Maart is een goede maand i.d.d. hier nog niet eens halverwege de maand maart al meer dan in febr. en jan. bij elkaar.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 12:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maart doet het goed dit jaar, 92% van mijn verbruik door eigen productie gedekt, incl auto laden.
Op zich denk ik dat thuisaccu's en zonnepanelen prima in 1 topic samen kunnen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wordt dit ook een accu topic?
Doet mijn Kostal app voor me in real timequote:Op vrijdag 14 maart 2025 12:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Maart is een goede maand i.d.d. hier nog niet eens halverwege de maand maart al meer dan in febr. en jan. bij elkaar.
Btw. hoe meet jij je eigen verbruik t.o.v. totaal opgewekt? Ik kan dat alleen na afloop v.d. maand berekenen.
Financiele haalbaarheid, als in 2027 i.d.d. de opbrengst van alles wat je terug levert netto 0 is... of bijna 0 valt het makkelijk rond te rekenen mits je je verbruik geschiedenis hebt ( is wat lastig misschien in een nieuw huis)quote:Op vrijdag 14 maart 2025 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wordt dit ook een accu topic?
Trouwens benieuwd naar je resultaten en financiele haalbaraheid.
Maar zijn er alle rekenmethodes om je accu capaciteit te bepalen? Bijvoorbeeld je dagelijks verbruik * 1,5 zodat de accu altijd tussen de 20 en 80% zit?
Dat eerste zeker, net als PV panelen gaan ie nog zeker halveren in ¤/kWh.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 12:58 schreef namliam het volgende:
Ik weet niet of dat een positieve business case is, maar
1) ik zie de accu's nog wel verbeteren en in prijs dalen
2) terwijl de prijs per KWH denk ik alleen maar zal stijgen.
Hoe meer mensen uiteindelijk een (kleine) accu in huis hebben om van die wisselende tarieven te profiteren, hoe minder die wisselende tarieven zullen variëren.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 13:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat tweede...denk dat we naar sterk gedifferentieerde tarieven toegaan: afwisselend negatieve en positieve kWh-prijzen. Bij uitstek een mooie manier om met je accu, te scoren met een dynamisch contract.
Heb je wel enig idee van de netfluctuaties op het HS net? Die bedraagt GW's per dag, en vele honderden MW's per uur.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 14:08 schreef namliam het volgende:
Hoe meer mensen uiteindelijk een (kleine) accu in huis hebben om van die wisselende tarieven te profiteren, hoe minder die wisselende tarieven zullen variëren.
Aan de andere kant, komt stroom meer en meer van wisselende bronnen wind en zon o.a.
Daar moet uiteindelijk een "continue" oplossing voor komen.
Nee feitelijk niet, maar met een accu van 10KWH of anderszins "thuisaccu formaat" ga je ook niet de oplossing en/of winst mee halen toch?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 14:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb je wel enig idee van de netfluctuaties op het HS net? Die bedraagt GW's per dag, en vele honderden MW's per uur.
Niet de oplossing voor het netcongestieprobleem, maar wel een beetje winst voor je zelf.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 14:27 schreef namliam het volgende:
[..]
Nee feitelijk niet, maar met een accu van 10KWH of anderszins "thuisaccu formaat" ga je ook niet de oplossing en/of winst mee halen toch?
ZO op het eerste gezicht zou ik zeggen: een auto op 3 fasen opladen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:18 schreef Deepfreeze het volgende:
Zo, een poosje hier niet meer gelezen. Zit nog te chagerijnen bij de piekspanningen die de omvormer laten afslaan. Heeft vorig jaar zo'n 1000kWh minder opgeleverd, terwijl we 1000 meer verbruiken (PHEV en bijverwarming).
Dus we zijn aan het kijken naar iets nieuws, want Enexis pakt onze buurt over een jaar of 10 pas aan volgens de planning. Zonnepanelen van de buren doen het ook prima, dus wij zijn waarschijnlijk het pechhuis van de buurt..
Nu hebben we een voorstel gekregen, wil iemand dat ophemelen/afschieten met kennis?
8x440 Jinko panelen, enphase micro-omvormer, 10kWh enphase batterij. Volgens de verkoper zou de slimme Enphase evt een paar panelen wat afschalen als de spanning hoog wordt om de druk op het net wat te verminderen (in tegenstelling van nu 3640Wp vol aan/uit). Daarnaast kan een deel ook nog weggesluisd worden naar de batterij, waardoor er nog minder belasting op het net is. Plus dat het 3 fasen is ipv 1, dus spreiding van de opbrengst. (Edit, panelen liggen vol op zuid, 45 graden, niet ideaal ook)
Maar : als we een auto met 10A laten laden en de wasmachine aanzetten, dan trekt dat op die fase niet genoeg stroom om de omvormer te redden van afslaan. Die fase is al degene met het laagste voltage op de p1 meter.
Dus dan vraag ik me af hoeveel de Enphase dat echt gaat opredden. Of dat het wensdenken van de verkoper is en de panelen nog regelmatig niet/minimaal gaan leveren.
(hele zut zou rond de 16K gaan kosten, voor dat geld moet het wel echt werken.)
Hij zit hier rond de 250-251 volt als het lekker zonnig is.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:43 schreef blomke het volgende:
Overigens verbaast het mij dat je 1000kWh misloopt door te hoge netspanning. Wij zitten hier op 241 volt zo rond de middag (volop zon en koud) en de omvormer gooit het gewoon het net in.
Gaat die Enphase omvormer dat dan beter doen tegen die 250V in? Volgens mij heb je meer aan extra batterijcapaciteit dan aan nieuwe panelen + omvormer.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:47 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hij zit hier rond de 250-251 volt als het lekker zonnig is.![]()
Najaar ging prima, maar nu is het weer hoog en de hele zomer lang ook.
Die Enphase zou zichzelf iets af kunnen schakelen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat die Enphase omvormer dat dan beter doen tegen die 250V in? Volgens mij heb je meer aan extra batterijcapaciteit dan aan nieuwe panelen + omvormer.
En dat is dus het hele eiereneten: je kan wel 50% van het vermogen afschakelen, maar de spanning blijft even hoog, m.a.g dat je het 't net niet in krijgt.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 15:54 schreef Deepfreeze het volgende:
Die Enphase zou even op 50% kunnen draaien, en daarna met zijn slimme algoritme weer naar 100% kunnen gaan. Je loopt iets mis, maar niet alles..
Zoals de meneer het uitlegde:quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:32 schreef blomke het volgende:
[..]
En dat is dus het hele eiereneten: je kan wel 50% van het vermogen afschakelen, maar de spanning blijft even hoog, m.a.g dat je het 't net niet in krijgt.
Weet het verschil niet tussen stroom en spanning:quote:
quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:36 schreef Deepfreeze het volgende:
Als je er meer stroom induwt stuw je zelf de spanning nog meer omhoog. Nu net over de 253 grens heen. Als je wat minder stroom voedt, kan je de spanning mogelijk wel onder die 253 houden.
Zeker als je de batterij ook nog iets laat opvangen.
De spanning van een omvormer gaat inderdaad omhoog naarmate er meer stroom ingevoerd wordt (in een wijk).quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet het verschil niet tussen stroom en spanning.
[..]![]()
![]()
Nouja hij gebruikte vast andere woorden. Dit is even mijn herhaling.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:41 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
[..]
Weet het verschil niet tussen stroom en spanning.
Tnx. En nu is de spanning 250 in de meterkast en met verval van de draad en die +1 boven de 253v.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De spanning van een omvormer gaat inderdaad omhoog naarmate er meer stroom ingevoerd wordt (in een wijk).
Een omvormer probeert altijd net ~1 volt boven de netspanning te blijven om te kunnen leveren.
En als alle omvormers in de wijk dat doen, stijgt het voltage.
Dus het is niet uit de lucht gegrepen.
Klopt, in de bekabeling (tussen omvormer en meterkast) kan je ook snel een paar volt verliezen, afhankelijk van de afstand en diameter van de draadkern. Dat telt allemaal op.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:49 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Tnx. En nu is de spanning 250 in de meterkast en met verval van de draad en die +1 boven de 253v.
Waarschijnlijk zitten we net op de verkeerde plek op de elektra kabels van de wijk.
We hebben de 4mm kabel al vervangen door een 10mm kabel. Het accent ligt scheelt heel iets, maar lang niet genoeg.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, in de bekabeling (tussen omvormer en meterkast) kan je ook snel een paar volt verliezen, afhankelijk van de afstand en diameter van de draadkern. Dat telt allemaal op.
4mm2 was op zich al een nette diameter, zijn er genoeg die 2.5mm2 gebruiken.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:54 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
We hebben de 4mm kabel al vervangen door een 10mm kabel. Het accent ligt scheelt heel iets, maar lang niet genoeg.
Sinds een jaar 3 fasen in de meterkast en 1 op de omvormer.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 19:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
4mm2 was op zich al een nette diameter, zijn er genoeg die 2.5mm2 gebruiken.
Maar als het te gek gaat in een wijk, dan doe je er weinig aan.
Heb je een 1- of een 3-fase omvormer? En meterkast 1- of 3-fase?
Als je 3-fasen in de meterkast hebt en een 1-fase omvormer, dan kan je vaak nog wel wat schuiven naar een fase met een lager voltage.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |