeggen zeker te zijn / gaan er vanuit dat er met ja wordt gestemd. Coalitie gaat wel ALL INquote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:01 schreef Perrin het volgende:
Als de tweede ronde ook misloopt is de chaos wel compleet.
Ja wat dan? Andere kandidaat van de CDU CSU? Ze weten niet eens of de weerstand voornamelijk uit de eigen gelederen komt of van de SPD dus ook lastig te sturen zo. En of het dus vooral met de persoon Merz (AFD migratie gedoe) of met de inhoud (schuldenbremse oid) te maken heeft.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:01 schreef Perrin het volgende:
Als de tweede ronde ook misloopt is de chaos wel compleet.
quote:Op dinsdag 6 mei 2025 16:18 schreef TweedeKlum het volgende:
Met die paar dissidenten is vast een goed gesprek gevoerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |