Geweldig nieuws man. Minder geld naar preventie, minder geld naar sportquote:VWS bezuinigt op zorgstages, sport, preventie en onverzekerden
De bewindspersonen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) hebben bekendgemaakt hoe de aangekondigde bezuiniging van 250 miljoen euro op subsidies wordt ingevuld. In een brief aan de Tweede Kamer schrijven minister Agema en de staatssecretarissen Maeijer en Karremans dat er onder meer geld af gaat bij organisaties en projecten die zich bezighouden met preventie, de bouw van sportaccommodaties en zorg aan onverzekerden.
"Liever zouden we helemaal niet bezuinigen", schrijven de bewindspersonen in hun brief. Vooral omdat deze bezuinigingen boven op andere bezuinigingen op VWS komen, hadden ze er liever van afgezien. Maar in het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat er in totaal voor 1 miljard euro op subsidies bezuinigd moet worden, een kwart daarvan komt voor rekening van VWS.
Op subsidies voor onmisbare zorg, zoals bevolkingsonderzoeken en vaccinaties, willen de bewindspersonen niet bezuinigen. Daardoor vallen er bij andere ontvangers van subsidie soms extra harde klappen. Wel gaan de meeste kortingen pas in 2026 of later in.
Stageplekken
Bijvoorbeeld bij het Stagefonds, dat zorgaanbieders vergoedingen geeft voor stageplekken. De huidige subsidieregeling wordt na 2027 niet meer verlengd, wat 122 miljoen euro per jaar oplevert. Volgens minister Agema kwam die regeling toch al niet goed uit de verf door een gebrek aan stagebegeleiders.
Het moet ook een tandje minder bij de subsidieregeling voor bouw en onderhoud van sportaccommodaties. Staatssecretaris Karremans haalt daar 28 miljoen weg. Veel verenigingen gebruiken die regeling om hun gebouwen en velden te verduurzamen. Daarvoor kunnen ze straks alleen nog terecht bij een algemeen potje van het ministerie van Klimaat.
Ook het RIVM moet het met 20 miljoen euro minder doen, en de subsidieregeling voor onderzoek naar veelbelovende nieuwe zorgvormen wordt helemaal afgebouwd. Dat levert 36 miljoen op.
Daarnaast wordt de subsidie voor zorg aan mensen die geen zorgverzekering hebben gehalveerd en gaat er geen geld meer naar de subsidieregeling om trans vrouwen aan borstprotheses te helpen.
Mes in preventie
Ook organisaties die zich bezighouden met preventie en de hulp aan kwetsbare groepen ontkomen niet aan de bezuinigingen. Zo gaat er minder geld naar het Voedingscentrum, het Trimbosinstituut (verslavingen), PON (overgewicht), het Veteraneninstituut en de Stichting Joods Maatschappelijk Werk.
Op die laatste twee organisaties is een kleine bezuiniging volgens VWS wel verdedigbaar. "De zorg- en dienstverlening wordt per jaar minder omdat het aantal eerste-generatie -oorlogsgetroffenen kleiner wordt", staat in de brief.
In dezelfde brief kondigen de bewindspersonen aan dat er door de bezuinigingen ook nog extra geld wordt vrijgespeeld. Daardoor kan er 30 miljoen euro extra worden uitgetrokken voor het verbeteren van de beschikbaarheid van geneesmiddelen. Ook komt er 3 miljoen euro om beter te controleren op illegale vapes (elektrische sigaretten).
Vanaf woensdag behandelt de Tweede Kamer de begroting van het ministerie van VWS.
Geen medelijden mee.quote:Op maandag 21 oktober 2024 21:46 schreef Mikeytt het volgende:
De PVV, de partij voor de gewone Nederlander
Gelukkig gaat Agema persoonlijk nieuwe vormen verzinnen.quote:Ook het RIVM moet het met 20 miljoen euro minder doen, en de subsidieregeling voor onderzoek naar veelbelovende nieuwe zorgvormen wordt helemaal afgebouwd. Dat levert 36 miljoen op.
De mensen zijn bereid om zichzelf op de slachtbank te leggen. Je merkt er op hele korte termijn weinig van. Op lange termijn kan je de politiek die het proberen recht te trekken de schuld geven.quote:Op maandag 21 oktober 2024 22:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Gelukkig gaat Agema persoonlijk nieuwe vormen verzinnen.
En wat dacht je van de kerntaken, zoals de politiemacht? Ik denk dat Joodse mensen daar nu meer aan hebben dan aan het subsidiëren van een stichting.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 07:05 schreef Jahr00n het volgende:
Goed nieuws. Dat geld kan mooi naar de werkenden
Dat doen de zorginstellingen al voor honderden miljoenen, is weer een ander potje voor.quote:Op maandag 21 oktober 2024 22:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Positief nieuws, kan hopelijk wat popcornlongetjes voorkomen bij de jeugd.quote:Daardoor kan er 30 miljoen euro extra worden uitgetrokken voor het verbeteren van de beschikbaarheid van geneesmiddelen. Ook komt er 3 miljoen euro om beter te controleren op illegale vapes (elektrische sigaretten).
Gelijk steigeren en verontwaardigd doen want pvv stemmMmmUursss is natuurlijk lekkerder. Zonder ook maar enig moment te bedenken wat het nou eigenlijk inhoudelijk betekent.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 07:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik schrik als ik zo’n lijst subsidies zie omdat we er zoveel meer hebben dan ik al vreesde. Het Voedingscentrum mag wat mij betreft gerust worden opgedoekt. Waarom is er een Trimbosinstituut als ook onderzoek aan universiteiten plaatsvindt? En geven we serieus nog steeds geld aan de Stichting Joods Maatschappelijk Werk? Kan zo’n stichting niet door de eigen kring worden bekostigd als een vorm van liefdadigheid? Kunnen transvrouwen niet hun eigen borstprotheses betalen?
Waarom Nederlanders zo blij zijn met het subsidiecircus is me sowieso een raadsel. Die subsidies moeten ergens van worden betaald. Bovendien wordt er zoveel geld verspild aan overhead en inefficiëntie.
Geef mij een lijst subsidies en ik bespaar met gemak meer. Afuera!
Doe dan gelijk alles met een religieus achtergrond.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 07:00 schreef Claudia_x het volgende:
En geven we serieus nog steeds geld aan de Stichting Joods Maatschappelijk Werk? Kan zo’n stichting niet door de eigen kring worden bekostigd als een vorm van liefdadigheid?
Mee eens. Dat iemand zichzelf wil ombouwen is een eigen keuze. Net als borstvergrotingen of het blonderen van je haar.quote:Kunnen transvrouwen niet hun eigen borstprotheses betalen?
De werk, de volk.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 06:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
De volk moet blijkbaar dommer en ook ongezond gaan leven. Volgens deze PVV ster.
Dit gaat straks veel geld opleveren voor de zorg. Tegelijk zal er straks minder goede zorg/verpleegster aan de werk.. (geen stage dus geen diploma)..
Preventie is altijd goedkoper dan laten gebeuren. Of is deze minister nogal niet goed bij hoofd. of ze pakken alleen de makkelijkste delen aan.
Ah ze gaat ChatGPT wat vragenquote:Op maandag 21 oktober 2024 22:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet wilt weten hoeveel subsidies in Nederland gewoon geld weggooien is, zonder enige vorm van controle waar het geld eigenlijk aan besteed wordt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 07:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik schrik als ik zo’n lijst subsidies zie omdat we er zoveel meer hebben dan ik al vreesde. Het Voedingscentrum mag wat mij betreft gerust worden opgedoekt. Waarom is er een Trimbosinstituut als ook onderzoek aan universiteiten plaatsvindt? En geven we serieus nog steeds geld aan de Stichting Joods Maatschappelijk Werk? Kan zo’n stichting niet door de eigen kring worden bekostigd als een vorm van liefdadigheid? Kunnen transvrouwen niet hun eigen borstprotheses betalen?
Waarom Nederlanders zo blij zijn met het subsidiecircus is me sowieso een raadsel. Die subsidies moeten ergens van worden betaald. Bovendien wordt er zoveel geld verspild aan overhead en inefficiëntie.
Ja maar subsidie is stom. Daar kun je beter halve liters van kopen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 09:28 schreef probeer het volgende:
Veiligheid is belangrijk aldus PVVD, maar fuck het veteraneninstituut.
We hebben een Joods-Christelijke cultuur, aldus PVV, maar fuck de Stichting Joods Maatschappelijk Werk.
Het rijmt allemaal zo lekker, dat wat ze zeggen en doen.
Ja dat vind ik idd erg dom. Het aantal verzorgende en verpleegkundige studenten nam al af dit jaar las ik ergens. Terwijl het aantal patiënten de pan uit zal rijzen de komende jaren.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 07:40 schreef Hexagon het volgende:
Lekker slim om studeren in de zorg onaantrekkelijker te maken voor wat grijpstuivers.
Ben ik niet met je eens. Zeker voor jonge mensen die net van de middelbare school af zijn is een eerste jaar vooral school beter dan meteen naast het bed te staan. De meesten zijn nog geen 18 jaar.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 08:27 schreef ZarB het volgende:
Wat betreft zorgstages: die draaien 9 van de 10 keer uit op onbetaalde en onbevoegde krachten die alleen op een groep of aan het bed staan want personeelstekort. Daar leert niemand dus van. Minder zorgstages = minder uitbuiting en minder gevaar op de werkvloer. Als je goede zorgmedewerkers wil moet je alleen nog maar duale opleidingen aanbieden. Vanaf jaar 1 gelijk 4 dagen werken (in de sterkte) en 1 dag opleiding. Daar leert een student ook het meest van, hij krijgt een fatsoenlijk salaris en het biedt continuiteit op de werkvloer.
En waarom van die gigantische bedragen, altijd in miljoenen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 09:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet wilt weten hoeveel subsidies in Nederland gewoon geld weggooien is, zonder enige vorm van controle waar het geld eigenlijk aan besteed wordt.
Dan moet Fleur dat invoeren, inplaats van zorgstagiairs hun geld afpakken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 08:27 schreef ZarB het volgende:
Wat betreft zorgstages: die draaien 9 van de 10 keer uit op onbetaalde en onbevoegde krachten die alleen op een groep of aan het bed staan want personeelstekort. Daar leert niemand dus van. Minder zorgstages = minder uitbuiting en minder gevaar op de werkvloer. Als je goede zorgmedewerkers wil moet je alleen nog maar duale opleidingen aanbieden. Vanaf jaar 1 gelijk 4 dagen werken (in de sterkte) en 1 dag opleiding. Daar leert een student ook het meest van, hij krijgt een fatsoenlijk salaris en het biedt continuiteit op de werkvloer.
Het verbaasd mij niet gezien de kortzichtigheid van de PVV maar dit zijn ongeveer de slechtste bezuinigingen die je kunt doen omdat ze juist op de middellange termijn enorme besparingen opleveren.quote:Op maandag 21 oktober 2024 22:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Subsidies zijn een manier om doelen van maatschappelijk belang te bereiken die zonder overheidsingrijpen moeilijk te realiseren zouden zijn.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 07:00 schreef Claudia_x het volgende:
De uitgaven voor bijvoorbeeld gezondheidszorg in totaal zijn ongeveer 88 miljard dit jaar. Een groot deel daarvan wordt veroorzaakt of verergerd door overgewicht en slecht eten.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 10:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En waarom van die gigantische bedragen, altijd in miljoenen.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 10:03 schreef Isdatzo het volgende:
En de hamvraag: waar gaat dat geld dan wel heen?
Je hebt ergens wel een punt. Maar die dingen zijn er vaak ook niet voor niets. Enorm snijden zonder verder visie te hebben gaat problemen op leveren. Zeker als je adviezen van mensen met kennis in de wind slaat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 07:00 schreef Claudia_x het volgende:
Zo'n dienstverband zorg juist voor meer onveiligheid omdat je ook economisch afhankelijk wordt van je leerplek. Die moet dus 4 jaar investeren in iemand die daarna de deur uit kan lopen. Zo zitten daar best wel veel haken en ogen aan. Een stagiair kan weg lopen uit een onveilige stage, een werknemer niet of minder snel.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 08:27 schreef ZarB het volgende:
En tientallen miljarden naar de HRA.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:48 schreef Twiitch het volgende:
Gelukkig volgend jaar wel weer een paar miljard naar Oekraine.
Een doorgeslagen afgeleide ervan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik zeg het al jaren: PVV is links op papier... heel dun papier van slechte kwaliteit.
In essentie gewoon nog altijd een kloontje van de VVD.
Gratis innovatie is de oplossing voor alles! (het woord innovatie werd 127 keer oid genoemd als oplossing voor alle problemen in het regeerakkoord)quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 08:59 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ah ze gaat ChatGPT wat vragen
In principe wissel je elk jaar van werk/leerplek, zodat je zoveel mogelijk ervaring op doet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:44 schreef Chadi het volgende:
[..]
Zo'n dienstverband zorg juist voor meer onveiligheid omdat je ook economisch afhankelijk wordt van je leerplek. Die moet dus 4 jaar investeren in iemand die daarna de deur uit kan lopen. Zo zitten daar best wel veel haken en ogen aan. Een stagiair kan weg lopen uit een onveilige stage, een werknemer niet of minder snel.
Dan is het maar te hopen dat er niet bezuinigd gaat worden op de plekken waar het onderzoek gedaan wordt waar deze innovasie uit voort zou kunnen vloeien. Met de PVVD weet je het maar nooit.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:05 schreef popje het volgende:
[..]
Gratis innovatie is de oplossing voor alles! (het woord innovatie werd 127 keer oid genoemd als oplossing voor alle problemen in het regeerakkoord)
Plus dat we het al die jaren normaal hebben gevonden dat de zorg, van bejaardenverzorger tot chirurg, uit de staatsruif vreet. Moet je eens nagaan dat heel grijs Nederland daarvan naar Willeke Alberti kan…quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 09:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar subsidie is stom. Daar kun je beter halve liters van kopen.
Uit het regeerakkoord:quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dan is het maar te hopen dat er niet bezuinigd gaat worden op de plekken waar het onderzoek gedaan wordt waar deze innovasie uit voort zou kunnen vloeien. Met de PVVD weet je het maar nooit.
Met andere woorden; minder geld naar onderzoek en kennis.quote:We investeren – al is het niet op dezelfde schaal
als voorheen – in een sterk, toegankelijk en
toekomstbestendig stelsel van vervolgonderwijs
en wetenschap. Dat houdt in: de brede en stabiele
basis voor onderwijs, onderzoek en wetenschap zo
sterk mogelijk houden zodat we de kennis en kunde
van mensen zo goed mogelijk ontwikkelen, ook ten
behoeve van maatschappelijke impact en valorisatie.
Kennis staat al op Feesboek, dus daar hoeft niks heen!!quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:44 schreef knoopie het volgende:
[..]
Uit het regeerakkoord:
[..]
Met andere woorden; minder geld naar onderzoek en kennis.
Ah ja dat is waar. Ik heb ook kennissen op feesboek!quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kennis staat al op Feesboek, dus daar hoeft niks heen!!
Niet heel verrassendquote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:44 schreef knoopie het volgende:
[..]
Uit het regeerakkoord:
[..]
Natuurlijk! Je moet mensen vooral niet te slim maken, want dan stemmen ze niet meer op de PVV.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:44 schreef knoopie het volgende:
[..]
Uit het regeerakkoord:
[..]
Maar waar moet de gedroomde innovasie dan vandaan komen?quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Natuurlijk! Je moet mensen vooral niet te slim maken, want dan stemmen ze niet meer op de PVV.
Zoals ik de PVV-achterban ken, bestellen ze dat op Temu.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar waar moet de gedroomde innovasie dan vandaan komen?
Stages moet je zien te verbeteren, niet af schaffen. Zodra je in dienst moet heb je ook verantwoordelijk, die je nog niet dragen kan.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:18 schreef ZarB het volgende:
[..]
In principe wissel je elk jaar van werk/leerplek, zodat je zoveel mogelijk ervaring op doet.
Of dit dé oplossing is weet ik niet, maar aan stages intrekken mis je echt niet veel.
Als jij die doelen belangrijk vindt, dan betaal jij er toch aan mee? Ik heb er alleen bezwaar tegen dat je mij ook dwingt eraan mee te betalen. Ik lees liever een boek van Martijn Katan met wijze adviezen dan een folder van het Voedingscentrum.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 10:28 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Subsidies zijn een manier om doelen van maatschappelijk belang te bereiken die zonder overheidsingrijpen moeilijk te realiseren zouden zijn.
Nu kan je je natuurlijk afvragen welke doelen dat wel, en welke doelen dat niet, zijn. Maar het toch lastig beargumenteren Trimbos-instituut (geestelijke gezondheidszorg, verslaving), het voedingscentrum, instituten die zich bezighouden met preventie en stimuleren van beweging, etc, geen belangrijk maatschappelijk doel dienen.
Ja, in een samenleving doen we helaas niet alleen maar dingen die jouw persoonlijk belang dienen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als jij die doelen belangrijk vindt, dan betaal jij er toch aan mee? Ik heb er alleen bezwaar tegen dat je mij ook dwingt eraan mee te betalen. Ik lees liever een boek van Martijn Katan met wijze adviezen dan een folder van het Voedingscentrum.
Ik zie iets anders, namelijk een behoeftigenwedstrijdje. Niemand wil geld verliezen en dus gaan partijen die dreigen te worden gekort moord en brand schreeuwen. O, dat verschrikkelijke kabinet dat niet geeft om [vul hier het eigen doel in].quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 11:43 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Je hebt ergens wel een punt. Maar die dingen zijn er vaak ook niet voor niets. Enorm snijden zonder verder visie te hebben gaat problemen op leveren. Zeker als je adviezen van mensen met kennis in de wind slaat.
Als het het belang van velen dient, waarom zou je er dan überhaupt subsidies voor nodig hebben?quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, in een samenleving doen we helaas niet alleen maar dingen die jouw persoonlijk belang dienen.
Het is meer de vraag of je liever minder dan 1 euro per jaar per inwoner aan het voedingscentrum wil geven, of liever een veelvoud daarvan uitgeven aan extra zorgkosten door te veel te ongezonde mensen in Nederland.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als jij die doelen belangrijk vindt, dan betaal jij er toch aan mee? Ik heb er alleen bezwaar tegen dat je mij ook dwingt eraan mee te betalen. Ik lees liever een boek van Martijn Katan met wijze adviezen dan een folder van het Voedingscentrum.
Fair enough: als je dan geld van anderen uitgeeft, geef het dan op z'n minst uit aan bewezen effectieve (preventie-)middelen. En geef niet meer uit dan nodig. Misschien weten de criticasters meer dan ik: hoe desastreus zijn de voorgenomen bezuinigingen? Reken het gerust voor.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het is meer de vraag of je liever minder dan 1 euro per jaar per inwoner aan het voedingscentrum wil geven, of liever een veelvoud daarvan uitgeven aan extra zorgkosten door te veel te ongezonde mensen in Nederland.
Je hebt helemaal gelijk dat er genoeg projecten en subsidies zijn die gekort kunnen worden. Maar ik denk dat bezuinigen op preventie in de gezondheidszorg ontzettend dom is.
Dat weet niemand. Deze regering lijkt niet echt te geloven in getallen. De beslissingen waarop bezuinigd gaat worden lijkt vooral gebaseerd te zijn op de populariteit van de tweets daarover.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien weten de criticasters meer dan ik: hoe desastreus zijn de voorgenomen bezuinigingen? Reken het gerust voor.
Dit is een beetje de Amerikaanse gedachte "ik heb geen kanker dus hoef ook niet te betalen voor gezondheidszorg". "Ik heb geen psychische problemen dus op geestelijke gezondheidszorg mag ook bezuinigd worden".quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Gezien je niet van iedereen kan verwachten dat die zijn halve salaris gaat verdelen over alle clubjes waarvan ze denken dat het nuttig is.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als het het belang van velen dient, waarom zou je er dan überhaupt subsidies voor nodig hebben?
Jij ziet het probleem niet wanneer mensen alleen meebetalen aan zaken waarvan ze zélf profiteren of die ze zélf belangrijk vinden?quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zie het probleem nietquote:Op dinsdag 22 oktober 2024 15:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jij ziet het probleem niet wanneer mensen alleen meebetalen aan zaken waarvan ze zélf profiteren of die ze zélf belangrijk vinden?
Gelukkig kunnen ze het begrip vrijheid nog wel.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 14:12 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Dit is een beetje de Amerikaanse gedachte "ik heb geen kanker dus hoef ook niet te betalen voor gezondheidszorg". "Ik heb geen psychische problemen dus op geestelijke gezondheidszorg mag ook bezuinigd worden".
Gelukkig denkt niet iedereen zo simpel
Dezelfde luchtkastelenfabriek die het verkiezingsprogramma van Wilders heeft geproduceerd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar waar moet de gedroomde innovasie dan vandaan komen?
Ik begeleid naast mijn werk ook leerlingen. Dat doe ik er gratis bij. Onafhankelijke begeleiding is juist iets wat je moet stimuleren. Ze krijgen hun diploma niet omdat ze collega zijn maar omdat ze laten zien dat ze het kunnen. Verder zijn er geen verstrengeling van belangen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 12:18 schreef ZarB het volgende:
[..]
In principe wissel je elk jaar van werk/leerplek, zodat je zoveel mogelijk ervaring op doet.
Of dit dé oplossing is weet ik niet, maar aan stages intrekken mis je echt niet veel.
Ik leef liever in een maatschappij waarin ik geen GoFundMe hoef te starten mocht ik kanker krijgen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 15:06 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Gelukkig kunnen ze het begrip vrijheid nog wel.
In Nederland heb je tien bureaucraten, ambtenaren, adviseurs en juristen nodig om een lamp te vervangen
Ik mag toch hopen dat je je in je werk niet baseert op de belegen ideeën van Milton Friedman, die economische wetenschap is inmiddels een stuk verder. De theorie van rationele verwachting, onderliggend aan Friedman zijn theorieën, is flink geërodeerd door inzichten vanuit gedragseconomisch onderzoek. De theorieën van Friedman zijn vanuit historisch wetenschappelijk oogpunt interessant, maar tegenwoordig ook achterhaald. Wel kun je natuurlijk de ideologische opvattingen van Friedman delen, maar dat is dan een politiek standpunt en geen economisch standpunt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 13:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zie iets anders, namelijk een behoeftigenwedstrijdje. Niemand wil geld verliezen en dus gaan partijen die dreigen te worden gekort moord en brand schreeuwen. O, dat verschrikkelijke kabinet dat niet geeft om [vul hier het eigen doel in].
Volgens Milton Friedman zijn er vier manieren om geld uit te geven:
1. Je geeft je eigen geld uit aan jezelf.
2. Je geeft je eigen geld uit aan een ander.
3. Je geeft andermans geld uit aan jezelf.
4. Je geeft andermans geld uit aan een ander.
Waarom dit onderscheid relevant is, legt hij hier uit:
Nu werk ik zelf in een sector die wordt bekostigd van publieke middelen. [..]
Dat is sterk geredeneerd zoals de vorige kabinetten. We vinden iets belangrijk, dus moeten we er geld tegenaan gooien. In een minder verziekt politiek speelveld moet het iets anders werken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 09:28 schreef probeer het volgende:
Veiligheid is belangrijk aldus PVVD, maar fuck het veteraneninstituut.
We hebben een Joods-Christelijke cultuur, aldus PVV, maar fuck de Stichting Joods Maatschappelijk Werk.
Het rijmt allemaal zo lekker, dat wat ze zeggen en doen.
quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 17:40 schreef Glazenmaker het volgende:
Enorm personeelstekort in de zorg en dan bezuinigingen op de stages voor meer zorg personeel.
Ik ben vast te dom voor dit briljante rechtse kabinet.
Ergo: zorginstellingen zagen de stagiairs als goedkope arbeidskrachten. Niet heel verrassend gezien dat in alle sectoren gebeurt.quote:Volgens minister Agema kwam die regeling toch al niet goed uit de verf door een gebrek aan stagebegeleiders.
Nou, hopelijk blijft die Joodse stichting dan bestaan. Kun je die bellen als je kanker krijgt.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 15:50 schreef Michie_ het volgende:
[..]
Ik leef liever in een maatschappij waarin ik geen GoFundMe hoef te starten mocht ik kanker krijgen.
Misschien eerder kwaadaardig. Die bizarre hersenkronkels zullen een bepaalde bedoeling hebben.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 17:50 schreef Cupfighter het volgende:
Dit kabinet is nog te dom om te schijten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |