Over 10 jaar zal het grootste deel automaat zijn want er worden steeds minder nieuwe handbakken geproduceerd.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:11 schreef StateOfMind het volgende:
Het gros van alle auto's op de Nederlandse wegen is voorlopig nog altijd voorzien van een handbak.
Aangezien Nederland een van de oudste wagenparken van Europa heeft.
Nieuwe en jongere auto's hebben wel steeds vaker een automaat.
Een superauto is dat. het is alleen de vraag hoe lang Ford nog de Focus blijft maken.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:05 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Mijn Focus heeft ook een handbak. Heerlijk.
Een automatische versnellingsbak bestaat uit meerdere koppelingen achter elkaar.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:04 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Is snel optrekken slecht voor je automaatversnellingsbak?
Dat wist ik niet. Weer wat geleerd.
Okl nou dan weet ik dus dat ik zo lang mogelijk de aankoop van een automaat ga uitstellen. Ik houd namelijk van redelijk snel optrekken.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Een automatische versnellingsbak bestaat uit meerdere koppelingen achter elkaar.
door veelvuldig vanuit stilstand vol vermogen op te trekken 'verbrand' je feitelijk deze koppelingen.
Ter info; Bij een automaatbak op leeftijd is het raadzaam om de bak te laten spoelen. Dan komen de afvalstoffen los en komt er verse versnellingsbakolie in. zo verleng je de levensduur. kosten varieeren van 249 tot 335 euro.
dit helpt je niet meer als de automaatbak al problemen heeft. Heb je revisie nodig dan zit je op minstens 1000 euro, tot wel 3000 euro.
Bugatti's trekken toch redelijk vlot op met een automaatquote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Okl nou dan weet ik dus dat ik zo lang mogelijk de aankoop van een automaat ga uitstellen. Ik houd namelijk van redelijk snel optrekken.
Te duur in aanschaf en wegenbelasting.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:52 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Bugatti's trekken toch redelijk vlot op met een automaat
Dit jaar is het laatste jaar voor de Focus. De Fiesta ging in 2023 al op het hakblok.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Een superauto is dat. het is alleen de vraag hoe lang Ford nog de Focus blijft maken.
De Mondeo was trouwens de laatste jaren ook slechts automatisch leverbaar.
Oh sorry, ik wist niet dat je zulke lange tenen had.quote:Op donderdag 6 februari 2025 17:18 schreef dick_laurent het volgende:
[..]Deze attitude, kom op man
Automaat rijdt gewoon mega relaxt en makkelijk, en al helemaal in fileland Nederland.
En nee schakelen is heus niet "moeilijk" (niet voor mij iig) maar ik prefereer automaat altijd boven schakel puur om hoe chill en moeiteloos het rijdt.
Jouw cruise control werkt onder de 40 km/h? Goh.quote:Op zondag 9 februari 2025 09:41 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Oh, mooie vanochtend - de 30km zones in Amsterdam. Irritant? Ja. Toch netjes op de cruise control. En dan bumperklevers die sneller willen.
Wat dacht je van NEE?
Klopt helaas, in februari de laatste begreep ik van mijn garage. Over een week krijg ik mijn nieuwe tweedehands Focus, ik ga van een 2015 model naar een 2023quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:54 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Dit jaar is het laatste jaar voor de Focus. De Fiesta ging in 2023 al op het hakblok.
Yup, enige "voorwaarde" is dat de auto niet te laag in toeren zit. Dus, 33/34 km/h in z'n drie, keurig 1600-1700 toeren, cruise control aan, gaat prima.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:08 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Jouw cruise control werkt onder de 40 km/h? Goh.
De mijne begint bij 30.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:08 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Jouw cruise control werkt onder de 40 km/h? Goh.
Als goed autorijden te veel moeite kost moet je gaan lopen.quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Irritant als mensen met 120 km/u willen inhalen terwijl de maximumsnelheid toch echt 100 km/u is. Ik rijd gewoon op de middelste baan (als er meer dan 2 rijstroken zijn wat hier in de randstad veelal het geval is) met de cruise control op 102 km/u ongeveer. Soms zelfs 105 km/u dan ben ik al continu het risico aan het lopen op een bekeuring, maar alsnog wil Achmed erlangs met 120 km/u . Overdag.
Ik wil niet steeds van baan wisselen dus de meest rechtse rijstrook vermijd is behalve als het echt abnormaal rustig is. Dan moet ik steeds linkerspiegel linkerschouder doen, knipperen, nog een keer linkerspiegel linkerschouder, nacontrole, en dan weer terug rechterspiegel rechterschouder, knipperen, rechterspiegel rechterschouder, nacontrole. Veel te veel moeite. Dat heb ik althans geleerd om het zo te doen
Mijne vanaf 30.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:08 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Jouw cruise control werkt onder de 40 km/h? Goh.
Jij bent er de oorzaak van dat ze je met 120 moeten inhalen. Zou helemaal mooi worden als ze je met 105 inhalen. Als jij gewoon netjes rechts gaat rijden is er een baan extra vrij. Als je niet van baan wilt wisselen moet je rechts blijven en het dan maar op de koop toenemen dat je soms langzamer dan 100 moet rijden.quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:03 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Irritant als mensen met 120 km/u willen inhalen terwijl de maximumsnelheid toch echt 100 km/u is. Ik rijd gewoon op de middelste baan (als er meer dan 2 rijstroken zijn wat hier in de randstad veelal het geval is) met de cruise control op 102 km/u ongeveer. Soms zelfs 105 km/u dan ben ik al continu het risico aan het lopen op een bekeuring, maar alsnog wil Achmed erlangs met 120 km/u . Overdag.
Ik wil niet steeds van baan wisselen dus de meest rechtse rijstrook vermijd is behalve als het echt abnormaal rustig is. Dan moet ik steeds linkerspiegel linkerschouder doen, knipperen, nog een keer linkerspiegel linkerschouder, nacontrole, en dan weer terug rechterspiegel rechterschouder, knipperen, rechterspiegel rechterschouder, nacontrole. Veel te veel moeite. Dat heb ik althans geleerd om het zo te doen
Adaptive werkt gewoon tot stilstand.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:08 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Jouw cruise control werkt onder de 40 km/h? Goh.
Het is verboden om op de autosnelweg te lopen, Wist je dat niet?quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als goed autorijden te veel moeite kost moet je gaan lopen.
Op een autosnelweg met 3 rijstroken of meer kan Achmed ook helemaal naar links om in te halen natuurlijk. Op de zeldzame snelwegen met slechts 2 rijstroken (zoals de A44) houd ik zo veel mogelijk rechts.quote:Op woensdag 12 februari 2025 14:46 schreef alpeko het volgende:
[..]
Jij bent er de oorzaak van dat ze je met 120 moeten inhalen. Zou helemaal mooi worden als ze je met 105 inhalen. Als jij gewoon netjes rechts gaat rijden is er een baan extra vrij. Als je niet van baan wilt wisselen moet je rechts blijven en het dan maar op de koop toenemen dat je soms langzamer dan 100 moet rijden.
Mss heeft Achmed wel een goede reden om het risico op een bon te nemen? Wie ben jij om te bepalen dat iemand niet harder dan Vmax mag? Zolang die persoon anderen daarbij niet hindert en het een beetje binnen de perken houd, zie ik het probleem niet als de linker baan vrij is. Wat heb jij er last van dat iemand je inhaalt?quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Op een autosnelweg met 3 rijstroken of meer kan Achmed ook helemaal naar links om in te halen natuurlijk. Op de zeldzame snelwegen met slechts 2 rijstroken (zoals de A44) houd ik zo veel mogelijk rechts.
En waarom moet Achmed überhaupt met 120 inhalen als ik reeds 5 km/u boven de maximumsnelheid rijd? Het is verboden de maximumsnelheid te overschrijden.
Nee hoor. Achmet heeft namelijk geen optische- en geluidssignalen (sirene, zwaailichten) en is derhalve geen voorrangsvoertuig. Derhalve heeft Achmed zich gewoon te houden aan de maximumsnelheid, en die is overdag op de autosnelweg tussen 6 uur 's ochtends en 19 u 's avonds 100 km/u maximaal.quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:45 schreef alpeko het volgende:
[..]
Mss heeft Achmed wel een goede reden om het risico op een bon te nemen?
Dat heb ik dan ook niet bepaald, dat mag simpelweg niet.quote:Wie ben jij om te bepalen dat iemand niet harder dan Vmax mag?
Links inhalen is niet zo erg maar heel vaak haalt Achmed ook rechts in hoor. En dat mág niet.quote:Zolang die persoon anderen daarbij niet hindert en het een beetje binnen de perken houd, zie ik het probleem niet als de linker baan vrij is. Wat heb jij er last van dat iemand je inhaalt?
Hoezo? Ik haal meestal met nét iets boven de 100 km/u in, bijvoorbeeld een vrachtwagen op de rechterbaan.quote:Bovendien vind ik met 120 inhalen nog altijd beter dan met 2 km verschil. Zeker als je daarna je snelheid wat terug laat zakken. Hoe korter * de inhaal manoeuvre, hoe veiliger.
* met uiteraard wel enig verstand
Je moet nog een hoop leren.
Je weet dat je maximaal 100 mag? Ik denk namelijk niet dat je optische- en geluidssignalen (sirene, zwaailichten) hebt en derhalve dus geen voorrangsvoertuig bent. Derhalve heeft pedaalemmerzak zich gewoon te houden aan de maximumsnelheid, en die is overdag op de autosnelweg tussen 6 uur 's ochtends en 19 u 's avonds 100 km/u maximaal.quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik doe nou vaak cruise control en dan wel iets vaker van baan wisselen, dat is alsnog minder moeite dan steeds afremmen en weer gas geven. Dus ik cruise dan overal met 102-105 tussendoor bijvoorbeeld op de A4 of op de A2, brede wegen met 4 of 5 rijstroken per richting.
Ja maar ik kijk op de snelheidsmeter, die geeft altijd wat hoger aan dan de daadwerkelijke snelheid.quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:55 schreef alpeko het volgende:
[..]
Je weet dat je maximaal 100 mag? Ik denk namelijk niet dat je optische- en geluidssignalen (sirene, zwaailichten) hebt en derhalve dus geen voorrangsvoertuig bent. Derhalve heeft pedaalemmerzak zich gewoon te houden aan de maximumsnelheid, en die is overdag op de autosnelweg tussen 6 uur 's ochtends en 19 u 's avonds 100 km/u maximaal.
Zo zie je maar... eenieder zoekt voor zichzelf een bepaalde grens op. Zolang je anderen respecteert is daar niks aan de hand. Handhaven overlaten aan de politie.
130 op de afsluitdijk nu toch?quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:50 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Nee hoor. Achmet heeft namelijk geen optische- en geluidssignalen (sirene, zwaailichten) en is derhalve geen voorrangsvoertuig. Derhalve heeft Achmed zich gewoon te houden aan de maximumsnelheid, en die is overdag op de autosnelweg tussen 6 uur 's ochtends en 19 u 's avonds 100 km/u maximaal.
[..]
Dat heb ik dan ook niet bepaald, dat mag simpelweg niet.
[..]
Links inhalen is niet zo erg maar heel vaak haalt Achmed ook rechts in hoor. En dat mág niet.
[..]
Hoezo? Ik haal meestal met nét iets boven de 100 km/u in, bijvoorbeeld een vrachtwagen op de rechterbaan.
Alleen als er slechts 2 rijstroken per richting zijn zoals op de A44 rijd ik iets harder dat heb ik geleerd met rijles. Maar ook met rijles zei de instructeur je kan wel gewoon een boete krijgen. Dus dat is eigenlijk al linke soep want Achmed gaat mijn boete niet betalen die is voor mij. De boetes zijn zó boven de 100 euro.
Bedenk dat ik in de randstad woon en dus veelal op autosnelwegen rijd met 3 of meer rijstroken per richting.
Dan er ergens naast toch?quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:37 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Het is verboden om op de autosnelweg te lopen, Wist je dat niet?
Daar ben ik nog nooit geweest. Ik reed wel op het stukje bij Urk dat 130 zou moeten worden maar ik zag nergens borden. Misschien niet goed opgelet?quote:Op woensdag 12 februari 2025 16:13 schreef kanovinnie het volgende:
130
[..]
130 op de afsluitdijk nu toch?
Dat je niet goed oplet zou me niets verbazen.quote:Op woensdag 12 februari 2025 16:16 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Daar ben ik nog nooit geweest. Ik reed wel op het stukje bij Urk dat 130 zou moeten worden maar ik zag nergens borden. Misschien niet goed opgelet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |