Ja, omdat ze ongeïnformeerd zijn. Minister na minister probeert duidelijk te maken dat stikstof niet het probleem is in de bouw, maar dat wil maar niet landen bij de journalisten. "Stikstof legt bouw plat" is blijkbaar een mantra dat veel kliks oplevert.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Bouw gaat niet alleen over huizen hé. Het artikel heeft het niet voor niets over vergunningen.
Een uniform tarief is prima (dank Pechtold, maar die sneuvelde helaas), maar dat hoort natuurlijk wel gewoon thuis bij de belastingdienst. BTW is technisch vrij ingewikkeld, alhoewel het op je kassabonnetje erg simpel lijkt.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:20 schreef MoreDakka het volgende:
Meteen doen. Richt een nieuwe dienst op, de BTW dienst en haal dat weg bij de Belastingdienst.
Een noodwet is voor acute noodsituaties zoals oorlogen en natuurrampen, ik dacht dat we daar inmiddels wel achter waren. Niet voor een door jarenlang wanbeleid zelf gecreëerd probleem, of je het nu slechts beschouwt als een papieren werkelijkheid of als realiteit.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. Een noodwet is ook niet per definitie een slecht middel en boeren hebben snel duidelijkheid nodig. Ik ben hier meer bang voor de inhoud van de noodwet. Een noodwet met een snelle uitkoopregeling, een verbod op mest uitrijden binnen zoveel meter van water, sowieso een algehele verlaging van mestgebruik en een maximum aantal dieren per hectare is best te verdedigen. Maar die inhoud, die verwacht ik dan weer niet. Het zal eerder een wetenschappelijk niet te onderbouwen ondergrens en het afbreken van de bescherming van natuurgebieden worden, oid.
Dit was bijvoorbeeld een noodwet voor dijkbescherming: https://www.h2owaternetwe(...)king-voort-te-zettenquote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:29 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Een noodwet is voor acute noodsituaties zoals oorlogen en natuurrampen, ik dacht dat we daar inmiddels wel achter waren. Niet voor een door jarenlang wanbeleid zelf gecreëerd probleem, of je het nu slechts beschouwt als een papieren werkelijkheid of als realiteit.
Noodwet of niet, de tekst op de BBB site stemt me niet optimistisch over de inhoud.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit was bijvoorbeeld een noodwet voor dijkbescherming: https://www.h2owaternetwe(...)king-voort-te-zetten
En nee, er was toen geen naderende storm en dit ging niet over acute nood.
Ook rondom de energieprijzen was er sprake van noodwetten:
https://www.parlement.com(...)t_tijdelijke_noodwet
https://groenlinks.nl/nie(...)oering-noodwetgeving
https://voltnederland.org(...)wet-energiebesparing
Een noodwet is een middel om sneller in te grijpen. De boeren kunnen geen 3 of 4 maanden meer wachten, die zitten echt in de problemen dankzij de (terechte) lagere derogatie. De natuur en de waterkwaliteit kunnen ook geen maanden meer wachten. Zo gek is een noodwet dus ook weer niet.
Die gaat wel over een andere wet, die wet gaat namelijk gewoon naar de Raad van State en dan naar de Kamer: https://www.ad.nl/politie(...)-te-hebben~a70bdef4/quote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:42 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Noodwet of niet, de tekst op de BBB site stemt me niet optimistisch over de inhoud.
Klopt. Om deze wet in te laten gaan moet het kabinet dus eerst (per gebied) berekenen hoeveel extra neerslag dit oplevert en die uitstoot compenseren, daar is de rechter zeer duidelijk over geweest.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:09 schreef Szura het volgende:
Leuk hoor de norm verhogen, maar dat verandert precies niks aan het feit dat de stikstofneerslag omlaag moet volgens wetgeving zoals de rechter laatst nog heeft bevestigd
Ja ze hebben het nu over het toerekenen van de uitstoot aan specifieke bedrijven/boeren. Vertel me: hoe is dat anders dan het kaartje van Vd Wal waar de terrorboeren met hun terrortrekkers zoveel stampij om maakten.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Om deze wet in te laten gaan moet het kabinet dus eerst (per gebied) berekenen hoeveel extra neerslag dit oplevert en die uitstoot compenseren, daar is de rechter zeer duidelijk over geweest.
De nieuwe uitspraak betekent dat voor bijna ieder bouwplan of wijziging van het omgevingsplan een passende beoordeling gemaakt moet worden waarbij intern salderen niet meer zomaar mag. Dat beperkt de bouw echt serieus.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, omdat ze ongeïnformeerd zijn. Minister na minister probeert duidelijk te maken dat stikstof niet het probleem is in de bouw, maar dat wil maar niet landen bij de journalisten. "Stikstof legt bouw plat" is blijkbaar een mantra dat veel kliks oplevert.
Niet, behalve dat het nu van 'boer-zoekt-vrouw'-minister Wiersma komt.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:19 schreef Szura het volgende:
[..]
Ja ze hebben het nu over het toerekenen van de uitstoot aan specifieke bedrijven/boeren. Vertel me: hoe is dat anders dan het kaartje van Vd Wal waar de terrorboeren met hun terrortrekkers zoveel stampij om maakten.
Ja, de nieuwe uitspraak maakt stikstof misschien wel lastiger, maar het stikstofmaatregelen lossen de in elk geval voorheen 4 grotere problemen niet op. Zoals ik al zei, in andere landen als Spanje speelt exact hetzelfde. Het is niet voor niets dat zelfs het Europees Parlement er al mee bezig is: https://www.bnr.nl/nieuws(...)aan-met-woningtekortquote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De nieuwe uitspraak betekent dat voor bijna ieder bouwplan of wijziging van het omgevingsplan een passende beoordeling gemaakt moet worden waarbij intern salderen niet meer zomaar mag. Dat beperkt de bouw echt serieus.
Tijd dat ze daar ook wat mest voor de deur smijten dan als ze geen hypocrieten zijnquote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet, behalve dat het nu van 'boer-zoekt-vrouw'-minister Wiersma komt.
Van mij mogen ze hypocriet zijn en het nu wel accepteren.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:41 schreef Szura het volgende:
[..]
Tijd dat ze daar ook wat mest voor de deur smijten dan als ze geen hypocrieten zijn
Kan niet, je kan geen wet maken die een andere wet tegen spreekt.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:44 schreef Kickinalfa het volgende:
Maak een wet dat intern salderen weer mogelijk maakt.
Klopt, maar dan moet je de uitstoot eerst zodanig beperken dat die ruimte er is. Daarna kan dat prima. Daarvoor niet.quote:En het idee dat je een ondergrens aanstelt voor een vergunning klinkt ook logisch.
Niet iedere schuur die wordt gebouwd heeft meteen een stikstof vergunning nodig.
Oh, het stukje over huizen vind ik niet eens zo interessant. Punt is dat de impasse rond stikstof straks elke vorm van bouwen op slot zet. Dat versterkt de problemen op de woningmarkt wel maar dat is slechts een secundair effect.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de nieuwe uitspraak maakt stikstof misschien wel lastiger, maar het stikstofmaatregelen lossen de in elk geval voorheen 4 grotere problemen niet op. Zoals ik al zei, in andere landen als Spanje speelt exact hetzelfde. Het is niet voor niets dat zelfs het Europees Parlement er al mee bezig is: https://www.bnr.nl/nieuws(...)aan-met-woningtekort
Stikstof is een vooral Nederlands probleem, het huizentekort niet. Dat maakt het platte verhaal van de journalistiek zo dom. Nee, we hebben niet te weinig huizen doordat we de natuur willen beschermen. Dat narratief moet er eens uit.
Qua bouwen zijn huizen toch wel verreweg het interessantst, gezien het huizentekort.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:58 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, het stukje over huizen vind ik niet eens zo interessant. Punt is dat de impasse rond stikstof straks elke vorm van bouwen op slot zet. Dat versterkt de problemen op de woningmarkt wel maar dat is slechts een secundair effect.
Dat hangt af van je perspectiefquote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Qua bouwen zijn huizen toch wel verreweg het interessantst, gezien het huizentekort.
En ja hoor.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:22 schreef Jazeg het volgende:
https://boerburgerbewegin(...)en-en-bouwprojecten/
Oh wat is ze trots die Caroline.
Steeds als je denkt dat de bodem bereikt is blijkt er nog een verdieping onder te zitten.
Die twee zijn ook interessant, met name het energienet wat een groter probleem is dan stikstof voor huizenbouw.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 18:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat hangt af van je perspectief.
Gezien de daadwerkelijke impact op allerlei onderwerpen vind ik de verduurzaming van bedrijven of de bouw van nieuwe hoogspanningsstations ook best interessant.
Duurt tegenwoordig geen 2 jaar, spoedprocedures werken soms zelfs zo snel dat ze klaar zijn voor de wet er is. Niet dat deze wet door de Eerste Kamer komt.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 18:05 schreef probeer het volgende:
[..]
En ja hoor.
Kabinet heeft er schijt aan, verhoogt de norm en gaat vergunningen verlenen. Milieuorganisaties stappen naar de rechter, rechter geeft ze gelijk en verklaart vergunningen ongeldig. En dan zijn we weer 2 jaar verder en BBB heeft weer fijn lopen rekken.
Kun je er zelf niet 1 of 2 huisvesten? Schuift goed.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 18:30 schreef Kickinalfa het volgende:
30.000 euro om een statushouder aan een huis te helpen, van de pot gerukt.
Laat ze dat net als iedere Nederlander maar zelf regelen.
Boodschappen zijn niet te betalen, je eigen inwoners kunnen geen huis vinden maar wel bakken met geld uitgeven aan dit soort idioterie.
https://www.volkskrant.nl(...)s-opvangen~b354bf60/
Het is een probleem.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, omdat ze ongeïnformeerd zijn. Minister na minister probeert duidelijk te maken dat stikstof niet het probleem is in de bouw, maar dat wil maar niet landen bij de journalisten. "Stikstof legt bouw plat" is blijkbaar een mantra dat veel kliks oplevert.
Het probleem is dat de Belastingdienst vastgeroest is en niets meer kan. Vastgelopen IT en lamgelegd door de toeslagenaffaire. Eigenlijk zou je die hele instantie af moeten branden en opnieuw beginnen met moderne IT.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 16:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Een uniform tarief is prima (dank Pechtold, maar die sneuvelde helaas), maar dat hoort natuurlijk wel gewoon thuis bij de belastingdienst. BTW is technisch vrij ingewikkeld, alhoewel het op je kassabonnetje erg simpel lijkt.
Maar bij lange na niet het belangrijkste probleem voor de huizenbouw.quote:
Dat kan prima, de ondergrens is nu niet onderbouwd. Die kan dus verhoogd worden.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar dan moet je de uitstoot eerst zodanig beperken dat die ruimte er is. Daarna kan dat prima. Daarvoor niet.
Jawel. Er is geen ruimte en daar draagt dit gedoe heel veel aan bij. Het andere grote probleem is migratie.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 19:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar bij lange na niet het belangrijkste probleem voor de huizenbouw.
Bewust totaal ongeïnformeerd dus. Tip: lees eens wat terug hier, dat is leerzaam.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 19:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jawel. Er is geen ruimte en daar draagt dit gedoe heel veel aan bij. Het andere grote probleem is migratie.
Die mensen kunnen niets, werken op geen enkele manier samen en zien uitspraken van de rechter als 'links'. Die gaan helemaal niets berekenen, daarvoor hebben ze al die stemmen niet gekregen. Nee, het gaat allemaal om antipolitiek en dat is wel zo bizar als je inmiddels op een positie zit waar er toch echt politiek verwacht wordt.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 17:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Om deze wet in te laten gaan moet het kabinet dus eerst (per gebied) berekenen hoeveel extra neerslag dit oplevert en die uitstoot compenseren, daar is de rechter zeer duidelijk over geweest.
Misschien een idee om ze dan op straat te laten rondzwerven, ze zoeken maar werk en een huis, net als ons! Maar met die beredenatie interesseert het mij dan ook weinig dat jij je boodschappen niet kunt betalen, je gaat maar werk zoeken, net als ik.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 18:30 schreef Kickinalfa het volgende:
Boodschappen zijn niet te betalen, je eigen inwoners kunnen geen huis vinden maar wel bakken met geld uitgeven aan dit soort idioterie.
ruimte zat voor woningbouwquote:Op vrijdag 14 februari 2025 19:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jawel. Er is geen ruimte en daar draagt dit gedoe heel veel aan bij. Het andere grote probleem is migratie.
michaelmoore in NWS / De stikstof norm wordt opgehoogdquote:Op vrijdag 14 februari 2025 19:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar bij lange na niet het belangrijkste probleem voor de huizenbouw.
dan moet men woningen gaan bouwenquote:Op vrijdag 14 februari 2025 18:30 schreef Kickinalfa het volgende:
Toeslagen is inmiddels wél afgezonderd van de belastingdienst, maar in de basis heb je gelijk ja. Hetzelfde geldt voor de grootbanken waar de AS/400'tjes nog vrolijk snorren, mooie lock-in voor je legacy software. Punt is alleen dat de oplossing er niet zomaar is, ING heeft daar tig miljard op kapot gegooid en faliekant gefaald, laat staan als je dat door de overheid laat doen. Maar laten ze eerst maar eens iets van een begin maken van een conceptueel raamwerk hoe ze de belastingheffing voor zich zien, dan kan je daarna de systemen daarop aanpassen. Ben je wel in 2035, maar bon.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 19:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het probleem is dat de Belastingdienst vastgeroest is en niets meer kan. Vastgelopen IT en lamgelegd door de toeslagenaffaire. Eigenlijk zou je die hele instantie af moeten branden en opnieuw beginnen met moderne IT.
Sowieso zie ik een trend bij bepaalde figuren om alles af te branden voordat er ook maar iets nieuws is. Daar komen grote problemen van.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 19:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Toeslagen is inmiddels wél afgezonderd van de belastingdienst, maar in de basis heb je gelijk ja. Hetzelfde geldt voor de grootbanken waar de AS/400'tjes nog vrolijk snorren, mooie lock-in voor je legacy software. Punt is alleen dat de oplossing er niet zomaar is, ING heeft daar tig miljard op kapot gegooid en faliekant gefaald, laat staan als je dat door de overheid laat doen. Maar laten ze eerst maar eens iets van een begin maken van een conceptueel raamwerk hoe ze de belastingheffing voor zich zien, dan kan je daarna de systemen daarop aanpassen. Ben je wel in 2035, maar bon.
gewoon alle arbeidsinkomsten onder de 50.000 euro vrij van IB en de toeslagen ineens afschaffenquote:Op vrijdag 14 februari 2025 19:58 schreef nostra het volgende:
[..]
Toeslagen is inmiddels wél afgezonderd van de belastingdienst, maar in de basis heb je gelijk ja. Hetzelfde geldt voor de grootbanken waar de AS/400'tjes nog vrolijk snorren, mooie lock-in voor je legacy software. Punt is alleen dat de oplossing er niet zomaar is, ING heeft daar tig miljard op kapot gegooid en faliekant gefaald, laat staan als je dat door de overheid laat doen. Maar laten ze eerst maar eens iets van een begin maken van een conceptueel raamwerk hoe ze de belastingheffing voor zich zien, dan kan je daarna de systemen daarop aanpassen. Ben je wel in 2035, maar bon.
Nee, de huizenbouw ligt in heel Europa plat, stikstof speelt alleen in Nederland, Vlaanderen en Denemarken.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 19:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
michaelmoore in NWS / De stikstof norm wordt opgehoogd
dat is stikstof toch ?
Is dat realistisch of een gooi?quote:Op vrijdag 14 februari 2025 20:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gewoon alle arbeidsinkomsten onder de 50.000 euro vrij van IB en de toeslagen ineens afschaffen
men kan ook zelf bouwen , geef mij een bouwvergunnning en ik regel hetquote:Op vrijdag 14 februari 2025 20:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de huizenbouw ligt in heel Europa plat, stikstof speelt alleen in Nederland, Vlaanderen en Denemarken.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)aan-met-woningtekort
Problemen zijn met name geld, personeel en materialen. Ver daarna ergens komt stikstof.
Dat is een zeer ruwe gooi, maar kan aan geschaaft wordenquote:
Mijn Italiaans tijdens gesprekken gaat niet verder dan, espresso, AC Milan en fellatio, waarvan ik er van een zeker weet dat het een voetbalclub is. Gaat geen succes worden.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 20:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men kan ook zelf bouwen , geef mij een bouwvergunnning en ik regel het
Overigens kun je hongarije zat bouwen net als zuid Italie
daar loopt alles leeg
https://maps.app.goo.gl/cPx2okPjbbQVywnT6
daar koop je voor 10.000 euro een vrijstaand huis, probleem is dat iedereen in de stad wil wonen
Ga jij nog uitleggen waarom je tegen pleeggezinnen bent?quote:Op vrijdag 14 februari 2025 21:13 schreef Nober het volgende:
"Iedere extra woning erbij is een gezin extra dat naar Nederland kan komen", Podt (D66)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |