Omvormer opvoeren naar max 260 voltquote:Op vrijdag 14 maart 2025 20:03 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Sinds een jaar 3 fasen in de meterkast en 1 op de omvormer.
Maar de andere 2 fases zijn nog erger. We hebben de panelen al verhuisd naar de fase met de laagste spanning. Eentje schiet zelfs op de p1 meter wel naar de 253, heel soms 254
(En enexis komt over 10 jaar deze buurt in)
Dit ding is niet zo in te stellen, trannergy omvormer.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 20:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omvormer opvoeren naar max 260 volt(is illegaal)
Leuk!quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:33 schreef Estate2 het volgende:
In de toekomst zullen zonnepanelen waarschijnlijk niet zonder accu kunnen. De grootte van de accu hangt af van je verbruik en opwekking, maar een grote accu krijg je in de winter niet vol en in de zomer niet leeg.
Tenzij je kiest voor een volledig eiland-systeem dat onafhankelijk werkt bij stroomuitval, maar hoe vaak heb je dat echt nodig? Ik kan me misschien één of twee langere stroomstoringen herinneren.
Ik gebruik nu twee weken een HomeWizard-batterij en mijn eigen verbruik is sindsdien dagelijks met zo’n 3 kWh gestegen. Rendement bij mij zit nu op 76%
Financieel is het op dit moment nog niet rendabel, maar dat zal veranderen zodra de salderingsregeling wordt afgeschaft en teruggeleverde stroom nauwelijks iets oplevert.
Ik weet dat Growatt en SolarEdge omvormers heeft met BMS ingebouwd maar die van mij hebben dat niet dus voor nu ga ik voor HomeWizzard en waarschijnlijk binnenkort een tweede accu.
Als je dan een omvormer neemt, die bij hoge netspanning het aantal panelen terugschroeft, gaat er meer het net in?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 20:03 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Sinds een jaar 3 fasen in de meterkast en 1 op de omvormer.
Maar de andere 2 fases zijn nog erger. We hebben de panelen al verhuisd naar de fase met de laagste spanning. Eentje schiet zelfs op de p1 meter wel naar de 253, heel soms 254
(En enexis komt over 10 jaar deze buurt in)
Ja ik wist al die tijd dat het de maart batch zou zijn en hij was er 1 maart.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 22:23 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Werd hij op tijd/volgens opgave geleverd?
Is het aansluiten en koppelen met de p1 meter simpel en voor iedere leek te doen?
Zo’n bom wil je toch niet in je woning?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:08 schreef zalkc het volgende:
Project thuisbatterij is vol onderweg. De batterij is gemonteerd en staat klaar om geconfigureerd en aangesloten te worden.
Montage sfeerbeeld
[ afbeelding ]
En hij doet het!
[ afbeelding ]
Het weken met zo'n kit is nog best iets om je kop bij te houden, ik kwam er met doormeten achter dat ik een cel had omgedraaid per ongeluk.
Vandaag verder met de DEYE hybride invertor, en dan wachten tot dinsdag totdat de elektriciën de eastron energymeter in de groepenkast heeft geplaatst.
Ik ga er vanuit dat het LiFePO4 cellen zijn en geen Li-Ion.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:17 schreef Jahr00n het volgende:
[..]
Zo’n bom wil je toch niet in je woning?
Klopt, ik ben niet levensmoequote:Op zaterdag 15 maart 2025 10:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat het LiFePO4 cellen zijn en geen Li-Ion.
Denk dat dynamische tarieven nog interessanter gaan worden in de toekomst. Dan kun je je accu ook in de winter volladen tegen het goedkoopste tarief en gebruiken/verkopen op piekmomenten.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:33 schreef Estate2 het volgende:
In de toekomst zullen zonnepanelen waarschijnlijk niet zonder accu kunnen. De grootte van de accu hangt af van je verbruik en opwekking, maar een grote accu krijg je in de winter niet vol en in de zomer niet leeg.
Tenzij je kiest voor een volledig eiland-systeem dat onafhankelijk werkt bij stroomuitval, maar hoe vaak heb je dat echt nodig? Ik kan me misschien één of twee langere stroomstoringen herinneren.
Ik gebruik nu twee weken een HomeWizard-batterij en mijn eigen verbruik is sindsdien dagelijks met zo’n 3 kWh gestegen. Rendement bij mij zit nu op 76%
Financieel is het op dit moment nog niet rendabel, maar dat zal veranderen zodra de salderingsregeling wordt afgeschaft en teruggeleverde stroom nauwelijks iets oplevert.
Ik weet dat Growatt en SolarEdge omvormers heeft met BMS ingebouwd maar die van mij hebben dat niet dus voor nu ga ik voor HomeWizzard en waarschijnlijk binnenkort een tweede accu.
Totdat daar uiteindelijk ook te veel gebruik van wordt gemaakt. Energieleveranciers willen winst maken, dus na een paar jaar zal dat waarschijnlijk weer worden aangepast.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:15 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Denk dat dynamische tarieven nog interessanter gaan worden in de toekomst. Dan kun je je accu ook in de winter volladen tegen het goedkoopste tarief en gebruiken/verkopen op piekmomenten.
In principe wordt een accu geadviseerd die je door een gemiddelde zomernacht heen helpt. Niet meer, wat betekent dat veel mensen toe kunnen met een accu van 5 kWh.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:50 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Totdat daar uiteindelijk ook te veel gebruik van wordt gemaakt. Energieleveranciers willen winst maken, dus na een paar jaar zal dat waarschijnlijk weer worden aangepast.
Ik zou het risico niet nemen om duizenden euro's uit te geven aan accu's met een opslagcapaciteit van tientallen kWh.
De beste aanpak is volgens mij om je eigen zonnestroom zoveel mogelijk op te slaan en/of direct te verbruiken.
Ja zo denk ik er ook over.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 20:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
In principe wordt een accu geadviseerd die je door een gemiddelde zomernacht heen helpt. Niet meer, wat betekent dat veel mensen toe kunnen met een accu van 5 kWh.
Maar ik wil bv ook nog een wasmachine + droger aan kunnen zetten, en aangezien die samen 1.6 + 1 kWh verbruiken ben ik al 2,6 kWh van de 5 kwijt, en dan heb ik in de zomer ook nog op 2 slaapkamers de airco aan staan, en dan ook nog wat TV's en wat lampen etc, dus dan wordt 5 kWh krap. Ik ga om die reden voor een accu met een capaciteit van ongeveer 10 kWh.
Ik heb een EV, dan kun je redelijk tekeer gaan met opgeslagen stroom dumpenquote:Op zaterdag 15 maart 2025 20:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
In principe wordt een accu geadviseerd die je door een gemiddelde zomernacht heen helpt. Niet meer, wat betekent dat veel mensen toe kunnen met een accu van 5 kWh.
Maar ik wil bv ook nog een wasmachine + droger aan kunnen zetten, en aangezien die samen 1.6 + 1 kWh verbruiken ben ik al 2,6 kWh van de 5 kwijt, en dan heb ik in de zomer ook nog op 2 slaapkamers de airco aan staan, en dan ook nog wat TV's en wat lampen etc, dus dan wordt 5 kWh krap. Ik ga om die reden voor een accu met een capaciteit van ongeveer 10 kWh.
Ik ookquote:Op zaterdag 15 maart 2025 21:08 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik heb een EV, dan kun je redelijk tekeer gaan met opgeslagen stroom dumpen![]()
Het hele eiereneten is, dat die energieleveranciers steeds meer worden gebypassed met dynamisch contracten; je komt dan (met dynamisch contracten) veel dichter op de spotmarktprijs te zitten. Zou mij niet verbazen als er in de winter, 's nachts lage en zelfs negatieve stroomprijzen gaan ontstaan, indien 90GW op de Noordzee vol staat te produceren. Gooi vol die accu!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:50 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Totdat daar uiteindelijk ook te veel gebruik van wordt gemaakt. Energieleveranciers willen winst maken, dus na een paar jaar zal dat waarschijnlijk weer worden aangepast.
Ik zou het risico niet nemen om duizenden euro's uit te geven aan accu's met een opslagcapaciteit van tientallen kWh.
De beste aanpak is volgens mij om je eigen zonnestroom zoveel mogelijk op te slaan en/of direct te verbruiken.
Als de rente 4% is zal het ook wel prima zijn om die te investeren in wat extra kwh.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 21:08 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik heb een EV, dan kun je redelijk tekeer gaan met opgeslagen stroom dumpen![]()
Maar ik ben niet bekend met het advies dat je een gemiddelde zomernacht kan doorkomen. Ik heb zelf juist naar maart en september gekeken. Die maanden zie ik juist veel dagen met >15kWh teruglevering en >15kWh afname van het net.
Punt met die windmolens is dat ze uit kunnen worden gezet.quote:Op zondag 16 maart 2025 08:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Het hele eiereneten is, dat die energieleveranciers steeds meer worden gebypassed met dynamisch contracten; je komt dan (met dynamisch contracten) veel dichter op de spotmarktprijs te zitten. Zou mij niet verbazen als er in de winter, 's nachts lage en zelfs negatieve stroomprijzen gaan ontstaan, indien 90GW op de Noordzee vol staat te produceren. Gooi vol die accu!
Het advies van die zomernacht doorkomen en in de winter juist alles kunnen opslaan is het basis principe om zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken. (stap 1) Echter op die manier kan een accu nooit uit.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 21:08 schreef zalkc het volgende:
Maar ik ben niet bekend met het advies dat je een gemiddelde zomernacht kan doorkomen. Ik heb zelf juist naar maart en september gekeken. Die maanden zie ik juist veel dagen met >15kWh teruglevering en >15kWh afname van het net.
Het is luxe, maar rendeert allicht beter dan de netto hypotheekrente.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:50 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Fiscaal neutraal zijn stap 2 en 3 hetzelfde qua winst, per laadcycli.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:43 schreef 215 het volgende:
[..]
Het advies van die zomernacht doorkomen en in de winter juist alles kunnen opslaan is het basis principe om zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken. (stap 1) Echter op die manier kan een accu nooit uit.
De tweede stap die je kan doen is een dynamisch contract nemen en dan (naast stap 1) in de zomer het overschot aan het net aanbieden op het duurste moment en in de winter de accu laden op het goedkoopste moment van de dag en dan gebruiken naar behoefte.
Stap 3 is met een dynamisch contract 'inkopen' op het goedkoopste moment en weer verkopen op het duurste moment. Dit lijkt heel aantrekkelijk maar is vreselijk afhankelijk van wetgeving en de grillen van de energiemaatschappij. Aangezien de terugverdientijd erg lang is heeft deze stap dus veel risico dat je met dure batterijen gaat zitten die weinig opbrengen.
Persoonlijk reken ik dus alleen met stap 1 en 2. Dat kan met de accu prijs van nu al niet of nauwelijks uit.
Het wachten is op lagere prijzen. Ik zal morgen eens op mijn werk kijken wat de grote professionele accus daar kostten. Wellicht geeft dat houvast voor toekomstige prijsdalingen.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:43 schreef 215 het volgende:
Persoonlijk reken ik dus alleen met stap 1 en 2. Dat kan met de accu prijs van nu al niet of nauwelijks uit.
Het probleem van stap 3 is natuurlijk dat elke KWh een keer binnenkomt en er weer uit gaat. Als er dan een bedrag komt voor gebruik van het net per KWh dan ben je dus de sjaak. Bij stap 1 maak je zo weinig mogelijk gebruik van het net en bij stap twee is het gebruik van het net gelijk aan direct gebruik maar je energie zelf is wel goedkoper.quote:Op zondag 16 maart 2025 09:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Fiscaal neutraal zijn stap 2 en 3 hetzelfde qua winst, per laadcycli.
Als de wetgever dubbele belasting gaat rekenen bij particulieren en dat niet oplost maken ze economische schade.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |