---quote:Door Redactie DFT
Gisteren, 06:02 in Geld
Amsterdam - Bijna 70% van de starters heeft onvoldoende spaargeld om een huis te kunnen kopen. Circa 20% beschikt zelfs helemaal niet over spaarcenten, blijkt uit een onderzoek van Viisi Hypotheken dat donderdag verschijnt.© ANP/HH
De meeste starters moeten jaren sparen voordat zij hun eerste huis kunnen kopen.
„Dit terwijl de gemiddelde starter zeker ¤10.000 aan eigen middelen moet inbrengen voor bijkomende kosten, zoals een taxatierapport en notariskosten”, aldus Viisi. Volgens het hypotheekadvieskantoor hebben niet alleen praktisch geschoolde starters te weinig geld opzij gezet. „Ook middelbaargeschoolden en hoogopgeleiden hebben relatief te weinig gespaard voor de aankoop van een eerste woning”, legt medeoprichter Hergen Dutrieux uit.
Belastingvrije schenking of familiehypotheek
De gemiddelde woningprijs is eind vorig jaar met ¤9000 opgelopen naar ¤483.000, blijkt uit cijfers van makelaarsvereniging NVM. Volgens Dutrieux kunnen starters met onvoldoende spaargeld toch regelmatig hun slag slaan op de woningmarkt, mits hun familie over genoeg centen beschikt.
Ouders mogen dit jaar eenmalig ¤32.195 belastingvrij schenken als hun kind een huis koopt. Een familiehypotheek kan ook zorgen voor een oplossing voor het gebrek aan spaargeld bij starters, aldus de medeoprichter van Viisi.
quote:Door Pieter van Erven Dorens
20 okt. 2024 in Geld
Amsterdam - Een jonge koopstarter heeft vaker dan vroeger een financieel duwtje nodig op de woningmarkt. Vaak schiet de hypotheek flink tekort. Ouders kunnen bijspringen met een familiehypotheek of garantstelling, maar banken blijven streng. „Er komt meer bij kijken dan je denkt.”© Foto ANP/HH
Bij de huidige hoge woningprijzen hebben veel jonge starters hulp nodig van hun ouders.
© https://www.telegraaf.nl/(...)-kijken-dan-je-denkt
Succes met sparen als je woekerhuur elke maand in een zwart gat verdwijnt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, dat zeg ik al heel lang. Je kunt wel klagen over de huizenprijzen, maar als je geen rooie cent gespaard hebt maakt het niet uit hoe duur een huis wel of niet is, want je zult altijd eigen geld moeten meebrengen en als je dat niet hebt kun je geen enkel huis kopen.
20% heeft helemaal geen spaargeld. Right. Dan moet je je ook helemaal niet bezig houden met een huis willen kopen, en dan ben je ook geen serieuze koper.
Dit. En sowieso zijn huizenprijzen veel te hoog voor een stapel bakstenen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Succes met sparen als je woekerhuur elke maand in een zwart gat verdwijnt.
Die 20% laat het nog liever even renderen in crypto totdat ze miljoenen kunnen aftikken voor een huis.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
20% heeft helemaal geen spaargeld. Right. Dan moet je je ook helemaal niet bezig houden met een huis willen kopen, en dan ben je ook geen serieuze koper.
Het zou niet nodig moeten zijn om als monnik te leven om een huis te kunnen kopen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, dat zeg ik al heel lang. Je kunt wel klagen over de huizenprijzen, maar als je geen rooie cent gespaard hebt maakt het niet uit hoe duur een huis wel of niet is, want je zult altijd eigen geld moeten meebrengen en als je dat niet hebt kun je geen enkel huis kopen.
Jep, kansloos verhaal dan. Ik ben echt héél blij dat vriendin en ik ruim drie jaar bij mijn ouders konden wonen...dat is natuurlijk niet een situatie die je per se wilt (ook al zijn de onderlinge relaties uitstekend), maar zonder die optie, uiteraard in combinatie met werken, was het sowieso kansloos geweest..quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:13 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Succes met sparen als je woekerhuur elke maand in een zwart gat verdwijnt.
Afdingen is tegenwoordig niet echt een ding, gok ik. Buiten dat je helemaal niet zeker weet of het een starter is als de koper dat niet zelf aangeeft, in elk geval niet overal (dan dien je blind een bod in via een online platform, bijvoorbeeld).quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:42 schreef halfway het volgende:
Ik wil helemaal geen starter als koper voor mijn huis. Niks als gezeik, afdingen, financiering niet rond krijgen.
Heel dat kapitaal opdoeken, 'rijk zijn' tot 5 miljoen en verder niet.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:08 schreef SebbeSwensje het volgende:
Tijd voor een flinke verschuiving van kapitaal!
Even terugfluiten, ik heb altijd gespaard en heb echt wel wat achter de hand, maar voor mij is het net zo uitzichtloos.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Je ben echt genaaid als starter momenteelquote:Ok, na vijf jaar op een houtje bijten heb ik eindelijk 10% van de aanschafprijs gespaard.....huh.....Oh.......wacht eens even......de huizenprijzen zijn in die tijd met nog meer gestegen..... en mn spaargeld is door de inflatie ook met een aantal procent verdampt..... En ik kan alleen nog maar een postzegel appartement voor de hoofdprijs kopen of een tochtig hol waarvan ik de energiekosten niet kan betalen.....en ik kan niet genoeg lenen om dit te verbeteren......Oh.... Dan maar weer verder sparen....
Ik snap dat helemaal, en ik snap ook dat de situatie kut is, maar dat doet niets af aan wat ik zeg. Als je geen cent spaargeld hebt dan ga je geen enkel huis kunnen kopen, dus zelfs als morgen de huizen de helft goedkoper zijn, gewoon bam, 50% er af, dan nog kunnen mensen die geen cent gespaard hebben helemaal niks.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Even terugfluiten, ik heb altijd gespaard en heb echt wel wat achter de hand, maar voor mij is het net zo uitzichtloos.
Als je miljoenen kunt aftikken gaat het sowieso niet over die mensen gezien dat artikel.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:37 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Die 20% laat het nog liever even renderen in crypto totdat ze miljoenen kunnen aftikken voor een huis.
Elke dag avocado's eten doe je voor je gezondheid, dat is juist prio 1 in het leven.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:22 schreef TornadoDK het volgende:
Krijg je als je altijd de nieuwste iPhone wilt hebben en iedere dag avocado's eet.
Prioriteiten stellen is er niet meer bij.
Dat is wel beter ja, kun je langer leven om de huurders te spekkenquote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:24 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Elke dag avocado's eten doe je voor je gezondheid, dat is juist prio 1 in het leven.
Gezond eten kopen is de beste investering die je kunt doen.
Er is tegen de huidige stijging van de huizenprijzen niet tegenop te sparen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Is er ooit iets mogelijk waardoor de huizenprijzen in één keer fiks minder waard worden?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:35 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Er is tegen de huidige stijging van de huizenprijzen niet tegenop te sparen.
Daar heb ik het dan ook niet over.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:35 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Er is tegen de huidige stijging van de huizenprijzen niet tegenop te sparen.
Een nieuwe zwarte doodquote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is er ooit iets mogelijk waardoor de huizenprijzen in één keer fiks minder waard worden?
Ja, een vlinke economische crisis. Niet dat starters er veel aan hebben als de werkeloosheid boven de 20% schiet.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Is er ooit iets mogelijk waardoor de huizenprijzen in één keer fiks minder waard worden?
Sterfte van de babyboomers. Dat zal de komende jaren steeds meer gebeuren. Dan komen er genoeg woningen vrij.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dus genoeg mensen die best wel weten dat je met 0 euro geen kans maakt..quote:Door de bescheiden omvang van hun spaarpot, denkt maar liefst driekwart van alle Nederlandse starters nog zeker drie jaar te moeten sparen voordat ze een eigen huis kunnen kopen.
Zie hier een clown in een bubbel.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Eigen schuld, dikke bult. 5 jaar geleden bij het begin van het stijgen van de huizenprijzen gaf ik al aan: ga sparen, zorg dat je een startkapitaal heb!
Maar nee, toen was al de tendens dat het nutteloos was, want er was niet tegen op te sparen (gelul natuurlijk).
En nu? Exact hetzelfde verhaal lees ik weer. Wel geld besteden aan een dure auto's, drie vakanties in een jaar, elk weekend flink uitgaan, uit eten, die nieuwe iPhone, etc. etc.
Had je rustig aan gedaan (zonder al het bovenstaande op te geven), had je nu makkelijk een startkapitaal kunnen hebben. Maar nee, lekker door blijven zeiken dat het zo nutteloos is. Meer gaan werken voor meer geld? Nee joh, dat ga ik echt niet doen!
Blijf daar de komende tig jaar maar mee door gaan: dan heb je nog steeds niks.
Succes daarmee, je hebt het (niet) verdiend!
Waarom dan?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 20:11 schreef Pleun2011 het volgende:
Doorstromen is ook lastiger dan vroeger, ook als je spaargeld hebt
Omdat een betere woning meer geld kost dan je hebt gekregen door verkoop oude woning (inclusief overwaarde) Dus dan zit je alsnog met een behoorlijke hypotheekquote:
Je zegt erbij 'ook als je spaargeld' hebt, maar als je dan alsnog een hypotheek moet afsluiten heb je dus toch geen spaargeld. Of in ieder geval niet genoeg.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Omdat een betere woning meer geld kost dan je hebt gekregen door verkoop oude woning (inclusief overwaarde) Dus dan zit je alsnog met een behoorlijke hypotheek
Dat laatste. Dat zal wel voor meer mensen gelden. Maar voor starters is het vele malen lastiger natuurlijkquote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:44 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Je zegt erbij 'ook als je spaargeld' hebt, maar als je dan alsnog een hypotheek moet afsluiten heb je dus toch geen spaargeld. Of in ieder geval niet genoeg.
Als je bang bent voor de financiering kun je ook biedingen zonder voorbehoud aanvaarden. Krijg je tenminste een fijne zak geld als het alsnog niet lukt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:42 schreef halfway het volgende:
Ik wil helemaal geen starter als koper voor mijn huis. Niks als gezeik, afdingen, financiering niet rond krijgen.
Geloof je nu écht dat mensen in London (komt oorspronkelijk uit de Guardian dit idee) wel een huis kunnen kopen als ze géén avocado's kopen?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:22 schreef TornadoDK het volgende:
Krijg je als je altijd de nieuwste iPhone wilt hebben en iedere dag avocado's eet.
Prioriteiten stellen is er niet meer bij.
Wie gaat er dan een citytrip maken? Echt niemand doet dit, citytrips is voor bejaarden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:15 schreef Halcon het volgende:
Waarom sparen ze dan niet i.p.v. citytrips maken en zo?
Doe er even een linkje bij waaruit blijkt dat het geld daar aan is besteed en niet aan het feit dat sparen wellicht helemaal geen optie is door de hoge huren.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wel geld besteden aan een dure auto's, drie vakanties in een jaar, elk weekend flink uitgaan, uit eten, die nieuwe iPhone, etc. etc.
Dat hoeft niet, je kunt ook kleiner willen gaan wonen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Omdat een betere woning meer geld kost dan je hebt gekregen door verkoop oude woning (inclusief overwaarde) Dus dan zit je alsnog met een behoorlijke hypotheek
Met een ton spaargeld kom je nu ook al niet meer ver volgens mij.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
Dan durven ze geen huis te kopen want alles is onzeker of ze zijn zelf werkloosquote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:47 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Ja, een vlinke economische crisis. Niet dat starters er veel aan hebben als de werkeloosheid boven de 20% schiet.
Het geld van die babyboomers gaat naar de erfgenamen. Die hebben dan weer meer geld wat ze tegen een huis aan kunnen gooien.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:47 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Sterfte van de babyboomers. Dat zal de komende jaren steeds meer gebeuren. Dan komen er genoeg woningen vrij.
Maar echt flink dalen zal het ook wel weer niet; daar gaat de inflatie wel voor zorgen. Hoogst ns zal de stijging flink minder worden.
Omdat de "oude" woning vaak niet onderhouden is. Is die bijgehouden kom je vaak nog een heel eind.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 22:41 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Tegen wie praat je in hemelsnaam? Of scheer je voor het gemak iedereen even over één kam met je onderbuik-analyse?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:45 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Eigen schuld, dikke bult. 5 jaar geleden bij het begin van het stijgen van de huizenprijzen gaf ik al aan: ga sparen, zorg dat je een startkapitaal heb!
Maar nee, toen was al de tendens dat het nutteloos was, want er was niet tegen op te sparen (gelul natuurlijk).
En nu? Exact hetzelfde verhaal lees ik weer. Wel geld besteden aan een dure auto's, drie vakanties in een jaar, elk weekend flink uitgaan, uit eten, die nieuwe iPhone, etc. etc.
Had je rustig aan gedaan (zonder al het bovenstaande op te geven), had je nu makkelijk een startkapitaal kunnen hebben. Maar nee, lekker door blijven zeiken dat het zo nutteloos is. Meer gaan werken voor meer geld? Nee joh, dat ga ik echt niet doen!
Blijf daar de komende tig jaar maar mee door gaan: dan heb je nog steeds niks.
Succes daarmee, je hebt het (niet) verdiend!
Het overgrote merendeel van de babyboomerwoningen is dermate verouderd dat ze beter gesloopt kunnen worden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 19:47 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Sterfte van de babyboomers. Dat zal de komende jaren steeds meer gebeuren. Dan komen er genoeg woningen vrij.
Maar echt flink dalen zal het ook wel weer niet; daar gaat de inflatie wel voor zorgen. Hoogst ns zal de stijging flink minder worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |