Ik vraag me steeds meer af wat het Voordeel is Voor de inwoners van Brabant en Nederland om zo te rus als ASML volledig Binnen de grenzen te houden. Blijkbaar past het allemaal maar slecht.quote:Brabantse gemeenten maken zich zorgen over de haalbaarheid van de plannen van de overheid om chipmachinefabrikant ASML in de regio te houden. Dat blijkt uit documenten van verschillende overheidsorganisaties, in handen van Omroep Brabant. Tekorten aan zowel geschikt personeel als financiële middelen vormen het grootste knelpunt.
In maart vorig jaar trok het demissionaire kabinet 1,73 miljard euro uit om techbedrijven zoals ASML en NXP in Eindhoven te houden. 'Project Beethoven' richt zich op drie zaken: het versterken van het onderwijs, het aanpakken van de infrastructuur en het bouwen van nieuwe huizen in de regio.
Eindhoven en twintig omliggende gemeenten worden ook wel de Brainportregio genoemd. De gemeenten werken samen in de Metropoolregio Eindhoven. Samen leggen ze zo'n 700 miljoen euro bij voor Project Beethoven.
Vertraging
Voor de uitwerking van de plannen zijn ambtenaren met kennis van zaken nodig, maar daar schuurt het. Vooral de kleinere gemeenten in de regio hebben moeite met het vinden van geschikt personeel. "Daardoor gaan dingen minder snel dan we willen", zegt wethouder Slijper van de gemeente Best.
Hij merkt dat onder meer verkeerskundigen, gebiedsontwikkelaars en projectmanagers schaars zijn. "Op het gebied van mobiliteit gaat het daarom minder snel dan we willen. We lopen een vertraging op van zeker een jaar."
Voorzieningen
Niet alleen is er een personeelstekort bij het uitvoeren van de plannen, ook daarna voorzien gemeenten problemen. Want om het groeiende aantal inwoners aan te kunnen, zijn nieuwe voorzieningen zoals huisartsenposten en scholen nodig.
Meerdere gemeenten maken zich zorgen over het vinden van personeel, maar ook over de financiering van deze voorzieningen. "Er is breed bij gemeenten bezorgdheid geuit over de uitvoerbaarheid van de Beethovendeal vanwege de uitvoeringskracht van alle partners ervan", staat volgens Omroep Brabant in een intern verslag van een bijeenkomst van de Metropoolregio Eindhoven.
Bezuinigingen
Terwijl Project Beethoven veel investeringen vergt, hangen gemeenten tegelijk bezuinigingen boven het hoofd. Het Rijk heeft vanaf 2026 ongeveer drie miljard euro per jaar aan bezuinigingen op de gemeenten ingeboekt. De verwachting is dat investeringen in nieuwbouw, infrastructuur en schoolgebouwen in het hele land op een lager pitje worden gezet.
Ook dat is een tegenslag voor de kleine gemeenten in de Brainportregio. "We kunnen de onroerendezaakbelasting en de toerismebelasting niet oneindig verhogen", schrijft de gemeente Waalre. "Een aantal plannen is zonder steun niet uitvoerbaar", aldus de gemeente Reusel-De Mierden.
Grote steden
De grotere steden uit de regio Eindhoven en Helmond merken er minder van, zegt de Eindhovense burgemeester Dijsselbloem. Toch deelt hij de zorgen. "Overal is gebrek aan uitvoeringskracht."
Een aantal kleine gemeenten zal moeten gaan bezuinigen, zegt hij. "Dat is vervelend." Toch hoopt hij dat de gemeenten het gezamenlijk kunnen oplossen. "Eindhoven merkt er heel weinig van, dus wij kunnen voort met investeren en we breiden de organisatie uit zodat we de Beethovengelden kunnen besteden."
https://nos.nl/artikel/25(...)eun-niet-uitvoerbaar
Ok boomer...quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:08 schreef Alpha0 het volgende:
Zal maar meteen een controversiële stelling poneren: ASML is het meest overbodige overgehypte bedrijf ter Wereld. Waarom? In 1992 waren er al CPU's goed genoeg om het tot 2010 uit te houden. Dat gaat over desktop's. Wat betreft mobieltjes: Blackberry met toetsenbordje was top. Nee zonder ASML zou de wereld prima draaien op ICT gebeid.
Het gaat niet om het nut van ASML, maar dat er blijkbaar geld bij moet van de inwoners van omliggende gemeente. Het is heel raar dat zij voor zo’n bedrijf blijkbaar moeten betalen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:08 schreef Alpha0 het volgende:
Brabants nieuws berichtte er ook al over.
Plannen om ASML te behouden stuiten op problemen, grote zorgen gemeenten
Zal maar meteen een controversiële stelling poneren: ASML is het meest overbodige overgehypte bedrijf ter Wereld. Waarom? In 1992 waren er al CPU's goed genoeg om het tot 2010 uit te houden. Dat gaat over desktop's. Wat betreft mobieltjes: Blackberry met toetsenbordje was top. Nee zonder ASML zou de wereld prima draaien op ICT gebeid.
Kan de ambtenaartjes wel begrijpen, ASML verdient het geld waarvan hun luizen baantjes betaald wordt.
zonder ASML was er denk ik niet zoveel vooruitgang geboekt op het gebied van miniaturisatiequote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:08 schreef Alpha0 het volgende:
Brabants nieuws berichtte er ook al over.
Plannen om ASML te behouden stuiten op problemen, grote zorgen gemeenten
Kan de ambtenaartjes wel begrijpen, ASML verdient het geld waarvan hun luizen baantjes betaald wordt.
Eens, maar die vooruitgang is minder noodzakelijk dan mensen denken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:30 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
zonder ASML was er denk ik niet zoveel vooruitgang geboekt op het gebied van miniaturisatie
So what?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:38 schreef cherrycoke het volgende:
ASML is een symbool van Nederlandse technische excellentie en innovatie. Het verlies ervan zou de reputatie van Nederland als hightechleider en innovatiehub schaden.
we zijn een land aan het worden dat links gaat blijven liggen bij investeerders. daarom.quote:
ja ik dacht juist dat ze niet uit nederland wilden vertrekken maar eerder in frankrijk gaan uitbreidenquote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:56 schreef Peppert het volgende:
Je moet zoiets Europees doen. Ooit waren stammenverbanden te klein en te beperkt in capaciteit en schaalde men op (on)bewust naar grotere sociopolitieke organisaties op zoals stadsstaten en op den duur zelfs natiestaten. Als een staat als NL te klein dan heb je schaalvergroting nodig en daar komen heel veel nadelen bij kijken maar vasthouden aan het oude is niet altijd mogelijk.
Je moet niet alleen blind staren op ASML: er moet beleid worden gemaakt voor alle mogelijke industrieën en technologieën en daar is heel veel capaciteit voor nodig. Het probleem met volkeren die een belangrijke paradigmaverschuiving missen is dat ze (mogelijk) verpletterd gaan worden als ze die verschuiving missen (ik heb het over verschuivingen van steentijd, naar bronstijd, ijzertijd, eerste industriële revolutie, tweede industriële revolutie, internetrevolutie en in de toekomst mogelijk een nieuwe paradigmaverschuiving met zaken als Al, kwantumtechnologie, synthetische biologie, implanteerbare brain-computer interfaces (BCI's) en meer zaken waar mijn extreem beperkte brein totaal geen begrip van heeft of zelfs maar een seconde aan denkt: die zaken kunnen mogelijke voor enorme transformaties (paradigmaverschuivingen) zorgen: het is aan de mensen met een IQ van 110 en hoger om dat serieus aan te pakken).quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:59 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ja ik dacht juist dat ze niet uit nederland wilden vertrekken maar eerder in frankrijk gaan uitbreiden
of zoiets
Terwijl je de gemiddelde Universitaire opleiding tegenwoordig kunt doen met een IQ van 95+? Wie zit er op die mensen te wachten? Je collega's vinden het heel irritant als je laat blijken slimmer te zijn dan zijzelf. Nederland is al lang geen land meer waar je je hoofd boven het maaiveld uit moet steken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:02 schreef Peppert het volgende:
het is aan de mensen met een IQ van 110 en hoger om dat serieus aan te pakken).
Promovendi? Die steken vaak met kop en schouders boven de gemiddelde universiteitsstudenten uit. De gemiddelde universiteitsstudent is helemaal niet geschikt voor zaken als wetenschappelijke onderzoek. Dan kom je toch echt bij promovendi uit.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Terwijl je de gemiddelde Universitaire opleiding tegenwoordig kunt doen met een IQ van 95+? Wie zit er op die mensen te wachten? Je collega's vinden het heel irritant als je laat blijken slimmer te zijn dan zijzelf. Nederland is al lang geen land meer waar je je hoofd boven het maaiveld uit moet steken.
Als ik zo naar de top projecten kijk van bijvoorbeeld de TU Delft, ben ik niet onder de indruk. Ja, we doen het goed met de zonne-auto. Maar van de meeste dingen vraag ik me al snel af waarom ze niet begrijpen dat het onzin is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:18 schreef Peppert het volgende:
[..]
Promovendi? Die steken vaak met schouders boven de gemiddelde universiteitsstudenten uit.
Ja, ok. Wetenschappelijk onderzoek, waar we nu ook flink op gaan bezuinigen. Dat bestaat inderdaad nog wel, maar is natuurlijk ook steeds vaker betaald door of in samenwerking met het bedrijfsleven. Dus je zou kunnen zeggen dat de bedrijven dat uitbesteden aan de universiteiten.quote:De gemiddelde universiteitsstudent is helemaal niet geschikt voor zaken als wetenschappelijke onderzoek. Dan kom je toch echt bij promovendi uit.
ik ben het horen over ASML dit ASML dat al een tijdje beu - niet het bedrijf zelf maar wat jij noemt dat blind staren op één bedrijf, ets waar ik een groot probleem mee heb met mensen in dit land - het is alsof ASML het allerlaatste toppunt is dat dit land ooit nog zal voortbrengen en dat is triest. ASML is een oud bedrijf, uit 1984. sindsdien zijn er niet echt veel grote nederlandse bedrijven erbij gekomen. Adyen is er in ieder geval één. Booking.com is nu amerikaans als ik het goed heb.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:02 schreef Peppert het volgende:
[..]
Je moet niet alleen blind staren op ASML: er moet beleid worden gemaakt voor alle mogelijke industrieën en technologieën en daar is heel veel capaciteit voor nodig. Het probleem met volkeren die een belangrijke paradigmaverschuiving missen is dat ze (mogelijk) verpletterd gaan worden als ze die verschuiving missen (ik heb het over verschuivingen van steentijd, naar bronstijd, ijzertijd, eerste industriële revolutie, tweede industriële revolutie, internetrevolutie en in de toekomst mogelijk een nieuwe paradigmaverschuiving met zaken als Al, kwantumtechnologie, synthetische biologie, implanteerbare brain-computer interfaces (BCI's) en meer zaken waar mijn extreem beperkte brein totaal geen begrip van heeft of zelfs maar een seconde aan denkt: die zaken kunnen mogelijke voor enorme transformaties (paradigmaverschuivingen) zorgen: het is aan de mensen met een IQ van 110 en hoger om dat serieus aan te pakken).
Dat gaat niet, hé. Het bedrijf hoeft niet weg te gaan om eerst onderzoek en ontwikkeling en later productie naar een ander land te verplaatsten. Ok, dan zit hier de administratie nog.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Met dat gekruip en gekoketteer met ASML moet het ook maar eens afgelopen zijn. Als het van zo'n stratgegisch belang is dan zorg je maar dat ze niet weg mogen.
Ja, Eindhoven is al lang niet meer het Europese hightech mekka voor autisten.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:34 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ik ben het horen over ASML dit ASML dat al een tijdje beu - niet het bedrijf zelf maar wat jij noemt dat blind staren op één bedrijf, ets waar ik een groot probleem mee heb met mensen in dit land - het is alsof ASML het allerlaatste toppunt is dat dit land ooit nog zal voortbrengen en dat is triest. ASML is een oud bedrijf, uit 1984. sindsdien zijn er niet echt veel grote nederlandse bedrijven erbij gekomen. Adyen is er in ieder geval één. Booking.com is nu amerikaans als ik het goed heb.
in amerika lijkt het of er wel bijna elk jaar weer een giga miljarden bedrijf uit de grond wordt gestampt. hier gaat de innovatie zo traag
het is niet ok dat we speciale regelingen moeten hebben voor enkele bedrijven zoals ASML. maar dat is dus een situatie waarin we nooit hadden moeten belanden
Of je Amerika nou goed kan vergelijken met Europa.. Wat je zegt lijkt wel te kloppen. Kan best dat er volgende jaar een auto startup uit het niks opduikt wat gelijk meer waard is op de beurs dan een Volkswagen groep. Een gezonde situatie lijkt me dat in ieder geval niet, meer iets kunstmatigs.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:34 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ik ben het horen over ASML dit ASML dat al een tijdje beu - niet het bedrijf zelf maar wat jij noemt dat blind staren op één bedrijf, ets waar ik een groot probleem mee heb met mensen in dit land - het is alsof ASML het allerlaatste toppunt is dat dit land ooit nog zal voortbrengen en dat is triest. ASML is een oud bedrijf, uit 1984. sindsdien zijn er niet echt veel grote nederlandse bedrijven erbij gekomen. Adyen is er in ieder geval één. Booking.com is nu amerikaans als ik het goed heb.
in amerika lijkt het of er wel bijna elk jaar weer een giga miljarden bedrijf uit de grond wordt gestampt. hier gaat de innovatie zo traag
het is niet ok dat we speciale regelingen moeten hebben voor enkele bedrijven zoals ASML. maar dat is dus een situatie waarin we nooit hadden moeten belanden
Ik weet niet hoe dat precies in elkaar zit, maar als Delft Instruments zegt wij willen dat de gemeente huizen voor goedkope expats bouwt anders gaan we naar Turkije dan staat de MIVD op de stoep neem ik aan.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat gaat niet, hé. Het bedrijf hoeft niet weg te gaan om eerst onderzoek en ontwikkeling en later productie naar een ander land te verplaatsten. Ok, dan zit hier de administratie nog.
Ik snap ook niet dat het altijd pas goed gaat in een land als er economische groei is. Een hele kromme redenering als je er over gaat nadenken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:31 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Eens, maar die vooruitgang is minder noodzakelijk dan mensen denken.
Maar we dwalen af.
Dat er geld van inwoners nodig is om de groei van een uiterst winstgevende multinational mogelijk te makenquote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:09 schreef Nattekat het volgende:
Die gemeentes investeren in de toekomst, wat is daar nou weer mis mee?
Als je nou gewoon zegt ZE (ASML zelf..) in plaats van we dan klopt het wel. Een bedrijf met miljardenwinst zou dat best zelf kunnen bekostigen. Waarom moeten WE dat doen?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:38 schreef gwn_een_user het volgende:
aan geld eigenlijk geen gebrek, dat is wel de minst belangrijke factor - maar we investeren duidelijk niet genoeg in onderwijs
Ja ik begrijp ook niet waarom sommigen het blijkbaar logisch vinden dat je ze nog meer geld gaat geven. Beetje omgekeerde wereld wel.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat er geld van inwoners nodig is om de groei van een uiterst winstgevende multinational mogelijk te maken
Dat geld wordt in de regio gestoken om de groei mogelijk te maken, daar profiteert iedereen van. Het is al zo gigantisch treurig gesteld met de Europese innovatie, laten we die paar laatste bastions die niet kapot gemaakt zijn door de politiek gewoon vasthouden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat er geld van inwoners nodig is om de groei van een uiterst winstgevende multinational mogelijk te maken
Ja, je kunt ze er beter uitschoppen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ASML dat nou eens zelf zou bekostigen dan geldt hetzelfde toch?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:16 schreef Nattekat het volgende:
Dat geld wordt in de regio gestoken om de groei mogelijk te maken, daar profiteert iedereen van.
Ja, maximaal uitmelken. Dan zijn ze snel vertrokken. En met hun alle toeleveranciers. Goed plan!quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als ASML dat nou eens zelf zou bekostigen dan geldt hetzelfde toch?
Waarom vind jij het beter dan "wij" het betalen en waarom zouden ze dat niet zelf kunnen doen?
Echt onlogisch hoe sommige mensen "denken".
ASML moet betalen voor middelen en diensten die onder het takenpakket van gemeentes vallen? Juist dat is de uitzonderingspositie, dat weet je?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als ASML dat nou eens zelf zou bekostigen dan geldt hetzelfde toch?
Waarom vind jij het beter dan "wij" het betalen en waarom zouden ze dat niet zelf kunnen doen?
Echt onlogisch hoe sommige mensen "denken".
Tsjonge. Wat zou er mis kunnen zijn om een deel van die miljardenwinsten te gebruiken voor die fijne plannen?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, maximaal uitmelken. Dan zijn ze snel vertrokken. En met hun alle toeleveranciers. Goed plan!
ik heb het meer over nederland in het algemeen, niet ASML specifiek...we leveren te weinig binnenlands tech talent omdat we er niet genoeg opleiden. daarom dit hele gedoe rondom expats/arbeidsmigratiequote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als je nou gewoon zegt ZE (ASML zelf..) in plaats van we dan klopt het wel. Een bedrijf met miljardenwinst zou dat best zelf kunnen bekostigen. Waarom moeten WE dat doen?
Ja waarom niet? Dan doen ze iets nuttigs met die winst.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:24 schreef Nattekat het volgende:
ASML moet betalen voor middelen en diensten die onder het takenpakket van gemeentes vallen?
Hurrdurr bedrijven slecht dus.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja waarom niet? Dan doen ze iets nuttigs met die winst.
Ik snap het echt niet. Dat geld hebben ze maar ze hebben liever dan anderen daarvoor opdraaien.
Wat verdomd slinks is maar daar moeten we niet in mee gaan vind ik.
De opleiding in het algemeen hoeft toch niet perse in dienst te staan van de big tech bedrijven die miljardenwinsten draaien maar ook niet eens een klein deel van die winst investeren in de maatschappij cq opleidingen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:27 schreef gwn_een_user het volgende:
we leveren te weinig binnenlands tech talent omdat we er niet genoeg opleiden.
Ja trut. Maar ik zeg ook dat ze miljardenwinsten hebben maar daar niks mee doen om hun vuurtje brandende te houden. Zij zouden veel meer zelf kunnen doen om hun eigen broek op te houden. Dat moeten wij ook.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:31 schreef Nattekat het volgende:
Mensen als jij die niet verder kunnen kijken dan dat en gewoon niet beseffen dat dit soort bedrijven heel belangrijk zijn.
Die taak ligt gewoon bij gemeentes, punt. Dat gebeurt overal, van de kleinste garages tot de ASMLs. Daar betalen die bedrijven al belasting voor. Ben je vast ook vergeten.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja trut. Maar ik zeg ook dat ze miljardenwinsten hebben maar daar niks mee doen om hun vuurtje brandende te houden. Zij zouden veel meer zelf kunnen doen om hun broek op te houden.
Maar ze zijn blij met mensen zoals jij die om een onnavolgbare reden vinden dat wij dat voor ze moeten betalen.
Pfff. Ja inderdaad.quote:
Wie profiteert daarvan? Mensen die een huis willen zoeken in ieder geval niet. Mensen die in Eindhoven betaalbaar willen eten of parkeren ook niet. Mensen die een tandarts zoeken ook niet. Mensen die gemeentebelastingen moeten betalen dus ook niet. Wie wel?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat geld wordt in de regio gestoken om de groei mogelijk te maken, daar profiteert iedereen van. Het is al zo gigantisch treurig gesteld met de Europese innovatie, laten we die paar laatste bastions die niet kapot gemaakt zijn door de politiek gewoon vasthouden.
Ah. Ok, ik zal het uitleggen. Het is heel simpel. We hebben hier in Nederland onze opleidingen zo simpel mogelijk gemaakt, zodat vrijwel iedereen er voor kan slagen. Want daar krijgen de scholen voor betaald. Dus is voor ASML de enige manier om aan slimme en hooggeschoolde werknemers te komen ze uit het buitenland te halen. Expats. En die staan zwaar onder vuur. Dat mag niet meer. Vreemdelingen maken alles kapot.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 23:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tsjonge. Wat zou er mis kunnen zijn om een deel van die miljardenwinsten te gebruiken voor die fijne plannen?
Volgens mij kan niemand precies uitleggen waarom dat niet zou kunnen en wie daar minder van wordt.
Terwijl ze het prima vinden dat de belastingbetaler gaat betalen omdat de miljardair iets wil. Dat telt toch niet op?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |