---quote:Door Redactie DFT
Gisteren, 06:02 in Geld
Amsterdam - Bijna 70% van de starters heeft onvoldoende spaargeld om een huis te kunnen kopen. Circa 20% beschikt zelfs helemaal niet over spaarcenten, blijkt uit een onderzoek van Viisi Hypotheken dat donderdag verschijnt.© ANP/HH
De meeste starters moeten jaren sparen voordat zij hun eerste huis kunnen kopen.
„Dit terwijl de gemiddelde starter zeker ¤10.000 aan eigen middelen moet inbrengen voor bijkomende kosten, zoals een taxatierapport en notariskosten”, aldus Viisi. Volgens het hypotheekadvieskantoor hebben niet alleen praktisch geschoolde starters te weinig geld opzij gezet. „Ook middelbaargeschoolden en hoogopgeleiden hebben relatief te weinig gespaard voor de aankoop van een eerste woning”, legt medeoprichter Hergen Dutrieux uit.
Belastingvrije schenking of familiehypotheek
De gemiddelde woningprijs is eind vorig jaar met ¤9000 opgelopen naar ¤483.000, blijkt uit cijfers van makelaarsvereniging NVM. Volgens Dutrieux kunnen starters met onvoldoende spaargeld toch regelmatig hun slag slaan op de woningmarkt, mits hun familie over genoeg centen beschikt.
Ouders mogen dit jaar eenmalig ¤32.195 belastingvrij schenken als hun kind een huis koopt. Een familiehypotheek kan ook zorgen voor een oplossing voor het gebrek aan spaargeld bij starters, aldus de medeoprichter van Viisi.
quote:Door Pieter van Erven Dorens
20 okt. 2024 in Geld
Amsterdam - Een jonge koopstarter heeft vaker dan vroeger een financieel duwtje nodig op de woningmarkt. Vaak schiet de hypotheek flink tekort. Ouders kunnen bijspringen met een familiehypotheek of garantstelling, maar banken blijven streng. „Er komt meer bij kijken dan je denkt.”© Foto ANP/HH
Bij de huidige hoge woningprijzen hebben veel jonge starters hulp nodig van hun ouders.
© https://www.telegraaf.nl/(...)-kijken-dan-je-denkt
Succes met sparen als je woekerhuur elke maand in een zwart gat verdwijnt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, dat zeg ik al heel lang. Je kunt wel klagen over de huizenprijzen, maar als je geen rooie cent gespaard hebt maakt het niet uit hoe duur een huis wel of niet is, want je zult altijd eigen geld moeten meebrengen en als je dat niet hebt kun je geen enkel huis kopen.
20% heeft helemaal geen spaargeld. Right. Dan moet je je ook helemaal niet bezig houden met een huis willen kopen, en dan ben je ook geen serieuze koper.
Dit. En sowieso zijn huizenprijzen veel te hoog voor een stapel bakstenen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Succes met sparen als je woekerhuur elke maand in een zwart gat verdwijnt.
Die 20% laat het nog liever even renderen in crypto totdat ze miljoenen kunnen aftikken voor een huis.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
20% heeft helemaal geen spaargeld. Right. Dan moet je je ook helemaal niet bezig houden met een huis willen kopen, en dan ben je ook geen serieuze koper.
Het zou niet nodig moeten zijn om als monnik te leven om een huis te kunnen kopen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, dat zeg ik al heel lang. Je kunt wel klagen over de huizenprijzen, maar als je geen rooie cent gespaard hebt maakt het niet uit hoe duur een huis wel of niet is, want je zult altijd eigen geld moeten meebrengen en als je dat niet hebt kun je geen enkel huis kopen.
Jep, kansloos verhaal dan. Ik ben echt héél blij dat vriendin en ik ruim drie jaar bij mijn ouders konden wonen...dat is natuurlijk niet een situatie die je per se wilt (ook al zijn de onderlinge relaties uitstekend), maar zonder die optie, uiteraard in combinatie met werken, was het sowieso kansloos geweest..quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Succes met sparen als je woekerhuur elke maand in een zwart gat verdwijnt.
Afdingen is tegenwoordig niet echt een ding, gok ik. Buiten dat je helemaal niet zeker weet of het een starter is als de koper dat niet zelf aangeeft, in elk geval niet overal (dan dien je blind een bod in via een online platform, bijvoorbeeld).quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:42 schreef halfway het volgende:
Ik wil helemaal geen starter als koper voor mijn huis. Niks als gezeik, afdingen, financiering niet rond krijgen.
Heel dat kapitaal opdoeken, 'rijk zijn' tot 5 miljoen en verder niet.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Tijd voor een flinke verschuiving van kapitaal!
Even terugfluiten, ik heb altijd gespaard en heb echt wel wat achter de hand, maar voor mij is het net zo uitzichtloos.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Je ben echt genaaid als starter momenteelquote:Ok, na vijf jaar op een houtje bijten heb ik eindelijk 10% van de aanschafprijs gespaard.....huh.....Oh.......wacht eens even......de huizenprijzen zijn in die tijd met nog meer gestegen..... en mn spaargeld is door de inflatie ook met een aantal procent verdampt..... En ik kan alleen nog maar een postzegel appartement voor de hoofdprijs kopen of een tochtig hol waarvan ik de energiekosten niet kan betalen.....en ik kan niet genoeg lenen om dit te verbeteren......Oh.... Dan maar weer verder sparen....
Ik snap dat helemaal, en ik snap ook dat de situatie kut is, maar dat doet niets af aan wat ik zeg. Als je geen cent spaargeld hebt dan ga je geen enkel huis kunnen kopen, dus zelfs als morgen de huizen de helft goedkoper zijn, gewoon bam, 50% er af, dan nog kunnen mensen die geen cent gespaard hebben helemaal niks.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Even terugfluiten, ik heb altijd gespaard en heb echt wel wat achter de hand, maar voor mij is het net zo uitzichtloos.
Als je miljoenen kunt aftikken gaat het sowieso niet over die mensen gezien dat artikel.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Die 20% laat het nog liever even renderen in crypto totdat ze miljoenen kunnen aftikken voor een huis.
Elke dag avocado's eten doe je voor je gezondheid, dat is juist prio 1 in het leven.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:22 schreef TornadoDK het volgende:
Krijg je als je altijd de nieuwste iPhone wilt hebben en iedere dag avocado's eet.
Prioriteiten stellen is er niet meer bij.
Dat is wel beter ja, kun je langer leven om de huurders te spekkenquote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:24 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Elke dag avocado's eten doe je voor je gezondheid, dat is juist prio 1 in het leven.
Gezond eten kopen is de beste investering die je kunt doen.
Er is tegen de huidige stijging van de huizenprijzen niet tegenop te sparen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Is er ooit iets mogelijk waardoor de huizenprijzen in één keer fiks minder waard worden?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:35 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Er is tegen de huidige stijging van de huizenprijzen niet tegenop te sparen.
Daar heb ik het dan ook niet over.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:35 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Er is tegen de huidige stijging van de huizenprijzen niet tegenop te sparen.
Een nieuwe zwarte doodquote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is er ooit iets mogelijk waardoor de huizenprijzen in één keer fiks minder waard worden?
Ja, een vlinke economische crisis. Niet dat starters er veel aan hebben als de werkeloosheid boven de 20% schiet.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is er ooit iets mogelijk waardoor de huizenprijzen in één keer fiks minder waard worden?
Sterfte van de babyboomers. Dat zal de komende jaren steeds meer gebeuren. Dan komen er genoeg woningen vrij.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus genoeg mensen die best wel weten dat je met 0 euro geen kans maakt..quote:Door de bescheiden omvang van hun spaarpot, denkt maar liefst driekwart van alle Nederlandse starters nog zeker drie jaar te moeten sparen voordat ze een eigen huis kunnen kopen.
Zie hier een clown in een bubbel.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Eigen schuld, dikke bult. 5 jaar geleden bij het begin van het stijgen van de huizenprijzen gaf ik al aan: ga sparen, zorg dat je een startkapitaal heb!
Maar nee, toen was al de tendens dat het nutteloos was, want er was niet tegen op te sparen (gelul natuurlijk).
En nu? Exact hetzelfde verhaal lees ik weer. Wel geld besteden aan een dure auto's, drie vakanties in een jaar, elk weekend flink uitgaan, uit eten, die nieuwe iPhone, etc. etc.
Had je rustig aan gedaan (zonder al het bovenstaande op te geven), had je nu makkelijk een startkapitaal kunnen hebben. Maar nee, lekker door blijven zeiken dat het zo nutteloos is. Meer gaan werken voor meer geld? Nee joh, dat ga ik echt niet doen!
Blijf daar de komende tig jaar maar mee door gaan: dan heb je nog steeds niks.
Succes daarmee, je hebt het (niet) verdiend!
Waarom dan?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 20:11 schreef Pleun2011 het volgende:
Doorstromen is ook lastiger dan vroeger, ook als je spaargeld hebt
Omdat een betere woning meer geld kost dan je hebt gekregen door verkoop oude woning (inclusief overwaarde) Dus dan zit je alsnog met een behoorlijke hypotheekquote:
Je zegt erbij 'ook als je spaargeld' hebt, maar als je dan alsnog een hypotheek moet afsluiten heb je dus toch geen spaargeld. Of in ieder geval niet genoeg.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Omdat een betere woning meer geld kost dan je hebt gekregen door verkoop oude woning (inclusief overwaarde) Dus dan zit je alsnog met een behoorlijke hypotheek
Dat laatste. Dat zal wel voor meer mensen gelden. Maar voor starters is het vele malen lastiger natuurlijkquote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je zegt erbij 'ook als je spaargeld' hebt, maar als je dan alsnog een hypotheek moet afsluiten heb je dus toch geen spaargeld. Of in ieder geval niet genoeg.
Als je bang bent voor de financiering kun je ook biedingen zonder voorbehoud aanvaarden. Krijg je tenminste een fijne zak geld als het alsnog niet lukt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:42 schreef halfway het volgende:
Ik wil helemaal geen starter als koper voor mijn huis. Niks als gezeik, afdingen, financiering niet rond krijgen.
Geloof je nu écht dat mensen in London (komt oorspronkelijk uit de Guardian dit idee) wel een huis kunnen kopen als ze géén avocado's kopen?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:22 schreef TornadoDK het volgende:
Krijg je als je altijd de nieuwste iPhone wilt hebben en iedere dag avocado's eet.
Prioriteiten stellen is er niet meer bij.
Wie gaat er dan een citytrip maken? Echt niemand doet dit, citytrips is voor bejaarden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:15 schreef Halcon het volgende:
Waarom sparen ze dan niet i.p.v. citytrips maken en zo?
Doe er even een linkje bij waaruit blijkt dat het geld daar aan is besteed en niet aan het feit dat sparen wellicht helemaal geen optie is door de hoge huren.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wel geld besteden aan een dure auto's, drie vakanties in een jaar, elk weekend flink uitgaan, uit eten, die nieuwe iPhone, etc. etc.
Dat hoeft niet, je kunt ook kleiner willen gaan wonen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Omdat een betere woning meer geld kost dan je hebt gekregen door verkoop oude woning (inclusief overwaarde) Dus dan zit je alsnog met een behoorlijke hypotheek
Met een ton spaargeld kom je nu ook al niet meer ver volgens mij.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Dan durven ze geen huis te kopen want alles is onzeker of ze zijn zelf werkloosquote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:47 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Ja, een vlinke economische crisis. Niet dat starters er veel aan hebben als de werkeloosheid boven de 20% schiet.
Het geld van die babyboomers gaat naar de erfgenamen. Die hebben dan weer meer geld wat ze tegen een huis aan kunnen gooien.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:47 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Sterfte van de babyboomers. Dat zal de komende jaren steeds meer gebeuren. Dan komen er genoeg woningen vrij.
Maar echt flink dalen zal het ook wel weer niet; daar gaat de inflatie wel voor zorgen. Hoogst ns zal de stijging flink minder worden.
Omdat de "oude" woning vaak niet onderhouden is. Is die bijgehouden kom je vaak nog een heel eind.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Tegen wie praat je in hemelsnaam? Of scheer je voor het gemak iedereen even over één kam met je onderbuik-analyse?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Eigen schuld, dikke bult. 5 jaar geleden bij het begin van het stijgen van de huizenprijzen gaf ik al aan: ga sparen, zorg dat je een startkapitaal heb!
Maar nee, toen was al de tendens dat het nutteloos was, want er was niet tegen op te sparen (gelul natuurlijk).
En nu? Exact hetzelfde verhaal lees ik weer. Wel geld besteden aan een dure auto's, drie vakanties in een jaar, elk weekend flink uitgaan, uit eten, die nieuwe iPhone, etc. etc.
Had je rustig aan gedaan (zonder al het bovenstaande op te geven), had je nu makkelijk een startkapitaal kunnen hebben. Maar nee, lekker door blijven zeiken dat het zo nutteloos is. Meer gaan werken voor meer geld? Nee joh, dat ga ik echt niet doen!
Het overgrote merendeel van de babyboomerwoningen is dermate verouderd dat ze beter gesloopt kunnen worden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:47 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Sterfte van de babyboomers. Dat zal de komende jaren steeds meer gebeuren. Dan komen er genoeg woningen vrij.
Maar echt flink dalen zal het ook wel weer niet; daar gaat de inflatie wel voor zorgen. Hoogst ns zal de stijging flink minder worden.
Dat is onzin.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:58 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het overgrote merendeel van de babyboomerwoningen is dermate verouderd dat ze beter gesloopt kunnen worden.
Maak er 20 miljoen van, en ik geef je gelijk.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:05 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Heel dat kapitaal opdoeken, 'rijk zijn' tot 5 miljoen en verder niet.
Gesloopt is misschien een beetje overdreven, maar veel babyboomerwoningen zijn hopeloos verouderd, zo niet vervallen. Die gaat ook niet de redding brengen wanneer ze vrij komen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is onzin.
Net als het idee dat de vraag naar woningen gaat dalen. De blijft gewoon toenemen.
De tweedeling wordt steeds groter. Jongeren die rijke ouders hebben krijgen geld om te steken in de aanschaf van de woning, de jongeren die geen rijke ouders hebben en een normaal verdienende baan hebben het nakijken. Met een beetje pech zitten ze ook nog in een te dure huurwoning en kunnen ze daardoor ook weinig tot geen geld sparen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:54 schreef VEM2012 het volgende:
Het verbazingwekkende is dat zo’n beetje sinds het begin van deze eeuw ik al die verhalen lees over dat starters geen huis kunnen kopen, maar feitelijk jongeren steeds vroeger hun eerste huis kopen en het eigen woningbezit steeds verder toeneemt.
Dat staat een klein beetje haaks op elkaar.
Iemand die zelfs een bedragje als 10k niet bij elkaar kan schrapen moet ook simpelweg geen huis willen kopen.
Kijk, dat er te weinig woningen zijn waardoor sommigen noch een koop-, noch een huurwoning hebben, daar mag je terecht over klagen. Maar het idee dat iedereen voor een grijpstuiver een woning zou moeten kunnen kopen is een beetje zot.
Misschien ben je in de war met hoogbejaarden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:04 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Gesloopt is misschien een beetje overdreven, maar veel babyboomerwoningen zijn hopeloos verouderd, zo niet vervallen. Die gaat ook niet de redding brengen wanneer ze vrij komen.
"wel geld besteden aan dure auto's" lmaoquote:
Als er ineens volop gebouwd gaat worden. Of als de 70+ers massaal overlijden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Linkse snowflakes met een modale inkomen behoren zelf al tot 'swerelds rijkste 10% ofzo.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:03 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Maak er 20 miljoen van, en ik geef je gelijk.
Eat the (very) rich.
Memecoins telt niet als sparen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Even terugfluiten, ik heb altijd gespaard en heb echt wel wat achter de hand, maar voor mij is het net zo uitzichtloos.
Ik snap helemaal niet waarom je het koppelt aan het zijn van babyboomer. Alsof die mensen allemaal in hetzelfde soort huizen woont.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:04 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Gesloopt is misschien een beetje overdreven, maar veel babyboomerwoningen zijn hopeloos verouderd, zo niet vervallen. Die gaat ook niet de redding brengen wanneer ze vrij komen.
Helemaal mee eens, de generatie starters van nu weet niet meer wat zelfredzaamheid is, maar verwacht wel een koophuisje van een half miljoen te kunnen krijgen, want ze hebben immers altijd alles in het leven gekregen, dus als de realiteit van het echte leven ze raakt is het huilen geblazen. Dit is namelijk iets dat pap en mam niet voor ze kunnen oplossen, en dat doet zeer.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Miep miep miep.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, de generatie starters van nu weet niet meer wat zelfredzaamheid is, maar verwacht wel een koophuisje van een half miljoen te kunnen krijgen, want ze hebben immers altijd alles in het leven gekregen, dus als de realiteit van het echte leven ze raakt is het huilen geblazen. Dit is namelijk iets dat pap en mam niet voor ze kunnen oplossen, en dat doet zeer.
Vergeet de Starbucks koffie voor 6 euro elke dag niet, die amandelmelkfrappucino met pumpkin spice latte is wel echt een must have.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik kocht mijn appartement in 2003 voor 169K, hoewel ik destijds ook al 2 keer modaal verdiende was dit zo ongeveer wat ik kon financieren. En dat mensen dan zeggen: Geluk gehad.... Nee ik heb uitgebreid onderzocht wat de beste investering was, dat dat toen een ouwe krottige wijk was heb ik voor lief genomen omdat ik wist dat het 10 jaar later een prachtige buurt zou zijn.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:54 schreef VEM2012 het volgende:
Het verbazingwekkende is dat zo’n beetje sinds het begin van deze eeuw ik al die verhalen lees over dat starters geen huis kunnen kopen, maar feitelijk jongeren steeds vroeger hun eerste huis kopen en het eigen woningbezit steeds verder toeneemt.
Dat staat een klein beetje haaks op elkaar.
Iemand die zelfs een bedragje als 10k niet bij elkaar kan schrapen moet ook simpelweg geen huis willen kopen.
Kijk, dat er te weinig woningen zijn waardoor sommigen noch een koop-, noch een huurwoning hebben, daar mag je terecht over klagen. Maar het idee dat iedereen voor een grijpstuiver een woning zou moeten kunnen kopen is een beetje zot.
Nee hoor, gewoon ervaring. Als verhuurder van huizen maak je wel eens wat mee zal ik zeggen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Miep miep miep.
De zuurheid naar de jeugd.
Nee pure waarheid, de huidige jeugd is niks meer gewent, word nog lachen als we straks een echte harde economische crisis krijgen, zitten we met 200.000 marketeers en social media managers in de WW.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Miep miep miep.
De zuurheid naar de jeugd.
Vergeet de lifestyle coaches nietquote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee pure waarheid, de huidige jeugd is niks meer gewent, word nog lachen als we straks een echte harde economische crisis krijgen, zitten we met 200.000 marketeers en social media managers in de WW.
Dat zijn doorgaans vrouwtjes die op iemands anders zak teren en schamen dat ze niet werken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vergeet de lifestyle coaches niet
Ik dacht juist dat een hoop van die figuren tegenwoordig “influenzah” zijn geworden en Temu meuk proberen aan te prijzen, soort Tell Sell anno 2025.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zijn doorgaans vrouwtjes die op iemands anders zak teren en schamen dat ze niet werken.
De laatste tijd zijn ze trouwens allemaal Yoga juf.
Aha, hier dus nog zo’n graaier.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee hoor, gewoon ervaring. Als verhuurder van huizen maak je wel eens wat mee zal ik zeggen.
Dus dat tweeverdieners geen hypotheek meer mogen nemen dat is hun eigen schuld en de hoge prijzen ook?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap helemaal niet waarom je het koppelt aan het zijn van babyboomer. Alsof die mensen allemaal in hetzelfde soort huizen woont.
Zoveel koopwoningen zijn er niet die echt slecht zijn. Ook jaren 60 woningen zijn doorgaans na geïsoleerd, kunststof kozijnen met hr++ erin, vloerverwarming en dan meteen ook de vloer isoleren, dakisolatie, ventilatie op orde, de boel opnieuw stucen, nieuwe vloer, nieuwe badkamer, nieuwe keuken… Niets mis mee hoor.
Dit soort teksten zijn van alle tijden.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee pure waarheid, de huidige jeugd is niks meer gewen d
Ik beschouw mezelf als iemand die voorziet in een primaire levensbehoefte voor anderen. Weldoener gaat net te ver, maar iemand die klaarstaat voor anderen, dat zeker wel.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Aha, hier dus nog zo’n graaier.
En dan je klanten zo afzeiken.
Wat een onzin zeg. Je kan gewoon 100% financieren. Als starter betaal je geen overdrachtsbelasting, alleen heb je kosten voor notaris, aankoopmakelaar, financieel advies en wat kluswerk.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:09 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
De tweedeling wordt steeds groter. Jongeren die rijke ouders hebben krijgen geld om te steken in de aanschaf van de woning, de jongeren die geen rijke ouders hebben en een normaal verdienende baan hebben het nakijken. Met een beetje pech zitten ze ook nog in een te dure huurwoning en kunnen ze daardoor ook weinig tot geen geld sparen.
En je hebt nu al 40.000 euro eigen inleg nodig voor een hypotheek las ik laatst. Minstens.
Toxische vrouwenhaat zeg, waar haal je al die desinfofmatie vandaan wappiequote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zijn doorgaans vrouwtjes die op iemands anders zak teren en schamen dat ze niet werken.
De laatste tijd zijn ze trouwens allemaal Yoga juf.
Ik spreek dan wel weer 25 programmeertalen, en als je wilt wordfeuden mag je me proberen te verslaan.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit soort teksten zijn van alle tijden.
Spijker. Kop.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, de generatie starters van nu weet niet meer wat zelfredzaamheid is, maar verwacht wel een koophuisje van een half miljoen te kunnen krijgen, want ze hebben immers altijd alles in het leven gekregen, dus als de realiteit van het echte leven ze raakt is het huilen geblazen. Dit is namelijk iets dat pap en mam niet voor ze kunnen oplossen, en dat doet zeer.
Van makelaarskosten.nl:quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Je kan gewoon 100% financieren. Als starter betaal je geen overdrachtsbelasting, alleen heb je kosten voor notaris, aankoopmakelaar, financieel advies en wat kluswerk.
Allemaal voor de clicks dat soort overdreven stellingen die nergens vandaan komen en die je zelf ook kan falsificeren door even na te rekenen.
Je hoeft ook helemaal geen rijke ouders te hebben. Ongeveer 60% van de Nederlandse huishoudens heeft inmiddels een koopwoning. 37% is sociale huur (mensen die helemaal niet moeten denken aan kopen).
De tweedeling wordt steeds groter… uh-huh…
Hoe ver kun je van de werkelijkheid staan zegquote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:32 schreef VEM2012 het volgende:
Van die jankballen die 23 zijn, net van de universiteit waar ze een pretstudie gedaan hebben. Toch een heel behoorlijk startsalaris hebben en dan denken dat ze toch wel even een mooie woning in een leuke buurt in Amsterdam moeten kunnen kopen.
Eens.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik kocht mijn appartement in 2003 voor 169K, hoewel ik destijds ook al 2 keer modaal verdiende was dit zo ongeveer wat ik kon financieren. En dat mensen dan zeggen: Geluk gehad.... Nee ik heb uitgebreid onderzocht wat de beste investering was, dat dat toen een ouwe krottige wijk was heb ik voor lief genomen omdat ik wist dat het 10 jaar later een prachtige buurt zou zijn.
Als je 7 jaar over een HBO studie doet, en daarna gaat "Reizen" dan ben je inderdaad een stuk ouder ja.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:37 schreef MissButterflyy het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ken-op-een-huis.html
Ik denk dat je ook even moet afstappen van het idee dat een starter een begin 20-er is.
Er zijn genoeg mensen bij die veel ouder zijn.
Starter zijn heeft niets te maken met of je net begint met werken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je 7 jaar over een HBO studie doet, en daarna gaat "Reizen" dan ben je inderdaad een stuk ouder ja.
Maar nu die ‘graaiers’ allemaal hun huizen verkocht hebben is er een nieuw jankverhaal (al is die terecht…): er zijn zo goed als geen huurwoningen meer.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Aha, hier dus nog zo’n graaier.
En dan je klanten zo afzeiken.
Dat is doorgaans het moment dat je ook voor het eerst gaat denken aan een plek voor je zelf, omdat studeerders doorgaans of thuis wonen, of in goedkope huur met anderen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:38 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Starter zijn heeft niets te maken met of je net begint met werken.
Tweeverdieners mogen geen hypotheek meer nemen? Wat?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:27 schreef Jeo_Boden het volgende:
[..]
Dus dat tweeverdieners geen hypotheek meer mogen nemen dat is hun eigen schuld en de hoge prijzen ook?
Die lui worden allemaal aangestoken door hun matties op Instagram die met hun amateur-infleunzah-werkzaamheden proberen te pochen met hun dure lifesteyle waarvan de helft zo niet meer fake is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Spijker. Kop.
Van die jankballen die 23 zijn, net van de universiteit waar ze een pretstudie gedaan hebben. Toch een heel behoorlijk startsalaris hebben en dan denken dat ze toch wel even een mooie woning in een leuke buurt in Amsterdam moeten kunnen kopen.
Ik was zelf 30+ toen ik mijn eerste woning kocht en dat was toentertijd een hele gemiddelde leeftijd om een eerste woning te kopen. En nu heeft men al stress als ze begin 20 zijn en ‘nog steeds’ geen eigen woning hebben kunnen kopen.
Wat natuurlijk aangewakkerd wordt door dit soort berichtgeving.
Ik kijk niet neer op anderen, ik geef alleen aan dat de woningmarkt altijd lastig is geweest, echter als ik de meeste mensen hoor die zeggen: Met mijn inkomen kan ik geen huis kopen, dan zijn ze doorgaans op zoek naar een appartement in een grot stad. Je kunt er ook voor kiezen om genoegen te nemen met iets minders voor een paar jaar, dan kun je je inkomen rustig laten groeien, en ook geld opzij leggen. Maar goed, noem mij maar zuur.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:39 schreef MissButterflyy het volgende:
Wat een zure mannetjes hier. Vinden dat ze het zelf wel helemaal hebben gemaakt en goede beslissingen hebben gemaakt en kijken nu neer op de mensen die een eerste eigen huis willen kopen.
Hmmm de regering vond toch niet omdat de huurprijzen de pan uit rezen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar nu die ‘graaiers’ allemaal hun huizen verkocht hebben is er een nieuw jankverhaal (al is die terecht…): er zijn zo goed als geen huurwoningen meer.
Zou het kunnen dat particuliere verhuurders gewoon in een broodnodige behoefte voorzagen?
Ik kan je alvast vertellen dat een starter vandaag de dag al de nodige jaren werkt om de doodeenvoudige reden dat je tegenwoordig al gauw 100k+ eigen inleg nodig hebt en dat is redelijk kansloos als je net begint met werken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is doorgaans het moment dat je ook voor het eerst gaat denken aan een plek voor je zelf, omdat studeerders doorgaans of thuis wonen, of in goedkope huur met anderen.
Een dak boven je hoofd is wat anders dan een ideaal stulpje in een hipster wijk.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:41 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hmmm de regering vond toch niet omdat de huurprijzen de pan uit rezen.
Een broodnodige behoefte hoort niet de prijs van een luxe product te krijgen, alleen nog voor de happy few.
Laat een dak boven je hoofd hebben vooral een recht zijn, en geen luxe.
Op welke politieke partijen heb je in de afgelopen jaren zelf gestemd?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:39 schreef MissButterflyy het volgende:
Wat een zure mannetjes hier. Vinden dat ze het zelf wel helemaal hebben gemaakt en goede beslissingen hebben gemaakt en kijken nu neer op de mensen die een eerste eigen huis willen kopen.
Waar haal je in godsnaam die 100K vandaan?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:42 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik kan je alvast vertellen dat een starter vandaag de dag al de nodige jaren werkt om de doodeenvoudige reden dat je tegenwoordig al gauw 100k+ eigen inleg nodig hebt en dat is redelijk kansloos als je net begint met werken.
Je kunt het vrij objectief meten door te kijken hoeveel % van de woningen betaald kan worden door bijv <modaal, <2x modaal, etc. Die percentielen zijn een stuk beroerder dan dat ze tien jaar geleden waren.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik kijk niet neer op anderen, ik geef alleen aan dat de woningmarkt altijd lastig is geweest, echter als ik de meeste mensen hoor die zeggen: Met mijn inkomen kan ik geen huis kopen, dan zijn ze doorgaans op zoek naar een appartement in een grot stad. Je kunt er ook voor kiezen om genoegen te nemen met iets minders voor een paar jaar, dan kun je je inkomen rustig laten groeien, en ook geld opzij leggen. Maar goed, noem mij maar zuur.
Om te beginnen: ze roepen zonder onderbouwing een percentage, ik heb uitgelegd wat er werkelijk minimaal nodig is. Hypotheek kost je ongeveer 2,5k, notaris 1,5k en dan nog wat kosten er bovenop. Met 10k red je dat echt wel.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Van makelaarskosten.nl:
Huis kopen: hoeveel eigen geld nodig als starter?
Wil jij je eerste huis kopen? In 2025 heb je als starter vaak eigen geld nodig om een huis te kopen. Je hoeveelheid spaargeld en eigen inbreng bepaalt namelijk mede of je in aanmerking komt voor een hypotheek. In dit artikel bespreken we hoeveel eigen inleg je gemiddeld nodig hebt en wat er in 2025 verandert voor starters.
Hoeveel eigen geld heb je nodig om een huis te kopen in 2025?
In 2025 kun je maximaal 100% van de woningwaarde lenen met een hypotheek. Alle bijkomende kosten betaal je uit eigen zak. Gemiddeld moet je rekenen op zo’n 4% tot 6% van de aankoopprijs aan eigen inbreng. Voor een huis van ¤200.000 komt dat neer op ¤8.000 tot ¤12.000 aan spaargeld dat je zelf moet inleggen.
En waar koop je nog een huis van 200.000 euro? De prijzen zijn alweer verdubbeld.
Dus die 40.000 euro eigen geld inbrengen klopt dus wel, ook als starter. Laatst was het nog groot in het nieuws. Ik zoek het even op.
Enig idee wat een huis kost en hoeveel hypotheek iemand kan krijgen met laten we zeggen anderhalve keer modaal?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waar haal je in godsnaam die 100K vandaan?
Het gaat niet alleen om woningen in hipster wijken.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een dak boven je hoofd is wat anders dan een ideaal stulpje in een hipster wijk.
Het is wat, mensen die gewoon niet zeiken over hoe oneerlijk de wereld is, maar gewoon doen…quote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:39 schreef MissButterflyy het volgende:
Keep calm en lees de link die ik eerder deelde van nu.nlquote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Om te beginnen: ze roepen zonder onderbouwing een percentage, ik heb uitgelegd wat er werkelijk minimaal nodig is. Hypotheek kost je ongeveer 2,5k, notaris 1,5k en dan nog wat kosten er bovenop. Met 10k red je dat echt wel.
Jij schreef overigens minimaal 40k wat bij 4% een huis van 1 miljoen is.
Voor een starter????????
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |