Hoe dat zo?quote:Op zondag 16 maart 2025 15:23 schreef achtja het volgende:
Morgen worden er 12 zonnepanelen verwijderd..
Laat het stroomnet maar instorten, panelen gaan ook gelijk naar de stort.
Doei subsidie!
Ze leveren teveel op en ik heb al genoeg Bitcoin-miners draaien om het overschot op te vangen.quote:
Álles zodat ie het over bitcoin kan hebben. Niemand die nu daadwerkelijk zn panelen van het dak haalt als je ook gewoon die dingen kunt uitschakelen.quote:
Rechtstreeks uit de dikke duim gezogen voor dat beetje aandacht wat je nu krijgt. Goed gewerkt.quote:Op zondag 16 maart 2025 15:23 schreef achtja het volgende:
Morgen worden er 12 zonnepanelen verwijderd..
Laat het stroomnet maar instorten, panelen gaan ook gelijk naar de stort.
Doei subsidie!
Je kunt ook gewoon zonnecollectoren neerleggen ipv die geldverspillende panelen.. de keuze is reuze! Maar PV panelen op je dak is gewoon tegenwoordig gewoon dom..quote:Op zondag 16 maart 2025 15:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Álles zodat ie het over bitcoin kan hebben. Niemand die nu daadwerkelijk zn panelen van het dak haalt als je ook gewoon die dingen kunt uitschakelen.
Normaal leg je een vereffeningskabel aan naar de meterkast die niet dunner is dan de gebruikte DC-kabel tussen panelen en omvormer. Daarmee vereffen je het frame (!) van de panelen.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:29 schreef zalkc het volgende:
Vraagje, ik moet 3-4 aardedraden verbinden met elkaar, gebruik je daar een busbar voor of kan een simpele lasklem voor 6mm2, of een lasdop?
Morgen wil ik de omvormer vervangen, maar ik zag vandaag dat de vorige installateur alleen een aardedraad vanaf de panelen direct naar de werkschakelaar heeft laten gaan, de huidige omvormer is niet geaard opgeleverd...![]()
Nu moet ik straks de batterij, nieuwe omvormer, en de panelen op de aarde aansluiten. Hoe is dat bij jullie opgelost?
Aarderail dus, eigenlijk hetzelfde als wat je in de badkamer soms zietquote:Op zondag 16 maart 2025 19:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Normaal leg je een vereffeningskabel aan naar de meterkast die niet dunner is dan de gebruikte DC-kabel tussen panelen en omvormer. Daarmee vereffen je het frame (!) van de panelen.
Zo is het hier ook gedaan voor de omvormers. Dus met een busbar (vereffeningsrail) alles bij elkaar laten komen en dan 1 kabel naar de woning (meterkast). De kabel is soepel, dus adereindhulzen gebruiken!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In feite wel. Kan je altijd veilig de rail vastpakken.quote:Op zondag 16 maart 2025 19:40 schreef zalkc het volgende:
[..]
Aarderail dus, eigenlijk hetzelfde als wat je in de badkamer soms ziet
Daarom staat die mafkees ook op mijn blokkeerlijstquote:Op zondag 16 maart 2025 15:37 schreef Questular het volgende:
[..]
Rechtstreeks uit de dikke duim gezogen voor dat beetje aandacht wat je nu krijgt. Goed gewerkt.
Tja. Ik probeer dat als mod niet te doen.quote:Op zondag 16 maart 2025 20:21 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Daarom staat die mafkees ook op mijn blokkeerlijst
Dat is wel de meest voorkomende manier om het allemaal netjes aan elkaar te vereffenenquote:Op zondag 16 maart 2025 19:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Normaal leg je een vereffeningskabel aan naar de meterkast die niet dunner is dan de gebruikte DC-kabel tussen panelen en omvormer. Daarmee vereffen je het frame (!) van de panelen.
Zo is het hier ook gedaan voor de omvormers. Dus met een busbar (vereffeningsrail) alles bij elkaar laten komen en dan 1 kabel naar de woning (meterkast). De kabel is soepel, dus adereindhulzen gebruiken!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kan veel beter een spanningsverlager kopen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 20:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omvormer opvoeren naar max 260 volt(is illegaal)
In welke zin worden aangepast? Je betaald bij een dynamisch contract de EPEX spotprijs per uur + een minimale opslag voor de energie leverancier.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 19:50 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Totdat daar uiteindelijk ook te veel gebruik van wordt gemaakt. Energieleveranciers willen winst maken, dus na een paar jaar zal dat waarschijnlijk weer worden aangepast.
Ik zou het risico niet nemen om duizenden euro's uit te geven aan accu's met een opslagcapaciteit van tientallen kWh.
De beste aanpak is volgens mij om je eigen zonnestroom zoveel mogelijk op te slaan en/of direct te verbruiken.
De vraag is dus in hoeverre, dat afvlakken ook echt plaatsvindt. Zelf gok ik meer op lage E-prijzen gedurende de nachtelijke uren. Plus daling van de batterijprijzen.quote:Op maandag 17 maart 2025 13:20 schreef Gohf046 het volgende:
Piekmomenten 's ochtends en 's avonds zullen wellicht iets afvlakken door toename van het aantal thuisbatterijen maar ook die piekmomenten zullen blijven bestaan.
Is uiteindelijk 42kWh geworden,quote:Op zondag 16 maart 2025 15:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Soooo
Accu opgeladen, Auto opgeladen, huis warm met de Airco, allemaal met gratis zonneschijn
En de mensen in de telegraaf maar jammeren dat zonnepanelen niet lonen.
![]()
![]()
29kWh vandaag, tot nu toe, niet gek voor Maart.
Prachtig, wat een cijfers!quote:Op maandag 17 maart 2025 15:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is uiteindelijk 42kWh geworden,
vandaag alweer bij 31kWh
Maart dit jaar op iets over de helft 471kWh
Vorig jaar heel maart 613
2023 was het 603
Dreigt een goede maand te worden.
Ligt er maar net aan hoe leeg die is.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:32 schreef achtja het volgende:
Modjes zouden eens wat strengen moeten modereren met die onzin posts zoals hierboven want je laad je auto niet vol met 42kWh!
Wat doe je nog hier? Je hebt toch geen zonnepanelen meer? Heel raar dit.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:32 schreef achtja het volgende:
[..]
Prachtig, wat een cijfers!
Mensen zouden hun hele dak vol moeten leggen! Dan laad je zo even je auto op met 42kWh en de airco kun je ook lekker aanzetten om je huis te verwarmen. Allemaal gratis! Wie had dat toch gedacht met die telegraaf lezers!?
Mooi Jan, volgend jaar zal het weer hetzelfde verhaaltje zijn:
auto vol geladen en je huis opgewarmd...
Modjes zouden eens wat strengen moeten modereren met die onzin posts zoals hierboven want je laad je auto niet vol met 42kWh!
Even onderbouwing, het gaat hier om een woonhuis die zoals @:Jan_Onderwater zegt 42kWh oplevert.. ik neem aan dat jan of de vrouw van ook gewoon electriciteit gebruikt.. laten we het op minimaal 8kWh zetten. Dan lijkt het erop dat Jan zijn huis ook nog flink aan het verwarmen is, jawel gratis met een airco.. maar die airco trekt momenteel ook 10kWh dus dan is er nog 25kWh over.. waarvan je weer minimaal 10% verliest bij het opladen van je auto..
Dat betekend: halve auto vol, als je een mini accu hebt! En dan alleen op een dag zoals gisteren.. poepoe..
Jan je zit gewoon je eigen 'investering' goed te praten op een publiek forum waarbij jij het naar andere niet wetende gebruikers allemaal wel heel erg rooskleurig voorsteld.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan hoe leeg die is.
Als je zo graag zuigt, ben je van harte welkom.
Vandaag 12 (a 550 Wp) verwijdert.. ik heb er nog een paar, net genoeg.quote:Op maandag 17 maart 2025 15:40 schreef Questular het volgende:
[..]
Wat doe je nog hier? Je hebt toch geen zonnepanelen meer? Heel raar dit.
quote:Op maandag 17 maart 2025 15:41 schreef achtja het volgende:
[..]
Jan je zit gewoon je eigen 'investering' goed te praten op een publiek forum waarbij jij het naar andere niet wetende gebruikers allemaal wel heel erg rooskleurig voorsteld.
Zo is het niet! De wereld is veranderd, wake up en leg vooral als niet wetende andere gebruiker geen panelen op je dak. Laat de overheid nou eerst maar eens met betrouwbare plannen komen (lol).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |