abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216694543
EU kan straks een politiek unie voorstellen. Daarmee kan ze besluitvaardiger optreden.
Zonder vetorechten enzo.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_216694636
Wat wordt ik soms kots en kotsmisselijk van al dat calvinistische gelul dat we het allemaal aan onszelf te danken hebben en dat blijkbaar niemand anders blaam treft. Trump en Poetin konden gewoon niet anders als doen wat ze doen omdat we stout zijn geweest. Alsof het heel normaal is wat er nu allemaal is gebeurd. En daarbovenop moeten we blijkbaar maar gewoon een tube vaseline inslaan, want we verdienen het simpelweg niet anders als genaaid te gaan worden als vazalstaat van de Russen of Amerikanen.

Gezien het "verraad" van de VS in de vorm van de versnelde terugtrekking kunnen we beter overgaan op Pan-Europees defensiebeleid. Alle lidstaten in Europa van de "voormalige" NAVO moeten de komende 5 jaar 3.5% investeren in defensie, als dat niet lukt in directe manschappen, dan mag dat ook in productiecapaciteit. Er moeten Europese normen voor materiaal en uitwisselbaarheid komen en er zal moeten worden gewerkt aan het herinvoeren van de dienstplicht.

Daarnaast moet het signaal worden afgegeven dat de Amerikaanse nucleaire paraplu zal worden vervangen door een Europees programma, in tegenstelling tot de diverse legers van de lidstaten zal dit programma onder direct commando van een door deze landen aangesteld onderdeel wat een autonome reactie bevoegdheid heeft.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_216696434
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 19:51 schreef Jojoke het volgende:
Wat denken jullie dat Europa moet doen om zich uit deze situatie te redden? w/
Dat doorzien! En niet stemmen op extremistische partijen!
Cindy De Vuyst
pi_216696625
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 21:03 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik niet.
Zodra de oorlog voorbij is moet er aandacht besteed worden om het aantal kernwapens te verminderen.
En zeker geen nieuwe kernmachten erbij.

Straks is Polen een kernmacht dan wilt Turkije ook en voor je het weet wil Afrika ook zelfredzaam zijn en een land toewijzen.

Dan kan Saudi-Arabie en VAE ook niet achterblijven voor hun achterban.

Het hek van de dam dus.
Ironisch genoeg zijn kernwapens juist een garantie voor vrede, al dan niet ietwat geforceerd. Kijk maar naar Pakistan en India. Zonder kernwapens waren die elkaar al lang in de haren gevlogen. Min of meer geldt hetzelfde tussen Iran en Israël. Niemand durft ze te gebruiken, omdat het je eigen ondergang inleidt.
  zaterdag 15 februari 2025 @ 23:35:01 #55
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216696656
quote:
Europa wordt gepiepeld, wat kan het doen?
Zich niet op z'n kop laten zitten door de "bully"..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 15 februari 2025 @ 23:36:32 #56
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216696681
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 20:57 schreef capricia het volgende:
Inzake onze eigen Europese strategische autonomie zou ik graag Polen zich als kernmacht willen zien ontwikkelen.
Dat lijkt me een uitmate slecht idee. Gaan we niet doen/laten gebeuren :N
pi_216696734
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 23:32 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ironisch genoeg zijn kernwapens juist een garantie voor vrede, al dan niet ietwat geforceerd. Kijk maar naar Pakistan en India. Zonder kernwapens waren die elkaar al lang in de haren gevlogen. Min of meer geldt hetzelfde tussen Iran en Israël. Niemand durft ze te gebruiken, omdat het je eigen ondergang inleidt.
Helemaal mee eens, zeker voor die landen.

Maar Polen? Doe maar niet.
Schept precedent en voor je het weet komt Taiwan ook zijn vingertje opsteken. Die verdragen en lijken hun werk gedaan te hebben, ze zijn namelijk nooit gebruikt na WO2.
Hell To The Liars
  zaterdag 15 februari 2025 @ 23:51:05 #58
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216696892
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 23:39 schreef Droopie het volgende:

[..]

Schept precedent en voor je het weet komt Taiwan ook zijn vingertje opsteken. Die verdragen en lijken hun werk gedaan te hebben, ze zijn namelijk nooit gebruikt na WO2.
Je hebt gelijk dat de verdragen werken tijdens het oude bestel.
Meer kernwapens in de EU maakt de wereld niet veiliger. Maar het maakt de EU wel veiliger.
De Russen hebben meer dan 10.000 units, dat is niet te negeren. Daarnaast ook andere Westerse onvriendelijke regimes.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_216697109
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 23:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Meer kernwapens in de EU maakt de wereld niet veiliger. Maar het maakt de EU wel veiliger.
De Russen hebben meer dan 10.000 units, dat is niet te negeren. Daarnaast ook andere Westerse onvriendelijke regimes.
Laat Europa nou eerst maar zelf een fatsoenlijk leger en wapenarsenaal opbouwen.

Straks heeft Nederland 18 geleasede tanks en 1 kernbom. Dan zit er een heel groot gat tussen je keuzes.

En straks valt de keuze niet op Polen, maar op Trumps vriendje Orban.
Regeringen kunnen ook vallen en dan moet je maar zien of het allemaal zo'n veilig gevoel geeft.
Hell To The Liars
  zondag 16 februari 2025 @ 00:17:41 #60
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216697223
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 00:06 schreef Droopie het volgende:

[..]
Laat Europa nou eerst maar zelf een fatsoenlijk leger en wapenarsenaal opbouwen.

Straks heeft Nederland 18 geleasede tanks en 1 kernbom. Dan zit er een heel groot gat tussen je keuzes.

En straks valt de keuze niet op Polen, maar op Trumps vriendje Orban.
Regeringen kunnen ook vallen en dan moet je maar zien of het allemaal zo'n veilig gevoel geeft.
Je pleit voor elk EU land een eigen kernarsenaal?

Het is erg kostbaar om enorme conventionele machten op te bouwen die je ook gedurende vele decennia onderhoudt en blijft bekostigen. Zeggen is een, doen is een tweede.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_216697288
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 23:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Er hoeft een gek voor nodig met een kernbom laten ontploffen. Gooien de rest van wereld gezellig mee. Weg met mensheid.
We hoeven niet alle bommen wegdoen. Laten we erop houden dat we maximaal aantallen mogen houden.
O.a. gevaar uit de ruimte te bieden.

Europa heeft al laten zien dat ook anders kan. 80 jaar vrede.. waarom kan de rest van wereld dat ook niet.
O,ja mens moet minder bang en meer open staan voor andere..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_216697321
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2025 00:17 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Je pleit voor elk EU land een eigen kernarsenaal?

Het is erg kostbaar om enorme conventionele machten op te bouwen die je ook gedurende vele decennia onderhoudt en blijft bekostigen. Zeggen is een, doen is een tweede.
Nee ik pleit voor niemand een kernwapen erbij.

Ik vind je idee voor Polen als kernmacht nogal kort door de bocht.
In 2022 lag de EU behoorlijk in de clinch met Polen omdat ze een loopje namen met de rechtstaat.

Polen is lid van de NAVO en de EU, in dat pakket zit ook een kernwapen, prima zo.

God verhoede de dag dat wij het gebruik daarvan moeten meemaken.
Een ander land een kernwapen geven vergroot die kans.
Hell To The Liars
  zondag 16 februari 2025 @ 00:30:13 #63
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_216697336
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 00:28 schreef Droopie het volgende:

[..]

In 2022 lag de EU behoorlijk in de clinch met Polen omdat ze een loopje namen met de rechtstaat.

Polen is lid van de NAVO en de EU, in dat pakket zit ook een kernwapen, prima zo.

Ik pleit niet voor kernwapens voor Polen, dat was Hexagon.
Het is wel zo dat Polen een grote macht is, en politiek best stabiel.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 16 februari 2025 @ 00:31:37 #64
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216697346
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 00:28 schreef Droopie het volgende:

[..]

Dat idee kwam van @capricia

Zie post #56 waarin ik haar quote.
pi_216697353
quote:
7s.gif Op zondag 16 februari 2025 00:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik pleit niet voor kernwapens voor Polen, dat was Hexagon.
Het is wel zo dat Polen een grote macht is, en politiek best stabiel.
Excuses, bedankt voor het wijzen erop :) (t bleek Capricia te zijn)
Hell To The Liars
  zondag 16 februari 2025 @ 00:32:45 #66
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_216697354
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 00:25 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Europa heeft al laten zien dat ook anders kan. 80 jaar vrede.. waarom kan de rest van wereld dat ook niet.
O,ja mens moet minder bang en meer open staan voor andere..
Waar het vaak mis gaat in die redenatie is dat het voor sommige leiders best interessant is om een oorlog of smo te starten om de aandacht van de interne problemen af te leiden. Je ziet het in vrijwel elke autocratie die we nu hebben. het begint met dreigen en oorlogszuchtige taal en het leid soms tot daadwerkelijke actie. Ik durf niet te zeggen welke. bedreiging de Koerden voor Turkije zijn, maar elke keer als Erdogan de aandacht wil afleiden gaat hij weer een operaties starten tegen de Koerden bijvoorbeeld.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  zondag 16 februari 2025 @ 00:33:28 #67
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216697361
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 00:32 schreef Droopie het volgende:

[..]
Excuses, bedankt voor het wijzen erop :)
Het was @capricia, niet @Hexagon

EDIT Had je al gezien inmiddels ^O^
pi_216698802
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 20:38 schreef Hexagon het volgende:
Vooral veel wapens kopen en een deel aan Oekraine geven.
Kort gezegd deze 4 stappen :
1. Kernwapens met bijbehorende systemen ontwikkelen zodat we zowel Moskou als Washington kunnen verdampen.
2. Elke Amerikaanse verkiezing gaan beïnvloeden middels psy ops.
3. Techreuzen op knippen of Europa uit schoppen.
4. De vijfde colonne neutraliseren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator / Redactie Sport zondag 16 februari 2025 @ 08:56:40 #69
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216698838
De VS niet meer als bondgenoot zien en Oekraïne blijven steunen.

Het is echt geen hogere wiskunde dit.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216698875
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2025 23:39 schreef Droopie het volgende:

[..]

De nucleaire paraplu van de VS is niets waard geworden. Dus als ik zuid Korea en Taiwan was zou ik ze ook als de wiederweerga ontwikkelen.
Dat was namelijk de deal. Trump snapt dat niet dat ze zo een hele hoop macht gaan verliezen door dit korte termijn geschreeuw.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216699846
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 09:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
De nucleaire paraplu van de VS is niets waard geworden. Dus als ik zuid Korea en Taiwan was zou ik ze ook als de wiederweerga ontwikkelen.
Dat was namelijk de deal. Trump snapt dat niet dat ze zo een hele hoop macht gaan verliezen door dit korte termijn geschreeuw.
Ieder zijn mening, maar niet gek opkijken als China enige ontwikkeling kapot bombardeert of het als aanleiding ziet om het land te bezetten.
Hell To The Liars
pi_216701699
quote:
Europa heeft een speciale gezant voor Oekraïne nodig om ervoor te zorgen dat het een zinvolle rol krijgt in elk vredesproces, zeiden twee Europese leiders zondag nadat het continent door de regering van de Amerikaanse president Donald Trump was uitgesloten als gesprekspartner.

,,Als ik even één idee mag opperen als er een onderhandelingstafel is, denk ik dat we iets soortgelijks moeten doen als in Kosovo," zei de Finse president Alexander Stubb op de de derde en laatste dag van de jaarlijkse Veiligheidsconferentie in München. Hij verwees naar de diplomatie die hielp een ​​einde te maken aan de militaire onderdrukking door Servië op zijn onrustige zuidelijke provincie, in 1998-1999, en de oprichting van de Kosovaarse staat tot stand te brengen.

,,Europa heeft een speciale gezant nodig zoals Martti Ahtisaari (voor Kosovo) en daarnaast dan een plaatsvervangende gezant op het niveau van Keith Kellogg (de Amerikaanse Oekraïne-gezant). In die zin krijgen we een soort van belang", aldus de Finse president.

De Kroatische premier Andrej Plenkovic pleitte voor iemand met 'een hoge zichtbaarheid' die sterk is en het proces kan leiden. ,,Wat we de afgelopen jaren misten in Oekraïne was één persoonlijkheid die door iedereen zeer gerespecteerd wordt, zich gesteund weet door Washington, de EU en andere leiders inclusief die uit het mondiale Zuiden én waarmee Moskou en Kyiv rekening houden. Zo iemand zou de autoriteit kunnen hebben om de vredesbesprekingen te leiden'', aldus de bewindsman.

Europa zal geen plaats hebben aan de onderhandelingstafel voor vredesbesprekingen over Oekraïne, zei Trumps gezant voor Oekraïne Keith Kellogg zaterdag nadat Washington een vragenlijst naar Europese hoofdsteden had gestuurd om te vragen wat zij konden bijdragen aan veiligheidsgaranties voor Kyiv.
https://www.ad.nl/buitenl(...)redesmacht~ad83b169/

Dit zou voor de onderhandelingen voorlopig wel een goed idee zijn. En daarnaast snel de legers opbouwen onder een EU-paraplu. Misschien EU + Europese vrienden zodat de VK en Noorwegen ook meedoen.
pi_216703005
we moeten zelenski aan de europese kant zien te krijgen, onvoorwaardelijk. dan kunnen trump en putin wel een dealtje sluiten, maar dat is dan eenzijdig en dus waardeloos.

verder staat europa er niet best voor. we vertrouwen al heel lang op een partnership met de VS. die is nu ineens weg. ik denk dat we niet anders kunnen dan nu heel snel zelf een verdediging opzetten, een leger coordineren.en tegen trump zeggen dat ie in mekaar kan pleuren als ie zo doet.

op zich nog geen einde verhaal, we hebben echt wel militaire slagtkracht als heel europa. maar wel een probleem zo. zeker als we tegen putin moeten vechten en trump ook nog vervelend gaat doen met groenland. dus, we moeten ook heel snel een deal sluiten met canada over samenwerking in die hoek.
pi_216703023
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 14:04 schreef pokkerdepok het volgende:
we moeten zelenski aan de europese kant zien te krijgen, onvoorwaardelijk. dan kunnen trump en putin wel een dealtje sluiten, maar dat is dan eenzijdig en dus waardeloos.

verder staat europa er niet best voor. we vertrouwen al heel lang op een partnership met de VS. die is nu ineens weg. ik denk dat we niet anders kunnen dan nu heel snel zelf een verdediging opzetten, een leger coordineren.en tegen trump zeggen dat ie in mekaar kan pleuren als ie zo doet.

op zich nog geen einde verhaal, we hebben echt wel militaire slagtkracht als heel europa. maar wel een probleem zo. zeker als we tegen putin moeten vechten en trump ook nog vervelend gaat doen met groenland. dus, we moeten ook heel snel een deal sluiten met canada over samenwerking in die hoek.
Het gaat Trump om die rare earth materials.
Maar wat in Europa in de grond zit, moet gewoon Europees blijven.
Fuck trump.
pi_216703151
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 10:26 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ieder zijn mening, maar niet gek opkijken als China enige ontwikkeling kapot bombardeert of het als aanleiding ziet om het land te bezetten.
Dat gaat China op een bepaald moment toch wel doen, kwestie van tijd, ze hebben daar verder geen andere aanleiding voor nodig.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')