Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: “Leuk zo’n feestje, maar het geeft altijd zo’n rommel, hè.”
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Deze traditie keert terug op -nog niet bekend- december.
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Op vrijdag 6 december 2024 17:25 schreef Tussle266 het volgende: Ze hadden dus gelijk. Ik kan hiermee leven en ik zal vertellen waarom: ik kan me echt heel goed voorstellen dat iedereen dit niet voor die dame, maar voor zichzelf heeft gedaan.
Mooi dat er ruimte is in de Top 2000 voor zulke eerbetonen Maakt imo eigenlijk niet heel veel uit hoe hoog het nummer dan binnenkomt. Gewoon een fijn idee dat de nabestaanden (en de vele andere Nederlandsers die met Eva hebben meegeleefd) hier kracht en positiviteit uit halen. Straks op Oudejaarsavond een hommage van 3:18 aan een bijzonder persoon die er helaas niet meer is
Gemiddeld zullen er elk jaar maar een paar eerbetonen en een handjevol DAB+ bonussen zijn. Helemaal niets mis mee
Vorig jaar Conan Gray - Astronomy binnen op #1497, nadat twee meisjes op waren doodgereden door een spookrijder. Dat dat specifieke nummer veel lager in de lijst stond dan Better Days maakt het geen minder mooi gebaar.
[..] [..] [..] Mooi dat er ruimte is in de Top 2000 voor zulke eerbetonen Maakt imo eigenlijk niet heel veel uit hoe hoog het nummer dan binnenkomt. Gewoon een fijn idee dat de nabestaanden (en de vele andere Nederlandsers die met Eva hebben meegeleefd) hier kracht en positiviteit uit halen. Straks op Oudejaarsavond een hommage van 3:18 aan een bijzonder persoon die er helaas niet meer is
Gemiddeld zullen er elk jaar maar een paar eerbetonen en een handjevol DAB+ bonussen zijn. Helemaal niets mis mee
Vorig jaar Conan Gray - Astronomy binnen op #1497, nadat twee meisjes op waren doodgereden door een spookrijder. Dat dat specifieke nummer veel lager in de lijst stond dan Better Days maakt het geen minder mooi gebaar.
Gaat wel gepaard met allerlei Q-Music volk dat nu speciaal heeft gestemd die normaal niet stemmen. Ik voorzie een stijging voor artiesten als Suzan en Freek en Ed Kroket en dat soort figuren.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
De stemactie voor Better Days lijkt me ook vele malen mooier dan de boerenpush voor De Boer Dat Is de Keerl (2019) en mensen die oproepen om Sweet Caroline omhoog te stemmen omdat ze de politiek leider van Triple B zo’n toffe madam vinden
Op vrijdag 6 december 2024 17:49 schreef Gretzl het volgende: De stemactie voor Better Days lijkt me ook vele malen mooier dan de boerenpush voor De Boer Dat Is de Keerl (2019) en mensen die oproepen om Sweet Caroline omhoog te stemmen omdat ze de politiek leider van Triple B zo’n toffe madam vinden
[..] Gaat wel gepaard met allerlei Q-Music volk dat nu speciaal heeft gestemd die normaal niet stemmen. Ik voorzie een stijging voor artiesten als Suzan en Freek en Ed Kroket en dat soort figuren.
Verwacht dat die stijgingen voor andere artiesten wel meevallen. Denk dat het grootste deel van de Q-Music luisteraars die ook op Dermot Kennedy stemden in eerdere jaren ook al wel een lijstje indienden. Geloof het niet zo dat Mattie & Marieke zoveel nieuwe stemmers naar de Top 2000 weten te trekken.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Op vrijdag 6 december 2024 17:49 schreef Gretzl het volgende: De stemactie voor Better Days lijkt me ook vele malen mooier dan de boerenpush voor De Boer Dat Is de Keerl (2019) en mensen die oproepen om Sweet Caroline omhoog te stemmen omdat ze de politiek leider van Triple B zo’n toffe madam vinden
Ik heb in algemeen minder tegen apolitieke stemacties ja, Peter R de Vriezer vond ik ook wel een mooi statement. Al heb ik nog liever politieke stemacties dan random regiomeuk waar niemand normaal een neuk om geeft. Sowieso word ik minder warm van nummers die eigenlijk niemand kent - dat was bij Astronomy wel een beetje een issue. Dit daarentegen is wel gewoon een grote hit geweest.
18 weken top 40, wel in de onderste helft overigens
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Met jullie wordt het vast wel weer leuk. En ik kan best veel muziek hebben gelukkig.
Op vrijdag 6 december 2024 17:52 schreef asco het volgende: Ik moest die nummer 6 opzoeken waarom. Verbazingwekkend dat er schijnbaar nog steeds zoveel mensen televisie kijken.
Dat kan dan in 2025 tevens de grootste daler ooit worden.
Mwah, mensen stemmen op winnaars. Dit zal wel naar 121 zakken ofzo.
Zelfs De Boer Dat Is De Keerl stond nog in de top 200 een jaar later.
[..] Na dat stukje is het TikTok-publiek al afgehaakt wegens duurttelang.
Zonde, dan missen ze tiditidu tidilutieeuwww
We starten de lijst met "Don't Let Me Down" van The Beatles. Zakkende trend en zal rond die 2000 uitkomen. Zou wel mooi zijn om de lijst daarmee te beginnen.