---quote:Door Redactie DFT
Gisteren, 06:02 in Geld
Amsterdam - Bijna 70% van de starters heeft onvoldoende spaargeld om een huis te kunnen kopen. Circa 20% beschikt zelfs helemaal niet over spaarcenten, blijkt uit een onderzoek van Viisi Hypotheken dat donderdag verschijnt.© ANP/HH
De meeste starters moeten jaren sparen voordat zij hun eerste huis kunnen kopen.
„Dit terwijl de gemiddelde starter zeker ¤10.000 aan eigen middelen moet inbrengen voor bijkomende kosten, zoals een taxatierapport en notariskosten”, aldus Viisi. Volgens het hypotheekadvieskantoor hebben niet alleen praktisch geschoolde starters te weinig geld opzij gezet. „Ook middelbaargeschoolden en hoogopgeleiden hebben relatief te weinig gespaard voor de aankoop van een eerste woning”, legt medeoprichter Hergen Dutrieux uit.
Belastingvrije schenking of familiehypotheek
De gemiddelde woningprijs is eind vorig jaar met ¤9000 opgelopen naar ¤483.000, blijkt uit cijfers van makelaarsvereniging NVM. Volgens Dutrieux kunnen starters met onvoldoende spaargeld toch regelmatig hun slag slaan op de woningmarkt, mits hun familie over genoeg centen beschikt.
Ouders mogen dit jaar eenmalig ¤32.195 belastingvrij schenken als hun kind een huis koopt. Een familiehypotheek kan ook zorgen voor een oplossing voor het gebrek aan spaargeld bij starters, aldus de medeoprichter van Viisi.
quote:Door Pieter van Erven Dorens
20 okt. 2024 in Geld
Amsterdam - Een jonge koopstarter heeft vaker dan vroeger een financieel duwtje nodig op de woningmarkt. Vaak schiet de hypotheek flink tekort. Ouders kunnen bijspringen met een familiehypotheek of garantstelling, maar banken blijven streng. „Er komt meer bij kijken dan je denkt.”© Foto ANP/HH
Bij de huidige hoge woningprijzen hebben veel jonge starters hulp nodig van hun ouders.
© https://www.telegraaf.nl/(...)-kijken-dan-je-denkt
Succes met sparen als je woekerhuur elke maand in een zwart gat verdwijnt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, dat zeg ik al heel lang. Je kunt wel klagen over de huizenprijzen, maar als je geen rooie cent gespaard hebt maakt het niet uit hoe duur een huis wel of niet is, want je zult altijd eigen geld moeten meebrengen en als je dat niet hebt kun je geen enkel huis kopen.
20% heeft helemaal geen spaargeld. Right. Dan moet je je ook helemaal niet bezig houden met een huis willen kopen, en dan ben je ook geen serieuze koper.
Dit. En sowieso zijn huizenprijzen veel te hoog voor een stapel bakstenen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Succes met sparen als je woekerhuur elke maand in een zwart gat verdwijnt.
Die 20% laat het nog liever even renderen in crypto totdat ze miljoenen kunnen aftikken voor een huis.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
20% heeft helemaal geen spaargeld. Right. Dan moet je je ook helemaal niet bezig houden met een huis willen kopen, en dan ben je ook geen serieuze koper.
Het zou niet nodig moeten zijn om als monnik te leven om een huis te kunnen kopen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, dat zeg ik al heel lang. Je kunt wel klagen over de huizenprijzen, maar als je geen rooie cent gespaard hebt maakt het niet uit hoe duur een huis wel of niet is, want je zult altijd eigen geld moeten meebrengen en als je dat niet hebt kun je geen enkel huis kopen.
Jep, kansloos verhaal dan. Ik ben echt héél blij dat vriendin en ik ruim drie jaar bij mijn ouders konden wonen...dat is natuurlijk niet een situatie die je per se wilt (ook al zijn de onderlinge relaties uitstekend), maar zonder die optie, uiteraard in combinatie met werken, was het sowieso kansloos geweest..quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Succes met sparen als je woekerhuur elke maand in een zwart gat verdwijnt.
Afdingen is tegenwoordig niet echt een ding, gok ik. Buiten dat je helemaal niet zeker weet of het een starter is als de koper dat niet zelf aangeeft, in elk geval niet overal (dan dien je blind een bod in via een online platform, bijvoorbeeld).quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:42 schreef halfway het volgende:
Ik wil helemaal geen starter als koper voor mijn huis. Niks als gezeik, afdingen, financiering niet rond krijgen.
Heel dat kapitaal opdoeken, 'rijk zijn' tot 5 miljoen en verder niet.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Tijd voor een flinke verschuiving van kapitaal!
Even terugfluiten, ik heb altijd gespaard en heb echt wel wat achter de hand, maar voor mij is het net zo uitzichtloos.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Je ben echt genaaid als starter momenteelquote:Ok, na vijf jaar op een houtje bijten heb ik eindelijk 10% van de aanschafprijs gespaard.....huh.....Oh.......wacht eens even......de huizenprijzen zijn in die tijd met nog meer gestegen..... en mn spaargeld is door de inflatie ook met een aantal procent verdampt..... En ik kan alleen nog maar een postzegel appartement voor de hoofdprijs kopen of een tochtig hol waarvan ik de energiekosten niet kan betalen.....en ik kan niet genoeg lenen om dit te verbeteren......Oh.... Dan maar weer verder sparen....
Ik snap dat helemaal, en ik snap ook dat de situatie kut is, maar dat doet niets af aan wat ik zeg. Als je geen cent spaargeld hebt dan ga je geen enkel huis kunnen kopen, dus zelfs als morgen de huizen de helft goedkoper zijn, gewoon bam, 50% er af, dan nog kunnen mensen die geen cent gespaard hebben helemaal niks.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Even terugfluiten, ik heb altijd gespaard en heb echt wel wat achter de hand, maar voor mij is het net zo uitzichtloos.
Als je miljoenen kunt aftikken gaat het sowieso niet over die mensen gezien dat artikel.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Die 20% laat het nog liever even renderen in crypto totdat ze miljoenen kunnen aftikken voor een huis.
Elke dag avocado's eten doe je voor je gezondheid, dat is juist prio 1 in het leven.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:22 schreef TornadoDK het volgende:
Krijg je als je altijd de nieuwste iPhone wilt hebben en iedere dag avocado's eet.
Prioriteiten stellen is er niet meer bij.
Dat is wel beter ja, kun je langer leven om de huurders te spekkenquote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:24 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Elke dag avocado's eten doe je voor je gezondheid, dat is juist prio 1 in het leven.
Gezond eten kopen is de beste investering die je kunt doen.
Er is tegen de huidige stijging van de huizenprijzen niet tegenop te sparen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Is er ooit iets mogelijk waardoor de huizenprijzen in één keer fiks minder waard worden?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:35 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Er is tegen de huidige stijging van de huizenprijzen niet tegenop te sparen.
Daar heb ik het dan ook niet over.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:35 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Er is tegen de huidige stijging van de huizenprijzen niet tegenop te sparen.
Een nieuwe zwarte doodquote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is er ooit iets mogelijk waardoor de huizenprijzen in één keer fiks minder waard worden?
Ja, een vlinke economische crisis. Niet dat starters er veel aan hebben als de werkeloosheid boven de 20% schiet.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is er ooit iets mogelijk waardoor de huizenprijzen in één keer fiks minder waard worden?
Sterfte van de babyboomers. Dat zal de komende jaren steeds meer gebeuren. Dan komen er genoeg woningen vrij.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus genoeg mensen die best wel weten dat je met 0 euro geen kans maakt..quote:Door de bescheiden omvang van hun spaarpot, denkt maar liefst driekwart van alle Nederlandse starters nog zeker drie jaar te moeten sparen voordat ze een eigen huis kunnen kopen.
Zie hier een clown in een bubbel.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Eigen schuld, dikke bult. 5 jaar geleden bij het begin van het stijgen van de huizenprijzen gaf ik al aan: ga sparen, zorg dat je een startkapitaal heb!
Maar nee, toen was al de tendens dat het nutteloos was, want er was niet tegen op te sparen (gelul natuurlijk).
En nu? Exact hetzelfde verhaal lees ik weer. Wel geld besteden aan een dure auto's, drie vakanties in een jaar, elk weekend flink uitgaan, uit eten, die nieuwe iPhone, etc. etc.
Had je rustig aan gedaan (zonder al het bovenstaande op te geven), had je nu makkelijk een startkapitaal kunnen hebben. Maar nee, lekker door blijven zeiken dat het zo nutteloos is. Meer gaan werken voor meer geld? Nee joh, dat ga ik echt niet doen!
Blijf daar de komende tig jaar maar mee door gaan: dan heb je nog steeds niks.
Succes daarmee, je hebt het (niet) verdiend!
Waarom dan?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 20:11 schreef Pleun2011 het volgende:
Doorstromen is ook lastiger dan vroeger, ook als je spaargeld hebt
Omdat een betere woning meer geld kost dan je hebt gekregen door verkoop oude woning (inclusief overwaarde) Dus dan zit je alsnog met een behoorlijke hypotheekquote:
Je zegt erbij 'ook als je spaargeld' hebt, maar als je dan alsnog een hypotheek moet afsluiten heb je dus toch geen spaargeld. Of in ieder geval niet genoeg.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Omdat een betere woning meer geld kost dan je hebt gekregen door verkoop oude woning (inclusief overwaarde) Dus dan zit je alsnog met een behoorlijke hypotheek
Dat laatste. Dat zal wel voor meer mensen gelden. Maar voor starters is het vele malen lastiger natuurlijkquote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je zegt erbij 'ook als je spaargeld' hebt, maar als je dan alsnog een hypotheek moet afsluiten heb je dus toch geen spaargeld. Of in ieder geval niet genoeg.
Als je bang bent voor de financiering kun je ook biedingen zonder voorbehoud aanvaarden. Krijg je tenminste een fijne zak geld als het alsnog niet lukt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:42 schreef halfway het volgende:
Ik wil helemaal geen starter als koper voor mijn huis. Niks als gezeik, afdingen, financiering niet rond krijgen.
Geloof je nu écht dat mensen in London (komt oorspronkelijk uit de Guardian dit idee) wel een huis kunnen kopen als ze géén avocado's kopen?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:22 schreef TornadoDK het volgende:
Krijg je als je altijd de nieuwste iPhone wilt hebben en iedere dag avocado's eet.
Prioriteiten stellen is er niet meer bij.
Wie gaat er dan een citytrip maken? Echt niemand doet dit, citytrips is voor bejaarden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:15 schreef Halcon het volgende:
Waarom sparen ze dan niet i.p.v. citytrips maken en zo?
Doe er even een linkje bij waaruit blijkt dat het geld daar aan is besteed en niet aan het feit dat sparen wellicht helemaal geen optie is door de hoge huren.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wel geld besteden aan een dure auto's, drie vakanties in een jaar, elk weekend flink uitgaan, uit eten, die nieuwe iPhone, etc. etc.
Dat hoeft niet, je kunt ook kleiner willen gaan wonen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Omdat een betere woning meer geld kost dan je hebt gekregen door verkoop oude woning (inclusief overwaarde) Dus dan zit je alsnog met een behoorlijke hypotheek
Met een ton spaargeld kom je nu ook al niet meer ver volgens mij.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Dan durven ze geen huis te kopen want alles is onzeker of ze zijn zelf werkloosquote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:47 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Ja, een vlinke economische crisis. Niet dat starters er veel aan hebben als de werkeloosheid boven de 20% schiet.
Het geld van die babyboomers gaat naar de erfgenamen. Die hebben dan weer meer geld wat ze tegen een huis aan kunnen gooien.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:47 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Sterfte van de babyboomers. Dat zal de komende jaren steeds meer gebeuren. Dan komen er genoeg woningen vrij.
Maar echt flink dalen zal het ook wel weer niet; daar gaat de inflatie wel voor zorgen. Hoogst ns zal de stijging flink minder worden.
Omdat de "oude" woning vaak niet onderhouden is. Is die bijgehouden kom je vaak nog een heel eind.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Tegen wie praat je in hemelsnaam? Of scheer je voor het gemak iedereen even over één kam met je onderbuik-analyse?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Eigen schuld, dikke bult. 5 jaar geleden bij het begin van het stijgen van de huizenprijzen gaf ik al aan: ga sparen, zorg dat je een startkapitaal heb!
Maar nee, toen was al de tendens dat het nutteloos was, want er was niet tegen op te sparen (gelul natuurlijk).
En nu? Exact hetzelfde verhaal lees ik weer. Wel geld besteden aan een dure auto's, drie vakanties in een jaar, elk weekend flink uitgaan, uit eten, die nieuwe iPhone, etc. etc.
Had je rustig aan gedaan (zonder al het bovenstaande op te geven), had je nu makkelijk een startkapitaal kunnen hebben. Maar nee, lekker door blijven zeiken dat het zo nutteloos is. Meer gaan werken voor meer geld? Nee joh, dat ga ik echt niet doen!
Het overgrote merendeel van de babyboomerwoningen is dermate verouderd dat ze beter gesloopt kunnen worden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:47 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Sterfte van de babyboomers. Dat zal de komende jaren steeds meer gebeuren. Dan komen er genoeg woningen vrij.
Maar echt flink dalen zal het ook wel weer niet; daar gaat de inflatie wel voor zorgen. Hoogst ns zal de stijging flink minder worden.
Dat is onzin.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:58 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het overgrote merendeel van de babyboomerwoningen is dermate verouderd dat ze beter gesloopt kunnen worden.
Maak er 20 miljoen van, en ik geef je gelijk.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:05 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Heel dat kapitaal opdoeken, 'rijk zijn' tot 5 miljoen en verder niet.
Gesloopt is misschien een beetje overdreven, maar veel babyboomerwoningen zijn hopeloos verouderd, zo niet vervallen. Die gaat ook niet de redding brengen wanneer ze vrij komen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is onzin.
Net als het idee dat de vraag naar woningen gaat dalen. De blijft gewoon toenemen.
De tweedeling wordt steeds groter. Jongeren die rijke ouders hebben krijgen geld om te steken in de aanschaf van de woning, de jongeren die geen rijke ouders hebben en een normaal verdienende baan hebben het nakijken. Met een beetje pech zitten ze ook nog in een te dure huurwoning en kunnen ze daardoor ook weinig tot geen geld sparen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:54 schreef VEM2012 het volgende:
Het verbazingwekkende is dat zo’n beetje sinds het begin van deze eeuw ik al die verhalen lees over dat starters geen huis kunnen kopen, maar feitelijk jongeren steeds vroeger hun eerste huis kopen en het eigen woningbezit steeds verder toeneemt.
Dat staat een klein beetje haaks op elkaar.
Iemand die zelfs een bedragje als 10k niet bij elkaar kan schrapen moet ook simpelweg geen huis willen kopen.
Kijk, dat er te weinig woningen zijn waardoor sommigen noch een koop-, noch een huurwoning hebben, daar mag je terecht over klagen. Maar het idee dat iedereen voor een grijpstuiver een woning zou moeten kunnen kopen is een beetje zot.
Misschien ben je in de war met hoogbejaarden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:04 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Gesloopt is misschien een beetje overdreven, maar veel babyboomerwoningen zijn hopeloos verouderd, zo niet vervallen. Die gaat ook niet de redding brengen wanneer ze vrij komen.
"wel geld besteden aan dure auto's" lmaoquote:
Als er ineens volop gebouwd gaat worden. Of als de 70+ers massaal overlijden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Linkse snowflakes met een modale inkomen behoren zelf al tot 'swerelds rijkste 10% ofzo.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:03 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Maak er 20 miljoen van, en ik geef je gelijk.
Eat the (very) rich.
Memecoins telt niet als sparen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Even terugfluiten, ik heb altijd gespaard en heb echt wel wat achter de hand, maar voor mij is het net zo uitzichtloos.
Ik snap helemaal niet waarom je het koppelt aan het zijn van babyboomer. Alsof die mensen allemaal in hetzelfde soort huizen woont.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:04 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Gesloopt is misschien een beetje overdreven, maar veel babyboomerwoningen zijn hopeloos verouderd, zo niet vervallen. Die gaat ook niet de redding brengen wanneer ze vrij komen.
Helemaal mee eens, de generatie starters van nu weet niet meer wat zelfredzaamheid is, maar verwacht wel een koophuisje van een half miljoen te kunnen krijgen, want ze hebben immers altijd alles in het leven gekregen, dus als de realiteit van het echte leven ze raakt is het huilen geblazen. Dit is namelijk iets dat pap en mam niet voor ze kunnen oplossen, en dat doet zeer.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Miep miep miep.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, de generatie starters van nu weet niet meer wat zelfredzaamheid is, maar verwacht wel een koophuisje van een half miljoen te kunnen krijgen, want ze hebben immers altijd alles in het leven gekregen, dus als de realiteit van het echte leven ze raakt is het huilen geblazen. Dit is namelijk iets dat pap en mam niet voor ze kunnen oplossen, en dat doet zeer.
Vergeet de Starbucks koffie voor 6 euro elke dag niet, die amandelmelkfrappucino met pumpkin spice latte is wel echt een must have.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik kocht mijn appartement in 2003 voor 169K, hoewel ik destijds ook al 2 keer modaal verdiende was dit zo ongeveer wat ik kon financieren. En dat mensen dan zeggen: Geluk gehad.... Nee ik heb uitgebreid onderzocht wat de beste investering was, dat dat toen een ouwe krottige wijk was heb ik voor lief genomen omdat ik wist dat het 10 jaar later een prachtige buurt zou zijn.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:54 schreef VEM2012 het volgende:
Het verbazingwekkende is dat zo’n beetje sinds het begin van deze eeuw ik al die verhalen lees over dat starters geen huis kunnen kopen, maar feitelijk jongeren steeds vroeger hun eerste huis kopen en het eigen woningbezit steeds verder toeneemt.
Dat staat een klein beetje haaks op elkaar.
Iemand die zelfs een bedragje als 10k niet bij elkaar kan schrapen moet ook simpelweg geen huis willen kopen.
Kijk, dat er te weinig woningen zijn waardoor sommigen noch een koop-, noch een huurwoning hebben, daar mag je terecht over klagen. Maar het idee dat iedereen voor een grijpstuiver een woning zou moeten kunnen kopen is een beetje zot.
Nee hoor, gewoon ervaring. Als verhuurder van huizen maak je wel eens wat mee zal ik zeggen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Miep miep miep.
De zuurheid naar de jeugd.
Nee pure waarheid, de huidige jeugd is niks meer gewent, word nog lachen als we straks een echte harde economische crisis krijgen, zitten we met 200.000 marketeers en social media managers in de WW.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Miep miep miep.
De zuurheid naar de jeugd.
Vergeet de lifestyle coaches nietquote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee pure waarheid, de huidige jeugd is niks meer gewent, word nog lachen als we straks een echte harde economische crisis krijgen, zitten we met 200.000 marketeers en social media managers in de WW.
Dat zijn doorgaans vrouwtjes die op iemands anders zak teren en schamen dat ze niet werken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vergeet de lifestyle coaches niet
Ik dacht juist dat een hoop van die figuren tegenwoordig “influenzah” zijn geworden en Temu meuk proberen aan te prijzen, soort Tell Sell anno 2025.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zijn doorgaans vrouwtjes die op iemands anders zak teren en schamen dat ze niet werken.
De laatste tijd zijn ze trouwens allemaal Yoga juf.
Aha, hier dus nog zo’n graaier.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee hoor, gewoon ervaring. Als verhuurder van huizen maak je wel eens wat mee zal ik zeggen.
Dus dat tweeverdieners geen hypotheek meer mogen nemen dat is hun eigen schuld en de hoge prijzen ook?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap helemaal niet waarom je het koppelt aan het zijn van babyboomer. Alsof die mensen allemaal in hetzelfde soort huizen woont.
Zoveel koopwoningen zijn er niet die echt slecht zijn. Ook jaren 60 woningen zijn doorgaans na geïsoleerd, kunststof kozijnen met hr++ erin, vloerverwarming en dan meteen ook de vloer isoleren, dakisolatie, ventilatie op orde, de boel opnieuw stucen, nieuwe vloer, nieuwe badkamer, nieuwe keuken… Niets mis mee hoor.
Dit soort teksten zijn van alle tijden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee pure waarheid, de huidige jeugd is niks meer gewen d
Ik beschouw mezelf als iemand die voorziet in een primaire levensbehoefte voor anderen. Weldoener gaat net te ver, maar iemand die klaarstaat voor anderen, dat zeker wel.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Aha, hier dus nog zo’n graaier.
En dan je klanten zo afzeiken.
Wat een onzin zeg. Je kan gewoon 100% financieren. Als starter betaal je geen overdrachtsbelasting, alleen heb je kosten voor notaris, aankoopmakelaar, financieel advies en wat kluswerk.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:09 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
De tweedeling wordt steeds groter. Jongeren die rijke ouders hebben krijgen geld om te steken in de aanschaf van de woning, de jongeren die geen rijke ouders hebben en een normaal verdienende baan hebben het nakijken. Met een beetje pech zitten ze ook nog in een te dure huurwoning en kunnen ze daardoor ook weinig tot geen geld sparen.
En je hebt nu al 40.000 euro eigen inleg nodig voor een hypotheek las ik laatst. Minstens.
Toxische vrouwenhaat zeg, waar haal je al die desinfofmatie vandaan wappiequote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zijn doorgaans vrouwtjes die op iemands anders zak teren en schamen dat ze niet werken.
De laatste tijd zijn ze trouwens allemaal Yoga juf.
Ik spreek dan wel weer 25 programmeertalen, en als je wilt wordfeuden mag je me proberen te verslaan.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit soort teksten zijn van alle tijden.
Spijker. Kop.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, de generatie starters van nu weet niet meer wat zelfredzaamheid is, maar verwacht wel een koophuisje van een half miljoen te kunnen krijgen, want ze hebben immers altijd alles in het leven gekregen, dus als de realiteit van het echte leven ze raakt is het huilen geblazen. Dit is namelijk iets dat pap en mam niet voor ze kunnen oplossen, en dat doet zeer.
Van makelaarskosten.nl:quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Je kan gewoon 100% financieren. Als starter betaal je geen overdrachtsbelasting, alleen heb je kosten voor notaris, aankoopmakelaar, financieel advies en wat kluswerk.
Allemaal voor de clicks dat soort overdreven stellingen die nergens vandaan komen en die je zelf ook kan falsificeren door even na te rekenen.
Je hoeft ook helemaal geen rijke ouders te hebben. Ongeveer 60% van de Nederlandse huishoudens heeft inmiddels een koopwoning. 37% is sociale huur (mensen die helemaal niet moeten denken aan kopen).
De tweedeling wordt steeds groter… uh-huh…
Hoe ver kun je van de werkelijkheid staan zegquote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:32 schreef VEM2012 het volgende:
Van die jankballen die 23 zijn, net van de universiteit waar ze een pretstudie gedaan hebben. Toch een heel behoorlijk startsalaris hebben en dan denken dat ze toch wel even een mooie woning in een leuke buurt in Amsterdam moeten kunnen kopen.
Eens.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik kocht mijn appartement in 2003 voor 169K, hoewel ik destijds ook al 2 keer modaal verdiende was dit zo ongeveer wat ik kon financieren. En dat mensen dan zeggen: Geluk gehad.... Nee ik heb uitgebreid onderzocht wat de beste investering was, dat dat toen een ouwe krottige wijk was heb ik voor lief genomen omdat ik wist dat het 10 jaar later een prachtige buurt zou zijn.
Als je 7 jaar over een HBO studie doet, en daarna gaat "Reizen" dan ben je inderdaad een stuk ouder ja.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:37 schreef MissButterflyy het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ken-op-een-huis.html
Ik denk dat je ook even moet afstappen van het idee dat een starter een begin 20-er is.
Er zijn genoeg mensen bij die veel ouder zijn.
Starter zijn heeft niets te maken met of je net begint met werken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je 7 jaar over een HBO studie doet, en daarna gaat "Reizen" dan ben je inderdaad een stuk ouder ja.
Maar nu die ‘graaiers’ allemaal hun huizen verkocht hebben is er een nieuw jankverhaal (al is die terecht…): er zijn zo goed als geen huurwoningen meer.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Aha, hier dus nog zo’n graaier.
En dan je klanten zo afzeiken.
Dat is doorgaans het moment dat je ook voor het eerst gaat denken aan een plek voor je zelf, omdat studeerders doorgaans of thuis wonen, of in goedkope huur met anderen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:38 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Starter zijn heeft niets te maken met of je net begint met werken.
Tweeverdieners mogen geen hypotheek meer nemen? Wat?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:27 schreef Jeo_Boden het volgende:
[..]
Dus dat tweeverdieners geen hypotheek meer mogen nemen dat is hun eigen schuld en de hoge prijzen ook?
Die lui worden allemaal aangestoken door hun matties op Instagram die met hun amateur-infleunzah-werkzaamheden proberen te pochen met hun dure lifesteyle waarvan de helft zo niet meer fake is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Spijker. Kop.
Van die jankballen die 23 zijn, net van de universiteit waar ze een pretstudie gedaan hebben. Toch een heel behoorlijk startsalaris hebben en dan denken dat ze toch wel even een mooie woning in een leuke buurt in Amsterdam moeten kunnen kopen.
Ik was zelf 30+ toen ik mijn eerste woning kocht en dat was toentertijd een hele gemiddelde leeftijd om een eerste woning te kopen. En nu heeft men al stress als ze begin 20 zijn en ‘nog steeds’ geen eigen woning hebben kunnen kopen.
Wat natuurlijk aangewakkerd wordt door dit soort berichtgeving.
Ik kijk niet neer op anderen, ik geef alleen aan dat de woningmarkt altijd lastig is geweest, echter als ik de meeste mensen hoor die zeggen: Met mijn inkomen kan ik geen huis kopen, dan zijn ze doorgaans op zoek naar een appartement in een grot stad. Je kunt er ook voor kiezen om genoegen te nemen met iets minders voor een paar jaar, dan kun je je inkomen rustig laten groeien, en ook geld opzij leggen. Maar goed, noem mij maar zuur.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:39 schreef MissButterflyy het volgende:
Wat een zure mannetjes hier. Vinden dat ze het zelf wel helemaal hebben gemaakt en goede beslissingen hebben gemaakt en kijken nu neer op de mensen die een eerste eigen huis willen kopen.
Hmmm de regering vond toch niet omdat de huurprijzen de pan uit rezen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar nu die ‘graaiers’ allemaal hun huizen verkocht hebben is er een nieuw jankverhaal (al is die terecht…): er zijn zo goed als geen huurwoningen meer.
Zou het kunnen dat particuliere verhuurders gewoon in een broodnodige behoefte voorzagen?
Ik kan je alvast vertellen dat een starter vandaag de dag al de nodige jaren werkt om de doodeenvoudige reden dat je tegenwoordig al gauw 100k+ eigen inleg nodig hebt en dat is redelijk kansloos als je net begint met werken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is doorgaans het moment dat je ook voor het eerst gaat denken aan een plek voor je zelf, omdat studeerders doorgaans of thuis wonen, of in goedkope huur met anderen.
Een dak boven je hoofd is wat anders dan een ideaal stulpje in een hipster wijk.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:41 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hmmm de regering vond toch niet omdat de huurprijzen de pan uit rezen.
Een broodnodige behoefte hoort niet de prijs van een luxe product te krijgen, alleen nog voor de happy few.
Laat een dak boven je hoofd hebben vooral een recht zijn, en geen luxe.
Op welke politieke partijen heb je in de afgelopen jaren zelf gestemd?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:39 schreef MissButterflyy het volgende:
Wat een zure mannetjes hier. Vinden dat ze het zelf wel helemaal hebben gemaakt en goede beslissingen hebben gemaakt en kijken nu neer op de mensen die een eerste eigen huis willen kopen.
Waar haal je in godsnaam die 100K vandaan?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:42 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik kan je alvast vertellen dat een starter vandaag de dag al de nodige jaren werkt om de doodeenvoudige reden dat je tegenwoordig al gauw 100k+ eigen inleg nodig hebt en dat is redelijk kansloos als je net begint met werken.
Je kunt het vrij objectief meten door te kijken hoeveel % van de woningen betaald kan worden door bijv <modaal, <2x modaal, etc. Die percentielen zijn een stuk beroerder dan dat ze tien jaar geleden waren.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik kijk niet neer op anderen, ik geef alleen aan dat de woningmarkt altijd lastig is geweest, echter als ik de meeste mensen hoor die zeggen: Met mijn inkomen kan ik geen huis kopen, dan zijn ze doorgaans op zoek naar een appartement in een grot stad. Je kunt er ook voor kiezen om genoegen te nemen met iets minders voor een paar jaar, dan kun je je inkomen rustig laten groeien, en ook geld opzij leggen. Maar goed, noem mij maar zuur.
Om te beginnen: ze roepen zonder onderbouwing een percentage, ik heb uitgelegd wat er werkelijk minimaal nodig is. Hypotheek kost je ongeveer 2,5k, notaris 1,5k en dan nog wat kosten er bovenop. Met 10k red je dat echt wel.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Van makelaarskosten.nl:
Huis kopen: hoeveel eigen geld nodig als starter?
Wil jij je eerste huis kopen? In 2025 heb je als starter vaak eigen geld nodig om een huis te kopen. Je hoeveelheid spaargeld en eigen inbreng bepaalt namelijk mede of je in aanmerking komt voor een hypotheek. In dit artikel bespreken we hoeveel eigen inleg je gemiddeld nodig hebt en wat er in 2025 verandert voor starters.
Hoeveel eigen geld heb je nodig om een huis te kopen in 2025?
In 2025 kun je maximaal 100% van de woningwaarde lenen met een hypotheek. Alle bijkomende kosten betaal je uit eigen zak. Gemiddeld moet je rekenen op zo’n 4% tot 6% van de aankoopprijs aan eigen inbreng. Voor een huis van ¤200.000 komt dat neer op ¤8.000 tot ¤12.000 aan spaargeld dat je zelf moet inleggen.
En waar koop je nog een huis van 200.000 euro? De prijzen zijn alweer verdubbeld.
Dus die 40.000 euro eigen geld inbrengen klopt dus wel, ook als starter. Laatst was het nog groot in het nieuws. Ik zoek het even op.
Enig idee wat een huis kost en hoeveel hypotheek iemand kan krijgen met laten we zeggen anderhalve keer modaal?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waar haal je in godsnaam die 100K vandaan?
Het gaat niet alleen om woningen in hipster wijken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een dak boven je hoofd is wat anders dan een ideaal stulpje in een hipster wijk.
Het is wat, mensen die gewoon niet zeiken over hoe oneerlijk de wereld is, maar gewoon doen…quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:39 schreef MissButterflyy het volgende:
Keep calm en lees de link die ik eerder deelde van nu.nlquote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Om te beginnen: ze roepen zonder onderbouwing een percentage, ik heb uitgelegd wat er werkelijk minimaal nodig is. Hypotheek kost je ongeveer 2,5k, notaris 1,5k en dan nog wat kosten er bovenop. Met 10k red je dat echt wel.
Jij schreef overigens minimaal 40k wat bij 4% een huis van 1 miljoen is.
Voor een starter????????
Je hoort mij ook niet beweren dat het in het verleden lastiger was, ik zeg alleen dat het toen ook lastig was.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:44 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je kunt het vrij objectief meten door te kijken hoeveel % van de woningen betaald kan worden door bijv <modaal, <2x modaal, etc. Die percentielen zijn een stuk beroerder dan dat ze tien jaar leden waren.
Heb je nou echt niet door dat je juist zelf ontzettend bent aan het zeiken hier?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is wat, mensen die gewoon niet zeiken over hoe oneerlijk de wereld is, maar gewoon doen…
1700 euro? Huurt ze een villa ofzo?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:46 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om woningen in hipster wijken.
Mijn zus moest snel woonruimte vinden na het einde van haar relatie en betaald nu een enorm maandelijks bedrag aan huur in een rijtjeshuisje in een nikszeggend dorpje hier in NL.
Een huur van 1700 euro kaal is doodnormaal. Het is niet in de randstad. Het is zelfs ver van de randstad af.
Bejaardentehuizen zijn grootschalig gesloten onder VVD beleid. Daar plukken we nu de zure vruchten nog van, helemaal starters die een woning zoeken omdat er nauwelijks doorstroom is en de woningmarkt op slot zit en prijzen tot een absurd niveau gestegen zijn.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 20:11 schreef Pleun2011 het volgende:
Doorstromen is ook lastiger dan vroeger, ook als je spaargeld hebt
Je blijft in algemeenheden hangen. De realiteit is dat (buitenom heel specifieke delen in Nederland als Noord-Oost Groningen en Zuid-Limburg) de woningmarkt krankzinnig is. Ook ver buiten de Randstad is overbieden de norm en die zal toch echt eerst opgehoest moeten worden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hoort mij ook niet beweren dat het in het verleden lastiger was, ik zeg alleen dat het toen ook lastig was.
Daarnaast blijf ik zeggen dat als mensen wat minder verstokt zijn in het type woning wat ze willen kopen, ze gerust wel iets kunnen krijgen.
Een oorlog of iets anders waardoor de bevolking flink gereduceerd wordt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Op basis van een modaal inkomen kun je 225K aan hypotheek krijgen, ja dan heb je niet heel veel keuze, maar je kunt er zeker een eenvoudig appartement in de Randstad van kopen, of een huis dat wat kleiner is of opknapwerk vergt. Maar gezeur dat het onmogelijk is, is gewoon niet waar.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:51 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je blijft in algemeenheden hangen. De realiteit is dat (buitenom heel specifieke delen in Nederland als Noord-Oost Groningen en Zuid-Limburg) de woningmarkt krankzinnig is. Ook ver buiten de Randstad is overbieden de norm en die zal toch echt eerst opgehoest moeten worden.
100k eigen inleg… nulletje teveel of heb je het over een huis van een paar miljoen?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:42 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik kan je alvast vertellen dat een starter vandaag de dag al de nodige jaren werkt om de doodeenvoudige reden dat je tegenwoordig al gauw 100k+ eigen inleg nodig hebt en dat is redelijk kansloos als je net begint met werken.
Dat denk ik niet. Het is wel typerend voor Fok, ongeïnformeerd en ongefundeerd de meest krankzinnige financiële adviezen de wereld inslingeren, want ja, deze users weten wel hoe de wereld in elkaar zit.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is wat, mensen die gewoon niet zeiken over hoe oneerlijk de wereld is, maar gewoon doen…
In Nederland zie ik dat niet snel gebeuren, tenzij je het over een extreem event moet hebben zoals een natuurramp/oorlog. Het punt is dat wij in Nederland relatief lange hypotheek tijden afsluiten, helemaal veel van de huidige woningbezitters hebben hun hypotheek voor minder dan 3% vaststaan voor de volle looptijd.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als je een betaalbare huurwoning hebt, heb je tegenwoordig ook al geluk.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:54 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik verdien een stuk bovenmodaal, daarnaast werkt mijn partner parttime als zzp'er in de zorg (wat dus overigens niet veel opbrengt) en we hebben best wat spaargeld. Als je alles bij elkaar legt kom je ergens rond de 370k uit denk ik en dan zijn alle bronnen tot de allerlaatste cent uitgeperst. Dan blijf ik liever in onze huur-hoekwoning met 3 slaapkamers, een oprit en een grote achtertuin wonen hoor. Voor dat bedrag koop je niets vergelijkbaars en dan is er dus niet eens iets over om nog te schilderen ofzo.
Misschien moeten we ook af van het idee dat een koopwoning het summum is en je met een huurwoning per definitie hebt gefaald. Dat is natuurlijk absoluut niet zo.
Ik zit ook een in sociale huurwoning en dat is prima, lage huur en het ziet er prima uit. De buurt is ook fijn.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:54 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik verdien een stuk bovenmodaal, daarnaast werkt mijn partner parttime als zzp'er in de zorg (wat dus overigens niet veel opbrengt) en we hebben best wat spaargeld. Als je alles bij elkaar legt kom je ergens rond de 370k uit denk ik en dan zijn alle bronnen tot de allerlaatste cent uitgeperst. Dan blijf ik liever in onze huur-hoekwoning met 3 slaapkamers, een oprit en een grote achtertuin wonen hoor. Voor dat bedrag koop je niets vergelijkbaars en dan is er dus niet eens iets over om nog te schilderen ofzo.
Misschien moeten we ook af van het idee dat een koopwoning het summum is en je met een huurwoning per definitie hebt gefaald. Dat is natuurlijk absoluut niet zo.
Ziet je zus er goed uit?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:46 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om woningen in hipster wijken.
Mijn zus moest snel woonruimte vinden na het einde van haar relatie en betaald nu een enorm maandelijks bedrag aan huur in een rijtjeshuisje in een nikszeggend dorpje hier in NL.
Een huur van 1700 euro kaal is doodnormaal. Het is niet in de randstad. Het is zelfs ver van de randstad af.
Als je voorgaande jaren niet de discipline op hebt kunnen brengen om te sparen dan is een eigen huis sowieso niks voor je. Dan krijg je namelijk eens in de zoveel tijd een grote kostenpost zoals onderhoud, lekkage, renovatie of iets anders en dan zit je met de gebakken peren omdat je waarschijnlijk ook geen financiele buffer hebt aangelegd.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:51 schreef CoolGuy het volgende:
Maar goed, 16k tot 20k voor een huis van 400.000 euro is niet direct ondoenlijk, en daarbij, als je geen cent spaart maar wel besluit dat je morgen maar eens gaat kijken voor een huis, dan ben je rijkelijk laat en is de hoogte van de eigen inbreng niet het eerste probleem.
Nee, op basis een normaal salaris kun je tegenwoordig een hypotheek krijgen waar je bij wijze van spreken net een parkeerplaats van koopt. Dan zal er toch nog ergens anders geld vandaan moeten komen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:59 schreef GerryDV het volgende:
[..]
100k eigen inleg… nulletje teveel of heb je het over een huis van een paar miljoen?
dat ligt echt aan wat voor salaris deze starter heeftquote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:59 schreef GerryDV het volgende:
[..]
100k eigen inleg… nulletje teveel of heb je het over een huis van een paar miljoen?
Oh zo bedoel je hem. Ik dacht kosten koper. 🤣quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:04 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Nee, op basis een normaal salaris kun je tegenwoordig een hypotheek krijgen waar je bij wijze van spreken net een parkeerplaats van koopt. Dan zal er toch nog ergens anders geld vandaan moeten komen.
Kijk zo willen we het zien. Huizen kopen/verkopen alleen onder huizenbezitters. Goed zo.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:42 schreef halfway het volgende:
Dat zie je dan ook wel vaker; waar vroegere generaties plannen maakten voor middel- tot lange termijn moet de huidige generatie alles NU. NU de nieuwste telefoon, NU op vakantie naar Bali, NU dat festivalweekend a 500 euro, NU die culinaire city trip naar Barcelona, want tja, die-ene-influencer-op-Instagram raad het aan en we willen stiekem allemaal op hem lijken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:51 schreef CoolGuy het volgende:
Maar goed, 16k tot 20k voor een huis van 400.000 euro is niet direct ondoenlijk, en daarbij, als je geen cent spaart maar wel besluit dat je morgen maar eens gaat kijken voor een huis, dan ben je rijkelijk laat en is de hoogte van de eigen inbreng niet het eerste probleem.
CVtje stukquote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:03 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Als je voorgaande jaren niet de discipline op hebt kunnen brengen om te sparen dan is een eigen huis sowieso niks voor je. Dan krijg je namelijk eens in de zoveel tijd een grote kostenpost zoals onderhoud, lekkage, renovatie of iets anders en dan zit je met de gebakken peren omdat je waarschijnlijk ook geen financiele buffer hebt aangelegd.
Als er iets meer goedkope huizen beschikbaar komen dan weet ik niet of dat het probleem van niet kunnen sparen oplost. De tendens van luxe willen leven en alles willen hebben maar niks in willen leveren los je er niet mee op. Iemand die nu maar ¤1000 op zijn spaarrekeningetje heeft gaat ook met een huis van 2 ton de k.k. niet kunnen betalen of een nieuwe CV-ketel als ie stuk gaat.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:17 schreef Hexagon het volgende:
Het is allemaal weer op hetzelfde terug te voeren en dat is dat er te weinig huizen zijn gebouwd. En de enige oplossing is dat er meer gebouwd moeten worden.
Over dat laatste zou ik je gelijk geven, als de jaarlijkse huuraanpassing zou zijn gekoppeld aan de inflatie. Helaas is de laatste 20 jaar de huurprijsaanpassing steeds hoger dan de inflatie, en in sommige jaren zelfs met meerdere procenten verschil..quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:54 schreef Irritatie100 het volgende:
Het probleem was schaarste. Dat werd opgelost door ‘meer schaarste’. Zoals de kredietcrisis is opgelost met meer op de pof leven.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:41 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hmmm de regering vond toch niet omdat de huurprijzen de pan uit rezen.
Een broodnodige behoefte hoort niet de prijs van een luxe product te krijgen, alleen nog voor de happy few.
Laat een dak boven je hoofd hebben vooral een recht zijn, en geen luxe.
Die 'tendens' bestaat alleen in je onderbuikquote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:20 schreef GerryDV het volgende:
[..]
De tendens van luxe willen leven en alles willen hebben maar niks in willen leveren los je er niet mee op.
Nu al ruim een ton minimaal… wie bied meer?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:42 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Den bruinen ster vermoed ik…quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waar haal je in godsnaam die 100K vandaan?
Deels heeft het ook met hoge huurkosten te maken bijvoorbeeld. Dus dat heeft ook invloed.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:20 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Als er iets meer goedkope huizen beschikbaar komen dan weet ik niet of dat het probleem van niet kunnen sparen oplost. De tendens van luxe willen leven en alles willen hebben maar niks in willen leveren los je er niet mee op. Iemand die nu maar ¤1000 op zijn spaarrekeningetje heeft gaat ook met een huis van 2 ton de k.k. niet kunnen betalen of een nieuwe CV-ketel als ie stuk gaat.
Ik zie geen link van nu.nlquote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:47 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Keep calm en lees de link die ik eerder deelde van nu.nl
Ah gelukkig, dan is het spaarprobleem daarmee opgelost en gaan die jongeren wel zuinig leven en kunnen ze over een paar jaar een huis kopen. 👍🏼quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Die 'tendens' bestaat alleen in je onderbuik
Nee hoor. Ik moet een beetje lachen om het Calimerogedrag van sommigen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Heb je nou echt niet door dat je juist zelf ontzettend bent aan het zeiken hier?
Het blijkt wel dat je werkelijk geen idee hebt wat een woning kost en wat een normaal salaris aan hypotheek kan krijgen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nu al ruim een ton minimaal… wie bied meer?
Vandaar de woekerwinsten die “luxe foodtrends” bedrijven a la Starbucks maken, die verdienen alleen aan 50+ers en families.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:21 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Die 'tendens' bestaat alleen in je onderbuik
Je snapt het concept gemiddeld?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:47 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Keep calm en lees de link die ik eerder deelde van nu.nl
Ook wat je overbiedt kun je lenen, mits de waarde van de woning ernaar is. Wat in heel veel gevallen zo is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:51 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je blijft in algemeenheden hangen. De realiteit is dat (buitenom heel specifieke delen in Nederland als Noord-Oost Groningen en Zuid-Limburg) de woningmarkt krankzinnig is. Ook ver buiten de Randstad is overbieden de norm en die zal toch echt eerst opgehoest moeten worden.
Swapfiets is ook typisch zo een ding dat alleen door ouderen wordt gedaan.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vandaar de woekerwinsten die “luxe foodtrends” bedrijven a la Starbucks maken, die verdienen alleen aan 50+ers en families.
Vandaar dat het gemiddelde aantal vakanties onder jongeren sinds de afgelopen 25 jaar alleen maar toeneemt.
Vandaar dat de gemiddelde telefoonbezitter steeds sneller een nieuw en duurder toestel koopt, danwel met een abo.
Vandaar dat uit eten gaan tot vorig jaar elk jaar keer op keer toenam onder jongeren.
Allemaal onderbuik joh, is helemaal geen tendens onder jongeren dat ze steeds meer uitgeven aan luxe goederen, reisjes en eten buiten de deur.
Ik en Scorpie hebben aardige kijk op de vastgoedmarkt omdat hij en ik in het verleden woningen verhuurd hebben.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:01 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Het is wel typerend voor Fok, ongeïnformeerd en ongefundeerd de meest krankzinnige financiële adviezen de wereld inslingeren, want ja, deze users weten wel hoe de wereld in elkaar zit.
Met die Dubai chocoladereep hype stonden ze ook een uur in de rij om een chocoladereep van ¤20 te mogen kopen. Verstandig financieel gedrag.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Swapfiets is ook typisch zo een ding dat alleen door ouderen wordt gedaan.
De woningschaarste is wel een probleem, maar dat heb ik dan ook in een eerdere post benoemd.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik zit ook een in sociale huurwoning en dat is prima, lage huur en het ziet er prima uit. De buurt is ook fijn.
Ik realiseer me wel dat ik geluk heb gehad, maar zit hier al een aantal jaren.
Waarom zou ik gaan kopen, dan heb ik een dubbel zo hoge aflossing en heb ik weinig geld over om leuke dingen te doen. En ik leef wel NU en ga niet jaren op een houtje bijten voor een huis. Ik heb een hekel aan klussen en tuinieren.
Maar heb wel te doen met de mensen die nergens terecht kunnen behalve in een particuliere huurwoning met een krankzinnig hoge huur.
Stel dat ik nu moest gaan zoeken, dan was dat wel een probleem.
Laten we het voor de mensen die nu op zoek zijn dus niet gaan bagataliseren omdat we het zelf zo goed voor elkaar hebben.
Eens!quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:17 schreef Hexagon het volgende:
Het is allemaal weer op hetzelfde terug te voeren en dat is dat er te weinig huizen zijn gebouwd. En de enige oplossing is dat er meer gebouwd moeten worden.
Nee, ik vind dat in een land waar 37% sociaal huurt en ongeveer 60% een koopwoning heeft we misschien gewoon aan het maximum zitten van eigen woningbezit.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:25 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Het blijkt wel dat je werkelijk geen idee hebt wat een woning kost en wat een normaal salaris aan hypotheek kan krijgen.
Dusquote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ik vind dat in een land waar 37% sociaal huurt en ongeveer 60% een koopwoning heeft we misschien gewoon aan het maximum zitten van eigen woningbezit.
Voor sommige mensen is huren gewoon beter. Een koopwoning is geen grondrecht ofzo…
Dat laatste is precies waar het wringt. Ik snap dat iedereen opgegroeid is met het idee dat alles voor iedereen bereikbaar danwel beschikbaar zou moeten zijn, maar de praktijk is al eeuwen zo dat dat niet het geval is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ik vind dat in een land waar 37% sociaal huurt en ongeveer 60% een koopwoning heeft we misschien gewoon aan het maximum zitten van eigen woningbezit.
Voor sommige mensen is huren gewoon beter. Een koopwoning is geen grondrecht ofzo…
Weet jij welke link ze op doelt? Ik ben namelijk wel benieuwd, aangezien minimaal 40k eigen geld nodig hebben simpelweg niet klopt.quote:
https://www.nu.nl/economi(...)ken-op-een-huis.htmlquote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Weet jij welke link ze op doelt? Ik ben namelijk wel benieuwd, aangezien minimaal 40k eigen geld nodig hebben simpelweg niet klopt.
Sociale huur is gedaald naar 34% zie ik. 57% is koop.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:37 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Dus
3% huurt in de vrije sector? Bron?
Waar haal jij in godsnaam toch je kennis over 'de jongeren' vandaan. Het is geraaskalquote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:24 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Ah gelukkig, dan is het spaarprobleem daarmee opgelost en gaan die jongeren wel zuinig leven en kunnen ze over een paar jaar een huis kopen. 👍🏼
Ik verdedig helemaal niks. Ik woon hier prima, ik heb met de prijzen op papier verder niets van doen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:40 schreef Confetti het volgende:
Er is geen politieke partij in Nederland die als doel heeft de huizenprijzen te laten zakken. Het beleid is dus gewoon geslaagd.
Gelukkig heeft een groot deel al een huis en zullen ze hun huizenprijzen met hand en tand verdedigen tegen de starters. Het is het klassieke arm versus rijk, maar dan op een lager niveau.
Ik ben het met je eens dat het ook aan de overheid ligt en het bouwen van te weinig huizen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het probleem was schaarste. Dat werd opgelost door ‘meer schaarste’. Zoals de kredietcrisis is opgelost met meer op de pof leven.
De overheid heeft duidelijk meer zin in de problemen voor zich uit schuiven.
Ik denk dat ze het artikel interpreteert, wat in artikel staat is hoeveel eigen geld men daadwerkelijk heeft gebruikt bij het aankopen van een huis, dat gemiddeld jongeren 2000 euro per vakantie uitgeven wil niet zeggen dat je voor 400 euro ook een leuke tijd kan hebben. Ik vermoed ook dat dit bedrag relatief gemiddeld hoog is door een kleinere groep die door ouders gefinancieerd word, kortom ik zou de distributie van dat bedrag wel eens willen weten.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Weet jij welke link ze op doelt? Ik ben namelijk wel benieuwd, aangezien minimaal 40k eigen geld nodig hebben simpelweg niet klopt.
Oh dat hebben ouwelui wel vaker.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Waar haal jij in godsnaam toch je kennis over 'de jongeren' vandaan. Het is geraaskal
Hoe zou je dat willen laten zakken? Het probleem is dat de huizenprijs zo hoog is komt door het Europees Monetair beleid die de rente onder nul liet zakken, aangezien Nederlanders over het algemeen kijken naar wat ze maximaal kunnen lenen stijgt de prijs van woningen wanneer er een tekort is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:40 schreef Confetti het volgende:
Er is geen politieke partij in Nederland die als doel heeft de huizenprijzen te laten zakken. Het beleid is dus gewoon geslaagd.
Gelukkig heeft een groot deel al een huis en zullen ze hun huizenprijzen met hand en tand verdedigen tegen de starters. Het is het klassieke arm versus rijk, maar dan op een lager niveau.
Dat is inderdaad weer eens compleet anders dan wat ze beweerde…quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)ken-op-een-huis.html
Het probleem is dat zelfs als je nu huizen bijbouwt mensen het nog steeds niet kunnen betalen, het zou alleen werken als je in 1 klap heel veel bij gaat bouwen, echter dan krijg je weer het gezeur van mensen die vast zitten aan hun huis van een half miljoen wat dan nog maar de helft waard is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:42 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het ook aan de overheid ligt en het bouwen van te weinig huizen.
Wie dan?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik moet een beetje lachen om het Calimerogedrag van sommigen.
Je vergeet voor het gemak dat er ook veel jongeren zijn wiens ouders financieel niets tekort komen. Er zijn ook genoeg jongeren die nog thuis wonen en flink sparen, maar dan nog kom je er niet tussen tegenwoordig.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vandaar de woekerwinsten die “luxe foodtrends” bedrijven a la Starbucks maken, die verdienen alleen aan 50+ers en families.
Vandaar dat het gemiddelde aantal vakanties onder jongeren sinds de afgelopen 25 jaar alleen maar toeneemt.
Vandaar dat de gemiddelde telefoonbezitter steeds sneller een nieuw en duurder toestel koopt, danwel met een abo.
Vandaar dat uit eten gaan tot vorig jaar elk jaar keer op keer toenam onder jongeren.
Allemaal onderbuik joh, is helemaal geen tendens onder jongeren dat ze steeds meer uitgeven aan luxe goederen, reisjes en eten buiten de deur.
Daar ligt echt de kern. Die 42k aan eigen geld dat zijn waarschijnlijk mensen die al zo baak overboden zijn dat ze gek gaan doen. Een gekte die nu overigens wel weer uit de markt is. Tenminste, de extreme gevallen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:42 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het ook aan de overheid ligt en het bouwen van te weinig huizen.
Mensen die steeds maar weer verhalen over dat je nu geen woning meer kan kopen tenzij je rijk bent. Dat verhaal is al 20 jaar oud.quote:
Daarnaast hoef je niet altijd fors over te bieden, ik heb een woning voor een collega gevonden op een prachtige plek, ik schat dat de woning met een prijs van rond de 435K ongeveer 80K beneden de prijs lag, en heb hem geadviseerd snel te handelen en een goede aankoopmakelaar te gebruiken, uiteindelijk heeft hij maar 5K overboden. Kortom het is ook goed zoeken, niet te veel gericht zijn op het perfecte plaatje, en vooral gebruik maken van een goede aankoopmakelaar.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad weer eens compleet anders dan wat ze beweerde…
Heeft alles met schaarste te maken. Mensen die per se die instapklare woning willen en dan idioot bieden, zodat ook de taxateur met geen mogelijkheid meer aan die prijs kan komen (wat in een fors stijgende markt extra lastig is).
Die 10k die is genoemd is realistisch. En soms is het wat meer, maar zoals al eerder gezegd: als je geen 10k kan sparen, dan is woningbezit niet voor jou. Want ook dan zul je moeten sparen voor een schilderbeurt, nieuwe CV, apparatuur die stuk gaat, lekkage, enz.
Dat komt ook doordat de huizen die gebouwd worden niet de huizen zijn waar de meeste behoefte aan is. Wanneer het gaat om de tegenstelling 'arm verus rijk' dan worden woningen vooral gebouwd voor de rijken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is dat zelfs als je nu huizen bijbouwt mensen het nog steeds niet kunnen betalen
De betaalbaarheidsindex is een veel betrouwbaardere bron dan de gemiddelde huizenprijs…quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:49 schreef Cherni het volgende:
Het is helaas voor jongeren(starters) moeilijk om te kopen. Een oorzaak is de enorme prijsstijging waar je als arbeider niet tegenop kunt sparen. En we hebben te maken met veel alleenstaanden en het is moeilijker een hypotheek te krijgen door strengere eisen en mogelijk vaste contracten ja of te nee mbt arbeid, weinig aanbod
Eens.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:47 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak dat er ook veel jongeren zijn wiens ouders financieel niets tekort komen. Er zijn ook genoeg jongeren die nog thuis wonen en flink sparen, maar dan nog kom je er niet tussen tegenwoordig.
Ik vind het ridicuul om alle jongeren maar op een hoop te gooien en weg te zetten als dat ze niet kunnen sparen omdat ze nu alle luxe willen. Los van spaargeld hebben de meeste jongeren gewoon het inkomen niet om de hypotheek van een starterswoning op te hoesten.
Nee dat komt omdat projectontwikkelaars doorgaans ook verplicht sociale huur en middenhuur moeten bouwen, ja dan komt de boel al gauw niet uit.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat komt ook doordat de huizen die gebouwd worden niet de huizen zijn waar de meeste behoefte aan is. Wanneer het gaat om de tegenstelling 'arm verus rijk' dan worden woningen vooral gebouwd voor de rijken.
Leuk dat je dat vind, het doet niets af dat met name jongeren de afgelopen jaren (vele malen) meer geld spenderen aan luxe artikelen danwel activiteiten, en dat het gemiddelde spaargeld van die mensen juist afneemt. Hell, de OP is 1 grote opsomming van starters die niet eens 10K spaargeld hebben.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:47 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak dat er ook veel jongeren zijn wiens ouders financieel niets tekort komen. Er zijn ook genoeg jongeren die nog thuis wonen en flink sparen, maar dan nog kom je er niet tussen tegenwoordig.
Ik vind het ridicuul om alle jongeren maar op een hoop te gooien en weg te zetten als dat ze niet kunnen sparen omdat ze nu alle luxe willen. Los van spaargeld hebben de meeste jongeren gewoon het inkomen niet om de hypotheek van een starterswoning op te hoesten.
ONDERBUIKGEVOEL!quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Leuk dat je dat vind, het doet niets af dat met name jongeren de afgelopen jaren (vele malen) meer geld spenderen aan luxe artikelen danwel activiteiten, en dat het gemiddelde spaargeld van die mensen juist afneemt.
Dagelijkse observatie op straat en op werk. Maar als dat dan blijkbaar niet klopt dan is er geen probleem, dan hebben ze over een paar jaar ruim voldoende om ergens wat te kopen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Waar haal jij in godsnaam toch je kennis over 'de jongeren' vandaan. Het is geraaskal
En heb je een verband met het niet kunnen kopen van een huis dan, dat dit DE oorzaak is?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Leuk dat je dat vind, het doet niets af dat met name jongeren de afgelopen jaren (vele malen) meer geld spenderen aan luxe artikelen danwel activiteiten, en dat het gemiddelde spaargeld van die mensen juist afneemt.
Zie je ook hoe hij vermijd in te gaan op de feiten? Nee, meneer “denkt” en “vind” vooral dat het anders is.quote:
Het enige juiste antwoord in dit topic.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 20:56 schreef asco het volgende:
Als je jong bent (en niet geheel achterlijk) moet je gewoon wegwezen uit dit land.
Nee, het wordt niet beter tijdens je leven.
Sterkte, men heeft het helaas voor jullie verkloot, it wasn't me.
Het is het eeuwenoude riedeltje; ik ga niet sparen want kan toch geen huis kopen -> men moet geld meenemen om huis te kopen -> men is boos omdat men het spaargeld niet heeft een huis te kopen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En heb je een verband met het niet kunnen kopen van een huis dan, dat dit DE oorzaak is?
Alles is natuurlijk ook duurder geworden, ook het doen van leuke dingen.
Jij bent gewoon echt onaardig. Bah.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zie je ook hoe hij vermijd in te gaan op de feiten? Nee, meneer “denkt” en “vind” vooral dat het anders is.
Met gemiddeld 2.5 vakantie per Nederlander per jaar in tegenstelling tot 10 jaar geleden toen het nog 2x per jaar was, wordt alles wel duurder ja.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En heb je een verband met het niet kunnen kopen van een huis dan, dat dit DE oorzaak is?
Aha, Nederlander. En dus niet jongere.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Met gemiddeld 2.5 vakantie per Nederlander per jaar in tegenstelling tot 10 jaar geleden toen het nog 2x per jaar was, wordt alles wel duurder ja.
Zelfs zonder harde feiten is het niet heel moeilijk vast te stellen, ik ben als persoon uiterst nieuwsgierig en let altijd op wat om mij heen gebeurt, ik wil niet de oude lul uithangen maar wat ik zie is dat jongere mensen vooral voor gemak kiezen en ook deze mentaliteit op alles toepassen. Alles moet snel, zonder veel inspanning, en in het geval dat het voor hun fout loopt moet een ander met een oplossing komen, want zei hebben pech!quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zie je ook hoe hij vermijd in te gaan op de feiten? Nee, meneer “denkt” en “vind” vooral dat het anders is.
Je mag best even uitzoeken wie het meeste op vakantie gaatquote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Aha, Nederlander. En dus niet jongere.
Je hebt alleen al 10% nodig aan spaargeld voor de aankoop. Dan nog wat voor inrichting. Dan praat je al snel over 40.000 euro. Probeer dat als starter maar eens te sparen als je gehuurd zit met een modaal inkomen als je ook nog moet sparen voor zaken die stuk gaan. En met de stijgende prijzenquote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat ze het artikel interpreteert, wat in artikel staat is hoeveel eigen geld men daadwerkelijk heeft gebruikt bij het aankopen van een huis, dat gemiddeld jongeren 2000 euro per vakantie uitgeven wil niet zeggen dat je voor 400 euro ook een leuke tijd kan hebben. Ik vermoed ook dat dit bedrag relatief gemiddeld hoog is door een kleinere groep die door ouders gefinancieerd word, kortom ik zou de distributie van dat bedrag wel eens willen weten.
Ga je nou echt herhalen wat feitelijk al ontkracht is hierboven?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je hebt alleen al 10% nodig aan spaargeld voor de aankoop. Dan nog wat voor inrichting. Dan praat je al snel over 40.000 euro. Probeer dat als starter maar eens te sparen als je gehuurd zit met een modaal inkomen als je ook nog moet sparen voor zaken die stuk gaan. En met de stijgende prijzen
Dan moet je al mazzel hebben met ouders die iets kunnen bijdragen.
Lifestyle Coach annex Yoga Juf gespot.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:59 schreef MissButterflyy het volgende:
Allemaal oude grijze mopperende mannetjes hier.
Die 'oude grijze mopperende mannetjes' zijn niet degenen die klagen over dat een huis kopen onmogelijk is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:59 schreef MissButterflyy het volgende:
Allemaal oude grijze mopperende mannetjes hier.
Nee, maar ze klagen over hoe de jeugd hun leven en geld besteed en gooit ze allemaal op 1 hoop.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die 'oude grijze mopperende mannetjes' zijn niet degenen die klagen over dat een huis kopen onmogelijk is.
Maar het is toch gewoon waar dat (ook) jongeren tegenwoordig veel geld uitgeven aan luxe?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En daarbij houdt het ook geen rekening met het feit dat technologische vooruitgang en economische vooruitgang twee los van elkaar staande zaken zijn. Het is heel makkelijk om naar een iPhone te kijken als symbool van ultieme decadentie maar het houdt niet bepaald stand als je je bedenkt dat de Walkman in 1979 gecorrigeerd voor inflatie ook voor meer dan 1000 euro over de toonbank ging.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee hoor, zo jong ben ik niet meer. Ik val buiten de doelgroep waar je zoveel oordelen over hebt.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Lifestyle Coach annex Yoga Juf gespot.
Dat doe jij toch ook door te zeggen dat jongeren geen woning kunnen kopen?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, maar ze klagen over hoe de jeugd hun leven en geld besteed en gooit ze allemaal op 1 hoop.
Ik heb zelf 3 kinderen. De twee oudste hebben gekocht. Maar dat zijn tweeverdieners met een behoorlijk inkomen die mij al gepasseerd hebben in luxe. Die zijn dan wel inmiddels de 30 gepasseerd. Maar de jongste zit gehuurd met een inkomen van 2300 euro netto. Die leeft zuinig maar kan echt niet sparen voor een huis. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat een huis kopen niet noodzakelijk is. Dat klopt.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:01 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ga je nou echt herhalen wat feitelijk al ontkracht is hierboven?
Dat is geen klagen, dat is (een van) de oorza(a)k(en) identificeren.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, maar ze klagen over hoe de jeugd hun leven en geld besteed en gooit ze allemaal op 1 hoop.
Ja en ik ben niet grijs, heb haar tot op mijn schouders en kijk kinderseries.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:07 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee hoor, zo jong ben ik niet meer. Ik val buiten de doelgroep waar je zoveel oordelen over hebt.
Omdat jullie hele verhaal aan elkaar hangt van onderbuik. En dat je vroeger woningen verhuurd hebt hoeft blijkbaar niets te betekenen als het gaat om enig inzicht in de huidige huizenmarkt, dat bewijs je in dit topic keer op keer.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik en Scorpie hebben aardige kijk op de vastgoedmarkt omdat hij en ik in het verleden woningen verhuurd hebben.
Dus waar haal je vandaan dat wij degenen zijn die ongeïnformeerd en ongefundeerd aan het lullen zijn?
Dan zal er onderzocht moeten worden hoeveel jongeren klagen over geen huis kunnen kopen en welk deel daarvan wel een fatbike heeft, starbucks haalt, meerdere festivals per jaar bezoekt, op zonvakanties gaat en elk jaar een nieuwe iPhone koopt.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing van de 10%.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je hebt alleen al 10% nodig aan spaargeld voor de aankoop. Dan nog wat voor inrichting. Dan praat je al snel over 40.000 euro. Probeer dat als starter maar eens te sparen als je gehuurd zit met een modaal inkomen als je ook nog moet sparen voor zaken die stuk gaan. En met de stijgende prijzen
Dan moet je al mazzel hebben met ouders die iets kunnen bijdragen.
Maar dat heeft ook deels te maken dat mensen met een lager inkomen gewoon normaal konden huren op een kwart van hun inkomen, echter dat is tegenwoordig ook vrijwel niet meer mogelijk en dat heeft alles te maken met de verstoring van de markt.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb zelf 3 kinderen. De twee oudste hebben gekocht. Maar dat zijn tweeverdieners met een behoorlijk inkomen die mij al gepasseerd hebben in luxe. Die zijn dan wel inmiddels de 30 gepasseerd. Maar de jongste zit gehuurd met een inkomen van 2300 euro netto. Die leeft zuinig maar kan echt niet sparen voor een huis. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat een huis kopen niet noodzakelijk is. Dat klopt.
Maar wat mij stoort in dit soort discussies is dat het altijd te maken heeft met sparen of dat het ligt aan dure vakanties en mobieltjes etc. Dat is onzin.
Nee, wij begrijpen hoe de markt werkt, mensen zoals jou zijn een beetje naïef, als je de woningmarkt wilt begrijpen zul je ook het monetaire systeem moeten snappen, maar goed mensen roepen liever: De overheid moet woningen bouwen!quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:11 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Omdat jullie hele verhaal aan elkaar hangt van onderbuik. En dat je vroeger woningen verhuurd hebt hoeft blijkbaar niets te betekenen als het gaat om enig inzicht in de huidige huizenmarkt, dat bewijs je in dit topic keer op keer.
En dat gebeurde vroeger nooit? Toen leefde iedereen als een monnik tot ze eindelijk eens genoeg bijeen hadden geschraapt om op hun 33e een klein huisje te kunnen kopen?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:12 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dan zal er onderzocht moeten worden hoeveel jongeren klagen over geen huis kunnen kopen en welk deel daarvan wel een fatbike heeft, starbucks haalt, meerdere festivals per jaar bezoekt, op zonvakanties gaat en elk jaar een nieuwe iPhone koopt.
De overheid hier kiest er voor om de renteaftrek niet af te bouwen, de overdrachtsbelasting op 2% of soms zelfs 0% te houden, het 2e inkomen 100% mee te tellen, NHG in te voeren zodat er minder risico is en nog meer geleend kan worden etc etc.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoe zou je dat willen laten zakken? Het probleem is dat de huizenprijs zo hoog is komt door het Europees Monetair beleid die de rente onder nul liet zakken, aangezien Nederlanders over het algemeen kijken naar wat ze maximaal kunnen lenen stijgt de prijs van woningen wanneer er een tekort is.
De enige methode hoe je de prijs van huizen kunt laten dalen is door Gigantisch veel bij te bouwen, echter daar ga je geen particuliere investeerders voor vinden, en als je dat als overheid moet bekostigen dan is dat financieel totaal onhaalbaar.
Notaris kosten, en om een hypotheek te krijgen eist men gewoon 10% van de aankoopprijs aan eigen geld. Of is dat nu plots niet meer nodig?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing van de 10%.
Inrichting kan gewoon via Marktplaats. Heel veel is gratis op te halen. Ja, niet modern. Maar het zal wel.
Even een tijdje de broekriem aanhalen om verdere stappen te kunnen zetten is echt niet zo erg.
Voor oudere starters is het nóg moeilijker om te kopenquote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:49 schreef Cherni het volgende:
Het is helaas voor jongeren(starters) moeilijk om te kopen. Een oorzaak is de enorme prijsstijging waar je als arbeider niet tegenop kunt sparen. En we hebben te maken met veel alleenstaanden en het is moeilijker een hypotheek te krijgen door strengere eisen en mogelijk vaste contracten ja of te nee mbt arbeid, weinig aanbod
Ik ben niet bijzonder arm, maar mijn halve meubilair heb ik bij het grofvuil weg gehaald om de hoek.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing van de 10%.
Inrichting kan gewoon via Marktplaats. Heel veel is gratis op te halen. Ja, niet modern. Maar het zal wel.
Even een tijdje de broekriem aanhalen om verdere stappen te kunnen zetten is echt niet zo erg.
Klagen? Nee, we leggen uit waarom zij keuzes maken die achteraf gezien niet zo heel handig zijn.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit kan ik vrij makkelijk ontkrachten dat dit probleem niet Nederlands is maar wereldwijd.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:15 schreef Confetti het volgende:
[..]
De overheid hier kiest er voor om de renteaftrek niet af te bouwen, de overdrachtsbelasting op 2% of soms zelfs 0% te houden, het 2e inkomen 100% mee te tellen, NHG in te voeren zodat er minder risico is en nog meer geleend kan worden etc etc.
Het is kwaad opzet dat de prijzen stijgen, omdat iedereen met enige status daar belang bij heeft.
Het gaat natuurlijk niet om de iPhone. Dat is een eenmalige uitgave.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:07 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En daarbij houdt het ook geen rekening met het feit dat technologische vooruitgang en economische vooruitgang twee los van elkaar staande zaken zijn. Het is heel makkelijk om naar een iPhone te kijken als symbool van ultieme decadentie maar het houdt niet bepaald stand als je je bedenkt dat de Walkman in 1979 gecorrigeerd voor inflatie ook voor meer dan 1000 euro over de toonbank ging.
Ik ben helemaal niet naïef, het is alles behalve hogere wiskunde. Kijk waar de doorsnee persoon voor in aanmerking komt en je kan niet anders concluderen dat dat vroeger een stuk meer was.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, wij begrijpen hoe de markt werkt, mensen zoals jou zijn een beetje naïef, als je de woningmarkt wilt begrijpen zul je ook het monetaire systeem moeten snappen, maar goed mensen roepen liever: De overheid moet woningen bouwen!
Fiscaal stimulerend beleid om de huizenprijzen op te blazen is ook zeker niet eigen aan alleen Nederland. Mijn punt is alleen dat de stijging niet alleen te wijten is aan de lage marktrente.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit kan ik vrij makkelijk ontkrachten dat dit probleem niet Nederlands is maar wereldwijd.
Alsof iemand die 2500 euro verdient constant buiten de deur eet, drie keer per jaar op vakantie gaat en elk jaar een nieuwe iPhone kooptquote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Klagen? Nee, we leggen uit waarom zij keuzes maken die achteraf gezien niet zo heel handig zijn.
Starbucks ontleent zijn hele bestaansrecht hieraan.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet om de iPhone. Dat is een eenmalige uitgave.
Deze wereld kent veel verleidingen en luxe is veel meer verspreid. Ik ben opgegroeid in een tijd dat dure kleding een Levi’s 501 was met een polo van Lacoste. Nu heb je het dan over Louis Vuitton.
En nee, niet alle jongeren gaan daar naartoe. Maar uit eten gaan is bv veel normaler geworden. Vakanties zijn luxer geworden. Ipv een tienertour gaat men nu naar Spanje om zich klem te zuipen.
Mag allemaal en ik snap het ook wel. De wereld kent veel meer verleidingen. Maar als je zegt niet te kunnen sparen terwijl je wel dit soort uitgaven doet, dan ben je jezelf voor de gek aan het houden.
Iemand die 2500 euro verdient kan sowieso geen huis kopen, dus ho maar weer met je gespeelde verontwaardiging.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:23 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Alsof iemand die 2500 euro verdient constant buiten de deur eet, drie keer per jaar op vakantie gaat en elk jaar een nieuwe iPhone koopt
Geloof je het zelf? Anders graag wat concrete cijfers. Tot die tijd is het slap gelul.
Als alleenstaande sowieso. Tenzij je een topinkomen hebt. Het is natuurlijk zo dat het vroeger ook niet voor iedereen mogelijk was. Ik kocht mijn eerste huis ook op 36 jarige leeftijd. Maar dat had ook een andere reden door vaak verhuizen ivm werk. Dan ben je met huren flexibel.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Voor oudere starters is het nóg moeilijker om te kopen
Ik heb nog wel wat meer gedaan dan huizen verhuren, maar goed… ik onderbouw wat ik zeg, jij komt met onzin als dat je een ton nodig hebt om te kopen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:11 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Omdat jullie hele verhaal aan elkaar hangt van onderbuik. En dat je vroeger woningen verhuurd hebt hoeft blijkbaar niets te betekenen als het gaat om enig inzicht in de huidige huizenmarkt, dat bewijs je in dit topic keer op keer.
Nouja ik joor neefjes of nichtjes wel eens zeggen dat ze aan het sparen zijn. Als ik dan vraag waarvoor dan is het nooit voor ‘later’, ‘een huis’, ‘onvoorziene zaken’ maar altijd voor een nieuwe iPhone, Playstation of een vakantie. En deze neefjes en nichtjes zijn 20-28 jaar oud.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:23 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Alsof iemand die 2500 euro verdient constant buiten de deur eet, drie keer per jaar op vakantie gaat en elk jaar een nieuwe iPhone koopt
Geloof je het zelf? Anders graag wat concrete cijfers. Tot die tijd is het slap gelul.
mensen zoals jijquote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, wij begrijpen hoe de markt werkt, mensen zoals jou zijn een beetje naïef, als je de woningmarkt wilt begrijpen zul je ook het monetaire systeem moeten snappen, maar goed mensen roepen liever: De overheid moet woningen bouwen!
Je meent het, zou dat komen doordat de huizenprijzen volledig door het dak zijn gegaan? Of zou dat komen doordat ze teveel iPhones kopen?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Iemand die 2500 euro verdient kan sowieso geen huis kopen, dus ho maar weer met je gespeelde verontwaardiging.
Nee, je kan gewoon 100% lenen. Vroeger zelfs 110%, dus geen idee hoe je erbij komt.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Notaris kosten, en om een hypotheek te krijgen eist men gewoon 10% van de aankoopprijs aan eigen geld. Of is dat nu plots niet meer nodig?
Anekdotisch bewijs, altijd sterk. Ik hoor het niet, dus dan kunnen we dat tegen elkaar wegstrepen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:27 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Nouja ik joor neefjes of nichtjes wel eens zeggen dat ze aan het sparen zijn. Als ik dan vraag waarvoor dan is het nooit voor ‘later’, ‘een huis’, ‘onvoorziene zaken’ maar altijd voor een nieuwe iPhone, Playstation of een vakantie. En deze neefjes en nichtjes zijn 20-28 jaar oud.
En ik geef precies aan hoe dat komt, doordat een grote groep tegen een historisch lage rente hun woning heeft gekocht kun je de rente niet meer gebruiken om aan te sturen, als de rente nu op 8 procent wordt gezet zeggen die mensen: Fijn joh, ik zit voor 30 jaar op 1.5 procent.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:21 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet naïef, het is alles behalve hogere wiskunde. Kijk waar de doorsnee persoon voor in aanmerking komt en je kan niet anders concluderen dat dat vroeger een stuk meer was.
Het aanbod is voor een koper gewoon belabberd.
Een mooi voorbeeld hiervan is de krapte-indicator die historisch laag staat met 1,5.
Tis echt bijzonder om te lezen dat iemand die hardop roept dat je een ton nodig hebt voor een woning anderen probeert de maat te nemen, notabene mensen die veel meer ervaring hebben in de woningmarkt.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb nog wel wat meer gedaan dan huizen verhuren, maar goed… ik onderbouw wat ik zeg, jij komt met onzin als dat je een ton nodig hebt om te kopen.
Dat komt omdat je dan gewoon niet van de stand bent voor wie een koophuis voorbestemd is. Zou wat zijn als iedereen vanaf minimum inkomen zomaar een huis zou moeten kunnen bezitten.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:27 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je meent het, zou dat komen doordat de huizenprijzen volledig door het dak zijn gegaan? Of zou dat komen doordat ze teveel iPhones kopen?
Probleem is dat je hiermee weer nieuwe problemen creeert, daarom wil je ook zo weinig mogelijk marktverstorend gedrag, het is een weegschaal, gooi je nu wat aan de andere kant dan zag je daar weer door, het is ook geen gewone weegschaal maar een hele serie waarbij je vrijwel geen maatwerk kunt toepassen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:21 schreef Confetti het volgende:
[..]
Fiscaal stimulerend beleid om de huizenprijzen op te blazen is ook zeker niet eigen aan alleen Nederland. Mijn punt is alleen dat de stijging niet alleen te wijten is aan de lage marktrente.
In sommige landen opperen ze zelfs 'generational' hypotheken die heel lang duren en die je kan overdragen aan je kinderen. Werkelijk alles wordt uit de kast gehaald om de prijzen verder te laten stijgen, terwijl politici aan de andere kant roepen dat we in een 'crisis' zitten.
Ik betwist verder ook niet de redenen waarom de huizenprijzen zo hoog zijn, alleen het gekanker op de jeugd van tegenwoordig dat ze teveel bij de Starbucks zitten en daarom geen huis kunnen kopen trek ik nogal slecht. Lekker a la Henk en Ingrid vanuit de onderbuik onzin uitbraken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
En ik geef precies aan hoe dat komt, doordat een grote groep tegen een historisch lage rente hun woning heeft gekocht kun je de rente niet meer gebruiken om aan te sturen, als de rente nu op 8 procent wordt gezet zeggen die mensen: Fijn joh, ik zit voor 30 jaar op 1.5 procent.
Anekdotisch bewijs werkt alleen als het in jouw voordeel is dus?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:28 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Anekdotisch bewijs, altijd sterk. Ik hoor het niet, dus dan kunnen we dat tegen elkaar wegstrepen.
Jij weet net zo min met zekerheid dat dit onzin is als dat wij met zekerheid weten dat dit zo is. We gaan blijkbaar beiden af op observaties in onze omgeving. Daar gaan we het in dit topic niet over eens worden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:31 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik betwist verder ook niet de redenen waarom de huizenprijzen zo hoog zijn, alleen het gekanker op de jeugd van tegenwoordig dat ze teveel bij de Starbucks zitten en daarom geen huis kunnen kopen trek ik nogal slecht. Lekker a la Henk en Ingrid vanuit de onderbuik onzin uitbraken.
Lol wat een wereldvreemd beeld heb jij.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:42 schreef halfway het volgende:
Dat komt omdat ze een ton mee moeten nemen om een huis te kopen, toch?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:27 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je meent het, zou dat komen doordat de huizenprijzen volledig door het dak zijn gegaan? Of zou dat komen doordat ze teveel iPhones kopen?
Ik heb even de berichten gemist dat 2500 euro netto tegenwoordig minimumloon is. Ik wil er ook wel 3000 van maken hoor als je dat beter bevalt. Want dat maakt voor het verhaal verder niet heel veel uit.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:30 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dat komt omdat je dan gewoon niet van de stand bent voor wie een koophuis voorbestemd is. Zou wat zijn als iedereen vanaf minimum inkomen zomaar een huis zou moeten kunnen bezitten.
Nou ja, 3 jaar geleden was de jongste voor een appartement gegaan. Heb ik het niet eens over overbieden. Een appartement dat natuurlijk ook in trek was bij investeerders om op te knappen voor studenten. Kk 185.000.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, je kan gewoon 100% lenen. Vroeger zelfs 110%, dus geen idee hoe je erbij komt.
Vroeger werd die 10% genoemd, maar dat was omdat daar 6% overdrachtsbelasting in zat.
En toevallig zijn ze zelf allemaal in een bepaalde periode geboren.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:39 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik ga helemaal niet op mijn omgeving af, het is in die zin vrij simpel. Een grote groep met een degelijke baan heeft twee opties:quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:32 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Jij weet net zo min met zekerheid dat dit onzin is als dat wij met zekerheid weten dat dit zo is. We gaan blijkbaar beiden af op observaties in onze omgeving. Daar gaan we het in dit topic niet over eens worden.
Ik wil je best wel concrete cijfers geven over wat huizen kosten en wat mensen zo ongeveer aan hypotheek kunnen krijgen, maar je wekt niet echt de indruk dat je geïnteresseerd bent in feiten.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat komt omdat ze een ton mee moeten nemen om een huis te kopen, toch?
Heb je uberhaupt wel eens een huis gekocht?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:39 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik wil je best wel concrete cijfers geven over wat huizen kosten en wat mensen zo ongeveer aan hypotheek kunnen krijgen, maar je wekt niet echt de indruk dat je geïnteresseerd bent in feiten.
Sterker nog, het is al afbetaald.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Heb je uberhaupt wel eens een huis gekocht?
Jongeren zijn slachtoffer van de inflatie en een onhoudbaar zorg-, migratie- en pensioenstelsel. En om het nog erger te maken, krijgen ze daar niet de waarheid over voorgeschoteld maar worden steeds weer dezelfde zouteloze, socialistische praatjes over ongelijkheid te berde gebracht. Ongelijkheid is helemaal niet het probleem.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:44 schreef Cherni het volgende:
@:VEM2012
Mogelijk is dat dan weer veranderd. Maar wat mij stoort in deze discussie, alsof jongeren niet kunnen sparen en alles maar uitgeven aan dure vakanties, mobieltjes, luxe auto's en weet ik niet wat allemaal. Natuurlijk zullen er jongeren zijn die niet goed met geld kunnen omgaan maar dat is ook het geval bij ouderen.
Tuurlijk, en dan denk je nog wel feeling te hebben met de huidige huizenmarkt door te blaten dat je een ton aan eigen geld mee moet nemen. Over onderbuik gesproken. Hardop gelachen weer om deze kloon.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:42 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Sterker nog, het is al afbetaald.
Periode dat zuinig leven nog normaal was en dat sparen loonde.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:35 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
En toevallig zijn ze zelf allemaal in een bepaalde periode geboren.
Dat sparen loont, is nog van voor mijn geboorte.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Periode dat zuinig leven nog normaal was en dat sparen loonde.
Ik heb voor jou en Jopie ff ChatGPT gevraagd want ik was te lui het zelf op te zoeken:quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:44 schreef Cherni het volgende:
Mogelijk is dat dan weer veranderd. Maar wat mij stoort in deze discussie, alsof jongeren niet kunnen sparen en alles maar uitgeven aan dure vakanties, mobieltjes, luxe auto's en weet ik niet wat allemaal. Natuurlijk zullen er jongeren zijn die niet goed met geld kunnen omgaan maar dat is ook het geval bij ouderen.
Hier is een lijst van relevante links naar artikelen die informatie bevatten over het uitgavenpatroon van jongeren, pas afgestudeerden en jongvolwassenen tussen 20 en 30 jaar:quote:Het uitgavenpatroon van pas afgestudeerden en jongvolwassenen tussen 20 en 30 jaar in Nederland wordt beïnvloed door verschillende factoren, waaronder inkomen, woonsituatie en financiële verplichtingen.
Inkomen en uitgaven:
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bedroeg het gemiddelde besteedbare inkomen van huishoudens met een twintiger als hoofdkostwinner in 2015 ongeveer ¤26.400 per jaar, terwijl hun gemiddelde uitgaven rond de ¤26.800 lagen. Voor dertigers waren deze bedragen respectievelijk ¤41.900 en ¤35.300.
CENTRAAL BUREAU VOOR DE STATISTIEK
Huishoudens met een twintiger als hoofdkostwinner geven gemiddeld 30% van hun uitgaven uit aan huisvesting, water en energie. Paren zonder kinderen in deze leeftijdsgroep besteden ongeveer 16% aan vervoer en 10% aan recreatie en cultuur. Alleenstaanden besteden relatief meer aan huisvesting (36%) en geven ongeveer 11% uit aan vervoer.
CENTRAAL BUREAU VOOR DE STATISTIEK
Financiële uitdagingen:
Jongvolwassenen hebben vaak te maken met financiële uitdagingen, zoals studieschulden en beperkte vermogensopbouw. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft (49%) van de Nederlandse jongeren tussen 16 en 27 jaar een financiële schuld heeft.
NIEUWS ING
Daarnaast beschikken jongvolwassenen nauwelijks over vermogen, wat het lastig maakt om grote uitgaven te bekostigen en risico's met zich meebrengt in situaties van economische tegenspoed.
NIDI
Financiële fouten en bewustzijn:
Veel net-afgestudeerden maken financiële fouten, zoals boven hun stand leven en geen inzicht hebben in hun financiën. Het is belangrijk voor deze groep om een noodfonds op te bouwen en bewust met geld om te gaan.
METRONIEUWS.NL
Daarnaast blijkt dat jongeren hun eigen uitgavenpatroon vaak onderschatten, wat kan leiden tot onverwachte financiële problemen.
quote:Het uitgavenpatroon van de gemiddelde Nederlander is de afgelopen 25 jaar aanzienlijk veranderd, met name op het gebied van luxe uitgaven. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bedroegen de gemiddelde jaarlijkse uitgaven per huishouden in 1995 ongeveer ¤29.600 (gecorrigeerd voor prijsveranderingen), terwijl dit in 2015 was gestegen tot ¤33.800. Dit vertegenwoordigt een toename van 14% in reële termen.
LONGREADS.CBS.NL
Deze stijging in uitgaven wijst op een groeiende consumptie, waarbij huishoudens meer besteden aan zowel noodzakelijke als luxe goederen en diensten. Het CBS merkt op dat huishoudens in de periode 1995–2008 steeds meer (luxere) goederen en diensten konden aanschaffen als gevolg van toenemende inkomens. De economische crisis tussen 2008 en 2013 leidde tot een tijdelijke daling van het uitgavenniveau met 4%, maar vanaf 2014 is er sprake van herstel.
LONGREADS.CBS.NL
Het is belangrijk op te merken dat deze cijfers zijn gecorrigeerd voor inflatie, wat betekent dat de toename in uitgaven daadwerkelijk een groei in koopkracht en consumptie weerspiegelt, en niet slechts het gevolg is van prijsstijgingen. Voor het berekenen van inflatiecorrecties kan gebruik worden gemaakt van tools zoals de inflatiecalculator van Global-Rates.
GLOBAL-RATES.COM
Deze ontwikkelingen geven inzicht in de veranderende consumptiepatronen van Nederlandse huishoudens over de afgelopen decennia, met een duidelijke verschuiving naar hogere bestedingen, zowel in noodzakelijke als in luxe categorieën.
Het is bijna alsof je met sparen, ook al lijkt het niet de moeite waard te zijn, verder komt in het leven.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat sparen loont, is nog van voor mijn geboorte.
Ik zal mij de moeite nemen om dit allemaal door te lezen. Thxquote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb voor jou en Jopie ff ChatGPT gevraagd want ik was te lui het zelf op te zoeken:
[..]
Hier is een lijst van relevante links naar artikelen die informatie bevatten over het uitgavenpatroon van jongeren, pas afgestudeerden en jongvolwassenen tussen 20 en 30 jaar:
1. [CBS - Financiën van werkende twintigers en dertigers](https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ntigers-en-dertigers)
2. [ING Nieuws - Helft van jongeren van Generatie Z heeft schulden](https://nieuws.ing.nl/nl-(...)tie-z-heeft-schulden)
3. [NIDI - Economische positie jongvolwassenen afgelopen twintig jaar verslechterd](https://nidi.nl/demos/eco(...)g-jaar-verslechterd/)
4. [Metronieuws - Financiële fouten van net-afgestudeerden](https://www.metronieuws.n(...)-net-afgestudeerden/)
5. [Banken.nl - Jongeren onderschatten eigen uitgavenpatroon](https://www.banken.nl/nie(...)igen-uitgavenpatroon)
6. [CBS - Nederland in cijfers: Waar geven we ons geld aan uit?](https://longreads.cbs.nl/(...)we-ons-geld-aan-uit/)
7. [Timing - Top 3 uitgaven van jongeren](https://www.timing.nl/blog/top-3-uitgaven-van-jongeren)
8. [NVVK - Invloed van influencers op financiële uitgaven van jongeren](https://www.nvvk.nl/page/(...)grote-groep-jongeren)
De huizenprijzen houden gelijke tred met de kosten voor de hypothecaire lening. Rente is lager dan 20 jaar geleden en men is meer gaan verdienen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:27 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Het zal me werkelijk aan mijn reet roesten of je mij gelooft of niet.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tuurlijk, en dan denk je nog wel feeling te hebben met de huidige huizenmarkt door te blaten dat je een ton aan eigen geld mee moet nemen. Over onderbuik gesproken. Hardop gelachen weer om deze kloon.
Overigens zeg ik het gechargeerd, want het valt natuurlijk jongeren niet aan te nemen dat ze in een steeds groter wordende consumptiemaatschappij gebombardeerd worden met influencers, advertenties en groepsdruk om mee te doen aan deze ratrace. Wat dat betreft is die groep tussen de 20-30 jaar nu niet te benijden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:54 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik zal mij de moeite nemen om dit allemaal door te lezen. Thx
quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:54 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Het zal me werkelijk aan mijn reet roesten of je mij gelooft of niet.
Laat ik het zo stellen dat ik inmiddels royaal meer verdien dan toen ik het huis kocht in 2014, maar dat ik mijn huidige huis nu niet zou kunnen betalen als je kijkt naar wat ik aan hypotheek kan krijgen.
quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:28 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Anekdotisch bewijs, altijd sterk.
Daarnaast vergeten dat inflatie een premium is op je hypotheek zolang je zorgt dat je loon wel mee loopt met het inflatie niveau.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De huizenprijzen houden gelijke tred met de kosten voor de hypothecaire lening. Rente is lager dan 20 jaar geleden en men is meer gaan verdienen.
De huizenprijzen houden in ieder geval geen gelijk tred met wat men verdient.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De huizenprijzen houden gelijke tred met de kosten voor de hypothecaire lening. Rente is lager dan 20 jaar geleden en men is meer gaan verdienen.
Dat is met alles wat schaars is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:58 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
De huizenprijzen houden in ieder geval geen gelijk tred met wat men verdient.
Yep…quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tis echt bijzonder om te lezen dat iemand die hardop roept dat je een ton nodig hebt voor een woning anderen probeert de maat te nemen, notabene mensen die veel meer ervaring hebben in de woningmarkt.
Erg typisch.
Jij vraagt naar mijn situatie, dan krijg je antwoord. Ik gebruik het niet om een algemeen beeld te schetsen van de huizenmarkt.quote:
Dat is natuurlijk wel een dingetje. Ik ben opgegroeid met zeer weinig luxe ook al omdat het doodeenvoudig niet bestond. En velen met mij in mijn omgeving. Ik hoefde mij niet te bewijzen op social media etc. Dan kom je op het punt dat het vroeger niet beter was maar anders. Je had meer rust. Zelfs nu ik de 60 ben gepasseerd merk ik dat ik steeds meer zaken moet ondernemen waar ik eigenlijk geen behoefte aan heb maar is gewoon een vorm van verplichting geworden. Doe je daar niet aan mee geraak je achterop en blijf je uiteindelijk achter als een Remi.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Overigens zeg ik het gechargeerd, want het valt natuurlijk jongeren niet aan te nemen dat ze in een steeds groter wordende consumptiemaatschappij gebombardeerd worden met influencers, advertenties en groepsdruk om mee te doen aan deze ratrace. Wat dat betreft is die groep tussen de 20-30 jaar nu niet te benijden.
Lieve schat, wat heeft een inkomen met huizenprijs te maken? De prijs wordt bepaald wat men maximaal kan lezen, en dat is veel sterker afhankelijk van de hoogte van de rente dan wat je verdient.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:02 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Jij vraagt naar mijn situatie, dan krijg je antwoord. Ik gebruik het niet om een algemeen beeld te schetsen van de huizenmarkt.
Maar ik wil je best wat algemene cijfers geven hoor:
[ afbeelding ]
Dat kan als de taxatie niet hoog genoeg was. Anders past het niet bij dat je 100% kan lenen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou ja, 3 jaar geleden was de jongste voor een appartement gegaan. Heb ik het niet eens over overbieden. Een appartement dat natuurlijk ook in trek was bij investeerders om op te knappen voor studenten. Kk 185.000.
Zowel Rabo als andere hypotheek verstrekkers zouden toch graag 18.500 euro eigen geld zien. Daar wilde ik aan meewerken. Geen probleem. Maar dat liep stuk op een overbieding.
Ik kan je alvast verklappen dat de rente op dit moment hoger is dan 10 jaar geleden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Lieve schat, wat heeft een inkomen met huizenprijs te maken? De prijs wordt bepaald wat men maximaal kan lezen, en dat is veel sterker afhankelijk van de hoogte van de rente dan wat je verdient.
Klopt.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:44 schreef Cherni het volgende:
Ja, en?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik kan je alvast verklappen dat de rente op dit moment hoger is dan 10 jaar geleden.
Ik zal het doorlezen en erop reageren. Heb nu even geen tijd om tien artikelen door te spitten, maar later dit weekend krijg je een reactie.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb voor jou en Jopie ff ChatGPT gevraagd want ik was te lui het zelf op te zoeken:
[..]
Hier is een lijst van relevante links naar artikelen die informatie bevatten over het uitgavenpatroon van jongeren, pas afgestudeerden en jongvolwassenen tussen 20 en 30 jaar:
1. [CBS - Financiën van werkende twintigers en dertigers](https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ntigers-en-dertigers)
2. [ING Nieuws - Helft van jongeren van Generatie Z heeft schulden](https://nieuws.ing.nl/nl-(...)tie-z-heeft-schulden)
3. [NIDI - Economische positie jongvolwassenen afgelopen twintig jaar verslechterd](https://nidi.nl/demos/eco(...)g-jaar-verslechterd/)
4. [Metronieuws - Financiële fouten van net-afgestudeerden](https://www.metronieuws.n(...)-net-afgestudeerden/)
5. [Banken.nl - Jongeren onderschatten eigen uitgavenpatroon](https://www.banken.nl/nie(...)igen-uitgavenpatroon)
6. [CBS - Nederland in cijfers: Waar geven we ons geld aan uit?](https://longreads.cbs.nl/(...)we-ons-geld-aan-uit/)
7. [Timing - Top 3 uitgaven van jongeren](https://www.timing.nl/blog/top-3-uitgaven-van-jongeren)
8. [NVVK - Invloed van influencers op financiële uitgaven van jongeren](https://www.nvvk.nl/page/(...)grote-groep-jongeren)
EDIT:
En ook even voor de gemiddelde Nederlander opgezocht:
[..]
Niet alleen jongeren… Maar ze stemmen wel bovenmatig vaak op partijen die deze ellende in stand houdt.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jongeren zijn slachtoffer van de inflatie en een onhoudbaar zorg-, migratie- en pensioenstelsel. En om het nog erger te maken, krijgen ze daar niet de waarheid over voorgeschoteld maar worden steeds weer dezelfde zouteloze, socialistische praatjes over ongelijkheid te berde gebracht. Ongelijkheid is helemaal niet het probleem.
Per maand is dat wel veel natuurlijk, maar met z'n 2en moet je dat binnen een half jaar idd wel bij elkaar harken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:01 schreef damsco het volgende:
Alsof 100k veel geld is. Zeker als je met zijn 2en bent kun je dat echt prima bij elkaar harken.
Dat schijnt niet per se heel gunstig te zijn voor je kansen op de huizenmarkt als dat wordt gecombineerd met stijgende huizenprijzen en niet zo hard stijgende inkomens.quote:
Scheelt zo gek veel niet.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik kan je alvast verklappen dat de rente op dit moment hoger is dan 10 jaar geleden.
Lees je wel? Ik geef aan dat de prijs van huizen niet afhangt van een inkomstenontwikkeling maar van de hoogte van de hypotheekrente. Of dat eerlijk of niet is, is slechts een mening.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:12 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat schijnt niet per se heel gunstig te zijn voor je kansen op de huizenmarkt als dat wordt gecombineerd met stijgende huizenprijzen en niet zo hard stijgende inkomens.
Jij hebt een woning in 10 jaar volledig afbetaald? Waarom ben je dief van je eigen portemonnee?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:54 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Het zal me werkelijk aan mijn reet roesten of je mij gelooft of niet.
Laat ik het zo stellen dat ik inmiddels royaal meer verdien dan toen ik het huis kocht in 2014, maar dat ik mijn huidige huis nu niet zou kunnen betalen als je kijkt naar wat ik aan hypotheek kan krijgen.
Dat schreef ik dan ook niet.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:58 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
De huizenprijzen houden in ieder geval geen gelijk tred met wat men verdient.
Plus dat een stijgende rente ook niet een direct effect heeft omdat veel mensen die nu een huis kopen dit weer met de overwaarde erbij doen, kortom dat werkt ook nog eens als multiplier.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:15 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Scheelt zo gek veel niet.
[ afbeelding ]
Die discussie lijkt me niet relevant voor dit topic.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij hebt een woning in 10 jaar volledig afbetaald? Waarom ben je dief van je eigen portemonnee?
Probeer het maar te sparen als modale arbeider. Ja met crypto of beleggingen etc. Maar met een lager inkomen moet je dan ook maar het lef hebben als je wil sparen. 100k is een behoorlijk bedrag. En ik ga er niet vanuit dat het gaat om vermogen in bakstenen. Dat is een heel ander verhaal.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:01 schreef damsco het volgende:
Alsof 100k veel geld is. Zeker als je met zijn 2en bent kun je dat echt prima bij elkaar harken.
Nee, maar laten we wel zijn: het is hoogst onwaarschijnlijk…quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:18 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Die discussie lijkt me niet relevant voor dit topic.
Klopt, maar de prijsindex van de huizen tov prijsindex van de inkomens is een iets ander beeld.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:15 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Scheelt zo gek veel niet.
[ afbeelding ]
Zoals gezegd, het kan me weinig schelen of je het gelooft of niet.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, maar laten we wel zijn: het is hoogst onwaarschijnlijk…
Ik kom zelf uit een arbeidersgezin, echter mijn ouders hebben er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat wij dat niet zouden worden, niets mis met arbeid, ik ben zelf ook sloper geweest, maar wel altijd gezorgd dat het geld naar mij gaat en niet naar een baas. Gelukkig dat de jongere vakmensen steeds meer kiezen om zelfstandig te werken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Probeer het maar te sparen als modale arbeider. Ja met crypto of beleggingen etc. Maar met een lager inkomen moet je dan ook maar het lef hebben als je wil sparen. 100k is een behoorlijk bedrag. En ik ga er niet vanuit dat het gaat om vermogen in bakstenen. Dat is een heel ander verhaal.
Maar dan nog. Ik zou het niet moeten doen maar bij deze.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik kom zelf uit een arbeidersgezin, echter mijn ouders hebben er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat wij dat niet zouden worden, niets mis met arbeid, ik ben zelf ook sloper geweest, maar wel altijd gezorgd dat het geld naar mij gaat en niet naar een baas. Gelukkig dat de jongere vakmensen steeds meer kiezen om zelfstandig te werken.
Natuurlijk moet je beleggen, wereldwijd etf aankopen. Anders vreet inflatie je vermogen weg. Iedereen kan dit tegenwoordig zelf regelen zonder dure vermogensbeheerder.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Probeer het maar te sparen als modale arbeider. Ja met crypto of beleggingen etc. Maar met een lager inkomen moet je dan ook maar het lef hebben als je wil sparen. 100k is een behoorlijk bedrag. En ik ga er niet vanuit dat het gaat om vermogen in bakstenen. Dat is een heel ander verhaal.
Geen idee hoe oud ze zijn.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:35 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
En toevallig zijn ze zelf allemaal in een bepaalde periode geboren.
Tweeverdieners. Uiteraard gaat het dan allemaal iets makkelijker. Maar dan nog weet je verder niet wat de vaste lasten zijn. Mogelijk betaal je al 1500 euro huur. Ik kan doodeenvoudig niet beoordelen hoe voor iedereen de situatie is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 13:03 schreef damsco het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je beleggen, wereldwijd etf aankopen. Anders vreet inflatie je vermogen weg. Iedereen kan dit tegenwoordig zelf regelen zonder dure vermogensbeheerder.
Qua modaal salaris: als je beide 20% van je netto salaris aan de kant zet (2700 netto per persoon) kom je op 1000 euro per maand als tweeverdiener. Met gemiddeld rendement van 8% heb je binnen 7 jaar een ton, startend met 0.
Aangezien de meeste mensen wel iets aan vermogen hebben zou het dus ook wel sneller moeten kunnen, denk aan 5 jaar. Paar jaar huren, daarna kunnen ze wat kopen.
Ja stel je voor dat je zelf de handen uit de mouwen gaat steken en de boel gaat opknappen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:04 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Tijd om woningsplitsing veel gemakkelijker te maken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 13:41 schreef Cherni het volgende:
En het aantal alleenstaanden neemt toe.
Ik heb het niet slecht.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:39 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik heb ook veel gespaard. Gebruik ik het geld om de hypotheek af te lossen, voor het opknappen van het huis, of als buffer als ik geen werk heb? Dilemma."quote:Op zaterdag 25 januari 2025 13:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tweeverdieners. Uiteraard gaat het dan allemaal iets makkelijker. Maar dan nog weet je verder niet wat de vaste lasten zijn. Mogelijk betaal je al 1500 euro huur. Ik kan doodeenvoudig niet beoordelen hoe voor iedereen de situatie is.
Maar als alleenstaande gaat dat natuurlijk al veel moeilijker. Als je bijvoorbeeld 400 euro per maand kunt sparen dan moet je wel het risico durven te nemen rekening houdend met zaken die stuk kunnen gaan zoals de auto, ijskast om maar iets te benoemen. Voor mensen met een hoger inkomen zijn die risico's natuurlijk prima te handelen. Garanties heb je tot aan de voordeur.
En het aantal alleenstaanden neemt toe.
En dan komt straks de Belastingdienst ook nog eens hun deel opeisen met de nieuwe Box-3 regels.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Bizar inderdaad. Op dat gebied ben ik een rechtse klootzak.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:11 schreef RotatoR het volgende:
[..]
En dan komt straks de Belastingdienst ook nog eens hun deel opeisen met de nieuwe Box-3 regels.
Uiteraard. Toen ik mijn huis kocht hoopte ik ook maar om niet in een scheiding terecht te komen of ander ongemak. Die dillema's horen bij het leven. Een eigen huis bezitten daar zitten ook risico's aan vast en natuurlijk het onderhoud dat velen nog wel eens vergeten. En afhankelijk van de markt flexibiliteit.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:11 schreef KingRadler het volgende:
[..]
Ik heb ook veel gespaard. Gebruik ik het geld om de hypotheek af te lossen, voor het opknappen van het huis, of als buffer als ik geen werk heb? Dilemma."
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Ouders kopen een huis dat opgesplitst kan worden. Kinderen wonen op de andere verdieping. Zorgen voor hun ouders en of ouders passen op de kleinkinderen. Bedenk wel dat je hiermee terug in de tijd gaat. En nemen later het complete huis over. Ik laat even in het midden of men dat ook wil. Persoonlijk geen slecht idee. Maar ik denk niet dat velen het daarmee eens zijn.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tijd om woningsplitsing veel gemakkelijker te maken.
Dan krijg je hele straten waar rijtjeshuizen om worden gebouwd tot woonhokken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tijd om woningsplitsing veel gemakkelijker te maken.
Een gemiddeld huis stijgt grofweg 1000 euro per maand. Dus je moet al 1000 per maand sparen om bij te blijven en dus nog meer dan 1000 euro om in te lopen. Dat is voor de meeste mensen niet weggelegd. Daar verandert een Starbucks meer/minder niks aan.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
In veel landen zoals Italië en Polen doen ze niet anders, hier doen banken moeilijk om een gezamenlijke hypotheek te verstrekken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Ouders kopen een huis dat opgesplitst kan worden. Kinderen wonen op de andere verdieping. Zorgen voor hun ouders en of ouders passen op de kleinkinderen. Bedenk wel dat je hiermee terug in de tijd gaat. En nemen later het complete huis over. Ik laat even in het midden of men dat ook wil. Persoonlijk geen slecht idee. Maar ik denk niet dat velen het daarmee eens zijn.
quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:12 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Per maand is dat wel veel natuurlijk, maar met z'n 2en moet je dat binnen een half jaar idd wel bij elkaar harken.
Tot 115k betaal je niets…quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:11 schreef RotatoR het volgende:
[..]
En dan komt straks de Belastingdienst ook nog eens hun deel opeisen met de nieuwe Box-3 regels.
En zo is 't.quote:
Ik dacht dat de post waar ik op reageerde een grapje was dus daar wilde ik op doorgaan.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 15:47 schreef over_hedge het volgende:
[..]50k p.p in 6 maanden. Sure dat haalt de gemiddelde persoon wel ff binnen hoor. Weet je hoeveel mensen tussen de 30 en 50k per jaar verdienen. Hoe zie je dit precies voor je
oh mb danquote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:00 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik dacht dat de post waar ik op reageerde een grapje was dus daar wilde ik op doorgaan.
Alsof het zo makkelijk is een ton te sparen
Dat is niet wat ik bedoel. We hebben teveel grote woningen, te weinig kleine. Zat woningen die te splitsen zijn in 3 woningen voor alleenstaanden/stel zonder kinderen. Dan kun je een woning die nu 6 ton kost omzetten in 3 woningen van 2,5 - 3 ton (prijspeil: Eindhoven).quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Ouders kopen een huis dat opgesplitst kan worden. Kinderen wonen op de andere verdieping. Zorgen voor hun ouders en of ouders passen op de kleinkinderen. Bedenk wel dat je hiermee terug in de tijd gaat. En nemen later het complete huis over. Ik laat even in het midden of men dat ook wil. Persoonlijk geen slecht idee. Maar ik denk niet dat velen het daarmee eens zijn.
Er zijn geen plannen om de belastingvrije voet af te schaffen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 16:01 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ik doelde op de nieuwe vermogensaanwasbelasting die eraan zit te komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |