Waarom zou Amerika het vuile werk opknappen? Die hebben de blik allang naar Azië verlegd en de hele Trump-doctrine zegt nu juist dat ze zich vooral nog op zichzelf richten.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:58 schreef Captain_Ghost het volgende:
Meedoen met onderhandelen.. Of we doen niet mee dus ook geen veiligheid garantie..
Dan mag Amerika verder vuile werk opknappen.
Als Oekraïne zo corrupt zou zijn, waarom heeft Rusland dan niet gewoon alle ter zake doende personen omgekocht?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:21 schreef halfway het volgende:
De Nederlandse stemming was duidelijk in het verleden, wij moeten ze niet.
Muur plaatsen om de oostgrens en lekker het hele corrupte zooitje laten verrekken.
Lees je post nog eensquote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als Oekraïne zo corrupt zou zijn, waarom heeft Rusland dan niet gewoon alle ter zake doende personen omgekocht?
Gaat om de veiligheidssituatie en toekomst van heel Europa.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:02 schreef Mikeytt het volgende:
Hoezo moeten wij de veiligheid van Oekraïne garanderen? Dat is een eigen keuze van Europa.
Goed dat de VS aan het onderhandelen is. Europa heeft de kans gehad om te onderhandelen sinds 2014. Waarom is dat toen niet gebeurd?Constant roepen dat de keuze aan Oekraïne is en nu zeiken dat je geen deel uit maakt van de onderhandelingen
Dat.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:02 schreef Mikeytt het volgende:
Hoezo moeten wij de veiligheid van Oekraïne garanderen? Dat is een eigen keuze van Europa.
Goed dat de VS aan het onderhandelen is. Europa heeft de kans gehad om te onderhandelen sinds 2014. Waarom is dat toen niet gebeurd?Constant roepen dat de keuze aan Oekraïne is en nu zeiken dat je geen deel uit maakt van de onderhandelingen
Heel Europa dus.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:34 schreef phpmystyle het volgende:
wie geschoren wordt moet stilzitten
?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Heel Europa dus.
Iets van het verleden.
Dat deed Europa zelfs tot vlak voor de Russische inval gedaan. Rusland wil echter geen vrede.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat.
EU had ook het voortouw kunnen nemen en met MOskou in gesprek kunnen gaan over vrede. Nu doet USA dat. Maar dat is blijkbaar fout.
Okay. Jij denkt dat het vraagstuk Oekraïne alleen behelst.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
?
Ik bedoel te zeggen dat er nu niks meer te doen is. Het lot van OEK ligt in handen van Trump.
Ik was ook nimmer aan deze oorlog begonnen. Men had beter in 02-2022 goede afspraken kunnen maken, desnoods in Istanbul in 03-2022
Dan had OEK er meer uit kunnen slepen. Het was alles of niets. En het wordt niets.
Welk land heeft grote volumes aan wapens te koop staan, die min of meer gelijk hierheen gehaald kunnen worden, en die bediend kunnen worden door Westerse/OEK mogendheden?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:38 schreef Hexagon het volgende:
Vooral veel wapens kopen en een deel aan Oekraine geven.
Wat snap je niet aan Rusland wilde per se oorlog?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
?
Ik bedoel te zeggen dat er nu niks meer te doen is. Het lot van OEK ligt in handen van Trump.
Ik was ook nimmer aan deze oorlog begonnen. Men had beter in 02-2022 goede afspraken kunnen maken, desnoods in Istanbul in 03-2022
Dan had OEK er meer uit kunnen slepen. Het was alles of niets. En het wordt niets.
Je kan ze ook maken.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Welk land heeft grote volumes aan wapens te koop staan, die min of meer gelijk hierheen gehaald kunnen worden, en die bediend kunnen worden door Westerse/OEK mogendheden?
In Zuid-Amerika staat nog wat spul uit Duitsland van de jaren 80. Maar het is niet veel.
Ik ben vooral verbaasd dat iedereen verbaasd is.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Okay. Jij denkt dat het vraagstuk Oekraïne alleen behelst.
Ik niet.
Zie TT.
Zeker. En daar zijn wij ook vast goed in, zeker de Duitsers. En we kunnen ze ultimate ook meer en betere maken dan de Russen.quote:
Rusland is voorlopig ook wel even uitgeteld.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zeker. En daar zijn wij ook vast goed in, zeker de Duitsers. En we kunnen ze ultimate ook meer en betere maken dan de Russen.
Maar niet binnen nu en 5 jaar.
Rusland heeft klappen geïncasseerd. Maar hun defensieapparaat staat nog wel. Daarom is er nu ook (terechte) paniek omtrent de Baltische staten. Het is onzeker en precair of dat wel te verdedigen is zonder de Amerikanen. En als de Amerikanen de Russen wel duidelijk maken dat enige vorm van oorlogsvoering tegen de Balten niet geaccepteerd wordt. Wat willen de Amerikanen er dan voor terug? Groenland?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Rusland is voorlopig ook wel even uitgeteld.
Nouja, Europa wilde zelf niet onderhandelen. Die roepen al jaren dat onderhandelingen pas beginnen zodra Oekraïne dat wil. Dan is het toch niet heel gek dat we niet betrokken worden bij de onderhandelingen?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaat om de veiligheidssituatie en toekomst van heel Europa.
Lijkt me wel netjes om dan Europa ook aan tafel uit te nodigen. In plaats van over ons te spreken.
Maar ja..wie is Europa. Wie moet je dan uitnodigen?
We zijn een steeds minder serieuze partner als het over geopolitiek gaat. We praten niet eens meer mee als het over ons zelf gaat.
Kwestie van Trump uitzitten.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rusland heeft klappen geïncasseerd. Maar hun defensieapparaat staat nog wel. Daarom is er nu ook (terechte) paniek omtrent de Baltische staten. Het is onzeker en precair of dat wel te verdedigen is zonder de Amerikanen. En als de Amerikanen de Russen wel duidelijk maken dat enige vorm van oorlogsvoering tegen de Balten niet geaccepteerd wordt. Wat willen de Amerikanen er dan voor terug? Groenland?
Men staat denk ik schaakmat.
We hebben hier ook gewoon een defensie apparaat. Maar Rusland schijnt een soort toverleger te hebben dat alles kan en wij niks. Wonderwel.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rusland heeft klappen geïncasseerd. Maar hun defensieapparaat staat nog wel. Daarom is er nu ook (terechte) paniek omtrent de Baltische staten. Het is onzeker en precair of dat wel te verdedigen is zonder de Amerikanen. En als de Amerikanen de Russen wel duidelijk maken dat enige vorm van oorlogsvoering tegen de Balten niet geaccepteerd wordt. Wat willen de Amerikanen er dan voor terug? Groenland?
Men staat denk ik schaakmat.
Wat zeg je nu?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:46 schreef MissButterflyy het volgende:
Wacht eens even… Rusland is begonnen met de agressie en aanval op Oekraïne, wat eigenlijk Europees grondgebied is…
En nu wordt het ons verweten dat wij niet eerder voorstellen voor vrede hebben gedaan?
Een aanval dus op Europees grondgebied?
Ik moet dit even op me laten inwerken want dit is zo krom?
En waarom zouden we onze buur nu wel gaan vertrouwen? Het verleden heeft gewoon zo hard bewezen dat ze niet te vertrouwen zijn.
Hoe zou de VS reageren als ze door een buurland worden aangevallen, en dat een ander werelddeel even gaat bepalen hoe de vredesonderhandelingen eruit zien?
Dan snap ik niet waarom er zoveel paniek is, en waarom men ineens de defensie uitgaven willen verhogen tot aan de moeder.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
We hebben hier ook gewoon een defensie apparaat. Maar Rusland schijnt een soort toverleger te hebben dat alles kan en wij niks. Wonderwel.
Wikipedia:quote:
Trump gaat weg. Sowieso. Onbetwistbaar.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Kwestie van Trump uitzitten.
Gaat sneller dan je denkt.
Geen idee wie er dan gaat komen.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Trump gaat weg. Sowieso. Onbetwistbaar.
Maar na Trump komt er geen neo-con meer.
Misschien dat de Amerikanen wederom een Maga leider kiezen, maar misschien kiest men ook wel voor een Democraat. Maar die Democraat gaat echt niet allerlei binnenlandse budgetten extensiveren, en de hulp voor EU intensiveren. Die tijd is voorbij.
Uiteraard, je hebt draagvlak nodig voor dergelijke uitgaven.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan snap ik niet waarom er zoveel paniek is, en waarom men ineens de defensie uitgaven willen verhogen tot aan de moeder.
Nee, dat is ook wat ik zeg.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee wie er een gaat komen.
Weet jij niet, weet ik niet.
Klopt.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uiteraard, je hebt draagvlak nodig voor dergelijke uitgaven.
Volgens mij is het probleem dat Rusland nu een oorlogseconomie heeft. En al die gloednieuwe productiebanen waar massaal tanks en drones afrollen gaan ze niet zomaar afschakelen.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan snap ik niet waarom er zoveel paniek is, en waarom men ineens de defensie uitgaven willen verhogen tot aan de moeder.
Die oorlogseconomie valt mee hoor. Bovendien is hun economie geheel gedecimeerd door EU sancties.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:55 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Volgens mij is het probleem dat Rusland nu een oorlogseconomie heeft. En al die gloednieuwe productiebanen waar massaal tanks en drones afrollen gaan ze niet zomaar afschakelen.
Oorlog is niet netjes, en eerlijk is eerlijk, de EU heeft ons niet in een derde wereldoorlog getrokken.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Gaat om de veiligheidssituatie en toekomst van heel Europa.
Lijkt me wel netjes om dan Europa ook aan tafel uit te nodigen. In plaats van over ons te spreken.
Maar ja..wie is Europa. Wie moet je dan uitnodigen?
We zijn een steeds minder serieuze partner als het over geopolitiek gaat. We praten niet eens meer mee als het over ons zelf gaat.
En Spanjequote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:57 schreef capricia het volgende:
Inzake onze eigen Europese strategische autonomie zou ik graag Polen zich als kernmacht willen zien ontwikkelen.
Waarom?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:57 schreef capricia het volgende:
Inzake onze eigen Europese strategische autonomie zou ik graag Polen zich als kernmacht willen zien ontwikkelen.
Waarom?quote:
Omdat ik niet zoveel op heb met garanties van de VS op dit moment.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Waarom?
Oprechte vraag. Heb daar niet echt een mening over. Behalve dan dat ik voorlopig van mening ben dat Duitsland het meest stabiel is.
Dat snap ik. Maar waarom Polen?quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat ik niet zoveel op heb met garanties van de VS op dit moment.
Ik niet.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:57 schreef capricia het volgende:
Ontwikkelen zich beide tot nieuwe krachtpatsers in Europa.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Waarom?
Oprechte vraag. Heb daar niet echt een mening over. Behalve dan dat ik voorlopig van mening ben dat Duitsland het meest stabiel is.
Wat betreft Polen eens.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ontwikkelen zich beide tot nieuwe krachtpatsers in Europa.
Dat gevaar is reëel. Maar dat is wel te prefereren boven een EU met te weinig kernwapens.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:03 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik niet.
Zodra de oorlog voorbij is moet er aandacht besteed worden om het aantal kernwapens te verminderen.
En zeker geen nieuwe kernmachten erbij.
Straks is Polen een kernmacht dan wilt Turkije ook en voor je het weet wil Afrika ook zelfredzaam zijn en een land toewijzen.
Dan kan Saudi-Arabie en VAE ook niet achterblijven voor hun achterban.
Het hek van de dam dus.
Gaat juist erg goed in Spanje de laatste 10 jaar.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat betreft Polen eens.
Maar in Spanje zie ik dat niet zo om eerlijk te zijn. Vind het eerder een zwakke broeder.
Dat vind jij? De economie van Spanje is per saldo tov 2008 gedaald, zelfs met al die geldonwaardig die we hebben meegemaakt. Onze econmie is per saldo met 20% gegroeid. Het gemiddeld inkomen daar is 33k Ook erg laag dus. En aan defensie spenderen ze slechts 1,5%, een van de laagste van de hele NAVO.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gaat juist erg goed in Spanje de laatste 10 jaar.
Dat doorzien! En niet stemmen op extremistische partijen!quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:51 schreef Jojoke het volgende:
Wat denken jullie dat Europa moet doen om zich uit deze situatie te redden?![]()
Ironisch genoeg zijn kernwapens juist een garantie voor vrede, al dan niet ietwat geforceerd. Kijk maar naar Pakistan en India. Zonder kernwapens waren die elkaar al lang in de haren gevlogen. Min of meer geldt hetzelfde tussen Iran en Israël. Niemand durft ze te gebruiken, omdat het je eigen ondergang inleidt.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:03 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik niet.
Zodra de oorlog voorbij is moet er aandacht besteed worden om het aantal kernwapens te verminderen.
En zeker geen nieuwe kernmachten erbij.
Straks is Polen een kernmacht dan wilt Turkije ook en voor je het weet wil Afrika ook zelfredzaam zijn en een land toewijzen.
Dan kan Saudi-Arabie en VAE ook niet achterblijven voor hun achterban.
Het hek van de dam dus.
Zich niet op z'n kop laten zitten door de "bully"..quote:Europa wordt gepiepeld, wat kan het doen?
Dat lijkt me een uitmate slecht idee. Gaan we niet doen/laten gebeurenquote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:57 schreef capricia het volgende:
Helemaal mee eens, zeker voor die landen.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 23:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ironisch genoeg zijn kernwapens juist een garantie voor vrede, al dan niet ietwat geforceerd. Kijk maar naar Pakistan en India. Zonder kernwapens waren die elkaar al lang in de haren gevlogen. Min of meer geldt hetzelfde tussen Iran en Israël. Niemand durft ze te gebruiken, omdat het je eigen ondergang inleidt.
Je hebt gelijk dat de verdragen werken tijdens het oude bestel.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 23:39 schreef Droopie het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, zeker voor die landen.
Maar Polen? Doe maar niet.
Schept precedent en voor je het weet komt Taiwan ook zijn vingertje opsteken. Die verdragen en lijken hun werk gedaan te hebben, ze zijn namelijk nooit gebruikt na WO2.
Laat Europa nou eerst maar zelf een fatsoenlijk leger en wapenarsenaal opbouwen.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 23:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat de verdragen werken tijdens het oude bestel.
Meer kernwapens in de EU maakt de wereld niet veiliger. Maar het maakt de EU wel veiliger.
De Russen hebben meer dan 10.000 units, dat is niet te negeren. Daarnaast ook andere Westerse onvriendelijke regimes.
Je pleit voor elk EU land een eigen kernarsenaal?quote:Op zondag 16 februari 2025 00:06 schreef Droopie het volgende:
[..]
Laat Europa nou eerst maar zelf een fatsoenlijk leger en wapenarsenaal opbouwen.
Straks heeft Nederland 18 geleasede tanks en 1 kernbom. Dan zit er een heel groot gat tussen je keuzes.
En straks valt de keuze niet op Polen, maar op Trumps vriendje Orban.
Regeringen kunnen ook vallen en dan moet je maar zien of het allemaal zo'n veilig gevoel geeft.
Er hoeft een gek voor nodig met een kernbom laten ontploffen. Gooien de rest van wereld gezellig mee. Weg met mensheid.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 23:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat de verdragen werken tijdens het oude bestel.
Meer kernwapens in de EU maakt de wereld niet veiliger. Maar het maakt de EU wel veiliger.
De Russen hebben meer dan 10.000 units, dat is niet te negeren. Daarnaast ook andere Westerse onvriendelijke regimes.
Nee ik pleit voor niemand een kernwapen erbij.quote:Op zondag 16 februari 2025 00:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je pleit voor elk EU land een eigen kernarsenaal?
Het is erg kostbaar om enorme conventionele machten op te bouwen die je ook gedurende vele decennia onderhoudt en blijft bekostigen. Zeggen is een, doen is een tweede.
Ik pleit niet voor kernwapens voor Polen, dat was Hexagon.quote:Op zondag 16 februari 2025 00:28 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nee ik pleit voor niemand een kernwapen erbij.
Ik vind je idee voor Polen als kernmacht nogal kort door de bocht.
In 2022 lag de EU behoorlijk in de clinch met Polen omdat ze een loopje namen met de rechtstaat.
Polen is lid van de NAVO en de EU, in dat pakket zit ook een kernwapen, prima zo.
God verhoede de dag dat wij het gebruik daarvan moeten meemaken.
Een ander land een kernwapen geven vergroot die kans.
Dat idee kwam van @capriciaquote:Op zondag 16 februari 2025 00:28 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nee ik pleit voor niemand een kernwapen erbij.
Ik vind je idee voor Polen als kernmacht nogal kort door de bocht.
In 2022 lag de EU behoorlijk in de clinch met Polen omdat ze een loopje namen met de rechtstaat.
Polen is lid van de NAVO en de EU, in dat pakket zit ook een kernwapen, prima zo.
God verhoede de dag dat wij het gebruik daarvan moeten meemaken.
Een ander land een kernwapen geven vergroot die kans.
Excuses, bedankt voor het wijzen eropquote:Op zondag 16 februari 2025 00:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik pleit niet voor kernwapens voor Polen, dat was Hexagon.
Het is wel zo dat Polen een grote macht is, en politiek best stabiel.
Waar het vaak mis gaat in die redenatie is dat het voor sommige leiders best interessant is om een oorlog of smo te starten om de aandacht van de interne problemen af te leiden. Je ziet het in vrijwel elke autocratie die we nu hebben. het begint met dreigen en oorlogszuchtige taal en het leid soms tot daadwerkelijke actie. Ik durf niet te zeggen welke. bedreiging de Koerden voor Turkije zijn, maar elke keer als Erdogan de aandacht wil afleiden gaat hij weer een operaties starten tegen de Koerden bijvoorbeeld.quote:Op zondag 16 februari 2025 00:25 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Europa heeft al laten zien dat ook anders kan. 80 jaar vrede.. waarom kan de rest van wereld dat ook niet.
O,ja mens moet minder bang en meer open staan voor andere..
Het was @capricia, niet @Hexagonquote:Op zondag 16 februari 2025 00:32 schreef Droopie het volgende:
[..]
Excuses, bedankt voor het wijzen erop
Kort gezegd deze 4 stappen :quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:38 schreef Hexagon het volgende:
Vooral veel wapens kopen en een deel aan Oekraine geven.
De nucleaire paraplu van de VS is niets waard geworden. Dus als ik zuid Korea en Taiwan was zou ik ze ook als de wiederweerga ontwikkelen.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 23:39 schreef Droopie het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, zeker voor die landen.
Maar Polen? Doe maar niet.
Schept precedent en voor je het weet komt Taiwan ook zijn vingertje opsteken. Die verdragen en lijken hun werk gedaan te hebben, ze zijn namelijk nooit gebruikt na WO2.
Ieder zijn mening, maar niet gek opkijken als China enige ontwikkeling kapot bombardeert of het als aanleiding ziet om het land te bezetten.quote:Op zondag 16 februari 2025 09:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De nucleaire paraplu van de VS is niets waard geworden. Dus als ik zuid Korea en Taiwan was zou ik ze ook als de wiederweerga ontwikkelen.
Dat was namelijk de deal. Trump snapt dat niet dat ze zo een hele hoop macht gaan verliezen door dit korte termijn geschreeuw.
https://www.ad.nl/buitenl(...)redesmacht~ad83b169/quote:Europa heeft een speciale gezant voor Oekraïne nodig om ervoor te zorgen dat het een zinvolle rol krijgt in elk vredesproces, zeiden twee Europese leiders zondag nadat het continent door de regering van de Amerikaanse president Donald Trump was uitgesloten als gesprekspartner.
,,Als ik even één idee mag opperen als er een onderhandelingstafel is, denk ik dat we iets soortgelijks moeten doen als in Kosovo," zei de Finse president Alexander Stubb op de de derde en laatste dag van de jaarlijkse Veiligheidsconferentie in München. Hij verwees naar de diplomatie die hielp een einde te maken aan de militaire onderdrukking door Servië op zijn onrustige zuidelijke provincie, in 1998-1999, en de oprichting van de Kosovaarse staat tot stand te brengen.
,,Europa heeft een speciale gezant nodig zoals Martti Ahtisaari (voor Kosovo) en daarnaast dan een plaatsvervangende gezant op het niveau van Keith Kellogg (de Amerikaanse Oekraïne-gezant). In die zin krijgen we een soort van belang", aldus de Finse president.
De Kroatische premier Andrej Plenkovic pleitte voor iemand met 'een hoge zichtbaarheid' die sterk is en het proces kan leiden. ,,Wat we de afgelopen jaren misten in Oekraïne was één persoonlijkheid die door iedereen zeer gerespecteerd wordt, zich gesteund weet door Washington, de EU en andere leiders inclusief die uit het mondiale Zuiden én waarmee Moskou en Kyiv rekening houden. Zo iemand zou de autoriteit kunnen hebben om de vredesbesprekingen te leiden'', aldus de bewindsman.
Europa zal geen plaats hebben aan de onderhandelingstafel voor vredesbesprekingen over Oekraïne, zei Trumps gezant voor Oekraïne Keith Kellogg zaterdag nadat Washington een vragenlijst naar Europese hoofdsteden had gestuurd om te vragen wat zij konden bijdragen aan veiligheidsgaranties voor Kyiv.
Het gaat Trump om die rare earth materials.quote:Op zondag 16 februari 2025 14:04 schreef pokkerdepok het volgende:
we moeten zelenski aan de europese kant zien te krijgen, onvoorwaardelijk. dan kunnen trump en putin wel een dealtje sluiten, maar dat is dan eenzijdig en dus waardeloos.
verder staat europa er niet best voor. we vertrouwen al heel lang op een partnership met de VS. die is nu ineens weg. ik denk dat we niet anders kunnen dan nu heel snel zelf een verdediging opzetten, een leger coordineren.en tegen trump zeggen dat ie in mekaar kan pleuren als ie zo doet.
op zich nog geen einde verhaal, we hebben echt wel militaire slagtkracht als heel europa. maar wel een probleem zo. zeker als we tegen putin moeten vechten en trump ook nog vervelend gaat doen met groenland. dus, we moeten ook heel snel een deal sluiten met canada over samenwerking in die hoek.
Dat gaat China op een bepaald moment toch wel doen, kwestie van tijd, ze hebben daar verder geen andere aanleiding voor nodig.quote:Op zondag 16 februari 2025 10:26 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ieder zijn mening, maar niet gek opkijken als China enige ontwikkeling kapot bombardeert of het als aanleiding ziet om het land te bezetten.
klopt, dat is al geweigerd, dus dat is mooi. zeg tegen trump dat ie wel een goed dealtje kan krijgen voor levering, als ie oekraine verdedigd en niet laat vallen.quote:Op zondag 16 februari 2025 14:04 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Het gaat Trump om die rare earth materials.
Maar wat in Europa in de grond zit, moet gewoon Europees blijven.
Fuck trump.
Dat dealtje: iets in Europa verdedigen tegen Russische agressie en daar veel voor terug willen, gaat ie proberen bij Groenland.quote:Op zondag 16 februari 2025 14:10 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
klopt, dat is al geweigerd, dus dat is mooi. zeg tegen trump dat ie wel een goed dealtje kan krijgen voor levering, als ie oekraine verdedigd en niet laat vallen.
Er zijn vrij veel naïviteit in dit deel van je post. Kijk, idealistisch gezien heb je gelijk, maar zo werkt de wereld niet. Je kan een NAVO, VN, Internationaal strafhof en allerlei verdragen in het leven roepen, als een land te sterk of te machtig wordt heeft hij overal maling aan, want niemand kan of zal ze ten koste van alles willen stoppen. Dit geldt voor de VS, Rusland, China, Israël, eigenlijk alle kernmachten. Dat is de harde realiteit.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:30 schreef zalkc het volgende:
Wat wordt ik soms kots en kotsmisselijk van al dat calvinistische gelul dat we het allemaal aan onszelf te danken hebben en dat blijkbaar niemand anders blaam treft. Trump en Poetin konden gewoon niet anders als doen wat ze doen omdat we stout zijn geweest. Alsof het heel normaal is wat er nu allemaal is gebeurd. En daarbovenop moeten we blijkbaar maar gewoon een tube vaseline inslaan, want we verdienen het simpelweg niet anders als genaaid te gaan worden als vazalstaat van de Russen of Amerikanen.
Er is massaal opgeroepen om dit tien jaar gelden al te doen. Maar Europa heeft gekozen voor een andere koers:quote:Gezien het "verraad" van de VS in de vorm van de versnelde terugtrekking kunnen we beter overgaan op Pan-Europees defensiebeleid. Alle lidstaten in Europa van de "voormalige" NAVO moeten de komende 5 jaar 3.5% investeren in defensie, als dat niet lukt in directe manschappen, dan mag dat ook in productiecapaciteit. Er moeten Europese normen voor materiaal en uitwisselbaarheid komen en er zal moeten worden gewerkt aan het herinvoeren van de dienstplicht.
Gaat niet gebeuren:quote:Daarnaast moet het signaal worden afgegeven dat de Amerikaanse nucleaire paraplu zal worden vervangen door een Europees programma, in tegenstelling tot de diverse legers van de lidstaten zal dit programma onder direct commando van een door deze landen aangesteld onderdeel wat een autonome reactie bevoegdheid heeft.
tja daar is weinig aan te doen nu vrees ik. hij is een smerige zakenman, die persen af waar ze kunnen en nemen over als het ze bedreigd. we hebben weinig keus, we zullen dit spelletje ook moeten spelen. en daar uithalen wat we nodig hebben.quote:Op zondag 16 februari 2025 14:12 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dat dealtje: iets in Europa verdedigen tegen Russische agressie en daar veel voor terug willen, gaat ie proberen bij Groenland.
Zo doorzichtig allemaal.
Onszelf als de sodemieter bewapenen. Van Europese makelij.quote:Op zondag 16 februari 2025 15:00 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
tja daar is weinig aan te doen nu vrees ik. hij is een smerige zakenman, die persen af waar ze kunnen en nemen over als het ze bedreigd. we hebben weinig keus, we zullen dit spelletje ook moeten spelen. en daar uithalen wat we nodig hebben.
Het is een trots volk, dus die gaan niet snel toegeven dat het niet zo slim was. Die Rupert Murdoch is ondertussen een bejaarde, maar heeft zijn hele leven gebruikt om gif te storten met z'n tabloids. Die Britten zijn helemaal van het paadje door decennialange indoctrinatie. Het is wel een sterk volk, dus misschien komen ze het boven.quote:Op zondag 16 februari 2025 14:45 schreef Droopie het volgende:
Goed post hierbovennen het vertrek van VK uit de EU heeft ook niet geholpen.
Ja die Verlichting heeft helaas tot weinig geleid. We wandelen weer juichend een moderne versie van de Middeleeuwen in.quote:Op zondag 16 februari 2025 16:18 schreef klipper het volgende:
Voor de wereldvrede is het al te laat.
Hopelijk dat de soort na ons meer verstand heeft dan de mensheid.
Je schaamt je toch kapot om mens te zijn.
Zoveel oorlogen zijn er deze dagen ook niet he, tis alleen wat dichterbij nu.quote:Op zondag 16 februari 2025 16:18 schreef klipper het volgende:
Voor de wereldvrede is het al te laat.
Hopelijk dat de soort na ons meer verstand heeft dan de mensheid.
Je schaamt je toch kapot om mens te zijn.
We werden al verdeeld door Amerika; we moesten namelijk mee in Amerikaans anti-Rusland beleid welke was gericht op het voorkomen van een Euraziatisch machtsblok. De Amerikanen hebben nota bene, onder Biden, en de vlag van Oekraïne, onze energieinfrastructuur opgeblazen. Misschien is dit stap 2, of misschien heeft Trump een andere visie; maar naiëf als dat we zijn, zijn we in ieder geval veel makkelijk mee te gaan in het op scherp stellen van de verhouding met Rusland onderwijl we ons veilig voelde in de schaduw van de VS. Deze shitshow komt daarmee hoe dan ook op het conto van onszelf.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:51 schreef Jojoke het volgende:
Dit is in een poging om Europa te verdelen en te zorgen dat de EU in elkaar stort. Kleine afzonderlijke Europese landjes zijn makkelijker te onderdrukken dan een groot Europees blok.
Daarom moet je het ook rap doen.quote:Op zondag 16 februari 2025 10:26 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ieder zijn mening, maar niet gek opkijken als China enige ontwikkeling kapot bombardeert of het als aanleiding ziet om het land te bezetten.
het is onze eigen schuld. je zou toch denken dat we nu wel weten hoe dit soort mensen altijd zal proberen de macht weer te pakken. maar nee. ze zijn slimmer dan de goedwillenden, en bereid tot het naadje te gaan om er te komen. maar wij denken dan weer, ach.. vrijheid he, ze mogen ook wat zeggen, doen, liegen, manipuleren, hun gevolg afsnijden van de werkeklijkheid en opfokken totdat ze zelf deze psychopaten gaan kiezen.quote:Op zondag 16 februari 2025 16:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja die Verlichting heeft helaas tot weinig geleid. We wandelen weer juichend een moderne versie van de Middeleeuwen in.
Tot 2014 was dat ook letterlijk het geval. Erna kwam de door Europa georganiseerde Euromaidan en heeft Rusland de Krim en het oosten deels bezet. In regio’s die ervoor al erg onder de invloed stonden van de corrupte politici. Zelfs de president was Pro Russisch.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als Oekraïne zo corrupt zou zijn, waarom heeft Rusland dan niet gewoon alle ter zake doende personen omgekocht?
Weimar+ is een Europese diplomatieke en geopolitieke alliantie die voor het eerst werd genoemd in februari 2025, die zich uitbreidt op de oorspronkelijke regionale alliantie van de Weimar-driehoek van Frankrijk, Duitsland en Polen met extra grote Europese mogendheden. De groep werd onmiddellijk opgericht als reactie op verschuivingen in het beleid van de Verenigde Staten ten opzichte van de lopende Russisch-Oekraïense oorlog en de trans-Atlantische veiligheidsarchitectuur onder de regering-Trump, met name het telefoongesprek van de Amerikaanse president Donald Trump met de Russische president Vladimir Poetin, waarbij Europa werd uitgesloten van Oekraïne-gerelateerde onderhandelingen. De groep bevordert in grote lijnen de Europese soevereiniteit en geopolitieke invloed onafhankelijk van de Verenigde Staten, vooral met betrekking tot voortdurende hulp aan Oekraïne en mogelijke toename van de nationale militaire uitgaven.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 12:18 schreef hollandia02 het volgende:
Weimar+ is natuurlijk een goed begin. Europa is alleen zo traag met alles.
quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:30 schreef zalkc het volgende:
Wat wordt ik soms kots en kotsmisselijk van al dat calvinistische gelul dat we het allemaal aan onszelf te danken hebben en dat blijkbaar niemand anders blaam treft. Trump en Poetin konden gewoon niet anders als doen wat ze doen omdat we stout zijn geweest. Alsof het heel normaal is wat er nu allemaal is gebeurd. En daarbovenop moeten we blijkbaar maar gewoon een tube vaseline inslaan, want we verdienen het simpelweg niet anders als genaaid te gaan worden als vazalstaat van de Russen of Amerikanen.
Gezien het "verraad" van de VS in de vorm van de versnelde terugtrekking kunnen we beter overgaan op Pan-Europees defensiebeleid. Alle lidstaten in Europa van de "voormalige" NAVO moeten de komende 5 jaar 3.5% investeren in defensie, als dat niet lukt in directe manschappen, dan mag dat ook in productiecapaciteit. Er moeten Europese normen voor materiaal en uitwisselbaarheid komen en er zal moeten worden gewerkt aan het herinvoeren van de dienstplicht.
Daarnaast moet het signaal worden afgegeven dat de Amerikaanse nucleaire paraplu zal worden vervangen door een Europees programma, in tegenstelling tot de diverse legers van de lidstaten zal dit programma onder direct commando van een door deze landen aangesteld onderdeel wat een autonome reactie bevoegdheid heeft.
Eens al denk ik dat dit de conclusie moet zijn voor iedereen, of je nu vind dat de EU stil heeft gezeten en vooral gehoopt heeft op Amerikaanse loyaliteit of dat je vind dat de EU wel degelijk van zich af kon bijten.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 21:30 schreef zalkc het volgende:
Gezien het "verraad" van de VS in de vorm van de versnelde terugtrekking kunnen we beter overgaan op Pan-Europees defensiebeleid. Alle lidstaten in Europa van de "voormalige" NAVO moeten de komende 5 jaar 3.5% investeren in defensie, als dat niet lukt in directe manschappen, dan mag dat ook in productiecapaciteit. Er moeten Europese normen voor materiaal en uitwisselbaarheid komen en er zal moeten worden gewerkt aan het herinvoeren van de dienstplicht.
Daarnaast moet het signaal worden afgegeven dat de Amerikaanse nucleaire paraplu zal worden vervangen door een Europees programma, in tegenstelling tot de diverse legers van de lidstaten zal dit programma onder direct commando van een door deze landen aangesteld onderdeel wat een autonome reactie bevoegdheid heeft.
Goed verhaal. Klopt wel op hoofdlijnen.quote:Op zondag 16 februari 2025 14:22 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Er zijn vrij veel naïviteit in dit deel van je post. Kijk, idealistisch gezien heb je gelijk, maar zo werkt de wereld niet. Je kan een NAVO, VN, Internationaal strafhof en allerlei verdragen in het leven roepen, als een land te sterk of te machtig wordt heeft hij overal maling aan, want niemand kan of zal ze ten koste van alles willen stoppen. Dit geldt voor de VS, Rusland, China, Israël, eigenlijk alle kernmachten. Dat is de harde realiteit.
[..]
Er is massaal opgeroepen om dit tien jaar gelden al te doen. Maar Europa heeft gekozen voor een andere koers:
- Veel immigratie toe staan en daar miljarden in stoppen
- Klimaattop hier, CO2 doel daar, allerlei hysterische maatregelen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Dat strookt niet met een investering in defensie. Het bouwen van artillerie, tanks, wapens, munitie is slecht voor het milieu, ook het testen en oefenen met deze voertuigen.
Als je wilt dat Europa hun defensie opschaalt om tegenwicht te bieden tegen Rusland, zal je moeten accepteren dat je de komende tien jaar een beleid gaat voeren dat extreem slecht is voor het milieu en geen enkel klimaatdoel meer gehaald kan worden. Er zijn weinig mensen die daar om staan te springen.
[..]
Gaat niet gebeuren:
- Europa is geen eenheid en zal dat nooit worden. Te veel onderlinge culturele verschillende, andere tradities, andere waarden, historische perceptie, etc.
- Niemand in Europa wil echt inleveren. Als de gewone man/vrouw maar lekker zijn/haar eigen ding kan blijven doen zal het een groot deel werkelijk een zorg zijn wat er in Oekraïne gebeurt.
Wij hebben onszelf volledig afhankelijk gemaakt van de VS, qua wapenmateriaal, maar ook qua beleving als het gaat om oorlog. Niemand in Europa wil of kan nog oorlog voeren, misschien op Engeland en Polen na. Duitsland zal gezien de historie nooit meer de rol van aggressor willen hebben en Frankrijk heeft nooit oorlog kunnen voeren sinds het tijdperk Napoleon.
En daarmee kun je de EU en enige kans op zeggenschap over onze eigen toekomst op dit continent meteen opgeven.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 12:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Goed verhaal. Klopt wel op hoofdlijnen.
Je vergeet te melden dat europeanen ook geen volk of natie is. Wie wil zijn leven nou geven om te vechten in de natte en koude loopgraven van Oekraiene, of de Baltische staten verdedigen? Men zal massaal de kinderen thuishouden.
Je slaat door, je denkt in uitersten. De grootste problemen zijn intern.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 13:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
En daarmee kun je de EU en enige kans op zeggenschap over onze eigen toekomst op dit continent meteen opgeven.
Europa wordt onontkoombaar een continent vol kleine speelballetjes van Trumpen, Poetins en Xi's. Verre machten die besluiten over onze toekomst, onze vrijheden en die niet het beste met ons voorhebben.
Je moet er maar van houden: Orbannen, Fico's en Loekasjenko's zover het oog reikt.
Ja leuk Vance nagebabbeld. Staar vooral navel en kijk niet verder dan je neus lang is! Woke! Buitenlanders!quote:Op dinsdag 18 februari 2025 13:28 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je slaat door, je denkt in uitersten. De grootste problemen zijn intern.
Overal in Europa worden mensen buitengesloten in de besluitvorming, en cultureel voelen mensen zich ontheemd.
Dat is nog veel ernstiger dan de scheten van Poetin en Trump.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |