Dat is interessant. Daar ik solaredge heb is een solaredge oplossing natuurlijk het interessantste, en deze prijzen word ik toch voorzichtig blij van.quote:
En mocht je heel handig zijn (ik raad het je niet aan), kun je ook een DIY accu voor 2195,-- vindenquote:Op vrijdag 7 maart 2025 23:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is interessant. Daar ik solaredge heb is een solaredge oplossing natuurlijk het interessantste, en deze prijzen word ik toch voorzichtig blij van.
Maar ja, moet ik toch weer ook zo'n storedge omvormer erbij etc.
Ja, lol nee, ik blijf heel ver weg van stroom, dus ik zal het laten doen. Maar daar heb ik wel iemand voor die 200% zeker weet wat hij doet.quote:Op zondag 9 maart 2025 19:30 schreef zalkc het volgende:
[..]
En mocht je heel handig zijn (ik raad het je niet aan), kun je ook een DIY accu voor 2195,-- vinden
https://zonnepanelensuper(...)sbatterij-16kwh-48v/
Ik ben geïnteresseerd in updates/fotos/screenshots van de werking van die SE accu.quote:Op zondag 9 maart 2025 20:42 schreef hilliebillie het volgende:
Na een verhuizing heeft man afgelopen week zonnepanelen gelegd (en het eerste deel aangesloten, tweede deel komt nog, iets met een kabel die niet door de mantelbuis wilde)
Daarbij dus ook een accupakket van solaredge en bijbehorende omvormer geïnstalleerd. (En bijbehorende autolader wordt later als de carport klaar is ook aangesloten).
We weten dat de terugverdientijd nog niet optimaal is, maar als we toch nieuwe panelen en omvormer moesten hebben hebben we het maar uitgebreid. Om zo hopelijk, tegen de tijd dat dat het salderen is afgeschaft en we ook geen vast contract meer hebben, we gewend zijn aan het optimaal gebruiken van de energie en de accu’s.
Het voordeel is wel ook dat man het zelf kan installeren. Dus geen kosten voor het leggen van de panelen en aansluiten van de accu’s.
Maar voor nu nog geen ervaring met de werken omdat het systeem pas tegen zonsondergang in werking gesteld is.
Hier de eerste impressie. Nadat hij net in gebruik is. We vermoeden dat de accu’s gedeeltelijk vol geleverd zijn. Want zo lang hebben de panelen gisteren niet aangesloten gezeten toen de zon scheen, dat ik me niet kan voorstellen dat de accu voor 40% is volgeladen toen ik hem nog niet in de app zagquote:Op zondag 9 maart 2025 21:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ben geïnteresseerd in updates/fotos/screenshots van de werking van die SE accu.
Leuk om even te kunnen zien en volgen.quote:Op maandag 10 maart 2025 08:50 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Hier de eerste impressie. Nadat hij net in gebruik is. We vermoeden dat de accu’s gedeeltelijk vol geleverd zijn. Want zo lang hebben de panelen gisteren niet aangesloten gezeten toen de zon scheen, dat ik me niet kan voorstellen dat de accu voor 40% is volgeladen toen ik hem nog niet in de app zag
Hier een screenshot van hoe hij aan het opladen is
[ afbeelding ]
Toen even de wasmachine aangezet om te kijken of hij dan ook netjes gaat ontladen
[ afbeelding ]
Wat instellingen die ik kan doen voor wat betreft het ontladen van de batterij. Maar dat staat voor nu nog op standaard. Later als de autolader aangesloten is kan ik daarin als het goed is ook een volgorde aangeven. Bijvoorbeeld eerst de auto vol en dan de accu’s. Of juist eerst de accu’s vol en dan pas de auto. Of sowieso de auto vol ongeacht of het zonnestroom of accu is ‘want ik heb hem op korte termijn vol nodig’.
Maar die werking weet ik pas later. Omdat eerst de carport af moet zijn zodat die lader een fatsoenlijke plek kan krijgen. En ik nu m’n oude lader gewoon nog in gebruik heb.
Dus die updates zullen pas later komen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(en eerlijk is eerlijk, mn man is van de stroom m, dus ik ben niet altijd 100% op de hoogte. Als elektricien verdiept hij zich er net meer of vaker in dan dat ik dat doe. Al probeer ik wel enigszins bij te blijven).
Natuurlijk, gewoon nee zeggen op alles of beter nog, ophangen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 08:10 schreef zalkc het volgende:
https://www.ad.nl/economi(...)jn-de-dupe~a4938d10/
komende 2 jaar weer cowboy markt voor de thuisbatterij?
"Ik heb geen stroomaansluiting, doei".quote:Op dinsdag 11 maart 2025 08:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk, gewoon nee zeggen op alles of beter nog, ophangen.
Alles achter de meter, succes overheid met monitoren en belasten.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Want zelfs met een vergoeding van ¤0,00 bespaar je nog steeds iedere kWh uit die je direct uit je omvormer kan gebruiken.
Je phev heeft nog geen v2g? Dan heb je al een thuisaccu. Theoretisch zorgt dat natuurlijk voor slijtage van je accupakket, maar als je het verbruik van een woning vergelijkt met het verbruik tijdens een ritje op de snelweg, dan zal die slijtage in de praktijk wel meevallen denk ik.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Volgend week krijg ik de sleutel van m'n "nieuwe" woning.
Ook daar komen gewoon weer panelen op maar wel in "oost + west" opstelling zodat de spreiding over de dag maximaal is.
Een thuisaccu zal er ook ooit wel komen maar voorlopig zet ik in op eigen verbruik overdag en daarnaast m'n (PH)EV's laden, in de zomer de airco's gebruiken, etc.
Want zelfs met een vergoeding van ¤0,00 bespaar je nog steeds iedere kWh uit die je direct uit je omvormer kan gebruiken.
Het zal je verbazen, maar een auto gebruik je vaak om naar je werk te kunnen gaan, en verreweg de meeste mensen werken.... overdag. Daarnaast is het BMS van je auto niet bedacht op het 'slim' acteren op je grid-invoer.quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je phev heeft nog geen v2g? Dan heb je al een thuisaccu. Theoretisch zorgt dat natuurlijk voor slijtage van je accupakket, maar als je het verbruik van een woning vergelijkt met het verbruik tijdens een ritje op de snelweg, dan zal die slijtage in de praktijk wel meevallen denk ik.
Nee, die heeft dat niet. Mijn EV ook niet.quote:Op woensdag 12 maart 2025 09:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Je phev heeft nog geen v2g? Dan heb je al een thuisaccu.
Daar zit ik niet zo over in. Maar uiteindelijk komt er vast wel een thuisaccu met LFP of So-Ion cellen.quote:Theoretisch zorgt dat natuurlijk voor slijtage van je accupakket, maar als je het verbruik van een woning vergelijkt met het verbruik tijdens een ritje op de snelweg, dan zal die slijtage in de praktijk wel meevallen denk ik.
Als een oplossing drie dagen per week werkt, omdat je in het weekend niet altijd weg bent, en omdat je af en toe thuis werkt, dan helpt het nog steeds.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:39 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het zal je verbazen, maar een auto gebruik je vaak om naar je werk te kunnen gaan, en verreweg de meeste mensen werken.... overdag. Daarnaast is het BMS van je auto niet bedacht op het 'slim' acteren op je grid-invoer.
Alle beetjes helpen, toch? Als de wasmachine en de warmtepomp al overdag bij zon gedraaid hebben, dan is afgezien van het koken 2300 Watt meer dan genoeg vermogen om de avond door te komen.quote:Vaak is de v2g ook beperkt tot een aantal kW, mijn v2l kan maar 2300 watt leveren bijvoorbeeld
Tja, ik werk 2 dagen per week op locatie ongeveer, dus de andere 3 dagen ben ik thuis. Ik hoef niet AL mijn teruglevering weg te poetsen, maar ik wil het wel graag zo klein mogelijk maken. Maandag was ik bv in Zwolle, nou, prima, dan is de auto ver leeg als ik thuis ben, en die ben ik nu op langzame snelheid aan het laden. Op die snelheid gaat ie vandaag niet vol zijn, maar dan ga ik morgen gewoon verder want morgen ben ik ook thuis.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:39 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het zal je verbazen, maar een auto gebruik je vaak om naar je werk te kunnen gaan, en verreweg de meeste mensen werken.... overdag. Daarnaast is het BMS van je auto niet bedacht op het 'slim' acteren op je grid-invoer.
Vaak is de v2g ook beperkt tot een aantal kW, mijn v2l kan maar 2300 watt leveren bijvoorbeeld
Scherpe randjes eraf verdien je het meeste mee.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tja, ik werk 2 dagen per week op locatie ongeveer, dus de andere 3 dagen ben ik thuis. Ik hoef niet AL mijn teruglevering weg te poetsen, maar ik wil het wel graag zo klein mogelijk maken. Maandag was ik bv in Zwolle, nou, prima, dan is de auto ver leeg als ik thuis ben, en die ben ik nu op langzame snelheid aan het laden. Op die snelheid gaat ie vandaag niet vol zijn, maar dan ga ik morgen gewoon verder want morgen ben ik ook thuis.
Zal niet elke week zo precies op gaan, maar ik merkte in het 2e half jaar van afgelopen jaar al behoorlijk dat er een heel stuk minder werd terug geleverd, nou als ik dat dan x2 doe, dan is dat op zich een prima resultaat.
Zet ik daar volgend jaar nog een accu naast, en dan vind ik het wel prima.
Is het moeilijk de auto aan de lader te koppelen?quote:Op woensdag 12 maart 2025 22:14 schreef SV-tje het volgende:
Een van de redenen om voor onze nieuwe elektrische auto te kiezen voor een auto met een grotere actieradius, dan kunnen we twee keer op en neer naar het werk zonder tussendoor ‘s avonds te laden wat we nu in de winter wel moeten als we thuiskomen.
Maar....dan moet je op de 2e avond toch ook gewoon het dubbele laden? Of begrijp ik het verkeerd?quote:Op woensdag 12 maart 2025 22:14 schreef SV-tje het volgende:
Een van de redenen om voor onze nieuwe elektrische auto te kiezen voor een auto met een grotere actieradius, dan kunnen we twee keer op en neer naar het werk zonder tussendoor ‘s avonds te laden wat we nu in de winter wel moeten als we thuiskomen.
Wat bedoel je?quote:Op donderdag 13 maart 2025 19:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Is het moeilijk de auto aan de lader te koppelen?
Meestal werken we op de 3e dag (woensdag) thuis dus dan kunnen we overdag laden.quote:Op donderdag 13 maart 2025 19:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar....dan moet je op de 2e avond toch ook gewoon het dubbele laden? Of begrijp ik het verkeerd?
Wordt dit ook een accu topic?quote:Op maandag 10 maart 2025 08:50 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Hier de eerste impressie. Nadat hij net in gebruik is. We vermoeden dat de accu’s gedeeltelijk vol geleverd zijn. Want zo lang hebben de panelen gisteren niet aangesloten gezeten toen de zon scheen, dat ik me niet kan voorstellen dat de accu voor 40% is volgeladen toen ik hem nog niet in de app zag
Hier een screenshot van hoe hij aan het opladen is
[ afbeelding ]
Toen even de wasmachine aangezet om te kijken of hij dan ook netjes gaat ontladen
[ afbeelding ]
Wat instellingen die ik kan doen voor wat betreft het ontladen van de batterij. Maar dat staat voor nu nog op standaard. Later als de autolader aangesloten is kan ik daarin als het goed is ook een volgorde aangeven. Bijvoorbeeld eerst de auto vol en dan de accu’s. Of juist eerst de accu’s vol en dan pas de auto. Of sowieso de auto vol ongeacht of het zonnestroom of accu is ‘want ik heb hem op korte termijn vol nodig’.
Maar die werking weet ik pas later. Omdat eerst de carport af moet zijn zodat die lader een fatsoenlijke plek kan krijgen. En ik nu m’n oude lader gewoon nog in gebruik heb.
Dus die updates zullen pas later komen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(en eerlijk is eerlijk, mn man is van de stroom m, dus ik ben niet altijd 100% op de hoogte. Als elektricien verdiept hij zich er net meer of vaker in dan dat ik dat doe. Al probeer ik wel enigszins bij te blijven).
Maart is een goede maand i.d.d. hier nog niet eens halverwege de maand maart al meer dan in febr. en jan. bij elkaar.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 12:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maart doet het goed dit jaar, 92% van mijn verbruik door eigen productie gedekt, incl auto laden.
Op zich denk ik dat thuisaccu's en zonnepanelen prima in 1 topic samen kunnen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wordt dit ook een accu topic?
Doet mijn Kostal app voor me in real timequote:Op vrijdag 14 maart 2025 12:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Maart is een goede maand i.d.d. hier nog niet eens halverwege de maand maart al meer dan in febr. en jan. bij elkaar.
Btw. hoe meet jij je eigen verbruik t.o.v. totaal opgewekt? Ik kan dat alleen na afloop v.d. maand berekenen.
Financiele haalbaarheid, als in 2027 i.d.d. de opbrengst van alles wat je terug levert netto 0 is... of bijna 0 valt het makkelijk rond te rekenen mits je je verbruik geschiedenis hebt ( is wat lastig misschien in een nieuw huis)quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wordt dit ook een accu topic?
Trouwens benieuwd naar je resultaten en financiele haalbaraheid.
Maar zijn er alle rekenmethodes om je accu capaciteit te bepalen? Bijvoorbeeld je dagelijks verbruik * 1,5 zodat de accu altijd tussen de 20 en 80% zit?
Dat eerste zeker, net als PV panelen gaan ie nog zeker halveren in ¤/kWh.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 12:58 schreef namliam het volgende:
Ik weet niet of dat een positieve business case is, maar
1) ik zie de accu's nog wel verbeteren en in prijs dalen
2) terwijl de prijs per KWH denk ik alleen maar zal stijgen.
Hoe meer mensen uiteindelijk een (kleine) accu in huis hebben om van die wisselende tarieven te profiteren, hoe minder die wisselende tarieven zullen variëren.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 13:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat tweede...denk dat we naar sterk gedifferentieerde tarieven toegaan: afwisselend negatieve en positieve kWh-prijzen. Bij uitstek een mooie manier om met je accu, te scoren met een dynamisch contract.
Heb je wel enig idee van de netfluctuaties op het HS net? Die bedraagt GW's per dag, en vele honderden MW's per uur.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 14:08 schreef namliam het volgende:
Hoe meer mensen uiteindelijk een (kleine) accu in huis hebben om van die wisselende tarieven te profiteren, hoe minder die wisselende tarieven zullen variëren.
Aan de andere kant, komt stroom meer en meer van wisselende bronnen wind en zon o.a.
Daar moet uiteindelijk een "continue" oplossing voor komen.
Nee feitelijk niet, maar met een accu van 10KWH of anderszins "thuisaccu formaat" ga je ook niet de oplossing en/of winst mee halen toch?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 14:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb je wel enig idee van de netfluctuaties op het HS net? Die bedraagt GW's per dag, en vele honderden MW's per uur.
Niet de oplossing voor het netcongestieprobleem, maar wel een beetje winst voor je zelf.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 14:27 schreef namliam het volgende:
[..]
Nee feitelijk niet, maar met een accu van 10KWH of anderszins "thuisaccu formaat" ga je ook niet de oplossing en/of winst mee halen toch?
ZO op het eerste gezicht zou ik zeggen: een auto op 3 fasen opladen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:18 schreef Deepfreeze het volgende:
Zo, een poosje hier niet meer gelezen. Zit nog te chagerijnen bij de piekspanningen die de omvormer laten afslaan. Heeft vorig jaar zo'n 1000kWh minder opgeleverd, terwijl we 1000 meer verbruiken (PHEV en bijverwarming).
Dus we zijn aan het kijken naar iets nieuws, want Enexis pakt onze buurt over een jaar of 10 pas aan volgens de planning. Zonnepanelen van de buren doen het ook prima, dus wij zijn waarschijnlijk het pechhuis van de buurt..
Nu hebben we een voorstel gekregen, wil iemand dat ophemelen/afschieten met kennis?
8x440 Jinko panelen, enphase micro-omvormer, 10kWh enphase batterij. Volgens de verkoper zou de slimme Enphase evt een paar panelen wat afschalen als de spanning hoog wordt om de druk op het net wat te verminderen (in tegenstelling van nu 3640Wp vol aan/uit). Daarnaast kan een deel ook nog weggesluisd worden naar de batterij, waardoor er nog minder belasting op het net is. Plus dat het 3 fasen is ipv 1, dus spreiding van de opbrengst. (Edit, panelen liggen vol op zuid, 45 graden, niet ideaal ook)
Maar : als we een auto met 10A laten laden en de wasmachine aanzetten, dan trekt dat op die fase niet genoeg stroom om de omvormer te redden van afslaan. Die fase is al degene met het laagste voltage op de p1 meter.
Dus dan vraag ik me af hoeveel de Enphase dat echt gaat opredden. Of dat het wensdenken van de verkoper is en de panelen nog regelmatig niet/minimaal gaan leveren.
(hele zut zou rond de 16K gaan kosten, voor dat geld moet het wel echt werken.)
Hij zit hier rond de 250-251 volt als het lekker zonnig is.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:43 schreef blomke het volgende:
Overigens verbaast het mij dat je 1000kWh misloopt door te hoge netspanning. Wij zitten hier op 241 volt zo rond de middag (volop zon en koud) en de omvormer gooit het gewoon het net in.
Gaat die Enphase omvormer dat dan beter doen tegen die 250V in? Volgens mij heb je meer aan extra batterijcapaciteit dan aan nieuwe panelen + omvormer.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:47 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hij zit hier rond de 250-251 volt als het lekker zonnig is.![]()
Najaar ging prima, maar nu is het weer hoog en de hele zomer lang ook.
Die Enphase zou zichzelf iets af kunnen schakelen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat die Enphase omvormer dat dan beter doen tegen die 250V in? Volgens mij heb je meer aan extra batterijcapaciteit dan aan nieuwe panelen + omvormer.
En dat is dus het hele eiereneten: je kan wel 50% van het vermogen afschakelen, maar de spanning blijft even hoog, m.a.g dat je het 't net niet in krijgt.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:54 schreef Deepfreeze het volgende:
Die Enphase zou even op 50% kunnen draaien, en daarna met zijn slimme algoritme weer naar 100% kunnen gaan. Je loopt iets mis, maar niet alles..
Zoals de meneer het uitlegde:quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:32 schreef blomke het volgende:
[..]
En dat is dus het hele eiereneten: je kan wel 50% van het vermogen afschakelen, maar de spanning blijft even hoog, m.a.g dat je het 't net niet in krijgt.
Weet het verschil niet tussen stroom en spanning:quote:
quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:36 schreef Deepfreeze het volgende:
Als je er meer stroom induwt stuw je zelf de spanning nog meer omhoog. Nu net over de 253 grens heen. Als je wat minder stroom voedt, kan je de spanning mogelijk wel onder die 253 houden.
Zeker als je de batterij ook nog iets laat opvangen.
De spanning van een omvormer gaat inderdaad omhoog naarmate er meer stroom ingevoerd wordt (in een wijk).quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet het verschil niet tussen stroom en spanning.
[..]![]()
![]()
Nouja hij gebruikte vast andere woorden. Dit is even mijn herhaling.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:41 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
[..]
Weet het verschil niet tussen stroom en spanning.
Tnx. En nu is de spanning 250 in de meterkast en met verval van de draad en die +1 boven de 253v.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De spanning van een omvormer gaat inderdaad omhoog naarmate er meer stroom ingevoerd wordt (in een wijk).
Een omvormer probeert altijd net ~1 volt boven de netspanning te blijven om te kunnen leveren.
En als alle omvormers in de wijk dat doen, stijgt het voltage.
Dus het is niet uit de lucht gegrepen.
Klopt, in de bekabeling (tussen omvormer en meterkast) kan je ook snel een paar volt verliezen, afhankelijk van de afstand en diameter van de draadkern. Dat telt allemaal op.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:49 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Tnx. En nu is de spanning 250 in de meterkast en met verval van de draad en die +1 boven de 253v.
Waarschijnlijk zitten we net op de verkeerde plek op de elektra kabels van de wijk.
We hebben de 4mm kabel al vervangen door een 10mm kabel. Het accent ligt scheelt heel iets, maar lang niet genoeg.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, in de bekabeling (tussen omvormer en meterkast) kan je ook snel een paar volt verliezen, afhankelijk van de afstand en diameter van de draadkern. Dat telt allemaal op.
4mm2 was op zich al een nette diameter, zijn er genoeg die 2.5mm2 gebruiken.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:54 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
We hebben de 4mm kabel al vervangen door een 10mm kabel. Het accent ligt scheelt heel iets, maar lang niet genoeg.
Sinds een jaar 3 fasen in de meterkast en 1 op de omvormer.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
4mm2 was op zich al een nette diameter, zijn er genoeg die 2.5mm2 gebruiken.
Maar als het te gek gaat in een wijk, dan doe je er weinig aan.
Heb je een 1- of een 3-fase omvormer? En meterkast 1- of 3-fase?
Als je 3-fasen in de meterkast hebt en een 1-fase omvormer, dan kan je vaak nog wel wat schuiven naar een fase met een lager voltage.
Omvormer opvoeren naar max 260 voltquote:Op vrijdag 14 maart 2025 20:03 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Sinds een jaar 3 fasen in de meterkast en 1 op de omvormer.
Maar de andere 2 fases zijn nog erger. We hebben de panelen al verhuisd naar de fase met de laagste spanning. Eentje schiet zelfs op de p1 meter wel naar de 253, heel soms 254
(En enexis komt over 10 jaar deze buurt in)
Dit ding is niet zo in te stellen, trannergy omvormer.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 20:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omvormer opvoeren naar max 260 volt(is illegaal)
Leuk!quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:33 schreef Estate2 het volgende:
In de toekomst zullen zonnepanelen waarschijnlijk niet zonder accu kunnen. De grootte van de accu hangt af van je verbruik en opwekking, maar een grote accu krijg je in de winter niet vol en in de zomer niet leeg.
Tenzij je kiest voor een volledig eiland-systeem dat onafhankelijk werkt bij stroomuitval, maar hoe vaak heb je dat echt nodig? Ik kan me misschien één of twee langere stroomstoringen herinneren.
Ik gebruik nu twee weken een HomeWizard-batterij en mijn eigen verbruik is sindsdien dagelijks met zo’n 3 kWh gestegen. Rendement bij mij zit nu op 76%
Financieel is het op dit moment nog niet rendabel, maar dat zal veranderen zodra de salderingsregeling wordt afgeschaft en teruggeleverde stroom nauwelijks iets oplevert.
Ik weet dat Growatt en SolarEdge omvormers heeft met BMS ingebouwd maar die van mij hebben dat niet dus voor nu ga ik voor HomeWizzard en waarschijnlijk binnenkort een tweede accu.
Als je dan een omvormer neemt, die bij hoge netspanning het aantal panelen terugschroeft, gaat er meer het net in?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 20:03 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Sinds een jaar 3 fasen in de meterkast en 1 op de omvormer.
Maar de andere 2 fases zijn nog erger. We hebben de panelen al verhuisd naar de fase met de laagste spanning. Eentje schiet zelfs op de p1 meter wel naar de 253, heel soms 254
(En enexis komt over 10 jaar deze buurt in)
Ja ik wist al die tijd dat het de maart batch zou zijn en hij was er 1 maart.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 22:23 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Werd hij op tijd/volgens opgave geleverd?
Is het aansluiten en koppelen met de p1 meter simpel en voor iedere leek te doen?
Zo’n bom wil je toch niet in je woning?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:08 schreef zalkc het volgende:
Project thuisbatterij is vol onderweg. De batterij is gemonteerd en staat klaar om geconfigureerd en aangesloten te worden.
Montage sfeerbeeld
[ afbeelding ]
En hij doet het!
[ afbeelding ]
Het weken met zo'n kit is nog best iets om je kop bij te houden, ik kwam er met doormeten achter dat ik een cel had omgedraaid per ongeluk.
Vandaag verder met de DEYE hybride invertor, en dan wachten tot dinsdag totdat de elektriciën de eastron energymeter in de groepenkast heeft geplaatst.
Ik ga er vanuit dat het LiFePO4 cellen zijn en geen Li-Ion.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:17 schreef Jahr00n het volgende:
[..]
Zo’n bom wil je toch niet in je woning?
Klopt, ik ben niet levensmoequote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat het LiFePO4 cellen zijn en geen Li-Ion.
Denk dat dynamische tarieven nog interessanter gaan worden in de toekomst. Dan kun je je accu ook in de winter volladen tegen het goedkoopste tarief en gebruiken/verkopen op piekmomenten.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:33 schreef Estate2 het volgende:
In de toekomst zullen zonnepanelen waarschijnlijk niet zonder accu kunnen. De grootte van de accu hangt af van je verbruik en opwekking, maar een grote accu krijg je in de winter niet vol en in de zomer niet leeg.
Tenzij je kiest voor een volledig eiland-systeem dat onafhankelijk werkt bij stroomuitval, maar hoe vaak heb je dat echt nodig? Ik kan me misschien één of twee langere stroomstoringen herinneren.
Ik gebruik nu twee weken een HomeWizard-batterij en mijn eigen verbruik is sindsdien dagelijks met zo’n 3 kWh gestegen. Rendement bij mij zit nu op 76%
Financieel is het op dit moment nog niet rendabel, maar dat zal veranderen zodra de salderingsregeling wordt afgeschaft en teruggeleverde stroom nauwelijks iets oplevert.
Ik weet dat Growatt en SolarEdge omvormers heeft met BMS ingebouwd maar die van mij hebben dat niet dus voor nu ga ik voor HomeWizzard en waarschijnlijk binnenkort een tweede accu.
Totdat daar uiteindelijk ook te veel gebruik van wordt gemaakt. Energieleveranciers willen winst maken, dus na een paar jaar zal dat waarschijnlijk weer worden aangepast.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:15 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Denk dat dynamische tarieven nog interessanter gaan worden in de toekomst. Dan kun je je accu ook in de winter volladen tegen het goedkoopste tarief en gebruiken/verkopen op piekmomenten.
In principe wordt een accu geadviseerd die je door een gemiddelde zomernacht heen helpt. Niet meer, wat betekent dat veel mensen toe kunnen met een accu van 5 kWh.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:50 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Totdat daar uiteindelijk ook te veel gebruik van wordt gemaakt. Energieleveranciers willen winst maken, dus na een paar jaar zal dat waarschijnlijk weer worden aangepast.
Ik zou het risico niet nemen om duizenden euro's uit te geven aan accu's met een opslagcapaciteit van tientallen kWh.
De beste aanpak is volgens mij om je eigen zonnestroom zoveel mogelijk op te slaan en/of direct te verbruiken.
Ja zo denk ik er ook over.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 20:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
In principe wordt een accu geadviseerd die je door een gemiddelde zomernacht heen helpt. Niet meer, wat betekent dat veel mensen toe kunnen met een accu van 5 kWh.
Maar ik wil bv ook nog een wasmachine + droger aan kunnen zetten, en aangezien die samen 1.6 + 1 kWh verbruiken ben ik al 2,6 kWh van de 5 kwijt, en dan heb ik in de zomer ook nog op 2 slaapkamers de airco aan staan, en dan ook nog wat TV's en wat lampen etc, dus dan wordt 5 kWh krap. Ik ga om die reden voor een accu met een capaciteit van ongeveer 10 kWh.
Ik heb een EV, dan kun je redelijk tekeer gaan met opgeslagen stroom dumpenquote:Op zaterdag 15 maart 2025 20:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
In principe wordt een accu geadviseerd die je door een gemiddelde zomernacht heen helpt. Niet meer, wat betekent dat veel mensen toe kunnen met een accu van 5 kWh.
Maar ik wil bv ook nog een wasmachine + droger aan kunnen zetten, en aangezien die samen 1.6 + 1 kWh verbruiken ben ik al 2,6 kWh van de 5 kwijt, en dan heb ik in de zomer ook nog op 2 slaapkamers de airco aan staan, en dan ook nog wat TV's en wat lampen etc, dus dan wordt 5 kWh krap. Ik ga om die reden voor een accu met een capaciteit van ongeveer 10 kWh.
Ik ookquote:Op zaterdag 15 maart 2025 21:08 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik heb een EV, dan kun je redelijk tekeer gaan met opgeslagen stroom dumpen![]()
Het hele eiereneten is, dat die energieleveranciers steeds meer worden gebypassed met dynamisch contracten; je komt dan (met dynamisch contracten) veel dichter op de spotmarktprijs te zitten. Zou mij niet verbazen als er in de winter, 's nachts lage en zelfs negatieve stroomprijzen gaan ontstaan, indien 90GW op de Noordzee vol staat te produceren. Gooi vol die accu!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:50 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Totdat daar uiteindelijk ook te veel gebruik van wordt gemaakt. Energieleveranciers willen winst maken, dus na een paar jaar zal dat waarschijnlijk weer worden aangepast.
Ik zou het risico niet nemen om duizenden euro's uit te geven aan accu's met een opslagcapaciteit van tientallen kWh.
De beste aanpak is volgens mij om je eigen zonnestroom zoveel mogelijk op te slaan en/of direct te verbruiken.
Als de rente 4% is zal het ook wel prima zijn om die te investeren in wat extra kwh.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 21:08 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik heb een EV, dan kun je redelijk tekeer gaan met opgeslagen stroom dumpen![]()
Maar ik ben niet bekend met het advies dat je een gemiddelde zomernacht kan doorkomen. Ik heb zelf juist naar maart en september gekeken. Die maanden zie ik juist veel dagen met >15kWh teruglevering en >15kWh afname van het net.
Punt met die windmolens is dat ze uit kunnen worden gezet.quote:Op zondag 16 maart 2025 08:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Het hele eiereneten is, dat die energieleveranciers steeds meer worden gebypassed met dynamisch contracten; je komt dan (met dynamisch contracten) veel dichter op de spotmarktprijs te zitten. Zou mij niet verbazen als er in de winter, 's nachts lage en zelfs negatieve stroomprijzen gaan ontstaan, indien 90GW op de Noordzee vol staat te produceren. Gooi vol die accu!
Het advies van die zomernacht doorkomen en in de winter juist alles kunnen opslaan is het basis principe om zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken. (stap 1) Echter op die manier kan een accu nooit uit.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 21:08 schreef zalkc het volgende:
Maar ik ben niet bekend met het advies dat je een gemiddelde zomernacht kan doorkomen. Ik heb zelf juist naar maart en september gekeken. Die maanden zie ik juist veel dagen met >15kWh teruglevering en >15kWh afname van het net.
Het is luxe, maar rendeert allicht beter dan de netto hypotheekrente.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:50 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Fiscaal neutraal zijn stap 2 en 3 hetzelfde qua winst, per laadcycli.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:43 schreef 215 het volgende:
[..]
Het advies van die zomernacht doorkomen en in de winter juist alles kunnen opslaan is het basis principe om zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken. (stap 1) Echter op die manier kan een accu nooit uit.
De tweede stap die je kan doen is een dynamisch contract nemen en dan (naast stap 1) in de zomer het overschot aan het net aanbieden op het duurste moment en in de winter de accu laden op het goedkoopste moment van de dag en dan gebruiken naar behoefte.
Stap 3 is met een dynamisch contract 'inkopen' op het goedkoopste moment en weer verkopen op het duurste moment. Dit lijkt heel aantrekkelijk maar is vreselijk afhankelijk van wetgeving en de grillen van de energiemaatschappij. Aangezien de terugverdientijd erg lang is heeft deze stap dus veel risico dat je met dure batterijen gaat zitten die weinig opbrengen.
Persoonlijk reken ik dus alleen met stap 1 en 2. Dat kan met de accu prijs van nu al niet of nauwelijks uit.
Het wachten is op lagere prijzen. Ik zal morgen eens op mijn werk kijken wat de grote professionele accus daar kostten. Wellicht geeft dat houvast voor toekomstige prijsdalingen.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:43 schreef 215 het volgende:
Persoonlijk reken ik dus alleen met stap 1 en 2. Dat kan met de accu prijs van nu al niet of nauwelijks uit.
Het probleem van stap 3 is natuurlijk dat elke KWh een keer binnenkomt en er weer uit gaat. Als er dan een bedrag komt voor gebruik van het net per KWh dan ben je dus de sjaak. Bij stap 1 maak je zo weinig mogelijk gebruik van het net en bij stap twee is het gebruik van het net gelijk aan direct gebruik maar je energie zelf is wel goedkoper.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Fiscaal neutraal zijn stap 2 en 3 hetzelfde qua winst, per laadcycli.
Als de wetgever dubbele belasting gaat rekenen bij particulieren en dat niet oplost maken ze economische schade.
Hoe dat zo?quote:Op zondag 16 maart 2025 15:23 schreef achtja het volgende:
Morgen worden er 12 zonnepanelen verwijderd..
Laat het stroomnet maar instorten, panelen gaan ook gelijk naar de stort.
Doei subsidie!
Ze leveren teveel op en ik heb al genoeg Bitcoin-miners draaien om het overschot op te vangen.quote:
Álles zodat ie het over bitcoin kan hebben. Niemand die nu daadwerkelijk zn panelen van het dak haalt als je ook gewoon die dingen kunt uitschakelen.quote:
Rechtstreeks uit de dikke duim gezogen voor dat beetje aandacht wat je nu krijgt. Goed gewerkt.quote:Op zondag 16 maart 2025 15:23 schreef achtja het volgende:
Morgen worden er 12 zonnepanelen verwijderd..
Laat het stroomnet maar instorten, panelen gaan ook gelijk naar de stort.
Doei subsidie!
Je kunt ook gewoon zonnecollectoren neerleggen ipv die geldverspillende panelen.. de keuze is reuze! Maar PV panelen op je dak is gewoon tegenwoordig gewoon dom..quote:Op zondag 16 maart 2025 15:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Álles zodat ie het over bitcoin kan hebben. Niemand die nu daadwerkelijk zn panelen van het dak haalt als je ook gewoon die dingen kunt uitschakelen.
Normaal leg je een vereffeningskabel aan naar de meterkast die niet dunner is dan de gebruikte DC-kabel tussen panelen en omvormer. Daarmee vereffen je het frame (!) van de panelen.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:29 schreef zalkc het volgende:
Vraagje, ik moet 3-4 aardedraden verbinden met elkaar, gebruik je daar een busbar voor of kan een simpele lasklem voor 6mm2, of een lasdop?
Morgen wil ik de omvormer vervangen, maar ik zag vandaag dat de vorige installateur alleen een aardedraad vanaf de panelen direct naar de werkschakelaar heeft laten gaan, de huidige omvormer is niet geaard opgeleverd...![]()
Nu moet ik straks de batterij, nieuwe omvormer, en de panelen op de aarde aansluiten. Hoe is dat bij jullie opgelost?
Aarderail dus, eigenlijk hetzelfde als wat je in de badkamer soms zietquote:Op zondag 16 maart 2025 19:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Normaal leg je een vereffeningskabel aan naar de meterkast die niet dunner is dan de gebruikte DC-kabel tussen panelen en omvormer. Daarmee vereffen je het frame (!) van de panelen.
Zo is het hier ook gedaan voor de omvormers. Dus met een busbar (vereffeningsrail) alles bij elkaar laten komen en dan 1 kabel naar de woning (meterkast). De kabel is soepel, dus adereindhulzen gebruiken!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In feite wel. Kan je altijd veilig de rail vastpakken.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:40 schreef zalkc het volgende:
[..]
Aarderail dus, eigenlijk hetzelfde als wat je in de badkamer soms ziet
Daarom staat die mafkees ook op mijn blokkeerlijstquote:Op zondag 16 maart 2025 15:37 schreef Questular het volgende:
[..]
Rechtstreeks uit de dikke duim gezogen voor dat beetje aandacht wat je nu krijgt. Goed gewerkt.
Tja. Ik probeer dat als mod niet te doen.quote:Op zondag 16 maart 2025 20:21 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Daarom staat die mafkees ook op mijn blokkeerlijst
Dat is wel de meest voorkomende manier om het allemaal netjes aan elkaar te vereffenenquote:Op zondag 16 maart 2025 19:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Normaal leg je een vereffeningskabel aan naar de meterkast die niet dunner is dan de gebruikte DC-kabel tussen panelen en omvormer. Daarmee vereffen je het frame (!) van de panelen.
Zo is het hier ook gedaan voor de omvormers. Dus met een busbar (vereffeningsrail) alles bij elkaar laten komen en dan 1 kabel naar de woning (meterkast). De kabel is soepel, dus adereindhulzen gebruiken!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kan veel beter een spanningsverlager kopen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 20:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omvormer opvoeren naar max 260 volt(is illegaal)
In welke zin worden aangepast? Je betaald bij een dynamisch contract de EPEX spotprijs per uur + een minimale opslag voor de energie leverancier.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:50 schreef Estate2 het volgende:
[..]
De vraag is dus in hoeverre, dat afvlakken ook echt plaatsvindt. Zelf gok ik meer op lage E-prijzen gedurende de nachtelijke uren. Plus daling van de batterijprijzen.quote:Op maandag 17 maart 2025 13:20 schreef Gohf046 het volgende:
Piekmomenten 's ochtends en 's avonds zullen wellicht iets afvlakken door toename van het aantal thuisbatterijen maar ook die piekmomenten zullen blijven bestaan.
Is uiteindelijk 42kWh geworden,quote:Op zondag 16 maart 2025 15:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Soooo
Accu opgeladen, Auto opgeladen, huis warm met de Airco, allemaal met gratis zonneschijn
En de mensen in de telegraaf maar jammeren dat zonnepanelen niet lonen.
![]()
![]()
29kWh vandaag, tot nu toe, niet gek voor Maart.
Prachtig, wat een cijfers!quote:Op maandag 17 maart 2025 15:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is uiteindelijk 42kWh geworden,
vandaag alweer bij 31kWh
Maart dit jaar op iets over de helft 471kWh
Vorig jaar heel maart 613
2023 was het 603
Dreigt een goede maand te worden.
Ligt er maar net aan hoe leeg die is.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:32 schreef achtja het volgende:
Modjes zouden eens wat strengen moeten modereren met die onzin posts zoals hierboven want je laad je auto niet vol met 42kWh!
Wat doe je nog hier? Je hebt toch geen zonnepanelen meer? Heel raar dit.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:32 schreef achtja het volgende:
[..]
Prachtig, wat een cijfers!
Mensen zouden hun hele dak vol moeten leggen! Dan laad je zo even je auto op met 42kWh en de airco kun je ook lekker aanzetten om je huis te verwarmen. Allemaal gratis! Wie had dat toch gedacht met die telegraaf lezers!?
Mooi Jan, volgend jaar zal het weer hetzelfde verhaaltje zijn:
auto vol geladen en je huis opgewarmd...
Modjes zouden eens wat strengen moeten modereren met die onzin posts zoals hierboven want je laad je auto niet vol met 42kWh!
Even onderbouwing, het gaat hier om een woonhuis die zoals @:Jan_Onderwater zegt 42kWh oplevert.. ik neem aan dat jan of de vrouw van ook gewoon electriciteit gebruikt.. laten we het op minimaal 8kWh zetten. Dan lijkt het erop dat Jan zijn huis ook nog flink aan het verwarmen is, jawel gratis met een airco.. maar die airco trekt momenteel ook 10kWh dus dan is er nog 25kWh over.. waarvan je weer minimaal 10% verliest bij het opladen van je auto..
Dat betekend: halve auto vol, als je een mini accu hebt! En dan alleen op een dag zoals gisteren.. poepoe..
Jan je zit gewoon je eigen 'investering' goed te praten op een publiek forum waarbij jij het naar andere niet wetende gebruikers allemaal wel heel erg rooskleurig voorsteld.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan hoe leeg die is.
Als je zo graag zuigt, ben je van harte welkom.
Vandaag 12 (a 550 Wp) verwijdert.. ik heb er nog een paar, net genoeg.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:40 schreef Questular het volgende:
[..]
Wat doe je nog hier? Je hebt toch geen zonnepanelen meer? Heel raar dit.
quote:Op maandag 17 maart 2025 15:41 schreef achtja het volgende:
[..]
Jan je zit gewoon je eigen 'investering' goed te praten op een publiek forum waarbij jij het naar andere niet wetende gebruikers allemaal wel heel erg rooskleurig voorsteld.
Zo is het niet! De wereld is veranderd, wake up en leg vooral als niet wetende andere gebruiker geen panelen op je dak. Laat de overheid nou eerst maar eens met betrouwbare plannen komen (lol).
Door mensen zoals jij kunnen andere mensen geen panelen leggen.. zijn de kosten voor iedereen explosief gestegen en ga je straks ook lekker meer wegenbelasting betalen.quote:
Ik woon niet in NL, en kan niet salderen. Mijn Panelen hebben mij in 4 jaar geprojecteerd een slordige 8000 Euro opgeleverd als ik de besparing op aardgas meereken. Zonder saldering.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:50 schreef achtja het volgende:
[..]
Door mensen zoals jij kunnen andere mensen geen panelen leggen.. zijn de kosten voor iedereen explosief gestegen en ga je straks ook lekker meer wegenbelasting betalen.
Denk toch na mensen! Wees geen Jan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |