Ik weet niet hoe dat precies in elkaar zit, maar als Delft Instruments zegt wij willen dat de gemeente huizen voor goedkope expats bouwt anders gaan we naar Turkije dan staat de MIVD op de stoep neem ik aan.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat gaat niet, hé. Het bedrijf hoeft niet weg te gaan om eerst onderzoek en ontwikkeling en later productie naar een ander land te verplaatsten. Ok, dan zit hier de administratie nog.
Ik snap ook niet dat het altijd pas goed gaat in een land als er economische groei is. Een hele kromme redenering als je er over gaat nadenken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:31 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Eens, maar die vooruitgang is minder noodzakelijk dan mensen denken.
Maar we dwalen af.
Dat er geld van inwoners nodig is om de groei van een uiterst winstgevende multinational mogelijk te makenquote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:09 schreef Nattekat het volgende:
Die gemeentes investeren in de toekomst, wat is daar nou weer mis mee?
Als je nou gewoon zegt ZE (ASML zelf..) in plaats van we dan klopt het wel. Een bedrijf met miljardenwinst zou dat best zelf kunnen bekostigen. Waarom moeten WE dat doen?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:38 schreef gwn_een_user het volgende:
aan geld eigenlijk geen gebrek, dat is wel de minst belangrijke factor - maar we investeren duidelijk niet genoeg in onderwijs
Ja ik begrijp ook niet waarom sommigen het blijkbaar logisch vinden dat je ze nog meer geld gaat geven. Beetje omgekeerde wereld wel.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat er geld van inwoners nodig is om de groei van een uiterst winstgevende multinational mogelijk te maken
Dat geld wordt in de regio gestoken om de groei mogelijk te maken, daar profiteert iedereen van. Het is al zo gigantisch treurig gesteld met de Europese innovatie, laten we die paar laatste bastions die niet kapot gemaakt zijn door de politiek gewoon vasthouden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat er geld van inwoners nodig is om de groei van een uiterst winstgevende multinational mogelijk te maken
Ja, je kunt ze er beter uitschoppen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ASML dat nou eens zelf zou bekostigen dan geldt hetzelfde toch?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:16 schreef Nattekat het volgende:
Dat geld wordt in de regio gestoken om de groei mogelijk te maken, daar profiteert iedereen van.
Ja, maximaal uitmelken. Dan zijn ze snel vertrokken. En met hun alle toeleveranciers. Goed plan!quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als ASML dat nou eens zelf zou bekostigen dan geldt hetzelfde toch?
Waarom vind jij het beter dan "wij" het betalen en waarom zouden ze dat niet zelf kunnen doen?
Echt onlogisch hoe sommige mensen "denken".
ASML moet betalen voor middelen en diensten die onder het takenpakket van gemeentes vallen? Juist dat is de uitzonderingspositie, dat weet je?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als ASML dat nou eens zelf zou bekostigen dan geldt hetzelfde toch?
Waarom vind jij het beter dan "wij" het betalen en waarom zouden ze dat niet zelf kunnen doen?
Echt onlogisch hoe sommige mensen "denken".
Tsjonge. Wat zou er mis kunnen zijn om een deel van die miljardenwinsten te gebruiken voor die fijne plannen?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, maximaal uitmelken. Dan zijn ze snel vertrokken. En met hun alle toeleveranciers. Goed plan!
ik heb het meer over nederland in het algemeen, niet ASML specifiek...we leveren te weinig binnenlands tech talent omdat we er niet genoeg opleiden. daarom dit hele gedoe rondom expats/arbeidsmigratiequote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als je nou gewoon zegt ZE (ASML zelf..) in plaats van we dan klopt het wel. Een bedrijf met miljardenwinst zou dat best zelf kunnen bekostigen. Waarom moeten WE dat doen?
Ja waarom niet? Dan doen ze iets nuttigs met die winst.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:24 schreef Nattekat het volgende:
ASML moet betalen voor middelen en diensten die onder het takenpakket van gemeentes vallen?
Hurrdurr bedrijven slecht dus.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja waarom niet? Dan doen ze iets nuttigs met die winst.
Ik snap het echt niet. Dat geld hebben ze maar ze hebben liever dan anderen daarvoor opdraaien.
Wat verdomd slinks is maar daar moeten we niet in mee gaan vind ik.
De opleiding in het algemeen hoeft toch niet perse in dienst te staan van de big tech bedrijven die miljardenwinsten draaien maar ook niet eens een klein deel van die winst investeren in de maatschappij cq opleidingen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:27 schreef gwn_een_user het volgende:
we leveren te weinig binnenlands tech talent omdat we er niet genoeg opleiden.
Ja trut. Maar ik zeg ook dat ze miljardenwinsten hebben maar daar niks mee doen om hun vuurtje brandende te houden. Zij zouden veel meer zelf kunnen doen om hun eigen broek op te houden. Dat moeten wij ook.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:31 schreef Nattekat het volgende:
Mensen als jij die niet verder kunnen kijken dan dat en gewoon niet beseffen dat dit soort bedrijven heel belangrijk zijn.
Die taak ligt gewoon bij gemeentes, punt. Dat gebeurt overal, van de kleinste garages tot de ASMLs. Daar betalen die bedrijven al belasting voor. Ben je vast ook vergeten.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja trut. Maar ik zeg ook dat ze miljardenwinsten hebben maar daar niks mee doen om hun vuurtje brandende te houden. Zij zouden veel meer zelf kunnen doen om hun broek op te houden.
Maar ze zijn blij met mensen zoals jij die om een onnavolgbare reden vinden dat wij dat voor ze moeten betalen.
Pfff. Ja inderdaad.quote:
Wie profiteert daarvan? Mensen die een huis willen zoeken in ieder geval niet. Mensen die in Eindhoven betaalbaar willen eten of parkeren ook niet. Mensen die een tandarts zoeken ook niet. Mensen die gemeentebelastingen moeten betalen dus ook niet. Wie wel?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat geld wordt in de regio gestoken om de groei mogelijk te maken, daar profiteert iedereen van. Het is al zo gigantisch treurig gesteld met de Europese innovatie, laten we die paar laatste bastions die niet kapot gemaakt zijn door de politiek gewoon vasthouden.
Ah. Ok, ik zal het uitleggen. Het is heel simpel. We hebben hier in Nederland onze opleidingen zo simpel mogelijk gemaakt, zodat vrijwel iedereen er voor kan slagen. Want daar krijgen de scholen voor betaald. Dus is voor ASML de enige manier om aan slimme en hooggeschoolde werknemers te komen ze uit het buitenland te halen. Expats. En die staan zwaar onder vuur. Dat mag niet meer. Vreemdelingen maken alles kapot.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tsjonge. Wat zou er mis kunnen zijn om een deel van die miljardenwinsten te gebruiken voor die fijne plannen?
Volgens mij kan niemand precies uitleggen waarom dat niet zou kunnen en wie daar minder van wordt.
Terwijl ze het prima vinden dat de belastingbetaler gaat betalen omdat de miljardair iets wil. Dat telt toch niet op?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |