abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 januari 2025 @ 09:47:05 #101
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_216422492
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Om te beginnen: ze roepen zonder onderbouwing een percentage, ik heb uitgelegd wat er werkelijk minimaal nodig is. Hypotheek kost je ongeveer 2,5k, notaris 1,5k en dan nog wat kosten er bovenop. Met 10k red je dat echt wel.

Jij schreef overigens minimaal 40k wat bij 4% een huis van 1 miljoen is.

Voor een starter????????
Keep calm en lees de link die ik eerder deelde van nu.nl :+
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_216422495
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:44 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Je kunt het vrij objectief meten door te kijken hoeveel % van de woningen betaald kan worden door bijv <modaal, <2x modaal, etc. Die percentielen zijn een stuk beroerder dan dat ze tien jaar leden waren.
Je hoort mij ook niet beweren dat het in het verleden lastiger was, ik zeg alleen dat het toen ook lastig was.
Daarnaast blijf ik zeggen dat als mensen wat minder verstokt zijn in het type woning wat ze willen kopen, ze gerust wel iets kunnen krijgen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 25 januari 2025 @ 09:48:11 #103
438527 MissButterflyy
pi_216422502
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is wat, mensen die gewoon niet zeiken over hoe oneerlijk de wereld is, maar gewoon doen…
Heb je nou echt niet door dat je juist zelf ontzettend bent aan het zeiken hier? :')
pi_216422532
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:46 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om woningen in hipster wijken.
Mijn zus moest snel woonruimte vinden na het einde van haar relatie en betaald nu een enorm maandelijks bedrag aan huur in een rijtjeshuisje in een nikszeggend dorpje hier in NL.
Een huur van 1700 euro kaal is doodnormaal. Het is niet in de randstad. Het is zelfs ver van de randstad af.
1700 euro? Huurt ze een villa ofzo?
pi_216422535
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 20:11 schreef Pleun2011 het volgende:
Doorstromen is ook lastiger dan vroeger, ook als je spaargeld hebt
Bejaardentehuizen zijn grootschalig gesloten onder VVD beleid. Daar plukken we nu de zure vruchten nog van, helemaal starters die een woning zoeken omdat er nauwelijks doorstroom is en de woningmarkt op slot zit en prijzen tot een absurd niveau gestegen zijn.

Heropen ze weer, dat zal de doorstroom bevorderen en de woningmarkt lucht geven en prijzen doen laten zakken.
Uitstekend plan van de PVV, nu nog alleen uitvoeren
pi_216422541
Keertje de nieuwste iPhone skippen: +¤1400
Keertje vakantie skippen: +¤1200
Jaartje niet elk weekend uitgaan: +¤1200
Niet elke dag een belegd broodje buiten de deur halen of om de dag ergens lunchen maar gewoon boterhammetjes smeren: +¤1000 p.j.
Geen take-away koffie/starbucks elke dag: +¤1500 p.j.
Paar streamingsdiensten opzeggen: +¤400 p.j.

Zo kan ik er nog wel 10 opnoemen. Doe dit 2 of 3 jaar en je hebt je kosten koper bij elkaar.

Sparen is een disciplinekwestie en tegenwoordig wil men en/en inplaats van of/of. Even een paar jaar op een houtje bijten om voor de toekomst wat te hebben zit er niet meer bij. Er moet NU geleefd worden, het liefst zo luxe en comfortabel mogelijk. En dan klagen dat je geen geld opzij hebt staan voor belangrijke dingen zoals een eigen huis.
pi_216422544
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:47 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je hoort mij ook niet beweren dat het in het verleden lastiger was, ik zeg alleen dat het toen ook lastig was.
Daarnaast blijf ik zeggen dat als mensen wat minder verstokt zijn in het type woning wat ze willen kopen, ze gerust wel iets kunnen krijgen.
Je blijft in algemeenheden hangen. De realiteit is dat (buitenom heel specifieke delen in Nederland als Noord-Oost Groningen en Zuid-Limburg) de woningmarkt krankzinnig is. Ook ver buiten de Randstad is overbieden de norm en die zal toch echt eerst opgehoest moeten worden.
  Moderator zaterdag 25 januari 2025 @ 09:51:51 #108
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216422550
Maar goed, 16k tot 20k voor een huis van 400.000 euro is niet direct ondoenlijk, en daarbij, als je geen cent spaart maar wel besluit dat je morgen maar eens gaat kijken voor een huis, dan ben je rijkelijk laat en is de hoogte van de eigen inbreng niet het eerste probleem.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216422567
Ik verdien een stuk bovenmodaal, daarnaast werkt mijn partner parttime als zzp'er in de zorg (wat dus overigens niet veel opbrengt) en we hebben best wat spaargeld. Als je alles bij elkaar legt kom je ergens rond de 370k uit denk ik en dan zijn alle bronnen tot de allerlaatste cent uitgeperst. Dan blijf ik liever in onze huur-hoekwoning met 3 slaapkamers, een oprit en een grote achtertuin wonen hoor. Voor dat bedrag koop je niets vergelijkbaars en dan is er dus niet eens iets over om nog te schilderen ofzo.

Misschien moeten we ook af van het idee dat een koopwoning het summum is en je met een huurwoning per definitie hebt gefaald. Dat is natuurlijk absoluut niet zo.
pi_216422582
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Is er ooit iets mogelijk waardoor de huizenprijzen in één keer fiks minder waard worden?
Een oorlog of iets anders waardoor de bevolking flink gereduceerd wordt.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  zaterdag 25 januari 2025 @ 09:57:16 #111
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216422586
Dat een eigen woning voor halve generaties onbereikbaar is dat komt omdat mensen liever een nieuwe iPhone kopen, bij Starbucks koffie halen, en avocado's eten, in plaats van sparen. De verrotte woningmarkt heeft er natuurlijk niks mee te maken.
Huilen dan.
pi_216422595
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:51 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Je blijft in algemeenheden hangen. De realiteit is dat (buitenom heel specifieke delen in Nederland als Noord-Oost Groningen en Zuid-Limburg) de woningmarkt krankzinnig is. Ook ver buiten de Randstad is overbieden de norm en die zal toch echt eerst opgehoest moeten worden.
Op basis van een modaal inkomen kun je 225K aan hypotheek krijgen, ja dan heb je niet heel veel keuze, maar je kunt er zeker een eenvoudig appartement in de Randstad van kopen, of een huis dat wat kleiner is of opknapwerk vergt. Maar gezeur dat het onmogelijk is, is gewoon niet waar.

https://www.funda.nl/zoek(...)2,%22apartment%22%5D
pi_216422611
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:42 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ik kan je alvast vertellen dat een starter vandaag de dag al de nodige jaren werkt om de doodeenvoudige reden dat je tegenwoordig al gauw 100k+ eigen inleg nodig hebt en dat is redelijk kansloos als je net begint met werken.
100k eigen inleg… nulletje teveel of heb je het over een huis van een paar miljoen?
pi_216422618
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is wat, mensen die gewoon niet zeiken over hoe oneerlijk de wereld is, maar gewoon doen…
Dat denk ik niet. Het is wel typerend voor Fok, ongeïnformeerd en ongefundeerd de meest krankzinnige financiële adviezen de wereld inslingeren, want ja, deze users weten wel hoe de wereld in elkaar zit.
pi_216422624
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Is er ooit iets mogelijk waardoor de huizenprijzen in één keer fiks minder waard worden?
In Nederland zie ik dat niet snel gebeuren, tenzij je het over een extreem event moet hebben zoals een natuurramp/oorlog. Het punt is dat wij in Nederland relatief lange hypotheek tijden afsluiten, helemaal veel van de huidige woningbezitters hebben hun hypotheek voor minder dan 3% vaststaan voor de volle looptijd.
Wordt ook wel eens vergeten dat we daar in het verleden wel last van hebben gehad, in de jaren 80 is het zelfs boven de 12% geweest.
pi_216422625
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:54 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik verdien een stuk bovenmodaal, daarnaast werkt mijn partner parttime als zzp'er in de zorg (wat dus overigens niet veel opbrengt) en we hebben best wat spaargeld. Als je alles bij elkaar legt kom je ergens rond de 370k uit denk ik en dan zijn alle bronnen tot de allerlaatste cent uitgeperst. Dan blijf ik liever in onze huur-hoekwoning met 3 slaapkamers, een oprit en een grote achtertuin wonen hoor. Voor dat bedrag koop je niets vergelijkbaars en dan is er dus niet eens iets over om nog te schilderen ofzo.

Misschien moeten we ook af van het idee dat een koopwoning het summum is en je met een huurwoning per definitie hebt gefaald. Dat is natuurlijk absoluut niet zo.
Als je een betaalbare huurwoning hebt, heb je tegenwoordig ook al geluk.
Veel huurwoningen zijn voor starters niet per se goedkoper dan een hypotheek
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  zaterdag 25 januari 2025 @ 10:02:31 #117
438527 MissButterflyy
pi_216422634
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:54 schreef Irritatie100 het volgende:

Ik zit ook een in sociale huurwoning en dat is prima, lage huur en het ziet er prima uit. De buurt is ook fijn.
Ik realiseer me wel dat ik geluk heb gehad, maar zit hier al een aantal jaren.
Waarom zou ik gaan kopen, dan heb ik een dubbel zo hoge aflossing en heb ik weinig geld over om leuke dingen te doen. En ik leef wel NU en ga niet jaren op een houtje bijten voor een huis. Ik heb een hekel aan klussen en tuinieren.

Maar heb wel te doen met de mensen die nergens terecht kunnen behalve in een particuliere huurwoning met een krankzinnig hoge huur.
Stel dat ik nu moest gaan zoeken, dan was dat wel een probleem.
Laten we het voor de mensen die nu op zoek zijn dus niet gaan bagataliseren omdat we het zelf zo goed voor elkaar hebben.
pi_216422643
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:46 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om woningen in hipster wijken.
Mijn zus moest snel woonruimte vinden na het einde van haar relatie en betaald nu een enorm maandelijks bedrag aan huur in een rijtjeshuisje in een nikszeggend dorpje hier in NL.
Een huur van 1700 euro kaal is doodnormaal. Het is niet in de randstad. Het is zelfs ver van de randstad af.
Ziet je zus er goed uit?
Vraag dit voor een vriend..
pi_216422644
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:51 schreef CoolGuy het volgende:
Maar goed, 16k tot 20k voor een huis van 400.000 euro is niet direct ondoenlijk, en daarbij, als je geen cent spaart maar wel besluit dat je morgen maar eens gaat kijken voor een huis, dan ben je rijkelijk laat en is de hoogte van de eigen inbreng niet het eerste probleem.
Als je voorgaande jaren niet de discipline op hebt kunnen brengen om te sparen dan is een eigen huis sowieso niks voor je. Dan krijg je namelijk eens in de zoveel tijd een grote kostenpost zoals onderhoud, lekkage, renovatie of iets anders en dan zit je met de gebakken peren omdat je waarschijnlijk ook geen financiele buffer hebt aangelegd.
pi_216422659
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:59 schreef GerryDV het volgende:

[..]
100k eigen inleg… nulletje teveel of heb je het over een huis van een paar miljoen?
Nee, op basis een normaal salaris kun je tegenwoordig een hypotheek krijgen waar je bij wijze van spreken net een parkeerplaats van koopt. Dan zal er toch nog ergens anders geld vandaan moeten komen.
pi_216422667
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:59 schreef GerryDV het volgende:

[..]
dat ligt echt aan wat voor salaris deze starter heeft
zelf ook 100k eigen inleg nodig gehad voor een 84m2 appartementje

met alleen de hypotheek kon ik misschien een garage kopen (en dit was 4 jaar geleden met lage hypotheek rente)
pi_216422672
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:04 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Nee, op basis een normaal salaris kun je tegenwoordig een hypotheek krijgen waar je bij wijze van spreken net een parkeerplaats van koopt. Dan zal er toch nog ergens anders geld vandaan moeten komen.
Oh zo bedoel je hem. Ik dacht kosten koper. 🤣
Maar inderdaad, om een relevante hypotheek te krijgen zul je je best moeten doen op je werk. Of je moet naar je stand gaan wonen en iets betaalbaarders zoeken buiten de Randstad.
pi_216422719
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 18:42 schreef halfway het volgende:
Ik wil helemaal geen starter als koper voor mijn huis. Niks als gezeik, afdingen, financiering niet rond krijgen.
Kijk zo willen we het zien. Huizen kopen/verkopen alleen onder huizenbezitters. Goed zo.
pi_216422763
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:51 schreef CoolGuy het volgende:
Dat zie je dan ook wel vaker; waar vroegere generaties plannen maakten voor middel- tot lange termijn moet de huidige generatie alles NU. NU de nieuwste telefoon, NU op vakantie naar Bali, NU dat festivalweekend a 500 euro, NU die culinaire city trip naar Barcelona, want tja, die-ene-influencer-op-Instagram raad het aan en we willen stiekem allemaal op hem lijken.
pi_216422773
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:03 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Als je voorgaande jaren niet de discipline op hebt kunnen brengen om te sparen dan is een eigen huis sowieso niks voor je. Dan krijg je namelijk eens in de zoveel tijd een grote kostenpost zoals onderhoud, lekkage, renovatie of iets anders en dan zit je met de gebakken peren omdat je waarschijnlijk ook geen financiele buffer hebt aangelegd.
CVtje stuk
Helemaal in paniek
Kost veel te veel
Tis schandalig
Ik heb dat geld helemaal niet.

Je kan het alweer zo uittekenen welke spasmes ze dan hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')