https://www.bnr.nl/nieuws(...)en-nieuwe-bottleneckquote:Auteur: Lotte van Coevorden
Het stikstofprobleem staat opnieuw hoog op de agenda van het kabinet-Schoof, na een uitspraak van de Raad van State in december vorig jaar. ‘Terecht’, zegt Fahid Minhas, directeur van de Neprom, de branchevereniging voor projectontwikkelaars. ‘Deze wijziging heeft namelijk grote gevolgen voor de bouwsector, omdat het zorgt voor vertraging en extra onzekerheid.’
Voorheen konden bedrijven die minder stikstof uitstoten, de overgebleven ruimte gebruiken zonder dat ze een vergunning nodig hadden. 'Maar door de uitspraak van de Raad van State is nu met terugwerkende kracht besloten dat voor die ruimte ook een vergunning nodig is', zegt Minhas.
Volgens Minhas gaat het niet alleen om toekomstige bouwprojecten, maar ook om projecten die al in aanbouw zijn. 'Er is vooral veel onduidelijkheid ontstaan. Gemeentes hebben vergunningen verstrekt, maar de provincies weten niet altijd precies wat er speelt bij de verschillende gemeentes. Dit zorgt voor vertraging van bouwprojecten, en dat leidt vaak ook tot hogere kosten.' Bovendien is er een risico dat sommige bouwprojecten helemaal niet meer doorgaan.
Opleving
De bouwsector had gehoopt op een opleving van de nieuwbouw in 2025, nu de vergunningprocedures op orde zouden zijn. 'Maar de vergunningen gaan nog niet zo snel als we zouden willen. Het duurt gemiddeld tussen de vijf en tien jaar om een bouwproject te realiseren. Als we de procedures kunnen versnellen, helpt dat natuurlijk, maar deze stikstofkwestie is nu een nieuwe bottleneck', aldus Minhas.
De Neprom is momenteel bezig met het inventariseren van de risico's die deze stikstofkwestie met zich meebrengt. 'Als er belangengroepen opstaan die weer bezwaren maken tegen bouwprojecten, dan weet ik wat er gaat gebeuren. Dit zal de vertraging van bouwprojecten verder vergroten', zegt Minhas.
Minhas benadrukt dat de branchevereniging de minister van Landbouw al langer aanspoort om fatsoenlijke besluiten te nemen over natuurherstel en het terugdringen van stikstofuitstoot. 'En ook de minister van Volkshuisvesting ziet het belang van het bouwen van voldoende woningen wel in, maar ik roep het hele kabinet op om nu echt werk te maken van het terugdringen van stikstofuitstoot en natuurherstel.' Als dat niet gebeurt, komt de bouw nog verder op slot, waarschuwt Minhas. 'We zullen in overleg gaan met Kamerleden, want niemand is erbij gebaat als de broodnodige woningen die we zo hard nodig hebben, verder vertragen.'
Het is geen papieren probleem natuurlijk. De verschraling van de bodem is gewoon feitelijk vast te stellen. Het verdwijnen van insecten en bepaalde fauna op zure gronden ook. Vogels die geen eieren kunnen leggen door gebrek aan calcium ook.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 10:44 schreef Nattekat het volgende:
Welke totaalidioot vond het ooit een goed idee om dit papieren probleem rechterlijk bindend te maken?
Ik zou mijn ongenoegen eerder richten op de totaalidioten die het een goed idee vonden (of nog steeds vinden) om een papieren oplossing te verzinnen voor een reëel probleem.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 10:44 schreef Nattekat het volgende:
Welke totaalidioot vond het ooit een goed idee om dit papieren probleem rechterlijk bindend te maken?
Dit boeit me dus niet. Je kan het verkopen als belangrijk, maar dat werkt bij mij niet. Er zijn wel belangrijkere dingen dan de Nederlandse nepnatuur.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 10:51 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het is geen papieren probleem natuurlijk. De verschraling van de bodem is gewoon feitelijk vast te stellen. Het verdwijnen van insecten en bepaalde fauna op zure gronden ook. Vogels die geen eieren kunnen leggen door gebrek aan calcium ook.
Of je het probleem groot genoeg vindt om de veestapel te reduceren is een andere vraag, maar het is zeker geen papieren probleem.
Of iets aan jouw definitie van natuur voldoet of dat het in jouw boekje 'nepnatuur' is, heeft natuurlijk geen invloed op de ecologische waarde van een gebied. Of aan het belang van biodiversiteit, het belang van een gezonde leefomgeving, etc.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit boeit me dus niet. Je kan het verkopen als belangrijk, maar dat werkt bij mij niet. Er zijn wel belangrijkere dingen dan de Nederlandse nepnatuur.
Als dit gedram 2000 jaar geleden al had bestaan, was heel Nederland een onbewoonbaar moeras of misschien zelfs inmiddels een binnenzee. Gezien dat nu niet zo is, is er vrij weinig van waarde.
Ik heb een huis en woon op de veluwe. Zou graag zien dat de natuur opleeft. Derhalve boeit mij die huizen geen bal. Papieren probleem?quote:
Dus jij vindt jouw uitzicht belangrijker dan dat de jongere generatie gewoon een leven op kan bouwen. Duidelijk.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:30 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik heb een huis en woon op de veluwe. Zou graag zien dat de natuur opleeft. Derhalve boeit mij die huizen geen bal. Papieren probleem?
quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:39 schreef Harvest89 het volgende:
Gewoon boeren aanpakken en je kunt er op los bouwen.
Maar Carbonade van der Plas wil er niets van weten.
Ja en op sommige plekken willen ze juist wel weer schrale grond omdat anders daar die natuur veranderd, het is ook nooit goed.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 10:51 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het is geen papieren probleem natuurlijk. De verschraling van de bodem is gewoon feitelijk vast te stellen. Het verdwijnen van insecten en bepaalde fauna op zure gronden ook. Vogels die geen eieren kunnen leggen door gebrek aan calcium ook.
Of je het probleem groot genoeg vindt om de veestapel te reduceren is een andere vraag, maar het is zeker geen papieren probleem.
De oplossing is vlees goedkoop maken zodat we het allemaal zelf op kunnen eten.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:46 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
Minder veeteelt is de oplossing, het is toch niet normaal dat het meeste vee in Nederland export bedoelingen heeft. Een heel klein deel van de bevolking (de boeren) vervuilen en blokkeren een heel land en de rest moet eronder lijden.
Als de boeren alleen voor binnenlandse consumptie zouden produceren was er geen stikstof probleem. Laat die boeren maar verhuizen naar een land waar geen ruimte en stikstof problemen zijn.
Niks uitkoop, gewoon vergunningen intrekken. Ze hebben jarenlang genoeg verdient en vervuildquote:Op vrijdag 17 januari 2025 10:17 schreef Lichtloper het volgende:
Het vorige kabinet was goed op weg natuurlijk. Aan alle provincies de opdracht gegeven om met gedetaileerde plannen te komen, begonnen met de uitkoop van boeren. En hadden een forse pot geld gereserveerd van 24 miljard euro, waarmee de transitie gemaakt kon worden.
Maar toen kwam de BBB, zijn alle provincie-plannen geannuleerd en hebben ze die 24 miljard weggegeven in de onderhandelingen. Want waarom zou je miljarden reserveren voor iets dat helemaal geen probleem is?
We importeren toch juist vlees om het op te kunnen eten?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
De oplossing is vlees goedkoop maken zodat we het allemaal zelf op kunnen eten.
Je weet dat er ook nog zoiets is als een economie?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:46 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
Minder veeteelt is de oplossing, het is toch niet normaal dat het meeste vee in Nederland export bedoelingen heeft. Een heel klein deel van de bevolking (de boeren) vervuilen en blokkeren een heel land en de rest moet eronder lijden.
Als de boeren alleen voor binnenlandse consumptie zouden produceren was er geen stikstof probleem. Laat die boeren maar verhuizen naar een land waar geen ruimte en stikstof problemen zijn.
Familie valjoes.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die is zich trouwens om hele andere dingen druk aan het maken, namelijk wat er op tv komt:
[ afbeelding ]
[ x ]
Onderhand mee eens, ze dragen werkelijk niets bij en de winst gaat in eigen zak.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:46 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
Als we de vleesverwerkende industrie inkrimpen kunnen we ook meteen van een hoop buitenlanders af.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je weet dat er ook nog zoiets is als een economie?
Vind ik ook wel zo prachtig altijd. Principes voor alles, zelfs als het ten koste gaat van de complete economie.
Ja, ik snap de economische belangen, maar het is geen goed idee dat een klein deel van de bevolking zich verrijkt en de rest er last van heeft.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vind ik ook wel zo prachtig altijd. Principes voor alles, zelfs als het ten koste gaat van de complete economie.
Dat was nou sarcasme in de hoop jou een spiegel voor te houden.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus jij vindt jouw uitzicht belangrijker dan dat de jongere generatie gewoon een leven op kan bouwen. Duidelijk.
Boeren zijn het probleem niet. Stikstof (waar in principe helemaal geen probleem mee is) wordt slechts aangegrepen door verschillende partijen uit de progressief linkse hoek om de aanval op de landbouw en veeteelt in te zetten. En hier gaat een hele andere agenda achter schuil.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 10:07 schreef Chadi het volgende:
Gewoon bouwen en minder vee. De boeren gaan dan maar lekker met hun kar op de snelweg staan.
De natuur past zich gewoon aan, dat doet deze immers altijd. Het is niet voor niets dat veel Europese landen de uitstoot van stikstof niet eens rapporteren aan Brussel, daar doet men niet aan zulke onzin mee.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 10:51 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet normaal? Goederen worden geëxporteerd en geïmporteerd. De wereld is geen groepje autarkische landen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:46 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
Misschien moeten "we" maar eens af om een neuk te geven om stikstof.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:46 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
Je wil een heel belangrijk exportproduct wegnemen, heb je enig idee hoe groot de impact daarvan is op de hele economie?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:02 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Ja, ik snap de economische belangen, maar het is geen goed idee dat een klein deel van de bevolking zich verrijkt en de rest er last van heeft.
En als vegetariër vind ik het zowiezo geen goed idee om dieren te houden voor consumptie, maar dat is weer een ander verhaal.
Je hebt het wel over een regering die het liefste wil dat alle grenzen keihard dicht gaan en we uit de EU stappen?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je wil een heel belangrijk exportproduct wegnemen, heb je enig idee hoe groot de impact daarvan is op de hele economie?
Ho, stop. Je bent doelpalen aan het verschuiven.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:09 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Je hebt het wel over een regering die het liefste wil dat alle grenzen keihard dicht gaan en we uit de EU stappen?
Het is niet normaal omdat er in Nederland geen ruimte voor is. Laat ze maar verhuizen naar landen met meer ruimtequote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:08 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet normaal? Goederen worden geëxporteerd en geïmporteerd. De wereld is geen groepje autarkische landen.
Voor wie is het dan een belangrijk exportproduct?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je wil een heel belangrijk exportproduct wegnemen, heb je enig idee hoe groot de impact daarvan is op de hele economie?
Het getuigt echt van een totaal gebrek aan kennis van hoe de economie werkt als je denkt dat er maar een klein groepje van profiteert.
De impact voor wie? Vleesverwerkende bedrijven en een handje vol boeren.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het getuigt echt van een totaal gebrek aan kennis van hoe de economie werkt als je denkt dat er maar een klein groepje van profiteert.
Op den duur gaan we het wel erg vinden, wanneer hele ecosystemen in z'n volledigheid op globaal niveau instorten.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit boeit me dus niet. Je kan het verkopen als belangrijk, maar dat werkt bij mij niet. Er zijn wel belangrijkere dingen dan de Nederlandse nepnatuur.
Als dit gedram 2000 jaar geleden al had bestaan, was heel Nederland een onbewoonbaar moeras of misschien zelfs inmiddels een binnenzee. Gezien dat nu niet zo is, is er vrij weinig van waarde.
Dat gebeurd toch wel, stikstof of niet. Wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:18 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Op den duur gaan we het wel erg vinden, wanneer hele ecosystemen in z'n volledigheid op globaal niveau instorten.
Nou dat valt vies tegenquote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Integendeel. Dierlijk voedsel is essentieel voor de mens, het is dan ook niet voor niets dat dieren houden voor consumptie, al duizenden jaren wordt gedaan door de mens. Juist de drang en push voor veganisme is niet natuurlijk te noemen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:02 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Ja, ik snap de economische belangen, maar het is geen goed idee dat een klein deel van de bevolking zich verrijkt en de rest er last van heeft.
En als vegetariër vind ik het zowiezo geen goed idee om dieren te houden voor consumptie, maar dat is weer een ander verhaal.
Lol.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik vind ook dat er geen ruimte is in Nederland. Maar als ik daar over begin, word ik weer uitgemaakt voor xenofoob.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:12 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Het is niet normaal omdat er in Nederland geen ruimte voor is. Laat ze maar verhuizen naar landen met meer ruimte
Heel het land dus.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:15 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Voor wie is het dan een belangrijk exportproduct?
Het is nu niet bepaald een uniek exportproduct, en het trekt ook niet echt werkgelegenheid aan, los van Oost-Europeanen.
Ah. Dus je roept maar wat en bent niet ter wille, of wellicht eerder 'in staat'?, om je stellingen van gewicht te voorzien door met toelichtingen te komen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Heel het land dus.
Ik heb echt totaal geen zin om mensen economie op middelbare-school-niveau uit te leggen omdat ze verblind zijn door hun principes, dus lees je gewoon in hoe export in het algemeen belangrijk is.
Volgens mij kan jij beter terug gaan naar de middelbare school voor een paar lessen toekomstgerichte en bestendige economiequote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Heel het land dus.
Ik heb echt totaal geen zin om mensen economie op middelbare-school-niveau uit te leggen omdat ze verblind zijn door hun principes, dus lees je gewoon in hoe export in het algemeen belangrijk is.
Hoe is een totale industrie uitschakelen precies toekomstgericht?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:28 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Volgens mij kan jij beter terug gaan naar de middelbare school voor een paar lessen toekomstgerichte en bestendige economie
Probeer het toch maar eens uit te leggen anders; en dan niet export in het algemeen aangezien we het hier over een specifiek exportproduct hebben.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Heel het land dus.
Niemand roept om het uit te schakelen; als je pakweg de helft zou produceren dan is er nog meer dan genoeg voor de bevolking, en wat export mocht je dan nog willen exporteren.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hoe is een totale industrie uitschakelen precies toekomstgericht?
Je schakelt het uit voor de export. In één klap verliest de Nederlandse economie dus alles wat er normaal in ruil binnenkomt.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:34 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Niemand roept om het uit te schakelen; als je pakweg de helft zou produceren dan is er nog meer dan genoeg voor de bevolking, en wat export mocht je dan nog willen exporteren.
Kun je ons eens vertellen hoeveel onze boeren dan bijdragen aan de economie en hoeveel het bouwen van 400.000 huizen incl infrastructuur zou bijdragen aan de economie.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat krijgen we daar - los van iets van 8-10 miljard in euros - voor terug?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je schakelt het uit voor de export. In één klap verliest de Nederlandse economie dus alles wat er normaal in ruil binnenkomt.
Jeetje. Klinkt heftig. Wat gaan we dan allemaal mislopen?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je schakelt het uit voor de export. In één klap verliest de Nederlandse economie dus alles wat er normaal in ruil binnenkomt.
<crickets chirping>quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je ons eens vertellen hoeveel onze boeren dan bijdragen aan de economie en hoeveel het bouwen van 400.000 huizen incl infrastructuur zou bijdragen aan de economie.
Als je de landbouw (inclusief sierteelt) en veeteelt zou wegnemen vallen er toch een behoorlijk aantal inkomsten weg. Zie bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Lol.
De economische bijdrage van boeren is maar zeer beperkt, en al helemaal als je dat afzet tegen het gebruikte landoppervlak (54%). Ook in absolute zin: ongeveer de helft van wat de culturele sector bijdraagt aan de Nederlandse economie. En niet onbelangrijk: die laatste doet dat zonder een hoop vervuiling te veroorzaken. Ik heb jou al vaker gevraagd wat we nou precies hebben aan al die export-gerichte productie (of beter: wie er nou daadwerkelijk van profiteert), maar het antwoord blijft uit...
Het was een garp.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
We importeren toch juist vlees om het op te kunnen eten?
En om die cijfers van jou in perspectief te zetten: de totale bijdrage van de exportverdiensten aan onze economie is ongeveer 30%. Dus wat ik eerder al stelde: de bijdrage van de agrarische industrie is slechts zeer gering.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:43 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je de landbouw (inclusief sierteelt) en veeteelt zou wegnemen vallen er toch een behoorlijk aantal inkomsten weg. Zie bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Bron
En ik ben ook bekend met de narratieven van o.a. de linkse rakkers van De Correspondent waar men probeert te beweren dat het allemaal niets voorstelt, maar de cijfers laat iets anders zien. Als deze sectoren weg zouden vallen of worden ingeperkt, zal de economie dat gaan voelen.
De realiteit is dat Nederland simpelweg een fantastische landbouw en veeteelt heeft, daar is het land geografisch gezien ook uitstekend voor gepositioneerd. Er is nul reden om dit te gaan afbreken. En dan al helemaal niet om de idealen van een stel ecosocialistische utopisten te kunnen najagen.
Boeren zijn dan natuurlijk ook het probleem niet, wel de enorme bevolking op dit hele kleine stukje land. Opmerkelijk genoeg iets waar degenen die boeren problematiseren, dan weer geen probleem hebben. Elke niet-Westerse gelukszoeker is immers welkom hier volgens zulke mensen, waardoor de bevolkingsgroei steeds meer uit de klauwen loopt.
Je zou de industrie moeten omvormen zodat het toekomstbestendig is. Als je deze tak van industrie weghaalt is er genoeg ruimte in andere sectoren om daar je geld mee te verdienen. (Omdenken en creatief zijn)quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En wie gaan die woningen kopen dan wel bouwen?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:21 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Je zou de industrie moeten omvormen zodat het toekomstbestendig is. Als je deze tak van industrie weghaalt is er genoeg ruimte in andere sectoren om daar je geld mee te verdienen. (Omdenken en creatief zijn)
En de grootste winst voor de toekomst is dat er weer ruimte komt om te bouwen (en appart dat dat goed is voor een groot deel van de bevolking worden daar ook grote omzetten gemaakt)
Boeren dragen met hun producten + wat andere bedrijven in Nederland daar nog aan verdienen maar voor zo'n 4% bij aan het BNP.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja jeetje wie gaat die woningen kopen.. het is nou niet alsof we een woningtekort hebben of zo. Goede vraag!quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
En wie gaan die woningen kopen dan wel bouwen?
Er zijn als ik de nieuwsberichten mag geloven duizenden mensen opzoek naar een woning.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
En wie gaan die woningen kopen dan wel bouwen?
En bovendien vervuilen ze de leefomgeving. Dus resumerend:quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Boeren dragen met hun producten + wat andere bedrijven in Nederland daar nog aan verdienen maar voor zo'n 4% bij aan het BNP. Het grootste deel daarvan komt uit de bloemen en bloembollen.
Verwerking en doorvoer van geïmporteerde producten heb ik daarbij uiteraard weggelaten.
Maar daarvoor gebruiken ze wel 66% van het grondoppervlak van Nederland.
Er profiteert maar een klein groepje van.
Het probleem is niet dat we te weinig woningen hebben, het probleem is een mismatch wat mensen kunnen betalen en de prijs die het bouwen kost. Waarom denk je dat er zoveel projecten stil leggen? Niet omdat het niet mag, simpel vanwege financiële redenen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja jeetje wie gaat die woningen kopen.. het is nou niet alsof we een woningtekort hebben of zo. Goede vraag!
Nee ze zijn niet op zoek naar "een" woning, ze zoeken een woning die ze kunnen betalen, een groot verschil.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:26 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Er zijn als ik de nieuwsberichten mag geloven duizenden mensen opzoek naar een woning.
Daar ligt een mooie taak voor de overheid, sociale huur en koopwoningen bouwen. Niet alles hoeft met torenhoge winsten gedaan te worden. Je kan ook maatschappelijke en sociale winst hebben als mensen in een fatsoenlijk huis kunnen wonen tegen een normale prijsquote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee ze zijn niet op zoek naar "een" woning, ze zoeken een woning die ze kunnen betalen, een groot verschil.
Zou het één met het ander te maken kunnen hebbenquote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee ze zijn niet op zoek naar "een" woning, ze zoeken een woning die ze kunnen betalen, een groot verschil.
Wat? De overheid die dingen voor kostprijs moet doen? Dat gaan we dus even mooi niet doen he, vuile linkse rakker.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:32 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Daar ligt een mooie taak voor de overheid, sociale huur en koopwoningen bouwen. Niet alles hoeft met torenhoge winsten gedaan te worden. Je kan ook maatschappelijke en sociale winst hebben als mensen in een fatsoenlijk huis kunnen wonen tegen een normale prijs
Zelfs dan komt de prijs niet uit, al afgezien van het tekort van vakmensen, bovendien bedoel je met de overheid waarschijnlijk de belastingbetaler.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:32 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Daar ligt een mooie taak voor de overheid, sociale huur en koopwoningen bouwen. Niet alles hoeft met torenhoge winsten gedaan te worden. Je kan ook maatschappelijke en sociale winst hebben als mensen in een fatsoenlijk huis kunnen wonen tegen een normale prijs
Ja als je jarenlang hypotheken vrijwel gratis maakt door de rente negatief te zetten dan verkloot je marktmechanismen, en nee je lost dat niet op.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zou het één met het ander te maken kunnen hebben?
Nou, zo gering is deze dus helemaal niet. Zoals aangegeven, als dit zou wegvallen gaat de Nederlandse economie daar flinke gevolgen van ondervinden. Om nog maar te zwijgen dat de onder de categorie 'machines en onderdelen' ook veel apparatuur zitten die voor de agrosector bedoelt zijn. Zie wederom het verhaal van het CBS.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En om die cijfers van jou in perspectief te zetten: de totale bijdrage van de exportverdiensten aan onze economie is ongeveer 30%. Dus wat ik eerder al stelde: de bijdrage van de agrarische industrie is slechts zeer gering.
Geen idee waarom je er niet-Westerse gelukszoekers bij moet betrekken. Naar mijn weten stoten die niet veel reactieve stikstofverbindingen uit. Koeien, daarentegen, doen dat wel.
Ja, er komt een moment dat je erachter komt dat er belangrijkere dingen zijn dan wat muntenquote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:33 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Wat? De overheid die dingen voor kostprijs moet doen? Dat gaan we dus even mooi niet doen he, vuile linkse rakker.
Ook projecten vanuit de overheid lopen spaak, in Amsterdam ligt de bouw van duizenden woningen stil omdat de kosten zo hard stijgen dat het oorspronkelijke budget niet meer past.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:33 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Wat? De overheid die dingen voor kostprijs moet doen? Dat gaan we dus even mooi niet doen he, vuile linkse rakker.
De overheid moet zich helemaal niet bemoeien met het bouwen van huizen, ze zouden de regels soepeler moeten maken, maar goed ben je nu te laat voor.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:36 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Ja, er komt een moment dat je erachter komt dat er belangrijkere dingen zijn dan wat munten
Allerminst. Zie mijn vorige reactie hierop.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nou, zo gering is deze dus helemaal niet. Zoals aangegeven, als dit zou wegvallen gaat de Nederlandse economie daar flinke gevolgen van ondervinden.
Daarvoor hoeven we geen stallen met schijtende koeien te hebben, of wel?quote:Om nog maar te zwijgen dat de onder de categorie 'machines en onderdelen' ook veel apparatuur zitten die voor de agrosector bedoelt zijn. Zie wederom het verhaal van het CBS.
Als we minder land zouden gebruiken tbv de veelteelt ook. Mooi, dan zijn we eruit!quote:En ik betrek er niet-Westerse gelukzoekers er bij de tegenstanders van boeren veel wordt geklaagd door over de hoeveelheid grond die voor landbouw en veeteelt wordt gebruikt, dat doe jij ook in post #38.
Maar je kunt het ook zo zien: de bevolking in Nederland is gewoon veel te veel voor dit kleine stukje grond. Als hier in plaats van 18 miljoen mensen, 10 of 12 miljoen zouden zijn, was er simpelweg meer ruimte.
Stokpaardje goes hinnik.quote:Maar over de omvang van de bevolking hoor je degenen die klagen over de boeren nooit. Bovendien zijn deze mensen zelfs vaak voorstander van het dus binnenhalen van busladingen niet-Westerse gelukzoekers.
Kortom, Bert en Anja moeten dan stoppen met hun veeteeltbedrijf zodat er misschien meer kans is dat het gentiaanblauwtje behouden kan blijven en huizen kunnen worden gebouwd voor Mohamed en Fatima uit Syrië. Maar zo werkt het dus niet.
De realiteit is dat de meeste weldenkende Nederlanders het niets kan schelen of er in Nederland nu wel gentiaanblauwtjes voorkomen of niet en bovendien vinden dat Mohamed en Fatima hier helemaal niets te zoeken hebben.
Ja en voor die boeren was het veelal nutteloze grond die niet gebruikt werd.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Boeren dragen met hun producten + wat andere bedrijven in Nederland daar nog aan verdienen maar voor zo'n 4% bij aan het BNP.
Verwerking en doorvoer van geïmporteerde producten heb ik daarbij uiteraard weggelaten.
66% en 4%?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Boeren dragen met hun producten + wat andere bedrijven in Nederland daar nog aan verdienen maar voor zo'n 4% bij aan het BNP.
En dit zal de komende jaar nog meer gaan toenemen. Dan zit je dus pakweg aan 10%, hoe zou je dit willen opvangen?quote:De toegevoegde waarde van het totale agrocomplex bedroeg in 2021 ongeveer 57 mld. euro, dat is bijna 7% van het bruto binnenlands product (bbp). De werkgelegenheid is gegroeid tot 600.000 arbeidsjaren in 2021, wat 7,5% is van de totale nationale werkgelegenheid.
In 2022 verdiende Nederland 76,3 mld. euro aan de afzet van landbouwproducten, waarvan 48,3 mld. euro dankzij export en 28,0 mld. euro dankzij binnenlandse afzet. De totale verdiensten aan afzet van landbouwgoederen, voor alle bedrijfstakken in Nederland samen, waren daarmee goed voor 8,0% van het bbp in 2022.
Bron
En dit is al met ruim 10% afgenomen de laatste decennia.quote:Van de totale oppervlakte van Nederland is 54 procent (2,2 miljoen hectare) in gebruik als landbouwterrein, en 13 procent (0,5 miljoen hectare) als bebouwingnoot1 en verkeersterrein. Bebouwd terrein bestaat voornamelijk uit woon- en bedrijventerreinen. Daarnaast bestaat 34 procent uit natuur en binnen- en buitenwaternoot2, waarvan 0,5 miljoen hectare bos en andere typen natuurlijk terrein, zoals heide, stranden en duinen (12 procent van de totale oppervlakte van ons land). Gelderland en Noord-Brabant hebben met de Veluwe en de Biesbosch een relatief groot areaal aan natuurlijk terrein. De verschillende binnenwateren, zoals het IJsselmeer en de rivieren, zijn goed voor 9 procent van de totale oppervlakte. De buitenwateren, waaronder de Waddenzee, de kustzone van de Noordzee, de Westerschelde en Oosterschelde, tekenen voor 10 procent van het bodemgebruik.
Bron
Tekort aan vakmensen kan je oplossen door mensen die nu boer zijn of in de vleesverwerking werken om te scholen tot bouwvakker.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zelfs dan komt de prijs niet uit, al afgezien van het tekort van vakmensen, bovendien bedoel je met de overheid waarschijnlijk de belastingbetaler.
Een vakman word je niet zomaar met een omscholing, dat kost je jarenlang om te worden door ervaring op te doen, al afgezien dat veel boeren daar helemaal geen zin in hebben.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:44 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Tekort aan vakmensen kan je oplossen door mensen die nu boer zijn of in de vleesverwerking werken om te scholen tot bouwvakker.
En de overheid zijn de bestuurders van het land, verkozen door de belastingbetaler (en ontduiker)
Daar moeten ze zich zeer zeker wel mee bezig gaan houden, net zolang totdat elke burger die dat wenst een dak boven zijn hoofd heeftquote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
De overheid moet zich helemaal niet bemoeien met het bouwen van huizen, ze zouden de regels soepeler moeten maken, maar goed ben je nu te laat voor.
Je spuugt alleen maar holle frases uit, je lijkt de SP wel, maak eens een bierfiltertjes berekening ofzo, en hoe je dat gaat inpassen in het overheids budget.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:47 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Daar moeten ze zich zeer zeker wel mee bezig gaan houden, net zolang totdat elke burger die dat wenst een dak boven zijn hoofd heeft
Ik heb niks tegen de SP al stem ik niet op die partij. Tot Timmerfrans kwam stemde ik PvdA, nu op dit moment zou ik niet weten op wie te stemmen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je spuugt alleen maar holle frases uit, je lijkt de SP wel, maak eens een bierfiltertjes berekening ofzo, en hoe je dat gaat inpassen in het overheids budget.
Dat is geen antwoord hoe de overheid meer huizen zou moeten bouwen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:56 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Ik heb niks tegen de SP al stem ik niet op die partij. Tot Timmerfrans kwam stemde ik PvdA, nu op dit moment zou ik niet weten op wie te stemmen.
En dat overheidsbudget, daar zou ik inderdaad heel wat dingen in willen aanpassen.
Hoe eerder ze beginnen met omscholen, deste eerder zijn vakmensen beschikbaar. Geen zin in .... , veel Nederlanders hebben ook geen zin in boeren en toch zijn ze erquote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een vakman word je niet zomaar met een omscholing, dat kost je jarenlang om te worden door ervaring op te doen, al afgezien dat veel boeren daar helemaal geen zin in hebben.
De haat tegen boeren is er mooi ingeramd door de groene partijtjes, het is nooit goed, als er 1 sector is die gigantisch heeft moeten investeren in milieu zijn zei het, en ironisch genoeg konden boeren dat alleen doen door schaalvergroting, en dan komen ze nu: Ja megastallen! Ik zou zeggen laat al die marketeers maar lekker de bouw in gaan.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:01 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Hoe eerder ze beginnen met omscholen, deste eerder zijn vakmensen beschikbaar. Geen zin in .... , veel Nederlanders hebben ook geen zin in boeren en toch zijn ze er
Volgens mij ben jij boerquote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
De haat tegen boeren is er mooi ingeramd door de groene partijtjes, het is nooit goed, als er 1 sector is die gigantisch heeft moeten investeren in milieu zijn zei het, en ironisch genoeg konden boeren dat alleen doen door schaalvergroting, en dan komen ze nu: Ja megastallen! Ik zou zeggen laat al die marketeers maar lekker de bouw in gaan.
Ik ben geen boer maar IT Engineer.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:05 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij boer
Marketeers, ja die kan je ook omscholen, dat is 9 van de 10 keer ook een zinloos beroep (alleen hebben die wel tere handjes zonder eelt)
Nou als je echt IT Engineer was, had ik je toch wel wat wijzer verwacht. (Iemand die wat op internet rommelt en wat websites maakt is nog geen engineer)quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben geen boer maar IT Engineer.
En als je Funda gemaakt hebt?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:14 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Nou als je echt IT Engineer was, had ik je toch wel wat wijzer verwacht. (Iemand die wat op internet rommelt en wat websites maakt is nog geen engineer)
Jij alleen? Laat me niet lachenquote:
Uiteraard niet, maar destijds met een man of 5.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:17 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Jij alleen? Laat me niet lachen
Ok, dan ben je dus webbouwer of code-klopper en ondernemer (we gaan te ver offtopic)quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Uiteraard niet, maar destijds met een man of 5.
Nee dat ben ik niet, ik ben ook cloud-engineer en security specialist, daarnaast gecertificeerd trainer, en nu ga ik weer on topic want het ging niet over mij.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:20 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Ok, dan ben je dus webbouwer of code-klopper en ondernemer (we gaan te ver offtopic)
Als je kijkt naar de statistiek, bijvoorbeeld https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)komen-naar-nederland, dan zie je dat we al sinds 2008 een behoorlijke positieve migratiesaldo hebben. En sinds 2014 is dit wel heel behoorlijk, elke jaar een naar Nederlandse maatstaven (kleine) stad aan inwoners er bij.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Geen idee waarom je er niet-Westerse gelukszoekers bij moet betrekken. Naar mijn weten stoten die niet veel reactieve stikstofverbindingen uit. Koeien, daarentegen, doen dat wel.
Plus dat we enorme toename hebben van EU werkers in het middensegment, vooral in de grotere steden.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de statistiek, bijvoorbeeld https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)komen-naar-nederland, dan zie je dat we al sinds 2008 een behoorlijke positieve migratiesaldo hebben. En sinds 2014 is dit wel heel behoorlijk, elke jaar een naar Nederlandse maatstaven (kleine) stad aan inwoners er bij.
Het meerendeel van deze immigranten is niet Westers en zijn economische gelukzoekers (niet dat ik ze dat per se kwalijk neem).
Maar dat geeft wel degelijk problemen, want deze mensen staan natuurlijk niet alleen stil. Moeten onderwijs, huisvesting, zorg, werk enz enz krijgen. En ja, ook elke dag een aantal keer een maaltijd waar de nodige koeien enz voor geslacht moeten worden.
De bouwwereld is ook een nogal conservatieve wereld waarbij het bizar is dat men niet veel modulairder werkt en gewoon een huis als bouwpakket uit een fabriek in een paar dagen in elkaar zet.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een vakman word je niet zomaar met een omscholing, dat kost je jarenlang om te worden door ervaring op te doen, al afgezien dat veel boeren daar helemaal geen zin in hebben.
De boeren maken zichzelf gehaat met hun lomp en ruw gedrag bij de tere zieltjes.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
De haat tegen boeren is er mooi ingeramd door de groene partijtjes, het is nooit goed, als er 1 sector is die gigantisch heeft moeten investeren in milieu zijn zei het, en ironisch genoeg konden boeren dat alleen doen door schaalvergroting, en dan komen ze nu: Ja megastallen! Ik zou zeggen laat al die marketeers maar lekker de bouw in gaan.
Dat is wel snel aan het veranderen natuurlijk, maar afwerking is nog steeds een uitdaging waarbij je veel specialisten nodig hebt.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De bouwwereld is ook een nogal conservatieve wereld waarbij het bizar is dat men niet veel modulairder werkt en gewoon een huis als bouwpakket uit een fabriek in een paar dagen in elkaar zet.
Ook projecten voor bijvoorbeeld flexwoningen gaan als stront in een trechter. Voordat het hele traject van bestemmingsplan(wijzigingen), vergunningen aanvragen en beoordelen, bezwaartrajecten, rechtszaken, milieuonderzoeken, flora- en faunawetten, beroepszaken, herzieningen is afgerond ben je in Nederland zo weet ik hoe lang verder.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:56 schreef raptorix het volgende:
Overigens snap ik niet waarom er niet veel meer containerwoningen voor jongeren en studenten neergezet worden, ik heb best wat mensen gesproken die in gewoond hebben en die waren stuk voor stuk erg tevreden.
Ik vind het overdreven. Maar ook indien je gelijk hebt valt dat misschien te prefereren boven die huidige situatie.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 10:51 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
bijna ¤130.000.000.000quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:20 schreef halfway het volgende:
[..]
Nou dat valt vies tegen
Slachtkippen Barneveld
Witte kippen (> 1,7 kg) incl btw
¤ 0,19
Bruine kippen (> 1,9 kg) incl btw
¤ 0,24
Moederdieren (> 3,5 kg) incl btw
¤ 0,64
Dat is zo, als het om stikstofoxiden gaat, zoals uitstoot van auto's en fabrieken.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 21:30 schreef Jojoke het volgende:
Er is natuurlijk al het een en ander gedaan. Je moet alleen zorgen dat het lijntje geleidelijk door blijft zakken. Maar de dramatiek die men er nu aanhangt, is schromelijk overdreven.
[ afbeelding ]
De boerenbedrijven die moeten stoppen liggen vaak grenzend aan Natura 2000 gebieden en daar kan je sowieso niet bouwen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 23:14 schreef antweerkie het volgende:
Nimhas, VVD'er en buikspreekpop van projectontwikkelaars, klopt bij de minister van landbouw aan om nu echt eens besluiten te nemen over stikstofuitstoot en natuurherstel
'Maar we azen niet op de boerengrond hoor, ben je mal. We doen het voor de stikstofuitstoot en natuurherstel
. Absoluut niet om te bouwen op die boerengrond
'
Boeren gaan echt niet omgeschoold worden tot bouwvakker, die migreren simpelweg naar andere landen met meer land.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:44 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
[..]
Tekort aan vakmensen kan je oplossen door mensen die nu boer zijn of in de vleesverwerking werken om te scholen tot bouwvakker.
En de overheid zijn de bestuurders van het land, verkozen door de belastingbetaler (en ontduiker)
Ja, dat is echt zonde. Bouwen kan dan echt veel sneller en goedkoper.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De bouwwereld is ook een nogal conservatieve wereld waarbij het bizar is dat men niet veel modulairder werkt en gewoon een huis als bouwpakket uit een fabriek in een paar dagen in elkaar zet.
De complete economie zelfs.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Totdat de wereld voor een periode op slot gaat en wij hier met elkaar mogen vechten voor wat voedsel.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 08:50 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
De complete economie zelfs.We kunnen de veeteelt missen als kiespijn. Ik noem even: Stikstofuitstoot, inbeslagname 66% van het landoppervlak, lage lonen arbeidsmigranten die ook moeten kunnen wonen etc en dan krijgt de agrarische sector ook nog eens ruim 800 miljoen euro subsidie per jaar uit Brussel omdat het anders niet uit kan terwijl hun personeel uit oost-Europa veelal onderbetaald krijgt. Gewoon verjagen die lui. Ga maar in Polen of zo boeren.
Wat een onzin. Het meeste voedsel dat ik eet komt niet eens uit Nederland. Kijk, als je bekijkt dat de veeteelt in Nederland voor het grootste deel verantwoordelijk is voor de ammoniakuitstoot en het grootste deel van het vlees wordt geëxporteerd dan is het niet meer dan logisch om daar het mes in te zetten.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 08:55 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Totdat de wereld voor een periode op slot gaat en wij hier met elkaar mogen vechten voor wat voedsel.
Het is mij bekend dat boeren moeten stoppen of extensiveren grenzend aan Natura 2000 gebieden, daar valt dan ook wel wat van te zeggen voor natuurbehoud, heb daar geen moeite mee.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 23:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De boerenbedrijven die moeten stoppen liggen vaak grenzend aan Natura 2000 gebieden en daar kan je sowieso niet bouwen.
Niet alleen vanwege de uitstoot maar ook omdat er geen infrastructuur is.
Bouwen wordt in 95% van de gevallen gedaan in steden en dorpen (door sloop en herbouw) of aan de randen van steden en dorpen. En daar liggen de Natura 2000 gebieden juist meestal niet.
Het is dus niet zo'n logisch verhaal.
Er wordt al honderden jaren gebouwd op voormalige landbouwgrond maar vrijwel altijd direct grenzend aan bestaande dorpen en steden. Maar een boerenbedrijf dat moet stoppen vanwege uitstoot / depositie in een Natura 2000 gebied, daar wordt vrijwel nooit gebouwd, een uitzondering daargelaten.
Voorbeeld, stel dat de 2 omcirkelde boeren die aan het Lauwersmeergebied grenzen moeten stoppen.
Ze gaan daar echt niet bouwen, het eerstvolgende dorp dat interessant is, is Kollum en dat ligt op 5km hemelsbreed ofzo.
Rond Kollum is wel bijgebouwd de afgelopen decennia en daar is ook wel landbouwgrond voor verdwenen.
Maar dat is dan weer geen Natura 2000 gebied, dat is gewoon normale groei zoals we altijd al gedaan hebben.
[ afbeelding ]
Dat is juist het probleem. Je moet rekenen met een situatie waarin geen eten meer in grote getalen uit het buitenland komt. En we hebben gezien de afgelopen periode dat landen vooral eerst aan zichzelf denken in tijden van crisis. Dan moet jij toch ook ergens je eten lokaal gaan halen?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 09:10 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het meeste voedsel dat ik eet komt niet eens uit Nederland.
De Nederlandse veeteelt houdt het geen zes maanden vol als de wereld op slot gaat. Varkens en kippenvoer komt van buiten Nederland. Van grasland komen nauwelijks calorieën per hectare. Wil Nederland echt meer onafhankelijk zijn, zal het zich moeten richten op eiwitrijke gewassen voor menselijke consumptie.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:23 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Dat is juist het probleem. Je moet rekenen met een situatie waarin geen eten meer in grote getalen uit het buitenland komt. En we hebben gezien de afgelopen periode dat landen vooral eerst aan zichzelf denken in tijden van crisis. Dan moet jij toch ook ergens je eten lokaal gaan halen?
Op welke locaties waar boeren moeten stoppen wegens stikstofuitstoot zijn nu nieuwbouwplannen?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 09:28 schreef antweerkie het volgende:
[..]
Het is mij bekend dat boeren moeten stoppen of extensiveren grenzend aan Natura 2000 gebieden, daar valt dan ook wel wat van te zeggen voor natuurbehoud, heb daar geen moeite mee.
Woon zelf op een steenworp afstand van een natura 2000 gebied.
Waar ik moeite mee heb is dat boeren moeten stoppen want stikstof, maar dat feitelijk ingeruild wordt voor andere stikstofuitstoot, nog niet meegeteld de verdere blijvende milieuimpact van de mens als deze ergens gaat vestigen door te bouwen.
Wees dan consequent en ga dan ook niet bouwen als het je echt om de natuur te doen is.
De gretigheid waarbij deze geldwolven hun zin willen doordrukken door te willen bouwen, en natuurbehoud als argument naar voren schuiven, ligt er gewoon duimendik bovenop en is lachwekkend.
Wellicht dat er voorbeelden van te vinden zijn, maar dat is niet wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op welke locaties waar boeren moeten stoppen wegens stikstofuitstoot zijn nu nieuwbouwplannen?
Wat heeft veeteelt bedrijven voor de export precies met voedselzekerheid in eigen land te maken?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:23 schreef SilverMane het volgende:
[..]
Dat is juist het probleem. Je moet rekenen met een situatie waarin geen eten meer in grote getalen uit het buitenland komt. En we hebben gezien de afgelopen periode dat landen vooral eerst aan zichzelf denken in tijden van crisis. Dan moet jij toch ook ergens je eten lokaal gaan halen?
Ik zie hierin alleen maar een argument om te stoppen met veeteelt voor de export (en de productie ten behoeve daarvan). Het gras voor die koeien kunnen wij niet eten, maar als je er nou aardappels op zou telen...quote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:23 schreef SilverMane het volgende:
[..]
ik eet haast iedere week chineesquote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:23 schreef SilverMane het volgende:
[..]
is het wel gezegd dat met het om zeep helpen of verkopen van 100.000 koeien en 2.000.000 kippen dat dan die stikstof paniek voorbij is ??quote:Op zaterdag 18 januari 2025 16:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zie hierin alleen maar een argument om te stoppen met veeteelt voor de export (en de productie ten behoeve daarvan). Het gras voor die koeien kunnen wij niet eten, maar als je er nou aardappels op zou telen...
ook voor jouquote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:48 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De Nederlandse veeteelt houdt het geen zes maanden vol als de wereld op slot gaat. Varkens en kippenvoer komt van buiten Nederland. Van grasland komen nauwelijks calorieën per hectare. Wil Nederland echt meer onafhankelijk zijn, zal het zich moeten richten op eiwitrijke gewassen voor menselijke consumptie.
is het wel gezegd dat met het om zeep helpen of verkopen van 100.000 koeien en 2.000.000 kippen dat dan die stikstof paniek voorbij is ??quote:Op zaterdag 18 januari 2025 16:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zie hierin alleen maar een argument om te stoppen met veeteelt voor de export (en de productie ten behoeve daarvan). Het gras voor die koeien kunnen wij niet eten, maar als je er nou aardappels op zou telen...
ook voor jouquote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:48 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De Nederlandse veeteelt houdt het geen zes maanden vol als de wereld op slot gaat. Varkens en kippenvoer komt van buiten Nederland. Van grasland komen nauwelijks calorieën per hectare. Wil Nederland echt meer onafhankelijk zijn, zal het zich moeten richten op eiwitrijke gewassen voor menselijke consumptie.
juist, dan moet eerst TATA staal weg en nog wat van die stikstof kanonnenquote:Op vrijdag 17 januari 2025 21:30 schreef Jojoke het volgende:
Er is natuurlijk al het een en ander gedaan. Je moet alleen zorgen dat het lijntje geleidelijk door blijft zakken. Maar de dramatiek die men er nu aanhangt, is schromelijk overdreven.
[ afbeelding ]
Welke industrie wordt er "totaal uitgeschakeld"?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
TATA staal bedoelt ie denk ikquote:Op zaterdag 18 januari 2025 17:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Welke industrie wordt er "totaal uitgeschakeld"?
quote:Over Greenpeace
Wie zijn de grootste stikstofvervuilers?
Greenpeace Nederland 29 april 2022
Wie zijn de grootste stikstofvervuilers, en waar bevinden ze zich?
De stikstofuitstoot in het hele land en in alle sectoren moet verminderen, om de natuur te laten herstellen. Vaak hoor je: 'begin met het aanpakken van de piekbelasters!'
De grootste stikstofoxiden-uitstoot komt van Tata Steel, gevolgd door Schiphol*.
De grootste bronnen van stikstof liggen verspreid door heel Nederland
Dat zijn de grootste stikstofvervuilers, oftewel de bedrijven dicht in de buurt van beschermde natuur, die daar voor veel stikstofneerslag zorgen.
.
quote:Stikstofoxiden komen vooral door verbranding van fossiele brandstoffen door verkeer, de energiesector en de industrie.
Schiphol en Tata Steel zijn de grootste bronnen van stikstofoxiden.
Schiphol ontbreekt echter uit een nieuwe lijst van het RIVM waarin niet naar emissies maar naar deposities (neerslag) werd gekeken en luchtvaart buiten beschouwing werd gelaten: daar staat Tata Steel bovenaan de lijst.
denk jij dat met minder vee dat het dwaze stikstof probleem dan opgelost is??quote:Op vrijdag 17 januari 2025 10:07 schreef Chadi het volgende:
Gewoon bouwen en minder vee. De boeren gaan dan maar lekker met hun kar op de snelweg staan.
nee dat geloof ik inderdaad niet, de reden is net als lelystad airport de angst bij bestuurders voor grote aantallen woningbouw .quote:Op vrijdag 17 januari 2025 23:14 schreef antweerkie het volgende:
Nimhas, VVD'er en buikspreekpop van projectontwikkelaars, klopt bij de minister van landbouw aan om nu echt eens besluiten te nemen over stikstofuitstoot en natuurherstel
'Maar we azen niet op de boerengrond hoor, ben je mal. We doen het voor de stikstofuitstoot en natuurherstel
. Absoluut niet om te bouwen op die boerengrond
'
en zou dat het stikstof probleem oplossen,??quote:Op zaterdag 18 januari 2025 16:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
He jij enig idee hoeveel Nitrogen (stikstof ) er jaarlijks op een hectare aardappels wordt gedonderd ??quote:Op zaterdag 18 januari 2025 16:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
quote:Als vuistregel geldt dat aardappelplanten de eerste twee maanden (wanneer het bladdeel van de plant zich snel ontwikkelt) meer stikstof (NPK 34-0-0) nodig hebben. Vanaf de tweede maand tot twee weken voor de oogst hebben de planten meer kalium (12-12-17 of 14-7-21) nodig om goed gevormde aardappels te krijgen. Hieraan voegen veel boeren vaak bladmest toe tijdens de tweede of derde maand, vooral wanneer bij hun aardappelplanten een tekort aan micronutriënten is vastgesteld.
Een gemeenschappelijk bemestingsschema omvat 4 grote bemestingstoepassingen. Afgezien van het toevoegen van goed verteerde compost 2 maanden voor het planten: 30 dagen na het planten voegen we 0,2 ton 20-20-20 per hectare toe, 55 dagen na planten voegen we 0,5 ton 14-7-21+2MgO per hectare toe, en 65 dagen na planten voegen we 0,5 ton 14-7-21+2MgO per hectare toe. Tot slot, 80-90 dagen na het planten (afhankelijk van de vroegheid van het ras) voegen we opnieuw 0,5 ton 14-7-21+2MgO per hectare toe. Houd er rekening mee dat 1 ton = 1.000 kg en 1 ha = 10.000 m².
Een ander veelgebruikt bemestingsschema omvat 4 grote bemestingstoepassingen, de eerste samen met het poten en de andere 3 elke 25-28 dagen. Onder deze regeling passen boeren onderling afwisselend 0,5 ton 12-12-17+2MgO per hectare en 0,5 ton K2O per hectare toe.
Hoe kun je uberhaubt een probleem oplossen wat niet bestaat (slechts op papier)?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 23:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en zou dat het stikstof probleem oplossen,??
heb jij enig idee hoeveel Nitrogen er jaarlijks op de aardappels gedonderd wordt??
nou duizenden kilos per hectare kan ik je melden
Dat is ook helemaal niet de bedoeling dat er iets opgelost gaat worden, dat gaat ook niet gebeuren.quote:Op zondag 19 januari 2025 00:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe kun je uberhaubt een probleem oplossen wat niet bestaat (slechts op papier)?
quote:Dat heeft alles te maken met de belangrijkste uitvinding van de twintigste eeuw.
Die werd gedaan op 2 juli 1909, door twee Duitsers: Fritz Haber en Carl Bosch.
Zij ontwikkelden een methode waarmee ze stikstof aan waterstof binden om zo synthetische ammoniak te bereiden: dé grondstof voor stikstofkunstmest.6 okt 2020
quote:Waar komt de N van stikstof vandaan?
De geoxideerde stikstofverbindingen (NOx (Stikstofoxiden)) worden voornamelijk uitgestoten door verkeer en industrie als bijproduct van verbrandingprocessen.
De gereduceerde stikstof (ammoniak) komt voornamelijk vrij bij landbouwactiviteiten door verdamping uit dierlijke mest en kunstmest.30 dec 2014
Dan zou je dus denken als je electrisch vrachtwagens gebruikt voor aanvoer bouwmaterialen dan kan de bouw doorgaanquote:Waarom is er een 'stikstofprobleem'?
In de EU zijn afspraken gemaakt over de bescherming van natuurgebieden.
Nederland moet zich daaraan houden. Voor Nederland is het beschermen van de natuur een extra uitdaging omdat de ruimte beperkt is. Daardoor liggen natuurgebieden en landbouw dicht bij elkaar.
De Raad van State oordeelde in mei 2019 dat Nederland niet genoeg doet om de natuurgebieden gezond te houden: er komt te veel stikstof in terecht.
Door de uitspraak van de Raad van State kwamen veel bouwprojecten stil te liggen.
Bij elk bouwproject komt namelijk stikstof vrij, door vrachtwagens die aan- en afrijden.
Door het stikstofprobleem maken boeren zich zorgen over de toekomst van de landbouw in Nederland.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |