abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 januari 2025 @ 19:01:10 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216428145
quote:
Brabantse gemeenten maken zich zorgen over de haalbaarheid van de plannen van de overheid om chipmachinefabrikant ASML in de regio te houden. Dat blijkt uit documenten van verschillende overheidsorganisaties, in handen van Omroep Brabant. Tekorten aan zowel geschikt personeel als financiële middelen vormen het grootste knelpunt.

In maart vorig jaar trok het demissionaire kabinet 1,73 miljard euro uit om techbedrijven zoals ASML en NXP in Eindhoven te houden. 'Project Beethoven' richt zich op drie zaken: het versterken van het onderwijs, het aanpakken van de infrastructuur en het bouwen van nieuwe huizen in de regio.

Eindhoven en twintig omliggende gemeenten worden ook wel de Brainportregio genoemd. De gemeenten werken samen in de Metropoolregio Eindhoven. Samen leggen ze zo'n 700 miljoen euro bij voor Project Beethoven.

Vertraging
Voor de uitwerking van de plannen zijn ambtenaren met kennis van zaken nodig, maar daar schuurt het. Vooral de kleinere gemeenten in de regio hebben moeite met het vinden van geschikt personeel. "Daardoor gaan dingen minder snel dan we willen", zegt wethouder Slijper van de gemeente Best.

Hij merkt dat onder meer verkeerskundigen, gebiedsontwikkelaars en projectmanagers schaars zijn. "Op het gebied van mobiliteit gaat het daarom minder snel dan we willen. We lopen een vertraging op van zeker een jaar."

Voorzieningen
Niet alleen is er een personeelstekort bij het uitvoeren van de plannen, ook daarna voorzien gemeenten problemen. Want om het groeiende aantal inwoners aan te kunnen, zijn nieuwe voorzieningen zoals huisartsenposten en scholen nodig.

Meerdere gemeenten maken zich zorgen over het vinden van personeel, maar ook over de financiering van deze voorzieningen. "Er is breed bij gemeenten bezorgdheid geuit over de uitvoerbaarheid van de Beethovendeal vanwege de uitvoeringskracht van alle partners ervan", staat volgens Omroep Brabant in een intern verslag van een bijeenkomst van de Metropoolregio Eindhoven.

Bezuinigingen
Terwijl Project Beethoven veel investeringen vergt, hangen gemeenten tegelijk bezuinigingen boven het hoofd. Het Rijk heeft vanaf 2026 ongeveer drie miljard euro per jaar aan bezuinigingen op de gemeenten ingeboekt. De verwachting is dat investeringen in nieuwbouw, infrastructuur en schoolgebouwen in het hele land op een lager pitje worden gezet.

Ook dat is een tegenslag voor de kleine gemeenten in de Brainportregio. "We kunnen de onroerendezaakbelasting en de toerismebelasting niet oneindig verhogen", schrijft de gemeente Waalre. "Een aantal plannen is zonder steun niet uitvoerbaar", aldus de gemeente Reusel-De Mierden.

Grote steden
De grotere steden uit de regio Eindhoven en Helmond merken er minder van, zegt de Eindhovense burgemeester Dijsselbloem. Toch deelt hij de zorgen. "Overal is gebrek aan uitvoeringskracht."

Een aantal kleine gemeenten zal moeten gaan bezuinigen, zegt hij. "Dat is vervelend." Toch hoopt hij dat de gemeenten het gezamenlijk kunnen oplossen. "Eindhoven merkt er heel weinig van, dus wij kunnen voort met investeren en we breiden de organisatie uit zodat we de Beethovengelden kunnen besteden."

https://nos.nl/artikel/25(...)eun-niet-uitvoerbaar

Ik vraag me steeds meer af wat het Voordeel is Voor de inwoners van Brabant en Nederland om zo te rus als ASML volledig Binnen de grenzen te houden. Blijkbaar past het allemaal maar slecht.
Maar ik vind het nog raarder Wanneer inwoners Meer belasting zouden moeten gaan betalen om deze plannen voor uitbreiding mogelijk te maken. Deze in inwoners hebben sowieso al meer last als plezier ervan.
The End Times are wild
pi_216428231
Brabants nieuws berichtte er ook al over.

Plannen om ASML te behouden stuiten op problemen, grote zorgen gemeenten

Zal maar meteen een controversiële stelling poneren: ASML is het meest overbodige overgehypte bedrijf ter Wereld. Waarom? In 1992 waren er al CPU's goed genoeg om het tot 2010 uit te houden. Dat gaat over desktop's. Wat betreft mobieltjes: Blackberry met toetsenbordje was top. Nee zonder ASML zou de wereld prima draaien op ICT gebeid.

Kan de ambtenaartjes wel begrijpen, ASML verdient het geld waarvan hun luizen baantjes betaald wordt.
pi_216428269
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:08 schreef Alpha0 het volgende:
Zal maar meteen een controversiële stelling poneren: ASML is het meest overbodige overgehypte bedrijf ter Wereld. Waarom? In 1992 waren er al CPU's goed genoeg om het tot 2010 uit te houden. Dat gaat over desktop's. Wat betreft mobieltjes: Blackberry met toetsenbordje was top. Nee zonder ASML zou de wereld prima draaien op ICT gebeid.
Ok boomer...
Als het aan jou lag reed iedereen nog met paard en wagen :')
pindazakje
  zaterdag 25 januari 2025 @ 19:17:43 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216428370
quote:

Kan de ambtenaartjes wel begrijpen, ASML verdient het geld waarvan hun luizen baantjes betaald wordt.
Het gaat niet om het nut van ASML, maar dat er blijkbaar geld bij moet van de inwoners van omliggende gemeente. Het is heel raar dat zij voor zo’n bedrijf blijkbaar moeten betalen.
Net als vliegveld Eindhoven. Dat betaalt ook helemaal geen extra belasting, maar brengt wel allerlei kosten met zich mee die gewoon door de inwoners betaald worden. Terwijl zij ook de overlast van het vliegen hebben .
The End Times are wild
pi_216428493
Ik heb de indruk dat ASML de overheid ook wat bij de neus genomen heeft. Als je haar vacatures in de gaten houdt zie je wel dat de strategie (meest interessante functies enz) meer richting de VS en China (Shenzen) beweegt. In Veldhoven staat in vergelijking niet zo veel boeiends open.
pi_216428551
quote:

zonder ASML was er denk ik niet zoveel vooruitgang geboekt op het gebied van miniaturisatie
pi_216428559
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:30 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
zonder ASML was er denk ik niet zoveel vooruitgang geboekt op het gebied van miniaturisatie
Eens, maar die vooruitgang is minder noodzakelijk dan mensen denken.

Maar we dwalen af.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 19:38:50 #8
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_216428688
ASML is een symbool van Nederlandse technische excellentie en innovatie. Het verlies ervan zou de reputatie van Nederland als hightechleider en innovatiehub schaden.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_216428690
ik ga heel eerlijk zijn, en ik wou dat ik dit niet hoefde te zeggen: ik denk dat ASML helaas te groot is voor nederland. aan geld eigenlijk geen gebrek, dat is wel de minst belangrijke factor - maar we investeren duidelijk niet genoeg in onderwijs (integendeel, we gaan er juist op bezuinigen) en we moedigen mensen niet genoeg aan om een technische studie te volgen. ja dan snap ik wel dat ze moeite hebben vacatures te vullen. we bouwen in dit land niet snel genoeg, en we hebben steeds krappere infrastructuur.

het is echt moeilijk om in dit land een technologische industrie aan te houden want we hebben er blijkbaar gwn niet de ruimte voor en ook nog eens veel bureaucratie. wel meer dan genoeg land voor boeren die nauwelijks aan het bnp bijdragen
pi_216428854
Vroeger hadden we hier een kenniseconomie. Tegenwoordig hebben de meeste mensen een gemiddelde kantoorbaan. En dat willen we blijkbaar graag. Voor het zware en/of slecht betaalde werk huren we buitenlanders in, de productie laten we in China doen en het slimme werk besteden we uit aan landen waar ze dat nog kunnen. Zo kunnen we fijn allemaal lekker een beetje prutsen in MS Office.

Als het niet zoveel uitmaakt wat je precies doet, kun je het ook niet fout doen en heb je geen stress.

Dozen schuiven, daar zijn we goed in.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 19:49:31 #11
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_216428878
Dat bedrijf kunnen we missen als kiespijn met hun belastingvoordeeltjes en vele expats die de huizenprijzen opdrijven voor de gewone man.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_216428948
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:38 schreef cherrycoke het volgende:
ASML is een symbool van Nederlandse technische excellentie en innovatie. Het verlies ervan zou de reputatie van Nederland als hightechleider en innovatiehub schaden.
So what?
  zaterdag 25 januari 2025 @ 19:55:49 #13
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_216428988
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:53 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
So what?
we zijn een land aan het worden dat links gaat blijven liggen bij investeerders. daarom.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_216428998
Je moet zoiets Europees doen. Ooit waren stammenverbanden te klein en te beperkt in capaciteit en schaalde men onbewust en bewust op naar grotere sociopolitieke organisaties zoals een samenwerking tussen meerdere stammen, dorpenverband, stadsstaten en op den duur zelfs natiestaten. Als een staat als NL te klein dan heb je schaalvergroting nodig en daar komen heel veel nadelen bij kijken maar vasthouden aan het oude is niet altijd mogelijk.
pi_216429059
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:56 schreef Peppert het volgende:
Je moet zoiets Europees doen. Ooit waren stammenverbanden te klein en te beperkt in capaciteit en schaalde men op (on)bewust naar grotere sociopolitieke organisaties op zoals stadsstaten en op den duur zelfs natiestaten. Als een staat als NL te klein dan heb je schaalvergroting nodig en daar komen heel veel nadelen bij kijken maar vasthouden aan het oude is niet altijd mogelijk.
ja ik dacht juist dat ze niet uit nederland wilden vertrekken maar eerder in frankrijk gaan uitbreiden
of zoiets
pi_216429121
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:59 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ja ik dacht juist dat ze niet uit nederland wilden vertrekken maar eerder in frankrijk gaan uitbreiden
of zoiets
Je moet niet alleen blind staren op ASML: er moet beleid worden gemaakt voor alle mogelijke industrieën en technologieën en daar is heel veel capaciteit voor nodig. Het probleem met volkeren die een belangrijke paradigmaverschuiving missen is dat ze (mogelijk) verpletterd gaan worden als ze die verschuiving missen (ik heb het over verschuivingen van steentijd, naar bronstijd, ijzertijd, eerste industriële revolutie, tweede industriële revolutie, internetrevolutie en in de toekomst mogelijk een nieuwe paradigmaverschuiving met zaken als Al, kwantumtechnologie, synthetische biologie, implanteerbare brain-computer interfaces (BCI's) en meer zaken waar mijn extreem beperkte brein totaal geen begrip van heeft of zelfs maar een seconde aan denkt: die zaken kunnen mogelijke voor enorme transformaties (paradigmaverschuivingen) zorgen: het is aan de mensen met een IQ van 110 en hoger om dat serieus aan te pakken).

[ Bericht 3% gewijzigd door Peppert op 25-01-2025 20:26:26 ]
pi_216429257
Ons grootste pluspunt is onze locatie, in de delta van 3 rivieren. Dankzij Rotterdam zijn we daarom hele goede dozenschuivers. En daarom hebben (of hadden) we een heel vruchtbare bodem. Bloemen en planten doen het ook uitstekend.

Maar er zijn kapers op de kust. De grote containerschepen doen meerdere EU havens aan, dat is efficiënter dan alles op 1 plaats lossen. Het hangt er dan maar van af hoe je het vanuit de haven het goedkoopste bij de klant kunt krijgen. En er zijn ondertussen genoeg alternatieven voor binnenvaartschepen. Er zijn wel nog maar weinig havens waar de grootste containerschepen terecht kunnen, maar dat is aan het veranderen.
pi_216429350
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 20:02 schreef Peppert het volgende:
het is aan de mensen met een IQ van 110 en hoger om dat serieus aan te pakken).
Terwijl je de gemiddelde Universitaire opleiding tegenwoordig kunt doen met een IQ van 95+? Wie zit er op die mensen te wachten? Je collega's vinden het heel irritant als je laat blijken slimmer te zijn dan zijzelf. Nederland is al lang geen land meer waar je je hoofd boven het maaiveld uit moet steken.
pi_216429416
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 20:15 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Terwijl je de gemiddelde Universitaire opleiding tegenwoordig kunt doen met een IQ van 95+? Wie zit er op die mensen te wachten? Je collega's vinden het heel irritant als je laat blijken slimmer te zijn dan zijzelf. Nederland is al lang geen land meer waar je je hoofd boven het maaiveld uit moet steken.
Promovendi? Die steken vaak met kop en schouders boven de gemiddelde universiteitsstudenten uit. De gemiddelde universiteitsstudent is helemaal niet geschikt voor zaken als wetenschappelijke onderzoek. Dan kom je toch echt bij promovendi uit.
pi_216429541
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 20:18 schreef Peppert het volgende:

[..]
Promovendi? Die steken vaak met schouders boven de gemiddelde universiteitsstudenten uit.
Als ik zo naar de top projecten kijk van bijvoorbeeld de TU Delft, ben ik niet onder de indruk. Ja, we doen het goed met de zonne-auto. Maar van de meeste dingen vraag ik me al snel af waarom ze niet begrijpen dat het onzin is.

Wageningen, ja, dat is het laatste bastion.

Sinds het Natlab van Philips is opgeheven is er niet veel baanbrekends meer gebeurd in Nederland. Alles moest opzij voor de commercie. En onderzoek en ontwikkeling kosten geld, daar is steeds meer op bezuinigd. Ik bedoel, het bestaat nog wel, maar dan meer in de zin van een afdeling waar ze de ontwerpen maken en het optimaliseren van de ranking in de zoekmachines.

quote:
De gemiddelde universiteitsstudent is helemaal niet geschikt voor zaken als wetenschappelijke onderzoek. Dan kom je toch echt bij promovendi uit.
Ja, ok. Wetenschappelijk onderzoek, waar we nu ook flink op gaan bezuinigen. Dat bestaat inderdaad nog wel, maar is natuurlijk ook steeds vaker betaald door of in samenwerking met het bedrijfsleven. Dus je zou kunnen zeggen dat de bedrijven dat uitbesteden aan de universiteiten.
pi_216429660
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 20:02 schreef Peppert het volgende:

[..]
Je moet niet alleen blind staren op ASML: er moet beleid worden gemaakt voor alle mogelijke industrieën en technologieën en daar is heel veel capaciteit voor nodig. Het probleem met volkeren die een belangrijke paradigmaverschuiving missen is dat ze (mogelijk) verpletterd gaan worden als ze die verschuiving missen (ik heb het over verschuivingen van steentijd, naar bronstijd, ijzertijd, eerste industriële revolutie, tweede industriële revolutie, internetrevolutie en in de toekomst mogelijk een nieuwe paradigmaverschuiving met zaken als Al, kwantumtechnologie, synthetische biologie, implanteerbare brain-computer interfaces (BCI's) en meer zaken waar mijn extreem beperkte brein totaal geen begrip van heeft of zelfs maar een seconde aan denkt: die zaken kunnen mogelijke voor enorme transformaties (paradigmaverschuivingen) zorgen: het is aan de mensen met een IQ van 110 en hoger om dat serieus aan te pakken).
ik ben het horen over ASML dit ASML dat al een tijdje beu - niet het bedrijf zelf maar wat jij noemt dat blind staren op één bedrijf, ets waar ik een groot probleem mee heb met mensen in dit land - het is alsof ASML het allerlaatste toppunt is dat dit land ooit nog zal voortbrengen en dat is triest. ASML is een oud bedrijf, uit 1984. sindsdien zijn er niet echt veel grote nederlandse bedrijven erbij gekomen. Adyen is er in ieder geval één. Booking.com is nu amerikaans als ik het goed heb.

in amerika lijkt het of er wel bijna elk jaar weer een giga miljarden bedrijf uit de grond wordt gestampt. hier gaat de innovatie zo traag

het is niet ok dat we speciale regelingen moeten hebben voor enkele bedrijven zoals ASML. maar dat is dus een situatie waarin we nooit hadden moeten belanden
pi_216429682
Met dat gekruip en gekoketteer met ASML moet het ook maar eens afgelopen zijn. Als het van zo'n stratgegisch belang is dan zorg je maar dat ze niet weg mogen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216429779
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 20:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Met dat gekruip en gekoketteer met ASML moet het ook maar eens afgelopen zijn. Als het van zo'n stratgegisch belang is dan zorg je maar dat ze niet weg mogen.
Dat gaat niet, hé. Het bedrijf hoeft niet weg te gaan om eerst onderzoek en ontwikkeling en later productie naar een ander land te verplaatsten. Ok, dan zit hier de administratie nog.
pi_216429804
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 20:34 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ik ben het horen over ASML dit ASML dat al een tijdje beu - niet het bedrijf zelf maar wat jij noemt dat blind staren op één bedrijf, ets waar ik een groot probleem mee heb met mensen in dit land - het is alsof ASML het allerlaatste toppunt is dat dit land ooit nog zal voortbrengen en dat is triest. ASML is een oud bedrijf, uit 1984. sindsdien zijn er niet echt veel grote nederlandse bedrijven erbij gekomen. Adyen is er in ieder geval één. Booking.com is nu amerikaans als ik het goed heb.

in amerika lijkt het of er wel bijna elk jaar weer een giga miljarden bedrijf uit de grond wordt gestampt. hier gaat de innovatie zo traag

het is niet ok dat we speciale regelingen moeten hebben voor enkele bedrijven zoals ASML. maar dat is dus een situatie waarin we nooit hadden moeten belanden
Ja, Eindhoven is al lang niet meer het Europese hightech mekka voor autisten.
pi_216429927
quote:

[..]

Of je Amerika nou goed kan vergelijken met Europa.. Wat je zegt lijkt wel te kloppen. Kan best dat er volgende jaar een auto startup uit het niks opduikt wat gelijk meer waard is op de beurs dan een Volkswagen groep. Een gezonde situatie lijkt me dat in ieder geval niet, meer iets kunstmatigs.
pi_216429993
ASML krijgt dezelfde behandeling als de Boeren, Tata en Yara dus.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216430040
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat gaat niet, hé. Het bedrijf hoeft niet weg te gaan om eerst onderzoek en ontwikkeling en later productie naar een ander land te verplaatsten. Ok, dan zit hier de administratie nog.
Ik weet niet hoe dat precies in elkaar zit, maar als Delft Instruments zegt wij willen dat de gemeente huizen voor goedkope expats bouwt anders gaan we naar Turkije dan staat de MIVD op de stoep neem ik aan.
pi_216431298
Tja, je moet geen grootgrutter aanstellen om het meest technologische bedrijf ter wereld te herorganiseren. Dan krijg je Project Centurion, waarbij alle hoogwaardige technologie voor een schijntje van de hand gedaan wordt. Want zo'n figuur ziet alleen waarde in verkoop. Dozen schuiven.

Rond die tijd was Philips de grootste en de beste in de halfgeleiderindustrie. Zij hadden ook via hun expertise en een flinke financiële injectie TSMC op poten gezet. Zij beheersten de markt. En toe kwam dus Project Centurion. RIP Philips. ASML is het laatste overgebleven onderdeel.

Laten we dat ook om zeep helpen! Dan hebben we in ieder geval nog tulpen als Hollands glorie!
pi_216432071
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:31 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Eens, maar die vooruitgang is minder noodzakelijk dan mensen denken.

Maar we dwalen af.
Ik snap ook niet dat het altijd pas goed gaat in een land als er economische groei is. Een hele kromme redenering als je er over gaat nadenken.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 januari 2025 @ 23:09:29 #30
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216432126
Die gemeentes investeren in de toekomst, wat is daar nou weer mis mee?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 25 januari 2025 @ 23:13:35 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216432173
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:09 schreef Nattekat het volgende:
Die gemeentes investeren in de toekomst, wat is daar nou weer mis mee?
Dat er geld van inwoners nodig is om de groei van een uiterst winstgevende multinational mogelijk te maken
The End Times are wild
pi_216432175
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:38 schreef gwn_een_user het volgende:
aan geld eigenlijk geen gebrek, dat is wel de minst belangrijke factor - maar we investeren duidelijk niet genoeg in onderwijs
Als je nou gewoon zegt ZE (ASML zelf..) in plaats van we dan klopt het wel. Een bedrijf met miljardenwinst zou dat best zelf kunnen bekostigen. Waarom moeten WE dat doen? :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216432199
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat er geld van inwoners nodig is om de groei van een uiterst winstgevende multinational mogelijk te maken
Ja ik begrijp ook niet waarom sommigen het blijkbaar logisch vinden dat je ze nog meer geld gaat geven. Beetje omgekeerde wereld wel.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 januari 2025 @ 23:16:17 #34
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216432205
quote:

[..]
Dat geld wordt in de regio gestoken om de groei mogelijk te maken, daar profiteert iedereen van. Het is al zo gigantisch treurig gesteld met de Europese innovatie, laten we die paar laatste bastions die niet kapot gemaakt zijn door de politiek gewoon vasthouden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216432212
quote:

[..]
Ja, je kunt ze er beter uitschoppen.
pi_216432229
Wat is er nou mis met het verbeteren van het opleidingsniveau en huizen bouwen? Ok, je zoon kan dan misschien niet meer naar de Eindhovense universiteit, maar hij kan wel gemakkelijker aan een woning komen.
pi_216432234
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:16 schreef Nattekat het volgende:
Dat geld wordt in de regio gestoken om de groei mogelijk te maken, daar profiteert iedereen van.
Als ASML dat nou eens zelf zou bekostigen dan geldt hetzelfde toch?

Waarom vind jij het beter dan "wij" het betalen en waarom zouden ze dat niet zelf kunnen doen?
Echt onlogisch hoe sommige mensen "denken".
pi_216432254
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:19 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Waarom vind jij het beter dan "wij" het betalen en waarom zouden ze dat niet zelf kunnen doen?
Ja, maximaal uitmelken. Dan zijn ze snel vertrokken. En met hun alle toeleveranciers. Goed plan! ^O^

Je weet niet echt wat ASML doet en hoe vooruitstrevend ze zijn, hé?
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 januari 2025 @ 23:24:59 #39
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216432306
quote:

[..]

ASML moet betalen voor middelen en diensten die onder het takenpakket van gemeentes vallen? Juist dat is de uitzonderingspositie, dat weet je?

Echt, is het nou zo extreem moeilijk om aan de lange termijn te denken? Duitsland heeft gedaan wat jij graag wil, en kijk nu eens hoe goed het met hun economie gaat. Ik heb echt het idee dat dit 'hurrdurr grote bedrijven kwaadaardig' is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216432322
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, maximaal uitmelken. Dan zijn ze snel vertrokken. En met hun alle toeleveranciers. Goed plan! ^O^
Tsjonge. Wat zou er mis kunnen zijn om een deel van die miljardenwinsten te gebruiken voor die fijne plannen?
Volgens mij kan niemand precies uitleggen waarom dat niet zou kunnen en wie daar minder van wordt.

Terwijl ze het prima vinden dat de belastingbetaler gaat betalen omdat de miljardair iets wil. Dat telt toch niet op?
pi_216432339
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:13 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Als je nou gewoon zegt ZE (ASML zelf..) in plaats van we dan klopt het wel. Een bedrijf met miljardenwinst zou dat best zelf kunnen bekostigen. Waarom moeten WE dat doen? :)
ik heb het meer over nederland in het algemeen, niet ASML specifiek...we leveren te weinig binnenlands tech talent omdat we er niet genoeg opleiden. daarom dit hele gedoe rondom expats/arbeidsmigratie

we stemmen partijen aan de macht die ervoor kiezen om te bezuinigen op wetenschap en onderwijs...en meer macht voor boeren
pi_216432350
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:24 schreef Nattekat het volgende:
ASML moet betalen voor middelen en diensten die onder het takenpakket van gemeentes vallen?
Ja waarom niet? Dan doen ze iets nuttigs met die winst.
Ik snap het echt niet. Dat geld hebben ze maar ze hebben liever dan anderen daarvoor opdraaien.
Wat verdomd slinks is maar daar moeten we niet in mee gaan vind ik.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 januari 2025 @ 23:31:12 #43
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216432404
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja waarom niet? Dan doen ze iets nuttigs met die winst.
Ik snap het echt niet. Dat geld hebben ze maar ze hebben liever dan anderen daarvoor opdraaien.
Wat verdomd slinks is maar daar moeten we niet in mee gaan vind ik.
Hurrdurr bedrijven slecht dus.

En dit is hoe Europa langzaam irrelevant aan het worden is in een wereld waar Amerika en China bovenaan staan. Mensen als jij die niet verder kunnen kijken dan dat en gewoon niet beseffen dat dit soort bedrijven heel belangrijk zijn.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216432408
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:27 schreef gwn_een_user het volgende:
we leveren te weinig binnenlands tech talent omdat we er niet genoeg opleiden.
De opleiding in het algemeen hoeft toch niet perse in dienst te staan van de big tech bedrijven die miljardenwinsten draaien maar ook niet eens een klein deel van die winst investeren in de maatschappij cq opleidingen.
Aandeelhouders profiteren en de maatschappij moet zorgen voor vers kanonnenvoer.

De logica is ver te zoeken en dat vinden ze super uiteraard. :)
pi_216432461
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:31 schreef Nattekat het volgende:
Mensen als jij die niet verder kunnen kijken dan dat en gewoon niet beseffen dat dit soort bedrijven heel belangrijk zijn.
Ja trut. Maar ik zeg ook dat ze miljardenwinsten hebben maar daar niks mee doen om hun vuurtje brandende te houden. Zij zouden veel meer zelf kunnen doen om hun eigen broek op te houden. Dat moeten wij ook.

Maar ze zijn blij met mensen zoals jij die om een onnavolgbare reden vinden dat wij dat voor ze moeten betalen.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 januari 2025 @ 23:37:05 #46
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216432505
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja trut. Maar ik zeg ook dat ze miljardenwinsten hebben maar daar niks mee doen om hun vuurtje brandende te houden. Zij zouden veel meer zelf kunnen doen om hun broek op te houden.

Maar ze zijn blij met mensen zoals jij die om een onnavolgbare reden vinden dat wij dat voor ze moeten betalen.
Die taak ligt gewoon bij gemeentes, punt. Dat gebeurt overal, van de kleinste garages tot de ASMLs. Daar betalen die bedrijven al belasting voor. Ben je vast ook vergeten.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216432511
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:37 schreef Nattekat het volgende:
Ben je vast ook vergeten.
Pfff. Ja inderdaad. :) Was ik ff kwijt.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 23:37:58 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216432512
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:16 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat geld wordt in de regio gestoken om de groei mogelijk te maken, daar profiteert iedereen van. Het is al zo gigantisch treurig gesteld met de Europese innovatie, laten we die paar laatste bastions die niet kapot gemaakt zijn door de politiek gewoon vasthouden.
Wie profiteert daarvan? Mensen die een huis willen zoeken in ieder geval niet. Mensen die in Eindhoven betaalbaar willen eten of parkeren ook niet. Mensen die een tandarts zoeken ook niet. Mensen die gemeentebelastingen moeten betalen dus ook niet. Wie wel?
The End Times are wild
pi_216432526
Ja maar het moet omdat dat bedrijf tsja... belangrijk is. Snap dat nou! :)
pi_216432530
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Tsjonge. Wat zou er mis kunnen zijn om een deel van die miljardenwinsten te gebruiken voor die fijne plannen?
Volgens mij kan niemand precies uitleggen waarom dat niet zou kunnen en wie daar minder van wordt.

Terwijl ze het prima vinden dat de belastingbetaler gaat betalen omdat de miljardair iets wil. Dat telt toch niet op?
Ah. Ok, ik zal het uitleggen. Het is heel simpel. We hebben hier in Nederland onze opleidingen zo simpel mogelijk gemaakt, zodat vrijwel iedereen er voor kan slagen. Want daar krijgen de scholen voor betaald. Dus is voor ASML de enige manier om aan slimme en hooggeschoolde werknemers te komen ze uit het buitenland te halen. Expats. En die staan zwaar onder vuur. Dat mag niet meer. Vreemdelingen maken alles kapot.

En als je ze wilt houden, moet je ze niet voor onbepaalde manier in een hotel stoppen. Dan moet je zorgen dat ze in de buurt gaan wonen en een gezinnetje stichten. Maar er zijn geen huizen.

Dus ASML wil graag, dat we weer slimme afgestudeerden gaan produceren en genoeg huizen gaan bouwen zodat die ook ergens kunnen gaan wonen. En daar ben jij fel op tegen? Want die kansen had jij ook niet? En je kinderen zijn al afgestudeerd en het huis uit, dus die hebben er ook niets meer aan?

Ja, zo komen we nog eens ergens ...
  zaterdag 25 januari 2025 @ 23:39:22 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216432534
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:37 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Die taak ligt gewoon bij gemeentes, punt. Dat gebeurt overal, van de kleinste garages tot de ASMLs. Daar betalen die bedrijven al belasting voor. Ben je vast ook vergeten.
Blijkbaar leveren die belastingen onvoldoende op om de bijbehorende taken te vervullen
En asml zal best wat belasting in Veldhoven betalen, maar wat hebben ze dat in Waalre aan?
The End Times are wild
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 januari 2025 @ 23:40:43 #52
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216432549
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:37 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wie profiteert daarvan? Mensen die een huis willen zoeken in ieder geval niet. Mensen die in Eindhoven betaalbaar willen eten of parkeren ook niet. Mensen die een tandarts zoeken ook niet. Mensen die gemeentebelastingen moeten betalen dus ook niet. Wie wel?
Ik ga niet doen alsof ik een econoom ben, maar ik denk dat ik wel net hoog genoeg in aanzien sta om te claimen dat veel voorzieningen + investeringen + inkomen uit gemeentelijke belastingen > wonen in een krimpregio waar voorzieningen verdwijnen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216432574
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus is voor ASML de enige manier om aan slimme en hooggeschoolde werknemers te komen ze uit het buitenland te halen. Expats.
Expats worden enkel gehaald om de reden dat ze goedkoper zijn. Ja echt. Laat je niets wijsmaken.

Het is een beetje zo van : weg met ons: de laagbetaalde banen willen we niet doen en de iets meer vereisende banen kunnen we niet. Dat geloof je toch hopelijk zelf niet? Het is een mythe geschapen om gewoon goedkoop personeel te halen zoals dat al sinds de jaren 60 van de vorige eeuw ging. Het fenomeen is toen op gang gekomen om de mondige NL werknemer en de vakbonden een lesje te leren. Het ging altijd al om kostenbesparing en om de positie van de NL werknemer te ondermijnen.
pi_216432590
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
De opleiding in het algemeen hoeft toch niet perse in dienst te staan van de big tech bedrijven die miljardenwinsten draaien maar ook niet eens een klein deel van die winst investeren in de maatschappij cq opleidingen.
Aandeelhouders profiteren en de maatschappij moet zorgen voor vers kanonnenvoer.

De logica is ver te zoeken en dat vinden ze super uiteraard. :)
Ja, we moeten iedereen opleiden voor simpel kantoorwerk. Het overige werk besteden we uit. Door buitenlanders het simpele een/of zware werk te laten doen en te proberen nieuwe buitenlandse producten hier te mogen verkopen.

Het probleem is, dat bijna iedereen in de westerse wereld dat kan. Hiep hiep hoera dat we Rotterdam en een vruchtbare bodem hebben? Om schepen uit te laten of in de landbouw te werken heb je geen opleiding nodig. Oh, wacht, daarom laten we dat ook door buitenlanders doen ...
pi_216432594
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja trut. Maar ik zeg ook dat ze miljardenwinsten hebben maar daar niks mee doen om hun vuurtje brandende te houden. Zij zouden veel meer zelf kunnen doen om hun eigen broek op te houden. Dat moeten wij ook.

Ah, we gaan schelden.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 januari 2025 @ 23:46:07 #56
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216432610
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Blijkbaar leveren die belastingen onvoldoende op om de bijbehorende taken te vervullen
En asml zal best wat belasting in Veldhoven betalen, maar wat hebben ze dat in Waalre aan?
Ik heb het huishoudboekje van die gemeentes en het fonds waar het geld vandaan moet komen helaas niet bij de hand, en jij ook niet. Wie zegt dat ze geld verliezen aan ASML? Die (volstrekt belachelijk achterlijke) nieuwe regels in 2026 vreten in de begroting van zo'n beetje elke gemeente. Mijn gemeente is ook heel erg in paniek dat er straks niet meer genoeg geld is voor voorzieningen, en hier is geen ASML.

Dit artikel gaat over de haalbaarheid en de zorgen over de 2026 in de context van die haalbaarheid.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216432620
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Expats worden enkel gehaald om de reden dat ze goedkoper zijn. Ja echt. Laat je niets wijsmaken.
Ah, je hebt geen idee wat ze daar doen. Je denkt dat iemand die Excel sheets kan invullen prima in staat is wafer steppers te ontwikkelen. Duidelijk.
pi_216432649
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, je hebt geen idee wat ze daar doen. Je denkt dat iemand die Excel sheets kan invullen prima in staat is wafer steppers te ontwikkelen. Duidelijk.
Zie #53. Mijn historisch besef is best goed hoor. Om nou te zeggen dat ik "geen idee" heb is wat aanmatigend.
pi_216432698
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Zie #53. Mijn historisch besef is best goed hoor. Om nou te zeggen dat ik "geen idee" heb is wat aanmatigend.
Waarom hebben we hier geen facepalm emoticon?

Laat me je eens op gang helpen:

Bekijk deze YouTube-video

En als je een opzetje wilt hebben waar ze nu mee bezig zijn en hoever dat doorwerkt:

Bekijk deze YouTube-video
pi_216432736
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Laat me je eens op gang helpen:
Sorry ik ga ondanks je misschien goede bedoelingen geen filmpjes kijken.
Leg het maar uit wat men daar beweert.

Ik ben het verder met TS eens dat multinationals er ontzettend bedreven in zijn om anderen de rekening te laten betalen.
pi_216432765
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Sorry ik ga ondanks je misschien goede bedoelingen geen filmpjes kijken.
Leg het maar uit wat men daar beweert.

Ik ben het verder met TS eens dat multinationals er ontzettend bedreven in zijn om anderen de rekening te laten betalen.
Dat heb ik al verteld, maar daar heb je snel overheen gelezen. Je wilt het niet weten. Alle grote bedrijven zijn slecht!!!
pi_216432833
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:37 schreef LXIV het volgende:

[..]
Snel levensstandaard naar beneden toe. we moeten dus vooral niet vooruit gaan en verbeteren, want stel je voor..... je zult maar als land welvarend zijn.

Nee, we moeten vooral lekker arm blijven zoals het in Rusland , venzuela en hongarije gaat. lekker bedrijven afpersen voor moedertje staat maar gelukkig wel buitenlanders wegpesten?
pi_216432883
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 20:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Met enige fantasie zou je het bedrijf kunnen nationaliseren. Die mogelijkheid is er. En dan de winst ten goede laten komen aan de algehele infrastructuur daar waar het bedrijf opereert en aan scholing zodat de personeelsstroom gewaarborgd is. Niks mis mee.

Het idee dat "wij" dat zouden moeten betalen voor hen lijkt op een soort Stockholm syndroom.
pi_216432947
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:07 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Met enige fantasie zou je het bedrijf kunnen nationaliseren. Die mogelijkheid is er. En dan de winst ten goede laten komen aan de algehele infrastructuur daar waar het bedrijf opereert en aan scholing zodat de personeelsstroom gewaarborgd is. Niks mis mee.

Het idee dat "wij" dat zouden moeten betalen voor hen lijkt op een soort Stockholm syndroom.
Ja, alleen Nederlanders inhuren en iedereen een ambtenarensalaris betalen. Doek het dan meteen op.
pi_216432949
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:04 schreef Korenfok het volgende:
Nee, we moeten vooral lekker arm blijven
Als we jouw inzicht volgen dan ben je dat toch al. Maar zij zijn dat in alle scenario's niet. Je ziet het werkelijk zo dat het arme voetvolk de rijke miljardair moet steunen? IK begrijp er werkelijk niks van hoe je zo kunt denken.

Waar de rijke miljardair dus ASML of een willekeurige multinational voorstelt. Zij redden zichzelf best. Hoewel ze het altijd prettig vinden als ze ook nog een aanzienlijk deel van de belastingbetaler krijgen.
pi_216432976
quote:

[..]

nationaliseren? Ja laten we wereldsmachtigste innovatie verneuken door de overheid. want nationaliseren heeft altijd zoveel goed gebracht voor de innovatie.

Ps expats krijgen zelfde loon als gewoon Nederlanders, laat je niks wijs maken. even een simpele vergelijking: Als een Barcalona Mersi uit argentinie haalt; komt dit doordat Mersi lekker goedkoop is als expat of omdat ze de beste voetballer kunnen vinden? zoeken ze over heel de wereld omdat al die expats goedkoper zijn of omdat je op globale schaal dus betere voetballers kan vinden doordat de populatie waar in je zoekt dus vele malen groter is?
pi_216433001
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, alleen Nederlanders inhuren en iedereen een ambtenarensalaris betalen. Doek het dan meteen op.
Als zij dreigen dat ze weg willen omdat ze niet genoeg krijgen dan is nationalisatie mogelijk. Dit in de zin van paal en perk stellen aan chantage van het NL volk. Want als je hier aan toegeeft wordt het dudelijk dat het rupsjes nooit genoeg zijn. Zij zullen je blijven chanteren en gijzelen. Moeten we niet willen.
pi_216433019
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 23:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Dus ASML wil graag, dat we weer slimme afgestudeerden gaan produceren en genoeg huizen gaan bouwen zodat die ook ergens kunnen gaan wonen. En daar ben jij fel op tegen? Want die kansen had jij ook niet? En je kinderen zijn al afgestudeerd en het huis uit, dus die hebben er ook niets meer aan?
Het probleem is ook dat ASML deze snel nodig heeft. En volgens mij hebben ze het al min of meer opgegeven deze in Nederland te vinden en zijn ze dus steeds meer actief aan het zoeken in China en de VS…

Wat betreft opleidingen, Nederland biedt echt wel genoeg kwalitatieve studies aan (Leiden, Delft, TU Eindhoven). Probleem is dat de hogere technische studies niet populair zijn (onder Nederlanders). Verbaast me ook niet zo, het loont in Nederland niet genoeg om zo’n traject te doorlopen (vraagt nogal wat je). Of je moet een eigen bedrijf starten.

Als je kijkt naar wat het je kost aan tijd dan kun je veel beter medisch specialist of advocaat willen worden (in dit land).
pi_216433037
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:13 schreef Korenfok het volgende:
zoeken ze over heel de wereld omdat al die expats goedkoper zijn
Ja zeer zeker:

quote:
De Expatregeling is voor buitenlandse werknemers die tijdelijk in Nederland werken en meer dan ¤ 46.660 per jaar verdienen.
Gaat dus om een salaris wat de betere kleuterleidster al verdient. Niks hoogopgeleid en niks Messi.

Het gaat dus om ordinaire rentseeking wat niks nieuws is. Het fenomeen komt altijd wel weer met een andere smoes. Maar het is dus niet meer dan de positie van de NL werknemer te ondermijnen. Dus gewoon ordinair omdat het goedkoper is.
pi_216433044
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Als zij dreigen dat ze weg willen omdat ze niet genoeg krijgen dan is nationalisatie mogelijk. Dit in de zin van paal en perk stellen aan chantage van het NL volk. Want als je hier aan toegeeft wordt het dudelijk dat het rupsjes nooit genoeg zijn. Zij zullen je blijven chanteren en gijzelen. Moeten we niet willen.
Je begrijpt er helemaal niets van. Dat is totaal niet waar het over gaat.

Laat maar.
pi_216433049
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Als we jouw inzicht volgen dan ben je dat toch al. Maar zij zijn dat in alle scenario's niet. Je ziet het werkelijk zo dat het arme voetvolk de rijke miljardair moet steunen? IK begrijp er werkelijk niks van hoe je zo kunt denken.

Waar de rijke miljardair dus ASML of een willekeurige multinational voorstelt. Zij redden zichzelf best. Hoewel ze het altijd prettig vinden als ze ook nog een aanzienlijk deel van de belastingbetaler krijgen.
amsl is gewoon een public company (of beurs genoteerd), kies niet bewust voor de amerikaanse term, Asml zijn eigenaren zijn het volk die aandelen van hun kopen / bezittten. check even bij je pensioen fonds, maar kans is heel groot dat je pensioen fonds dus aandelen heeft en jij indirect ook. juist bedrijven als asml zijn heel gunstig voor nederland omdat oa iedereen mede eigenaar kan worden. Worden die miljarden dus gewoon met jou gedeeld.

En nee ik vind niet dat iedereen krom moet liggen voor een miljardair, maar het voetvolk zoals jij ze blijkbaar ziet, moet zich dan maar aanpassen aan de nieuwe wereld. Sovjet uNie zagen de succes van dat soort overheids interventies. aan de andere kant vindt ik dat de overheid minder moet doen in dit soort zaken. Een multinational bij ons in de buurt heeft een eigen weg aan laten leggen / mee betaald. Prima, maar weg pesten van Asml omdat ze expats en niks toevoegen aan nl is wmbt je zelf in je ballen schieten.
pi_216433094
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja zeer zeker:
[..]
Gaat dus om een salaris wat de betere kleuterleidster al verdient. Niks hoogopgeleid en niks Messi.
Nou je weet wat Meer dan... betekent?

waarom zou iemand uit duitsland, italie, vk, zweden, zuid afrika etc bij Asml gaan werken voor slecht 50k als hij in duitsland zelf 100k kan verdienen in top functies. dit zijn meestal postdoc en minimaal master opgeleide personen, wie ook in de VS aan de bak kunnen, wat denk je dan gaan ze voor de vs?
Kennis van mij zijn vrouw werkt bij eenn groot amerikaanse kleding bedrijg, die komen van meer geld thuis dan een internist in Nederland en ja, zij werkt in Nederland, komt dus uit zuid afrika.
pi_216433120
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
Je begrijpt er helemaal niets van.
Nou het is zo dat ik historisch besef heb. En dat de geschiedenis zich altijd herhaalt. En dat dezelfde machinaties altijd weer werken en dat wij die altijd weer niet begrijpen. Althans de meesten.

Men wordt in principe verneukt door zo'n bedrijf en men ziet het niet en men vindt het nog lekker en rechtvaardig ook. Dat is m.i. jammer.
  Moderator / Redactie Sport zondag 26 januari 2025 @ 00:26:56 #74
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216433133
quote:

[..]

Laat maar.
Dit is gewoon typisch socialisme. Idealen boven alles. Staat tegenover het pure kapitalisme dat je in de VS ziet. Daar moet gewoon een balans tussen gevonden worden. Helaas snapt niet iedereen dat.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216433143
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:26 schreef Nattekat het volgende:
Dit is gewoon typisch socialisme. Idealen boven alles.
Maar dat vind je w.s. een beetje viezig. Beetje sociaal en enige idealen. Moet je inderdaad niet willen. :)
pi_216433165
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Nou het is zo dat ik historisch besef heb. En dat de geschiedenis zich altijd herhaalt. En dat dezelfde machinaties altijd weer werken en dat wij die altijd weer niet begrijpen. Althans de meesten.

Men wordt in principe verneukt door zo'n bedrijf en men ziet het niet en men vindt het nog lekker en rechtvaardig ook. Dat is m.i. jammer.
Je zou ook je oogkleppen af kunnen zetten en iets nieuws leren. Ik heb het je heel gemakkelijk gemaakt.
pi_216433180
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Maar dat vind je w.s. een beetje viezig. Beetje sociaal en enige idealen. Moet je inderdaad niet willen. :)
Ik ben heel sociaal. Maar weet je wat mijn slagzin is? "Het moet wel werken!"
pi_216433192
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:23 schreef Korenfok het volgende:
waarom zou iemand uit duitsland, italie, vk, zweden, zuid afrika etc bij Asml gaan werken voor slecht 50k als hij in duitsland zelf 100k kan verdienen in top functies. dit zijn meestal postdoc en minimaal master opgeleide personen, wie ook in de VS aan de bak kunnen, wat denk je dan gaan ze voor de vs?
Dat is toch allemaal niet relevant. De regeling gaat vanaf dat best heel laag salaris voor "hoogopgeleiden". Als ze zo hoogopgeleid zijn en zo belangwekkend dan zullen ze inderdaad elders gaan werken voor veel meer.

En dan zijn we iets op het spoor: degenen die dat WEL doen zijn w.s. dan helemaal niet zo hoogopgeleid en belangwekkend alleen enkel goedkoper dan een NL werknemer.

Het zal toch niet... :)
pi_216433214
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is toch allemaal niet relevant. De regeling gaat vanaf dat best heel lage salaris voor "hoogopgeleiden". Als ze zo hoogopgeleid zijn en zo belangwekkend dan zullen ze inderdaad elders gaan werken voor veel meer.

En dan zijn we iets op het spoor: degenen die dat WEL doen zijn w.s. dan helemaal niet zo hoogopgeleid en belangwekkend alleen enkel goedkoper dan een NL werknemer.

Ja, als we nou allemaal niets kunnen, dan zijn er ook geen veelverdieners meer.

En als we nou alle grote bedrijven verbieden, zijn we ook allemaal even arm.

^O^
  Moderator / Redactie Sport zondag 26 januari 2025 @ 00:37:13 #80
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216433223
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Jij pleit voor extreem socialisme. Dit is niet eens meer een middengrond. Eén stap verder en het gaat communisme heten. Nee, dat is niet een beetje sociaal.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216433255
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
En als we nou alle grote bedrijven verbieden
Kom op Frank. Daar gaat het toch niet over.
Het enige is wat mij betreft dat ze zelf iets van die aanzienlijke winsten aan kunnen wenden ten goede.

Dat is overigens helemaal niet raar omdat dit de basis is van kapitalisme: de winst herinvesteren in het bedrijf en de werkers en algehele infra waaronder ook scholing. Dat is hoe de grondlegger Adam Smith de eerste wet definieerde. Maar zodra je de winst gaat uitkeren aan aandeelhouders die verder zelf niets toevoegen aan het bedrijf dan is het model kapot.

Je hebt dan geen kapitalisme in de oorspronkelijke zuivere vorm maar roofkapitalisme zoals we dat nu uitsluitend nog zien. Best heel jammer want het is wel een hele tijd goed gegaan. Eigenlijk sinds Thatcher en Reagan is dat mooie model vernield.
  Moderator / Redactie Sport zondag 26 januari 2025 @ 00:46:52 #82
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_216433319
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:40 schreef Bart2002 het volgende:
Het enige is wat mij betreft dat ze zelf iets van die aanzienlijke winsten aan kunnen wenden ten goede.
1. Gemeentelijke belasting
2. Winstbelasting
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_216433395
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:46 schreef Nattekat het volgende:

[..]
1. Gemeentelijke belasting
2. Winstbelasting
Ja iedereen betaalt belasting. Ik had het over winst. Daar kan ook iets mee maar ze vinden het uiteraard veel fijner als de anderen dat voor hun rekening nemen. Dat is genormaliseerd na het tijdperk waar ik het over had. Het werkt en de belastingbetaler vindt het nog logisch ook.
pi_216433447
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Kom op Frank. Daar gaat het toch niet over.

Dat is overigens helemaal niet raar omdat dit de basis is van kapitalisme: de winst herinvesteren in het bedrijf en de werkers en algehele infra waaronder ook scholing. Dat is hoe de grondlegger Adam Smith de eerste wet definieerde. Maar zodra je de winst gaat uitkeren aan aandeelhouders die verder zelf niets toevoegen aan het bedrijf dan is het model kapot.
Ok.

Die aandeelhouders hebben het bedrijf het geld gegeven dat ze nodig hadden om te innoveren. Anders hadden ze niet kunnen groeien. En dan hadden ze al dat geld niet verdiend.

Als iedereen ongeschoold werk doet, maar 1 persoon iets slims bedenkt waardoor hij per werknemer twee keer zoveel werk kan verzetten, wordt hij volgens economen heel rijk door een deel van die extra opbrengst zelf te houden en de rest aan zijn werknemers te geven. Daar worden ze allemaal beter van.

Ok, in de praktijk wordt die persoon natuurlijk afgemaakt door een woedende menigte die het oneerlijke concurrentie vind, maar dat terzijde.

Tot zover is Adam Smith het er helemaal mee eens. En Karl Marx ook. Maar nou moet die slimme vent eerst geld hebben om machines te bouwen waardoor zijn werknemers twee keer zoveel kunnen produceren. En dat heeft hij niet. Dus hij maakt aandelen en belooft een deel van de winst aan investeerders, zodat ze er allemaal beter van kunnen worden. En dus ook zijn werknemers, die twee keer zoveel produceren en dus ook meer verdienen.

Maar niet twee keer zoveel. Want die investeerders hebben recht op een deel van de winst en die slimme vent ook.

Nou kun je dat oneerlijk vinden, maar zonder die slimme vent en die investeringen hadden die werknemers nooit twee keer zoveel geproduceerd en dus ook nooit meer kunnen verdienen.

ASML is hierin het ultieme voorbeeld. Het is het enige bedrijf dat ik ken, dat heel agressief bezig is continu op alle vlakken hun producten te verbeteren. En dus per werknemer steeds meer geld verdient. Ze verkopen de machines ook gewoon voor wat het kost om ze te maken, plus een dikke marge. Want ze lopen zo ver vooruit, dat ze geen concurrentie meer hebben.

Als ze hun prijzen zouden verdubbelen, zouden hun machines nog steeds verkocht worden. Maar natuurlijk wel een kleiner aantal, omdat de afnemers er ook geld mee moeten verdienen. En als je er dan bij stilstaat dat hun duurste machine bijna een half miljard kost ...

Ja, dan valt er heel wat te verdelen. Maar het is ook moordend om die voorsprong te behouden. Als je ziet hoeveel tijd en geld het heeft gekost om de ultravioletmachines te ontwikkelen, dan schrik je je de pleuris. Tientallen jaren en vele miljarden. En iemand moet dat betalen. En daar willen ze ook wat van terug zien.
  zondag 26 januari 2025 @ 01:35:46 #85
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216433586
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:01 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik vraag me steeds meer af wat het Voordeel is Voor de inwoners van Brabant en Nederland om zo te rus als ASML volledig Binnen de grenzen te houden. Blijkbaar past het allemaal maar slecht.
Maar ik vind het nog raarder Wanneer inwoners Meer belasting zouden moeten gaan betalen om deze plannen voor uitbreiding mogelijk te maken. Deze in inwoners hebben sowieso al meer last als plezier ervan.
vooral woningbouw schijnt het probleem te zijn en het probleem ligt het meest bij de provincie, buitenstedelijk bouwen dat wil men niet

stikstof schijnt het probleem nu niet meer te zijn om geen woningen te bouwen, de wil is er niet meer bij de provincie

1000 smoesjes om maar geen woningen buiten de stad te moeten bouwen

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 26-01-2025 02:09:07 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 26 januari 2025 @ 01:40:41 #86
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216433594
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, als we nou allemaal niets kunnen, dan zijn er ook geen veelverdieners meer.

En als we nou alle grote bedrijven verbieden, zijn we ook allemaal even arm.

^O^
Maar dan ook TATA staal?
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 26 januari 2025 @ 01:42:51 #87
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216433598
quote:

[..]

vroeger hadden we voor zulke / ptoblemen /: een stedebouwkundige, die bestaan niet meer lijkt het

Het grote probleem is de woningbouw, je moet excellente werknemers wel een fijn huis kunnen bieden

en het buitenstedelijk bouwen dat lukt niet meer , net als Nederland heel veel zaken niet meer kan die vroeger normaal waren , alleen oeverloos polderen zonder resultaat over stikstof, dat gaat prima

Asielzoekers huisvesten dat gaat wel
quote:
In maart vorig jaar trok het demissionaire kabinet 1,73 miljard euro uit om techbedrijven zoals ASML en NXP in Eindhoven te houden.
'Project Beethoven' richt zich op drie zaken: het versterken van het onderwijs, het aanpakken van de infrastructuur en het bouwen van nieuwe huizen in de regio.

Eindhoven en twintig omliggende gemeenten worden ook wel de Brainportregio genoemd.
De gemeenten werken samen in de Metropoolregio Eindhoven. Samen leggen ze zo'n 700 miljoen euro bij voor Project Beethoven.

Vertraging
Voor de uitwerking van de plannen zijn ambtenaren met kennis van zaken nodig, maar daar schuurt het. Vooral de kleinere gemeenten in de regio hebben moeite met het vinden van geschikt personeel.
"Daardoor gaan dingen minder snel dan we willen", zegt wethouder Slijper van de gemeente Best.

[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 26-01-2025 03:55:18 ]
  zondag 26 januari 2025 @ 01:55:27 #88
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216433625
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:38 schreef cherrycoke het volgende:
Inmiddels staat het symbool voor alles wat er mis is met hoe de overheid zich laat chanteren door bedrijven en hoe diep zulke bedrijven met hun arm in de aars zitten van de staat ten kosten van de maatschappij.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 26 januari 2025 @ 06:45:32 #89
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_216433938
Zou extreem dom zijn idd om ASML te laten gaan.

Om vervolgens dan later weer te klagen dat we zo afhankelijk zijn van China/VS.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 26 januari 2025 @ 06:52:06 #90
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216433954
quote:
2s.gif Op zondag 26 januari 2025 06:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zou extreem dom zijn idd om ASML te laten gaan.

Om vervolgens dan later weer te klagen dat we zo afhankelijk zijn van China/VS.
Dan moeten die gemeenten wel aan het werk gaan,dat ze nie genoeg ambtenaren hebben is geklets, dat is onzin
pi_216433962
Ik denk dat de meeste mensen nogal overschatten wat ASML aan de kennis economie bijdraagt, natuurlijk werken er een paar hele slimme koppen, maar voor de rest is het gewoon gemiddeld doorsnee IT volk, niet veel anders wat je bij een bank aantreft, daarnaast is hun infrastructuur een zooitje.

Beter hou je de echte innovatie hier, en doe je de rest lekker buiten de deur.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 26 januari 2025 @ 07:01:27 #92
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216433979
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 06:54 schreef raptorix het volgende:
Ik denk dat de meeste mensen nogal overschatten wat ASML aan de kennis economie bijdraagt, natuurlijk werken er een paar hele slimme koppen, maar voor de rest is het gewoon gemiddeld doorsnee IT volk, niet veel anders wat je bij een bank aantreft, daarnaast is hun infrastructuur een zooitje.

we houden alleen de varkensmesterijen en geitefokkers en TATA staal hier en ASML kan gaan bedoel jij
pi_216433997
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:33 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is toch allemaal niet relevant. De regeling gaat vanaf dat best heel laag salaris voor "hoogopgeleiden". Als ze zo hoogopgeleid zijn en zo belangwekkend dan zullen ze inderdaad elders gaan werken voor veel meer.

Goedkoper/Duurder is helemaal niet het punt, het gaat er vooral om dat er in Nederland een tekort aan IT mensen is, daarnaast zijn de verschillen in loon in Nederland relatief klein onder IT mensen, zeker als je kijkt bij de grotere bedrijven scheelt het niet zo heel veel, het is geen Amerika waar een Google Engineer 5 keer meer verdient.
Overigens komen de meeste Indiërs hier ook niet voor het geld, de meeste hebben vergelijkbare welvaart in India, een reden die ik wel vaak hoor is dat ze ons gezondheid en onderwijs stelsel waarderen, en in veel gevallen ook de luchtkwaliteit die vaak dramatisch is in de steden.
  zondag 26 januari 2025 @ 07:16:50 #94
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216434026
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 07:06 schreef raptorix het volgende:

[..]
Goedkoper/Duurder is helemaal niet het punt, het gaat er vooral om dat er in Nederland een tekort aan IT mensen is, daarnaast zijn de verschillen in loon in Nederland relatief klein onder IT mensen, zeker als je kijkt bij de grotere bedrijven scheelt het niet zo heel veel, het is geen Amerika waar een Google Engineer 5 keer meer verdient.
Overigens komen de meeste Indiërs hier ook niet voor het geld, de meeste hebben vergelijkbare welvaart in India, een reden die ik wel vaak hoor is dat ze ons gezondheid en onderwijs stelsel waarderen, en in veel gevallen ook de luchtkwaliteit die vaak dramatisch is in de steden.
Gemeenten klagen . ASML niet
het gaat om de faciliteiten voor de nieuwe inwoners en gemeenten klagen over een tekort aan ambtenaren / geld voor vergunningen te maken
schijnt werk zat te zijn voor
quote:
Jobs
1030 jobs voor stedenbouwkundige gevonden
quote:
Vertraging
Voor de uitwerking van de plannen zijn ambtenaren met kennis van zaken nodig, maar daar schuurt het. Vooral de kleinere gemeenten in de regio hebben moeite met het vinden van geschikt personeel. "Daardoor gaan dingen minder snel dan we willen", zegt wethouder Slijper van de gemeente Best.

Hij merkt dat onder meer verkeerskundigen, gebiedsontwikkelaars en projectmanagers schaars zijn. "Op het gebied van mobiliteit gaat het daarom minder snel dan we willen. We lopen een vertraging op van zeker een jaar."

Voorzieningen
Niet alleen is er een personeelstekort bij het uitvoeren van de plannen, ook daarna voorzien gemeenten problemen. Want om het groeiende aantal inwoners aan te kunnen, zijn nieuwe voorzieningen zoals huisartsenposten en scholen nodig.

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 26-01-2025 07:27:56 ]
pi_216434031
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 07:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Gemeenten klagen . ASML niet
het gaat om de faciliteiten voor de nieuwe inwoners en gemeenten klagen over een tekort aan ambtenaren / geld voor vergunningen te maken
[..]

Het ging erover dat iemand beweert dat ASML buitenlanders inhuurt vanwege lagere personeelskosten, dat is echt niet het geval.
  zondag 26 januari 2025 @ 07:21:18 #96
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216434037
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 07:19 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het ging erover dat iemand beweert dat ASML buitenlanders inhuurt vanwege lagere personeelskosten, dat is echt niet het geval.
nee dat is onzin,

Maar dat is niet het probleem dat nu speelt

Het komt op mij over als de bekende smoesjes om maar geen woningen te hoeven bouwen buiten het dorp
daar zijn ambtenaren allergisch voor, zal ook wel weer een provincie dwars liggen

Gemeente die klagen over openbaar vervoer en huisartsenposten in de nieuwe wijk, terwijl er nog niet een woning is gebouwd, is kenmerkend voor tegenstribbelen om te bouwen

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 26-01-2025 07:42:17 ]
pi_216434821
ASML kan niet zomaar verkassen, ook al zouden ze het willen. Er zitten zoveel gespecialiseerde high tech bedrijven om ASML heen met enorm specifieke kennis... Dat verkast niet zomaar mee.
pi_216434840
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 10:06 schreef Morri2 het volgende:
ASML kan niet zomaar verkassen, ook al zouden ze het willen. Er zitten zoveel gespecialiseerde high tech bedrijven om ASML heen met enorm specifieke kennis... Dat verkast niet zomaar mee.
Moet jij maar eens opletten hoe snel zij dat voor elkaar krijgen.
Corporate translator
pi_216434977
Misschien eens gewoon realiseren dat ook zonder dikke rapporten schrijven een huis gebouwd kan worden. Overregulatie is het grootste probleem en alleen ambtenaren denken dat er nog meer ambtenaren nodig zijn. We hebben er veel te veel!
  zondag 26 januari 2025 @ 10:33:59 #100
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_216435098
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 10:06 schreef Morri2 het volgende:
Binnen een jaartje zit alles in Taiwan als ze zouden willen. Inclusief alle toeleveranciers uit de regio. En dan hou je alleen nog maar simpele boeren en vee over in Brabant.
pindazakje
pi_216435172
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 10:23 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien eens gewoon realiseren dat ook zonder dikke rapporten schrijven een huis gebouwd kan worden. Overregulatie is het grootste probleem en alleen ambtenaren denken dat er nog meer ambtenaren nodig zijn. We hebben er veel te veel!
Wanneer je ambtenaren hebt die gaan denken hoe kunnen we dit wel haalbaar maken, is er geen enkel probleem.

Maar zoals in veel bedrijfstakken, mensen die altijd nee roepen, niks kan en het is al helemaal perfect zo en het wordt toch niks mentaliteit zijn op heel veel plekken grote bronnen van frustraties.
pi_216435275
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 10:40 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Wanneer je ambtenaren hebt die gaan denken hoe kunnen we dit wel haalbaar maken, is er geen enkel probleem.

Maar zoals in veel bedrijfstakken, mensen die altijd nee roepen, niks kan en het is al helemaal perfect zo en het wordt toch niks mentaliteit zijn op heel veel plekken grote bronnen van frustraties.
Ik heb er veel mee van doen gehad en ik heb vooral ervaring met de nay-sayers.

Het is ook wel heel typisch Nederlands om alles tot op detail te willen regelen. De welstandscommissie… breek mij de bek niet open.

En bouwen op een weiland… ‘maar de natuur!!!’

Dezelfde figuren die de koeien die er nu grazen allemaal (nou ja, de helft) willen afmaken zijn degenen die menen dat dit stukkie grasland waardevoller is dan een dak boven hun hoofd.

Nou ja, andermans hoofd, zij zijn al prima voorzien, met dank…
pi_216435585
quote:

Ja, hun infrastructuur is bedroevend. Maar het gaat er vooral om, dat ze hun machines continu verbeteren. Geen twee machines zijn daarom hetzelfde.
pi_216436026
Burgers betalen meer belasting zodat de lokale en nationale overheden dat geld kunnen aanwenden om een specifiek bedrijf te paaien.

Nou, de mensen in die regio zullen er wel blij mee zijn. Dat is immers waar ze (zowel lokaal als landelijk) voor gekozen hebben. Veel succes er mee.
"Pools are perfect for holding water"
pi_216436045
quote:

[..]

Laat maar.
Nee, hij is het simpelweg niet met je eens.

En jij doet dat al tig posts af als 'jij snapt het gewoon niet'.

Nogal denigrerend.
  zondag 26 januari 2025 @ 12:14:20 #106
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216436174
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 00:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Als zij dreigen dat ze weg willen omdat ze niet genoeg krijgen dan is nationalisatie mogelijk.
het gaat om beschikbare woonruimte die de omringende gemeentes niet willen bouwen vanwege allelei smoesjes, als OV en zorg en weilandnatuur en bestemmingsplan

Nationalisatie van bedrijven ,dat gaat niet daar gaan aandeelhouders niet mee eens zijn,als ikke heel klein aandeelhoudertje

doek dan TATA staal op

quote:
Headhunters zien arbeidsmarkt ingrijpend veranderen: 'Positie Nederland kalft af door zesjescultuur'
Joost Spijker

: Gisteren, 03:0524 jan. 2025

Amsterdam - Wie de top wil bereiken in het bedrijfsleven komt niet meer weg met alleen een vlotte babbel en een goed netwerk.

De manier waarop organisaties talenten zoeken verandert compleet door nieuwe technologie en kunstmatige intelligentie.
Werkzoekenden kunnen zich daar maar beter op voorbereiden, zeggen de headhunters van Top of Minds. ,,

Leuk dat je veel in de kroeg zat tijdens je studie, maar heb je ook leren programmeren?"

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 26-01-2025 13:26:34 ]
pi_216438191
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:03 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee, hij is het simpelweg niet met je eens.

En jij doet dat al tig posts af als 'jij snapt het gewoon niet'.

Nogal denigrerend.
Ok, gevoel boven logica. Mag ik dan andersom in elkaar zitten? En mag ik ook voor mezelf praten, of moet ik overal rekening mee houden? Dan kun je alleen nog wat ondersteunende geluiden maken en over het weer of koetjes en kalfjes praten. Alhoewel die dingen tegenwoordig ook een politieke lading hebben.

En ik heb het toch heel vriendelijk uitgelegd.
pi_216438270
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:10 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ok boomer...
Als het aan jou lag reed iedereen nog met paard en wagen :')
We moeten sowieso terug naar die tijd om het klimaat te redden volgens de klimaatgekken.
pi_216438344
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 10:33 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Binnen een jaartje zit alles in Taiwan als ze zouden willen. Inclusief alle toeleveranciers uit de regio. En dan hou je alleen nog maar simpele boeren en vee over in Brabant.
Yep, Europa is/wordt steeds meer een museum. Bedenk je dan wel dat de opbrengsten van musea niet erg hoog zijn en we dus drastisch in welvaart een teruggang gaan ervaren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 26 januari 2025 @ 15:27:20 #110
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216438612
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:02 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Yep, Europa is/wordt steeds meer een museum. Bedenk je dan wel dat de opbrengsten van musea niet erg hoog zijn en we dus drastisch in welvaart een teruggang gaan ervaren.
Dat maakt voor Groen Links helemaal niets ,
die wil toch al graag dat veehouders gaan werken als 100 jaar geleden, dus die willen wel graag mee in die museumtoekomst

Verdiensten staan dan ook op de allerlaatste plek zoals het hoort in een museum
  zondag 26 januari 2025 @ 15:38:42 #111
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216438707
quote:

[..]

En DSM , de vrucht van de wedergeboren De Staats Mijnen in Limburg
Tegenwoordig de Koninkljjlke DSM
quote:
We strive to be a force for good.
That is why we help vibrant ecosystems in the Netherlands, like the Biotech Campus Delft, Wageningen Campus and Brightlands Chemelot Campus Geleen, to further develop and grow as pool for talent and hotspots for groundbreaking R&D.

These Dutch sustainable ecosystems, have the potential to deliver solutions for the world's global challenges and are crucial for the future earning capacity of the Netherlands.
From these open innovation campuses, where we partner with universities, start-ups, and other partners, we can take innovation to the next level.
quote:
ndustrie chemische industrie, mijnbouw
Omzet/jaar ¤ 8,4 miljard (2022])[1]
Winst/jaar ¤ 1715 miljoen (2022)[1]
Markt­kapitalisatie ¤ 20 miljard (31 dec. 2022)
Website DSM
pi_216439139
quote:

[..]

Dit is natuurlijk de neoliberaal globalistische Rutte ideologie. De hele wereld moet concurrenen om de gunst van bedrijven met subsidies, tax breaks en wat dan ook, en het belang van bedrijven met internationale werknemers en aandeelhouders is nationaal belang. Als bedrijven een tekort aan werknemers hebben dan is dat 1 op 1 een probleem van Nederland en dus door de overheid opgelost.

Ons vestigingsklimaat is goed zat, maar bij ASML zou er weleens een daadwerkelijk nationaal belang kunnen zijn. Pirma, dan beschermt de staat dat, ook tegen ASML zelf.
pi_216440307
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dit is natuurlijk de neoliberaal globalistische Rutte ideologie. De hele wereld moet concurrenen om de gunst van bedrijven met subsidies, tax breaks en wat dan ook, en het belang van bedrijven met internationale werknemers en aandeelhouders is nationaal belang. Als bedrijven een tekort aan werknemers hebben dan is dat 1 op 1 een probleem van Nederland en dus door de overheid opgelost.

Ons vestigingsklimaat is goed zat, maar bij ASML zou er weleens een daadwerkelijk nationaal belang kunnen zijn. Pirma, dan beschermt de staat dat, ook tegen ASML zelf.
Dit hangt mij ook zwaar de keel uit. Terwijl blijkbaar het gros van de mensheid deze machinatie als "logisch" beschouwt: WIJ dienen te betalen voor een bedrijf wat na aftrek van alle kosten 8 miljard winst maakt. Opdat zij het volgend jaar b.v. 16 miljard kunnen uitkeren aan de aandeelhouder.

Zo gezien is het een aanzienlijke geldstroom van arm naar rijk waar de "armen" (in verhouding) niet echt mee zitten. Verbazingwekkend in het kwadraat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 26-01-2025 18:28:51 ]
pi_216440484
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik denk overigens niet dat we tegenwoordig politici hebben (want lapzwansen) die zo'n verstandige visie hebben.
  zondag 26 januari 2025 @ 19:14:57 #115
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_216440962
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:12 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dit hangt mij ook zwaar de keel uit. Terwijl blijkbaar het gros van de mensheid deze machinatie als "logisch" beschouwt: WIJ dienen te betalen voor een bedrijf wat na aftrek van alle kosten 8 miljard winst maakt. Opdat zij het volgend jaar b.v. 16 miljard kunnen uitkeren aan de aandeelhouder.

Zo gezien is het een aanzienlijke geldstroom van arm naar rijk waar de "armen" (in verhouding) niet echt mee zitten. Verbazingwekkend in het kwadraat.
goed kans dat de chinezen ASML al links hebben ingehaald en dan is het ASML verhaaltje uit
pi_216442021
Internationale bedrijven zijn niet onze heilige koeien, neuuh hoor, hoe kom je erbij :')
  zondag 26 januari 2025 @ 20:44:43 #117
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216442284
ASML *O*
  woensdag 29 januari 2025 @ 19:30:00 #118
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216474059
Dit schrijf ik al weken/maanden op FOK! maar goed ik word dan uitgescholden of geband want murr durr geen bash op asielzoekers.
pi_216477123
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 10:33 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik kan niet wachten.
  woensdag 29 januari 2025 @ 22:42:07 #120
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216478145
quote:

Ik denk dat jij ook onderschat hoeveel andere bedrijven ASML aan het werk houdt. Het is voor de hele regio goed dat ze hier zitten.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 29 januari 2025 @ 23:38:12 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216478887
quote:
2s.gif Op woensdag 29 januari 2025 22:42 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik denk dat jij ook onderschat hoeveel andere bedrijven ASML aan het werk houdt. Het is voor de hele regio goed dat ze hier zitten.
Wie is de regio? Wat is zijn telefoonnummer?
The End Times are wild
pi_216479072
quote:
2s.gif Op woensdag 29 januari 2025 22:42 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Maar zie je dan ook niet dat alles vastloopt in Eindhoven? Geen plek meer op scholen, kinderopvang, huisartsen, woningtekort. In veel horeca is het totaal niet meer gezellig (wel druk). Dat is zo'n dooddoener, het is goed, het is goed voor de economie. Soms is krimp beter voor het welzijn.
  donderdag 30 januari 2025 @ 00:57:32 #123
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216479157
Mensen die geloven in trickle down economics :')
pi_216479193
ik snap niet echt wat sommige mensen in dit topic willen. moeten alle bedrijven maar gwn oprotten uit dit land? er zijn er al veel vertrokken. als het aan sommigen in dit topic lag hadden techneuten in dit land helemaal geen toekomstperspectief
pi_216479208
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 00:27 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Maar zie je dan ook niet dat alles vastloopt in Eindhoven? Geen plek meer op scholen, kinderopvang, huisartsen, woningtekort. In veel horeca is het totaal niet meer gezellig (wel druk). Dat is zo'n dooddoener, het is goed, het is goed voor de economie. Soms is krimp beter voor het welzijn.
moet er maar sneller gebouwd worden in dit land. is niet de schuld van techbedrijven dat alles vastloop, is de schuld van de overheid, de slechte planners die het voor het zeggen hebben, de alsmaar toenemende regeldruk, de nimby's, de boeren en ga zo maar door
pi_216480740
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:12 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De "armen" (lees: consumptieslaven) worden goed in toom gehouden door de kapitalistische propaganda en goedkope luxe en laten zich daarbij graag exploiteren door de grootverdieners.
Neem jezelf niet al te serieus, dat doen de anderen ook niet
pi_216480762
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:27 schreef Joppiez het volgende:
Ik heb de indruk dat ASML de overheid ook wat bij de neus genomen heeft. Als je haar vacatures in de gaten houdt zie je wel dat de strategie (meest interessante functies enz) meer richting de VS en China (Shenzen) beweegt. In Veldhoven staat in vergelijking niet zo veel boeiends open.
Is al jaren aan de gang.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 30 januari 2025 @ 10:25:33 #128
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_216481136
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
Vroeger hadden we hier een kenniseconomie. Tegenwoordig hebben de meeste mensen een gemiddelde kantoorbaan. En dat willen we blijkbaar graag. Voor het zware en/of slecht betaalde werk huren we buitenlanders in, de productie laten we in China doen en het slimme werk besteden we uit aan landen waar ze dat nog kunnen. Zo kunnen we fijn allemaal lekker een beetje prutsen in MS Office.

Als het niet zoveel uitmaakt wat je precies doet, kun je het ook niet fout doen en heb je geen stress.

Dozen schuiven, daar zijn we goed in.
Uhh ook voor de kennis hebben we Expats.
  donderdag 30 januari 2025 @ 10:42:42 #129
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216481298
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 00:27 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dat iedereen in Eindhoven aan het werk is en kan blijven en keuze heeft, dat helpt ze wel enorm. Er zijn enom veel toeleveranciers van en voor ASML. En tot nu toe hebben we geen horrorfiles, zie ik mijn tandarts nog nieuwe patienten aannemen en lopen zaken nog niet enorm spaak. Het huizentekort is wel enorm, maar moeten we daarom stoppen met ASML laten groeien? Neh.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_216481359
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 01:21 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
moet er maar sneller gebouwd worden in dit land. is niet de schuld van techbedrijven dat alles vastloop, is de schuld van de overheid, de slechte planners die het voor het zeggen hebben, de alsmaar toenemende regeldruk, de nimby's, de boeren en ga zo maar door
Dus alles volbouwen zorg voor beter welzijn? Ik snap dat er een woningtekort is hoor. Maar mij lijkt dat niet de oplossing. Het probleem is dat er veel te veel mensen zijn. En ondanks dat zijn er toch te weinig arbeidskrachten in de zorg, onderwijs, bouw etc.
  donderdag 30 januari 2025 @ 10:53:44 #131
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216481402
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 10:49 schreef bloodymary1 het volgende:

En ondanks dat zijn er toch te weinig arbeidskrachten in de zorg, onderwijs, bouw etc.
Zorg voor betere lonen en de mensen volgen vanzelf.
pi_216481492
quote:
14s.gif Op donderdag 30 januari 2025 10:53 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Zorg voor betere lonen en de mensen volgen vanzelf.
Als je opzoekt wat een gemiddeld loon voor een bouwvakker is, dan krijg je rond ¤ 2.500. Ik heb een klant in de bouw die biedt nieuwe mensen momenteel ¤ 3.500. En nog komen ze niet. Of vind je dat nog te weinig voor een dakdekker?
  donderdag 30 januari 2025 @ 13:23:52 #133
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216482792
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 11:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Als je opzoekt wat een gemiddeld loon voor een bouwvakker is, dan krijg je rond ¤ 2.500. Ik heb een klant in de bouw die biedt nieuwe mensen momenteel ¤ 3.500. En nog komen ze niet. Of vind je dat nog te weinig voor een dakdekker?
Als je bedenkt dat die mensen versleten zijn op hun 60e of eerder, misschien is het dan te weinig. Ik denk dat ze vaak voor zichzelf beginnen omdat ze dan dat soort zaken beter kunnen regelen.
pi_216483261
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 10:49 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dus alles volbouwen zorg voor beter welzijn? Ik snap dat er een woningtekort is hoor. Maar mij lijkt dat niet de oplossing. Het probleem is dat er veel te veel mensen zijn. En ondanks dat zijn er toch te weinig arbeidskrachten in de zorg, onderwijs, bouw etc.
neen ik heb het ook niet over 'alles volbouwen'. en het is economische groei dat voor betere welzijn zorgt.

ik wil graag benadrukken dat ik vind dat nimby's het grootste probleem zijn in europa. zij vertragen de vooruitgang en zorgen voor stagnatie. niet enkel die boze omwoners die je vaak in de daily mail ziet op foto's met hun nee-gezicht op en hun armen gekruist, nimby's zijn links, ze zijn rechts, nimby's zijn er overal - in het lokale bestuur, in de overheid, in de EU, in de NGOs, ga zo maar door - overal mensen die voortgang stoppen om zwakke redenen. het nimbyisme zit diep in het dna van de bureaucratie dat ons terughoudt. het is een ijzersterke mentaliteit.

nimby's zijn de reden dat er bijv geen grondstoffen mogen gewonnen in spanje of finland of weet ik veel waar. genoeg verhalen over gelezen alleen al in het afgelopen jaar.

nimby's zijn de reden dat allerlei belangrijke bouwprojecten niet doorgaan of traag verlopen en er voor zorgen dat kritieke infrastructuur niet verschijnt. zie de overstromingen in centraal europa vorig jaar. voorbeelden genoeg maar neem klodzko

dankzij deze mensen was de poolse stad vorig jaar onder water, omdat zij 5 jaar geleden protesteerden tegen de bouw van een heleboel dammen en reservoirs

nimby's zijn de reden dat er niet hoger wordt gebouwd in europa. laatst dat ik het nakeek had azië meer dan 5000 gebouwen hoger dan 150m. amerika heeft er 1000 en europa (met veel moeite) maar 400!! de cijfers zijn vast uiteenlopender bij de gebouwen tussen de 100-150m

nimby's zijn de reden dat er nauwelijks toekomstperspectief is. ze willen dat we stilstaan in de tijd en achterblijven terwijl amerika en azië ons voorbijrazen.

plannen genoeg die allang zijn gemaakt maar die nooit uitkomen, door wie? door nimby's. er zijn weinig mensen waar ik minder een hekel aan heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 30-01-2025 14:23:15 ]
pi_216483491
quote:

[..]
Een zzp dakdekker heeft nu een tarief van 80 euro per uur en de orderportefeuille is bomvol. Het is ook gevaarlijk vakwerk.

Natuurlijk komen die niet voor 3500
pi_216484311
quote:
2s.gif Op donderdag 30 januari 2025 14:44 schreef machtpen het volgende:

[..]
Een zzp dakdekker heeft nu een tarief van 80 euro per uur en de orderportefeuille is bomvol. Het is ook gevaarlijk vakwerk.

Natuurlijk komen die niet voor 3500
Nee hoor. Als ZZP'er rekenen ze ¤ 40 - ¤ 50 per uur. Ik heb er hier diverse in mijn bestand, dus dat is werkelijkheid.

Denken dat jullie een beetje het gevoel voor realiteit kwijt zijn.
pi_216484341
quote:

[..]
Vraag en aanbod dus hij biedt te weinig.
Met dat salaris kun je een woning van ca 205k kopen. Oftewel daar heb je niets aan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216485050
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:22 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Nee hoor. Als ZZP'er rekenen ze ¤ 40 - ¤ 50 per uur. Ik heb er hier diverse in mijn bestand, dus dat is werkelijkheid.

Grappig dat je dat nou net zo verwoordt. Want de realiteit lijkt te zijn, dat mensen geen dakbedekker willen worden voor 3500 per maand. Dát is de realiteit.

Zeg maar tegen je klant, dat wanneer hij 4000 biedt aan iemand zonder enige ervaring of rijbewijs, hij me een berichtje mag sturen. ^O^

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 31-01-2025 16:29:48 ]
pi_216485075
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 16:22 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ik woon hier tussen de bouwvakkers, dat zijn gewoon nu de tarieven. Ken ook meerdere verbouwingen die stilliggen omdat er geen vaklui voor te vinden zijn.
  donderdag 30 januari 2025 @ 18:24:10 #141
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216485536
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 01:13 schreef gwn_een_user het volgende:
moeten alle bedrijven maar gwn oprotten uit dit land?
Tot zoverre de discussie met PVV oneliners.

Ik ben van mening dat winstgevende bedrijven (en niet winstgevende) nooit aanspraak mogen maken op centen van de maatschappij. Als ze dreigen met dan gaan we maar weg dan is het maar zo. De markt lost dat probleem wel op.
pi_216485987
quote:
Je moet niet alles geloven wat er op internet staat. De meeste vacatures zijn ook voor leerling dakdekker en het is ook niet voor niks dat die open staan,
pi_216495900
quote:
Tsja, de realiteit is dat je klant/bekende niemand kan krijgen voor 3,5k.

Als we überhaupt al mogen geloven dat hij/zij 3,5k biedt. Klinkt als een mix van grootspraak en klagen.
pi_216495902
quote:
2s.gif Op donderdag 30 januari 2025 18:58 schreef machtpen het volgende:

[..]
Je moet niet alles geloven wat er op internet staat. De meeste vacatures zijn ook voor leerling dakdekker en het is ook niet voor niks dat die open staan,
Openstaande vacatures lijken me inderdaad geen al te sterke loonindicatie. Vervulde vacatures daarentegen ..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')