Rest hierquote:In heel Nederland zien middelbare scholen dat Paarse Vrijdag tot problemen leidt. Op die dag wordt stilgestaan bij de acceptatie en emancipatie van de lhbti-leerlingen. Scholen zien dat het tegengeluid tijdens Paarse Vrijdag steeds luider wordt, blijkt uit onderzoek van NOS Stories.
Sommige scholen vervangen daarom de dag door een algemene respectdag voor iedereen, een zogenoemde 'Be Yourself-dag', of organiseren zelfs helemaal niets meer. Lhbti-belangenorganisatie COC Nederland vindt dat geen goede ontwikkeling.
Wat is Paarse Vrijdag?
Paarse Vrijdag bestaat sinds 2010. De achterliggende gedachte: lhbti-leerlingen moeten op school kunnen zijn wie ze zijn. Leerlingen en docenten kunnen een paars kledingstuk dragen om te laten zien dat ze solidair zijn met de lhbti-gemeenschap. Ongeveer 1900 bassischolen en 1000 middelbare scholen en mbo's doen dit jaar mee.
Ongeveer 125 middelbare scholen en scholenkoepels, verdeeld over het hele land, lieten aan NOS Stories weten óf ze Paarse Vrijdag vieren en hoe. Ook is gevraagd of de dag problemen veroorzaakt.
Driekwart van de scholen geeft aan dat de dag onenigheid oplevert. Zo worden posters van muren gerukt, plaatsen leerlingen oproepen om juist in het zwart te komen in plaats van het paars of ontstaan er verhitte discussies.
Ook scholieren zien dat er op Paarse Vrijdag tegenacties zijn. Zo'n 1600 jongeren reageerden op een oproep van NOS Stories. Zij vertellen dat er ook weleens regenboogvlaggen in brand worden gestoken, lhbti-leerlingen worden nageroepen of mensen thuisblijven op Paarse Vrijdag.
Aan de andere kant zijn er scholieren die de dag overdreven noemen, omdat er ook al Coming-Outdag is en Pride-maand. Ze vinden dat lhbti'ers niet zo veel aandacht moeten zoeken of zeggen dat ze vanwege hun geloofsovertuiging lhtbi'ers niet accepteren.
ALLEMAAL HOMO'S EN DE GAY PRIDE IS OOK RUK!! DAT ZE MET HUN BOOTJE NAAR AFRIKA VAREN KIJKEN OF ZE HET DAN NOG ZO LEUK VINDEN!quote:Op vrijdag 13 december 2024 07:45 schreef miss_sly het volgende:
Wat is nu precies het probleem met deze dag?
Dat zou islamofobisch zijn.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:02 schreef Mikeytt het volgende:
Diep triest. Laat juist zien dat het nodig is om door te pakken.
Directe schorsing van leerlingen die hier een probleem van maken.
Dat schiet zijn doel aardig voorbij, denk ik.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:02 schreef Mikeytt het volgende:
Alleen de extremen gaan van school af. Iemand die op school vlaggen verbrand zoals in het artikel vermeld, ga je niet van mening veranderen door voorlichting en die mogen mijn inziens ook gewoon naar een andere school met een duidelijk boodschap.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat schiet zijn doel aardig voorbij, denk ik.
M.i. is er inderdaad al overdreven veel aandacht voor deze vorm van mens zijn. Te veel aandacht hiervoor gaat, zoals blijkt, weerstand oproepen.quote:Aan de andere kant zijn er scholieren die de dag overdreven noemen, omdat er ook al Coming-Outdag is en Pride-maand.
Blijkbaar is dat paars heel eng.quote:Op vrijdag 13 december 2024 07:45 schreef miss_sly het volgende:
Paars is een rouwkleur.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:08 schreef 444 het volgende:
[..]
Blijkbaar is dat paars heel eng.
Zo ging dat vroeger met de roze driehoek...
Dat durven ze niet te benoemen dus als compensatie komen ze met dit soort dingen.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:27 schreef Scorpie het volgende:
Ik ben wel benieuwd welke groepen uit onze samenleving hier nou het meeste tegen zijn.
Ik las; Be Yousseff- dag.quote:'Be Yourself-dag'
Hetro's hebben het ook moeilijk.quote:Op vrijdag 13 december 2024 07:45 schreef miss_sly het volgende:
Het is allemaal al vrijblijvend hoor. Op de middelbare school is er een standje met informatie en er hangen wat vlaggen. Net als tijdens het suikerfeest er een standje is etc.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:51 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Het is jammer als het deels wordt opgedrongen, dus wellicht een idee om op deze dag studiedag te doen en degene die willen die kunnen na school deze programma volgen en de andere deel blijft van school weg op die dag.
Het wordt dus opgedrongen om dat bandje om te doen. Of tewel woke-indoctrinatiequote:Op vrijdag 13 december 2024 08:56 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het is allemaal al vrijblijvend hoor. Op de middelbare school is er een standje met informatie en er hangen wat vlaggen. Net als tijdens het suikerfeest er een standje is etc.
In de lessen gaat het gewoon over de stof van het vak.
Maar zelfs daar worden sommige lieden al helemaal fox wild vanecht bizar. Komt ook door social media en onze Nederlandse moslims worden steeds salafistischer in hun opvattingen.
Zie je ook met die regenboog band in het voetbal. Onze Nederlandse moslim spelers weigeren terwijl moslim spelers van buiten hem wel gewoon om doen.
Voor het gros van de mensen is het nooit nodig geweest, die accepteren iedereen maar zijn wel een beetje klaar met dat overal maar een regeboog vlag moet hangen, er weer een duur zebrapad moet komen en er meerdere dagen zijn waarbij we erbij stil moeten staan.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:01 schreef Janneke141 het volgende:
Dat betekent dus dat het nog steeds nodig is.
Het is ook niet per se bedoeld om anderen van gedachten te laten veranderen, maar om aan mensen uit de lhbtqi+ gemeenschap te laten zien dat ze erbij horen.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:58 schreef 111210 het volgende:
[..]
Voor het gros van de mensen is het nooit nodig geweest, die accepteren iedereen maar zijn wel een beetje klaar met dat overal maar een regeboog vlag moet hangen, er weer een duur zebrapad moet komen en er meerdere dagen zijn waarbij we erbij stil moeten staan.
Dit is nu oor mij bijvoorbeeld niet nodig maar ga me er wel steeds meer aan irriteren, terwijl ik iedereen in zn waarde laat en iedereen mag zijn en doen wat die wil.
En dat clubje lui wat hier sowieso al problemen van maakte ga je echt niet anders laten denken met een paarse vrijdag of een regenboog vlag
Waarbij horen?quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is ook niet per se bedoeld om anderen van gedachten te laten veranderen, maar om aan mensen uit de lhbtqi+ gemeenschap te laten zien dat ze erbij horen.
Dat doe je niet met zo'n dag. Als het helpt, helpt het maar laat ze gewoon mens-zijn ipv een letter uit de letterbak.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is ook niet per se bedoeld om anderen van gedachten te laten veranderen, maar om aan mensen uit de lhbtqi+ gemeenschap te laten zien dat ze erbij horen.
Dan moet je Rutger Groot Wassink even bellen, die vertelt je daar graag over.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:27 schreef Scorpie het volgende:
Ik ben wel benieuwd welke groepen uit onze samenleving hier nou het meeste tegen zijn.
Sommige politieke partijen vinden een dergelijk onderzoek zwaar racistisch. Maar die vormen een minderheid.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:27 schreef Scorpie het volgende:
Wat een onzin weer, ik ben met mijn schoolquote:Op vrijdag 13 december 2024 08:09 schreef Nober het volgende:
Bidden dat deze indoctrinatie snel stopt.
[ x ]
Of nog een gaatje voor heeft.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:02 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Er is ook niets mis met Youssef zijn. Of ie nu wit, bruin of paars is
Of moslim.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:02 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Er is ook niets mis met Youssef zijn. Of ie nu wit, bruin of paars is
Ik snap sowieso niet wat een regenboogband daar zou moeten doen.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:56 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het is allemaal al vrijblijvend hoor. Op de middelbare school is er een standje met informatie en er hangen wat vlaggen. Net als tijdens het suikerfeest er een standje is etc.
In de lessen gaat het gewoon over de stof van het vak.
Maar zelfs daar worden sommige lieden al helemaal fox wild vanecht bizar. Komt ook door social media en onze Nederlandse moslims worden steeds salafistischer in hun opvattingen.
Zie je ook met die regenboog band in het voetbal. Onze Nederlandse moslim spelers weigeren terwijl moslim spelers van buiten hem wel gewoon om doen.
Zoals ik al zei, die mensen horen er ook gewoon bij voor ieder normaal mens.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Inclusiviteit in a nutshellquote:Op vrijdag 13 december 2024 08:02 schreef Mikeytt het volgende:
Ik vind het interessant dat je dat expliciet wilt benoemen, in de zin dat dat het hele punt is van Paarse Vrijdag, om dan één groep specifiek eruit te lichten in het kader van de emancipatie ervan. Fijn dus dat je dit punt snapt en nog even belicht. Want dat was je bedoeling, toch?quote:
Dit idd.quote:Op vrijdag 13 december 2024 07:45 schreef miss_sly het volgende:
"Wij honoreren hierbij de stem van de mensen die niet hebben gestemd in het referendum".quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In een echte inclusieve samenleving is ook plaats voor mensen die niet mee willen doen aan zoiets als de Paarse Vrijdag. Die mensen horen er ook bij.
Hier zit ik wel in de stretch. Ik weet welke groepen dit zijn en waarom, echter moet ik zeggen dat het geforceerde karakter van deze dagen mij ook wat tegenstaat.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:27 schreef Scorpie het volgende:
Ik pak jouw reactie er even uit, omdat ik na al die jaren op dit forum weet dat ik van jou een serieuze, inhoudelijke reactie kan verwachten. In zoverre dus persoonlijk, maar op een goede manier;quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:33 schreef Hexagon het volgende:
De dag zou overigens ook geen bestaansrecht hebben als er geen weerstand kwam.
Er zijn ook genoeg andere mensen homo en die vinden dit wel een fijn initiatief.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:00 schreef raptorix het volgende:
Ik ben homo en heb geen idee waarom er hier bij stillen moet worden gestaan, als iemand mij zonder respect behandeld dan ben ik mans genoeg om dat zelf wel op te lossen.
Die ruimte is er ook.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In een echte inclusieve samenleving is ook plaats voor mensen die niet mee willen doen aan zoiets als de Paarse Vrijdag. Die mensen horen er ook bij.
Nee, mijn punt is dat het in een echte samenleving niet noodzakelijk zou moeten zijn. Het expliciet benoemen ervan hangt verder ook nauw samen met wat posts boven je, als we het hebben over acceptatie..quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:20 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik vind het interessant dat je dat expliciet wilt benoemen, in de zin dat dat het hele punt is van Paarse Vrijdag, om dan één groep specifiek eruit te lichten in het kader van de emancipatie ervan. Fijn dus dat je dit punt snapt en nog even belicht. Want dat was je bedoeling, toch?
Je hebt wel eens gehoord....van je eigen kinderen die dat zo ervaren hebben?quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik heb wel eens gehoord hoe het op veel basisscholen die aan Paarse Vrijdag doen, toegaat. Kinderen die paarse kleding dragen, krijgen snoep. Kinderen die geen paarse kleding dragen, krijgen geen snoep.
quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:23 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg andere mensen homo en die vinden dit wel een fijn initiatief.
Enne, een decennia of anderhalf geleden wilde je nog een baby met mij maken, dus volgens mij ben je eerder hobi. Of hobifluïde, voor hetgeen er uiteraard ook plek is onder onze paraplu
Ik snap niet wat er zo aan moeilijk is om te snappen dat er aandacht mag zijn voor een minderheid die discriminatie ervaart, juist omdat ze steeds te horen krijgen dat ze er niet mogen zijn, of niet zichtbaar of praktiserend mogen zijn, of er wel mogen zijn MAAR dan moeten ze niet zo nichterig, niet-hetero, potteus of wat doen. Juist die zichtbaarheid is het punt. Juist de zichtbare steun van anderen is het punt, om een tegenwicht te bieden van wat ze de rest van het jaar over zich heen krijgen, dat zichtbaar is dat er voor elke keer dat ze een kutopmerking krijgen, er veel meer mensen zijn die ze steunen.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:22 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hier zit ik wel in de stretch. Ik weet welke groepen dit zijn en waarom, echter moet ik zeggen dat het geforceerde karakter van deze dagen mij ook wat tegenstaat.
Is onze samenleving niet echtquote:Op vrijdag 13 december 2024 09:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, mijn punt is dat het in een echte samenleving
Eens. Maar daar zijn we niet. Ik denk zelfs dat we er verder van vandaan drijven.quote:niet noodzakelijk zou moeten zijn.
Eens.quote:Het expliciet benoemen ervan hangt verder ook nauw samen met wat posts boven je, als we het hebben over acceptatie..
Respect voor de medemens is wat mij betreft een basis uitgangspunt.
Is wel echt, maar niet oprecht. Volgens mij hebben de afgelopen weken dat wel laten zien, tot op politiek niveau. Het hangt met kunstmatige draadjes aan elkaar vast, dankzij een kleine groep mensen die nog wel de tijd en energie steken in oprechte toenadering, begrip. Maar dat is wel een steeds kleinere groep aan het worden.quote:
Geen idee maar jij werkt in het onderwijs.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:01 schreef Janneke141 het volgende:
Dat betekent dus dat het nog steeds nodig is.
'Groepen'quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:27 schreef Scorpie het volgende:
Wat is oprechte toenadering en begrip?quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Is wel echt, maar niet oprecht. Volgens mij hebben de afgelopen weken dat wel laten zien, tot op politiek niveau. Het hangt met kunstmatige draadjes aan elkaar vast, dankzij een kleine groep mensen die nog wel de tijd en energie steken in oprechte toenadering, begrip. Maar dat is wel een steeds kleinere groep aan het worden.
Hee joh, als jij toenadering wilt dan is er vast iets beters te verzinnen dan in elk topic over discriminatie komen aanstippen dat ook moslims discriminatie ervaren. Dat werkt namelijk averechts.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Is wel echt, maar niet oprecht. Volgens mij hebben de afgelopen weken dat wel laten zien, tot op politiek niveau. Het hangt met kunstmatige draadjes aan elkaar vast, dankzij een kleine groep mensen die nog wel de tijd en energie steken in oprechte toenadering, begrip. Maar dat is wel een steeds kleinere groep aan het worden.
Er wordt niets geeist. Als je niet in paarse kleding naar school wil, ga je lekker niet in paarse kleding naar school. Het is een optie.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:47 schreef Gia het volgende:
Ik vind het sowieso idioot om een kleur te kapen. Paarse kleding wordt nu geassocieerd met lhbti. Ik heb 1 paarse trui en 1 paarse blouse, maar heb niks met lhbti. Ook niks tegen, maar ga het niet openlijk steunen. Dat houd dan nu in dat ik op die dag die kleding niet ga dragen. Tja....
En dat heeft niks met disrespect te maken.
Van mij mag iedereen zijn wie die wil, maar ga niets eisen van anderen.
Echt hè.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:47 schreef Gia het volgende:
Ik vind het sowieso idioot om een kleur te kapen. Paarse kleding wordt nu geassocieerd met lhbti. Ik heb 1 paarse trui en 1 paarse blouse, maar heb niks met lhbti. Ook niks tegen, maar ga het niet openlijk steunen. Dat houd dan nu in dat ik op die dag die kleding niet ga dragen. Tja....
En dat heeft niks met disrespect te maken.
Van mij mag iedereen zijn wie die wil, maar ga niets eisen van anderen.
Het is belachelijk dat er geen rekening gehouden wordt met mensen uit andere werelddelen, culturen en religies die lhbtqi+ absoluut niet accepteren. Dat mag wel eens meer gebeuren.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nah, het is wel wat meer dan dat. Het is begrijpelijk dat je door het luidruchtiger gedrag van de jongeren uit migrantengemeenschappen denkt dat het probleem daar vooral zit, maar onderschat niet hoe wijdverbreid en schadelijk de vooroordelen en het gedrag dat eruit voortkomt zijn onder de etnische Nederlanders.quote:
In een topic waarin naar moslims wordt gewezen beginnen over moslims is inderdaad raar. Beter mijn bek houden en dat niet aanstippen.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:47 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hee joh, als jij toenadering wilt dan is er vast iets beters te verzinnen dan in elk topic over discriminatie komen aanstippen dat ook moslims discriminatie ervaren. Dat werkt namelijk averechts.
Begin een eigen topic, ageer voor een initiatief. Ik kom opdagen.
Iedereen in het leven krijgt te maken met discriminatie van geslacht, leeftijd tot uiterlijk en geloof. Dat zal namelijk nooit verdwijnen, want mensen beoordelen op hun uiterlijk, wat ze zijn of doen. Doet namelijk iedereen en ook jij.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:28 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik snap niet wat er zo aan moeilijk is om te snappen dat er aandacht mag zijn voor een minderheid die discriminatie ervaart, juist omdat ze steeds te horen krijgen dat ze er niet mogen zijn, of niet zichtbaar of praktiserend mogen zijn, of er wel mogen zijn MAAR dan moeten ze niet zo nichterig, niet-hetero, potteus of wat doen. Juist die zichtbaarheid is het punt. Juist de zichtbare steun van anderen is het punt, om een tegenwicht te bieden van wat ze de rest van het jaar over zich heen krijgen, dat zichtbaar is dat er voor elke keer dat ze een kutopmerking krijgen, er veel meer mensen zijn die ze steunen.
En het feit dat er hele roedels mensen over vallen omdat het woke, opgedrongen, aandachtstrekkerij zou zijn is waarom dit nodig blijft.
Maar je wordt gezien als iemand die geen respect heeft. Mensen gaan naar elkaar wijzen. Het levert alweer polarisatie op, vanwege een groep die aandacht vraagt.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er wordt niets geeist. Als je niet in paarse kleding naar school wil, ga je lekker niet in paarse kleding naar school. Het is een optie.
Als het op die manier werkt dan klopt dat helemaal.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die ruimte is er ook.
Er zijn genoeg middelbare scholieren die geen paarse kleding aan doen, en ook geen rotzooi trappen tegen paarse vrijdag, maar gewoon naar school gaan als elke andere dag. En dat is geen enkel probleem.
Ik heb het idee dat de meeste mensen die hier zo ageren tegen het opdringen () van paarse vrijdag en het woke gedachtegoed (
) geen flauw idee hebben hoe zo'n dag er op de meeste scholen uitziet.
Je uitspraak laat wel zien hoe walgelijk en extreem die cultbeweging is. Je brengt meer schade aan die zelfbenoemde gemeenschap dan dat je ze ermee helpt. Figuren zoals jij zijn een gevaar voor de samenleving en daarom heb het te doen doen met de mensen die zich serieus inzetten voor de acceptatie van individuen, laat staan de individu zelf.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:02 schreef Mikeytt het volgende:
Amen!quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:56 schreef Poefbank het volgende:
[..]
Je uitspraak laat wel zien hoe walgelijk en extreem die cultbeweging is. Je brengt meer schade aan die zelfbenoemde gemeenschap dan dat je ze ermee helpt. Figuren zoals jij zijn een gevaar voor de samenleving en daarom heb het te doen doen met de mensen die zich serieus inzetten voor de acceptatie van individuen, laat staan de individu zelf.
Ik vind het nobel zoals je het opschrijft echter werkelijke acceptatie heeft geen lipservice nodig. Geen scholen die vlaggen ophangen. Tolerantie zit in jezelf en kan niet erin geprogrammeerd worden, zeker niet op latere leeftijd. Daarnaast hebben mensen er meer aan dat iemand aardig voor ze is en geïnteresseerd in ze is, dan dat ze een kledingstuk dragen.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:28 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik snap niet wat er zo aan moeilijk is om te snappen dat er aandacht mag zijn voor een minderheid die discriminatie ervaart, juist omdat ze steeds te horen krijgen dat ze er niet mogen zijn, of niet zichtbaar of praktiserend mogen zijn, of er wel mogen zijn MAAR dan moeten ze niet zo nichterig, niet-hetero, potteus of wat doen. Juist die zichtbaarheid is het punt. Juist de zichtbare steun van anderen is het punt, om een tegenwicht te bieden van wat ze de rest van het jaar over zich heen krijgen, dat zichtbaar is dat er voor elke keer dat ze een kutopmerking krijgen, er veel meer mensen zijn die ze steunen.
En het feit dat er hele roedels mensen over vallen omdat het woke, opgedrongen, aandachtstrekkerij zou zijn is waarom dit nodig blijft.
Nu doe je alsof het gelijkmatig wordt verdeeld over alle groepen in de samenleving, en dat is evident niet het geval en dat is waarom er aandacht nodig is voor specifiek deze minderheid.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:53 schreef hunterrnl het volgende:
[..]
Iedereen in het leven krijgt te maken met discriminatie van geslacht, leeftijd tot uiterlijk en geloof. Dat zal namelijk nooit verdwijnen, want mensen beoordelen op hun uiterlijk, wat ze zijn of doen. Doet namelijk iedereen en ook jij.
Er is zichtbaarheid naar deze groepen. Alleen waar trek je de grens, wanneer kom je op het punt dat het vervelend word of zelfs ongeloofwaardig. Dat zal je vast niet snappen, maar als mensen niks hebben met een onderwerp en het liefst hun eigen leven willen leiden. Ligt het punt van accepteren makkelijker in handbereik en was zelfs 1 dag genoeg geweest.
Wat mensen nu doen. Is steeds meer dagen verzinnen voor zichtbaarheid om mensen te overtuigen die al tegen zijn. Das een beetje dom, want dan kan je de grote groep die het eerst wel accepteerde het als vervelend of zelfs zuigend gaan zien. Daarom zakken de cijfers van acceptatie al jaren.
Nee hoor, je wordt niet gezien als iemand die geen respect heeft. Of je zo wordt gezien, ligt meer aan je gedrag door het jaar heen als of je die ene dag paarse kleding draagt.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar je wordt gezien als iemand die geen respect heeft. Mensen gaan naar elkaar wijzen. Het levert alweer polarisatie op, vanwege een groep die aandacht vraagt.
Er mogen wmb strenge straffen staan op geweld of agressiviteit tegen lhbti mensen, om wie ze zijn. Iedereen moet kunnen zijn wie die is, zonder dat hier specifiek aandacht voor moet zijn.
Dat lijkt me niet, want daarmee zou je zeggen dat alle jaren aan activisme niet in verband staan met het resultaat en dat de samenleving spontaan bewustzijn heeft gekweekt over de emanicipatie van de regenboogposse.quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik vind het nobel zoals je het opschrijft echter werkelijke acceptatie heeft geen lipservice nodig. Geen scholen die vlaggen ophangen. Tolerantie zit in jezelf en kan niet erin geprogrammeerd worden, zeker niet op latere leeftijd. Daarnaast hebben mensen er meer aan dat iemand aardig voor ze is en geïnteresseerd in ze is, dan dat ze een kledingstuk dragen.
Het werkt zo.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:55 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Als het op die manier werkt dan klopt dat helemaal.
Wat mij betreft moeten mensen in vergaande mate zelf weten wat ze doen, maar als ze mij willen dwingen bepaalde dingen te doen gaan mijn hakken automatisch in het zand (autoriteitsprobleempje).
Die emancipatiegolven zijn er toch allang geweest? Waarom hebben we anders Pride en de Pride maand? Denk je dat een dag op de middelbare school en een extra vlag dan ineens meer bewustzijn en tolerantie geeft? Ik betwijfel het. Daarnaast kan je 100 keer zeggen tolerant te ZIJN, maar wat DOE je dan? De schijntolerantie zie je in dit topic alweer terug komen met een user die pleit voor "schorsen van leerlingen" die hier een andere mening over hebben.quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:05 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, want daarmee zou je zeggen dat alle jaren aan activisme niet in verband staan met het resultaat en dat de samenleving spontaan bewustzijn heeft gekweekt over de emanicipatie van de regenboogposse.
Natuurlijk kun je een dag voor iedereen organiseren. Maar de LGBT+ groep is er een die al vrij lang prominent in beeld is en uit meerdere hoeken in de samenleving te maken heeft met vijandig gedrag. En dat op basis van eigenschappen die niet individueel van aard zijn.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:22 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik pak jouw reactie er even uit, omdat ik na al die jaren op dit forum weet dat ik van jou een serieuze, inhoudelijke reactie kan verwachten. In zoverre dus persoonlijk, maar op een goede manier;
Ik vind reacties zoals de jouwe eigenlijk een wonderlijke positionering vanuit liberale hoek. De essentie van het liberalisme is toch dat we het individu als uitgangspunt nemen? We respecteren toch individuen? Alle individuen? Waarom zouden we die dan gaan groeperen en er vervolgens speciale dagen voor organiseren?
Nog even los van het feit dat je in een vrije samenleving ook tegen homoseksualiteit, transgenders mag zijn. Net als dat je ook een hekel mag hebben aan welke religie dan ook. Dus in een vrije samenleving is weerstand helemaal geen probleem. Die weerstand krijg je namelijk per definitie in een vrije samenleving.
Die weerstand een probleem vinden en er tegen op willen treden is dan weer wel een probleem, want neigt naar autoritair gedrag. Dus kreten als "zolang er weerstand is, is deze dag nodig" zijn in mijn optiek zorgelijker dan dat er een paar reactionairen mopperen over paarse vrijdag. Het land is niet af als die paar figuren bij wijze van spreke onder de vrijzinnige laars zijn verpletterd en enkel nog met regenboogvlaggetjes wapperen. Verre van, zou ik zeggen.
Dit is al veel langer gaande. Dit zal wel een initiatief zijn van enkele lekker progressieve docenten.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:09 schreef Nober het volgende:
Bidden dat deze indoctrinatie snel stopt.
[ x ]
Dat weten we allemaal, maar als je dat zegt ben je zogenaamd een racist of een Islamofoob.quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:27 schreef Scorpie het volgende:
Ik vraag mij af welk punt je hier nu probeert te maken?quote:Op vrijdag 13 december 2024 08:56 schreef miss_sly het volgende:
Gelukkig kunnen we naar de moslims wijzen en zijn onze eigen blanke kaaskoppen allemaal zo goed dat ze homo’s gewoon accepteren.
https://www.rtl.nl/boulev(...)e-alsof-ik-minpunten
Hmm. En waardoor denk je dat dit komt?quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat er naar moslims wordt gewezen?quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:51 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In een topic waarin naar moslims wordt gewezen beginnen over moslims is inderdaad raar. Beter mijn bek houden en dat niet aanstippen.
Goed dat je dit benoemd. Als we dit aanpakken zullen de problemen vast weg zijn. Ik bedoel, het is natuurlijk niet zo dat er nog een andere groep in Nederland is die steeds groter wordt, waar homofobie min of meer door de hele gemeenschap en cultuur heen de norm is. Nee, Lunteren, Urk en Kampen zijn het probleem.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:55 schreef Origami94 het volgende:
Terecht dat het er is. In Lunteren, Urk en Kampen wordt je nog steeds in elkaar geslagen als je niet op het andere geslacht valt
Bekijk deze YouTube-video
Inclusiviteit? Ik ben niet inclusief en zeg dat ook niet te zijn.quote:
Ja, ik denk dat dit verschil maakt. Juist in die leeftijd zitten een hoop jongeren knel wat betreft hun geaardheid. Hoe weet ik dat? Die spreek ik. Ook ken ik een aantal docenten, waarvan er enkelen zich heel actief bezighouden met die Paarse Vrijdag (en overigens met een hoop initiatieven wat betreft gedrag naar elkaar toe en vooroordelen, het is niet dat ze 364 dagen alleen bezig zijn met die paarse truien) juist omdat ze zien dat dit verschil maakt voor ten eerste de leerlingen die tot die minderheid behoren en ten tweede de bejegening door de leerlingen die er niet toe behoren.quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Die emancipatiegolven zijn er toch allang geweest? Waarom hebben we anders Pride en de Pride maand? Denk je dat een dag op de middelbare school en een extra vlag dan ineens meer bewustzijn en tolerantie geeft? Ik betwijfel het. Daarnaast kan je 100 keer zeggen tolerant te ZIJN, maar wat DOE je dan? De schijntolerantie zie je in dit topic alweer terug komen met een user die pleit voor "schorsen van leerlingen" die hier een andere mening over hebben.
Nogmaals: ik ben niet tegen emancipatie van de gemeenschap maar ik denk dat dit gewoon een domme manier is.
Nee hoor, dat vraag je je helemaal niet af.quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:13 schreef HowardRoark het volgende:
Ik vraag mij af welk punt je hier nu probeert te maken?
[..]
https://www.rijksoverheid(...)kenning-rapport-omloquote:
Wat heeft dit met losbandigheid te maken?quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:12 schreef Loverboii het volgende:
Losbandigheid is van alle tijden, nou niet doen alsof het iets progressief is
Ironisch gezien een tekstregel uit een rellend homofoob liedje: "A sexist pig I guess it's true. I hate all men including you".quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:14 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik discrimineer niet, ik doe gewoon tegen iedereen onvriendelijk.
Ja, Lunteren, Urk en Kampen zijn een probleem. Journalisten die kampen met geweld, homo's die in elkaar worden geslagen en als je op zondag niet in de kerk te vinden bent wordt je semi verbannenquote:Op vrijdag 13 december 2024 10:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is al veel langer gaande. Dit zal wel een initiatief zijn van enkele lekker progressieve docenten.
[..]
Dat weten we allemaal, maar als je dat zegt ben je zogenaamd een racist of een Islamofoob.
[..]
Ik vraag mij af welk punt je hier nu probeert te maken?
[..]
Hmm. En waardoor denk je dat dit komt?
[..]
Waarom denk je dat er naar moslims wordt gewezen?
[..]
Goed dat je dit benoemd. Als we dit aanpakken zullen de problemen vast weg zijn. Ik bedoel, het is natuurlijk niet zo dat er nog een andere groep in Nederland is die steeds groter wordt, waar homofobie min of meer door de hele gemeenschap en cultuur heen de norm is. Nee, Lunteren, Urk en Kampen zijn het probleem.
Ik heb hier weinig tegenin te brengen denk ik.quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat dit verschil maakt. Juist in die leeftijd zitten een hoop jongeren knel wat betreft hun geaardheid. Hoe weet ik dat? Die spreek ik. Ook ken ik een aantal docenten, waarvan er enkelen zich heel actief bezighouden met die Paarse Vrijdag (en overigens met een hoop initiatieven wat betreft gedrag naar elkaar toe en vooroordelen, het is niet dat ze 364 dagen alleen bezig zijn met die paarse truien) juist omdat ze zien dat dit verschil maakt voor ten eerste de leerlingen die tot die minderheid behoren en ten tweede de bejegening door de leerlingen die er niet toe behoren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |